Skrekktall for regjeringen

Svar
ulefos

Re: Skrekktall for regjeringen

Legg inn av ulefos »

HarryH skrev: tir des 06, 2022 10:54 pm
Mener du generelt eller spesifikt om denne saken?
hverken eller

William_S

Legg inn av William_S »

Spurkland mener kuttet er hårreisende
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... kandaloest

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 5:13 pm
HarryH skrev: tir des 06, 2022 5:08 pm FHI har en vanvittig ineffektiv organisering og drift. Der kan det trygt kuttes mange årsverk uten at det blir uforsvarlig.

Tviler ikke, men når man tilbyr alle sluttpakke er det typisk "feil" ansatte som slutter, dvs. de som lett får seg annen jobb. De mest ineffektive blir værende.
Er det bekreftet om det er slik at alle kan søke om sluttpakke eller er det tilbudt sluttpakke til alle ? Etter skandalen i forsvaret for en del år siden er det vel slutt på sistnevnte.. eller gir FHI fingeren til staten og brenner ned bedriften?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:05 am Kjerkhol var den første statsråden jeg merket meg. Hun holdt de tidlige corona-pressekonferansene og det var helt enormt kvalitetsfall fra de tilsvarende pressekonferansene med Høie.
Kjerkhol er en grufull statsråd.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

HarryH skrev: tir des 06, 2022 6:06 pm
William_S skrev: tir des 06, 2022 5:15 pm
HarryH skrev: tir des 06, 2022 5:08 pm

FHI har en vanvittig ineffektiv organisering og drift. Der kan det trygt kuttes mange årsverk uten at det blir uforsvarlig.
Hva ved FHI er det som er så fordømt ineffektivt?
Det blir for langt å gå inn på her. Men for å si det enkelt: måten arbeidsoppgavene (analysearbeidet) er organisert på og hvordan ressursene er utnyttet. Et skrekkeksempel på offentlig sløsing.
Nei, når du kommer med slike påstander så får du legge frem bevis på det du hevder. Hvis ikke så er det opplagt bare tullprat.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det går jo ikke bare dårlig - det har jo nå raknet fullstendig for Støre. Må si jeg synes synd på fyren, faktisk - men slik er det å ta på seg slike roller, tross alt. Det må jo begynne å bli betydelig mer bevegelse i bevegelsen enn bare det Giske holder på med. Har egentlig undret meg i flere år at Stenseng har fått ganske fri for kritikk...

... politiske kommentatorer trekker fram Tojne Brenna som et sterkt kort. Jeg vet ikke. Selv husker jeg henne best fra denne saken:

https://www.nettavisen.no/meninger/fris ... 3423538879

Der hun kastet seg ut med moralsk forargelse uten å ha satt seg inn i saken.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Regjeringen har jo på enkelt vis lagt frem et tall som alle og enhver kan forholde seg til :

750 000

Tjener du mer skal du tas, tjener du mindre skal du få.

Utfordringen blir blant annet at mange av de som tjener mindre er avhengig av de som tjener (mye) mer.

Man kan ikke bare flytte penger fra over streken til under streken og tro at da stabiliserer alt seg. I tillegg så er mange av regjeringens klassiske velgere over denne streken, og de lurer vel på om de har gjort et fornuftig valg.

Alt det andre rotet kommer i tillegg. Konklusjonen er vel at Støre burde fortsatt som utenriksminister og diplomat. Der var han god.

Hjelper heller ikke å ha tidenes svakeste finansminister ved sin side, en fyr som flåser, snøvler og snakker usammenhengende som om han henger konstant i en bar klokka to på natta.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Må si at Støre har en uendelig mengde av inkompetanse. Alt han gjør blir til skitt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lew_Ashby skrev: fre des 09, 2022 5:34 pm
Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:05 am Kjerkhol var den første statsråden jeg merket meg. Hun holdt de tidlige corona-pressekonferansene og det var helt enormt kvalitetsfall fra de tilsvarende pressekonferansene med Høie.
Kjerkhol er en grufull statsråd.
Dette er jo helt vilt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Starstruck skrev: lør des 10, 2022 10:30 am Regjeringen har jo på enkelt vis lagt frem et tall som alle og enhver kan forholde seg til :

750 000

Tjener du mer skal du tas, tjener du mindre skal du få.

Utfordringen blir blant annet at mange av de som tjener mindre er avhengig av de som tjener (mye) mer.

Man kan ikke bare flytte penger fra over streken til under streken og tro at da stabiliserer alt seg. I tillegg så er mange av regjeringens klassiske velgere over denne streken, og de lurer vel på om de har gjort et fornuftig valg.

Alt det andre rotet kommer i tillegg. Konklusjonen er vel at Støre burde fortsatt som utenriksminister og diplomat. Der var han god.

Hjelper heller ikke å ha tidenes svakeste finansminister ved sin side, en fyr som flåser, snøvler og snakker usammenhengende som om han henger konstant i en bar klokka to på natta.
Som tidligere AP-medlem kan jeg si at dette ikke er grunnen til at de har mistet meg som velger (og medlem). Jeg støtter at de som tjener mest også må betale mest i skatt. Tjener man over 750 000 kr så har man faktisk rimelig god råd, de har råd til å betale noen hundre kr mer i måneden i skatt. Dere skattekuttforkjempere ovedriver og later som om det er snakk om flere tusen i måneden. Det er det så klart ikke, er vel snakk om et par hundre ekstra man må ut med i måneden.

Når det er sagt, for meg er strøm viktigst. Jeg er fullt klar over at regjeringen ikke kan bebreides for de høye strømprisene, og at flere er skyldige i de høye prisene. Det er allikevel regjeringen som er ansvarlig for å løse de krisene som oppstår. Løsningene fra regjeringen er patetisk dårlige, spesielt strømstøtten. Gjenommsnittpris i måneden som strømstøtten regnes ut fra vil si at det kan være timer med 10 kr kwh hvor folk ikke får noe strømstøtte, mens de med fastprisavtale tjener. Det er så ufattelig dårlig og urettferdig. I tillegg er 90 % strømstøtte over 70 øre ikke godt nok, det burde vært 100 % over 50 øre, inkludert MVA. Fakta er at vanlige folk har fått det mye verre med AP i regjeringen, selv om det var vanlige folk sin tur. Er også ganske provoserende at de ikke møter opp til debatter om fattige. Er det mulig å være så arrogant?!

Dersom AP ikke gjør noe mer med strømprisen (bedre støtte, lav makspris eller lav fastpris), kommer jeg ikke til å stemme på AP. Da stemmer jeg heller Rødt eller SV. Kommer dog aldri til å stemme Høyre da jeg er imot privatisering og skattekutt for de rike.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 5:13 pm
HarryH skrev: tir des 06, 2022 5:08 pm FHI har en vanvittig ineffektiv organisering og drift. Der kan det trygt kuttes mange årsverk uten at det blir uforsvarlig.

Tviler ikke, men når man tilbyr alle sluttpakke er det typisk "feil" ansatte som slutter, dvs. de som lett får seg annen jobb. De mest ineffektive blir værende.
Problemet i staten er att de aldri sparker de som burde sparkes uansett.

Og ja, jeg har jobbet noen år i staten. Noen personer der var mildt sagt helt håpløst, og i akkurat det tilfellet jeg var borti så var det rasisme kortet som ble dratt med engang de ble kritisert i fra andre personer. En felles kollega ble kalt inn på teppet til ledelsen pga. noe som ikke i nærheten ikke rasisme i det hele tatt, argumentet var "att det kunne være derfor" og ikke pga. att denne personen nektet å jobbe med oss andre.

Jeg har jobbet med personer det er vanskelig å bli kvitt i det private også, men det er ikke umulig.

Number4

Legg inn av Number4 »

Baguette skrev: lør des 10, 2022 11:55 am
Orakelet skrev: tir des 06, 2022 5:13 pm
HarryH skrev: tir des 06, 2022 5:08 pm FHI har en vanvittig ineffektiv organisering og drift. Der kan det trygt kuttes mange årsverk uten at det blir uforsvarlig.

Tviler ikke, men når man tilbyr alle sluttpakke er det typisk "feil" ansatte som slutter, dvs. de som lett får seg annen jobb. De mest ineffektive blir værende.

Problemet i staten er att de aldri sparker de som burde sparkes uansett.
Det er fordi de er vernet. Er man så heldig/uheldig å få fyken i staten blir det oppover.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

TheBaseline skrev: lør des 10, 2022 11:24 am
Starstruck skrev: lør des 10, 2022 10:30 am Regjeringen har jo på enkelt vis lagt frem et tall som alle og enhver kan forholde seg til :

750 000

Tjener du mer skal du tas, tjener du mindre skal du få.

Utfordringen blir blant annet at mange av de som tjener mindre er avhengig av de som tjener (mye) mer.

Man kan ikke bare flytte penger fra over streken til under streken og tro at da stabiliserer alt seg. I tillegg så er mange av regjeringens klassiske velgere over denne streken, og de lurer vel på om de har gjort et fornuftig valg.

Alt det andre rotet kommer i tillegg. Konklusjonen er vel at Støre burde fortsatt som utenriksminister og diplomat. Der var han god.

Hjelper heller ikke å ha tidenes svakeste finansminister ved sin side, en fyr som flåser, snøvler og snakker usammenhengende som om han henger konstant i en bar klokka to på natta.
Som tidligere AP-medlem kan jeg si at dette ikke er grunnen til at de har mistet meg som velger (og medlem). Jeg støtter at de som tjener mest også må betale mest i skatt. Tjener man over 750 000 kr så har man faktisk rimelig god råd, de har råd til å betale noen hundre kr mer i måneden i skatt. Dere skattekuttforkjempere ovedriver og later som om det er snakk om flere tusen i måneden. Det er det så klart ikke, er vel snakk om et par hundre ekstra man må ut med i måneden.

Når det er sagt, for meg er strøm viktigst. Jeg er fullt klar over at regjeringen ikke kan bebreides for de høye strømprisene, og at flere er skyldige i de høye prisene. Det er allikevel regjeringen som er ansvarlig for å løse de krisene som oppstår. Løsningene fra regjeringen er patetisk dårlige, spesielt strømstøtten. Gjenommsnittpris i måneden som strømstøtten regnes ut fra vil si at det kan være timer med 10 kr kwh hvor folk ikke får noe strømstøtte, mens de med fastprisavtale tjener. Det er så ufattelig dårlig og urettferdig. I tillegg er 90 % strømstøtte over 70 øre ikke godt nok, det burde vært 100 % over 50 øre, inkludert MVA. Fakta er at vanlige folk har fått det mye verre med AP i regjeringen, selv om det var vanlige folk sin tur. Er også ganske provoserende at de ikke møter opp til debatter om fattige. Er det mulig å være så arrogant?!

Dersom AP ikke gjør noe mer med strømprisen (bedre støtte, lav makspris eller lav fastpris), kommer jeg ikke til å stemme på AP. Da stemmer jeg heller Rødt eller SV. Kommer dog aldri til å stemme Høyre da jeg er imot privatisering og skattekutt for de rike.
Ingen tidligere regjering har satt en linje gjennom inntektsgrunnlaget til den norske befolkning så tydelig som disse. Tjener du mer er du nærmest en forbryter og skal tas. Du må se på signalene man sender ut med slik retorikk, ikke at de med høy inntekt ikke skal skatte mye.

Jeg tilhører en såkalt «høyinntektsklasse», i den forstand at jeg tjener godt over denne linja. Og skatter deretter. Det er helt ok så lenge man samtidig evner å stimulere næringslivet, noe denne regjeringen mislykkes totalt i, utover å gi (selvfølgelig) bøndene tidenes oppgjør.

Stem gjerne Rødt, men ikke tro at de sitter på noen bedre løsninger enn FrP eller SP, de to andre råpopulistiske partiene. Lysbakken ble jo motivert av at de aller rikeste i Norge flyttet ut av landet (og tok med seg alle skattemillionene). Sånn snakker en som ikke kan noe om økonomiske sammenhenger.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Chromeback skrev: lør des 10, 2022 10:42 am Dette er jo helt vilt.
Hehe. Spørretimen er ikke for alle politikere, og Kjerkhol er blant de aller svakeste i det forumet. Skjønner jo at en statsråd ikke kan ta alt på sparket, men her bør man ihvertfall ta seg en bootcamp på hvordan formulere seg muntlig når man er uforberedt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Starstruck skrev: lør des 10, 2022 10:30 am Regjeringen har jo på enkelt vis lagt frem et tall som alle og enhver kan forholde seg til :

750 000

Tjener du mer skal du tas, tjener du mindre skal du få.
Mange som tjener under 750 000 skal også tas.

Selv tjener jeg som pensjonist under 500 000 men har nå takket være denne regjeringen en skatteprosent som er høyere enn når jeg var i fullt arbeid.

Feilen jeg har gjort er visstnok at jeg har klart å betale ned gjelden på boligen og i tillegg spart i fonder for å ha noe å spe på pensjonen med.

https://www.vi.no/okonomi/nytt-forslag- ... t/77368958

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2020 viser at rundt 600 000 nordmenn betaler formuesskatt. SSB skrev i 2016 at personer som er 65 år og eldre utgjør 48 prosent av formuesskatteyterne.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

MacanT skrev: lør des 10, 2022 4:09 pm
Starstruck skrev: lør des 10, 2022 10:30 am Regjeringen har jo på enkelt vis lagt frem et tall som alle og enhver kan forholde seg til :

750 000

Tjener du mer skal du tas, tjener du mindre skal du få.
Mange som tjener under 750 000 skal også tas.

Selv tjener jeg som pensjonist under 500 000 men har nå takket være denne regjeringen en skatteprosent som er høyere enn når jeg var i fullt arbeid.

Feilen jeg har gjort er visstnok at jeg har klart å betale ned gjelden på boligen og i tillegg spart i fonder for å ha noe å spe på pensjonen med.

https://www.vi.no/okonomi/nytt-forslag- ... t/77368958

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2020 viser at rundt 600 000 nordmenn betaler formuesskatt. SSB skrev i 2016 at personer som er 65 år og eldre utgjør 48 prosent av formuesskatteyterne.
Dette må du nesten ta på din egen kappe. Rikinger skal som kjent flytte til Sveits.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TheBaseline skrev: lør des 10, 2022 11:24 am
Starstruck skrev: lør des 10, 2022 10:30 am Regjeringen har jo på enkelt vis lagt frem et tall som alle og enhver kan forholde seg til :

750 000

Tjener du mer skal du tas, tjener du mindre skal du få.

Utfordringen blir blant annet at mange av de som tjener mindre er avhengig av de som tjener (mye) mer.

Man kan ikke bare flytte penger fra over streken til under streken og tro at da stabiliserer alt seg. I tillegg så er mange av regjeringens klassiske velgere over denne streken, og de lurer vel på om de har gjort et fornuftig valg.

Alt det andre rotet kommer i tillegg. Konklusjonen er vel at Støre burde fortsatt som utenriksminister og diplomat. Der var han god.

Hjelper heller ikke å ha tidenes svakeste finansminister ved sin side, en fyr som flåser, snøvler og snakker usammenhengende som om han henger konstant i en bar klokka to på natta.
Som tidligere AP-medlem kan jeg si at dette ikke er grunnen til at de har mistet meg som velger (og medlem). Jeg støtter at de som tjener mest også må betale mest i skatt. Tjener man over 750 000 kr så har man faktisk rimelig god råd, de har råd til å betale noen hundre kr mer i måneden i skatt. Dere skattekuttforkjempere ovedriver og later som om det er snakk om flere tusen i måneden. Det er det så klart ikke, er vel snakk om et par hundre ekstra man må ut med i måneden.

Når det er sagt, for meg er strøm viktigst. Jeg er fullt klar over at regjeringen ikke kan bebreides for de høye strømprisene, og at flere er skyldige i de høye prisene. Det er allikevel regjeringen som er ansvarlig for å løse de krisene som oppstår. Løsningene fra regjeringen er patetisk dårlige, spesielt strømstøtten. Gjenommsnittpris i måneden som strømstøtten regnes ut fra vil si at det kan være timer med 10 kr kwh hvor folk ikke får noe strømstøtte, mens de med fastprisavtale tjener. Det er så ufattelig dårlig og urettferdig. I tillegg er 90 % strømstøtte over 70 øre ikke godt nok, det burde vært 100 % over 50 øre, inkludert MVA. Fakta er at vanlige folk har fått det mye verre med AP i regjeringen, selv om det var vanlige folk sin tur. Er også ganske provoserende at de ikke møter opp til debatter om fattige. Er det mulig å være så arrogant?!

Dersom AP ikke gjør noe mer med strømprisen (bedre støtte, lav makspris eller lav fastpris), kommer jeg ikke til å stemme på AP. Da stemmer jeg heller Rødt eller SV. Kommer dog aldri til å stemme Høyre da jeg er imot privatisering og skattekutt for de rike.
Hvis du har timer med 10 kr kWh uten å få strømstøtte så må jo dette nesten skyldes at du også har timer med svært lav pris. Jeg syns det er helt rimelig at strømstøtten baserer seg på snittprisen. Det er jo den som avgjør prisen på strømregningen. Og det er et ønske å holde forbruket nede når prisen er høy.

At folk med fastprisavtaler skal få strømstøtte ut ifra spotprisen er derimot idiotisk.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: lør des 10, 2022 3:59 pm
Chromeback skrev: lør des 10, 2022 10:42 am Dette er jo helt vilt.
Hehe. Spørretimen er ikke for alle politikere, og Kjerkhol er blant de aller svakeste i det forumet. Skjønner jo at en statsråd ikke kan ta alt på sparket, men her bør man ihvertfall ta seg en bootcamp på hvordan formulere seg muntlig når man er uforberedt.
Nå var Kjerkol vel aggressiv, men er det sånn at man etterlyser med tåkete svadasvar fra statsråder som ikke aner svaret på spørsmålene de får? Man etterspør gjerne ærlige politikere, men samtidig er det ikke spesielt populært når politikere gir ærlige svar.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Solvgutt1 skrev: lør des 10, 2022 4:32 pm
Lew_Ashby skrev: lør des 10, 2022 3:59 pm
Chromeback skrev: lør des 10, 2022 10:42 am Dette er jo helt vilt.
Hehe. Spørretimen er ikke for alle politikere, og Kjerkhol er blant de aller svakeste i det forumet. Skjønner jo at en statsråd ikke kan ta alt på sparket, men her bør man ihvertfall ta seg en bootcamp på hvordan formulere seg muntlig når man er uforberedt.
Nå var Kjerkol vel aggressiv, men er det sånn at man etterlyser med tåkete svadasvar fra statsråder som ikke aner svaret på spørsmålene de får? Man etterspør gjerne ærlige politikere, men samtidig er det ikke spesielt populært når politikere gir ærlige svar.
Ærlig svar ønsker vi ("beklager, dette kan jeg ikke svare på stående fot, det kan være ulike årsaker"), mens det svaret Kjerkhol ga ("herregud jeg er kun helseminister, hvordan skal jeg svare på spørsmål om helsekøene") er mat for opposisjonspartiene.

arknath

Legg inn av arknath »

Jeg fryktet at det kom til å bli rot med Støre og Vedum men at det skulle bli så ille som dette er ganske sjokkerende. Spørsmålet er jo bare hvor alle disse velgerne flykter til. Ja, mange går nok midlertidig til høyre men er vel en viss fare for at mange bare gir opp og lar være å stemme ved neste valg. Problemet nå er jo at høyresiden viste at Høyre,KRF og Venstre funket dårlig og da kommer man igjen ikke utenom FRP. Det aller beste hadde jo vært om Høyre og FRP hadde klart å stable sammen et flertall men det er dessverre alt for mange småpartier og ALT for lav sperregrense i dette landet. Dermed er vi nok en gang stuck med at et eller flere vippepartier tvinger gjennom latterlige endringer bare fordi "de kan".

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Kongemannen skrev: lør des 10, 2022 10:41 am Må si at Støre har en uendelig mengde av inkompetanse. Alt han gjør blir til skitt.
En evigvarende mengde av Ls :lol:

William_S

Legg inn av William_S »

arknath skrev: lør des 10, 2022 5:26 pm Jeg fryktet at det kom til å bli rot med Støre og Vedum men at det skulle bli så ille som dette er ganske sjokkerende. Spørsmålet er jo bare hvor alle disse velgerne flykter til. Ja, mange går nok midlertidig til høyre men er vel en viss fare for at mange bare gir opp og lar være å stemme ved neste valg. Problemet nå er jo at høyresiden viste at Høyre,KRF og Venstre funket dårlig og da kommer man igjen ikke utenom FRP. Det aller beste hadde jo vært om Høyre og FRP hadde klart å stable sammen et flertall men det er dessverre alt for mange småpartier og ALT for lav sperregrense i dette landet. Dermed er vi nok en gang stuck med at et eller flere vippepartier tvinger gjennom latterlige endringer bare fordi "de kan".
Du er klar over at sperregrensa ikke har en døyt å si for hvorvidt man kan komme inn på tinget? Sperregrensa derimot har noe å si for å få tildelt utjevningsmandater. Men det er jo veldig typisk FrPere å mase om denne sperregrensa stadig vekk. Sånn var det jo på gamle VGD og hvor flere krevde en sperregrense på 10% i sin tid.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

William_S skrev: søn des 11, 2022 12:04 pm
arknath skrev: lør des 10, 2022 5:26 pm Jeg fryktet at det kom til å bli rot med Støre og Vedum men at det skulle bli så ille som dette er ganske sjokkerende. Spørsmålet er jo bare hvor alle disse velgerne flykter til. Ja, mange går nok midlertidig til høyre men er vel en viss fare for at mange bare gir opp og lar være å stemme ved neste valg. Problemet nå er jo at høyresiden viste at Høyre,KRF og Venstre funket dårlig og da kommer man igjen ikke utenom FRP. Det aller beste hadde jo vært om Høyre og FRP hadde klart å stable sammen et flertall men det er dessverre alt for mange småpartier og ALT for lav sperregrense i dette landet. Dermed er vi nok en gang stuck med at et eller flere vippepartier tvinger gjennom latterlige endringer bare fordi "de kan".
Du er klar over at sperregrensa ikke har en døyt å si for hvorvidt man kan komme inn på tinget? Sperregrensa derimot har noe å si for å få tildelt utjevningsmandater. Men det er jo veldig typisk FrPere å mase om denne sperregrensa stadig vekk. Sånn var det jo på gamle VGD og hvor flere krevde en sperregrense på 10% i sin tid.
Kommer ikke utjevningsmandater på Stortinget? Men det er jo typisk sosialister å forsvare at flest mulig miniputtpartier skal lage kaos på Stortinget og ha dermed ha små muligheter for flertallsregjering.

HarryH

Legg inn av HarryH »

William_S skrev: søn des 11, 2022 12:04 pm Men det er jo veldig typisk FrPere å mase om denne sperregrensa stadig vekk. Sånn var det jo på gamle VGD og hvor flere krevde en sperregrense på 10% i sin tid.
Kravene fra FrP om høyere sperregrense har en tendens til å stilne i perioder der FrP ligger lavt på meningsmålingene. Rart det der.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

ehall skrev: søn des 11, 2022 12:16 pm
Kommer ikke utjevningsmandater på Stortinget? Men det er jo typisk sosialister å forsvare at flest mulig miniputtpartier skal lage kaos på Stortinget og ha dermed ha små muligheter for flertallsregjering.
Du bruker sosialist bare som skjellsord? Det er jo stor enighet om utjevningsmandater (mener til og med utvidelsen ble enstemmig vedtatt i Stortinget). Og Norge har ikke kaos, vi er et av landene i verden som har minst kaos og størst tillit til staten - mye skyldes at vi har et representativt demokrati der det terskelen for å bli representert er lav. Og ordningen gjør akkurat det ordet sier - den utjevner slik at hvert parti har veldig likt antall stemmer bak hvert mandat de vinner (15-16000 stemmer).

Det er gode konservative argumenter for utjevningsmandater, det ene er at det sprer makt som er et viktig konservativt prinsipp, det andre er at det sikrer konkurranse mellom partier og muligheten for nye partier å komme til - for Frp var nettopp det med utjevningsmandat helt avgjørende for at de ble et riksdekkende parti.

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: søn des 11, 2022 12:32 pm
ehall skrev: søn des 11, 2022 12:16 pm
Kommer ikke utjevningsmandater på Stortinget? Men det er jo typisk sosialister å forsvare at flest mulig miniputtpartier skal lage kaos på Stortinget og ha dermed ha små muligheter for flertallsregjering.
Du bruker sosialist bare som skjellsord? Det er jo stor enighet om utjevningsmandater (mener til og med utvidelsen ble enstemmig vedtatt i Stortinget). Og Norge har ikke kaos, vi er et av landene i verden som har minst kaos og størst tillit til staten - mye skyldes at vi har et representativt demokrati der det terskelen for å bli representert er lav. Og ordningen gjør akkurat det ordet sier - den utjevner slik at hvert parti har veldig likt antall stemmer bak hvert mandat de vinner (15-16000 stemmer).

Det er gode konservative argumenter for utjevningsmandater, det ene er at det sprer makt som er et viktig konservativt prinsipp, det andre er at det sikrer konkurranse mellom partier og muligheten for nye partier å komme til - for Frp var nettopp det med utjevningsmandat helt avgjørende for at de ble et riksdekkende parti.
ja jeg mener at dagens valgordning var noe som ble vedtatt enstemmig av alle partier på Stortinget (FrP inkludert). Og hver gang dette endres er det ofte et grundig forarbeid som ligger bak før det havner på Stortinget.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jeg lurer egentlig på hva regjeringen måtte gjort det siste året for å klare å opprettholde en noenlunde grei oppslutning på meningsmålinger, la oss si rundt 25 % for Ap og kanskje 8-10 % for Sp? I mine øyne har de vært relativt svake, men ikke så dårlige som enkelte til ha det til. Og internasjonale forhold gjør at jeg tror de umulig kunne kommet seg gjennom dette på en måte som hadde gjort de fleste fornøyde og opprettholdt oppslutningen. I mine øyne er de mest kritikkverdige punktene følgende:

1. Manglende evne til å prioritere de svakeste gruppene som minstepensjonister, trygdede og andre.
2. Den enorme økningen av skatter til næringslivet. Dette synes jeg er særdeles uheldig for verdiskapning i Norge.
3. Deler av håndteringen rundt strømkrisen. Jeg synes strømstøtten egentlig er grei nok, men det er andre ting de kunne gjort klart bedre.

Pkt. 2 tror jeg relativt få bryr seg om, og iallfall ikke er grunnen til at de har mistet oppslutning. Men jeg lurer egentlig på om vesentlig bedre håndtering av pkt. 1 ville gitt dem bedre oppslutning? Om de f.eks hadde klart og kutte litt andre steder og omprioritere kanskje 10-15 mrd til de svakeste gruppene. Ville dette gitt klart bedre meningsmålinger, eller bare gitt helt marginale utslag?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 1:00 pm Jeg lurer egentlig på hva regjeringen måtte gjort det siste året for å klare å opprettholde en noenlunde grei oppslutning på meningsmålinger, la oss si rundt 25 % for Ap og kanskje 8-10 % for Sp? I mine øyne har de vært relativt svake, men ikke så dårlige som enkelte til ha det til. Og internasjonale forhold gjør at jeg tror de umulig kunne kommet seg gjennom dette på en måte som hadde gjort de fleste fornøyde og opprettholdt oppslutningen. I mine øyne er de mest kritikkverdige punktene følgende:

1. Manglende evne til å prioritere de svakeste gruppene som minstepensjonister, trygdede og andre.
2. Den enorme økningen av skatter til næringslivet. Dette synes jeg er særdeles uheldig for verdiskapning i Norge.
3. Deler av håndteringen rundt strømkrisen. Jeg synes strømstøtten egentlig er grei nok, men det er andre ting de kunne gjort klart bedre.

Pkt. 2 tror jeg relativt få bryr seg om, og iallfall ikke er grunnen til at de har mistet oppslutning. Men jeg lurer egentlig på om vesentlig bedre håndtering av pkt. 1 ville gitt dem bedre oppslutning? Om de f.eks hadde klart og kutte litt andre steder og omprioritere kanskje 10-15 mrd til de svakeste gruppene. Ville dette gitt klart bedre meningsmålinger, eller bare gitt helt marginale utslag?
Noen ville kritisert denne regjeringen på inn- og utpust uansett hva de hadde gjort.

Ang pkt 2, så er det vel ikke næringslivet generelt som har fårr smake det? Er vel laksemilliardærene og kraftbransjen?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

greyserpent skrev: søn des 11, 2022 1:03 pm Noen ville kritisert denne regjeringen på inn- og utpust uansett hva de hadde gjort.

Ang pkt 2, så er det vel ikke næringslivet generelt som har fårr smake det? Er vel laksemilliardærene og kraftbransjen?
Arbeidergiveravgiften får næringslivet generelt smake.

Personlig er jeg for lakseskatt, men kanskje ikke fra 0 til 40 % over natta.
Kraftbransjen synes jeg imidlertid er nok skattet, her ville jeg brukt pengene til nye investeringer. I en tid med energikrise og en forestående kraftig elektrifisering, trenger vi både mer kraft og stort fokus på energieffektivisering.
Men den økte arbeideravgiften for inntekter over 750k, synes jeg er ganske horribel og en elendig ide.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 1:08 pm
greyserpent skrev: søn des 11, 2022 1:03 pm Noen ville kritisert denne regjeringen på inn- og utpust uansett hva de hadde gjort.

Ang pkt 2, så er det vel ikke næringslivet generelt som har fårr smake det? Er vel laksemilliardærene og kraftbransjen?
Arbeidergiveravgiften får næringslivet generelt smake.

Personlig er jeg for lakseskatt, men kanskje ikke fra 0 til 40 % over natta.
Kraftbransjen synes jeg imidlertid er nok skattet, her ville jeg brukt pengene til nye investeringer. I en tid med energikrise og en forestående kraftig elektrifisering, trenger vi både mer kraft og stort fokus på energieffektivisering.
Men den økte arbeideravgiften for inntekter over 750k, synes jeg er ganske horribel og en elendig ide.
Var vel en her inne som regnet på det, og kom frem til at dette utgjorde 5k?
Og hvor mange ansatte har man som tjener 750k per bedrift?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»