Skrekktall for regjeringen

Svar
GoingKronos

Re: Skrekktall for regjeringen

Legg inn av GoingKronos »

Overrasket over at Høyre frontet EU-standpunktet sitt så mye på landsmøte, det er det nok først og fremst SP som tjener på. Saken dør sikkert ut snart, men Sp bør i det minste gjøre alt for å holde den levende og det kanskje kan utgjøre at de henter hjem noen av sofasitterne.

guru

Legg inn av guru »

Sisyfos skrev: lør mar 25, 2023 3:05 pm Måtte tallene bare bli enda dårligere for denne tidenes mest bedritne regjering. Her er hva denne møkkagjengen og det motbydelige miljøsvinet Espen Fjert Eide skal i gang med nå:

Miljødirektoratet har fått i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet å gjennomføre en faglig utredning av reduksjon av gjeldende bestandsmål for ulv og brunbjørn.

Jeg håper flere miljøvelgere etter hvert forstår at en Bondeparti/Arbeiderparti-regjering er det verste som kan skje natur og miljø her i landet. Selv Høyre stilte med solide mennesker i Klima- og miljødepartementet (særlig Helgesen). Fjert Eide er grunn nok alene til å stemme borgerlig ved neste korsvei.
Helt utrolig. Skulle ønske at interasjonale medier tok tak i dette og laget overskrifter, og presset Eide til å svare for seg. Det er helt sykt at man har en regjering som i praksis går inn for å utrydde arter fra norsk fauna. Og et midt i en alvorlig naturkrise.

Dagens bestandsmål for disse to artene er allerede så lav, at det er kritisk mtp. reproduksjon. En ytterligere senking av bestandsmålet vil føre til stor fare for utryddelse.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

At Vedum hisser seg opp løfter dette fra sånn standard supporter-rølp til en ganske morsom vits på hans bekostning.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Fjert!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Selv AP og SP har innsett at de selv er udugelige

https://www.altinget.no/artikkel/valgan ... mparenaene

guru

Legg inn av guru »

Helt utrolig at Støre nå begynner å rokke med arbeidslinja. Han påstår selv at den ikke skal røres, men faktum er jo at han gjør det når det nå snakkes om å økte trygdeytelsene betydelig, mens de som jobber bare får nedgang i reallønn og kjøpekraft. Det er ganske spesielt å være vitne til.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

guru skrev: fre apr 14, 2023 7:31 am Helt utrolig at Støre nå begynner å rokke med arbeidslinja. Han påstår selv at den ikke skal røres, men faktum er jo at han gjør det når det nå snakkes om å økte trygdeytelsene betydelig, mens de som jobber bare får nedgang i reallønn og kjøpekraft. Det er ganske spesielt å være vitne til.
Ja spesielt med tanke på at alt av rapporter viser at vi treng at folk står endå lenger i jobb. Dog blir eg ikkje overrasket om han blir presset til det. Det finst utruleg mange i AP som vil ha endring og håp om at det vil gi betre målingar

William_S

Legg inn av William_S »

guru skrev: fre apr 14, 2023 7:31 am Helt utrolig at Støre nå begynner å rokke med arbeidslinja. Han påstår selv at den ikke skal røres, men faktum er jo at han gjør det når det nå snakkes om å økte trygdeytelsene betydelig, mens de som jobber bare får nedgang i reallønn og kjøpekraft. Det er ganske spesielt å være vitne til.
Tja er det vel nettopp en gruppe som har seilt akterut i utviklingen så er det minstepensjonister. Pensjonene følger jo ikke en gang lønnsveksten. Jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp på saken før du kritiserer dette. Det er ekstremt mange der ute som stagger hodet i velferdsstaten, et NAV som er mer opptatt av å behandle alle som potensielle svindlere fremfor å hjelpe folk osv.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Jeg er så glad for at knoll & tott regjeringen vår viser moderasjon så ikke inflasjonen løper løpsk

https://e24.no/energi-og-klima/i/RGqlbA ... der-kroner

Nei, vent litt.. er visst bare privatøkonomien som skal vise moderasjon.. sånn var det

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 8:44 am Jeg er så glad for at knoll & tott regjeringen vår viser moderasjon så ikke inflasjonen løper løpsk

https://e24.no/energi-og-klima/i/RGqlbA ... der-kroner

Nei, vent litt.. er visst bare privatøkonomien som skal vise moderasjon.. sånn var det
Og privat sektor. De velger i praksis å opprettholde kjøpekraften til offentlig sektor og offentlig ansatte (inkl. bønder) og sender regningen til ansatte og selskaper i privat sektor.

I praksis utrydder de mange bedrifter i privat sektor og flere ansatte vil søke seg til bedre betalte jobber i offentlig sektor, men det er tydeligvis ønsket politikk: 100 % av arbeidsstokken på godt betalte kontorjobber i offentlig sektor.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Selvsagt..

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zEbba9/ ... en-noe-opp
oljepengebruken i revidert nasjonalbudsjett kan tilsi noe høyere rente
Når var det valg igjen?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 8:52 am Selvsagt..

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zEbba9/ ... en-noe-opp
oljepengebruken i revidert nasjonalbudsjett kan tilsi noe høyere rente
Når var det valg igjen?
11.09. Blir det Norgesdemokratene på deg?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Så regjeringa som har snakket mykje om at dei vil unngå at folk får høgere rente veljer altså å øke oljepengebruken og dermed er det berre å vente til Norges bank rentemøter som ja du gjetter riktig vil føre til høgere renter.

Den gode nyheten er at pensjonistene får meir penger og som vanleg skal det tas frå oljepengebruken og ikkje omprioriteringer i Staten.

Folk må belage seg på at renter vil gå opp i heile vår og høst

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 8:52 am Selvsagt..

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zEbba9/ ... en-noe-opp
oljepengebruken i revidert nasjonalbudsjett kan tilsi noe høyere rente
Når var det valg igjen?
+/÷ 780 dager ca.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: tor mai 11, 2023 8:59 am Så regjeringa som har snakket mykje om at dei vil unngå at folk får høgere rente veljer altså å øke oljepengebruken og dermed er det berre å vente til Norges bank rentemøter som ja du gjetter riktig vil føre til høgere renter.

Den gode nyheten er at pensjonistene får meir penger og som vanleg skal det tas frå oljepengebruken og ikkje omprioriteringer i Staten.

Folk må belage seg på at renter vil gå opp i heile vår og høst
Når det gjelder makroøkonomi lurer jeg litt på en ting. Hvordan ville det påvirket inflasjon om regjeringen gikk inn og kom med bedre strømstøtte til bedrifter, samt reduserte drivstoffavgifter, iallfall for næringsdrivende? Det kunne iallfall bidratt til å holde matprisene mer nede. Kanskje også andre ting. Det ville så klart kostet en del penger, men det gjør jo også andre ting. Og så blir det nokså hult når Vestre er ute og formaner dagligvarekjedene om å ikke øke prisene for mye slik at inflasjonen holdes nede, mens de selv med verdens største pengebinge til rådighet ikke gjør så mye mer enn en brukbar strømstøtte til privatpersoner, men ikke altfor bra til bedrifter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 9:17 am
ms_8 skrev: tor mai 11, 2023 8:59 am Så regjeringa som har snakket mykje om at dei vil unngå at folk får høgere rente veljer altså å øke oljepengebruken og dermed er det berre å vente til Norges bank rentemøter som ja du gjetter riktig vil føre til høgere renter.

Den gode nyheten er at pensjonistene får meir penger og som vanleg skal det tas frå oljepengebruken og ikkje omprioriteringer i Staten.

Folk må belage seg på at renter vil gå opp i heile vår og høst
Når det gjelder makroøkonomi lurer jeg litt på en ting. Hvordan ville det påvirket inflasjon om regjeringen gikk inn og kom med bedre strømstøtte til bedrifter, samt reduserte drivstoffavgifter, iallfall for næringsdrivende? Det kunne iallfall bidratt til å holde matprisene mer nede. Kanskje også andre ting. Det ville så klart kostet en del penger, men det gjør jo også andre ting. Og så blir det nokså hult når Vestre er ute og formaner dagligvarekjedene om å ikke øke prisene for mye slik at inflasjonen holdes nede, mens de selv med verdens største pengebinge til rådighet ikke gjør så mye mer enn en brukbar strømstøtte til privatpersoner, men ikke altfor bra til bedrifter.
Det er ikke lett å si, argumentet mot å gjøre det var jo i fjor at det ville stimulere en allerede overopphetet økonomi.
Nå hører jeg på direktesendingene i NRK, hvor hetti og pretti uttaler seg. Det pussige er at så mange av de som "har greie på det" uttaler sg forskjellig. Her kan man altså plukke ut den økonomen man er enig med, og sitere den økonomen i debatten i FD.
Politikerne var rimelig vage, de få jeg fikk med meg direkte fra vandrehallen jaffal.
For opposisjonen vil det nok være viktigst å sette seg ned og finne skagkraftig kritikk, slik at de har noe å komme med i f. eks. Dagsnytt 18 og Debatten.
Det har skjedd mye siden statsbudsjettet ble lagt frem i høst, det er sikkert.
Som pensjonist setter jeg pris på at de henter penger for å øke pensjonen. Oljefomdet er jo Statens Pensjonsfond, som den gang det ble opprettet skulle "sikre fremtidige pensjonsforpliktelser"
Jøss som tiden flyr! Det som var fremtiden den gang er allerede her!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 9:49 am Det er ikke lett å si, argumentet mot å gjøre det var jo i fjor at det ville stimulere en allerede overopphetet økonomi.
Nå hører jeg på direktesendingene i NRK, hvor hetti og pretti uttaler seg. Det pussige er at så mange av de som "har greie på det" uttaler sg forskjellig. Her kan man altså plukke ut den økonomen man er enig med, og sitere den økonomen i debatten i FD.
Politikerne var rimelig vage, de få jeg fikk med meg direkte fra vandrehallen jaffal.
For opposisjonen vil det nok være viktigst å sette seg ned og finne skagkraftig kritikk, slik at de har noe å komme med i f. eks. Dagsnytt 18 og Debatten.
Det har skjedd mye siden statsbudsjettet ble lagt frem i høst, det er sikkert.
Som pensjonist setter jeg pris på at de henter penger for å øke pensjonen. Oljefomdet er jo Statens Pensjonsfond, som den gang det ble opprettet skulle "sikre fremtidige pensjonsforpliktelser"
Jøss som tiden flyr! Det som var fremtiden den gang er allerede her!
Folk må jo ha mat. Så at det ville stimulert økonomien enda mer er jeg usikker på om det er så riktig. For min del stinker mye av dette av samfunnsøkonomtankegangen om at vi ikke skal støtte/subsidiere noe som helst og alltid la markedet ordne opp.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 8:57 am
Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 8:52 am Selvsagt..

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zEbba9/ ... en-noe-opp
oljepengebruken i revidert nasjonalbudsjett kan tilsi noe høyere rente
Når var det valg igjen?
11.09. Blir det Norgesdemokratene på deg?
Hvorfor vil man stemme på de idiotene? Nei, hva det blir aner jeg ikke. Ønsker bare et parti som ikke blåser offentlige utgifter til himmels, stopper sløsingen, fører fornuftig økonomisk politikk og prioritere sine innbyggere først. Hvilket parti dette er aner jeg ikke men det er i hvert fall ikke ap og sp.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Merkelig at noen fortsatt blir overrasket over at regjeringens politikk vil resultere i høyere renter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 9:51 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 9:49 am Det er ikke lett å si, argumentet mot å gjøre det var jo i fjor at det ville stimulere en allerede overopphetet økonomi.
Nå hører jeg på direktesendingene i NRK, hvor hetti og pretti uttaler seg. Det pussige er at så mange av de som "har greie på det" uttaler sg forskjellig. Her kan man altså plukke ut den økonomen man er enig med, og sitere den økonomen i debatten i FD.
Politikerne var rimelig vage, de få jeg fikk med meg direkte fra vandrehallen jaffal.
For opposisjonen vil det nok være viktigst å sette seg ned og finne skagkraftig kritikk, slik at de har noe å komme med i f. eks. Dagsnytt 18 og Debatten.
Det har skjedd mye siden statsbudsjettet ble lagt frem i høst, det er sikkert.
Som pensjonist setter jeg pris på at de henter penger for å øke pensjonen. Oljefomdet er jo Statens Pensjonsfond, som den gang det ble opprettet skulle "sikre fremtidige pensjonsforpliktelser"
Jøss som tiden flyr! Det som var fremtiden den gang er allerede her!
Folk må jo ha mat. Så at det ville stimulert økonomien enda mer er jeg usikker på om det er så riktig. For min del stinker mye av dette av samfunnsøkonomtankegangen om at vi ikke skal støtte/subsidiere noe som helst og alltid la markedet ordne opp.
Markedet ruler, ja. Kommet for å bli.
Men uten å hente mer oljepenger, hva skulle alternativet vært?
Jeg ser to klare alternativer : Øke skatter og avgifter, noe regjeringen har bestemt ikke skal skje.
Kutt i velferd og offentlige utgifter (sykehus, politi etc) som heller ikke regjeringen vil.
De som skal være mot den økte oljepengebruken bør ha en klar mening om hva som skulle være alternativet.
Husk også at Stortinget (unntatt Rødt?) står samlet bak gigantpakka med penger til Ukraina.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 9:57 am Markedet ruler, ja. Kommet for å bli.
Men uten å hente mer oljepenger, hva skulle alternativet vært?
Jeg ser to klare alternativer : Øke skatter og avgifter, noe regjeringen har bestemt ikke skal skje.
Kutt i velferd (sykehus, politi etc) som heller ikke regjeringen vil.
De som skal være mot den økte oljepengebruken bør ha en klar mening om hva som skulle være alternativet.
Man kunne kuttet i andre ting. Kulturbudsjett, motorveier, diverse støtteordninger til ditten og datten som ikke er staten eller det offentlige sine primært oppgaver. Dessuten er det ikke slik at vi overskrider handlingsregelen. For statsbudsjettet i 2023 er man faktisk 60 mrd under dette.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Rare greier. Disse oljefond milliardene skal overrekkes til de unge.
De skal ikke få lyntog og sykehus, men en drøss milliarder.
Istedet for at disse tingene er på plass når de er voksne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 10:00 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 9:57 am Markedet ruler, ja. Kommet for å bli.
Men uten å hente mer oljepenger, hva skulle alternativet vært?
Jeg ser to klare alternativer : Øke skatter og avgifter, noe regjeringen har bestemt ikke skal skje.
Kutt i velferd (sykehus, politi etc) som heller ikke regjeringen vil.
De som skal være mot den økte oljepengebruken bør ha en klar mening om hva som skulle være alternativet.
Man kunne kuttet i andre ting. Kulturbudsjett, motorveier, diverse støtteordninger til ditten og datten som ikke er staten eller det offentlige sine primært oppgaver. Dessuten er det ikke slik at vi overskrider handlingsregelen. For statsbudsjettet i 2023 er man faktisk 60 mrd under dette.
Det handler mindre og mindre om handlingsregelen etter hvert som oljefondet bare vokser og vokser.
Ikke glem at Siv Jensen nedjusterte handlingsregelen fra 4% til 3% på grunn av at fondet er blitt så stort.
Regelen om for mye innpumping av oljepenger vil overstimulere økonomien står ved lag.
Den regelen blr til for å unngå "Hollandsk syke".
Sist redigert av fargerik den tor mai 11, 2023 10:05 am, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Big George skrev: tor mai 11, 2023 10:03 am Rare greier. Disse oljefond milliardene skal overrekkes til de unge.
De skal ikke få lyntog og sykehus, men en drøss milliarder.
Istedet for at disse tingene er på plass når de er voksne.
Primært skal vel dette avsettes til fremtidige pensjoner, noe som sannsynligvis er nærmest nødvendig om de som er 30 år i dag skal få en anstendig pensjon om 40 år. Men de har jo allerede senket handlingsregelen fra 4 til 3 % og lå for 2023-budsjettet på 2,53 %. Og i tillegg bruker man fryktelig mye penger på det jeg anser som kun tertiæroppgaver for det offentlige.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: tor mai 11, 2023 10:04 am Det handler mindre og mindre om handlingsregelen etter hvert som oljefondet bare vokser og vokser.
Ikke glem at Siv Jensen nedjusterte handlingsregelen på grunn av at fondet er blitt så stort.
Regelen om for mye innpumping av oljepenger vil overstimulere økonomien står ved lag.
Den regelen blr til for å unngå "Hollandsk syke".
Jeg er fullstendig klar over dette, men kjøper uansett ikke premisset om at det skulle vært så vanskelig å gjøre noe mer. Som sagt stinker det samfunnsøkonomens klamme hånd over svært mye av offentlig sektor for tiden. Spesielt knyttet til energiområdet som jeg personlig kan ganske mye om.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 9:17 am Når det gjelder makroøkonomi lurer jeg litt på en ting. Hvordan ville det påvirket inflasjon om regjeringen gikk inn og kom med bedre strømstøtte til bedrifter, samt reduserte drivstoffavgifter, iallfall for næringsdrivende? Det kunne iallfall bidratt til å holde matprisene mer nede. Kanskje også andre ting. Det ville så klart kostet en del penger, men det gjør jo også andre ting.

Du antyder at du ikke forstår så mye makroøkonomi, men resonnementet ditt viser at du forstår mer enn regjeringen. Du har helt rett. Det klareste eksempelet er trolig Orkla som sa at de ville øke matprisene "krone for krone" med hensyn til økningen i energiprisene. Det gir dyrere mat (som vi uansett må ha) og det vil bli en prisstigning i statistikkene som Norges Bank i neste runde må "kjølne" med renteøkninger.

Den klassiske inflasjonen er en situasjon hvor vi "vanlige folk" har så mye penger at vi overbyr hverandre for Zalo-flaska til Orkla. Jeg byr 25 kroner og så byr du 50 kroner fordi du har så god råd. Vi er IKKE der nå. Denne inflasjonen kommer selv om vi ikke har for mye penger. Eller mer presist: noen (de aller rikeste) har for mye penger (som de har fått gjennom den ville finanspolitikken etter finanskrisen), men pengene er ekstremt skjevt fordelt. Det hjelper ikke oss at Musk & co har fått tusen milliarder dollar ekstra. Vi har ikke sett noe til disse pengene og for oss blir Zalo-flaska nå for dyr.

Argumentet om at støtte "koster penger" er feil. For staten gir strømsalg uansett en netto inntekt og en stat (som trykker penger) skal heller ikke gå med overskudd. De skal fordele pengene / verdiskapningen som er til disposisjon og i Norge er særlig fordelingen mellom offentlig forbruk og privat forbruk sentral. Det regjeringen i praksis gjør med lite strømstøtte er at de inndrar mye privat kjøpekraft (en skatt) og de bruker disse pengene på offentlig sektor (ref. budsjettet som kommer nå).

Det ironiske er at grunnet inflasjonen vil ikke de økte bevilgningene til offentlig sektor gi noe mer byråkrati "velferd". De offentlig ansatte får trolig heller ikke økt kjøpekraft. Det er kun snakk om en delvis kompensasjon for kostnadsøkningene, slik også strømstøtten var.

Jeg er overbevist om at makspris på strøm ville blitt vesentlig billigere / bedre for Norge totalt sett. Det krever imidlertid politikere som forstår mer enn de vi har nå.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Orakelet skrev: tor mai 11, 2023 10:08 am Jeg er overbevist om at makspris på strøm ville blitt vesentlig billigere / bedre for Norge totalt sett. Det krever imidlertid politikere som forstår mer enn de vi har nå.
Jeg tror FD har særs mye makt og påvirkningskraft på politikerne, og at de i altfor stor grad får sette premissene på overordnet nivå. Makroøkonomi er ikke mitt spesialområde, men jeg kan mye om energi og kraft og her er det uten tvil mye byråkrater i OED, NVE og Enova som får sette retningen og fra et litt for snevert perspektiv.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 10:06 am
fargerik skrev: tor mai 11, 2023 10:04 am Det handler mindre og mindre om handlingsregelen etter hvert som oljefondet bare vokser og vokser.
Ikke glem at Siv Jensen nedjusterte handlingsregelen på grunn av at fondet er blitt så stort.
Regelen om for mye innpumping av oljepenger vil overstimulere økonomien står ved lag.
Den regelen blr til for å unngå "Hollandsk syke".
Jeg er fullstendig klar over dette, men kjøper uansett ikke premisset om at det skulle vært så vanskelig å gjøre noe mer. Som sagt stinker det samfunnsøkonomens klamme hånd over svært mye av offentlig sektor for tiden. Spesielt knyttet til energiområdet som jeg personlig kan ganske mye om.
Energimarkedet kommer vi ikke ut av.
Greit nok at det er debatt om det, men jeg ser ikke noen vei tilbake.
Det har skjedd voldsomme endringer i løpet av tiden etter at pandemien startet verdenssirkuset. Verden har ikke kommet til hektene etter covid19, og får nå en helvetes smell til på grunn av krigen.
Noe lignende har ikke skjedd mot Norge i hele mitt liv.
Hva er ståa neste år? For alt vi vet blir alt enda verre i verden, og siden vi er en del av verden vil vi også bli berørt.
Det er ikke sikkert krigen stopper. Det kan eskalere. Og det kan norske politikere gjøre lite med.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 9:52 am
Folk_flesk skrev: tor mai 11, 2023 8:57 am
Scuderia skrev: tor mai 11, 2023 8:52 am Selvsagt..

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zEbba9/ ... en-noe-opp



Når var det valg igjen?
11.09. Blir det Norgesdemokratene på deg?
Hvorfor vil man stemme på de idiotene? Nei, hva det blir aner jeg ikke. Ønsker bare et parti som ikke blåser offentlige utgifter til himmels, stopper sløsingen, fører fornuftig økonomisk politikk og prioritere sine innbyggere først. Hvilket parti dette er aner jeg ikke men det er i hvert fall ikke ap og sp.
Kan heller ikke være Høyre og FrP, for under Solberg regjeringen økte de offentlige utgiftene som andel av BNP fra 55,4% til 59,1%.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»