Hvordan tror dere VGs topp 100 kåring blir seende ut?

Svar
Kjetil-e

Hvordan tror dere VGs topp 100 kåring blir seende ut?

Legg inn av Kjetil-e »

Ja hvordan tror dere den blir seende ut. Her blander man jo alt mannlige, kvinnelige, lag, trenere med mer så hvordan tror dere den blir seende ut.

Her er mitt tips.

1. Karsten Warholm
2. Jacob Ingebrigtsen
3. Magnus Carlsen
4. Mol/Sørum
5. Therese Johaug
6. Bodø/Glimt. / Hvis håndballjentene vinner VM tipper jeg de havner rundt her.
7. Haaland
8. Denis Hauger.
9. Casper Ruud
10 Viktor Hovland

aderyn

Legg inn av aderyn »

Tidlig med Hauger så høyt eller. Kan vel ikke si F3 mesterskapet henger like høyt som å være topp 10 i verden i Tennis eller Golf. Ruud må topp 5, semifinale i ATP sluttspillet er rimelig sykt, og nest flest seiere på touren(Sammen med Djokovic). Golf følger jeg ikke veldig tett men regner med en del vil ha Hovland noe høyere. At Haaland er soleklart større en Johaug er det vel heller ingen tvil om men skifolka pleier jo å okkupere noen plasser høyt oppe om de vinner så kan ikke si jeg blir overrasket om det stemmer. Blummenfelt kan vel fort snike seg inn i topp 10 også tipper jeg.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7748

Legg inn av Big George »

Haaland, Warholm og Hovland, er world class kategori i store idretter
Magnus Carlsen også om sjakk er idrett.

Tidligere år mener jeg Brækhus og Hegerberg var gode kandidater.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kjetil-e skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm Ja hvordan tror dere den blir seende ut. Her blander man jo alt mannlige, kvinnelige, lag, trenere med mer så hvordan tror dere den blir seende ut.

Her er mitt tips.

1. Karsten Warholm
2. Jacob Ingebrigtsen
3. Magnus Carlsen
4. Mol/Sørum
5. Therese Johaug
6. Bodø/Glimt. / Hvis håndballjentene vinner VM tipper jeg de havner rundt her.
7. Haaland
8. Denis Hauger.
9. Casper Ruud
10 Viktor Hovland
Nå er jeg inhabil, men jeg føler likevel Glimts prestasjoner på 3. nivå i Europa hauses vel mye opp. MFK var 1 scoring unna kvartfinale EL i år, altså 2. nivå i Europa. Det første norske laget noensinne til å gå videre i en runde i Europacup etter jul, dette mot Hoffenheim ved uavgjort på nøytral bane i Spania pga norske coronaregler 3-3 og seier 0-2 på Hoffenheims hjemmebane før de møtte Granada der de tapte 2-0 på Granadas hjemmebane før de vant 2-1 på nøytral bane i Ungarn på grunn av de samme coronareglene. Man kan jo bare fundere på hvordan det hadde gått mot spanjolene om MFK fikk spille på en vinterlig kunstgressbane i Molde fremfor å måtte reise Europa rundt for å finne et sted de kunne arrangere kamper.

For all del 6-0 mot Roma var gøy og imponerende det, men det er tross alt en grunn til at Italienerne ikke spiller CL, men kaver rundt på et for dem demotiverende nivå der det ikke finnes prestisje eller penger (sett opp mot budsjettet) å hente.

aderyn

Legg inn av aderyn »

PapaSmurf skrev: fre des 10, 2021 1:47 am
Kjetil-e skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm Ja hvordan tror dere den blir seende ut. Her blander man jo alt mannlige, kvinnelige, lag, trenere med mer så hvordan tror dere den blir seende ut.

Her er mitt tips.

1. Karsten Warholm
2. Jacob Ingebrigtsen
3. Magnus Carlsen
4. Mol/Sørum
5. Therese Johaug
6. Bodø/Glimt. / Hvis håndballjentene vinner VM tipper jeg de havner rundt her.
7. Haaland
8. Denis Hauger.
9. Casper Ruud
10 Viktor Hovland
Nå er jeg inhabil, men jeg føler likevel Glimts prestasjoner på 3. nivå i Europa hauses vel mye opp. MFK var 1 scoring unna kvartfinale EL i år, altså 2. nivå i Europa. Det første norske laget noensinne til å gå videre i en runde i Europacup etter jul, dette mot Hoffenheim ved uavgjort på nøytral bane i Spania pga norske coronaregler 3-3 og seier 0-2 på Hoffenheims hjemmebane før de møtte Granada der de tapte 2-0 på Granadas hjemmebane før de vant 2-1 på nøytral bane i Ungarn på grunn av de samme coronareglene. Man kan jo bare fundere på hvordan det hadde gått mot spanjolene om MFK fikk spille på en vinterlig kunstgressbane i Molde fremfor å måtte reise Europa rundt for å finne et sted de kunne arrangere kamper.

For all del 6-0 mot Roma var gøy og imponerende det, men det er tross alt en grunn til at Italienerne ikke spiller CL, men kaver rundt på et for dem demotiverende nivå der det ikke finnes prestisje eller penger (sett opp mot budsjettet) å hente.
Glimt får først og fremst cred for at de er Glimt, og ikke noe annet lag. Som på sett og vis er fair, de har jobbet seg fra bunnen og opp med svært lite ressurser. 6-1 seieren var sjukt, og står som ganske unikt for et norsk fotballag i Europeisk sammenheng de siste årene. Resten av det de har gjort i Europa er ikke isolert sett noe bedre enn det Molde gjorde i fjor. Men forskjellen er at forutsetningene har vært meget forskjellige. Molde har brukt helt andre ressurser på å oppnå forholdsvis lik suksess som Glimt. Forsåvidt greit nok at Conference League ikke er helt Europa League men Glimt litt uheldige der ved omstruktureringen før hele denne sesongen. Jeg tror ikke det er veldig mange bedre fotballag i Europa enn Glimt justert for lønnsnivået spillerne og trenerapperatet ligger på. Først og fremst der prestasjonen deres blir såpass enorm.

Visa

Legg inn av Visa »

Dennis Hauger hører høyt oppe her. F3 er et meget høyt nivå innen motorsport, og ikke bare har han vunnet mesterskapet, han har dominert det. Jeg synes han hører til høyere opp enn Håland og spesielt Bodø (ser ikke helt hvorfor de skal være med på topp egentlig? )

Exes

Legg inn av Exes »

1. Warholm
2. Ingebrigtsen
3. Haaland

Soleklar topp 3 etter min mening. Rekkefølgen på resten er vanskelig, men kanskje noe sånt:

4. Carlsen
5.Ruud
6. Hovland
7. Johaug
8. Mol/Sørum
9. Blummenfelt
10. Rieber

Ganske politisk ukorrekt liste med bare ei jente så mulig f.eks Wiklund eller håndballlandslaget om de vinner kommer inn, og Johaug høyere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

aderyn skrev: fre des 10, 2021 2:42 am
PapaSmurf skrev: fre des 10, 2021 1:47 am
Kjetil-e skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm Ja hvordan tror dere den blir seende ut. Her blander man jo alt mannlige, kvinnelige, lag, trenere med mer så hvordan tror dere den blir seende ut.

Her er mitt tips.

1. Karsten Warholm
2. Jacob Ingebrigtsen
3. Magnus Carlsen
4. Mol/Sørum
5. Therese Johaug
6. Bodø/Glimt. / Hvis håndballjentene vinner VM tipper jeg de havner rundt her.
7. Haaland
8. Denis Hauger.
9. Casper Ruud
10 Viktor Hovland
Nå er jeg inhabil, men jeg føler likevel Glimts prestasjoner på 3. nivå i Europa hauses vel mye opp. MFK var 1 scoring unna kvartfinale EL i år, altså 2. nivå i Europa. Det første norske laget noensinne til å gå videre i en runde i Europacup etter jul, dette mot Hoffenheim ved uavgjort på nøytral bane i Spania pga norske coronaregler 3-3 og seier 0-2 på Hoffenheims hjemmebane før de møtte Granada der de tapte 2-0 på Granadas hjemmebane før de vant 2-1 på nøytral bane i Ungarn på grunn av de samme coronareglene. Man kan jo bare fundere på hvordan det hadde gått mot spanjolene om MFK fikk spille på en vinterlig kunstgressbane i Molde fremfor å måtte reise Europa rundt for å finne et sted de kunne arrangere kamper.

For all del 6-0 mot Roma var gøy og imponerende det, men det er tross alt en grunn til at Italienerne ikke spiller CL, men kaver rundt på et for dem demotiverende nivå der det ikke finnes prestisje eller penger (sett opp mot budsjettet) å hente.
Glimt får først og fremst cred for at de er Glimt, og ikke noe annet lag. Som på sett og vis er fair, de har jobbet seg fra bunnen og opp med svært lite ressurser. 6-1 seieren var sjukt, og står som ganske unikt for et norsk fotballag i Europeisk sammenheng de siste årene. Resten av det de har gjort i Europa er ikke isolert sett noe bedre enn det Molde gjorde i fjor. Men forskjellen er at forutsetningene har vært meget forskjellige. Molde har brukt helt andre ressurser på å oppnå forholdsvis lik suksess som Glimt. Forsåvidt greit nok at Conference League ikke er helt Europa League men Glimt litt uheldige der ved omstruktureringen før hele denne sesongen. Jeg tror ikke det er veldig mange bedre fotballag i Europa enn Glimt justert for lønnsnivået spillerne og trenerapperatet ligger på. Først og fremst der prestasjonen deres blir såpass enorm.
Så du mener Molde har et lønnsnivå som kan konkurrere med lag som Hoffenheim og Granada?

Moldes budsjett for 2021 var på 108 mill, Glimt mener jeg lå på 104 om jeg ikke husker helt feil. Og om ryktene om lønnstilbud til Knutsen på 6-7 mill stemmer så dobler Glimt lønna til Erling Moe.

aderyn

Legg inn av aderyn »

PapaSmurf skrev: fre des 10, 2021 3:25 am
aderyn skrev: fre des 10, 2021 2:42 am
PapaSmurf skrev: fre des 10, 2021 1:47 am

Nå er jeg inhabil, men jeg føler likevel Glimts prestasjoner på 3. nivå i Europa hauses vel mye opp. MFK var 1 scoring unna kvartfinale EL i år, altså 2. nivå i Europa. Det første norske laget noensinne til å gå videre i en runde i Europacup etter jul, dette mot Hoffenheim ved uavgjort på nøytral bane i Spania pga norske coronaregler 3-3 og seier 0-2 på Hoffenheims hjemmebane før de møtte Granada der de tapte 2-0 på Granadas hjemmebane før de vant 2-1 på nøytral bane i Ungarn på grunn av de samme coronareglene. Man kan jo bare fundere på hvordan det hadde gått mot spanjolene om MFK fikk spille på en vinterlig kunstgressbane i Molde fremfor å måtte reise Europa rundt for å finne et sted de kunne arrangere kamper.

For all del 6-0 mot Roma var gøy og imponerende det, men det er tross alt en grunn til at Italienerne ikke spiller CL, men kaver rundt på et for dem demotiverende nivå der det ikke finnes prestisje eller penger (sett opp mot budsjettet) å hente.
Glimt får først og fremst cred for at de er Glimt, og ikke noe annet lag. Som på sett og vis er fair, de har jobbet seg fra bunnen og opp med svært lite ressurser. 6-1 seieren var sjukt, og står som ganske unikt for et norsk fotballag i Europeisk sammenheng de siste årene. Resten av det de har gjort i Europa er ikke isolert sett noe bedre enn det Molde gjorde i fjor. Men forskjellen er at forutsetningene har vært meget forskjellige. Molde har brukt helt andre ressurser på å oppnå forholdsvis lik suksess som Glimt. Forsåvidt greit nok at Conference League ikke er helt Europa League men Glimt litt uheldige der ved omstruktureringen før hele denne sesongen. Jeg tror ikke det er veldig mange bedre fotballag i Europa enn Glimt justert for lønnsnivået spillerne og trenerapperatet ligger på. Først og fremst der prestasjonen deres blir såpass enorm.
Så du mener Molde har et lønnsnivå som kan konkurrere med lag som Hoffenheim og Granada?

Moldes budsjett for 2021 var på 108 mill, Glimt mener jeg lå på 104 om jeg ikke husker helt feil. Og om ryktene om lønnstilbud til Knutsen på 6-7 mill stemmer så dobler Glimt lønna til Erling Moe.
Aldri sagt Moldes lønnsnivå er i nærheten av disse klubbene. De presterer også absolutt bra i forhold til de økonomiske midlene klubben har til rådighet. Men mtp overprestering i forhold til forutsetninger er Glimt et stykke foran, og det er derfor de får såpass stor anerkjennelse.

Moldes driftskostnader var i 2020 156 mill, og i 2021 satt de et budsjett på 125 mill. Reelle driftskostnadene i år kan vel også ende en del over dette. Ser du på spillerlønningene i ligaen er vel forskjellene ganske tydelige. Molde betaler vel Eikrem 4-5 mill i året, og resten av spillerne ligger som regel et sted mellom 1.5 mill og 3 mill i året. 2020 sesongen var vel ikke en eneste Glimt spiller over 1 mill på skattelistene. Blant de laveste lønningene i ligaen og de vinner gull, denne sesongen gjør det samme + flotte prestasjoner i Europa og lønningene er neppe mye høyere. I tillegg må du nesten se på hvordan klubbene kom seg til toppen. Glimt gikk fra OBOS til ligagull med minimal pengebruk, altså bare på bakgrunn av fantastisk arbeid av trenerteam og de i klubben. Molde har gjort mye bra, og cred til de for det men uten Røkke hadde de ikke vært i nærheten av det Glimt har gjort. Det spiller selvfølgelig inn i hvordan prestasjoner vurderes, nettopp hvor mye du får ut av begrensende forutsetninger.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dobbel
Sist redigert av PapaSmurf den fre des 10, 2021 10:12 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

aderyn skrev: fre des 10, 2021 3:53 am Molde har gjort mye bra, og cred til de for det men uten Røkke hadde de ikke vært i nærheten av det Glimt har gjort. Det spiller selvfølgelig inn i hvordan prestasjoner vurderes, nettopp hvor mye du får ut av begrensende forutsetninger.
Det var man jo ikke. Molde var jo bedre enn Glimt også før Røkke. Vi var ute i Europa allerede i 1974.

Men nå gidder jeg ikke til å gjøre dette til en diskusjon om Molde og Glimt. Den norske navlebeskuelsen der lag med penger ikke får kred er en av hovedårsakene til at norsk fotball ikke er bedre enn den er. Men vi får la det ligge. Jeg mener MFKs prestasjoner er bedre enn å slå et umotivert b-lag 6-1, du er uenig. Vi lar den ligge der.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

1. Warholm
2. Jakob
3. Ruud
4. Haaland
5. Hovland
6. Carlsen
7. Blummenfelt
8. Riiber
9. Mol/Sørum
10. Glimt

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm Ja hvordan tror dere den blir seende ut. Her blander man jo alt mannlige, kvinnelige, lag, trenere med mer så hvordan tror dere den blir seende ut.

Her er mitt tips.

At Christian Blumenfelt vil være på topp ti føler jeg meg ganske sikker på. Han er garantert foran Denis Hauger i hvertfall. Hovland og Ruud vil også være foran Hauger og B/G. Og Hovland vil være foran Ruud. Carlsen er det alltid vanskelig å plassere. Jeg tipper:

1. Karsten Warholm
2. Haaland
3. Hovland
4. J. Ingebrigtsen
5. Carlsen
6. Ruud
7. Blumenfelt
8. Mol/Sørum
9. Therese Johaug
10. Riiber

Videre tipper jeg:

11. Eckoff
12. Lægreid
13. B/G
14. Klæbo
15. Solevåg

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: fre des 10, 2021 12:34 pm At Christian Blumenfelt vil være på topp ti føler jeg meg ganske sikker på. Han er garantert foran Denis Hauger i hvertfall. Hovland og Ruud vil også være foran Hauger og B/G. Og Hovland vil være foran Ruud. Carlsen er det alltid vanskelig å plassere. Jeg tipper:

1. Karsten Warholm
2. Haaland
3. Hovland
4. J. Ingebrigtsen
5. Carlsen
6. Ruud
7. Blumenfelt
8. Mol/Sørum
9. Therese Johaug
10. Riiber

Videre tipper jeg:

11. Eckoff
12. Lægreid
13. B/G
14. Klæbo
15. Solevåg
I en periode med fantastiske vinteridrettsprestasjoner (90-tallet), så rangerte man Rodals OL-gull på 800-meter som tidenes norske idrettsprestasjon. Og så kommer Jakob og vinner på den enda mer prestisjefulle distansen 1500m, og så skal ikke det komme høyere? Da må man ha noe spesielt i mot Ingebrigtsen for å mene. Jakobs gull på 1500 er den mest prestisjefulle øvelsen en norsk utøver har vunnet individuelt sett, og så vil jeg være enig i at Warholm kan gå foran fordi den syke verdensrekorden gjør opp for at langhekken er en mindre prestisjefull øvelse. Men Jakob som nummer annet enn dårligst nummer 2 vil være skammelig.

Ellers, når norske utøvere imponerer i verdensidretter som tennis og golf, så må man ta høyde for at de faktisk kan vinne grand slam / majors turneringer også. Hvis man mener Hovland er topp allerede nå, så blir det litt rart å ikke ta høyde for at han faktisk kan vinne mer. Det minner meg om en på vgd for mange år siden, som mente Bjørnstad måtte være beste norske idrettsutøver fordi han hadde kvalifisert seg til pga-touren. Jeg synes for øvrig Ruud er rå, og setter stor pris på det han gjør, men vi snakker fortsatt om seirer på 250-nivå, fortsatt et stykke opp til 1000 nivå turneringer eller grand slams.

HarryH

Legg inn av HarryH »

aderyn skrev: fre des 10, 2021 3:53 am Jeg tror ikke det er veldig mange bedre fotballag i Europa enn Glimt justert for lønnsnivået spillerne og trenerapperatet ligger på. Først og fremst der prestasjonen deres blir såpass enorm.

Ser du på spillerlønningene i ligaen er vel forskjellene ganske tydelige. Molde betaler vel Eikrem 4-5 mill i året, og resten av spillerne ligger som regel et sted mellom 1.5 mill og 3 mill i året. 2020 sesongen var vel ikke en eneste Glimt spiller over 1 mill på skattelistene. Blant de laveste lønningene i ligaen og de vinner gull, denne sesongen gjør det samme + flotte prestasjoner i Europa og lønningene er neppe mye høyere. I tillegg må du nesten se på hvordan klubbene kom seg til toppen. Glimt gikk fra OBOS til ligagull med minimal pengebruk, altså bare på bakgrunn av fantastisk arbeid av trenerteam og de i klubben. Molde har gjort mye bra, og cred til de for det men uten Røkke hadde de ikke vært i nærheten av det Glimt har gjort. Det spiller selvfølgelig inn i hvordan prestasjoner vurderes, nettopp hvor mye du får ut av begrensende forutsetninger.
Norske spillerlønninger er uansett latterlig lave i forhold til konkurrentene. Ståle Solbakken hadde rett da han sa at Marcus Holmgren Pedersen tok et stort steg allerede de første ukene i Feyenoord. Han burde imidlertid presisert at han snakket om det lønnsmessige, og ikke det sportslige.

Vi må for øvrig huske at Molde-spillerne mottok feite bonuser som følge av suksessen i EL. Glimt-spillerne vil gjøre det samme etter denne sesongen, slik at lønnsforskjellene er mindre neste gang inntektstallene offentliggjøres.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bodø/Glimt har stått for en fenomenal prestasjon i 2021, ikke minst ut fra hva de får ut av ressursene. Det samme gjelder i høyeste grad Molde, som hadde det desidert laveste budsjettet av de som tok seg til 8-delsfinalen. Begge disse lagene er helt i europeisk toppklasse i 2021 hvis man skal prøve å måle internasjonale resultater i forhold til spillerlønninger og andre kostnader.

Å nå 8-delsfinalen må selvsagt uansett rangeres over det å gå videre fra gruppespill. Prestasjonen til Molde må også sees i lys av at de ikke fikk spille hjemmekamp.

Så får vi håpe at Bodø/Glimt kan komme like langt som Molde i vinter.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

1.Karsten Warholm(Friidrett) og
1.Jakob Ingebrigtsen (Friidrett)

Antar de fleste vil ha Warholm foran, men 1500m er en blue-ribbon event og bare bak 100m når det gjelder prestisje. Så klart helt uovertruffen sesong av Warholm, men Jakob må være med her!

3.Erling Braut Håland (Fotball)
4.Casper Ruud (Tennis)
5.Magnus Carlsen (Sjakk)
6.Therese Johaug (Langrenn)
7.Victor Hovland (Golf)
8.Johannes Høsflot Klæbo (Langrenn)
9.Tiril Eckhoff (Skiskyting)
10.Krisitian Blummenfelt (Triathlon)
11.Anders Mol/Christian Sørum (Sandvolleyball)
12.Kjetil Borch (Roing)
13.Johannes Thingnes Bø (Skiskyting)
14.Jarl Magnus Riiber (Kombinert)
15.Halvor Egner Granerud (Hopp)
16.Katrine Lunde (Håndball)
17.Eivind Henriksen (Friidrett)
18.Sander Sagosen (Håndball)
19.Sturla Holm Lægreid (Skiskyting)
20.Sebastian Foss Solevåg (Alpint)
21.Henrik Kristoffersen (Alpint)
22.Simen Hegstad Kruger (Langrenn)
23.Marte Olsbu Røiseland (Skiskyting)
24.Emil Iversen (Langrenn)
25.Aleksander Aamodt Kilde (Alpint)
26.Maiken Caspersen Falla (Langrenn)
27.Ragne Wiklund (Skøyter)
28.Birgitte Skarstein (Paraidrett)
29.Caroline Graham Hansen (Fotball)
30.Hermann Tomasgaard (Seiling)

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Da ble topplisten seende slik ut.

1. Warholm
2. Ingebrigtsen
3. Carlsen
4. Haaland
5. Hovland
6. Ruud
7. Blummenfelt
8. Mol/Sørum
9. Johaug
10. Eckhoff

HarryH

Legg inn av HarryH »

Tenk at Jarl Magnus Riiber sannsynligvis hadde blitt Sportler des Jahres i den store idrettsnasjonen Tyskland hvis han var tysk. I Norge er han ikke topp 10.

lund

Legg inn av lund »

HarryH skrev: fre des 24, 2021 10:48 pm Tenk at Jarl Magnus Riiber sannsynligvis hadde blitt Sportler des Jahres i den store idrettsnasjonen Tyskland hvis han var tysk. I Norge er han ikke topp 10.
Like spesielt at Klæbo med 4 VM-gull ikke er inne på listen.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: fre des 24, 2021 11:01 pm
HarryH skrev: fre des 24, 2021 10:48 pm Tenk at Jarl Magnus Riiber sannsynligvis hadde blitt Sportler des Jahres i den store idrettsnasjonen Tyskland hvis han var tysk. I Norge er han ikke topp 10.
Like spesielt at Klæbo med 4 VM-gull ikke er inne på listen.
Han fikk kun 3, og bare 1 av dem var individuelt. Så egentlig ikke spesielt forbauset.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Kjetil-e skrev: fre des 24, 2021 10:23 pm Da ble topplisten seende slik ut.

1. Warholm
2. Ingebrigtsen
3. Carlsen
4. Haaland
5. Hovland
6. Ruud
7. Blummenfelt
8. Mol/Sørum
9. Johaug
10. Eckhoff
Synes denne var grei, selv om jeg ville gjort noen justeringer. Mener som sagt at Jakobs prestasjon er det mest prestisjetunge en norsk utøver har vunnet i en individuell idrettsgren. Så den prestasjonen skal i omtrent alle tilfeller være nummer 1, og så kommer Warholm med den sinnsyke verdensrekorden som gjør at man ikke kan klage for mye på rekkefølgen likevel. Det er bare helt rått at de prestasjonene kommer samme år.

Jeg hadde Magnus som nummer 5, mest fordi at året utenom VM har vært uoversiktlig å vurdere, men har ikke akkurat noe i mot at VG har han nummer 3.

Ruud/Hovland er på toppnivå i verdensidretter, samtidig tar man ikke høyde for at de kan vinne noe som er større, grand slam og major turneringer.

I et Sommer-OL år er det greit at det vises. Blummenfelt eller Mol/Sørum ville jo ikke havnet så høyt om det var VM-gull de tok. Også her synes jeg man treffer bra, for OL er større.

Så blir det også slik at vi blir for godt vant med vinteridrettene. Som nevnt at Klæbo og Riiber ikke er topp-10. Vil også likt og sett i hvilket land en kvinnelig langrennsløper med samme resultater som Johaug i 2021,ville vært like lavt på en slik liste. Selv i de aller største idrettsnasjonene så tror jeg en langrennsløper med slike resultater ville vært høyere.

lund

Legg inn av lund »

Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 12:17 am
lund skrev: fre des 24, 2021 11:01 pm
HarryH skrev: fre des 24, 2021 10:48 pm Tenk at Jarl Magnus Riiber sannsynligvis hadde blitt Sportler des Jahres i den store idrettsnasjonen Tyskland hvis han var tysk. I Norge er han ikke topp 10.
Like spesielt at Klæbo med 4 VM-gull ikke er inne på listen.
Han fikk kun 3, og bare 1 av dem var individuelt. Så egentlig ikke spesielt forbauset.
I realiteten vant han 5-mila. Det kan ikke en inkompetent jury forandre. Alle kunne se hvem som var best.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Team Ingebrigtsen skrev: lør des 25, 2021 7:34 am
Så blir det også slik at vi blir for godt vant med vinteridrettene. Som nevnt at Klæbo og Riiber ikke er topp-10. Vil også likt og sett i hvilket land en kvinnelig langrennsløper med samme resultater som Johaug i 2021,ville vært like lavt på en slik liste. Selv i de aller største idrettsnasjonene så tror jeg en langrennsløper med slike resultater ville vært høyere.
Synes at Sturla Holm Lægereid burde vært øverst av våre vinteridettsutøvere. 4 gull i VM i skiskyting er STØRRE en 3/4 gull i VM på ski.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Team Ingebrigtsen skrev: lør des 25, 2021 7:34 am

Synes denne var grei, selv om jeg ville gjort noen justeringer. Mener som sagt at Jakobs prestasjon er det mest prestisjetunge en norsk utøver har vunnet i en individuell idrettsgren. Så den prestasjonen skal i omtrent alle tilfeller være nummer 1, og så kommer Warholm med den sinnsyke verdensrekorden som gjør at man ikke kan klage for mye på rekkefølgen likevel. Det er bare helt rått at de prestasjonene kommer samme år.

Jeg hadde Magnus som nummer 5, mest fordi at året utenom VM har vært uoversiktlig å vurdere, men har ikke akkurat noe i mot at VG har han nummer 3.

Ruud/Hovland er på toppnivå i verdensidretter, samtidig tar man ikke høyde for at de kan vinne noe som er større, grand slam og major turneringer.

I et Sommer-OL år er det greit at det vises. Blummenfelt eller Mol/Sørum ville jo ikke havnet så høyt om det var VM-gull de tok. Også her synes jeg man treffer bra, for OL er større.

Så blir det også slik at vi blir for godt vant med vinteridrettene. Som nevnt at Klæbo og Riiber ikke er topp-10. Vil også likt og sett i hvilket land en kvinnelig langrennsløper med samme resultater som Johaug i 2021,ville vært like lavt på en slik liste. Selv i de aller største idrettsnasjonene så tror jeg en langrennsløper med slike resultater ville vært høyere.
I år har vi et luksus problem når vi kan sitte og "krangle" om hvem som skal topp 5. Av 2 gullvinnere i friidrett, verdens beste sjakkspiller og en golf og en tennis-spiller som begge er topp 10 i verden.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 12:48 pm Synes at Sturla Holm Lægereid burde vært øverst av våre vinteridettsutøvere. 4 gull i VM i skiskyting er STØRRE en 3/4 gull i VM på ski.
Nja, siden VM i skiskyting holdes dobbelt så ofte som VM på ski, vil iallfall jeg rangere sistnevnte litt høyere. Men Lægreid sin prestasjon var for all del også imponerende

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

HarryH skrev: fre des 24, 2021 10:48 pm Tenk at Jarl Magnus Riiber sannsynligvis hadde blitt Sportler des Jahres i den store idrettsnasjonen Tyskland hvis han var tysk. I Norge er han ikke topp 10.
Riiber er vår største vintersportstjerne, så syns han burde vært oppe på en 7.plass. Usikker på om listen tar hensyn til starten på årets sesong, men nivået til Riiber er ubegripelig høyt. Ikke mange i verden som er bedre til å hoppe på ski, og han er en kunstner på langrennsski også.

Hatleking

Legg inn av Hatleking »

Det viser litt kor mange strenger sportsnasjonen Noreg har å spele på. Men på slike lister blir det litt som med Zuccarello: Både Ruud og Hovland er sterke utøvarar innanfor sin sport, men heller ikkje vist at dei er på den absolutte verdstoppen over tid. Dei er også unge som forhåpentlegvis kan gjere enda større ting i framtida. Når det då heller ikkje er OL-medaljar å snakke om for dei, så blir det rart at dei skal gå føre utøvarar som kjem etter.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Klodrik skrev: lør des 25, 2021 1:17 pm
Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 12:48 pm Synes at Sturla Holm Lægereid burde vært øverst av våre vinteridettsutøvere. 4 gull i VM i skiskyting er STØRRE en 3/4 gull i VM på ski.
Nja, siden VM i skiskyting holdes dobbelt så ofte som VM på ski, vil iallfall jeg rangere sistnevnte litt høyere. Men Lægreid sin prestasjon var for all del også imponerende
Nja det holdes da ikke mer enn 1 VM i 2021 for skiskytterne heller. Husk det er årets liste 2021 vi snakker om. Så da er det tåpelig å snakke om at skiskyting nesten har dobbelt så mange VM som det er VM på ski.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 2:04 pm
Klodrik skrev: lør des 25, 2021 1:17 pm
Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 12:48 pm Synes at Sturla Holm Lægereid burde vært øverst av våre vinteridettsutøvere. 4 gull i VM i skiskyting er STØRRE en 3/4 gull i VM på ski.
Nja, siden VM i skiskyting holdes dobbelt så ofte som VM på ski, vil iallfall jeg rangere sistnevnte litt høyere. Men Lægreid sin prestasjon var for all del også imponerende
Nja det holdes da ikke mer enn 1 VM i 2021 for skiskytterne heller. Husk det er årets liste 2021 vi snakker om. Så da er det tåpelig å snakke om at skiskyting nesten har dobbelt så mange VM som det er VM på ski.
Poenget er at symbolverdien av hvert gull (og interessen for mesterskapet) utvannes når de deles ut hvert eneste år; du kan mene det er "tåpelig" så mye du vil, dét er iallfall ikke noe argument i min bok

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»