Gledelig Jul - Norsk film total cringe

Svar
Strider

Gledelig Jul - Norsk film total cringe

Legg inn av Strider »

Så de første 10 min av denne nye norske filmen og det var totalt cringe og helt elendig. Har ikke sett så mye norsk film de siste årene og har nok litt høye krav men fy faen det var så elendig. Dialogene og scenene minner om noen 17 åringer som har fått 2 uker på vgs å lage en julefilm. Har ikke sett en hel episode enda av Kristiania magiske tivoliteater på NRK men det virker å være mer kvalitet enn dette søppelet.

Er virkelig dagens norske filmer så dårlig eller er dennne bare ekstra dårlig?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

TylerDurdenNorway skrev: tir des 07, 2021 7:01 am Så de første 10 min av denne nye norske filmen og det var totalt cringe og helt elendig. Har ikke sett så mye norsk film de siste årene og har nok litt høye krav men fy faen det var så elendig. Dialogene og scenene minner om noen 17 åringer som har fått 2 uker på vgs å lage en julefilm. Har ikke sett en hel episode enda av Kristiania magiske tivoliteater på NRK men det virker å være mer kvalitet enn dette søppelet.

Er virkelig dagens norske filmer så dårlig eller er dennne bare ekstra dårlig?
Hvis du ser 10 minutter av én film så tror jeg ikke du har et godt grunnlag for å dømme norsk filmbransje nord og ned. Det er vel som i de fleste land gode og dårlige filmer som produseres.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Har du sett mange julefilmer som 17-åringer på vgs har fått to uker på å lage, siden du sammenligner med akkurat det?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

PapaSmurf skrev: tir des 07, 2021 9:21 am
Hvis du ser 10 minutter av én film så tror jeg ikke du har et godt grunnlag for å dømme norsk filmbransje nord og ned. Det er vel som i de fleste land gode og dårlige filmer som produseres.
Norsk film har jo også virkelig fått en oppsving de siste ti årene.

Oslo, 31. august, Brødre, Natta pappa henta oss, Utøya 22. juli, Blindsone, Harajuku og Føniks er alle filmer jeg holder veldig høyt. Selv opp mot både skandinavisk og internasjonalt nivå.

Så har man storfilmer som Hodejegerne, Den største forbrytelsen, Børning osv osv.

Barn fra 2019 har jeg også hørt at skal være bra, men den har jeg ikke fått sett enda.

Strider

Legg inn av Strider »

Chromeback skrev: tir des 07, 2021 9:43 am
PapaSmurf skrev: tir des 07, 2021 9:21 am
Hvis du ser 10 minutter av én film så tror jeg ikke du har et godt grunnlag for å dømme norsk filmbransje nord og ned. Det er vel som i de fleste land gode og dårlige filmer som produseres.
Norsk film har jo også virkelig fått en oppsving de siste ti årene.

Oslo, 31. august, Brødre, Natta pappa henta oss, Utøya 22. juli, Blindsone, Harajuku og Føniks er alle filmer jeg holder veldig høyt. Selv opp mot både skandinavisk og internasjonalt nivå.

Så har man storfilmer som Hodejegerne, Den største forbrytelsen, Børning osv osv.

Barn fra 2019 har jeg også hørt at skal være bra, men den har jeg ikke fått sett enda.
Elling 2001 og Orions Belte 1985 var kvalitetsfilmer. Olsenbanden var også bra. Fleksnes serie bra også. Naboer 2005 litt unik bra norsk Film. Vet ikke om total sett Norsk Film har fått en oppsving. For mange filmer blir laget av for dårlig kvalitet både i Norge og Hollywood etter min mening.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Gledelig jul var knall

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg synes mange moderne filmer sliter veldig med dialogen ja. Jeg har sett en del filmer fra 1950-1990 det siste året og skuespillerne har en helt annen autoritet. De virker så trygge og gode, jeg tror mye mer på dem. Det lages jo fortsatt en del bra, men jeg synes akkurat den forskjellen der er enorm.

Strider

Legg inn av Strider »

Ka9nen skrev: tir des 07, 2021 9:04 pm Jeg synes mange moderne filmer sliter veldig med dialogen ja. Jeg har sett en del filmer fra 1950-1990 det siste året og skuespillerne har en helt annen autoritet. De virker så trygge og gode, jeg tror mye mer på dem. Det lages jo fortsatt en del bra, men jeg synes akkurat den forskjellen der er enorm.
Rare dialoger diskuteres litt her:
https://forskning.no/sprak-film-kultur/ ... mer/387539

"Spør en forsker: Hvorfor snakker de så kleint i norske filmer?
De fleste av oss har nok opplevd at dialogen i en norsk film føles i overkant teatralsk og lite troverdig. Er det sånn, eller er det bare noe vi innbiller oss?"

Noe annet:

Hvorfor er så mye norsk underholdning så ubeskrivelig kleint?



"Mitt hovedproblem med norske filmer og serier er at det virker som manusforfatterne aldri har hørt en normal samtale i hele sitt liv.

Det er en så vanvittig unaturlig dialog at jeg blir helt svett. Har de aldri hørt folk prate sammen? Det er ikke slik folk prater!

Det blir så altfor tydelig at folk bare står og leser til hverandre, fordi det finnes ikke en naturlig flyt i samtalene. Og det gjør at reaksjoner/kroppsspråk føles veldig kleint og påtatt."

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

TylerDurdenNorway skrev: tir des 07, 2021 7:01 am Så de første 10 min av denne nye norske filmen og det var totalt cringe og helt elendig. Har ikke sett så mye norsk film de siste årene og har nok litt høye krav men fy faen det var så elendig. Dialogene og scenene minner om noen 17 åringer som har fått 2 uker på vgs å lage en julefilm. Har ikke sett en hel episode enda av Kristiania magiske tivoliteater på NRK men det virker å være mer kvalitet enn dette søppelet.

Er virkelig dagens norske filmer så dårlig eller er dennne bare ekstra dårlig?
Jeg aner ikke hvilken film du snakker om. Er det på en betalingskanal som Viaplay, Netflix e.l., eller på kino?

Og hvorfor sier du "cringe" i stedet for "kleint" når du snakker om norsk film?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»