Skrekktall for regjeringen

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Skrekktall for regjeringen

Legg inn av greyserpent »

Justice 97 skrev: fre des 02, 2022 5:59 pm
greyserpent skrev: fre des 02, 2022 5:56 pm
Justice 97 skrev: fre des 02, 2022 5:39 pm Arvingene mine fylte BSU-kontoen helt på egenhånd. Har ikke fått ei krone av oss. Den ene av dem jobbet helger og ferier i bedriften jeg var ansatt, den andre begynte tidlig som ekstrahjelp i barnehage.
Imponerende det. Håper jeg klarer å lære ungene mine viktigheten av å spare også.
Det viktigste vi lærte ungene var at ting ikke kommer rekende på ei fjøl. Ville de ha noe måtte de gjøre en innsats selv. Vi begynte tidlig med husarbeid for ukelønn for eksempel. Ikke så mye, men ta ut av oppvaskmaskin, henge opp klær, støvsuge og slike småting.
Ja, da har jeg startet riktig hvertfall. Hva er steg 2? ;)

Number4

Legg inn av Number4 »


Corvus

Legg inn av Corvus »

greyserpent skrev: fre des 02, 2022 5:14 pm
Corvus skrev: fre des 02, 2022 4:02 pm
ulefos skrev: fre des 02, 2022 3:56 pm

poenget er vel at dette er et gode først og fremst for unge fra familier som allerede har mye penger, ettersom de har de minste problemene med å skaffe seg en bolig så forsterker BSU ulikhetene, og det kan du vel ikke mene er en god ting
Dette er feil. Det er et gode for alle unge som jobber ved siden av studier, i sommerferie og andre ferier. Har selv nytt godt av dette, og kommer fra en vanlig middelklassefamilie. Bare vas at det er for de rikeste.
Alle jeg kjenner som har spart med BSU har gjort det med foreldrenes penger. ALLE, 100%.
Nå vet jeg ikke hva slags miljø du vanker i, men her er det ingen som bruker foreldrenes penger, her jobber man selv.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Corvus skrev: fre des 02, 2022 7:20 pm
Nå vet jeg ikke hva slags miljø du vanker i, men her er det ingen som bruker foreldrenes penger, her jobber man selv.
Det sagt, vennene mine klarer knapt sette av noe som helst penger til sparing de heller. Sparingen skjer først og fremst ved å betale ned egen bolig.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

ulefos skrev: fre des 02, 2022 3:21 pm
Orakelet skrev: tir nov 29, 2022 8:58 am
Nei, det er nok du som har misforstått skattereglene. Jeg tipper at alle disse, kanskje med noen få unntak, har vært ute i minimum 5 år. I denne perioden har de trolig omorganisert eierskapene sine (skattefritt) og enten er det barna (som fortsatt bor i Sveits) som er eiere, eller så er det nye utenlandske holdingsselskaper som gjør at nordmennene fremover får et skatteregime som ligner mer på det "utlendinger" har i Norge.
hva syns du om den regelen som gir skattefritak for aksjegevinster hvis de har registrert boligadresse i utlandet i fem år, og vet du hvolke politikere som ga denne vanvittige skattegaven til landets økonomiske elite
Jeg syns det er helt greit at regelen ble fjernet. Derimot er jeg veldig skeptisk til at regjeringen gjorde hele milliardær-Norge oppmerksom på at en slik endring ville komme flere måneder i forveien. Det er klønete utført, igjen.

Når det gjelder "skattegaven til landets økonomiske elite" gjør du den feilen at du tror at skatteregler lages for de ytterst få (de rikeste). Skatteregler lages for folk flest og en mer praktisk problemstilling enn milliardærer gjelder alle de som kommer til landet vårt for å jobbe noen år. La oss ta svensken som jobber som servitør i Oslo i 20 årene. La oss si at han arver et bakeri som har vært i familiens eie i generasjoner og flytter tilbake til Sverige kort tid deretter. Deretter driver han bakeriet i Sverige i 20 år før han selger det. Er det rimelig at Norge skal ha skattekroner fra det salget han gjør som 50 åring fordi han serverte pizza i Norge i 20-årene? Det var kanskje i nærheten av rimelig at Norge skulle få noen kroner hvis han solgte de første 5 årene etter, men når det skjer 20 år etter? Hva hvis det skjedde 50 år etter?

Poenget er at det er en grense for hvor lenge Norge har et velfundert krav på skattebetalinger fra en "utlending". Man kan vinne noen stemmer på symbolpolitikk for å "ta de rike", men i praksis vil nok 5 års regelen bli erstattet med en annen mekanisme som sørger for at utlendinger tørr å flytte hit for å jobbe. Slik har de i alle fall vært i alle siviliserte land i alle år, men hvis regjeringen har tenkt til å fortsette arbeidet med å gjøre Norge til en isolert øy uten fungerende næringsliv så vil det faktisk være effektivt å innføre skatt på alt, uansett hva, for alltid, for alle som noen gang har vært innom Norges grenser. Man får ikke venner av det, man får ikke økte inntekter, men man får mye utflytting og ingen innflytting av ressurssterke mennesker. Det er en giftig cocktail, men det er kanskje det de ønsker?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: fre des 02, 2022 4:02 pm Bare vas at det er for de rikeste.
skrev jeg det?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Corvus skrev: fre des 02, 2022 7:20 pm Nå vet jeg ikke hva slags miljø du vanker i, men her er det ingen som bruker foreldrenes penger, her jobber man selv.

Tiltres. Jeg plasserte penger opptjent på sommerjobber ol. på BSU. Hvis jeg hadde vært "rik" hadde jeg nok heller tatt sommerferie i Monaco og brukt de 4000 jeg sparte i skatt på en flaske "billig champis".

Helt absurd at denne regjeringen gjør alt til en diskusjon om "de rike". Jeg ser at Tajik gjør det samme med barnetrygd og det er vel et tidsspørsmål før vi får argumenter som:

- Hvorfor skal vanlige folk betale for veier som de rike bruker til Ferrariene sine? ( brukes til å stoppe vedlikehold og nye veiprosjekter)
- Statistisk sett er det bare rike som tar mastergrader. Staten skal ikke subsidiere dette (man er rik hvis man tjener over 700 000, og det får man ofte ved en mastergrad, så da bør det være uproblematisk å doble eller tredoble studiegjelden til disse "rikingene").
- De rike bruker tusenvis av liter med vann i Jacuzziene sine. Vannavgiftene må kraftig opp!"

Denne regjeringen er ikke for vanlige folk. De er mot de rike og de skjønner ikke forskjellen.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Orakelet skrev: lør des 03, 2022 9:43 am
Jeg syns det er helt greit at regelen ble fjernet. Derimot er jeg veldig skeptisk til at regjeringen gjorde hele milliardær-Norge oppmerksom på at en slik endring ville komme flere måneder i forveien. Det er klønete utført, igjen.
så vidt jeg vet ble regelen iverksatt samtidig som den ble kommunisert, det jeg vil kritisere er at det tok så lang tid før dette skattehullet ble tettet. Jeg vil tro at SV har spilt inn dette til regjeringen før den forhandlingsrunden de hadde nå nylig, uten at det burde være nødvendig, dette burde vært gjort for minst et år siden

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Orakelet skrev: lør des 03, 2022 9:53 am
Corvus skrev: fre des 02, 2022 7:20 pm Nå vet jeg ikke hva slags miljø du vanker i, men her er det ingen som bruker foreldrenes penger, her jobber man selv.

Tiltres. Jeg plasserte penger opptjent på sommerjobber ol. på BSU. Hvis jeg hadde vært "rik" hadde jeg nok heller tatt sommerferie i Monaco og brukt de 4000 jeg sparte i skatt på en flaske "billig champis".

Helt absurd at denne regjeringen gjør alt til en diskusjon om "de rike". Jeg ser at Tajik gjør det samme med barnetrygd og det er vel et tidsspørsmål før vi får argumenter som:

- Hvorfor skal vanlige folk betale for veier som de rike bruker til Ferrariene sine? ( brukes til å stoppe vedlikehold og nye veiprosjekter)
- Statistisk sett er det bare rike som tar mastergrader. Staten skal ikke subsidiere dette (man er rik hvis man tjener over 700 000, og det får man ofte ved en mastergrad, så da bør det være uproblematisk å doble eller tredoble studiegjelden til disse "rikingene").
- De rike bruker tusenvis av liter med vann i Jacuzziene sine. Vannavgiftene må kraftig opp!"

Denne regjeringen er ikke for vanlige folk. De er mot de rike og de skjønner ikke forskjellen.
Ikkje gje dei ideer no. Det verste er at det hadde ikkje overrasket meg om nokon av dei kunne komt med noko slikt.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

ulefos skrev: lør des 03, 2022 9:59 am så vidt jeg vet ble regelen iverksatt samtidig som den ble kommunisert

Nei, det har vært kjent i månedsvis at dette kom. Røkke flyttet 12. september og det var ikke basert på tro om at endringer ville komme, men kunnskap om.

Grepet som ble gjort har ligget klar i skuffen lenge og "alle" har vist det. Det som skjedde er trolig at de utsatte gjennomføring såpass lenge at SV kunne få det som en "seier" i regjeringsforhandlingene. Kanskje det var fornuftig fra et kortsiktig politisk perspektiv, men Norge tapte veldig mange milliarder i skatt på det og i et lengre perspektiv er det en kritisk elendig beslutning.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

ms_8 skrev: lør des 03, 2022 10:40 am Ikkje gje dei ideer no. Det verste er at det hadde ikkje overrasket meg om nokon av dei kunne komt med noko slikt.

Dessverre er de mer kreative enn meg. Mine parodi-forslag er mindre drøye enn ting de har sagt i fullt alvor, som at strøm handler om rike folk som varmer opp oppkjørselen... :roll:

Når man kan si noe slikt - i fullt alvor - er man så virkelighetsfjern at det er vanskelig å forstå. Jeg skjønner veldig godt at Rønnings julevise ("Støres julevise") traff en nerve for det er faktisk mange som fryser mens regjeringen snakker om problemet med rike som varmer opp oppkjørselen. Det er så dårlig "problemforståelse" at jeg tror jeg aldri har sett lignende.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Orakelet skrev: lør des 03, 2022 11:10 am
ms_8 skrev: lør des 03, 2022 10:40 am Ikkje gje dei ideer no. Det verste er at det hadde ikkje overrasket meg om nokon av dei kunne komt med noko slikt.

Dessverre er de mer kreative enn meg. Mine parodi-forslag er mindre drøye enn ting de har sagt i fullt alvor, som at strøm handler om rike folk som varmer opp oppkjørselen... :roll:

Når man kan si noe slikt - i fullt alvor - er man så virkelighetsfjern at det er vanskelig å forstå. Jeg skjønner veldig godt at Rønnings julevise ("Støres julevise") traff en nerve for det er faktisk mange som fryser mens regjeringen snakker om problemet med rike som varmer opp oppkjørselen. Det er så dårlig "problemforståelse" at jeg tror jeg aldri har sett lignende.
Ja og det er faktisk utruleg å lese enkelte folkevalde som meiner at det at folk redusere sitt forbruk. Viser at vi treng å redusere vårt forbruk. Det er tross alt berre å kle på seg litt meir. Sånn som at folk bruker strøm fordi dei kan og ikkje må. Eg tipper 95% bruker den straumen dei treng fordi dei faktisk må.

Med mindre det er eit mål at folk skal fryse for at vi skal nå våre klimamål.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: lør des 03, 2022 9:52 am
Corvus skrev: fre des 02, 2022 4:02 pm Bare vas at det er for de rikeste.
skrev jeg det?
Ja, du skrev at det først og fremst var for de i en familie med mye penger. Noe som er helt feil.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Orakelet skrev: lør des 03, 2022 10:56 am
Nei, det har vært kjent i månedsvis at dette kom. Røkke flyttet 12. september og det var ikke basert på tro om at endringer ville komme, men kunnskap om.
vi er mange som har ventet på denne regelendringen, men at den har vært kjent er bare tøv, det vil være som å påstå at lakseskatten var kjent på forhånd, ja man kunne tenke seg til at lakseskatten kom minst en stor investor gjorde det, men kjent var det ikke

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: lør des 03, 2022 3:15 pm
Ja, du skrev at det først og fremst var for de i en familie med mye penger. Noe som er helt feil.
det er ikke feil når vi vet at de som drar størst nytte av BSU er de som allerede er bemidlet, at det drypper litt på de andre endrer ikke på det

påstanden din var: Corvus skrev: ↑fre des 02, 2022 4:02 pm
Bare vas at det er for de rikeste.

og det har jeg altså ikke skrevet
det er lov å være ærlig også i politiske debatter

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

ulefos skrev: lør des 03, 2022 3:44 pm vi er mange som har ventet på denne regelendringen, men at den har vært kjent er bare tøv, det vil være som å påstå at lakseskatten var kjent på forhånd, ja man kunne tenke seg til at lakseskatten kom minst en stor investor gjorde det, men kjent var det ikke
Det var kjent. Det var ventet at endringen ville bli offentliggjort og få umiddelbar virkning fra statsbudsjettet 6. oktober. Derfor var det et "skred" av utflyttinger før dette. Alt var klart, men noen (Støre?) kom tydeligvis på den "geniale" ideen at de kunne vente et par måneder og gi SV en seier i forhandlingene.

Du bør seriøst slutte å uttale deg om ting du ikke har greie på. Denne regjeringen lekker som en sil og ja, det gjaldt også lakseskatten. Her er en av de som "gjettet" riktig om den:

https://www.finansavisen.no/nyheter/sjo ... -alt-i-gar

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: lør des 03, 2022 3:46 pm
Corvus skrev: lør des 03, 2022 3:15 pm
Ja, du skrev at det først og fremst var for de i en familie med mye penger. Noe som er helt feil.
det er ikke feil når vi vet at de som drar størst nytte av BSU er de som allerede er bemidlet, at det drypper litt på de andre endrer ikke på det

påstanden din var: Corvus skrev: ↑fre des 02, 2022 4:02 pm
Bare vas at det er for de rikeste.

og det har jeg altså ikke skrevet
det er lov å være ærlig også i politiske debatter
Feil. Den store mengden av middelklassen er de som drar mest nytte. SÅ mange er det ikke med mye penger.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Orakelet skrev: lør des 03, 2022 4:08 pm
Det var kjent.
hvis det var kjent at regjeringen ville stoppe denne tåpelige ideen om at et utenlandsopphold for rike folk ville la dem spare hundrevis av millioner i skatt, så må jo noen ha skrevet om det, har du en bitte liten link som underbygger påstanden din

og ikke kom trekkende med Hermansrud, det gjelder en helt annen sak og handler om at Hermansrud har teft og fortsatt bosatt i Norge

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: lør des 03, 2022 5:16 pm
Feil. Den store mengden av middelklassen er de som drar mest nytte. SÅ mange er det ikke med mye penger.
som sagt det er lov å være ærlig

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

ulefos skrev: lør des 03, 2022 10:23 pm hvis det var kjent at regjeringen ville stoppe denne tåpelige ideen om at et utenlandsopphold for rike folk ville la dem spare hundrevis av millioner i skatt, så må jo noen ha skrevet om det, har du en bitte liten link som underbygger påstanden din

Sov du under en stein når Dæhlie flyttet til Sveits i februar? Det var masse debatt om dette da og debatten stoppet aldri. Den pågår fortsatt.

I februar ble det kjent at Bjørn Dæhlie hadde tatt med seg kone og formue og flyttet til Sveits. Det utløste en het debatt om den norske formuesskatten – og om den såkalte exit-skatten.

Debatten satte søkelys på det som ble omtalt som et hull i skattesystemet: At det er mulig å slippe skatt på utbytte og aksjegevinster etter fem år i utlandet.

Det kulminerte i et forslag fra SV som skulle «sørge for at skatteplikt for urealiserte gevinster påløper umiddelbart ved utflytting av landet
...

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum kom også med en uttalelse til finanskomiteens arbeid.

Der skriver han at regjeringen allerede har påbegynt arbeidet med å vurdere innstramminger av de norske reglene om utflyttingsskatt for personer.

Også han påpeker at det først er nødvendig å avvente Skatteutvalgets vurderinger. Blant annet for å få en forståelse av hvor stort handlingsrom det er til å innføre særegne skatteregler, i henhold til EØS-avtalens prinsipper om fri ferdsel av mennesker, kapital, tjenester og varer.

– Vi får smøre oss med tålmodighet i påvente av et forslag fra regjeringen. Det forutsetter jeg at vil inneholde tilstrekkelige innstramminger, sier Kaski."


https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0G8aMo/ ... oer-endres

Og bare så det er klart: Vedum og regjeringen venter fortsatt på skatteutvalget (kommer om 14 dager) og EØS-utfordringene han viser til er ikke løst. Avviklingen av 5 årsregelen er noe annet og noe som kan gjøres uten EØS-utfordringer. Ergo kunne de også gjort det i februar som SV foreslå...

Men de har sikkert fulgt situasjonen nøye disse månedene... :roll:

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Fantastisk styre vi har i dette landet. Folk som har skapt verdier og arbeidsplasser presses ut. Og pårørende til nordmenn som jobbet for Norge i utlandet blir rett og slett kastet ut av landet.

https://www.nrk.no/rogaland/takako-_83_ ... 1.16206426

Takako Ellefsens (83) siste ønske er å bo resten av livet i Norge, før hun begraves sammen med ektemannen på kirkegården i hjembyen Stavanger. Men i romjula skal hun kastes ut av landet.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

MacanT skrev: søn des 04, 2022 9:19 pm Fantastisk styre vi har i dette landet. Folk som har skapt verdier og arbeidsplasser presses ut. Og pårørende til nordmenn som jobbet for Norge i utlandet blir rett og slett kastet ut av landet.

https://www.nrk.no/rogaland/takako-_83_ ... 1.16206426

Takako Ellefsens (83) siste ønske er å bo resten av livet i Norge, før hun begraves sammen med ektemannen på kirkegården i hjembyen Stavanger. Men i romjula skal hun kastes ut av landet.
Helt sjukt. Det er slike saker som ødelegger for oss som vil ha streng, men rettferdig innvandringspolitikk. Verker som om nokon i UNE ynskjer å skape sinne i Norge med slike vedtak. Vi snakker her om ein 83 åring gammel dame som vil avslutte livet sitt i landet til ektemannen. Er det ikkje saker sterke menneskelege omsyn skal tas til følgje?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Justice 97 skrev: søn des 04, 2022 9:30 pm Hun er fra feil land, er for gammel og kvinne. Norske myndigheter har ingen problemer med å la unge menn fra Midtøsten bosette seg her, men ei gammal enke fra asia som har bodd her, vært gift med en nordmann og har norske barn, gud forby, hun må sendes ut. Jeg blir kvalm.
Helt for jævlig, men Henningsen og flesket har nok gode forklaringer på hvorfor det må være slik.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Justice 97 skrev: søn des 04, 2022 9:58 pm Sendes ut i romjula, selvfølgelig. Virker som om noen prøver å gjøre det ekstra hjerterått. Kan ikke skjønne annet enn at det må komme voksne på banen for å endre denne idiotavgjørelsen Den udugelige statsministeren kunne tatt tak i dette, for gudene skal vite at han trenger god karma, men han er nok for opptatt med å telle millionene sine foran peisen i statsministerboligen.
Politikere blandet seg før men nå er all makt av typen formell flyttet så er bare for Jonas eller hvem som helst å stikke armene i været å si at vi kan ikke overprøve enkeltsaker.

Forøvrig er det groteskt det vedtaket som er fattet og intet annet.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

greyserpent skrev: fre des 02, 2022 5:14 pm Alle jeg kjenner som har spart med BSU har gjort det med foreldrenes penger. ALLE, 100%.
Min BSU-konto fylles med maksbeløpet hvert år, av mine egne penger. Sånn er det for mine bekjente også. Så ditt anekdotiske bevis er dessverre bare en tilfeldighet og ikke regelen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

SanctusUnum skrev: man des 05, 2022 1:13 am
greyserpent skrev: fre des 02, 2022 5:14 pm Alle jeg kjenner som har spart med BSU har gjort det med foreldrenes penger. ALLE, 100%.
Min BSU-konto fylles med maksbeløpet hvert år, av mine egne penger. Sånn er det for mine bekjente også. Så ditt anekdotiske bevis er dessverre bare en tilfeldighet og ikke regelen.
SSB underbygger påstanden min noe. Men det forandrer ikke at fler er flinke.

HarryH

Legg inn av HarryH »

SanctusUnum skrev: man des 05, 2022 1:13 am
greyserpent skrev: fre des 02, 2022 5:14 pm Alle jeg kjenner som har spart med BSU har gjort det med foreldrenes penger. ALLE, 100%.
Min BSU-konto fylles med maksbeløpet hvert år, av mine egne penger. Sånn er det for mine bekjente også. Så ditt anekdotiske bevis er dessverre bare en tilfeldighet og ikke regelen.
Jeg tror dette kommer litt an på i hvilke kretser man vanker. For vanlige folk uten velstående foreldre er det nok mer typisk å bruke egne penger, slik som i ditt tilfelle.


Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Man må jo spørre seg hvor mye man skal sponse denne landsdelen når det egentlig ikke nytter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»