Dax18 chattetråd

Svar
SirJames

Re: Dax18 chattetråd

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 6:15 pm Espen Aas i toppform i dag...
Sprengte harryskalaen i fillebiter med sin nye, ikke så kledelige bart 8-)

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 6:12 pm Hvorfor har den unge økonomdamen, som snakker om "sjøpekraft" på seg sin oldemors blondegardiner??
Synes hun var pent antrukket, og et hav bedre enn økonomer flest, som bruker åpen skjorte og blazer til krampa tar dem.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

SirJames skrev: tor aug 11, 2022 4:04 pm
Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 6:15 pm Espen Aas i toppform i dag...
Sprengte harryskalaen i fillebiter med sin nye, ikke så kledelige bart 8-)
Godt å se at ikke alt er sterilt...

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 6:12 pm Hvorfor har den unge økonomdamen, som snakker om "sjøpekraft" på seg sin oldemors blondegardiner??
Fryktelig du har imot hun da :-)
Syntes hun kler seg helt OK. Noen av blusene ser nok ganske gammeldags ut, men jeg følger inne akkurat med på hva som er moten der :-)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men liker ikke Espen Aass. Han skal hele tiden ha en slags vinkling, ledende spørsål og "late" som han kan alt.
Her om dagen når det var økonomer i spørsmål så spør han f.eks.
"Det er vel slik at strømstøtte kan føre til økt press i økonomien og at renten økes".....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

VivaLV skrev: fre aug 12, 2022 1:46 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 6:12 pm Hvorfor har den unge økonomdamen, som snakker om "sjøpekraft" på seg sin oldemors blondegardiner??
Fryktelig du har imot hun da :-)
Syntes hun kler seg helt OK. Noen av blusene ser nok ganske gammeldags ut, men jeg følger inne akkurat med på hva som er moten der :-)
Smak og behag - men jeg beklager, jeg synes unge damer som kler seg som sine bestemødre ser veldig lite stilige ut. Jeg vet det er stilen innen et visst finansmiljø, men jeg synes det ser direkte komisk ut - omtrent som en mann skulle stille med flosshatt. Pent er det heller ikke...

Ja, hun sa også "sjøpekraf" - jeg synes det høres bedre når folk har litt utannelse og stilling, at de lærer seg å si "kjøpekraft". Ellers sa hun bare det helt opplagte - ting som har blitt sagt milioner gange før av folk med samme yrke. En elev på videregådende kunne sagt det samme.

Her er litt sammendratt det hun sa. "Midtgaard sier tallene er ekstremt høye og hun tror de fleste så for seg lavere tall. Det betyr at husholdningene får en trangere økonomi og blir nødt til å spare mer, sier hun. Hun tror også man nå kan få en dobbel renteheving fra Norges Bank neste uke da de ikke ønsker så høy inflasjon, og det kan også komme en dobbel renteheving i september. Det vil gjøre lånene til husholdningene dyrere og folk vil få lavere kjøpekraft, mener Midtgaard.Midgaard forteller at Norges Bank ikke ønsker en overopphetet økonomi slik man har nå, så de vil ha lavere pengebruk". Hun hadde ikke mer å si, så gjentok seg selv også: "det Norges Bank nå ønsker er å stramme inn folks økonomi for å få ned etterspørselen, da inflasjonspresset er drevet av høy etterspørsel og begrenset tilbud, så da må etterspørselen ned for å få ned inflasjonspresset."

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Savner Sigrid

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

VivaLV skrev: fre aug 12, 2022 1:46 pm
Fryktelig du har imot hun da :-)
Syntes hun kler seg helt OK. Noen av blusene ser nok ganske gammeldags ut, men jeg følger inne akkurat med på hva som er moten der :-)
Man trenger selvfølgelig ikke ha noe imot personer man kritiserer klesstilen til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Helt tullete å diskutere supporterskjerf på Stortinget.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

SirJames skrev: lør aug 13, 2022 9:44 am Helt tullete å diskutere supporterskjerf på Stortinget.
Så ikke i går, men ja - det er helt absurd hvor lav terskelen er for "tema" nå. NRK har allerede rasert Dagsrevyen til å bli et kose- og fjolleprogram. Nå er de på god vei til å ødelegg Dagsnytt 18 også.

Det var altså en tullete VG-sak, ifølge Frølich, som var utgangspunktet. For øvrig synes jeg kontordørene inn til landets øverste folkevalgte bør være frie for fjas, inkludert fotballflagg. Det får være grenser!

Ellers fikk jo bonden som mener at det er bra at matvareprisene er bedre og Stordalens raseri mot Arendalsuka sin plass - her er det om å gjøre å være mest usaklig og skrike høyest - så kommer man på Dax 18.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør aug 13, 2022 2:36 pm
SirJames skrev: lør aug 13, 2022 9:44 am Helt tullete å diskutere supporterskjerf på Stortinget.
For øvrig synes jeg kontordørene inn til landets øverste folkevalgte bør være frie for fjas, inkludert fotballflagg. Det får være grenser!
Helt enig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: lør aug 13, 2022 9:44 am Helt tullete å diskutere supporterskjerf på Stortinget.
Greia er visst at dørene blir skjeve når folk henger skjerf på dem og lukker døra. Det har visst gjort at de avanserte låsene går i vranglås.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør aug 13, 2022 2:36 pm
SirJames skrev: lør aug 13, 2022 9:44 am Helt tullete å diskutere supporterskjerf på Stortinget.
Så ikke i går, men ja - det er helt absurd hvor lav terskelen er for "tema" nå. NRK har allerede rasert Dagsrevyen til å bli et kose- og fjolleprogram. Nå er de på god vei til å ødelegg Dagsnytt 18 også.

Det var altså en tullete VG-sak, ifølge Frølich, som var utgangspunktet. For øvrig synes jeg kontordørene inn til landets øverste folkevalgte bør være frie for fjas, inkludert fotballflagg. Det får være grenser!

Ellers fikk jo bonden som mener at det er bra at matvareprisene er bedre og Stordalens raseri mot Arendalsuka sin plass - her er det om å gjøre å være mest usaklig og skrike høyest - så kommer man på Dax 18.
De holder på å sovne helt inn der i Marienlyst-kuvøsen. Er ikke noe stolthet eller noen tanker om faglig integritet mer. Er bare å fylle på med ræl hver eneste dag. Kanskje kan flyttingen av NRK ha noe for seg for å røske opp litt, men jeg tviler. I sommer lette jeg med lys og lykte etter noe å se på eller høre på hos NRK. Det eneste programmet jeg fant til slutt var Thomas Felbergs "Felbergs loft" som går på P13 hvor han fordyper seg i en artist over ett eller flere programmer. P2 har de jo for lengst ødelagt og NRK Nyheter er heller ikke videre oppegående. Det var ikke det at jeg synes at artistene eller bandene nødvendigvis var så interessante, men Felberg er jo skikkelig musikknerd i ren Harald Are Lund-stil. Ellers er det jo helt slutt på programmer med folk som kan noe annet enn bare fjas.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

SirJames skrev: lør aug 13, 2022 9:44 am Helt tullete å diskutere supporterskjerf på Stortinget.
Nja, kommer vel an på hvilke skjerf som henger der det... :cry:
Men det var vel faktisk noe rundt sikkerhet angående dørene?

SirJames

Legg inn av SirJames »

return_of_drakkar skrev: lør aug 13, 2022 6:21 pm
SirJames skrev: lør aug 13, 2022 9:44 am Helt tullete å diskutere supporterskjerf på Stortinget.
Nja, kommer vel an på hvilke skjerf som henger der det... :cry:
Men det var vel faktisk noe rundt sikkerhet angående dørene?
Joda, bakteppet, som i dette tilfellet var syltynt, var jo sikkerhetsaspektet for dørene. Men hele debatten bar jo preg av at dette var noe som var kokt opp på råvarer fra First Price. Tipper Espen Aas var temmelig misfornøyd med hele greia.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: lør aug 13, 2022 8:52 pm

Joda, bakteppet, som i dette tilfellet var syltynt, var jo sikkerhetsaspektet for dørene.
Å henge opp et syltynt bakteppe, kan vel ikke være så farlig.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: lør aug 13, 2022 9:08 pm
SirJames skrev: lør aug 13, 2022 8:52 pm

Joda, bakteppet, som i dette tilfellet var syltynt, var jo sikkerhetsaspektet for dørene.
Å henge opp et syltynt bakteppe, kan vel ikke være så farlig.
Ahaha, not bad. Not bad 8-)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Show- og koseeffekten tas ut til de fulle med to programledre og utescene i Arendal. De føler seg nok kule.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er det en debatt som går på tomgang år etter år etter år er dette med at det er for mange utenfor arbeidslivet i Norge, eller for mange uføretrygdede.... Alle er enige om problemet, men man kommer jo aldri lengre enn til at man må gjøre noen tiltak...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Koseprat om Espen Aas sin røyking er jo morsomt - i forkant av en debatt om røykeforbud, som Kreftforeningen kjemper for..... For øvrig nok en tulledebatt, sjølvsagt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tir aug 16, 2022 6:52 pm Koseprat om Espen Aas sin røyking er jo morsomt - i forkant av en debatt om røykeforbud, som Kreftforeningen kjemper for..... For øvrig nok en tulledebatt, sjølvsagt.
Tipper Sigrid også tar seg en blås. Det hørtes nesten slik ut...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pinlig fra Solli, når Tangen nettopp sa at de slo indeksen med 150 milliarder kroner, så spør hun hvorfor de ikke klarte det... LOL.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Som vanlig befriende å høre ungdomspolitikerne - langt mer vidsynte og fornuftige enn sine eldre kolleger.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Å herregud - ha en bufferkonto, sjekk renten i banken - prut og sammenlign, sjekk abonnementer - handle sjeldnerne, planlegg handelen.... Trenger vi virkelig dette i Dax18 også???

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: ons aug 17, 2022 6:48 pm Å herregud - ha en bufferkonto, sjekk renten i banken - prut og sammenlign, sjekk abonnementer - handle sjeldnerne, planlegg handelen.... Trenger vi virkelig dette i Dax18 også???
Ganske åpenbart for de fleste dette, ja.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

DoktorS skrev: tir aug 16, 2022 6:31 pm Er det en debatt som går på tomgang år etter år etter år er dette med at det er for mange utenfor arbeidslivet i Norge, eller for mange uføretrygdede.... Alle er enige om problemet, men man kommer jo aldri lengre enn til at man må gjøre noen tiltak...
I tillegg er det jo det motsatte som er viktig(ere). Antall som er sysselsatte og i arbeid.
I andre land så er man kanskje hjemmearbeidende, syk, ufør uten inntekt. I Norge er det jo veldig få av de og de fleste har inntekt eller trygd.
Mesteparten havner jo tilbake i statskassen uansett.

Norge ligger der f.eks. relativt høyt og omtrent samme nivå som Sverige.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Etter å ha hørt Kamzy Gunaratnam debattere på fredag mot Willy Amundsen om sikkerhet i norske fengsel så skjønner jeg virkelig hvorfor AP sliter... "Jeg tar avstand til retorikken" og "retorikken er tough on crime on speed" når alt han har gjort er å stille spørsmålstegn (på en noe gjentagende måte riktignok) om hvorfor harde kriminelle får tilgang til kokende olje, dette holder ikke! Hørte lignende utsagn fra AP i palestina/israel-debatt også. "Jeg tar avstand fra retorikken" når alt som er servert er helt fair spørsmål.

Disse politikerne er milevis under det AP hadde for 10-15 år siden

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

VivaLV skrev: ons aug 17, 2022 8:08 pm I Norge er det jo veldig få av de og de fleste har inntekt eller trygd.
Mesteparten havner jo tilbake i statskassen uansett.
Hvorfor anses da dette som et problem?

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Økonom fra Handelsbanken Sara Midtgaard i studio i dag.
Hun sier sjøpekraft
Grrrrr!

Downlight

Legg inn av Downlight »

Elgen skrev: fre aug 26, 2022 6:36 pm Økonom fra Handelsbanken Sara Midtgaard i studio i dag.
Hun sier sjøpekraft
Grrrrr!
Ja. Hun snakket som en foss. Den samme regla som alle økonomer lirer av seg i disse dager, kanskje med unntak av Jan Ludvik Andreassen i Eika.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»