VM i hurtig og lynsjakk 2021

Svar
storpeder

Re: VM i hurtig og lynsjakk 2021

Legg inn av storpeder »

JaktFalk79 skrev: tor des 30, 2021 6:51 pm
Centrist skrev: tor des 30, 2021 4:29 pm Grischuk vant vel med 15.5 poeng i 2015, laveste poengsum som har holdt til seier. Nekter å tro at 15.0 vil holde, så dette er nok over for vår mann...
Ser ut til at 15 poeng holder til tie-break i år.
Skulle tatt seg ut om noen får 1,5 poeng i siste runde.

storpeder

Legg inn av storpeder »

JohnTiger skrev: tor des 30, 2021 6:53 pm
JohnTiger skrev: tor des 30, 2021 6:50 pm
JaktFalk79 skrev: tor des 30, 2021 6:43 pm 6 spillere på 14, Carlsen på 13,5 etter R20. Det blir vel mest sannsynlig omspill om gullet.
....mer og mer bittert den remisen mot Alekssenko.

Ellers er jo MC langt bak på Buchholz nr 1 som de bruker ved poenglikhet. Så han kan aldri havne i et ev playoff om flere enn 2 havner på 14,5.

Flere er langt over 230, mens Magnus er på 227,5

https://worldrapidandblitz.fide.com/results-open-blitz/
Ser nå at BCH 1 var etter runde 19. Så har jo endret seg, men det var veldig til differanse.
Har det ikke stor betydning at Magnus er 0,5 poeng bak? Kjenner ikke reglene, men antok tiebreakeren avhenger av egne resultater, slik at det kun er sammenlignbart om man har like mange poeng.
Sist redigert av storpeder den tor des 30, 2021 6:55 pm, redigert 1 gang totalt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

TheBaseline skrev: tor des 30, 2021 6:16 pm
GoingKronos skrev: tor des 30, 2021 6:13 pm
TheBaseline skrev: tor des 30, 2021 6:06 pm Hadde ikke Magnus vært helt idiot i dag hadde han godtatt remis i det tidligere settet der det ble tap og vunnet forrige parti i stedet for å rote bort enda en seier. Ja, det ble remis men allikevel. Han kunne (og burde) i mine øyne hatt 1,5 poeng mer nå.
Du bør jobbe med regneferdighetene dine.
Sorry, mente 1 poeng. Men allikevel. Poenget mitt står. Haddr han ikke tatt idiotiske beslutninger hadde han lagt mye bedre an nå.
Det der ligner veldig på etterpåklokskap, i hvert fall angjeldende tapet. Noe jeg hater. Carlsen har vel hatt en del resultater som har gått hans vei nå, og årets gullvinner får den dårligste poengscoren noensinne om jeg ikke husker feil. Slikt kan han ikke sitte og håpe på når han tar sine avgjørelser, med informasjonen han hadde var det naturlig å tenke at han trengte seier.

At en avgjørelse får et uheldig resultat betyr ikke at den ikke var riktig.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Brezjnev skrev: tor des 30, 2021 6:55 pm
TheBaseline skrev: tor des 30, 2021 6:16 pm
GoingKronos skrev: tor des 30, 2021 6:13 pm

Du bør jobbe med regneferdighetene dine.
Sorry, mente 1 poeng. Men allikevel. Poenget mitt står. Haddr han ikke tatt idiotiske beslutninger hadde han lagt mye bedre an nå.
Det der ligner veldig på etterpåklokskap, i hvert fall angjeldende tapet. Noe jeg hater. Carlsen har vel hatt en del resultater som har gått hans vei nå, og årets gullvinner får den dårligste poengscoren noensinne om jeg ikke husker feil. Slikt kan han ikke sitte og håpe på når han tar sine avgjørelser, med informasjonen han hadde var det naturlig å tenke at han trengte seier.

At en avgjørelse får et uheldig resultat betyr ikke at den ikke var riktig.
Så klart er det etterpåklokskap men man bør jo kunne si at en tidligere verdensmester bør klare å dra i land en seier med 7 i fordel? Det klarte han ikke.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

storpeder skrev: tor des 30, 2021 6:55 pm
JohnTiger skrev: tor des 30, 2021 6:53 pm
JohnTiger skrev: tor des 30, 2021 6:50 pm

....mer og mer bittert den remisen mot Alekssenko.

Ellers er jo MC langt bak på Buchholz nr 1 som de bruker ved poenglikhet. Så han kan aldri havne i et ev playoff om flere enn 2 havner på 14,5.

Flere er langt over 230, mens Magnus er på 227,5

https://worldrapidandblitz.fide.com/results-open-blitz/
Ser nå at BCH 1 var etter runde 19. Så har jo endret seg, men det var veldig til differanse.
Har det ikke stor betydning at Magnus er 0,5 poeng bak? Kjenner ikke reglene, men antok tiebreakeren avhenger av egne resultater, slik at det kun er sammenlignbart om man har like mange poeng.
Joda, de må jo komme likt på 14,5.

Ser nå at det ikke er så mange av de på 14 som har høyere BCH1 enn Magnus, men det er noen på 13,5 som med gevinst kommer foran MC.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

TheBaseline skrev: tor des 30, 2021 6:56 pm
Brezjnev skrev: tor des 30, 2021 6:55 pm
TheBaseline skrev: tor des 30, 2021 6:16 pm
Sorry, mente 1 poeng. Men allikevel. Poenget mitt står. Haddr han ikke tatt idiotiske beslutninger hadde han lagt mye bedre an nå.
Det der ligner veldig på etterpåklokskap, i hvert fall angjeldende tapet. Noe jeg hater. Carlsen har vel hatt en del resultater som har gått hans vei nå, og årets gullvinner får den dårligste poengscoren noensinne om jeg ikke husker feil. Slikt kan han ikke sitte og håpe på når han tar sine avgjørelser, med informasjonen han hadde var det naturlig å tenke at han trengte seier.

At en avgjørelse får et uheldig resultat betyr ikke at den ikke var riktig.
Så klart er det etterpåklokskap men man bør jo kunne si at en tidligere verdensmester bør klare å dra i land en seier med 7 i fordel? Det klarte han ikke.
Det kan man absolutt si, men det er dårlig spill. Ikke en dårlig beslutning.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

For å være ærlig synes jeg ikke Magnus fortjener å vinne VM i lynsjakk. Han har spilt for dårlig, gjort for mange tabber og klart å rote bort klare seiere. For min del er det helt ok at han ikke vinner. Formen har ikke vært på topp dette VM, så enkelt er det.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nå vet vel alle reglene, så vil vel neppe være så mange som tar remis som fører de ut av et sluttspill.

MVL er vel en av de Carlsen bruker å gjøre det godt mot.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

https://worldrapidandblitz.fide.com/results-open-blitz/

Oppdatert etter runde 20.

Blant de i toppen er det nå Dubov og Aronian som er foran Magnus iht BCH 1. De har 253 og 256, Magnus med 249,5.

Så om begge disse havner på 14,5 så er nok Magnus bak.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Gitt Carlsen-seier, Giri-poeng, og remis i Firouzja–Aronian og Duda–Artemiev, så er det 5 eller 6 spillere på 14,5 poeng.

Hvordan ligger Magnus an på totalscoren her da?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Selv om Magnus angivelig har vært elendig, er han ikke ute av det før siste runde spilles.
Forbehold om at han faktisk har mulighet til å ende topp to om han vinner og ingen av de på 14 poeng vinner. Selvsagt svært liten sannsynlighet for seier, og opplagt at han ville tatt gull om han hadde vært på «normalt» nivå.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Dubov og Giri med kjapp remis.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

TheBaseline skrev: tor des 30, 2021 6:59 pm For å være ærlig synes jeg ikke Magnus fortjener å vinne VM i lynsjakk. Han har spilt for dårlig, gjort for mange tabber og klart å rote bort klare seiere. For min del er det helt ok at han ikke vinner. Formen har ikke vært på topp dette VM, så enkelt er det.
Hvis han likevel vinner, så betyr jo det at ingen andre har spilt noe bedre. Så da er det vel ingen andre som fortjener det heller?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

JaktFalk79 skrev: tor des 30, 2021 7:03 pm
GoingKronos skrev: tor des 30, 2021 7:02 pm Dubov og Giri med kjapp remis.
Merkelig taktikk...
Veldig, for er såpass få remis i lynsjakk om man faktisk ikke går inn for det.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Magnus har tapt hele fordelen sin. Typisk.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Firouzja står til vinst, kan gjøre en gigantisk comeback på dag 2 og vinner VM-tittelen

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Duda vant!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jepp. Gikk som jeg trodde. Hadde seieren inne men tapte igjen.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

For en nedtur for Aronian. Fullstendig kollaps!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Duda, Firouzja og MVL har alle 15 poeng. Fortjent for Duda og Giri, feighet straffet seg.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Like greit at han tapte. Fortjente ikke å vinne når han spiller så elendig. Altså han hadde seieren inne TRE ganger i dag men klarte å tape eller spille remis i alle tre. Veldig dårlig.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

GoingKronos skrev: tor des 30, 2021 7:11 pm Duda, Firouzja og MVL har alle 15 poeng. Fortjent for Duda og Giri, feighet straffet seg.
Giri var jo langt bak i leksa. Han kunne aldri kommet i toppen uansett. Men Dubov skulle nok kanskje ønske han prøvde litt hardere.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Da blir det en som ikke får omspill.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Det blir nok MVL mot Duda, trur Firouzja er langt bak.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

JaktFalk79 skrev: tor des 30, 2021 7:14 pm
tomi skrev: tor des 30, 2021 7:12 pm Giri var jo langt bak i leksa. Han kunne aldri kommet i toppen uansett. Men Dubov skulle nok kanskje ønske han prøvde litt hardere.
De tok remis etter åtte trekk med mer tid igjen på klokka enn de startet med. Litt hardere?
:D

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VivaLV skrev: tor des 30, 2021 7:13 pm Det blir nok MVL mot Duda, trur Firouzja er langt bak.
Det er problemet om man kommer bakfra med en skikkelig sluttspurt, slik systemet er i dag så blir man skikkelig straffet.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

GoingKronos skrev: tor des 30, 2021 7:20 pm
VivaLV skrev: tor des 30, 2021 7:13 pm Det blir nok MVL mot Duda, trur Firouzja er langt bak.
Det er problemet om man kommer bakfra med en skikkelig sluttspurt, slik systemet er i dag så blir man skikkelig straffet.
Absolutt. Nå må man selvsagt ta høyde for alle scenarioer, men burde ikke være så vanskelig at 1 spilte mot 2, 1 spilte mot 3 og 2 spilte mot 3. Totalt 6 partier og burde ikke ta mer enn en time.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Tari -45 og Christiansen -32 så skjønner man at begge disse 2 har underrepresentert.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

MC -30

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

VivaLV skrev: tor des 30, 2021 7:25 pmMC -30
?

-60 ifølge 2700chess og turneringssiden til FIDE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»