Skrekktall for regjeringen

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Skrekktall for regjeringen

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 5:50 pm
greyserpent skrev: man des 27, 2021 5:26 pm Skatter.... og avgifter. Verken Støre eller Vedum har nektet for at de skal øke skatten med ca 7 milliarder. Skatten!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x ... ere-dyrere
To kommentarer:

1. Som du sikkert har sett nå skriver regjeringen selv at de øker "skatter og avgifter" med 7 mrd. Mitt utgangspunkt er at når regjeringen skriver det slik i statsbudsjettet kan samme terminologi brukes på fridiskusjon.

2. Denne diskusjonen startet med at det er tonedøvt av regjeringen å inndra ytterligere kjøpekraft fra "vanlige folk" i form av skatter og avgifter, i en tid der strømprisene er massive, det er inflasjonen i prisene på varer og tjenester og renta er på vei opp. I den diskusjonen har det null betydning om staten inndrar pengene gjennom skatter, avgifter, gebyrer, skyhøye strømpriser eller noe helt nytt ("Vannledningsleie? Postkassegebyr? Infrastrukturbidrag? Folkeregisterregistreringsgebyr? Kun fantasien setter grenser...). Poenget i denne diskusjonen er at oss "vanlige folk" må gi mer av pengene våre til staten og derfor kan bruke mindre penger på mat, klær og bolig.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9Krzpw/ ... nn-solberg

ØKER skattene, SENKER avgiftene.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Folk er forbanna. Dersom de ikke kommer med løsninger på strøprisene kommer de til å fortsette å blø velgere. Og nei, det er ikke godt nok med å få dekt 55 % over 70 øre. Dette er en midlertidig løsning. Vi få på på plass noe som kan veie opp for de høye strømprisene også i framtiden.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

TheBaseline skrev: man des 27, 2021 5:56 pm Folk er forbanna. Dersom de ikke kommer med løsninger på strøprisene kommer de til å fortsette å blø velgere. Og nei, det er ikke godt nok med å få dekt 55 % over 70 øre. Dette er en midlertidig løsning. Vi få på på plass noe som kan veie opp for de høye strømprisene også i framtiden.
Enig. Man må få på plass en avtale som er noe tilnærmet makspris.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: man des 27, 2021 5:52 pm ØKER skattene, SENKER avgiftene.
Med fare for å bringe diskusjonen tilbake til temaet: Sett at strømprisen øker fra 60 øre til 6 kroner. Som kjent er det 25 % mva på strøm og avgiftene du betaler til staten for å ha strøm øker da fra 15 øre til 150 øre (tidobling)

Sett at det er høy inflasjon i Norge og verden for øvrig slik at mange varer og tjenester har økt i pris i det siste året. Vil det medføre at du må betale mer penger til staten i merverdiavgift og andre avgifter enn tidligere? Vil økte avgiftsbetalinger få en effekt i forhold til at det er mindre penger å bruke på annet?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:02 pm
greyserpent skrev: man des 27, 2021 5:52 pm ØKER skattene, SENKER avgiftene.
Med fare for å bringe diskusjonen tilbake til temaet: Sett at strømprisen øker fra 60 øre til 6 kroner. Som kjent er det 25 % mva på strøm og avgiftene du betaler til staten for å ha strøm øker da fra 15 øre til 150 øre (tidobling)

Sett at det er høy inflasjon i Norge og verden for øvrig slik at mange varer og tjenester har økt i pris i det siste året. Vil det medføre at du må betale mer penger til staten i merverdiavgift og andre avgifter enn tidligere? Vil økte avgiftsbetalinger få en effekt i forhold til at det er mindre penger å bruke på annet?
Dette hadde vært sååååååå annerledes under Erna, som forøvrig hadde høyere sats på avgiften.
Dette er så dumt at det halve hadde vært mer enn nok.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: man des 27, 2021 6:07 pm
Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:02 pm
greyserpent skrev: man des 27, 2021 5:52 pm ØKER skattene, SENKER avgiftene.
Med fare for å bringe diskusjonen tilbake til temaet: Sett at strømprisen øker fra 60 øre til 6 kroner. Som kjent er det 25 % mva på strøm og avgiftene du betaler til staten for å ha strøm øker da fra 15 øre til 150 øre (tidobling)

Sett at det er høy inflasjon i Norge og verden for øvrig slik at mange varer og tjenester har økt i pris i det siste året. Vil det medføre at du må betale mer penger til staten i merverdiavgift og andre avgifter enn tidligere? Vil økte avgiftsbetalinger få en effekt i forhold til at det er mindre penger å bruke på annet?
Dette hadde vært sååååååå annerledes under Erna, som forøvrig hadde høyere sats på avgiften.
Dette er så dumt at det halve hadde vært mer enn nok.

Med fare for å bringe diskusjonen tilbake til temaet: Når situasjonen er slik at staten får enorme ekstrainntekter fra skyhøy strømpris og rekordhøye priser på andre varer og tjenester er det tonedøvt å forsterke problemet med skatteøkninger i tillegg. Erna foreslå ikke skatteøkninger.

Men jeg skal innrømme at det som irriterer meg mest er den latterlige dårlige strømpakken, hensyntatt hvor store ekstrainntekter staten får fra strømsalget nasjonalt og internasjonalt. Jeg kan ikke bevise at Erna ville gitt en bedre avtale, men jeg tror hun ville gjort det og dersom hun ikke gjorde det ville hun mistet min stemme. Dette er utilgivelig dårlig politisk håndverk og fullstendig tonedøvt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:14 pm
greyserpent skrev: man des 27, 2021 6:07 pm
Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:02 pm

Med fare for å bringe diskusjonen tilbake til temaet: Sett at strømprisen øker fra 60 øre til 6 kroner. Som kjent er det 25 % mva på strøm og avgiftene du betaler til staten for å ha strøm øker da fra 15 øre til 150 øre (tidobling)

Sett at det er høy inflasjon i Norge og verden for øvrig slik at mange varer og tjenester har økt i pris i det siste året. Vil det medføre at du må betale mer penger til staten i merverdiavgift og andre avgifter enn tidligere? Vil økte avgiftsbetalinger få en effekt i forhold til at det er mindre penger å bruke på annet?
Dette hadde vært sååååååå annerledes under Erna, som forøvrig hadde høyere sats på avgiften.
Dette er så dumt at det halve hadde vært mer enn nok.

Med fare for å bringe diskusjonen tilbake til temaet: Når situasjonen er slik at staten får enorme ekstrainntekter fra skyhøy strømpris og rekordhøye priser på andre varer og tjenester er det tonedøvt å forsterke problemet med skatteøkninger i tillegg. Erna foreslå ikke skatteøkninger.

Men jeg skal innrømme at det som irriterer meg mest er den latterlige dårlige strømpakken, hensyntatt hvor store ekstrainntekter staten får fra strømsalget nasjonalt og internasjonalt. Jeg kan ikke bevise at Erna ville gitt en bedre avtale, men jeg tror hun ville gjort det og dersom hun ikke gjorde det ville hun mistet min stemme. Dette er utilgivelig dårlig politisk håndverk og fullstendig tonedøvt.
:lol: :lol:

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

God artikkel som forklarer hvor strømpengene havner:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-365666

Det eneste gode som kommer ut av denne strømkrisen er at folk blir bevisst på hvor grundig de blir lurt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Sisyfos skrev: tir des 21, 2021 12:17 pm
fargeblind skrev: tir des 21, 2021 11:18 am
HarryH skrev: tir des 21, 2021 10:56 am
1960-tallet. Da hadde måleren i sikringskapet to tellere, en for "normalforbruk" og en for "overforbruk". Normalforbruket var forholdsvis billig, mens overforbruket var dyrt.

Hjemme hos oss hadde vi 2 kW som fast, bruk over dette trigget overforbruksmåleren. Det var lite å ha som fast 2 kW, men absolutt all oppvarming i heimen hos oss den gangen, bortsett fra varmtvannsberederen, var vedfyring.
Vi har fortsatt en slik på kjøkkenet, overforbruk står innstilt på 4 kw/t. Litt artig å følge med på pila.

Vi bruker rett nord for 2000 kw/t i mnd, noe jeg tror det er vanskelig å komme særlig langt under med stor familie, stort hus, elbil og oppvarming som er strømbassert.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:22 pm God artikkel som forklarer hvor strømpengene havner:

Det eneste gode som kommer ut av denne strømkrisen er at folk blir bevisst på hvor grundig de blir lurt.
og at vi på sikt ikke har råd til å påføre oss flere store unødvendige utgifter som vi har gjort de siste årene om vi skal ha et håp om at velferdsstaten skal vare.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:14 pm
greyserpent skrev: man des 27, 2021 6:07 pm
Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:02 pm
Dette hadde vært sååååååå annerledes under Erna, som forøvrig hadde høyere sats på avgiften.
Dette er så dumt at det halve hadde vært mer enn nok.
jeg skal innrømme at det som irriterer meg mest er den latterlige dårlige strømpakken, hensyntatt hvor store ekstrainntekter staten får fra strømsalget nasjonalt og internasjonalt.
Jeg tipper at om ikke folket hadde reist seg i protest, så ville politikerne sittet stille i båten og bare gnidd seg i hendene over alle titalls ekstra milliardene som raste inn uten å komme med noen tiltak.

Det er m.a. en FB gruppe med over en halv million medlemer som protesterer mot prisnivået, slikt blir lagt merke til, selveste Statministeren har vært inne og "likt" siden.

Vi burde nok lære oss å protestere som franskmenn for virkelig å få fart på saker og ting.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

kytec skrev: man des 27, 2021 6:41 pm Jeg tipper at om ikke folket hadde reist seg i protest, så ville politikerne sittet stille i båten og bare gnidd seg i hendene over alle titalls ekstra milliardene som raste inn uten å komme med noen tiltak.

Åpenbart. Og det er her forskjellen mellom en "rødgrønn" og "blå" regjering kommer til syne. Sosialister ønsker ideologisk sett en stor stat og en stor stat forutsetter stor inndragning av privat kjøpekraft. Dette fordi summen av offentlig og privat forbruk må holdes innenfor et maksnivå for å forhindre høy inflasjon. Dette er grunnen til at de rødgrønne øker skattene når de ønsker å utvide offentlig sektor. De trenger egentlig ikke skattepengene (oljefondet er stort nok), men de ønsker å sikre at det private forbruker mindre varer og tjenester slik at det offentlige kan forbruke mer.

De "blå" ønsker ideologisk en mindre stat og større privat forbruk. Sannsynligvis ville de derfor ikke ønsket ekstraordinære høye strøminntekter. De foretrekker at "vanlige folk" beholder disse pengene selv slik at vi opprettholder dagens nivå av privat forbruk.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:55 pm
kytec skrev: man des 27, 2021 6:41 pm Jeg tipper at om ikke folket hadde reist seg i protest, så ville politikerne sittet stille i båten og bare gnidd seg i hendene over alle titalls ekstra milliardene som raste inn uten å komme med noen tiltak.

Åpenbart. Og det er her forskjellen mellom en "rødgrønn" og "blå" regjering kommer til syne. Sosialister ønsker ideologisk sett en stor stat og en stor stat forutsetter stor inndragning av privat kjøpekraft. Dette fordi summen av offentlig og privat forbruk må holdes innenfor et maksnivå for å forhindre høy inflasjon. Dette er grunnen til at de rødgrønne øker skattene når de ønsker å utvide offentlig sektor. De trenger egentlig ikke skattepengene (oljefondet er stort nok), men de ønsker å sikre at det private forbruker mindre varer og tjenester slik at det offentlige kan forbruke mer.

De "blå" ønsker ideologisk en mindre stat og større privat forbruk. Sannsynligvis ville de derfor ikke ønsket ekstraordinære høye strøminntekter. De foretrekker at "vanlige folk" beholder disse pengene selv slik at vi opprettholder dagens nivå av privat forbruk.
Dagens regjering har senket avgiftssatsene. Med Erna ville det dermed sett mye verre ut.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:55 pm
kytec skrev: man des 27, 2021 6:41 pm Jeg tipper at om ikke folket hadde reist seg i protest, så ville politikerne sittet stille i båten og bare gnidd seg i hendene over alle titalls ekstra milliardene som raste inn uten å komme med noen tiltak.

Åpenbart. Og det er her forskjellen mellom en "rødgrønn" og "blå" regjering kommer til syne. Sosialister ønsker ideologisk sett en stor stat og en stor stat forutsetter stor inndragning av privat kjøpekraft. Dette fordi summen av offentlig og privat forbruk må holdes innenfor et maksnivå for å forhindre høy inflasjon. Dette er grunnen til at de rødgrønne øker skattene når de ønsker å utvide offentlig sektor. De trenger egentlig ikke skattepengene (oljefondet er stort nok), men de ønsker å sikre at det private forbruker mindre varer og tjenester slik at det offentlige kan forbruke mer.

De "blå" ønsker ideologisk en mindre stat og større privat forbruk. Sannsynligvis ville de derfor ikke ønsket ekstraordinære høye strøminntekter. De foretrekker at "vanlige folk" beholder disse pengene selv slik at vi opprettholder dagens nivå av privat forbruk.
Høge straumprisar er eit resultat av høgre sin politikk.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:55 pm
kytec skrev: man des 27, 2021 6:41 pm Jeg tipper at om ikke folket hadde reist seg i protest, så ville politikerne sittet stille i båten og bare gnidd seg i hendene over alle titalls ekstra milliardene som raste inn uten å komme med noen tiltak.

Åpenbart. Og det er her forskjellen mellom en "rødgrønn" og "blå" regjering kommer til syne. Sosialister ønsker ideologisk sett en stor stat og en stor stat forutsetter stor inndragning av privat kjøpekraft. Dette fordi summen av offentlig og privat forbruk må holdes innenfor et maksnivå for å forhindre høy inflasjon. Dette er grunnen til at de rødgrønne øker skattene når de ønsker å utvide offentlig sektor. De trenger egentlig ikke skattepengene (oljefondet er stort nok), men de ønsker å sikre at det private forbruker mindre varer og tjenester slik at det offentlige kan forbruke mer.

De "blå" ønsker ideologisk en mindre stat og større privat forbruk. Sannsynligvis ville de derfor ikke ønsket ekstraordinære høye strøminntekter. De foretrekker at "vanlige folk" beholder disse pengene selv slik at vi opprettholder dagens nivå av privat forbruk.
Et paradoks at kjøpekraften stiger mye mer under en "rød" regjering da. Den er lei å bortforklare.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:50 pm
AP og SP er avhengige av SV.
Nei, regjeringen er ikke avhengige av SV. Som mindretallsregjering bør de søke flertallet der de finner parlamentarisk grunnlag for sine foretrukne saker.

At de kan ha gjort seg avhengige av SV er en annen sak. Regjeringen fremstår særdeles svak når de kun ser i en retning for å finne flertall.

For SV er det jo en politisk drømmesituasjon. De får mer gjennomslag enn om de hadde sittet i regjering og slipper samtidig unna all støyen.

Det er ikke så mange år siden mindretallsregjeringer med svakere parlamentarisk grunnlag enn dagens var sterkere nettopp fordi de både så til venstre og høyre for seg.

Støre kommer til å bli husket som en svak statsminister så lenge flertallet sikres kun ved å gå til SV.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

kytec skrev: man des 27, 2021 6:30 pm
Sisyfos skrev: tir des 21, 2021 12:17 pm
fargeblind skrev: tir des 21, 2021 11:18 am
1960-tallet. Da hadde måleren i sikringskapet to tellere, en for "normalforbruk" og en for "overforbruk". Normalforbruket var forholdsvis billig, mens overforbruket var dyrt.

Hjemme hos oss hadde vi 2 kW som fast, bruk over dette trigget overforbruksmåleren. Det var lite å ha som fast 2 kW, men absolutt all oppvarming i heimen hos oss den gangen, bortsett fra varmtvannsberederen, var vedfyring.
Vi har fortsatt en slik på kjøkkenet, overforbruk står innstilt på 4 kw/t. Litt artig å følge med på pila.

Vi bruker rett nord for 2000 kw/t i mnd, noe jeg tror det er vanskelig å komme særlig langt under med stor familie, stort hus, elbil og oppvarming som er strømbassert.
Jeg har også fortsatt en slik på veggen. I barndomshjemmet, som jeg har arvet. Det er blitt byttet strømmåler et par ganger etter at toprissystemet forsvant, og også nytt sikringsskap for få år siden, men wattmeteret har hele tiden blitt koblet til igjen. Fortsatt virkelig kjekt å ha!

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

MRSA skrev: man des 27, 2021 8:24 pm Høge straumprisar er eit resultat av høgre sin politikk.
Jeg ber deg lese denne artikkelen hvor Energiminister Ola Borten Moe forklarer hvorfor strømkablene ikke vil gi høyere strømpriser. Hans regjeringskollega Erik Solheim i Stoltenberg II regjeringen hadde i forkant kommet i skade for å si at strømkablene nettopp var ment for å skape høyere strømpriser...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/ ... raftpriser

Det må være pinlig for dere sosialister å møte dere selv i døra hele tiden. Dette er en regjering som går fra tabbe til tabbe. Hvis det ikke var fordi det ødela landet ville det vært litt morsomt.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: man des 27, 2021 8:27 pm Et paradoks at kjøpekraften stiger mye mer under en "rød" regjering da. Den er lei å bortforklare.
Hvis du bytter ut "stiger" med "synker" så er det en riktig påstand. Vi går mot et år med rekordnedgang i kjøpekraft hos "vanlige folk". Det er bare å glemme at lønnsoppgjøret skal kompensere for de økte utgiftene folk møter. Det tåler ikke norsk industri for de betaler mer for strøm, skatt og avgifter de også...

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 10:23 pm
greyserpent skrev: man des 27, 2021 8:27 pm Et paradoks at kjøpekraften stiger mye mer under en "rød" regjering da. Den er lei å bortforklare.
Hvis du bytter ut "stiger" med "synker" så er det en riktig påstand. Vi går mot et år med rekordnedgang i kjøpekraft hos "vanlige folk". Det er bare å glemme at lønnsoppgjøret skal kompensere for de økte utgiftene folk møter. Det tåler ikke norsk industri for de betaler mer for strøm, skatt og avgifter de også...
Du er så enkel at du ikke engang vet at årets budsjett er blått.

Du er på et så lavt nivå at jeg ikke mestrer dumskapen du lirer av deg. God jul

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Orakelet skrev: man des 27, 2021 6:55 pm
kytec skrev: man des 27, 2021 6:41 pm Jeg tipper at om ikke folket hadde reist seg i protest, så ville politikerne sittet stille i båten og bare gnidd seg i hendene over alle titalls ekstra milliardene som raste inn uten å komme med noen tiltak.

Åpenbart. Og det er her forskjellen mellom en "rødgrønn" og "blå" regjering kommer til syne. Sosialister ønsker ideologisk sett en stor stat og en stor stat forutsetter stor inndragning av privat kjøpekraft. Dette fordi summen av offentlig og privat forbruk må holdes innenfor et maksnivå for å forhindre høy inflasjon. Dette er grunnen til at de rødgrønne øker skattene når de ønsker å utvide offentlig sektor. De trenger egentlig ikke skattepengene (oljefondet er stort nok), men de ønsker å sikre at det private forbruker mindre varer og tjenester slik at det offentlige kan forbruke mer.

De "blå" ønsker ideologisk en mindre stat og større privat forbruk. Sannsynligvis ville de derfor ikke ønsket ekstraordinære høye strøminntekter. De foretrekker at "vanlige folk" beholder disse pengene selv slik at vi opprettholder dagens nivå av privat forbruk.
Så siden det offentliges andel av BNP økte fra 55,4% til 59,1% i perioden 2013-2021 så er din påstand at Erna Solberg-regjeringen feilet totalt med det de prøvde på.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

greyserpent skrev: man des 27, 2021 10:25 pm Du er så enkel at du ikke engang vet at årets budsjett er blått.

Du er på et så lavt nivå at jeg ikke mestrer dumskapen du lirer av deg. God jul

Du fortsetter med en kombinasjon av irrelevante opplysninger med påfølgende personangrep ser jeg.

Det er riktig at Erna-regjeringen lagde statsbudsjett for 2021 i fjor høst. Det betyr derimot ikke at de har ansvar for dumskapen som Støre-regjeringen driver med et år etterpå.

Din påstand var forøvrig at kjøpekraften stiger mer under rød regjering. Så langt under den nye regjeringen ser vi at det motsatte er tilfelle og vi kommer til å få et kriseår ift kjøpekraft neste år.

God jul til deg også!

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Starstruck skrev: man des 27, 2021 9:34 pm
Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:50 pm
AP og SP er avhengige av SV.
Nei, regjeringen er ikke avhengige av SV. Som mindretallsregjering bør de søke flertallet der de finner parlamentarisk grunnlag for sine foretrukne saker.

At de kan ha gjort seg avhengige av SV er en annen sak. Regjeringen fremstår særdeles svak når de kun ser i en retning for å finne flertall.

For SV er det jo en politisk drømmesituasjon. De får mer gjennomslag enn om de hadde sittet i regjering og slipper samtidig unna all støyen.

Det er ikke så mange år siden mindretallsregjeringer med svakere parlamentarisk grunnlag enn dagens var sterkere nettopp fordi de både så til venstre og høyre for seg.

Støre kommer til å bli husket som en svak statsminister så lenge flertallet sikres kun ved å gå til SV.
Denne analysen er betinget hvordan politisk retning man ønsker. Mange som stemte en av regjeringspartiene, inkludert meg selv, ønsket en mer sosialdemokratisk retning, med en annen omfordeling en hva vi har hatt mellom 2013 og frem til 2021. Dette får vi med en regjering som først og fremst orienterer seg mot venstre i politikken.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Crazy Horse skrev: man des 27, 2021 12:47 am Farmer (får ikke til å siterer på iPhone) om ulv. Regjeringen vil felle halvparten av landets ulvestamme som allerede er fåtallig og sterkt innavlet. Vedtaket er døden for ulv i Norge og i strid med forliket om minst 4-6 ynglinger årlig og internasjonale forpliktelser. Det opprører meg. At miljøbevegelsen i AP sitter rolig og ser på dette fatter jeg ikke. Hele regjeringsgrunnlaget er basert på støtte fra klima- og miljøbevegelsen (Rødt, SV og MDG). Ikke et ord derfra. Kun klima. Matproduksjon ? 80 % av norske sauebønder er hobbybønder. De mottar 5 milliarder i statsstøtte årlig for å drive på med en hobby. Ulvesonen utgjør 5 % av Norge sitt landareal. Hobbybøndene kan holde sau på Vestlandet og i Nord-Norge hvor det ikke er ulv. Ulven er for mange et symbol på den ultimate villmark. FN har nylig i en større rapport fokusert på tap av uberørt natur og et refusert artsmangfold. At Norge da ikke klarer å ta vare på 100 helnorske ulv (det vil være under 20 norske ulv igjen når jakten er over) sier meg alt om AP og natur- og miljøvern. Svenskene klarer å holde 400 ulv, og det er svensk ulv som berger den syd-skandinaviske ulvestamme. AP gjør intet. Bondepartiet forventer jeg ikke en dritt av.
Dette med forvaltning av ulvestammen har jeg ikke ønsket å mene så mye om. Her er nok argumenter som står seg på begge sidene av bordet.
Når det kommer til dine antydninger og fordommer mot beitenæringen, så er den basert på forenklede og feile slutninger. Det er for det meste forakt for en næring argumentene dine bygger på.
Om en annen næringsdrivende har en fot innenfor flere næringer for å overleve, så regner jeg med at du ikke kaller hver enkel næringsområde for hobby.
Tilskuddet er en del av en politikk som du gjerne kan være i mot. Men da sier du også at vi ikke skal ha spredt matproduksjon i Norge. Bruk av utmarksbeite som ressurs er også en politisk ønske bøndene følger opp på. Få er inntresserr i å betale kostnaden alternativet gir.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Crazy Horse skrev: fre des 24, 2021 12:59 am Jeg er ingen ekstrem naturverner. Jeg bruker naturen til jakt og fiske, eller det å høste naturlig overskudd i mangel av predatorer. Man kan ikke ha ulv overalt. Men det fellingsvedtaket som kom i går er begynnelsen på slutten for norsk ulv. Det er det SP vil, og det er en skam. Drevet frem av sauebønder, Bondepartiet og en minoritet bestående av skogeiere og elgjegere. Alt med AP som haleheng, og en miljøminister som sikkert er skoleflink, men som jeg oppfatter som veik. Hvor er Thorbjørn Berntsen ? SP er en trussel mot norsk natur og artsmangfold. AP er ikke hakket bedre, og jeg tror begge partiene - og særlig - AP vil få svi. Hvor er AUF ? Kun opptatt av klima og flyktninger ? Mye av småskalalandbruket i distriktene har ikke livets rett. 80 % av bønder som driver med sau er hobbybønder, og de mottar 5 milliarder i statsstøtte for å produsere en type kjøtt færre og færre kjøper. Legg ned, og sats på store bruk og bønder som gjerne kan tjene godt. Har stemt AP før, men håper denne regjeringen er historie om 3 1/2 år om ikke før.


Det er mulig det har gått deg hus forbi, men både landbrukspolitikken og rovdyrpolitikken slik den er presentert i Hurdalsplattformen er helt etter stortingets vilje. Det er mer enn man kan si om den forrige regjering, som både førte en rovdyrpolitikk og landbrukspolitikk i strid med stortingets uttalte ønske om, lanfbruk og bosetning i hele landet, og derfor inngikk stortinget også rovviltforliket av 2011 med tillegg for ulv noen år senere. Regjeringen Solberg fulgte på disse områdene ikke opp stortingets vilje. Det gjør dagens regjering - heldigvis. Og bare for å ha nevnt det, Senterpartiet har ikke flertall i stortinget og har aldri hatt det.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am
Morra-DI-2 skrev: søn des 26, 2021 12:15 am Ja men det er jo flott at det er tid for folk flest. De får jo mye mer og rutte med nå...

Det hadde jo selvsagt skjedd uansett om høyrepartiene satt ved makten dette med strømprisen.
Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv. Når man i tillegg vet hvor glade AP er i økte skatter og avgifter, så ser man at ting hadde vært mye bedre om Erna hadde fått fortsette. Noe man ser på meningsmålingene


23 februar i år fattet Stortinget følgende vedtak: "Stortinget ber regjeringen umiddelbart foreslå tiltak som kan avhjelpe situasjonen med ekstraordinært høye strømutgifter, og raskt komme tilbake til Stortinget på egnet måte." Regjeringen Solberg ignorerte vedtaket ikke bar en gang, men to ganger.
https://www.nationen.no/motkultur/leder ... tromsvikt/

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

greyserpent skrev: søn des 26, 2021 7:33 pm
Farmer skrev: søn des 26, 2021 7:22 pm Kan noen fortelle på et objektivt nivå, hva egentlig den nye regjeringen har feilet på? Jeg spør ikke dem som ikke stemte på regjeringspartiene, og vil i en annen politisk retning.
Etter mitt syn syns jeg tiltakspakken de kom med ang el var for liten.
Dessuten syns jeg det er merkelig at AP lar SV få inn såpass populære seire i budsjettforhandlingene.

Den store feilen er at de skal utradere ulven i ulvesonen.


Hvert bidige år før lisensjakta på ulv hyles det om at ulven blir utryddet, og etter hver "utrydning" så blir ulvene bare fler og fler. Rart det der gitt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Orakelet skrev: søn des 26, 2021 8:58 pm
greyserpent skrev: søn des 26, 2021 1:51 pm
Corvus skrev: søn des 26, 2021 12:40 am

Høyrepartiene hadde nok vært ansvarlige etter mange år med styringen og tatt mye mer av regningen selv. Når man i tillegg vet hvor glade AP er i økte skatter og avgifter, så ser man at ting hadde vært mye bedre om Erna hadde fått fortsette. Noe man ser på meningsmålingene
Ingenting av dette har rot i virkeligheten. Men det overrasker meg ikke, da jeg ser avsender.

Kjøpekraft utvikling for en 20 årsperiode. Så kan du gjette hvor Erna startet sin karriere som statsminister:

2000 1,4
2001 2,3
2002 4,1
2003 2,0
2004 3,1
2005 1,7
2006 1,8
2007 4,6
2008 2,5
2009 2,1
2010 1,2
2011 3,0
2012 3,2
2013 1,8
2014 1,1 (her satt Siv sitt første statsbudsjett)
2015 0,7
2016 -1,9
2017 0,5
2018 0,1

Nettopp! Folk har ikke hatt kjøpekraftutvikling på flere år og likevel velger regjeringen å innføre skatte- og avgiftsøkninger i en tid hvor strømprisene er spinnville og renta er på vei opp. Dette er så tonedøvt at kun en AP-regjering kan få det til. Erna ville brukt hodet og tatt en større del av strømregninga og droppet skatte- og avgiftsøkninger.


Dagens regjering har halvert el-avgiften og tar halve av den delen av strømregningen som overstiger 70 øre kwt før el-avgift og moms. Jeg er ikke enig i at dette er å øke avgiftene.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Gårdsdattra skrev: tor des 30, 2021 8:53 pm Regjeringen Solberg fulgte på disse områdene ikke opp stortingets vilje. Det gjør dagens regjering - heldigvis. Og bare for å ha nevnt det, Senterpartiet har ikke flertall i stortinget og har aldri hatt det.
Jeg er ganske sikker på at Stortingsflertallet ikke er for utrydding av norsk ulv, men dersom vi for diskusjonens skyld forutsetter at du har rett har vi et stort demokratisk problem for det er stjerneklart at folkeviljen er at ulven bør få leve i de begrensede områdene de er tildelt.

Tipper 95 % ville stemt for dette i en folkeavstemning. Slik sett lite overaskende at regjeringen får "skrekktall" når de prioriterer marginale landbruksinteresser fremfor en klar folkevilje.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Stortingets vilje i forhold til ulv gårdsdattera ? Når man legger opp til felling av to av fire helnorske ulverevir bryter man med dette såkalte forliket om minst 3 helnorske ynglinger. Rovdata har registrert 74 ulver i Norge og i grenserevir per 23 12 2021. Av disse er 8 allerede felt. Da gjenstår 66. Av de 74 ulvene holdt 34-38 kun til i Norge. Da 8 ulver er skutt har vi 26-30 igjen. Om det tillates felt nye 25 ulver i sonen, hvorav ca 10 er helnorske (Slettåsvalpene og Hornmoen), vil vi etter årets jakt ha 15-20 helnorske ulver igjen. Man behøver ikke være biolog for å forstå at dette er begynnelsen på slutten for norsk ulv. Det eneste som berger ulven er innvandring av streifulv fra Sverige. Svenskene har mer enn 400 ulv, og tillater felling av ca 16 ulv i vinter.

Norge under SP/AP er et møkkaland i forhold til vern av natur, skog og artsmangfold. At regjeringen sender Barten Eide på en FN konferanse om vern av arts- og naturmangfold - en nesten like stor krise som klimaet - er en vits. SP er på nye meningsmålinger under 10 %. Håper regjeringsslitasje får partiet ned mot sperregrensen. Likeledes at AP sin æra i etterkrigstiden som landets ledende og største parti er over, og at partiet ender langt under 20 %. Du oppnådde på VGD nærmest legendestatus da jeg fortsatt erindrer at du ville ha skuddpremie på ulv, Bjørn, gaupe, jerv og kongeørn. Folk med dine holdninger til artsmangfold forholder jeg meg like lite til som folk på ytterste høyre og venstreside i norsk politikk, med mindre jeg øyner et håp om endret verdisyn. I ditt tilfelle er det håpløst, ergo…

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»