Tippekampen og annet NRK-retro

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Tippekampen og annet NRK-retro

Legg inn av GiPazzini_85 »

Tenkte vi kunne ha en tråd her om retrofotball med fokus på Tippekamper, annen seriefotball og landskamper.

NRKs markering av TIppekampen 50 år finner en her:
https://tv.nrk.no/serie/tippekampen-50-aar

Mange flotte oppgjør. Satte oppe hele helgen og fulgte alt sammen.

Om Tippekampen:


Den ihjelspilte "Forest og I":


Juventus- Inter Serie A 1991 med Arne Scheie som kommentator (må vel ha vært et engangstilfelle at NRK sendte fra Serie A?):


Utdrag Norge- Østerrike 1989:
https://tv.nrk.no/serie/fotball/198905/ ... /avspiller

Tromsø- Chelsea cupvinnercupen 1997:
https://tv.nrk.no/serie/fotball/199710/ ... /avspiller

Litt fra fotball-VM 1986:
https://www.nrk.no/video/maradonas-hoyd ... 986_165442

Her må noen prøve å grave frem kavalkade-videoen til NRK. Den finner jeg ikke igjen.

Dag Solstad i forbindelse med Fotball-VM 1990:


Diverse cupfinaler fra 1995 og ned til 1980:
https://tv.nrk.no/serie/fotball-nm-menn ... l-ullevaal


Fra serien "Best i verden":

Norge- England 1981:
https://tv.nrk.no/serie/best-i-verden/2 ... /avspiller

Fra Fotball-VM 1994:
https://tv.nrk.no/serie/best-i-verden/2014/MSPO31120314

Rosenborg slår Milan i 96:
https://tv.nrk.no/serie/best-i-verden/2016/MSPO31010316

Fra Fotball-EM 2000:
https://tv.nrk.no/serie/best-i-verden/2016/MSPO31010716

Solskjær i 1999:
https://tv.nrk.no/serie/best-i-verden/2016/MSPO31010616



Her er det bare å fylle inn. Hadde vært fint med andre Tippekamper enn dem som NRK sendte, pluss flere landskamper og litt fra da Bundesliga ble sendt.
Sist redigert av GiPazzini_85 den man des 27, 2021 3:02 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Norge- England 1993:

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

England- Norge 1992:


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Artikkel fra Harstad Tidende om Bayern München- Werder Bremen 1985, den første Bundesligakampen sendt på NRK:

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Da NRK mistet Championship og tenkte at de kanskje kunne prøve seg på PL og FA-cup igjen: https://www.bt.no/sport/i/wPgPQL/nrk-mister-tippekampen

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Joar Fossøy, Vegard Fusche Moe og Frode Fretland skriver om NRKs dekning av fotball i et historisk perspektiv:
https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215028163-2017-18

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nils Henrik Smith med en artikkel om Arne Scheie i Josimar: https://www.josimar.no/artikler/den-gam ... llen/5678/

jakral

Legg inn av jakral »

Det meste fra NRK-arkivet fra 90-tallet og tidligere er vel i fare for å forsvinne nå ved årsskiftet. Det leste jeg i en artikkel for noen uker siden. Den allerede dårlige avtalen med Norwaco går ut nå, og det er vel ikke satt av nok penger til å legge ut mer. Synd i så fall. Det er jo bare en liten brøkdel av NRK-arkivet som er tilgjengelig for folk nå.

De burde i det minste lagt ut alle NM cupfinalene, ikke bare en håndfull. Begge finalene mellom FFK og Viking fra 1984 hadde vært stas å se igjen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: man des 27, 2021 11:36 pm Det meste fra NRK-arkivet fra 90-tallet og tidligere er vel i fare for å forsvinne nå ved årsskiftet. Det leste jeg i en artikkel for noen uker siden. Den allerede dårlige avtalen med Norwaco går ut nå, og det er vel ikke satt av nok penger til å legge ut mer. Synd i så fall. Det er jo bare en liten brøkdel av NRK-arkivet som er tilgjengelig for folk nå.

De burde i det minste lagt ut alle NM cupfinalene, ikke bare en håndfull. Begge finalene mellom FFK og Viking fra 1984 hadde vært stas å se igjen.
Jeg har omkampen på VHS et sted. Magnus Uggla-konsert og FFK-Viking. Jeg husker rett og slett ikke hvorfor jeg har den kassetten.

Helt håpløst med disse avtalene som går ut. Også video-arkivet til NB er begrensede greier. Har heldigvis Tippekampen 50 år på harddisk.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ikke NRK, men SVT: https://www.svtplay.se/video/2787106/ur-svennis-skugga

Fin dokumentar om Tord Grip, Norges dårligste landslagssjef (statistisk sett).

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Filmavisens videoklipp fra omkampen mellom ODD og RBK i cupfinalen 1960: https://tv.nrk.no/serie/filmavisen/1960 ... /avspiller

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Steffen/Odd Iversen-dokumentar: https://tv.nrk.no/program/KMTE31007220

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

De som er 40 +, og hørte på BBC radio lørdag ettermiddag da antall tippekamper var rimelig begrenset, husker sikkert igjen stemmen til James Alexander Gordon. Han gjorde et såpass inntrykk på foppalinteresserte her i Norge at NRK laget denne. artikkelen da han gikk bort . For de av dere som ikke har hørt hans berømte opplesning av resultatet ligger det et opptak hos BBC..

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

CrazyHorse skrev: søn jan 30, 2022 8:35 pm De som er 40 +, og hørte på BBC radio lørdag ettermiddag da antall tippekamper var rimelig begrenset, husker sikkert igjen stemmen til James Alexander Gordon. Han gjorde et såpass inntrykk på foppalinteresserte her i Norge at NRK laget denne. artikkelen da han gikk bort . For de av dere som ikke har hørt hans berømte opplesning av resultatet ligger det et opptak hos BBC..
For de som bodde i Oslo-regionen, kunne man ta inn BBC på den tiden på noe annet enn kortbølge (AM)? Nå er jeg relativt ung, men kortbølgeradio var fryktelig ustabilt der jeg bodde og ofte var det kveldstid med klarvær som ga de beste forholdene, i alle fall der jeg bodde. På slutten av 90-tallet kunne vel folk på det sentrale Østland ta inn NRK Alltid Nyheter på FM-båndet og få med seg siste omgang av lørdagsrunden, mener jeg å huske.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 12:18 pm For de som bodde i Oslo-regionen, kunne man ta inn BBC på den tiden på noe annet enn kortbølge (AM)?
Det var mer vanlig, i hvert fall slik jeg kjente til det fra første halvdel av 80-tallet, å lytte via mellombølgefrekvensen (693 og 909 var BBC Radio 5. Varemerket 'Five Live' kom først senere, muligens tidlig på 90-tallet). Det var alltid best kår når det var mørkt og nedbørsfritt, slik du forteller også om fra dine kortbølgeopplevelser (selv mente jeg å huske at de få gangene jeg forsøkte meg på kortbølgefrekvensen, så var den mindre påvirket av ytre faktorer, men så var det desto vanskeligere å finne relevante stasjoner. Tar høyde for at jeg kan huske galt), og det var andakt når man kunne rigge seg til for å notere alle 'classifieds', sirlig lest opp av James Alexander Gordons legendariske røst. Deretter utarbeidet man tabeller på bakgrunn av de siste resultatene. For en deilig og bekymringsløs verden det var.
GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 12:18 pm På slutten av 90-tallet kunne vel folk på det sentrale Østland ta inn NRK Alltid Nyheter på FM-båndet og få med seg siste omgang av lørdagsrunden, mener jeg å huske.
Ja, den stasjonen koplet seg alltid på BBC World Service noen minutter ut i den andre omgangen under lørdagsrunden, slik at man fikk med seg kommentarene fra utvalgt kamp, gjerne også ledsaget av scoringsoppdateringer fra de øvrige kampene, i hvert fall på nivåene 1 og 2. World Service var ikke like pliktoppfyllende i forhold til informasjon om utfall lenger nede i divisjonssystemet, og det var, i alle fall for mitt vedkommende, kun en nødløsning å ty til dem.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

mikemodano skrev: man jan 31, 2022 6:01 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 12:18 pm For de som bodde i Oslo-regionen, kunne man ta inn BBC på den tiden på noe annet enn kortbølge (AM)?
Det var mer vanlig, i hvert fall slik jeg kjente til det fra første halvdel av 80-tallet, å lytte via mellombølgefrekvensen (693 og 909 var BBC Radio 5. Varemerket 'Five Live' kom først senere, muligens tidlig på 90-tallet). Det var alltid best kår når det var mørkt og nedbørsfritt, slik du forteller også om fra dine kortbølgeopplevelser (selv mente jeg å huske at de få gangene jeg forsøkte meg på kortbølgefrekvensen, så var den mindre påvirket av ytre faktorer, men så var det desto vanskeligere å finne relevante stasjoner. Tar høyde for at jeg kan huske galt), og det var andakt når man kunne rigge seg til for å notere alle 'classifieds', sirlig lest opp av James Alexander Gordons legendariske røst. Deretter utarbeidet man tabeller på bakgrunn av de siste resultatene. For en deilig og bekymringsløs verden det var.
Jeg hørte på mellombølgesenderen , og vi på Vestlandet var kanskje litt heldigere med sendeforholdene enn i andre deler av lander. Det var som du sier alltid best forhold i vintermånedene , og da ting dro seg til ut på våren , var det veldig vanskelig å høre sendingen gjennom all skurringen , spesielt lørdag ettermiddag . Mener å huske at sportssendingene den gang (80-tallet) gikk på BBC Radio 2 , og at Radio 5 der sporten flyttet over , kom på 90-tallet.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

CrazyHorse skrev: man jan 31, 2022 7:50 pm Mener å huske at sportssendingene den gang (80-tallet) gikk på BBC Radio 2 , og at Radio 5 der sporten flyttet over , kom på 90-tallet.
Ja, var det til og med slik, kanskje? Det er jeg ikke i stand til å huske. Jeg trodde det var BBC Radio 5 den gang, men du kan så klart fint ha rett.

Dere på vestlandet hadde nok klart bedre atmosfæriske forutsetninger for å få med dere større deler av sendingene enn hva vi austlendingar hadde. Den gamle VGD-er mcclair9 la også gjerne ut om sine egne barndoms- og ungdomserfaringer med å lytte til BBCs sendinger via mellombølgen, og debattforumene bugner ikke lenger over av relikvier fra den gang.

Ellers hadde man jo sine egne favoritter blant kommentatorene. Min var nok Alan Green. Med nordirsk brytning i aksenten skilte han seg greit ut fra resten, selv om han langt fra var alene hva gjaldt formidlingsevne. De var rett og slett guder, disse radiokommentatorene, for måten de greide å levendegjøre radiobildene på.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg hørte Cantonas kungfuspark på mellombølge i bilen. Forstod ikke en dritt av hva de snakket om.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 10:04 pm Jeg hørte Cantonas kungfuspark på mellombølge i bilen. Forstod ikke en dritt av hva de snakket om.
Det var vel tippekamp på TV2 den lørdagen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 10:37 pm
PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 10:04 pm Jeg hørte Cantonas kungfuspark på mellombølge i bilen. Forstod ikke en dritt av hva de snakket om.
Det var vel tippekamp på TV2 den lørdagen?
Nei, jeg mener det var en midtukekamp midt på vinteren.

Edit: Googlet det. 25. januar 1995. En onsdag.
Sist redigert av PapaSmurf den man jan 31, 2022 11:08 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 11:05 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 10:37 pm
PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 10:04 pm Jeg hørte Cantonas kungfuspark på mellombølge i bilen. Forstod ikke en dritt av hva de snakket om.
Det var vel tippekamp på TV2 den lørdagen?
Nei, jeg mener det var en midtukekamp midt på vinteren.
Det har du rett i ser jeg. Men ble kampen vist på TVen mon tro?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 11:08 pm
PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 11:05 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 10:37 pm

Det var vel tippekamp på TV2 den lørdagen?
Nei, jeg mener det var en midtukekamp midt på vinteren.
Det har du rett i ser jeg. Men ble kampen vist på TVen mon tro?
Det aner jeg ikke. Jeg hadde vært på fotballtrening og kjørte hjem med et relativt ferskt førerkort.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 11:10 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 11:08 pm
PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 11:05 pm

Nei, jeg mener det var en midtukekamp midt på vinteren.
Det har du rett i ser jeg. Men ble kampen vist på TVen mon tro?
Det aner jeg ikke. Jeg hadde vært på fotballtrening og kjørte hjem med et relativt ferskt førerkort.
Det er så lenge siden at jeg husker ikke om jeg så kampen live eller om det var på nyhetene den kvelden. Kanskje det var et sammendrag på kveldstid?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nei, det kan jo ikke ha gått på TV2 da TV2 vel ikke sendte engelsk fotball før på høsten igjen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 11:18 pm
PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 11:10 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 11:08 pm

Det har du rett i ser jeg. Men ble kampen vist på TVen mon tro?
Det aner jeg ikke. Jeg hadde vært på fotballtrening og kjørte hjem med et relativt ferskt førerkort.
Det er så lenge siden at jeg husker ikke om jeg så kampen live eller om det var på nyhetene den kvelden. Kanskje det var et sammendrag på kveldstid?
27 år. Forferdelig. Slike ting gjør at jeg føler meg ekstra gammel. Men det var den gangen engelsk fotball var gøy. Nå er det bare showbiz.

Gi meg svarte forballsko, underarmer uten tatoveringer, ingen nye frisyrer hver uke, skakke eller manglende tenner og dommere som først flekker opp kortene ved forsøk på invalidisering.

Engelsk fotball var ærlig, tøff og underholdene på nittitallet. Jeg husker da Ginola kom til England og fikk kjeft av både medspillere og egne fans da han filmet.

I 2022 er engelsk fotball kjedelig. Selv den soleklare eneren i ligaen er kjedelig og nesten profilløs.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 11:25 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 31, 2022 11:18 pm
PapaSmurf skrev: man jan 31, 2022 11:10 pm

Det aner jeg ikke. Jeg hadde vært på fotballtrening og kjørte hjem med et relativt ferskt førerkort.
Det er så lenge siden at jeg husker ikke om jeg så kampen live eller om det var på nyhetene den kvelden. Kanskje det var et sammendrag på kveldstid?
27 år. Forferdelig. Slike ting gjør at jeg føler meg ekstra gammel. Men det var den gangen engelsk fotball var gøy. Nå er det bare showbiz.

Gi meg svarte forballsko, underarmer uten tatoveringer, ingen nye frisyrer hver uke, skakke eller manglende tenner og dommere som først flekker opp kortene ved forsøk på invalidisering.

Engelsk fotball var ærlig, tøff og underholdene på nittitallet. Jeg husker da Ginola kom til England og fikk kjeft av både medspillere og egne fans da han filmet.

I 2022 er engelsk fotball kjedelig. Selv den soleklare eneren i ligaen er kjedelig og nesten profilløs.
Ja, det er dritkjedelig. Men det gjelder vel egentlig alle ligaer. Utlendingene på 90-tallet i engelsk fotball var jo et skikkelig krydder selv om ligaen endret seg radikalt med PL. Nevnte Ginola, Asprilla, Cantona, Bergkamp, Overmars, Yeboah, Hasselbaink, Kinkladze, Di Canio, Zola, Carbone, Jonk, Klinsmann, Kantsjelskis, samt et lass av skandinaver, skotter, irer og walisere.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Teit spørsmål, men fins det app eller annet som gjør at man kan få den "gong-lyden" som kom når det ble mål under tippekampen på NRK på sent 80/tidlig 90-tall som meldingslyd?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lezah skrev: tor feb 03, 2022 10:20 am Teit spørsmål, men fins det app eller annet som gjør at man kan få den "gong-lyden" som kom når det ble mål under tippekampen på NRK på sent 80/tidlig 90-tall som meldingslyd?
Var det ikke noe sånt før, da? Men lurer på om NRK har enerett på lyden og man derfor kanskje ikke kan laste den ned "lovlig".

Lezah

Legg inn av Lezah »

GiPazzini_85 skrev: tir feb 08, 2022 1:20 pm
Lezah skrev: tor feb 03, 2022 10:20 am Teit spørsmål, men fins det app eller annet som gjør at man kan få den "gong-lyden" som kom når det ble mål under tippekampen på NRK på sent 80/tidlig 90-tall som meldingslyd?
Var det ikke noe sånt før, da? Men lurer på om NRK har enerett på lyden og man derfor kanskje ikke kan laste den ned "lovlig".
Jeg syns huske noe lignende. At de ikke bare lanserer den som en egen app og tjener noen grunker. Fy faen så fett det var å se tippekamp med bestefar, høre gongen og krysse fingrene for at United hadde scoret...sukk. Den lyden er magisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»