WC langrenn, Dresden (18/12-19/12)

Svar
janesaj

WC langrenn, Dresden (18/12-19/12)

Legg inn av janesaj »

Vi skal altså til tyske Dresden for en ren sprinthelg denne gangen, og det er også sesongens eneste rene sprinthelg. Det er individuell sprint i fristil på lørdag og lagsprint på søndag. Blir viktig med tanke på sprintere som ønsker å slå seg inn både i Tour de Ski- og OL-tropp.

Håper det er forståelse for at det ikke blir noen stor tråd denne gangen, i og med at interessen for sprinthelger historisk sett er relativt laber, og jeg har en del annet å gjøre i disse dager (som så mange andre). Men litt generell info for helgen skader ikke :) Kommer sterkere tilbake med Tour de Ski-tråden.

Program:

Lørdag 18. desember:
09:00: Sprintprologer, kvinner og menn
11:30: Sprintfinaler, kvinner og menn

Søndag 19. desember:
10:00: Lagsprint semifinaler, kvinner og menn
12:00: Lagsprint finaler, kvinner og menn


Norges tropp:

Kvinner:
Julie Myhre, Byåsen IL
Mathilde Myhrvold, Vind IL
Kristine Stavås Skistad, Konnerud IL
Magni Smedås, Lillehammer SK
Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL
Anna Svendsen, Tromsø SK

Maiken Caspersen Falla var uttatt, men har blitt syk og meldt forfall. Inn kommer Smedås.

Menn:
Finn Hågen Krogh, Tverrelvdalen IL
Thomas Helland Larsen, Fossum IF
Even Northug, Strindheim IL
Håkon Skaanes, Strindheim IL
Sindre Bjørnestad Skar, Bærums Verk og Hauger IF
Håvard Solås Taugbøl, Lillehammer SK


TV 3s sendeskjema:

Lørdag 14. desember:
09:00-10:30: Sprintprologer
11:30-13:15: Sprintfinaler

Søndag 15. desember:
10:00-11:30: Lagsprint, semifinaler
12:00-13:00: Lagsprint, finaler


Startlister:
Kan finnes her.

Løypeprofil:
Paddeflatt.

Arrangørens hjemmeside:
Kan finnes her.

Værmelding (fra yr.no):
Lørdag: +5/+6 grader, skyet
Søndag: +5 grader, lett regn


God fornøyelse!

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Ikke den mest interessante helgen dette, men et lyspunkt er hvertfall at noen av løperne bak landslaget får en sjelden sjanse i verdenscupen. Bare å krysse fingrene og håpe vi kan få en norsk finale-, pall- eller vinnerdebutant i helgen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Oppløftende av de norske jentene i prologen.

Noen som forresten vet hvor det har blitt av Marte Nordlunde? En av verdens raskeste langrennsløpere, har hatt v-rek på 100 meter og kunne gjort det bra i denne løypa her. Har gått vanlig sprint og andre renn tidligere også, så ikke slik at hun kun satser på 100 meter, slik som f. eks Becchis og Søgnen Jensen.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Trist løype, trist by, intet publikum. En skikkelig festhelg!
Det positive med denne noe spesielle løypen er at man får se litt andre typer i toppen. Hadde JEG bestemt (noe som jo hadde vært flott) hadde de gått ÉN runde - med andre ord en ekte sprint. 700 meter flat beinflying. Måtte hatt bredere trasse naturligvis, men hadde vært morsomt å sett.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Smedaas, Myhrvold og Skistad med gode prologer, det skal sies...

anbessa

Legg inn av anbessa »

Svendsen ryker nok. Stenset og? Fryktelig svakt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

anbessa skrev: lør des 18, 2021 9:15 am Trist løype, trist by, intet publikum. En skikkelig festhelg!
Det positive med denne noe spesielle løypen er at man får se litt andre typer i toppen. Hadde JEG bestemt (noe som jo hadde vært flott) hadde de gått ÉN runde - med andre ord en ekte sprint. 700 meter flat beinflying. Måtte hatt bredere trasse naturligvis, men hadde vært morsomt å sett.
Kan jo være en grunn til at det ikke er publikum akkurat nå, da. Pleier å være bra med tilskuere i Dresden når finaleheatene går. Men litt grått og lett yr i en tre-fire plussgrader er ikke direkte uvanlig, nei.

Ellers enig i at en skikkelig sprint-sprint hadde vært morsom å se på. 100 meter er kjedelig, men enig i at det hadde vært moro om de bare gikk fram til runding der. Man har jo alpintbakken opp som en motsats til det.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:13 am Oppløftende av de norske jentene i prologen.

Noen som forresten vet hvor det har blitt av Marte Nordlunde? En av verdens raskeste langrennsløpere, har hatt v-rek på 100 meter og kunne gjort det bra i denne løypa her. Har gått vanlig sprint og andre renn tidligere også, så ikke slik at hun kun satser på 100 meter, slik som f. eks Becchis og Søgnen Jensen.
Mener Marte satser på langløp denne sesongen. Søstera Mari er på regionlaget i Innlandet, mener begge var Team Telemark i fjor.

God prolog av Magni, Mathilde, Kristine og Julie, skuffende av Ane og som forventet av Anna.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

anbessa skrev: lør des 18, 2021 9:19 am Svendsen ryker nok. Stenset og? Fryktelig svakt.
Stenseth virker jo å være helt ute av form i år. 21-17-30 er rekka så langt, og her blir det vel mest sannsynlig exit i forsøksheatet. Et lite håp om å gå videre er det riktignok.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:19 am
anbessa skrev: lør des 18, 2021 9:15 am Trist løype, trist by, intet publikum. En skikkelig festhelg!
Det positive med denne noe spesielle løypen er at man får se litt andre typer i toppen. Hadde JEG bestemt (noe som jo hadde vært flott) hadde de gått ÉN runde - med andre ord en ekte sprint. 700 meter flat beinflying. Måtte hatt bredere trasse naturligvis, men hadde vært morsomt å sett.
Kan jo være en grunn til at det ikke er publikum akkurat nå, da. Pleier å være bra med tilskuere i Dresden når finaleheatene går. Men litt grått og lett yr i en tre-fire plussgrader er ikke direkte uvanlig, nei.

Ellers enig i at en skikkelig sprint-sprint hadde vært morsom å se på. 100 meter er kjedelig, men enig i at det hadde vært moro om de bare gikk fram til runding der. Man har jo alpintbakken opp som en motsats til det.
Om de først skal ha "sprint-sprint" kan de vel like gjerne arrangere det på en friidrettsstadion. En runde på 400 meter kunne vært litt interessant.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:19 am Kan jo være en grunn til at det ikke er publikum akkurat nå, da.
Ja, var at det pga restriksjoner det ikke er publikum ja. Derfor jeg synes det blir ekstra stusselig med en bysprint. Skal det uansett ikke være publikum kunne man like gjerne gått renn i Gällivare eller et annet sted med fine løyper og mye snø :)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Der er Stenseth ute.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: lør des 18, 2021 9:26 am
Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:19 am Kan jo være en grunn til at det ikke er publikum akkurat nå, da.
Ja, var at det pga restriksjoner det ikke er publikum ja. Derfor jeg synes det blir ekstra stusselig med en bysprint. Skal det uansett ikke være publikum kunne man like gjerne gått renn i Gällivare eller et annet sted med fine løyper og mye snø :)
Foretrekker faktisk denne løypa foran sprintløypa i Gällivare. Mye knall og fall når det arrangeres renn der. Ikke morsomt med skader eller Bradbury-vinnere.

Er restriksjonene som gjør at det ikke er publikum. Blir ikke publikum i Oberstdorf under TdS heller
Sist redigert av tartaglia2 den lør des 18, 2021 9:32 am, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

anbessa skrev: lør des 18, 2021 9:26 am
Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:19 am Kan jo være en grunn til at det ikke er publikum akkurat nå, da.
Ja, var at det pga restriksjoner det ikke er publikum ja. Derfor jeg synes det blir ekstra stusselig med en bysprint. Skal det uansett ikke være publikum kunne man like gjerne gått renn i Gällivare eller et annet sted med fine løyper og mye snø :)
Skal ikke si helt sikkert at det er pga. restriksjoner, men vil jo tro at det er noe av dette også i Tyskland. Har jo sett at en del fotballkamper har gått uten publikum nå den siste tida. Ellers er det jo grytidlig start kl. 9:00 på en lørdag. Men ja, det er ikke akkurat dette man ser for seg når man hører sangen "Vinter og sne".

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

tartaglia2 skrev: lør des 18, 2021 9:22 am
Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:13 am Oppløftende av de norske jentene i prologen.

Noen som forresten vet hvor det har blitt av Marte Nordlunde? En av verdens raskeste langrennsløpere, har hatt v-rek på 100 meter og kunne gjort det bra i denne løypa her. Har gått vanlig sprint og andre renn tidligere også, så ikke slik at hun kun satser på 100 meter, slik som f. eks Becchis og Søgnen Jensen.
Mener Marte satser på langløp denne sesongen. Søstera Mari er på regionlaget i Innlandet, mener begge var Team Telemark i fjor.
Okei, takk for svar! Ja, Mari har jeg sett på resultatlistene i flere renn over det siste året, men ikke Marte. Det forklarer jo for så vidt saken godt. Jeg var litt redd for at hun var skadd eller hadde gitt opp satsning på langrenn. Er jo et stort talent. Det er også søstera, men Marte har helt klart en x-faktor.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Wow, denne Halvorsen fra USA var jo prikk lik Edel Therese Høiseth i "glansdagene".

anbessa

Legg inn av anbessa »

Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:29 am Skal ikke si helt sikkert at det er pga. restriksjoner, men vil jo tro at det er noe av dette også i Tyskland.
Joda, tyskerne er strenge. Null publikum.
MEN, hadde jeg bodd i Dresden skulle jeg nok fått med meg skirenn likevel da.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

anbessa skrev: lør des 18, 2021 9:34 am
Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:29 am Skal ikke si helt sikkert at det er pga. restriksjoner, men vil jo tro at det er noe av dette også i Tyskland.
Joda, tyskerne er strenge. Null publikum.
MEN, hadde jeg bodd i Dresden skulle jeg nok fått med meg skirenn likevel da.
Hadde jeg bodd i Dresden, hadde jeg mest sannsynlig vært arkitekturstudent eller noe slik. Men et skirenn i året kunne man jo fått med seg uansett. Brød og sirkus!

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:32 am
tartaglia2 skrev: lør des 18, 2021 9:22 am
Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:13 am Oppløftende av de norske jentene i prologen.

Noen som forresten vet hvor det har blitt av Marte Nordlunde? En av verdens raskeste langrennsløpere, har hatt v-rek på 100 meter og kunne gjort det bra i denne løypa her. Har gått vanlig sprint og andre renn tidligere også, så ikke slik at hun kun satser på 100 meter, slik som f. eks Becchis og Søgnen Jensen.
Mener Marte satser på langløp denne sesongen. Søstera Mari er på regionlaget i Innlandet, mener begge var Team Telemark i fjor.
Okei, takk for svar! Ja, Mari har jeg sett på resultatlistene i flere renn over det siste året, men ikke Marte. Det forklarer jo for så vidt saken godt. Jeg var litt redd for at hun var skadd eller hadde gitt opp satsning på langrenn. Er jo et stort talent. Det er også søstera, men Marte har helt klart en x-faktor.
Fant henne på Team Coop sammen med brødrene Skinstad. Mulig du kan se henne under lagtempoen senere i dag.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Fryktelig svakt av Nepryayeva å ryke ut her.
Forsåvidt moro at Sundling er tilbake på topp og denne fransøsen på 2.plass er interessant.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

tartaglia2 skrev: lør des 18, 2021 9:39 am
Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:32 am
tartaglia2 skrev: lør des 18, 2021 9:22 am

Mener Marte satser på langløp denne sesongen. Søstera Mari er på regionlaget i Innlandet, mener begge var Team Telemark i fjor.
Okei, takk for svar! Ja, Mari har jeg sett på resultatlistene i flere renn over det siste året, men ikke Marte. Det forklarer jo for så vidt saken godt. Jeg var litt redd for at hun var skadd eller hadde gitt opp satsning på langrenn. Er jo et stort talent. Det er også søstera, men Marte har helt klart en x-faktor.
Fant henne på Team Coop sammen med brødrene Skinstad. Mulig du kan se henne under lagtempoen senere i dag.
Ja, se der. Får se om jeg gidder å se langløp. Proriterer nok heller vanlig langrenn og alpint i dag.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Litt synd at det ikke er tilskuere når hele 6 tyske jenter tar seg videre til kvartfinalene.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: lør des 18, 2021 9:40 am Fryktelig svakt av Nepryayeva å ryke ut her.
Forsåvidt moro at Sundling er tilbake på topp og denne fransøsen på 2.plass er interessant.
Russerne er fryktelig svake her. Såvdit jeg kan se er Matsokina beste russer på 30. plass.

13 nasjoner i kvartfinalene er bra og omtrent det eneste positive med denne løypa er at mange nasjoner kan ha med noen i heatene.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

george_hincapie skrev: lør des 18, 2021 9:40 am Fryktelig svakt av Nepryayeva å ryke ut her.
Forsåvidt moro at Sundling er tilbake på topp og denne fransøsen på 2.plass er interessant.
Quintin er jo en sensasjon her. Var nummer 39 i dette rennet i fjor. Har bare noen få renn med verdenscuppoeng totalt, men har gjort det bra nivået under WC. 23 år gammel. Ei å følge med på, kanskje.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:44 am
george_hincapie skrev: lør des 18, 2021 9:40 am Fryktelig svakt av Nepryayeva å ryke ut her.
Forsåvidt moro at Sundling er tilbake på topp og denne fransøsen på 2.plass er interessant.
Quintin er jo en sensasjon her. Var nummer 39 i dette rennet i fjor. Har bare noen få renn med verdenscuppoeng totalt, men har gjort det bra nivået under WC. 23 år gammel. Ei å følge med på, kanskje.
Husker hun var bra med på sprinten i U23-VM for noen år siden. Mener å huske at hun var i finalen da det gikk i Tyskland og Ribom vant.
Mer eller mindre ren skøytesprintspesialist slik jeg har forstått det.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

anbessa skrev: lør des 18, 2021 9:15 am Trist løype, trist by, intet publikum. En skikkelig festhelg!
Det positive med denne noe spesielle løypen er at man får se litt andre typer i toppen. Hadde JEG bestemt (noe som jo hadde vært flott) hadde de gått ÉN runde - med andre ord en ekte sprint. 700 meter flat beinflying. Måtte hatt bredere trasse naturligvis, men hadde vært morsomt å sett.
Her burde FIS tenke litt nytt og hatt en slags «super-sprint» på fredagen der de kun går en runde. At man måtte hatt bredere trasé til en slik konkurranse kunne man løst ved å på supersprinten gå tilbake til formatet med 16 videre fra prologen og kun 4 i hvert heat. En slik supersprint kunne man også arrangert på fredagen i Davos, med kun en runde.

Men det blir vel «for forvirrende for publikum» å ha slike variasjoner i konkurranseformatet...

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

george_hincapie skrev: lør des 18, 2021 9:49 am
Skraevadottir skrev: lør des 18, 2021 9:44 am
george_hincapie skrev: lør des 18, 2021 9:40 am Fryktelig svakt av Nepryayeva å ryke ut her.
Forsåvidt moro at Sundling er tilbake på topp og denne fransøsen på 2.plass er interessant.
Quintin er jo en sensasjon her. Var nummer 39 i dette rennet i fjor. Har bare noen få renn med verdenscuppoeng totalt, men har gjort det bra nivået under WC. 23 år gammel. Ei å følge med på, kanskje.
Husker hun var bra med på sprinten i U23-VM for noen år siden. Mener å huske at hun var i finalen da det gikk i Tyskland og Ribom vant.
Mer eller mindre ren skøytesprintspesialist slik jeg har forstått det.
Nja, ser hun har noen greie resultater i klassisk også, og hun har faktisk vunnet et FIS-renn på 10 km, så ingen ren sprinter. Ikke helt utenkelig at hun kan gjøre det ok i Tour de Ski om hun deltar der. Faller kanskje av til slutt, men noen gode enkeltresultater kan hun kanskje diske opp med. I tillegg til her i Dresden, altså.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Syns det ser ut som en fin kvartfinale for Skistad. Lampic er bra, men resten av de som er i heat 1 bør hun slå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Begynner å bli alvorlig mange gode amerikanere nå, både på dame- og herresida.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Bolsjunov lever farlig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»