PLL

Svar
Chromeback

PLL

Legg inn av Chromeback »

Premier Lacrosse League

Nå er ikke Norge det største markedet for Lacrosse, dessverre, men jeg fortsetter sånn halvveis der jeg slapp på VGD. Jeg blir sikkert sittende å prate med meg selv her også, men håper jo at flere får øynene opp for denne fantastiske idretten.

Vi har kommet halvveis i sesongens 10 kamper, og er akkurat ferdig med All-Star weekend, hvor vi blant annet må ha fått årets scoring med ett keepermål behind-the-back.

Noe av det aller beste med PLL er måten de intervjuer spillerne på underveis i kampen, noe man ser stort sett igjennom hele All-Star matchen;

Under the Helmet at the ALL-STAR GAME

Hardest shot competition er jo også alltid gøy, selv om måten å kåre vinneren på er helt høl i huet:

Hardest Shot Competition

Ellers har sesongen utviklet seg litt overraskende.

Bilde

Archers og den regjerende mesteren for de to første årene, Whipsnakes, har begynt å sakke litt sånn sakte akterut etter at begge lag hadde en ekstremt solid start på sesongen. Samtidig har plutselig både Redwoods, Atlas og Waterdogs begynt å finne enn viss form for rytme i topp. Spesielt Atlas skjønner jeg meg lite på.

Mitt kjære Chrome roter nede i bunn med en skadeutsatt stall, men Cannons har sviktet helt i sin første sesong i ligaen så langt.

Bare å glede seg til sesongens fem siste kamper før play-offen starter.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Scener fra All-Star helgen;


Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Oi artig å se noe nytt ! Bare å poste mer så kanskje noen blir bitt av basillen! Må innrømme jeg synes dette ser spennende ut!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Laffano16 skrev: fre jul 23, 2021 8:35 am Må innrømme jeg synes dette ser spennende ut!
Det er en fantastisk gøy idrett å følge med på. Det går ekstremt fort og det er ekstremt lite dødtid, for dem som frykter det siden det er en amerikansk liga. Ikke er det noe filming eller syting heller, så det er egentlig alt feks fotball ikke er pdd. Den enkleste sammenligningen er naturlig nok hockey på land, men det er flere elementer fra andre idretter som man også ser i spillet.

Kan legge ved en highlight-reel fra fjorårets sesong av en av de absolutt morsomste spillerne å følge i PLL:



Og for dem som liker mer at det smeller litt i duellene, så er også lacrosse den perfekte sporten å følge:




Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Så smeller litt der altså? Er ikke noe utvisning opplegg?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Laffano16 skrev: fre jul 23, 2021 5:18 pm Så smeller litt der altså? Er ikke noe utvisning opplegg?
Det smeller, ja. Det eneste som ikke er lov er push in the back (ryggen er nono), å være nær hjelmen til motstanderen enten med sticken eller i taklingen og overdreven slashing.

Utvisninger er som i amerikansk fotball med flag down, og som i hockey så spiller man enten til scoring eller motstanderen er nær ballen. Utvisningene er som regel enten 30 sekunder eller 1 minutt, og en sjelden gang er den høyere med non-release, men da skal du ha bommet ganske hardt på taklingen. Tror det høyeste jeg har sett er tre minutter non-release, den suger ganske hardt for resten av laget.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Hvordan går det her? Sluttspill nå?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Laffano16 skrev: man aug 16, 2021 8:53 pm Hvordan går det her? Sluttspill nå?
Det stemmer!

Blitt litt lite fra meg, men Chrome havnet sist, så ja, lite å juble for i år :( :cry:

Årets play-off er derimot klar, Waterdogs vant årets serie, så de får Bye-week i første runde;

Bilde

Matt Rambo virker å være 100% tilbake igjen også, redd for at Whipsnakes tar det i år også.

Virker dette som blir årets høydepunkt, men play-offen pleier å inneholde noen insane scoringer, så venter spent på hva som skjer i år.



Eller kanskje vi får en bodyslam igjen;


Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Spennende! Så alle kamper i en runde spilles på samme sted altså? Ser de skriver kun en stadion navn på hver utslagrunde

Kanskje jeg skal ta meg bryet å begynne å titte på dette 👍

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Laffano16 skrev: ons aug 18, 2021 4:43 pm
Så alle kamper i en runde spilles på samme sted altså? Ser de skriver kun en stadion navn på hver utslagrunde.

Kanskje jeg skal ta meg bryet å begynne å titte på dette 👍
Ja, veldig godt spørsmål som har ett veldig enkelt svar, så skal jeg prøve å holde det kort :lol:

Før PLL startet opp 2019, så var det en liga som het Major Lacrosse League (MLL) hvor ligaen var bygd opp som andre amerikanske ligaer, med lag i diverse byer. Dessverre så er ikke lax populært nok til å driftes godt nok økonomisk, så da PLL startet opp så ønsket de å bygge opp ligaen stein for stein (MLL og PLL slo seg sammen i høst). Et av valgene de da gjorde var at lagene i ligaen ikke tilhører noen byer, men at de heller reiser rundt samlet til byer hvor lax er populært fra helg til helg (som Boston, Baltimore, Philly feks).

Denne oppsummerer statusen til lax i USA og Canada ganske greit i grunn;



Ekstremt artig idrett å se på, men det kan være litt knotete å se her i Norge. Må via Peacock for å se live. Men her er en kort video om reglene (litt endret i PLL nå, men basicen er fortsatt mer eller mindre det samme);



Og historien om lacrosse, som kanskje er det viktigste;


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da har kvartfinalene blitt spilt, og man låser seg inn mot semifinalene, som blir to interessante kamper. Kan først gå igjennom kvartfinalene:

Chaos mot Archers ble en målfest som forventet, hvor Chaos stakk av med billetten til semifinalen etter å ha overraskende slått Archers 13 - 10;



Atlas dunket ut Cannons, som fort var det dårligste laget i årets playoff 13-9.



Den siste kvartfinalen er fort det som ender opp som årets kamp. Whipsnakes tar seg så vidt videre forbi Redwoods, og drømmen om en trepeat lever fortsatt! Stikker av men en marginal 14 - 13 seier.



Årets semifinaler ser dermed ut slik;

Chaos - Atlas, tipper at Atlas tar denne til slutt.

Whipsnakes tar i mot årets serievinnere, Waterdogs, i den andre kampen om finalebilletten. Tror Whipsnakes tar denne på rutine, og mesterskapstryner som Matt Rambo og Zed Williams blir tungen på vektskålen.

Dermed står man med Atlas mot Whipsnakes om trofeet i finalen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da blir det en reprise av den første PLL-finalen man hadde for to år siden også, Whipsnakes v Chaos!

Vil Chaos hindre Whips fra å ta en trippel, og hevne seg for 2019-finalen? Blir veldig spennende å se;


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Grattis til Chaos, da er det bare ett år igjen til neste sesong :roll: Heldigvis starter box-lacrosse sesongen igang i november!


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Amerikansk Sport»