Tippekampen og annet NRK-retro

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Re: Tippekampen og annet NRK-retro

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lezah skrev: tir feb 08, 2022 1:28 pm
GiPazzini_85 skrev: tir feb 08, 2022 1:20 pm
Lezah skrev: tor feb 03, 2022 10:20 am Teit spørsmål, men fins det app eller annet som gjør at man kan få den "gong-lyden" som kom når det ble mål under tippekampen på NRK på sent 80/tidlig 90-tall som meldingslyd?
Var det ikke noe sånt før, da? Men lurer på om NRK har enerett på lyden og man derfor kanskje ikke kan laste den ned "lovlig".
Jeg syns huske noe lignende. At de ikke bare lanserer den som en egen app og tjener noen grunker. Fy faen så fett det var å se tippekamp med bestefar, høre gongen og krysse fingrene for at United hadde scoret...sukk. Den lyden er magisk.
Alexander Schau har vel beskrevet det ganske så godt med saften og grøten ved 4-tida og Tippekamp. I vinterhalvåret var det, i alle fall for mitt vedkommende, synonymt med å ha akkurat kommet inn igjen etter å ha drevet ute med venner eller vært på skitur. Det var liksom noe helt spesielt med dette tidspunktet og det som skjedde rundt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

BBC World Service var det jeg fikk inn når det gjaldt lørdagskampene. Paddy Feeney i studio.
En RadioNette radio (var det vel), med en tynn langt ledning brukt som antenne.
BBC 2 (Sport on 2) var det man fikk inn i midtukekampene. Noen ganger best i bilradioen, sittende ute i kulde og hutret, ville ikke la den forstyrre på tomgang.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Langt tilbake i forrige århundre var standarden at det først på fredag ble offentliggjort hvilken kamp det var som skulle sendes på lørdagen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 12:18 pm Langt tilbake i forrige århundre var standarden at det først på fredag ble offentliggjort hvilken kamp det var som skulle sendes på lørdagen.
For at ikke norske selskaper skulle rekke å kjøpe reklame rundt banene var det ikke så?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: tir feb 08, 2022 1:47 pm
Lezah skrev: tir feb 08, 2022 1:28 pm
GiPazzini_85 skrev: tir feb 08, 2022 1:20 pm

Var det ikke noe sånt før, da? Men lurer på om NRK har enerett på lyden og man derfor kanskje ikke kan laste den ned "lovlig".
Jeg syns huske noe lignende. At de ikke bare lanserer den som en egen app og tjener noen grunker. Fy faen så fett det var å se tippekamp med bestefar, høre gongen og krysse fingrene for at United hadde scoret...sukk. Den lyden er magisk.
Alexander Schau har vel beskrevet det ganske så godt med saften og grøten ved 4-tida og Tippekamp. I vinterhalvåret var det, i alle fall for mitt vedkommende, synonymt med å ha akkurat kommet inn igjen etter å ha drevet ute med venner eller vært på skitur. Det var liksom noe helt spesielt med dette tidspunktet og det som skjedde rundt.
Jeg var ikke interessert på midten av åttitallet. Så jeg lekte med biler på gulvet. Men jeg husker pappa trakk for de tunge mørkerøde gardinene slik at ikke sola skulle ødelegge. Så satt han der med tippekupongen sin og var fornøyd og misfornøyd om hverandre mens gongen slo inn med ujevne mellomrom.

For min del var det vel VM i 1986 som vekket interessen noe, så fra 1987-1988 var det ikke lenger barne-TV, Stjernepose, hjemmelaga pizza, Cosby show og Kvitt eller Dobbelt som var lørdag for meg, men tippekampen ble også en del av lørdagspakka.

Everenga

Legg inn av Everenga »

PapaSmurf skrev: fre apr 01, 2022 12:27 pm

For min del var det vel VM i 1986 som vekket interessen noe, så fra 1987-1988 var det ikke lenger barne-TV, Stjernepose, hjemmelaga pizza, Cosby show og Kvitt eller Dobbelt som var lørdag for meg, men tippekampen ble også en del av lørdagspakka.
Født i 77?

Akkurat de samme referansene her. VM 86 som var den utløsende faktoren for fotballinteresse her også. Var på ferie i Danmark i deler av den og der tok det jo fullstendig av.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

PapaSmurf skrev: fre apr 01, 2022 12:22 pm
return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 12:18 pm Langt tilbake i forrige århundre var standarden at det først på fredag ble offentliggjort hvilken kamp det var som skulle sendes på lørdagen.
For at ikke norske selskaper skulle rekke å kjøpe reklame rundt banene var det ikke så?
Det tror jeg du har rett i ja.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 12:18 pm Langt tilbake i forrige århundre var standarden at det først på fredag ble offentliggjort hvilken kamp det var som skulle sendes på lørdagen.
På et tidspunkt endret man dette, slik at vi som var ukentlige lesere av det eminente fotballbladet Tips fikk vite allerede tidlig i uka hva som skulle være tippekampen. I en go'sesong kunne man få helt opp mot 14-15 direktesendte kamper fra engelsk fotball, mens vi på det verste ble avspist med åtte-ni. Ukas høydepunkt, med bokstavkjeks til, var det åkke som.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: fre apr 01, 2022 7:12 pm
return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 12:18 pm Langt tilbake i forrige århundre var standarden at det først på fredag ble offentliggjort hvilken kamp det var som skulle sendes på lørdagen.
På et tidspunkt endret man dette, slik at vi som var ukentlige lesere av det eminente fotballbladet Tips fikk vite allerede tidlig i uka hva som skulle være tippekampen. I en go'sesong kunne man få helt opp mot 14-15 direktesendte kamper fra engelsk fotball, mens vi på det verste ble avspist med åtte-ni. Ukas høydepunkt, med bokstavkjeks til, var det åkke som.
Det er temmelig fjernt fra dagens fotballhverdag når man ser når man begynte og når man sluttet å sende tippekamper på NRK i løpet av en sesong. Her var det bare å glemme å følge en tett sluttspurt i serien. Bare i årene 91, 94 og 95 får man altså se engelsk fotball så sent som april. Ellers er det stort sett november-mars. Men det ble i alle fall (som regel) sendt én kamp i romjulen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

mikemodano skrev: fre apr 01, 2022 7:12 pm
return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 12:18 pm Langt tilbake i forrige århundre var standarden at det først på fredag ble offentliggjort hvilken kamp det var som skulle sendes på lørdagen.
På et tidspunkt endret man dette, slik at vi som var ukentlige lesere av det eminente fotballbladet Tips fikk vite allerede tidlig i uka hva som skulle være tippekampen. I en go'sesong kunne man få helt opp mot 14-15 direktesendte kamper fra engelsk fotball, mens vi på det verste ble avspist med åtte-ni. Ukas høydepunkt, med bokstavkjeks til, var det åkke som.
Husker tips, men så nok bare sporadisk i det, men dette stemmer nok også.
Den svenske legenden Putte Kock hadde tidlig i uka sitt "stryktips", hvor man også fikk se mål fra en kamp i forrige runde (tror det bare var 1 kamp).

Her er om hans sanne historie om da han kommenterte en kamp med Eusebio i...idag ville han fått høre det...
https://limi.blogg.se/2010/august/putte-kock.html

https://blandat61.rssing.com/chan-35895 ... le958.html (Putte som ekspertkommentar)

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 7:31 pm Den svenske legenden Putte Kock hadde tidlig i uka sitt "stryktips", hvor man også fikk se mål fra en kamp i forrige runde (tror det bare var 1 kamp).
Jeg kan så vidt huske navnet Putte Kock i forbindelse med fotballsendinger på SVT, men spesielle assosiasjoner har jeg nok ikke. Jeg mistenker dessuten at du har et par år å gå på i forhold til meg.
return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 7:31 pm Her er om hans sanne historie om da han kommenterte en kamp med Eusebio i...idag ville han fått høre det...
Ikke helt stuereint målt opp mot dagens normer, og på mange områder er det helt greit at tidene forandrer seg. Selv den gang på 60-tallet forstår man imidlertid ut fra reaksjonene hos folket bak spakene i Stockholm at det kunne bli vel mye "neger".

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

mikemodano skrev: fre apr 01, 2022 7:43 pm fotballsendinger på SVT,
I disse tippekamptidene for lenge siden var jo SVT klart bedre enn NRK på sport.
De hadde mange fotballkamper, ishockey og annet.
Da Vest Tyskland og Bayern M og andre tyske lag var gode, så var de svenske kommentatorene (Bosse Hansson og Arne hegerfors) irriterende pro de tyske lagene vs de engelske...syntes i alle fall jeg da

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 8:05 pm I disse tippekamptidene for lenge siden var jo SVT klart bedre enn NRK på sport.
Svenskene lå gjerne et knepp eller to foran NRK, ingen tvil. Her på Østlandet var vi heldigvis utstyrt med begge SVT-kanalene, og det ble en del tid i løpet av ei uke hvor man så sportssendingene deres. De hadde jo også et eget program dedikert de yngre massene ("Lilla Sportspegeln") som var temmelig populært, og hadde en rekke gode sportsjournalister. Vi hadde dyktige folk også i Norge, men de var færre. Å ha to kanaler å spille på versus én var utvilsomt også et fortrinn for Söta Bror.
return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 8:05 pm Da Vest Tyskland og Bayern M og andre tyske lag var gode, så var de svenske kommentatorene (Bosse Hansson og Arne hegerfors) irriterende pro de tyske lagene vs de engelske...syntes i alle fall jeg da
Slik oppførte de seg også i forhold til italienske lag vs engelske. Litt mer kontinentalt orientert, svenskene.

jakral

Legg inn av jakral »

Norge - Sovjetunionen, VM-kvalik høsten 1984

Timeslangt sammendrag sendt etter Kveldsnytt i beste NRK ånd. Sterk norsk innsats i denne kampen trygt geleidet av kommentator Rolf Hovden.




jakral

Legg inn av jakral »

Norge - Danmark, VM-kvalik høsten 1985

Dette var en av de første viktige landskampene NRK sendte i sin helhet direkte med Dagsrevyen forkortet i pausen. Ullevaal var delvis en byggeplass og kun snaut 20 000 fikk slippe inn. Det virket som halvparten var dansker. Norge var ikke helt ute av striden om VM-billetter heller, og var stinne av selvtillit etter privatkampseier i Lecce mot Italia. Kommentator: Knut Th. Gleditsch.


GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: lør apr 16, 2022 12:33 pm Norge - Danmark, VM-kvalik høsten 1985

Dette var en av de første viktige landskampene NRK sendte i sin helhet direkte med Dagsrevyen forkortet i pausen. Ullevaal var delvis en byggeplass og kun snaut 20 000 fikk slippe inn. Det virket som halvparten var dansker. Norge var ikke helt ute av striden om VM-billetter heller, og var stinne av selvtillit etter privatkampseier i Lecce mot Italia. Kommentator: Knut Th. Gleditsch.

Var det denne kampen mellom Norge- Danmark på 80-tallet hvor det ble en del fylleslåssing blant nordmenn og dansker på tribunen?

jakral

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: lør apr 16, 2022 1:23 pm Var det denne kampen mellom Norge- Danmark på 80-tallet hvor det ble en del fylleslåssing blant nordmenn og dansker på tribunen?
Ikke som jeg har fått med meg, men det kan vel ha forekommet enkeltepisoder på tribunen som ikke ble plukket opp i mediene. Leste litt i det digitale avisarkivet om kampen og fant ikke noen artikler om bråk der.

startelver

Legg inn av startelver »

For dere som har tilgang på ITV, nettspilleren , så ligger det nå masse retrokamper ute fra perioden 1974 til 1981 . ITV sendte gjerne et timeslangt opptak av kampene på kveldstid.

Mange godbiter der, med Spurs-Wolves, Stoke-Man City, Leyton Orient- Man United osv.

For meg mange gledelige gjensyn med Spurs når Glen Hoddle, Ricardo Villa og Osvaldo Ardiles herjet.

https://www.itv.com/hub/the-big-match-revisited/1a6464

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

startelver skrev: tir apr 19, 2022 6:27 pm For dere som har tilgang på ITV, nettspilleren , så ligger det nå masse retrokamper ute fra perioden 1974 til 1981 . ITV sendte gjerne et timeslangt opptak av kampene på kveldstid.

Mange godbiter der, med Spurs-Wolves, Stoke-Man City, Leyton Orient- Man United osv.

For meg mange gledelige gjensyn med Spurs når Glen Hoddle, Ricardo Villa og Osvaldo Ardiles herjet.

https://www.itv.com/hub/the-big-match-revisited/1a6464
Ligger norge Brasil noe sted også. Den har jeg ikke sett annet enn live på stade de velodrom.

startelver

Legg inn av startelver »

Her følger et sammendrag av Southampton - Oldham fra 1993. Og vår egen Gunnar Halle med 188 kamper for klubben scorer for Oldham.

Oldham som i dag rykket ut av ligasystemet for første gang på 115 år.


jakral

Legg inn av jakral »

Cupfinalen 1993: Bodø/Glimt - Strømsgodset

Denne cupfinalen ble spilt i kjølvannet av Norges ferske VM-billetter til USA '94. Glimt tok sølv i Tippeligaen første sesong etter sitt opprykk bare to poeng bak Rosenborg og Godset spilte i 1.divisjon, men rykket opp via kvalik uka etter denne cupfinalen. NRK med a-laget på plass. Arne Scheie og Drillo i kommentatorboksen, Kjell Kristian Rike og Karen Marie Ellefsen med gjester i studio, Thor Eggen briljerer som vanlig på indre bane, Kenneth Fredheim utegående reporter i Godset-svingen og Tord Berthiniussen i Glimt-svingen.

Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)


GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm Cupfinalen 1993: Bodø/Glimt - Strømsgodset

Denne cupfinalen ble spilt i kjølvannet av Norges ferske VM-billetter til USA '94. Glimt tok sølv i Tippeligaen første sesong etter sitt opprykk bare to poeng bak Rosenborg og Godset spilte i 1.divisjon, men rykket opp via kvalik uka etter denne cupfinalen. NRK med a-laget på plass. Arne Scheie og Drillo i kommentatorboksen, Kjell Kristian Rike og Karen Marie Ellefsen med gjester i studio, Thor Eggen briljerer som vanlig på indre bane, Kenneth Fredheim utegående reporter i Godset-svingen og Tord Berthiniussen i Glimt-svingen.

Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)

Dæven så mange profiler, både i form av spillere og folk rundt. Ikke rart en synes at dagens norske fotball er temmelig blek og pregløs.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm
Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)
Her er det mange kjente, men sannelig også noen litt mindre kjente navn. Glimt-laget var vel temmelig selvskrevent den gang, og kanskje er det Tommy Hansen som er den minst navngjetne blant disse elleve? En hardtarbeidende indreløper med et ok skudd, om jeg ikke husker helt feil? Stopperparet Sollied/Berstad var solide saker. Berstad hadde jo allerede vært fast inventar i Kongsvingers midtforsvar i flere sesonger, der han og Vidar Sanderud sjelden trådte feil. Hos Godset var den røslige krølltoppen Frode Johannessen alltid et forutbestemt innslag i midtforsvaret, mens rødluggen Geir Andersen ikke var fremmed for et mål eller to fra sin midtbaneposisjon. Jeg må imidlertid erkjenne at verken Ruben Bakke eller Lars Kåre Gustavsen er navn jeg drar kjensel på, og jeg har også litt problemer med å huske Ståle Skau, som utvilsomt må ha spilt venstreback i denne elleveren. Og så sto Kuvicek alene på topp, ja?

Det må også være rom for 1986-finalen? https://tv.nrk.no/serie/fotball-nm-menn ... /avspiller Lillestrøm var en sterk maktfaktor i norsk fotball, og hadde nylig vunnet serien med god margin ned til toer Mjøndalen, som et snaut år senere skulle reise ned til Weserstadion for å slå Werder Bremen i e-cupen (riktignok etter først å ha tapt 5-0 hjemme). Landslaget sto foran avreise til Krim-halvøya, der Simferopol skulle være åsted for vår andre kamp i kvalifiseringen foran EM '88. Vi hadde spilt 0-0 hjemme mot Øst-Tyskland 24.september, og var i grunn avhengig av et godt resultat i Sovjetunionen, uten at optimismen antakelig var påtakelig (vi skulle da også tape hele 4-0 mot kommende EM-finalist).

LSK hadde, slik norske lag hadde for vane, forsvunnet ut av e-cupen ved første korsvei, da de hadde måttet strekke våpen for det som skulle bli den portugisiske seriemesteren på vårparten i '87, nemlig storklubben Benfica. 17.september hadde lillestrømlingene tapt 2-0 i Lisboa, og det til tross for at man hadde reist sørover med et lite håp om at denne gangen skulle det kanskje oppstå overskrifter i Europa på bakgrunn av oppsiktsvekkende norske innsatser. Returdysten på Ullevål 1.oktober tapte LSK 2-1 til tross for at strategen Tom Sundby hadde gitt dem 1-0 i det fjerde spilleminutt. Portugiserne hadde den gang blant annet den danske kraftspissen Michael Manniche i sine rekker, i tillegg til ellers kjente portugisere som den elegante backen António Veloso, midtbanemotoren Carlos Manuel og playmakeren Diamantino.

At seriemester Lillestrøm var grei favoritt mot et TIL som nettopp hadde gjort unna sin aller første sesong på toppnivå er ingen overdrivelse. 'Gutan' hadde endt tredje sist av tolv lag, og sto foran kvalifiseringsspill for å bevare plassen. Der skulle de møte Drøbak/Frogn og Vidar, toere fra hver sin andredivisjonsavdeling, og vi kan vel røpe først som sist at det endte godt: Tromsø slo DFI 2-0 hjemme, og dermed trengte de kun uavgjort i Stavanger for å berge seg. De avsluttet en sterk høst med seier 1-0 på besøk hos Vidar.

LSKs elleve startende på Ullevål: 1. Arne Amundsen (k), 2. Ole Dyrstad, 3 Tor Inge Smedås, 4. Bård Bjerkeland, 5. Gunnar Halle, 6. Rune Richardsen, 7. Kjetil Osvold, 8. Bjarne Sognnæs, 9. Sten Glenn Håberg, 10. Tom Sundby, 11. André Krogsæter. Verdt å merke seg var at Krogsæter, som hadde gjort samtlige av LSKs fire mål under 4-1-triumfen mot Vålerenga på Ullevål året i forveien, var inne for trønderen Joar Vaadal. Den gamle Steinkjer-spissen slet litt med formen. Videre hadde Arne Erlandsen måttet vike på midtbanen for allsidige Sognnæs. Tom Lund var sjef.

TIL: 1. Bjarte Flem, 2. Nils Solstad, 3. Trond Steinar Albertsen, 4. Tor Pedersen, 5. Tore Nilsen, 6. Sigmund Forfang, 7. Lars Espejord (k), 8. Truls Jenssen, 9. Tore Rismo, 10. Trond Johansen, 11. Per Høgmo. En finfin ellever, der Pedersen/Nilsen i mange sesonger utgjorde klubbens stopperpar. Kaptein Espejord var en stødig, stabiliserende skikkelse sentralt på midten (og, som vi hører Gle si: han var landslagsaktuell på denne tiden), mens vi vil huske angriperen (senere midtbanespilleren) Johansen for skuddbeinet hans. Det var god kok i venstredoja. Trener her var Arne 'Pøsen' Andreassen, flereårig TIL-spiller inntil fjoråret.

Dommer var den usedvanlig muntre trondheimeren Egil Nervik.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har sett matchen enda, men det skal bli en sann fryd.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: tir apr 26, 2022 6:32 pm Det må også være rom for 1986-finalen? https://tv.nrk.no/serie/fotball-nm-menn ... /avspiller
Absolutt. En klassiker i cuphistorien. Det er også interessant å se utviklingen på NRKs dekning av cupfinalene mellom 1986 og 1993. Ser man på 86-sendingen er den litt mer lavbudsjett uten studio eller andre form for innslag annet enn intervjuer på indre bane med aktuelle aktører.

Det er vel 1990-tallet som er NRKs gullalder når det gjelder dekningen av cupfinalene. Monopoltiden var over. Ferskingene i TV2 begynte å rette blikket mot fotball, og på Marienlyst følte man på presset til å levere. NRKs cupfinalesendinger tok kvantesprang i både kvalitet og variert innhold og ble utvidet til nærmere fire timer. Gjerne 75 minutter lang oppkjøring med studio. Siste søndagen i oktober stort sett hver gang. Ingen konkurranse fra skisesong eller annen TV-fotball. En nasjonal begivenhet med millionpublikum. TV2s revolusjonerende kampdagsdekning av Tippeligaen lå fortsatt noen år frem i tid.

Nå må NRKs arkivansvarlige få ut fingeren og legge ut flere cupfinaler gjennom årene. Det er jo ny cupfinale nå på søndag.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

jakral skrev: ons apr 27, 2022 12:10 pm Det er jo ny cupfinale nå på søndag.
Jeg har ikke forstått et kvekk av måten cupen arrangeres på nå. Jeg forstår at det vel er noe pandemirelatert som gjør at den er blitt avviklet slik, og da er vel ideen at man skal tilbake til normalmåten fra 2023? Det bryter jo med alt av tradisjoner å ha norsk cupfinale på vårparten.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: ons apr 27, 2022 7:39 pm Jeg har ikke forstått et kvekk av måten cupen arrangeres på nå. Jeg forstår at det vel er noe pandemirelatert som gjør at den er blitt avviklet slik, og da er vel ideen at man skal tilbake til normalmåten fra 2023? Det bryter jo med alt av tradisjoner å ha norsk cupfinale på vårparten.
NFF burde ha kuttet ut cupen i fjor også når serieskjemaet var så spekket som det var. Det er vanskelig å opparbeide cupfinalefeber i april. I år skal vi ha to finaler etter hva jeg forstår. Allerede neste uke tjuvstarter 1.runde i NM cupen 2022 med Halsen-Sandefjord og Eidsvold-Lillestrøm før mesteparten av runden gjennomføres 18/19.mai.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

jakral skrev: ons apr 27, 2022 8:03 pm Halsen-Sandefjord
mikemodanos klubb fra lilleputt til og med fullført junioralder i møte med en tross alt litt større søndre Vestfold-klubb der, altså.
Takk for info. Den hadde jeg nok sikkert greid å finne sjæl, men det er alltid mer interessant å få fakta servert i god dialog.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Stoke - Leeds 3-2 i tippekamp den 23.2.1974.
Her er sammendrag fra youtube.
Det var en klassiker med flotte skåringer.yk
Fra den tiden spillerne hadde langt hår og skinnskjegg, gjerne et par framtenner utslått; men ikke halve kroppen badet i blekk som i dag
Det var fotball...
► Show Spoiler

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

return_of_drakkar skrev: lør aug 13, 2022 4:13 pm Stoke - Leeds 3-2 i tippekamp den 23.2.1974.
Her er sammendrag fra youtube.
Det var en klassiker med flotte skåringer.yk
Fra den tiden spillerne hadde langt hår og skinnskjegg, gjerne et par framtenner utslått; men ikke halve kroppen badet i blekk som i dag
Det var fotball...
► Show Spoiler
Og ordentlige fotballbaner med gjørme og snauflekker. Må si jeg stusset da Championshipkampen mellom Coventry og Rotherham ble utsatt grunnet dårlig bane her om dagen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

mikemodano skrev: tir apr 26, 2022 6:32 pm
jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm
Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)
Her er det mange kjente, men sannelig også noen litt mindre kjente navn. Glimt-laget var vel temmelig selvskrevent den gang, og kanskje er det Tommy Hansen som er den minst navngjetne blant disse elleve? En hardtarbeidende indreløper med et ok skudd, om jeg ikke husker helt feil? Stopperparet Sollied/Berstad var solide saker. Berstad hadde jo allerede vært fast inventar i Kongsvingers midtforsvar i flere sesonger, der han og Vidar Sanderud sjelden trådte feil. Hos Godset var den røslige krølltoppen Frode Johannessen alltid et forutbestemt innslag i midtforsvaret, mens rødluggen Geir Andersen ikke var fremmed for et mål eller to fra sin midtbaneposisjon. Jeg må imidlertid erkjenne at verken Ruben Bakke eller Lars Kåre Gustavsen er navn jeg drar kjensel på, og jeg har også litt problemer med å huske Ståle Skau, som utvilsomt må ha spilt venstreback i denne elleveren. Og så sto Kuvicek alene på topp, ja?
Scheie sier i starten av kampen at Kuvicek, Bakke og Gustavsen utgjorde angrepsrekka, så Kuvicek var i utgangspunktet ikke alene på topp. Johnsen og Isaksen var jo også offensivt anlagte spillere, sistnevnte var vel et av disse talentene som aldri ble så god som man trodde, huskes vel best for å ha berget godset i siste minutt i 1996, noe som igje førte til seriebronse, cupfinale og landslagscomeback for Jostein Flo i 1997, men da var Isaksen dratt tilbake til Start. Bakke var vel fra Tromsø om jeg husker riktig.
Går vi et år eller to tilbake, så var det jo mange ukjente på dette glimtlaget. Før sesongen kom Ronny Westad fra Rosenborg, Johnsen fra 3.divisjon i Mosjøen og Evjen fra Mjølner. Høsten 1991 så var dey nok få utenfor Bodø som kjente til spillere som Bjørkan og Staurvik. Tommy Hansen rykket opp med Mjøndalen, men valgte nok riktig da han valgte å gå tilbake til Glimt da Sollied ankom. Husker Glimt la ut agn etter flere etablerte toppspillere før eliteseriecomebacket i 1993, men var vel bare Berstad som slo til. Lars Bohinen var svært aktuell, men valgte Lillestrøm. Ville seriemesterskapet kommet til Bodø 27 år tidligere om Bohinen hadde valgt Glimt? Kanskje, var tross alt bare 2 poeng bak RBK, men er på ingen måte sikker, for Hansen var god han og fungerte godt sammen med resten av laget, akkurat som Fet i 20 og 21.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»