Ikke gjør denne ribbetabben...

Svar
DoktorS

Ikke gjør denne ribbetabben...

Legg inn av DoktorS »

Denne, som vel bekrefter at det bare er å holde seg unna Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/video/ikke-gjo ... n/5McUvZEL

Om det er en tabbe å ikke legge svoren ned? Neppe, Matprat angir jo nettopp dette: "Legg ribba i langpanna med svoren opp."

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/ribbe/

Logikken er vil være at det vil begynne å renne av svoren allerede tidlig i stekeprosessen.

Men Dagbladets huskokk gjør jo en åpenbar tabbe - som var tabben jeg trodde da jeg så forsiden. Formen er jo altfor liten - ribben fyller jo den hele, det betyr at det ikke kommer tilstrekkelig varme rundt kantene!

Someone

Legg inn av Someone »

Moralen er vel ikke gjør tabben å les Dagbladet?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

DoktorS skrev: tor des 23, 2021 10:04 am Denne, som vel bekrefter at det bare er å holde seg unna Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/video/ikke-gjo ... n/5McUvZEL

Om det er en tabbe å ikke legge svoren ned? Neppe, Matprat angir jo nettopp dette: "Legg ribba i langpanna med svoren opp."

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/ribbe/

Logikken er vil være at det vil begynne å renne av svoren allerede tidlig i stekeprosessen.

Men Dagbladets huskokk gjør jo en åpenbar tabbe - som var tabben jeg trodde da jeg så forsiden. Formen er jo altfor liten - ribben fyller jo den hele, det betyr at det ikke kommer tilstrekkelig varme rundt kantene!
Denne karen har vel LITT peiling på mat, har han ikke?


DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Joda, men jeg tror ikke Hellstrøm er noen ekspert på tradisjonell norsk ribbe. Det er neppe noen vitenskapelige undersøkelser som sier at det er best med svoren ned. Har man alufolie vil jeg tro at det vil vel så mye fuktighet/damp/varme som løser opp svoren som om man legger hele greia ned i vann.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: tor des 23, 2021 11:46 am Moralen er vel ikke gjør tabben å les Dagbladet?
Prøver å slutte - men ble litt nysgjerrig på hva de tuller med denne gangen...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hellstrøms ribbe er etter min mening alltid understekt når han lager det på TV. For all del, mannen er en stjernekokk, men det får være måte på hvor saftig en ribbe skal være.

Selv liker jeg både kylling og svin bedre stekt enn disse toppkokkene liker dem. Ikke tørrstekt, men ferdigstekt.

Biff derimot, der liker jeg at det medium minus.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: tor des 23, 2021 1:00 pm Hellstrøms ribbe er etter min mening alltid understekt når han lager det på TV. For all del, mannen er en stjernekokk, men det får være måte på hvor saftig en ribbe skal være.

Selv liker jeg både kylling og svin bedre stekt enn disse toppkokkene liker dem. Ikke tørrstekt, men ferdigstekt.

Biff derimot, der liker jeg at det medium minus.
Det hadde vel blitt en del magevondt for de fleste om de hadde gjort som en del TV-kokker når de lager retter av fisk,kylling og svin. "Se så fin og saftig" = ikke i nærheten av å være ferdig. Er vel presentasjonen som overstyrer hos en del.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: tor des 30, 2021 2:43 am
PapaSmurf skrev: tor des 23, 2021 1:00 pm Hellstrøms ribbe er etter min mening alltid understekt når han lager det på TV. For all del, mannen er en stjernekokk, men det får være måte på hvor saftig en ribbe skal være.

Selv liker jeg både kylling og svin bedre stekt enn disse toppkokkene liker dem. Ikke tørrstekt, men ferdigstekt.

Biff derimot, der liker jeg at det medium minus.
Det hadde vel blitt en del magevondt for de fleste om de hadde gjort som en del TV-kokker når de lager retter av fisk,kylling og svin. "Se så fin og saftig" = ikke i nærheten av å være ferdig. Er vel presentasjonen som overstyrer hos en del.
Kunne ikke vært mer enig. Saftig er en ting, men når ribba ser ut som lutefisk med svor så mister jeg appetitten.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, det kan være både understek og overstekt ribbe. Langtidssteking er bra for svoren, men er den bra for kjøttet? Det ble prøvd en gang, men jeg husker ikke helt....

Men en ribbetabbe er jo rett og slett å spise for mye. Vi har ribbe 1. juledag etter pinnekjøtt julaften. Nå er det to år på rad at jeg har blitt dårlig etter middag. En medvirkende årsak er vel at man har spist mye dagen før og også stappet i seg litt søtsaker. Det er multekrem etter middagen, med søt desertvin til. Det er godt - men man burde kanskje hatt noe friskere ? I år ble jeg så dårlig etter et par timer etter middag at jeg måtte kaste opp. I fjor lå jeg bare slapp på sofaen hele dagen etter middag... :-D

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tor des 30, 2021 9:25 am Ja, det kan være både understek og overstekt ribbe. Langtidssteking er bra for svoren, men er den bra for kjøttet? Det ble prøvd en gang, men jeg husker ikke helt....

Men en ribbetabbe er jo rett og slett å spise for mye. Vi har ribbe 1. juledag etter pinnekjøtt julaften. Nå er det to år på rad at jeg har blitt dårlig etter middag. En medvirkende årsak er vel at man har spist mye dagen før og også stappet i seg litt søtsaker. Det er multekrem etter middagen, med søt desertvin til. Det er godt - men man burde kanskje hatt noe friskere ? I år ble jeg så dårlig etter et par timer etter middag at jeg måtte kaste opp. I fjor lå jeg bare slapp på sofaen hele dagen etter middag... :-D
Hjelper det egentlig noe på svoren å langtidssteke den? Føler den blir sprø selv med normale steketider, så lenge man har gjort basic forberedelser

Ellers er dte lenge siden vi droppet multekrem. Vi har heller multer som tilbehør til vaniljeis. Blir litt friskere da

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Hjelper det egentlig noe på svoren å langtidssteke den? Føler den blir sprø selv med normale steketider, så lenge man har gjort basic forberedelser

Ellers er dte lenge siden vi droppet multekrem. Vi har heller multer som tilbehør til vaniljeis. Blir litt friskere da
[/quote]

Ja, stort sett blir sporen ganske sprø - men langtidsstekingen fører den vel mer mot baconcrisp, altså veldig oppblåst og porøs svor, ikke bare sprø svor... Uansett, har droppet langtidssteking etter første forsøk, er litt usikker på hvorfor - men det er jo litt med tidsbruken også. Som regel er det sein frokost og relativt tidlig middag der jeg er.

Multekrem er veldig godt til krumkaker og tokaijer, men enig - det er såpass mektig at det kanskje heller kan serveres etter noe annet. I gamle dager mener jeg at man brukte multekrem mer til kaffemat enn til dessert.

Det kan jo være litt tilfeldigheter at jeg ble dårlig, for pisket krem er jo ikke så forferdelig fett heller. Dog, det er jo godt mulig at man kan justere desserten noe til neste år og spare multekremen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»