WC langrenn, Davos (11/12-12/12)

Svar
oddvar_kjempebra

Re: WC langrenn, Davos (11/12-12/12)

Legg inn av oddvar_kjempebra »

george_hincapie skrev: søn des 12, 2021 12:56 pm
KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 12:50 pm Synes dagens løp gav en relativt enkel prioritering frem mot OL:

Holund, Krüger og Klæbo bør allerede nå få klarsignal for skiatlon.
Holund og Klæbo kan også få signal om at de får gå 15 km om de viser form på skiatlon.
Klæbo og Valnes bør få klarsignal for sprint.

I praksis betyr dette at Holund, Krüger og Klæbo kan få gjøre akkurat hva de vil frem mot OL, og ikke må gå noen flere v-cupløp om de ikke ønsker.

Det betyr at folk som Røthe, Tønseth, Østberg Amundsen, Iversen, Nyenget og Valnes bør være de første inn på laget for Tour de Ski. Her fortjener også Turtveit en plass.
Jeg synes ikke det er gitt at Holund skal få en såpass enkel vei til 15 km i OL, da må det i så fall være på grunn av den totale troppstørrelsen. Klæbo, Valnes og Iversen (gitt at Ivers finner formen i Tour de Ski) bør gå foran på 15 km og jeg utelukker ikke at Tønseth eller noen andre går seg inn på laget med pallplass på 15 km i Lenzerheide.
At Valnes skal gå foran er jeg ikke enig i slik det hittil har sett ut.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Exes skrev: søn des 12, 2021 12:55 pm
Korgutt skrev: søn des 12, 2021 12:52 pm
Intervallhall skrev: søn des 12, 2021 12:44 pm Simen Hegstad Kruger blir jo nesten umulig å slå i Beijing. Herrefred for et unikum
15 km fristil står ikke på programmet. Tror ikke han får gå 15 km klassisk. Blir nok 30 og 50 km samt en potensiell stafettetappe på han.
Han har tydeligvis noe som gjør at kroppen funker bedre i høyden relativt i forhold til andre. Og har vel pallplasseringer i verdenscupen i klassisk også? Så tror ikke han er helt uaktuell for 15 km enda.

Kjipt for Norge uansett at 15 km ikke går i fristil.
15 km og 50 km(10 og 30 for damer) går alltid i motsatt stilart. Sprinten og 50 km(30 for damene) går alltid i samme stilart. Det samme gjør teamsprint og 10/15 km.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: søn des 12, 2021 12:56 pm Jeg synes ikke det er gitt at Holund skal få en såpass enkel vei til 15 km i OL, da må det i så fall være på grunn av den totale troppstørrelsen. Klæbo, Valnes og Iversen (gitt at Ivers finner formen i Tour de Ski) bør gå foran på 15 km og jeg utelukker ikke at Tønseth eller noen andre går seg inn på laget med pallplass på 15 km i Lenzerheide.
Enig i Klæbo og Iversen, om som du sier Iversen finner formen, men ikke nødvendigvis Valnes. Løpet i Ruka er vel hans eneste virkelige toppløp på 15 km klassisk så langt i karrieren.

I tillegg nevner du jo også troppestørrelsen. Per dags dato er nok 4 stk bankers i troppen. 3 av de er rimelig greie kort på 15 km klassisk. Av de 4 øvrige som kan komme med i troppen, er det vel primært Tønseth og Iversen som kan gå foran Holund. Jeg tror ikke Golberg og Nyenget kommer med. Eller forsåvidt bør komme med slik det ser ut per dags dato.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Exes skrev: søn des 12, 2021 12:56 pm Til Tour de Ski? Synes å ha hørt 10 stk. Men kan for eksempel ikke skjønne at ikke Helland Larsen skal få en ny sjanse til å vise seg frem, etter å ha klart en andreplass allerede i sprint.
Helland Larsen må få gå i Düsseldorf i hvertfall. Håper også Krogh får muligheten der, siden han tross alt gikk til semi på Lillehammer.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 12:50 pm Synes dagens løp gav en relativt enkel prioritering frem mot OL:

Holund, Krüger og Klæbo bør allerede nå få klarsignal for skiatlon.
Holund og Klæbo kan også få signal om at de får gå 15 km om de viser form på skiatlon.
Klæbo og Valnes bør få klarsignal for sprint.

I praksis betyr dette at Holund, Krüger og Klæbo kan få gjøre akkurat hva de vil frem mot OL, og ikke må gå noen flere v-cupløp om de ikke ønsker.

Det betyr at folk som Røthe, Tønseth, Østberg Amundsen, Iversen, Nyenget og Valnes bør være de første inn på laget for Tour de Ski. Her fortjener også Turtveit en plass.
Turtveit foran Moseby? Vi har i utgangspunktet 6 åpne plasser til TdS som kan brukes på løpere uten friplass. Holund skal ikke gå. Tønseth, Klæbo og Valnes har friplass og går ikke på kvoten for de 6 åpne plassene. De 6 plassene står dermed mellom Krüger, Nyenget, Røthe, Østberg Amundsen, Iversen, Golberg og Moseby. Golberg er per nå inne på friplasslisten, men det er også Taugbøl, Northug og Helland Larsen som nok også har lyst til å gå TdS for å kvalifisere seg til OL. Blir ikke lett å ta ut laget til TdS heller.

Exes

Legg inn av Exes »

Korgutt skrev: søn des 12, 2021 12:59 pm
Exes skrev: søn des 12, 2021 12:55 pm
Korgutt skrev: søn des 12, 2021 12:52 pm

15 km fristil står ikke på programmet. Tror ikke han får gå 15 km klassisk. Blir nok 30 og 50 km samt en potensiell stafettetappe på han.
Han har tydeligvis noe som gjør at kroppen funker bedre i høyden relativt i forhold til andre. Og har vel pallplasseringer i verdenscupen i klassisk også? Så tror ikke han er helt uaktuell for 15 km enda.

Kjipt for Norge uansett at 15 km ikke går i fristil.
15 km og 50 km(10 og 30 for damer) går alltid i motsatt stilart. Sprinten og 50 km(30 for damene) går alltid i samme stilart. Det samme gjør teamsprint og 10/15 km.
Ja det er jeg klar over.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Det var kanskje ikke så farlig at landslaget droppet høyde i oppkjøringen? Nossum vet hva han holder på med.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: søn des 12, 2021 1:02 pm
Turtveit foran Moseby? Vi har i utgangspunktet 6 åpne plasser til TdS som kan brukes på løpere uten friplass. Holund skal ikke gå. Tønseth, Klæbo og Valnes har friplass og går ikke på kvoten for de 6 åpne plassene. De 6 plassene står dermed mellom Krüger, Nyenget, Røthe, Østberg Amundsen, Iversen, Golberg og Moseby. Golberg er per nå inne på friplasslisten, men det er også Taugbøl, Northug og Helland Larsen som nok også har lyst til å gå TdS for å kvalifisere seg til OL. Blir ikke lett å ta ut laget til TdS heller.
Ja, Turveit har prestert stabilt godt helt siden Beito og frem til i helgen. Synes han fortjener flere v-cupsjanser i tiden fremover. Moseby er fortsatt ung. Hans tid kommer.

Vi får se hvem som ønsker å gå Tour de Ski. Kruger skal såklart få gå om han ønsker, men han trenger strengt tatt ikke.

Hva er det egentlig som gir friplass til TdS? Leder i v-cup? Skandinavisk cup? Mer?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

george_hincapie skrev: søn des 12, 2021 1:00 pm
Exes skrev: søn des 12, 2021 12:56 pm Til Tour de Ski? Synes å ha hørt 10 stk. Men kan for eksempel ikke skjønne at ikke Helland Larsen skal få en ny sjanse til å vise seg frem, etter å ha klart en andreplass allerede i sprint.
Helland Larsen må få gå i Düsseldorf i hvertfall. Håper også Krogh får muligheten der, siden han tross alt gikk til semi på Lillehammer.
Dresden. Potato potato selvsagt

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:06 pm Hva er det egentlig som gir friplass til TdS? Leder i v-cup? Skandinavisk cup? Mer?
Sammenlagtleder WC, sammenlagtleder ScanCup og topp 20 i WC-sprintcup. Maks 4 friplasser totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: søn des 12, 2021 1:08 pm
KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:06 pm Hva er det egentlig som gir friplass til TdS? Leder i v-cup? Skandinavisk cup? Mer?
Sammenlagtleder WC, sammenlagtleder ScanCup og topp 20 i WC-sprintcup. Maks 4 friplasser totalt.
Ah. Det er det siste som gir både Valnes og Golberg friplass altså? Hvilket tidspunkt er det som gjelder her?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:09 pm Ah. Det er det siste som gir både Valnes og Golberg friplass altså? Hvilket tidspunkt er det som gjelder her?
Etter at periode 1 er ferdig, altså etter Dresden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: søn des 12, 2021 1:12 pm
KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:09 pm Ah. Det er det siste som gir både Valnes og Golberg friplass altså? Hvilket tidspunkt er det som gjelder her?
Etter at periode 1 er ferdig, altså etter Dresden.
Ok. Såvidt jeg kan se blir Golberg passert av Østberg Amundsen og Lapalus sammenlagt i distanse etter dagen, men er fortsatt nr 17. Holder han seg også innenfor i sprint etter neste helg, har han dermed friplass.

Om Kruger da velger å stå over TdS, mener jeg laget bør være Tønseth, Røthe, Iversen, Østberg Amundsen, Nyenget og enten en spesialsprinter eller Turtveit. Tipper det blir en sprinter. Om en av de fem førstnevnte ikke kan eller vil delta, synes jeg derfor Turtveit har fortjent sjansen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:19 pm
tartaglia2 skrev: søn des 12, 2021 1:12 pm
KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:09 pm Ah. Det er det siste som gir både Valnes og Golberg friplass altså? Hvilket tidspunkt er det som gjelder her?
Etter at periode 1 er ferdig, altså etter Dresden.
Ok. Såvidt jeg kan se blir Golberg passert av Østberg Amundsen og Lapalus sammenlagt i distanse etter dagen, men er fortsatt nr 17. Holder han seg også innenfor i sprint etter neste helg, har han dermed friplass.

Om Kruger da velger å stå over TdS, mener jeg laget bør være Tønseth, Røthe, Iversen, Østberg Amundsen, Nyenget og enten en spesialsprinter eller Turtveit. Tipper det blir en sprinter. Om en av de fem førstnevnte ikke kan eller vil delta, synes jeg derfor Turtveit har fortjent sjansen.
Snakker du om tour de ski? 10 løpere kan man ta ut da.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Korgutt skrev: søn des 12, 2021 1:24 pm
Snakker du om tour de ski? 10 løpere kan man ta ut da.
Tartaglia skriver jo 6 stk + de som har friplasser. 4 stk har friplasser per dags dato, men det er ikke sikkert alle disse velger og delta.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Klæbo har tatt steg i fristil, leverer i høyden, og kan virkelig bli skummel på både 15 km og duatlon i OL. Nå har jeg ikke sett løypene, men normalt sett ville man avskrevet ham på 5-mila. Men nå vet jeg sannelig ikke.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:26 pm
Korgutt skrev: søn des 12, 2021 1:24 pm
Snakker du om tour de ski? 10 løpere kan man ta ut da.
Tartaglia skriver jo 6 stk + de som har friplasser. 4 stk har friplasser per dags dato, men det er ikke sikkert alle disse velger og delta.
Nei, vi har mange fler som kan fylle de 4 friplassene.
WC-leder:Klæbo
ScanCup: Tønseth
Topp 20 sprintcup: Valnes, Taugbøl, Helland Larsen, Northug og Golberg

Edit: nå ble jeg litt usikker på om ScanCup faktisk gir friplass som kan brukes i TDS eller om det først blir gjeldene i perioden etter.
Sist redigert av george_hincapie den søn des 12, 2021 1:32 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: søn des 12, 2021 1:31 pm Nei, vi har mange fler som kan fylle de 4 friplassene.
WC-leder:Klæbo
ScanCup: Tønseth
Topp 20 sprintcup: Valnes, Taugbøl, Helland Larsen, Northug og Golberg
Det var ikke de som var topp 20 i både distanse og sprintcup altså?

Oki, da stiller det seg litt annerledes.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Klæbo har nå tatt det steget som kommer til å gjøre han til historiens beste langrennsløper. Kurven hans på 15 skate er jo nesten sjokkerende rå, og han er fortsatt godt unna OL-form(han påstår i alle fall det selv) Bolshunov blir selvfølgelig skummel etterhvert, men Klæbo virker bedre enn i Oberstdorf.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Skraevadottir skrev: søn des 12, 2021 1:30 pm Klæbo har tatt steg i fristil, leverer i høyden, og kan virkelig bli skummel på både 15 km og duatlon i OL. Nå har jeg ikke sett løypene, men normalt sett ville man avskrevet ham på 5-mila. Men nå vet jeg sannelig ikke.
Han kan gjøre det helt store, på alle distansene. Ser virkelig lovende ut for hans del. Krüger så også ut som en million i dag, og skal selvsagt gå 3 og 5-mila og mest sannsynlig 3. etappen på stafetten. Kommer selvsagt an på formen i OL da, men akkurat nå er han selvskreven på den etappen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Fin åpning av Haga

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: søn des 12, 2021 1:32 pm
george_hincapie skrev: søn des 12, 2021 1:31 pm Nei, vi har mange fler som kan fylle de 4 friplassene.
WC-leder:Klæbo
ScanCup: Tønseth
Topp 20 sprintcup: Valnes, Taugbøl, Helland Larsen, Northug og Golberg
Det var ikke de som var topp 20 i både distanse og sprintcup altså?

Oki, da stiller det seg litt annerledes.
Nei, kun topp 20 i sprintcup. Og friplassene er ikke personlige, man kan ikke bruke mer enn 4 friplasser slik at troppen blir på maks 10 løpere. Altså maks 4 av de 7 får gå som del av friplasskvoten.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

For en åpning av Johaug

Og Brennan bare 1,1 bak

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Brennan åpner knallsterkt også

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

tartaglia2 skrev: søn des 12, 2021 2:22 pm For en åpning av Johaug
Tok 7 sek til på Karlsson på kun en km, ved 3km, leder altså med 14 sek på henne, Brennan 6 bak nå

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Johaug slår Karlsson greit i dag,

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Johaug har tapt et sekund til Karlsson fra 3 til 5 km, men det er jo kun nedover.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Hennig 6 sekunder raskere enn Johaug fra 3-5.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Johaug kun 10 foran ved 7.2 ikke avgjort dette

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

sertono skrev: søn des 12, 2021 2:35 pm Johaug kun 10 foran ved 7.2 ikke avgjort dette
Ser da ganske så lyst ut.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»