Roing under Sommer-OL 2020

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Roing under Sommer-OL 2020

Legg inn av lok1 »

Roing under Sommer-OL 2020 finner sted mellom 24. og 30. juli.
Norge sender tre båter til OL, alle for menn, her følger en analyse av disse:

Singlesculler
Kjetil Borch har som kjent gått fra dobbeltsculler med Tufte til å satse på singel. Det ga nesten umiddelbar suksess, da han tok både VM- og EM-gull i 2018, samt en fin bronsemedalje i VM 2019. Veldig vanskelig å spå utfall i roing, da flere av de tradisjonelt gode båtene blant annet kommer fra Australia og New Zealand, som jo ikke har fått konkurrert under pandemien på grunn av reiserestriksjoner. Borch har for øvrig gode resultater fra verdenscupen i år, og selv om det gikk skeis i årets EM-finale, har jeg tro på at det er gode muligheter for medalje i Tokyo.

Program:
Forsøk: Fredag 23. juli 01:30
Kvartfinale: Mandag 26. juli 02:40
Semifinale: Onsdag 28. juli 04:18
Finale: Fredag 30. juli 02:45

Dobbeltsculler, lettvekt
Bronsevinnerne fra 2016, Kristoffer Brun og Are Strandli er også reelle medaljeutfordrere også i år. Også disse har hatt gode resultater i årets verdenscupløp , men verdenscupen i år har jo som sagt vært litt halvveis med tanke på deltakelse. Den irske båten som tok bronse i Rio er byttet ut med en annen sterk irsk båt, som kanskje seiler opp som den største utfordreren. En italiensk og tysk båt kan også spolere sjansene, men som med Borch velger jeg å ha troen!

Program:
Forsøk: Lørdag 24. juli 04:20
Semifinale: Tirsdag 27. juli 04:18
Finale: Torsdag 29. juli 02:50

Dobbeltfirer
Dobbeltfireren består av Olaf Tufte, Erik Solbakken, Martin Helseth og Oscar Stabe Helvig. De tre siste er heller ukjente unggutter som sammen med Tufte skal prøve seg. Fireren har de siste årene ligget og vaket rundt A-finaler der de deltar, så målet bør kort og godt være å kvalifisere seg til A-finalen. Noe mer kan vi ikke forvente, men samtidig vil dette forhåpentligvis være uvurderlig erfaring for de tre debutantene.

Program:
Forsøk: Fredag 23. juli 04:30
Oppsamling: Søndag 25. juli 03:40
Finale: Tirsdag 27. juli 02:58

Vel møtt!

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Snart i gang!

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

I gang. Norge leder!

Nederlandsk kommentator???

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Norge vinner! 6.54.
Og nå norsk kommentator. Heia heia.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Ingen finale på Tufte og co i natt, de kom på 4.plass og må rekvalifisere seg på søndag.

qbah

Legg inn av qbah »

Har Tufte blitt for gammel og skral?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

qbah skrev: fre jul 23, 2021 7:46 am Har Tufte blitt for gammel og skral?
Nei han er fortsatt ein veldig god utøver og dei kan fortsatt gå til finale og kjempe om medalje

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Solid av Brun og Strandli.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

qbah skrev: fre jul 23, 2021 7:46 am Har Tufte blitt for gammel og skral?
Han er jo skinngammel, nesten like gammel som meg. Bør være umulig å hevde seg i en så fysisk øvelse.

Håper dette innlegget kommer til å bite meg i ræva.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Når det gjelder medaljer tror jeg vi må satse på Borch, så toersculler, sist er fireren. Kanskje ikke Tufte burde vært med dette OL. Han er for gammel nå. Burde gitt fra seg plassen til en som er yngre. Tror uansett Borch er vårt største medaljehåp. Har han en god dag kan han ta gull, tror imidlertid mer realistisk er sølv eller bronse. Tror også toersculleren kan ta sølv eller bronse dersom de har en god dag.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en skikkelig flopp for den norske 4'eren i det her OL.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Kjedelig avslutning på Tuftes karriere.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Ikke rart ting går stang ut når alle norske deltakere tydeligvis er medaljeoutsidere. Firern er selvfølgelig langt unna medalje i år. Ser ikke bort fra at de er reelle outsidere om tre år, men det er en all for uerfaren båt til å få til noe vettugt allerede nå.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lok1 skrev: søn jul 25, 2021 3:52 am Ikke rart ting går stang ut når alle norske deltakere tydeligvis er medaljeoutsidere. Firern er selvfølgelig langt unna medalje i år. Ser ikke bort fra at de er reelle outsidere om tre år, men det er en all for uerfaren båt til å få til noe vettugt allerede nå.
Det var vel mest at de var så utrolig langt unna finalen, så selv moderate forventninger var de langt unna å innfri.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Ja, det var en av kommentatorene som nevnte de som medaljekandidat på en god dag siden de hadde rodd litt raskere på trening enn før...

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

lok1 skrev: søn jul 25, 2021 3:52 am Ikke rart ting går stang ut når alle norske deltakere tydeligvis er medaljeoutsidere. Firern er selvfølgelig langt unna medalje i år. Ser ikke bort fra at de er reelle outsidere om tre år, men det er en all for uerfaren båt til å få til noe vettugt allerede nå.
Jeg har et inntrykk av at media i Norge ofte hauser opp norske utøvere, enten det gjelder sommer- eller vintersport. Det fører til urealistiske forventninger og noen ganger virker det jo som om det bare er å hente (gull)medaljer.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Tullin_Thams skrev: søn jul 25, 2021 4:34 am
lok1 skrev: søn jul 25, 2021 3:52 am Ikke rart ting går stang ut når alle norske deltakere tydeligvis er medaljeoutsidere. Firern er selvfølgelig langt unna medalje i år. Ser ikke bort fra at de er reelle outsidere om tre år, men det er en all for uerfaren båt til å få til noe vettugt allerede nå.
Jeg har et inntrykk av at media i Norge ofte hauser opp norske utøvere, enten det gjelder sommer- eller vintersport. Det fører til urealistiske forventninger og noen ganger virker det jo som om det bare er å hente (gull)medaljer.
Den norske dobbeltfireren er vel ikke direkte hausset opp av media ? Den er (heldigvis) blitt omtalt, kanskje også som en mulig medaljekandidat, men først og fremst fordi Olaf Tufte sitter i den. Alle har da regnet de andre norske båtene som større medaljesjanser.

Uansett, noe må jo ha sviktet når en bonde har sådd så mye for å høste så lite. Men takk skal du ha, Olaf Tufte, synd at det fislet ut på denne måten, du er uansett en legende i norsk idrett.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kjedelig slutt for Tuftes karriere, men han er uansett en enorm idrettsmann som har hatt en fantastisk karriere. Jeg står for det jeg har sagt tidligere, jeg mener Tufte er for gammel og ikke burde stilt i dette OL. Han burde gitt fra seg plassen til en yngre deltaker. Uansett, nå ble det ikke slik. Alt jeg kan si er bra kjempa og han har uansett hatt en fantastisk karriere.

Nå over til hyggeligere nyheter. Ser Borch gikk enkelt videre til semifinalen. Flott!

BioDex

Legg inn av BioDex »

Når skal Borch ro finale?

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

BioDex skrev: søn jul 25, 2021 8:03 am Når skal Borch ro finale?
Finalen var vel i utgangspunktet satt opp fredag. Før det er semifinale. Jeg mener den egentlig skulle gå onsdag, men det spørs om ikke den flyttes pga. den ventede tyfonen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Etter å ha sett kvartfinalene tror jeg det står mellom Hellas, Norge og Danmark. Den danske utøveren hadde faktisk en bedre tid enn Borch i kvartfinalen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

TheBaseline skrev: søn jul 25, 2021 10:46 am Den danske utøveren hadde faktisk en bedre tid enn Borch i kvartfinalen.
Det tror jeg ikke vi skal legge så altfor mye i. Begge har nok mer å gå på, og dessuten var det vel ikke mer enn et halvt sekund som skilte, og det er jo ingenting. Mer å gå på har nok også tyskeren Zeidler, som også i høyeste grad er gullkandidat.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

janesaj skrev: søn jul 25, 2021 10:49 am
TheBaseline skrev: søn jul 25, 2021 10:46 am Den danske utøveren hadde faktisk en bedre tid enn Borch i kvartfinalen.
Det tror jeg ikke vi skal legge så altfor mye i. Begge har nok mer å gå på, og dessuten var det vel ikke mer enn et halvt sekund som skilte, og det er jo ingenting. Mer å gå på har nok også tyskeren Zeidler, som også i høyeste grad er gullkandidat.
Sant det. Jeg kjenner ikke så godt til utøverne. Jeg gikk bare ut ifra tidene i kvarten. Der var det Hellas, Danmark og Norge som hadde best tid. Men det stemmer nok det som du sier, at tyskeren hadde mer å gå på.

startelver

Legg inn av startelver »

Vi må vel være fornøyd med en medalje i roing, så gjenstår det og se hvilken valør det blir.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Drømmen er 2 medalje og Gull til Borch, men fornøgd om vi får 1 medalje

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Fantastisk tett og spennende dobbeltscullerfinale for menn der ledelsen vekslet hele tiden. Frankrike fikk et feiltak helt på slutten, så vidt jeg kunne se, og holdt på å rote bort seieren, men berget med noen centimeter foran Nederland.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Ellevill firer-finale

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Finale etter finale leverer varene her. Australia vinner firer uten styrmann og bryter britenes dominans, sistnevnte blir attpåtil så presset av Italia og Romania at de faktisk ror ut av banen sin mot slutten, og risikerer kanskje disk for det. Ble uansett bare en fjerdeplass på dem.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Nei, nei og atter nei. Stakkas Brun og Strandli

Ser ut til at dei falt frå båten og dette medaljehåpet er borte

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Våknet til en kantring. Nå orker jeg ikke mer. Er så lei norske nedturer. Tror Tokyo OL er ferdig for min del. Orker ikke flere nedturer. Gidder ikke se på mer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»