Tippekampen og annet NRK-retro

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Re: Tippekampen og annet NRK-retro

Legg inn av mikemodano »

return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 7:31 pm Den svenske legenden Putte Kock hadde tidlig i uka sitt "stryktips", hvor man også fikk se mål fra en kamp i forrige runde (tror det bare var 1 kamp).
Jeg kan så vidt huske navnet Putte Kock i forbindelse med fotballsendinger på SVT, men spesielle assosiasjoner har jeg nok ikke. Jeg mistenker dessuten at du har et par år å gå på i forhold til meg.
return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 7:31 pm Her er om hans sanne historie om da han kommenterte en kamp med Eusebio i...idag ville han fått høre det...
Ikke helt stuereint målt opp mot dagens normer, og på mange områder er det helt greit at tidene forandrer seg. Selv den gang på 60-tallet forstår man imidlertid ut fra reaksjonene hos folket bak spakene i Stockholm at det kunne bli vel mye "neger".

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

mikemodano skrev: fre apr 01, 2022 7:43 pm fotballsendinger på SVT,
I disse tippekamptidene for lenge siden var jo SVT klart bedre enn NRK på sport.
De hadde mange fotballkamper, ishockey og annet.
Da Vest Tyskland og Bayern M og andre tyske lag var gode, så var de svenske kommentatorene (Bosse Hansson og Arne hegerfors) irriterende pro de tyske lagene vs de engelske...syntes i alle fall jeg da

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 8:05 pm I disse tippekamptidene for lenge siden var jo SVT klart bedre enn NRK på sport.
Svenskene lå gjerne et knepp eller to foran NRK, ingen tvil. Her på Østlandet var vi heldigvis utstyrt med begge SVT-kanalene, og det ble en del tid i løpet av ei uke hvor man så sportssendingene deres. De hadde jo også et eget program dedikert de yngre massene ("Lilla Sportspegeln") som var temmelig populært, og hadde en rekke gode sportsjournalister. Vi hadde dyktige folk også i Norge, men de var færre. Å ha to kanaler å spille på versus én var utvilsomt også et fortrinn for Söta Bror.
return_of_drakkar skrev: fre apr 01, 2022 8:05 pm Da Vest Tyskland og Bayern M og andre tyske lag var gode, så var de svenske kommentatorene (Bosse Hansson og Arne hegerfors) irriterende pro de tyske lagene vs de engelske...syntes i alle fall jeg da
Slik oppførte de seg også i forhold til italienske lag vs engelske. Litt mer kontinentalt orientert, svenskene.

jakral

Legg inn av jakral »

Norge - Sovjetunionen, VM-kvalik høsten 1984

Timeslangt sammendrag sendt etter Kveldsnytt i beste NRK ånd. Sterk norsk innsats i denne kampen trygt geleidet av kommentator Rolf Hovden.




jakral

Legg inn av jakral »

Norge - Danmark, VM-kvalik høsten 1985

Dette var en av de første viktige landskampene NRK sendte i sin helhet direkte med Dagsrevyen forkortet i pausen. Ullevaal var delvis en byggeplass og kun snaut 20 000 fikk slippe inn. Det virket som halvparten var dansker. Norge var ikke helt ute av striden om VM-billetter heller, og var stinne av selvtillit etter privatkampseier i Lecce mot Italia. Kommentator: Knut Th. Gleditsch.


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: lør apr 16, 2022 12:33 pm Norge - Danmark, VM-kvalik høsten 1985

Dette var en av de første viktige landskampene NRK sendte i sin helhet direkte med Dagsrevyen forkortet i pausen. Ullevaal var delvis en byggeplass og kun snaut 20 000 fikk slippe inn. Det virket som halvparten var dansker. Norge var ikke helt ute av striden om VM-billetter heller, og var stinne av selvtillit etter privatkampseier i Lecce mot Italia. Kommentator: Knut Th. Gleditsch.

Var det denne kampen mellom Norge- Danmark på 80-tallet hvor det ble en del fylleslåssing blant nordmenn og dansker på tribunen?

jakral

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: lør apr 16, 2022 1:23 pm Var det denne kampen mellom Norge- Danmark på 80-tallet hvor det ble en del fylleslåssing blant nordmenn og dansker på tribunen?
Ikke som jeg har fått med meg, men det kan vel ha forekommet enkeltepisoder på tribunen som ikke ble plukket opp i mediene. Leste litt i det digitale avisarkivet om kampen og fant ikke noen artikler om bråk der.

startelver

Legg inn av startelver »

For dere som har tilgang på ITV, nettspilleren , så ligger det nå masse retrokamper ute fra perioden 1974 til 1981 . ITV sendte gjerne et timeslangt opptak av kampene på kveldstid.

Mange godbiter der, med Spurs-Wolves, Stoke-Man City, Leyton Orient- Man United osv.

For meg mange gledelige gjensyn med Spurs når Glen Hoddle, Ricardo Villa og Osvaldo Ardiles herjet.

https://www.itv.com/hub/the-big-match-revisited/1a6464

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

startelver skrev: tir apr 19, 2022 6:27 pm For dere som har tilgang på ITV, nettspilleren , så ligger det nå masse retrokamper ute fra perioden 1974 til 1981 . ITV sendte gjerne et timeslangt opptak av kampene på kveldstid.

Mange godbiter der, med Spurs-Wolves, Stoke-Man City, Leyton Orient- Man United osv.

For meg mange gledelige gjensyn med Spurs når Glen Hoddle, Ricardo Villa og Osvaldo Ardiles herjet.

https://www.itv.com/hub/the-big-match-revisited/1a6464
Ligger norge Brasil noe sted også. Den har jeg ikke sett annet enn live på stade de velodrom.

startelver

Legg inn av startelver »

Her følger et sammendrag av Southampton - Oldham fra 1993. Og vår egen Gunnar Halle med 188 kamper for klubben scorer for Oldham.

Oldham som i dag rykket ut av ligasystemet for første gang på 115 år.


jakral

Legg inn av jakral »

Cupfinalen 1993: Bodø/Glimt - Strømsgodset

Denne cupfinalen ble spilt i kjølvannet av Norges ferske VM-billetter til USA '94. Glimt tok sølv i Tippeligaen første sesong etter sitt opprykk bare to poeng bak Rosenborg og Godset spilte i 1.divisjon, men rykket opp via kvalik uka etter denne cupfinalen. NRK med a-laget på plass. Arne Scheie og Drillo i kommentatorboksen, Kjell Kristian Rike og Karen Marie Ellefsen med gjester i studio, Thor Eggen briljerer som vanlig på indre bane, Kenneth Fredheim utegående reporter i Godset-svingen og Tord Berthiniussen i Glimt-svingen.

Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm Cupfinalen 1993: Bodø/Glimt - Strømsgodset

Denne cupfinalen ble spilt i kjølvannet av Norges ferske VM-billetter til USA '94. Glimt tok sølv i Tippeligaen første sesong etter sitt opprykk bare to poeng bak Rosenborg og Godset spilte i 1.divisjon, men rykket opp via kvalik uka etter denne cupfinalen. NRK med a-laget på plass. Arne Scheie og Drillo i kommentatorboksen, Kjell Kristian Rike og Karen Marie Ellefsen med gjester i studio, Thor Eggen briljerer som vanlig på indre bane, Kenneth Fredheim utegående reporter i Godset-svingen og Tord Berthiniussen i Glimt-svingen.

Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)

Dæven så mange profiler, både i form av spillere og folk rundt. Ikke rart en synes at dagens norske fotball er temmelig blek og pregløs.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm
Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)
Her er det mange kjente, men sannelig også noen litt mindre kjente navn. Glimt-laget var vel temmelig selvskrevent den gang, og kanskje er det Tommy Hansen som er den minst navngjetne blant disse elleve? En hardtarbeidende indreløper med et ok skudd, om jeg ikke husker helt feil? Stopperparet Sollied/Berstad var solide saker. Berstad hadde jo allerede vært fast inventar i Kongsvingers midtforsvar i flere sesonger, der han og Vidar Sanderud sjelden trådte feil. Hos Godset var den røslige krølltoppen Frode Johannessen alltid et forutbestemt innslag i midtforsvaret, mens rødluggen Geir Andersen ikke var fremmed for et mål eller to fra sin midtbaneposisjon. Jeg må imidlertid erkjenne at verken Ruben Bakke eller Lars Kåre Gustavsen er navn jeg drar kjensel på, og jeg har også litt problemer med å huske Ståle Skau, som utvilsomt må ha spilt venstreback i denne elleveren. Og så sto Kuvicek alene på topp, ja?

Det må også være rom for 1986-finalen? https://tv.nrk.no/serie/fotball-nm-menn ... /avspiller Lillestrøm var en sterk maktfaktor i norsk fotball, og hadde nylig vunnet serien med god margin ned til toer Mjøndalen, som et snaut år senere skulle reise ned til Weserstadion for å slå Werder Bremen i e-cupen (riktignok etter først å ha tapt 5-0 hjemme). Landslaget sto foran avreise til Krim-halvøya, der Simferopol skulle være åsted for vår andre kamp i kvalifiseringen foran EM '88. Vi hadde spilt 0-0 hjemme mot Øst-Tyskland 24.september, og var i grunn avhengig av et godt resultat i Sovjetunionen, uten at optimismen antakelig var påtakelig (vi skulle da også tape hele 4-0 mot kommende EM-finalist).

LSK hadde, slik norske lag hadde for vane, forsvunnet ut av e-cupen ved første korsvei, da de hadde måttet strekke våpen for det som skulle bli den portugisiske seriemesteren på vårparten i '87, nemlig storklubben Benfica. 17.september hadde lillestrømlingene tapt 2-0 i Lisboa, og det til tross for at man hadde reist sørover med et lite håp om at denne gangen skulle det kanskje oppstå overskrifter i Europa på bakgrunn av oppsiktsvekkende norske innsatser. Returdysten på Ullevål 1.oktober tapte LSK 2-1 til tross for at strategen Tom Sundby hadde gitt dem 1-0 i det fjerde spilleminutt. Portugiserne hadde den gang blant annet den danske kraftspissen Michael Manniche i sine rekker, i tillegg til ellers kjente portugisere som den elegante backen António Veloso, midtbanemotoren Carlos Manuel og playmakeren Diamantino.

At seriemester Lillestrøm var grei favoritt mot et TIL som nettopp hadde gjort unna sin aller første sesong på toppnivå er ingen overdrivelse. 'Gutan' hadde endt tredje sist av tolv lag, og sto foran kvalifiseringsspill for å bevare plassen. Der skulle de møte Drøbak/Frogn og Vidar, toere fra hver sin andredivisjonsavdeling, og vi kan vel røpe først som sist at det endte godt: Tromsø slo DFI 2-0 hjemme, og dermed trengte de kun uavgjort i Stavanger for å berge seg. De avsluttet en sterk høst med seier 1-0 på besøk hos Vidar.

LSKs elleve startende på Ullevål: 1. Arne Amundsen (k), 2. Ole Dyrstad, 3 Tor Inge Smedås, 4. Bård Bjerkeland, 5. Gunnar Halle, 6. Rune Richardsen, 7. Kjetil Osvold, 8. Bjarne Sognnæs, 9. Sten Glenn Håberg, 10. Tom Sundby, 11. André Krogsæter. Verdt å merke seg var at Krogsæter, som hadde gjort samtlige av LSKs fire mål under 4-1-triumfen mot Vålerenga på Ullevål året i forveien, var inne for trønderen Joar Vaadal. Den gamle Steinkjer-spissen slet litt med formen. Videre hadde Arne Erlandsen måttet vike på midtbanen for allsidige Sognnæs. Tom Lund var sjef.

TIL: 1. Bjarte Flem, 2. Nils Solstad, 3. Trond Steinar Albertsen, 4. Tor Pedersen, 5. Tore Nilsen, 6. Sigmund Forfang, 7. Lars Espejord (k), 8. Truls Jenssen, 9. Tore Rismo, 10. Trond Johansen, 11. Per Høgmo. En finfin ellever, der Pedersen/Nilsen i mange sesonger utgjorde klubbens stopperpar. Kaptein Espejord var en stødig, stabiliserende skikkelse sentralt på midten (og, som vi hører Gle si: han var landslagsaktuell på denne tiden), mens vi vil huske angriperen (senere midtbanespilleren) Johansen for skuddbeinet hans. Det var god kok i venstredoja. Trener her var Arne 'Pøsen' Andreassen, flereårig TIL-spiller inntil fjoråret.

Dommer var den usedvanlig muntre trondheimeren Egil Nervik.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har sett matchen enda, men det skal bli en sann fryd.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: tir apr 26, 2022 6:32 pm Det må også være rom for 1986-finalen? https://tv.nrk.no/serie/fotball-nm-menn ... /avspiller
Absolutt. En klassiker i cuphistorien. Det er også interessant å se utviklingen på NRKs dekning av cupfinalene mellom 1986 og 1993. Ser man på 86-sendingen er den litt mer lavbudsjett uten studio eller andre form for innslag annet enn intervjuer på indre bane med aktuelle aktører.

Det er vel 1990-tallet som er NRKs gullalder når det gjelder dekningen av cupfinalene. Monopoltiden var over. Ferskingene i TV2 begynte å rette blikket mot fotball, og på Marienlyst følte man på presset til å levere. NRKs cupfinalesendinger tok kvantesprang i både kvalitet og variert innhold og ble utvidet til nærmere fire timer. Gjerne 75 minutter lang oppkjøring med studio. Siste søndagen i oktober stort sett hver gang. Ingen konkurranse fra skisesong eller annen TV-fotball. En nasjonal begivenhet med millionpublikum. TV2s revolusjonerende kampdagsdekning av Tippeligaen lå fortsatt noen år frem i tid.

Nå må NRKs arkivansvarlige få ut fingeren og legge ut flere cupfinaler gjennom årene. Det er jo ny cupfinale nå på søndag.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

jakral skrev: ons apr 27, 2022 12:10 pm Det er jo ny cupfinale nå på søndag.
Jeg har ikke forstått et kvekk av måten cupen arrangeres på nå. Jeg forstår at det vel er noe pandemirelatert som gjør at den er blitt avviklet slik, og da er vel ideen at man skal tilbake til normalmåten fra 2023? Det bryter jo med alt av tradisjoner å ha norsk cupfinale på vårparten.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: ons apr 27, 2022 7:39 pm Jeg har ikke forstått et kvekk av måten cupen arrangeres på nå. Jeg forstår at det vel er noe pandemirelatert som gjør at den er blitt avviklet slik, og da er vel ideen at man skal tilbake til normalmåten fra 2023? Det bryter jo med alt av tradisjoner å ha norsk cupfinale på vårparten.
NFF burde ha kuttet ut cupen i fjor også når serieskjemaet var så spekket som det var. Det er vanskelig å opparbeide cupfinalefeber i april. I år skal vi ha to finaler etter hva jeg forstår. Allerede neste uke tjuvstarter 1.runde i NM cupen 2022 med Halsen-Sandefjord og Eidsvold-Lillestrøm før mesteparten av runden gjennomføres 18/19.mai.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

jakral skrev: ons apr 27, 2022 8:03 pm Halsen-Sandefjord
mikemodanos klubb fra lilleputt til og med fullført junioralder i møte med en tross alt litt større søndre Vestfold-klubb der, altså.
Takk for info. Den hadde jeg nok sikkert greid å finne sjæl, men det er alltid mer interessant å få fakta servert i god dialog.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Stoke - Leeds 3-2 i tippekamp den 23.2.1974.
Her er sammendrag fra youtube.
Det var en klassiker med flotte skåringer.yk
Fra den tiden spillerne hadde langt hår og skinnskjegg, gjerne et par framtenner utslått; men ikke halve kroppen badet i blekk som i dag
Det var fotball...
► Show Spoiler

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

return_of_drakkar skrev: lør aug 13, 2022 4:13 pm Stoke - Leeds 3-2 i tippekamp den 23.2.1974.
Her er sammendrag fra youtube.
Det var en klassiker med flotte skåringer.yk
Fra den tiden spillerne hadde langt hår og skinnskjegg, gjerne et par framtenner utslått; men ikke halve kroppen badet i blekk som i dag
Det var fotball...
► Show Spoiler
Og ordentlige fotballbaner med gjørme og snauflekker. Må si jeg stusset da Championshipkampen mellom Coventry og Rotherham ble utsatt grunnet dårlig bane her om dagen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

mikemodano skrev: tir apr 26, 2022 6:32 pm
jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm
Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)
Her er det mange kjente, men sannelig også noen litt mindre kjente navn. Glimt-laget var vel temmelig selvskrevent den gang, og kanskje er det Tommy Hansen som er den minst navngjetne blant disse elleve? En hardtarbeidende indreløper med et ok skudd, om jeg ikke husker helt feil? Stopperparet Sollied/Berstad var solide saker. Berstad hadde jo allerede vært fast inventar i Kongsvingers midtforsvar i flere sesonger, der han og Vidar Sanderud sjelden trådte feil. Hos Godset var den røslige krølltoppen Frode Johannessen alltid et forutbestemt innslag i midtforsvaret, mens rødluggen Geir Andersen ikke var fremmed for et mål eller to fra sin midtbaneposisjon. Jeg må imidlertid erkjenne at verken Ruben Bakke eller Lars Kåre Gustavsen er navn jeg drar kjensel på, og jeg har også litt problemer med å huske Ståle Skau, som utvilsomt må ha spilt venstreback i denne elleveren. Og så sto Kuvicek alene på topp, ja?
Scheie sier i starten av kampen at Kuvicek, Bakke og Gustavsen utgjorde angrepsrekka, så Kuvicek var i utgangspunktet ikke alene på topp. Johnsen og Isaksen var jo også offensivt anlagte spillere, sistnevnte var vel et av disse talentene som aldri ble så god som man trodde, huskes vel best for å ha berget godset i siste minutt i 1996, noe som igje førte til seriebronse, cupfinale og landslagscomeback for Jostein Flo i 1997, men da var Isaksen dratt tilbake til Start. Bakke var vel fra Tromsø om jeg husker riktig.
Går vi et år eller to tilbake, så var det jo mange ukjente på dette glimtlaget. Før sesongen kom Ronny Westad fra Rosenborg, Johnsen fra 3.divisjon i Mosjøen og Evjen fra Mjølner. Høsten 1991 så var dey nok få utenfor Bodø som kjente til spillere som Bjørkan og Staurvik. Tommy Hansen rykket opp med Mjøndalen, men valgte nok riktig da han valgte å gå tilbake til Glimt da Sollied ankom. Husker Glimt la ut agn etter flere etablerte toppspillere før eliteseriecomebacket i 1993, men var vel bare Berstad som slo til. Lars Bohinen var svært aktuell, men valgte Lillestrøm. Ville seriemesterskapet kommet til Bodø 27 år tidligere om Bohinen hadde valgt Glimt? Kanskje, var tross alt bare 2 poeng bak RBK, men er på ingen måte sikker, for Hansen var god han og fungerte godt sammen med resten av laget, akkurat som Fet i 20 og 21.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

GiPazzini_85 skrev: lør aug 13, 2022 4:21 pm
return_of_drakkar skrev: lør aug 13, 2022 4:13 pm Stoke - Leeds 3-2 i tippekamp den 23.2.1974.
Her er sammendrag fra youtube.
Det var en klassiker med flotte skåringer.yk
Fra den tiden spillerne hadde langt hår og skinnskjegg, gjerne et par framtenner utslått; men ikke halve kroppen badet i blekk som i dag
Det var fotball...
► Show Spoiler
Og ordentlige fotballbaner med gjørme og snauflekker. Må si jeg stusset da Championshipkampen mellom Coventry og Rotherham ble utsatt grunnet dårlig bane her om dagen.
Hhhmmm, et par fra Baseball Ground i første halvdel av 1970-tallet, men videoene blokkeres her.
Søk på: Baseball Ground 1970s på youtube... Derby vs Wolves 1971 og Derby vs Vele4z Mostar 1974... Muddy Waters..

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Før var det genuin fotball, i dag er det staffasje og sirkus.
Mest som et dataspill...

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

return_of_drakkar skrev: ons sep 07, 2022 8:55 am Før var det genuin fotball, i dag er det staffasje og sirkus.
Mest som et dataspill...

I dataspill opererer man som oftest innenfor noenlunde rettvise rammer. Når man ser reinspikka korrupsjon i praksis som annulleringa av West Hams 2-2-mål på Stamford Bridge i helga, så mister man den siste gjenværende appetitt på Premier League.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Alt var bedre før i tida


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

netrebske skrev: lør aug 13, 2022 8:28 pm
mikemodano skrev: tir apr 26, 2022 6:32 pm
jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm
Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)
Her er det mange kjente, men sannelig også noen litt mindre kjente navn. Glimt-laget var vel temmelig selvskrevent den gang, og kanskje er det Tommy Hansen som er den minst navngjetne blant disse elleve? En hardtarbeidende indreløper med et ok skudd, om jeg ikke husker helt feil? Stopperparet Sollied/Berstad var solide saker. Berstad hadde jo allerede vært fast inventar i Kongsvingers midtforsvar i flere sesonger, der han og Vidar Sanderud sjelden trådte feil. Hos Godset var den røslige krølltoppen Frode Johannessen alltid et forutbestemt innslag i midtforsvaret, mens rødluggen Geir Andersen ikke var fremmed for et mål eller to fra sin midtbaneposisjon. Jeg må imidlertid erkjenne at verken Ruben Bakke eller Lars Kåre Gustavsen er navn jeg drar kjensel på, og jeg har også litt problemer med å huske Ståle Skau, som utvilsomt må ha spilt venstreback i denne elleveren. Og så sto Kuvicek alene på topp, ja?
Scheie sier i starten av kampen at Kuvicek, Bakke og Gustavsen utgjorde angrepsrekka, så Kuvicek var i utgangspunktet ikke alene på topp. Johnsen og Isaksen var jo også offensivt anlagte spillere, sistnevnte var vel et av disse talentene som aldri ble så god som man trodde, huskes vel best for å ha berget godset i siste minutt i 1996, noe som igje førte til seriebronse, cupfinale og landslagscomeback for Jostein Flo i 1997, men da var Isaksen dratt tilbake til Start. Bakke var vel fra Tromsø om jeg husker riktig.
Går vi et år eller to tilbake, så var det jo mange ukjente på dette glimtlaget. Før sesongen kom Ronny Westad fra Rosenborg, Johnsen fra 3.divisjon i Mosjøen og Evjen fra Mjølner. Høsten 1991 så var dey nok få utenfor Bodø som kjente til spillere som Bjørkan og Staurvik. Tommy Hansen rykket opp med Mjøndalen, men valgte nok riktig da han valgte å gå tilbake til Glimt da Sollied ankom. Husker Glimt la ut agn etter flere etablerte toppspillere før eliteseriecomebacket i 1993, men var vel bare Berstad som slo til. Lars Bohinen var svært aktuell, men valgte Lillestrøm. Ville seriemesterskapet kommet til Bodø 27 år tidligere om Bohinen hadde valgt Glimt? Kanskje, var tross alt bare 2 poeng bak RBK, men er på ingen måte sikker, for Hansen var god han og fungerte godt sammen med resten av laget, akkurat som Fet i 20 og 21.
LK Gustavsen produserte vel bra med mål på et av de siste L/F-utgavene før det ble til HBK også. Hornsrud var vel med der også.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I dag kan man bytte 5 spillere i kampen...Greit da det var 2 eller 1, men 5...


Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

lubosbuchta skrev: søn jan 29, 2023 7:27 pm Dalby, Wrexham, januar, FA-cup, 2-2, United. Dette minner oss kruttsterkt om 1992, det her, da Wrecsam yppet seg mot West Ham i beste sendetid.
Dette var et Wrexham det var mulig å bli glad i, og noe ganske annet enn den glamourmodellen klubben er blitt i dag. Wrexham i tippekamp i fjerde runde av 1991/92-utgaven av FA-cupen var en ekte askeladd der klubben lå og kavet i det nedre sjiktet av fjerdedivisjon. Riktignok var motstanderen også en bunnklubb, men West Ham hørte tross alt til i det ypperste selskap der de lå og kjempet for å unngå nedrykk fra (den opprinngelige) førstedivisjon(en). Og da er det greit å friske opp med noen bilder, selv om det kan virke som om hele kampen dessverre ikke lenger ligger tilgjengelig i statskanalens indre gemakker:



Det litt spesielle med West Ham, her ledet av den gamle stopperkjempen Billy Bonds, var at de hadde hele fire sidebacker i startoppstillingen: Tim Breacker (kjent fra det fabuløse Luton-laget på andre halvdel av 80-tallet), Julian Dicks, Mitchell Thomas (en annen gammel Luton-kjenning) og Kenny Brown, sønn av den gamle Norwich-manageren med samme navn. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at de stilte med Breacker som høyreback, Dicks på motsatt, Brown på høyre midtbane, og Thomas inne sentralt på midten akkurat i denne dysten.

Mot disse: et purungt Wrexham. Andy Thackeray, Phil Hardy, Gareth Owen, Karl Connolly, Steve Watkin, Wayne Phillips. Herregud, så dreis de må ha hatt på akademiet sitt på tampen av 80- og starten på 90-tallet, nordwaliserne. Dette var jo bare barn. Er det rart det gikk trått i fjerdedivisjon, der det alltid har vært en fordel med hår på balla før man klyver utpå matta i førstelagssammenheng? Det må ha vært en befrielse å møte en ballspillende motstander som West Ham, som hadde hatt et svare strev med å gjøre kål på Farnborough fra femtenivået i runden før (et Farnborough som var i god stim den sesongen, skal det sies). Wrexham hadde jo stått for en bragd av de sjeldne i tredje runde, der Arsenal var blitt returnert hjem til hovedstaden som slakt, og hvem minnes vel ikke veteranen Mickey Thomas' (37) utjamningsmål?

Om dette ikke var helt Wrexham-Porto/Wrexham-Roma, så var det så godt man noensinne har fått det med Wrexham i den ene hovedrollen. Synd båten ikke bar helt til femte runde, men minnene om 2-2 på Upton Park vil alltid være med oss.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det kunne virke som om Wrexham stilte uten noen breddeholder på høyresiden, selv om ringreven Gordon Davies ofte så ut til å trekke ut så i lende. Davies, som må regnes for en Fulham-legende å være etter to perioder på den kanten av Vest-London, vil en del kanskje erindre fra en tippekamp fra Stamford Bridge, der Man United i 84/85 tidlig havnet bakpå, bare for å snu matchen og vinne 3-1. Davies hadde gjort Chelseas mål, og ei anna fotnote fra det Chelsea-laget var Mickey Thomas' nærvær. Så de to gutta, begge ekte walisere, som trakk opp snittalderen i Wrexham-mannskapet hadde altså vært lagkompiser også tidligere. Ikke lenge etter de to West Ham-kampene, så reiste imidlertid Davies fra klubben og over til Norge, der han var tilbudt jobben som spillende trener for Sogn og Fjordane-klubben Tornado. 36-åringen varte ikke lenge; han bukket antakelig under for presset i Måløy. Det ligger ute noen klipp på nettet fra Tornado-Frigg i 1992-sesongen. Nå var vel Oslo-klubbens kurve noe dalende på det tidspunktet, etter den ambisiøse satsingen få år i forveien, men med Vidar Davidsen som trener fantes fortsatt noen profiler i klubben. De maktet 2-2 i Sogn, et resultat som ga Tornado muligheten til fortsatt spill på tredje nivå med én kamp igjen å spille. Bortekamp mot Stig Mathisens Kjelsås var imidlertid aldri noen enkel oppgave, og til slutt skulle Tornado lide nederlag med hele 6-2 oppe på Oslos alto plano. Det bidro til å forsegle skjebnen deres, selv om det nok må ha føltes uhyre bittert å rykke ned som avdelingens fjerde svakeste lag. Det var seks andredivisjonsavdelinger den gang, hvor normen tilsa nedrykk for bunn-3. I nettopp Tornados avdeling, så var det fire som måtte ta steget ned til fjerdenivået, all den tid totalt 19 lag måtte ned, og som det poengsvakeste niendeplasserte laget var eventyret på nivå 3 over for den gang. På det tidspunktet hadde Gordon Davies for lengst returnert til Storbritannia, hvor han skulle tegne på for Northwich Victoria, øverste nonliganivå, for 1992/93-sesongen.

Men hadde Brian Flynn stilt gutta opp i et slags fleksibelt 4-5-1-system mot West Ham, altså? Davies som vandrende angriper bak/rundt unge Watkin, og med både Owen, Thomas og Phillips i sentrale midtbaneposisjoner, mens Connolly helst lå ut mot venstre flanke? Ting kunne tyde på det.

På tale om alle disse Wrexham-ungsauene (med vekt på -sauene): Lee Jones, egenavlet spiss, skulle jo komme inn og berge omspillet da han løp fra Breacker og tuppet ballen forbi Mikloško for 2-2. 18 år ung var Jones. "One for the future", lød det fra kommentatorplass, men alle de tilreisende i Wrexham-interesser opplevde nok likevel nuet som Jones' rette element.

Jeg er noen minutter ut i returmatchen på Racecourse Ground, der Colin Trussell (Liverpool) igjen var satt opp som dommer, akkurat som han hadde vært det i Øst-London i første oppgjør. Den gang het det seg jo at en dommer som hadde dømt en FA-cupmatch også skulle ta hånd om et eventuelt omspill (finnes den regelen enda?), men hvordan var det dersom oppgjøret gikk videre både til en andre og alternativt også en tredje omkamp? Ville samme dommer hele tiden følge de to lagene?

Det bringer meg videre til en potensielt ny tråd: FA-cupmøter med mer enn én omkamp. Det har vært noen av disse opp gjennom årene, ofte svært minnerike dyster. Everton og Middlesbrough hadde et par slike serier på sent 80-tall og starten av 90-tallet: Begge ganger trengtes to omkamper for å få avgjort i Liverpool-klubbens favør. Og allerede sesongen etter: Everton igjen i fokus da de møtte byrivalen over tre kamper, hvorpå de avanserte etter 1-0 på Anfield i tredje møte, et resultat som jo sørget for at Kenneth Dalglish abdiserte som Reds-sjef (Edit: Husket jeg feil, nå? Gikk han av rett etter 4-4-matchen?). Da hadde de før det vært igjennom en 4-4-match på Goodison, et møte det enda snakkes om når noen av turneringens aller heftigste matcher minnes.

Hvilke flere husker vi?

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

T Dalby har vært nevnt som tippekampkommentator, men la meg spørre litt diplomatisk? Ble han noensinne sendt over til England i ens ærend av arbeidsgiveren, eller var det alltid slik at han, kvinnefotballeksberten, var nødløsningen NRK tydde til dersom førstevalget av en eller annen årsak var forhindret fra å bidra? Man vil blant annet huske at Terje Dalby forsøkte å lose oss igjennom tidenes første norske TV-sending direkte fra Hartlepool tidlig i januar '93, der United møtte Crystal Palace til dyst i tredje FA-cuprunde. Det gikk vel sånn "passe". Dalby endte opp med å motta en mengde sinte leserbrev fra Hartlepool-supportere rundt omkring i kongeriket som mislikte at han til stadighet hadde kalt klubblegenden Brian Honour for "han rugbyspilleren". Årsaken til at nettopp Dalby hadde endt opp med å kommentere den matchen var jo at selve oppgjøret langt ifra hadde vært et førstevalg for fjernsynsselskapene i Norden, omtrent slik Dalby selv neppe var tiltenkt pole position fra kommentatorplass. Nå vet jeg ikke hvilken kommentator rikskringkasteren opprinnelig hadde sendt over til England den helgen, og jeg husker heller ikke hvilken kamp vi var ment å skulle få servert, men det var en lørdag med flere avlysninger i det oppsatte programmet, så det ble aldri manøvreringstid nok for den oppsatte kommentatoren å ta seg helt opp til nordøst. Slik fikk Dalby lov til å ledsage oss fra Marienlyst, og da med en innhanket Egil Olsen ved sin side. Olsen gjorde gode miner til slett spill gjennom å påtvunget småflire av Dalbys vittigheter ("rugbyspilleren" Brian Honour er nevnt), men jeg kan vanskelig tenke meg at landslagssjefen var imponert over makkeren for dagen og hans kunnskap.

Noe som kunne vært interessant å se, ville vært ei liste over hvilke kommentatorer som fikk geleide oss gjennom hvilke oppgjør. For meg var pioneren Jarle Høysæter naturligvis altfor tidlig ute, men jeg kan godt huske både Øyvind Johnsen og Rolf Hovden fra min spede fotballbarndom. Hovden, så lenge han holdt seg noenlunde på matta, var for så vidt habil nok, mens Johnsen, litt som Dalby, nok passet bedre i en bestefarssetting med barnebarn på fanget. Arne Scheie, Knut Theodor Gleditsch og vel etter hvert også Kjell Kristian Rike slapp hyppig til. Og så hadde muligens Gunnar Grimstad en og annen match? Sølve Grotmol like så, selv om hans karriere nok fikk seg en trøkk gjennom den sjokkartede opplevelsen på plastdekket i Luton den gang Oxford var gjester. Ble Knut Bjørnsen noen gang sendt over for å kommentere? Jon Herwig Carlsen var gjerne en likandes fyr, men man hørte ham vel så å si aldri som fotballkommentator. Nei, altså, ei liste ville vært kjekt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»