Seiling under Sommer-OL 2020

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Seiling under Sommer-OL 2020

Legg inn av lok1 »

Seiling under Sommer-OL 2020 finner sted mellom 25. juli og 4. august.

Det har vært lite regattaer det siste året, men de har kommet seg litt i gang i 2021. Skriver kun om nordmenn, for vi sender seks båter til Tokyo, noe som er omtrent på nivå med de siste OL.

Anders Pedersen i finnjolle er klar som eneste utøver klar for sitt andre OL. Han ble nummer 17 i Rio, men har nok lyst å komme betydelig høyere på listene i Tokyo. Har hatt noen gode plasseringer etter Rio, men en heller dårlig start på 2021, der han blant annet ble nummer 26 i EM. Skal være muligheter for han å få det til, men må da naturligvis vise bedre form enn det siste året.

Endre Funnemark i brettseiling (RS:X) ble tatt ut i det siste uttaket til Olympiatoppen. For meg var det ganske overraskende, i og med at seilforbundet krevde resultater i 2021 om det skulle bli reise. Ble nummer 34 i EM og 18 i VM, så det var tydeligvis nok for å bli tatt ut. Egentlig ganske synd hva som har skjedd med brettseiling i Norge de siste årene. Satsingen var på 5-6 båter for to år siden, og så er det kun Funnemark igjen. Det er nok ikke nok penger i seiling til at man kan ha en lang nok karriere, og da blir satsningen deretter.

Hermann Tomasgaard i laser er kanskje den herreseileren jeg har mest tro på. Ble nummer seks i VM i fjor, men det skal sies at dette var like før pandemien brøt ut, så ikke alle var med i mesterskapet i Australia. Har også noen andre fine resultater de siste årene, blant annet en kruttsterk verdenscupseier i januar 2019. Kan overraske han her!

Line Flem Høst i laser radial kan man også skrive opp på overraskelseskortet. VM-bronse i samme mesterskap hvor Tomasgaard ble nummer seks, men også med det samme forbeholdet. Derimot ikke så god 2021 enda, med 18.-plass i EM som ett av bunnpunktene. Tviler nok på at det holder til noe spesielt i OL, men hvem vet?

Så til den mest spennende båten av alle: Helene Næss og Marie Rønningen i 49erFX. EM-gull i 2018 og EM-sølv i både 2019 og 2020 er av de største merittene de siste årene. Selv om de mislyktes i VM i fjor, så kan man huske på at båtklassen er dominert av europeere, så EM-gull er også stort! De tok også sølv i prøve-OL og har også hatt et godt år så langt i år, så jeg skriver de opp på medaljeplass!

Den siste båten er mixed-båten Nacra 17 med Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen. Der Næss/Rønningen kommer med flere EM-medaljer er statusen 17., 21. og 22. plass for dette paret. Må nok sies å være med som turister!

Kommer tilbake med program!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Noen som kan forklare litt hvordan konkurransene foregår? Har prøvd å google og sjekket wiki, men der sto det svært lite. Hvordan blir det for eksempel avgjort hvem som går videre til medaljeracene?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

TheBaseline skrev: lør jul 24, 2021 10:25 pm Noen som kan forklare litt hvordan konkurransene foregår? Har prøvd å google og sjekket wiki, men der sto det svært lite. Hvordan blir det for eksempel avgjort hvem som går videre til medaljeracene?
Med mindre reglene frå sist OL er endra. Så regner eg med at det går på poeng dei plassen man får er poengene man får. Blir man nr 4 så får man 4 poeng. 1 renn blir strøket og dei 10 landene med minst poeng går vidare til medaljeracet. På medaljeracet blir det dobla med poeng.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

ms_8 skrev: lør jul 24, 2021 10:37 pm
TheBaseline skrev: lør jul 24, 2021 10:25 pm Noen som kan forklare litt hvordan konkurransene foregår? Har prøvd å google og sjekket wiki, men der sto det svært lite. Hvordan blir det for eksempel avgjort hvem som går videre til medaljeracene?
Med mindre reglene frå sist OL er endra. Så regner eg med at det går på poeng dei plassen man får er poengene man får. Blir man nr 4 så får man 4 poeng. 1 renn blir strøket og dei 10 landene med minst poeng går vidare til medaljeracet. På medaljeracet blir det dobla med poeng.

Takk for svar :) Det var oppklarende.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Line Flem Høst vant tredje seilas i laser radial. Hun leder nå OL-seilasen sammenlagt.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Ja, og i den fjerde seilasen ble det tredjeplass. Greske Karachaliou vant denne, og hun og Flem Høst har skilt seg litt ut i sammendraget, med den norske seileren så vidt foran. :-)

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Uff... nå er både Sverige og Danmark forbi Norge i den ene seileøvelsen. Seiling er en tradisjonsidrett i Norge. Hadde vært så moro med en medalje.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Hvorfor er det ikke seiling i dag ?
Værforholda ?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Blir vel miss her også, som roing og alle andre øvelser. Ser den norske Olympiatoppen spådde 9 medaljer på Norge. LOL LOL LOL. Med tabben til Strandli og Brun og fireren til Tufte skjer ikke det. Tror for øvrig det blir stang ut resten av OL også. Lukter Rio OL lang vei. Vi får se når OL er over om jeg har rett. OL er i hvert fall over for min del. Gidder ikke se mer. Orker ikke flere nedturer.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Nå vet jeg ikke helt hvilke utøvere OT har tenkt på, men vi har enda håndball x2, Kjetil Borch, Mol/Sørum, Jacob og Warholm som enda er medaljekort. Så har vi skytterne og Hovland som muligheter utenom de. Egentlig bare Brun/Strandli og kanskje Henrik Christiansen som har skuffet så langt.

Uansett er en syv-åtte medaljer fortsatt innenfor.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

lok1 skrev: ons jul 28, 2021 5:08 pm Nå vet jeg ikke helt hvilke utøvere OT har tenkt på, men vi har enda håndball x2, Kjetil Borch, Mol/Sørum, Jacob og Warholm som enda er medaljekort. Så har vi skytterne og Hovland som muligheter utenom de. Egentlig bare Brun/Strandli og kanskje Henrik Christiansen som har skuffet så langt.

Uansett er en syv-åtte medaljer fortsatt innenfor.
Sørum og Mol spiller elendig. De tapte sin kamp i dag. Nå får de tøffere motstand i neste runde. Regner med de blir slått ut alleredr der. Håndballgutta har spilt elendig, så skal veldig mye til for at de skal vinne medalje. Da er allerede to medaljehåp ute. Vi står igjen med Borch, Warholm, håndballjentene og Ingebrigtsen. Alle andre kan vi bare glemme.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

TheBaseline skrev: ons jul 28, 2021 8:47 am Blir vel miss her også, som roing og alle andre øvelser. Ser den norske Olympiatoppen spådde 9 medaljer på Norge. LOL LOL LOL. Med tabben til Strandli og Brun og fireren til Tufte skjer ikke det. Tror for øvrig det blir stang ut resten av OL også. Lukter Rio OL lang vei. Vi får se når OL er over om jeg har rett. OL er i hvert fall over for min del. Gidder ikke se mer. Orker ikke flere nedturer.
Bare nordmenn som betyr noe for deg? Idrett er egentlig ikke så interessant?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

sexxes skrev: ons jul 28, 2021 6:38 pm
TheBaseline skrev: ons jul 28, 2021 8:47 am Blir vel miss her også, som roing og alle andre øvelser. Ser den norske Olympiatoppen spådde 9 medaljer på Norge. LOL LOL LOL. Med tabben til Strandli og Brun og fireren til Tufte skjer ikke det. Tror for øvrig det blir stang ut resten av OL også. Lukter Rio OL lang vei. Vi får se når OL er over om jeg har rett. OL er i hvert fall over for min del. Gidder ikke se mer. Orker ikke flere nedturer.
Bare nordmenn som betyr noe for deg? Idrett er egentlig ikke så interessant?
Under OL er det vel normalt å heie på våre landsmenn?

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

TheBaseline skrev: ons jul 28, 2021 7:23 pm
sexxes skrev: ons jul 28, 2021 6:38 pm
TheBaseline skrev: ons jul 28, 2021 8:47 am Blir vel miss her også, som roing og alle andre øvelser. Ser den norske Olympiatoppen spådde 9 medaljer på Norge. LOL LOL LOL. Med tabben til Strandli og Brun og fireren til Tufte skjer ikke det. Tror for øvrig det blir stang ut resten av OL også. Lukter Rio OL lang vei. Vi får se når OL er over om jeg har rett. OL er i hvert fall over for min del. Gidder ikke se mer. Orker ikke flere nedturer.
Bare nordmenn som betyr noe for deg? Idrett er egentlig ikke så interessant?
Under OL er det vel normalt å heie på våre landsmenn?
Helt normalt, men de færreste øvelsene har norske deltakere, og en del av oss følger med på idretten, så heier vi på nordmenn der de er med. Norge deltar jo ikke i Rugby uten at det blir mer uinteressant av den grunn :)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Alle norske i aksjon i morgen. Håper det betyr at dei viser litt frå løpene deres. Tre av dei er fortsatt med i medaljekampen. Spesielt Herman og Line ligg fortsatt bra plassert.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

sexxes skrev: ons jul 28, 2021 8:23 pm
TheBaseline skrev: ons jul 28, 2021 7:23 pm
sexxes skrev: ons jul 28, 2021 6:38 pm

Bare nordmenn som betyr noe for deg? Idrett er egentlig ikke så interessant?
Under OL er det vel normalt å heie på våre landsmenn?
Helt normalt, men de færreste øvelsene har norske deltakere, og en del av oss følger med på idretten, så heier vi på nordmenn der de er med. Norge deltar jo ikke i Rugby uten at det blir mer uinteressant av den grunn :)
Jeg har jo sett litt på andre øvelser også, selv der Norge ikke stiller eller har med kandidater som sannsynligvis ikke vinner. Synes bare OL er mer moro å følge med på hvis vi gjør det bra. Har liksom ikke den godfølelsen nå. Det blir ikke helt det samme når Norge har stang ut i alle øvelser, spesielt når vi har et så godt utgangspunkt som i år. Men men... OL er ikke over. Mye kan skje enda. Får vel leve med håpet om at en dårlig start kan følges opp med bedre spill i blant annet håndball og strandvolley. Og gjør Norge det dårlig i år så er det bare 3 år til neste OL. Vinter OL er det jo allerede neste år :)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

TheBaseline skrev: ons jul 28, 2021 9:54 pm
sexxes skrev: ons jul 28, 2021 8:23 pm
TheBaseline skrev: ons jul 28, 2021 7:23 pm
Under OL er det vel normalt å heie på våre landsmenn?
Helt normalt, men de færreste øvelsene har norske deltakere, og en del av oss følger med på idretten, så heier vi på nordmenn der de er med. Norge deltar jo ikke i Rugby uten at det blir mer uinteressant av den grunn :)
Jeg har jo sett litt på andre øvelser også, selv der Norge ikke stiller eller har med kandidater som sannsynligvis ikke vinner. Synes bare OL er mer moro å følge med på hvis vi gjør det bra. Har liksom ikke den godfølelsen nå. Det blir ikke helt det samme når Norge har stang ut i alle øvelser, spesielt når vi har et så godt utgangspunkt som i år. Men men... OL er ikke over. Mye kan skje enda. Får vel leve med håpet om at en dårlig start kan følges opp med bedre spill i blant annet håndball og strandvolley. Og gjør Norge det dårlig i år så er det bare 3 år til neste OL. Vinter OL er det jo allerede neste år :)
Eg forstår tankegangen, men eg personleg ser også på OL fordi eg vil sjå gode idrettspresentasjonar og spenninga det innebærer. Nedtur at det går på natten og ingen folk på tribuna. Det trekker nok litt ned for min del.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

ms skrev: Nedtur at det går på natten og ingen folk på tribuna. Det trekker nok litt ned for min del.
Utrolig synd at det ikke er tilskuere, tenk deg for et lurveleven det hadde vært i svømmehallen da Titmus knuste Ledecky f.eks, satan så synd. Ser fram i mot Paris.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Deilig å tenke på at Paris bare er 3 år unna også. Innen den tid kan vi fort ha enda flere medaljekandidater enn det vi hadde inn mot dette OL. Ingebritsen/Warholm/Blummenfeldt/Mol&Sørum/Christiansen i sin prime og flere up and coming i svømming og roing. I tillegg til alle seilerne som stort sett er unge folk på vei opp.

I tillegg til normaltid på døgnet, med publikum og kort vei fra Norge (så mulighet for mange norske tilskuere). Er egentlig bare å glede seg til Paris. Jeg spår tidenes norske OL (i moderne tid) om 3 år.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Line floppet i natt og nå er sjansen for medalje ekstremt liten. Hermann har fortsatt sjansen og ligg på 3 plass, men har starta dårleg på første seillast.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

De norske ligger altfor langt bak for medalje.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Trehjulssykkel skrev: tor jul 29, 2021 2:21 am Deilig å tenke på at Paris bare er 3 år unna også. Innen den tid kan vi fort ha enda flere medaljekandidater enn det vi hadde inn mot dette OL. Ingebritsen/Warholm/Blummenfeldt/Mol&Sørum/Christiansen i sin prime og flere up and coming i svømming og roing. I tillegg til alle seilerne som stort sett er unge folk på vei opp.

I tillegg til normaltid på døgnet, med publikum og kort vei fra Norge (så mulighet for mange norske tilskuere). Er egentlig bare å glede seg til Paris. Jeg spår tidenes norske OL (i moderne tid) om 3 år.
Aller først vil jeg si at Mol og Sørum tapte de siste turneringene før OL, og viser dermed en nedadgående formkurve, noe vi også har sett i OL. De har virkelig ikke overbevist med sitt spill. De har rett og slett spilt dårlig og tapte i to sett mot Russland. Blir svært overrasket om de vinner medalje. Motstanderne deres har funnet ut hvordan de skal slå de, så jeg spår at det blir vanskelig framover. Håndballgutta er et annet norsk lag som sliter i OL. Jeg har egentlig fraskrevet begge som medaljekandidater. Nå er de i beste fall outsidere.

Vedrørende OL i Paris: Skal ikke mye til for å slå dette OL. Tokyo lukter et nytt fiasko-OL lang vei. Få av våre gullfavoritter har prestert. Etter en uke står vi igjen med bare et gull og et sølv. Dette OL vil ende med en marginalt bedre prestasjon enn Rio, som ikke er mye å skryte av.

Dersom vi ønsker å gjøre det bedre i Paris må vi satse på de unge. Det holder ikke å holde igjen de eldste. Nå ser vi hvordan det gikk i roing. Tufte er 45 år og feilet. Borch er 31 år og misset gullet. Jeg tror de må gi fra seg stafettpinnen. Den norske olympiske komite må satse på yngre utøvere. Og de må bevilge mer penger. De må ta noen av millionene fra vinter-OL og gi til sommer-OL. Drittlei av at vi ALLTID overpresterer i vinter-OL og alltid underpresterer i sommer-OL.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

TheBaseline skrev: fre jul 30, 2021 8:58 am De norske ligger altfor langt bak for medalje.
Hermann Tomasgård er nr 2 før medal racet, så her har Norge ein stor muligheit til medalje

janesaj

Legg inn av janesaj »

ms_8 skrev: fre jul 30, 2021 10:16 am Hermann Tomasgård er nr 2 før medal racet, så her har Norge ein stor muligheit til medalje
Dog bare fem plasseringspoeng foran fjerdeplassen, og der ligger kyprioten som har vunnet to av seilasene, så det her kan bli en thriller.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

janesaj skrev: fre jul 30, 2021 10:23 am
ms_8 skrev: fre jul 30, 2021 10:16 am Hermann Tomasgård er nr 2 før medal racet, så her har Norge ein stor muligheit til medalje
Dog bare fem plasseringspoeng foran fjerdeplassen, og der ligger kyprioten som har vunnet to av seilasene, så det her kan bli en thriller.
Absolutt, men glad for at han er tilbake i kampen.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Synd han ikke har en L i etternavnet sitt som er ganske "olympisk"- eller: skal vi gi ham en? ;-)

Tomalsgaard :-)
Ganske stilig kombo av for- og etternavn på en annen stor olympier som vant sitt første OL-Gull på Kristisn Blummenfelts fødselsdag :)

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Hvis dette er et norsk fiasko OL hva var da OL i Rio?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Tidlig opp i morgen søndag for å se på: Seiling (!) :D

7:33: Hermann Tomasgaard i laser. Ligger på 2.plass- det australske Gullet avgjort før siste seilas!

8:33: Line Flem Høst i laser radial. Ligger på 8.plass og kan vel ikke seile seg helt opp på pallen om jeg har forstått det rett ?

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

JODDEMM skrev: søn aug 01, 2021 12:41 am Tidlig opp i morgen søndag for å se på: Seiling (!) :D

7:33: Hermann Tomasgaard i laser. Ligger på 2.plass- det australske Gullet avgjort før siste seilas!

8:33: Line Flem Høst i laser radial. Ligger på 8.plass og kan vel ikke seile seg helt opp på pallen om jeg har forstått det rett ?
Har du ikke stått opp, altså? :-) Må stå opp i 2-3-tida under OL – kan ikke vente til morgenkvisten da. :-p

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Skikkelig kamp om sølvet mellom Norge, Kroatia, Kypros og Tyskland. Buhls gode start har gjort det hele enda tettere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»