Melodi Grand Prix 2022

Svar
thewaterfall

Re: Melodi Grand Prix 2022

Legg inn av thewaterfall »

Ellers så må NRK bestemme seg for hva de ønsker MGP skal være fremover, skal det være fjas og moro og litt sånn kleint useriøst eller skal det være et seriøst program med innslag av selvironi som ikke ødelegger troverdigeten? Føler det havner mellom to stoler egentlig. Kåre Magnus Bergh er en flink programleder når han får være en flink programleder og ikke må være fjasekopp. Synes han ofte gjør en god figur i Stjernekamp, men virker til tider litt utilpass i enkelte innslag i MGP. Virker som NRK Underholdning avd Humor får bestemme for mye av produksjonen til tider. Mikkel Niva er sikkert en flink MGP-jr programleder, men skal han lede MGP så kunne de likså godt satt han sammen med Herman Flesvig slik at det kunne blitt morsomt i det minste. Synes Mikkel Niva ikke er særlig morsom alene, men samtidig tror jeg han kunne vært flink hadde det ikke vært for alt fjaset som følger han.

NRK har uansett en jobb å gjøre, jeg synes de sliter med å forvalte MGP på en god måte. 5 delfinaler er for mange, interessen er egentlig ikke stor nok for dette. Skal de ha forhåndskvalifiserte så kjør maks 3 delfinaler og evt en siste sjanse, fjern disse duellene og øk antallet låter pr delfinale. Jeg tenker kanskje 3 delfinaler med 5 låter + 5 forhåndskvalifiserte. Vinneren av delfinalene går til finalen, nr 2 og 3 går til siste sjansen hvor to får finalebillett. Eller ingen forhåndskvalifiserte med 7 låter per delfinale. Topp 3 til finalen også kan man ha en siste sjanse hvor den siste finaleplassen deles ut.

De kan gjerne også forsøke å kontakte det "etablerte" miljøet i Norge som faktisk bør være realistisk, gjerne de hakket over også og finne ut hva skal til for at de kunne vært med i MGP. Tør å være kritiske innad og hele tiden strebe etter forbedring i nivået. Ikke bare si seg fornøyd med sjangerbredde, men etterlys kvalitet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg syns duellene er litt dust. En er jo ikke ute etter å vite hvem man liker best av to låter, men hvilken låt man liker best av mange. Et valg mellom to bidrag blir i større grad også å velge noe bort, og det er ikke slik en internasjonal konkurranse fungerer, med så mange ulike bidrag. Derfor syns jeg at det gamle delfinalekonseptet var bedre.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

thewaterfall skrev: lør jan 15, 2022 9:24 pm De kan gjerne også forsøke å kontakte det "etablerte" miljøet i Norge som faktisk bør være realistisk, gjerne de hakket over også og finne ut hva skal til for at de kunne vært med i MGP.
Har aldri skjønt hvorfor "kredible" artister ikke vil delta i MGP. For en sjanse for eksponering!
Se på Måneskin. Fra helt ukjent til et av verdens mest streamede band over natten.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

thewaterfall skrev: lør jan 15, 2022 9:24 pm Eller ingen forhåndskvalifiserte med 7 låter per delfinale. Topp 3 til finalen også kan man ha en siste sjanse hvor den siste finaleplassen deles ut.
Dette.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Skraevadottir skrev: lør jan 15, 2022 9:26 pm Jeg syns duellene er litt dust. En er jo ikke ute etter å vite hvem man liker best av to låter, men hvilken låt man liker best av mange. Et valg mellom to bidrag blir i større grad også å velge noe bort, og det er ikke slik en internasjonal konkurranse fungerer, med så mange ulike bidrag. Derfor syns jeg at det gamle delfinalekonseptet var bedre.
Og man kan fint havne i en situasjon der konkurransen to beste sanger havner i duell med hverandre- og en potensiell vinnerlåt ryker ut allerede før den har fått tid til å skinne. På samme måte har vi drittdueller som i kveld, der pest og kolera møtes, og vi ender med kolera i finalen.

Nei, det er både mer underholdende og mer fair med en klassisk avstemning.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Sulfat skrev: lør jan 15, 2022 9:33 pm Nei, det er både mer underholdende og mer fair med en klassisk avstemning.
Med fagjuryer da, eller? Det er jo det som er klassisk MGP.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Vahlley skrev: lør jan 15, 2022 9:33 pm
thewaterfall skrev: lør jan 15, 2022 9:24 pm Eller ingen forhåndskvalifiserte med 7 låter per delfinale. Topp 3 til finalen også kan man ha en siste sjanse hvor den siste finaleplassen deles ut.
Dette.
Jepp, akkurat det samme jeg tenker.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vahlley skrev: lør jan 15, 2022 9:35 pm
Sulfat skrev: lør jan 15, 2022 9:33 pm Nei, det er både mer underholdende og mer fair med en klassisk avstemning.
Med fagjuryer da, eller? Det er jo det som er klassisk MGP.
Nei, det trenger man ikke. Tenkte mer på telestemmer, etter at alle hadde sunget, og så rangerer vi dem fra første til siste.
Duellgreie blir veldig omstendelig.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Noe av det sikreste (og tidligste) vårtegnet som finnes:

Plagiatbeskyldninger.

https://www.nrk.no/kultur/arets-forste- ... 1.15812306

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Sulfat skrev: lør jan 15, 2022 9:19 pm
Vahlley skrev: lør jan 15, 2022 9:12 pm Det jeg er mest kritisk til mtp. denne og de siste års MGP-sendinger, er disse evinnelige videointervjuene med artistenes heiagjenger i norske stuer og forsamlingshus. Slitsomme og tidvis krampaktige greier. Det er jo de samme tingene som blir sagt - med lite variasjon.
Det jeg er mest kritisk til er at de skal dra det så voldsomt ut. Hadde holdt med to semifinaler, pluss finale.
10 som synger en gang hver i semi- ingen dueller og superfinale.
8 til finalen- 4 fra hver semi.


Dette er dårlig underholdning, selv for en som elsker ESC.
Veldig likt det eg skreiv på forrige side. Eg er 100% enig. 4-5 delfinaler er ALT for mykje. Men dessverre er mange i kjernefansen kjempefornøgd med dette.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

thewaterfall skrev: lør jan 15, 2022 9:24 pm Ellers så må NRK bestemme seg for hva de ønsker MGP skal være fremover, skal det være fjas og moro og litt sånn kleint useriøst eller skal det være et seriøst program med innslag av selvironi som ikke ødelegger troverdigeten? Føler det havner mellom to stoler egentlig. Kåre Magnus Bergh er en flink programleder når han får være en flink programleder og ikke må være fjasekopp. Synes han ofte gjør en god figur i Stjernekamp, men virker til tider litt utilpass i enkelte innslag i MGP. Virker som NRK Underholdning avd Humor får bestemme for mye av produksjonen til tider. Mikkel Niva er sikkert en flink MGP-jr programleder, men skal han lede MGP så kunne de likså godt satt han sammen med Herman Flesvig slik at det kunne blitt morsomt i det minste. Synes Mikkel Niva ikke er særlig morsom alene, men samtidig tror jeg han kunne vært flink hadde det ikke vært for alt fjaset som følger han.

NRK har uansett en jobb å gjøre, jeg synes de sliter med å forvalte MGP på en god måte. 5 delfinaler er for mange, interessen er egentlig ikke stor nok for dette. Skal de ha forhåndskvalifiserte så kjør maks 3 delfinaler og evt en siste sjanse, fjern disse duellene og øk antallet låter pr delfinale. Jeg tenker kanskje 3 delfinaler med 5 låter + 5 forhåndskvalifiserte. Vinneren av delfinalene går til finalen, nr 2 og 3 går til siste sjansen hvor to får finalebillett. Eller ingen forhåndskvalifiserte med 7 låter per delfinale. Topp 3 til finalen også kan man ha en siste sjanse hvor den siste finaleplassen deles ut.

De kan gjerne også forsøke å kontakte det "etablerte" miljøet i Norge som faktisk bør være realistisk, gjerne de hakket over også og finne ut hva skal til for at de kunne vært med i MGP. Tør å være kritiske innad og hele tiden strebe etter forbedring i nivået. Ikke bare si seg fornøyd med sjangerbredde, men etterlys kvalitet.
Helt enig, men så lenge kjernefansen hyller dette. SÅ er eg redd det ikkje blir endringer.
Eg skjønner dessverre veldig godt at mange etablerte artsiter styrer unna. MGP framstår dessverre ikkje som ein sangkonkurranse, men mest som ein konkurranse for fest og tull. Artistene som deltar er stort sett ukjente og låtene framstår halvdårlege.

Det største problemet er likevel at vi har ein MGP sjef som faktisk meinte at vi i fjor hadde for mange kjente artister. Det var eit mål at dette skal være ein konkurranse for ukjente artister. Då er det ikkje rart at mange kjente artister ikkje velger å stille. Han bør absolutt byttes ut med nokon grad i større grad kan marknadsføre denne konkurranse og muligheter Eurovision kan gje. MGP bør aldri bli eit nytt Idol eller The Voice, men eit mål at etablerte og kjente artister vil stille opp med gode låter for å kunne representere Norge. Så er det sjølvsagt ikkje noko i vegen om ein ny stjerne dukkar opp med ein veldig bra låt, men dette er ein låtkonkurranse. Dessutan burde kjernefansen få mindre makt. Mange av dei sitt i lyttegrupper som veljer ut låtene.

– Ikke for at vi lar oss føre av Creo, men vi er opptatt av nye talenter og nye stjerner, og dette er året for å vise frem Norges nye stjerner for fremtiden, sier Karlsen. https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/a7k ... -maaneskin

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Satt og kikka litt på gamle finaler. Ligger masse ute på NRK TV. Det var litt mer laidback stil i 1995, da "Nocturne" vant, for å si det slik.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Fikk ikke sett live pga legging av unger så har kjørt kjapt igjennom nå. Hva er denne driten? To damer i for trange kostymer, en kar i et bur med sang skrevet av Greta Thunberg, en grufull forhåndskvalifisert jamreballade og en komiakt fra metallbandet som faktisk var det minst elendige bidraget i denne suppa.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Hansiso skrev: lør jan 15, 2022 3:48 pm
pfrog567 skrev: lør jan 15, 2022 2:44 pm
SirJames skrev: tir jan 11, 2022 3:35 am Gjesp, nok et år hvor man, konkurranseopplegget tatt i betraktning, ser at Norge ligger lysår bak profesjonalismen til våre svenske naboer. Resultatet blir jo deretter, også mtp hvem som ønsker å stille opp og konkurrere om en plass i ESC.
Her i Norge ser det ut til at man bare sender noen av gårde til ESC, uten å tenke over bidraget. Det er nok at det liksom er et "personlig budskap" eller "redde hele verden"..
At KEiiNO ikke vant i fjor er og forblir en skandale. De fleste fans som følger med i andre land har skrevet nøyaktig det samme, og jeg er bombesikker på at den kunne utfordret Måneskin.
Enig i den.

SirJames

Legg inn av SirJames »

thewaterfall skrev: lør jan 15, 2022 9:24 pm NRK har uansett en jobb å gjøre, jeg synes de sliter med å forvalte MGP på en god måte.
Årets største understatement kom allerede i januar. Ja ja.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Fringegirl skrev: lør jan 15, 2022 8:25 pm Stakkars Mira, hun trodde nok dette skulle være sjansen til å kickstarte karrieren igjen..
Hun får derimot en sjanse til mtp finaleplass- men foreløpig er hun på plass på "MGP-Torpet" :mrgreen:

Men Mira Craig altså: for en utrolig slitsom stemme å høre på både når hun synger, og snakker vanlig!
Ikke spesielt bra sang heller- men gav litt assosiasjoner til 🇹🇷 faktisk :)

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Men til diskusjonen om MGP-format: 0 direktekvalifiserte deltagere takk

Og gjerne 4 delfinaler med 6 låter i hver hvor de 2 beste går til finalen og de 2 neste går til sistesjansen...
...og hvor disse delfinalene blir arrangert rundt omkring i hele Norge!

Å få MGP-sirkuset rundt i hele landet kan vel være en måte å få opp statusen på i forhold til i dag?
I tillegg var det noe med det at folket selv fikk bestemme hvordan den store finalen skulle se ut- og ikke at halve finalefeltet allerede var besatt, mens resten i stor grad består av forhenværende idoler, the voicer og norske talenter.

Og så må norske MGP-programledere ("god aften" Mikkel Niva) sporenstreks slutte å omtale Eurovision-finalen som "ESK" !

kibby

Legg inn av kibby »

thewaterfall skrev: lør jan 15, 2022 9:24 pm Kåre Magnus Bergh er en flink programleder når han får være en flink programleder og ikke må være fjasekopp. Synes han ofte gjør en god figur i Stjernekamp
Enig. Han var bunnsolid i Idol også.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: søn jan 16, 2022 1:44 am Men til diskusjonen om MGP-format: 0 direktekvalifiserte deltagere takk

Og gjerne 4 delfinaler med 6 låter i hver hvor de 2 beste går til finalen og de 2 neste går til sistesjansen...
...og hvor disse delfinalene blir arrangert rundt omkring i hele Norge!

Å få MGP-sirkuset rundt i hele landet kan vel være en måte å få opp statusen på i forhold til i dag?
I tillegg var det noe med det at folket selv fikk bestemme hvordan den store finalen skulle se ut- og ikke at halve finalefeltet allerede var besatt, mens resten i stor grad består av forhenværende idoler, the voicer og norske talenter.

Og så må norske MGP-programledere ("god aften" Mikkel Niva) sporenstreks slutte å omtale Eurovision-finalen som "ESK" !
Eg er enig at dette kunne være ein god ide. Einaste grunn til at man bør ha direktekvalifiserte er om det gjer det lettare for større artister å delta. I nokon tilfelle har det vært lettare å få med artister om programmet varer kun 1 kveld og ikkje 2 kvelder. Eksempel dersom man planlegger i forhold til konserter. Dog bør folket helst bestemme minst 2 av 3 finalister.

Alternativt bør man ha maks 1 til 2 semifinaler. Neste alle andre land har maks 2 semifinaler. Kun Sverige, Estland og Litauen har fleire. Slovenia har 1 finale for nye artister og 1 hovudfinale med vinnaren av nye artister og etablerte artister i finalen. Israel har The Voice som grunnlag for kven dei sender. I dag er det etter mitt syn ikkje grunnlag for 4 semifinale + sistesjanser. Det mangler både gode nok låter, spennande artister og interesse for meir ein maks 2 semifinale. Fokuset for NRK burde være å lage ein best mulig finale.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

For meg er Dolly Duck lepper diskvalifiserende! Når hun i tillegg har en tåkelur midt i sangen så er det game over!

Beste i går var selvfølgelig Trollfest!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Mine tanker

Mira: Forferdig sceneshow og sur vokal. Sangen ganske anonym 2/10
Trollfest: Ikkje fan av sceneshowen, men forstår at folk kan like det. Sangen går ikkje heim oss meg heller, men plusspoeng for at det er litt annleis og skiller seg ut 4/10
Eline: Frykteleg vokal på dei høgste tonene. Sceneshowet er ok og sangen er ganske anonym dessverre. 3/10
Frode: Beste vokalframføring. Sangen er ganske kjedeleg, men We are stakk seg fram. Fortsatt ganske midt på tre i sum 4/10

Elsie: Småfin låt. Ho synger ganske bra. Sceneframføringa er ganske midt på tre 7/10

Dog ingen av låtene bør sendes til Italia. Elsie er den einaste eg har tru kan ha sjans på finale

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Fazam skrev: lør jan 15, 2022 4:23 pm
Hansiso skrev: lør jan 15, 2022 3:48 pm At KEiiNO ikke vant i fjor er og forblir en skandale. De fleste fans som følger med i andre land har skrevet nøyaktig det samme, og jeg er bombesikker på at den kunne utfordret Måneskin.
Ja, for en skandale. Slike fans fremstår ikke akkurat som spesielt troverdige. Denne trioen er ekstremt oppskrytt blant kjernefansen. Ser du på resultatlista, så var det ikke engelskspråklige bidrag på de tre øverste plassene. Slik synsing blir omtrent det samme som å påstå at Jahn Teigen ville vunnet med Optimist i 1989; hvis han hadde representert Norge.
Dette er selvsagt din subjektive mening. Jeg er ikke nødvendigvis noen KEiiNO-fan. Jeg likte aldri "Spirit in the Sky" noe særlig, men "Monument" er rett og slett nærmest en oppskirift på ESC-seier. Vi nordmenn har helt oppriktig en "uvane" med å sende bidrag som europeiske land ikke forstår seg på. Budskapet til TIX var vakkert, men det slår ikke sterkt nok igjennom med de 3 minuttene han hadde. Da må en ha en mye sterkere melodi og fullpakke i låta.

Det at engelskspråklige bidrag får en mindre plass i toppen, er en realitet, men det beviser bare enda mer mitt poeng. Hva som blir sunget er irrelevant så lenge musikken, uttrykket og showet fenger. KEiiNO sitt uttrykk og musikalitet har alt som skal til for å gjøre det godt i ESC. At du mener de er oppskrytte, er igjen subjektivt, og tror jeg bunner mer i at du ser svakhetene deres fremfor at de faktisk er flinke til å kombinere sine styrker.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.vg.no/rampelys/i/z7eOzw/kra ... grand-prix

Ganske svake tall for MGP. Dog kan handballkamp og HVGM være ein del av grunnen

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 11:57 am https://www.vg.no/rampelys/i/z7eOzw/kra ... grand-prix

Ganske svake tall for MGP. Dog kan handballkamp og HVGM være ein del av grunnen
Hva er det sistnevnte for et program?
Hver Vi Gang møtes? 😉

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Rent Trav skrev: man jan 17, 2022 12:28 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 11:57 am https://www.vg.no/rampelys/i/z7eOzw/kra ... grand-prix

Ganske svake tall for MGP. Dog kan handballkamp og HVGM være ein del av grunnen
Hva er det sistnevnte for et program?
Hver Vi Gang møtes? 😉
Stemmer :)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har sett mye MGP. Men for meg stod disse 4 sangene samlet sett for det svakeste nivået jeg noensinne har sett i en delfinale.

Den første var en slags kopi av kopien av kopien av kopien av kopien av slike sanger som jeg hører i bilen når ungene setter på topp 40. Blekt. Svært blekt. Terningkast 2

Hadde ikke Mira Craig hatt et navn fra den korte perioden hun hadde platesuksess hadde den sangen hun kom med aldri i verden havnet på TV. Den var direkte skrekkelig. Klokkeklar ener på terningen

Trollfest gledet jeg meg til. Men sangen stod ikke i stil til innpakningen. De greide ikke få den sjangermashupen til å sitte i det hele tatt. Terningkast 2

Frodes sang er en sånn klassisk dopausesang når slike dukker opp i den internasjonale finalen. Intetsigende og kjedelig. Skal man ha en ballade må den sitte rett i bullseye for ikke å bare bli en i den øst-europeiske mengden kjedelige ballader. Terningkast 3

Så må det også nevnes at om man på død og liv skal flashe pupper i den grad sang 1 og 2 gjorde, så må man velge stilen til sang 1. Det mammografikostymet til Mira var direkte uflatterende.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Hansiso skrev: man jan 17, 2022 11:42 am Dette er selvsagt din subjektive mening. Jeg er ikke nødvendigvis noen KEiiNO-fan. Jeg likte aldri "Spirit in the Sky" noe særlig, men "Monument" er rett og slett nærmest en oppskirift på ESC-seier. Vi nordmenn har helt oppriktig en "uvane" med å sende bidrag som europeiske land ikke forstår seg på. Budskapet til TIX var vakkert, men det slår ikke sterkt nok igjennom med de 3 minuttene han hadde. Da må en ha en mye sterkere melodi og fullpakke i låta.

Det at engelskspråklige bidrag får en mindre plass i toppen, er en realitet, men det beviser bare enda mer mitt poeng. Hva som blir sunget er irrelevant så lenge musikken, uttrykket og showet fenger. KEiiNO sitt uttrykk og musikalitet har alt som skal til for å gjøre det godt i ESC. At du mener de er oppskrytte, er igjen subjektivt, og tror jeg bunner mer i at du ser svakhetene deres fremfor at de faktisk er flinke til å kombinere sine styrker.
Når man ser hvilken klagesang det utløste når disse tre ikke vant ifjor; vil jeg si at det som jeg har kommet fram til er objektivt. Det var rene hetsen mot vinneren fra fansen. Jeg står definitivt fast ved at de ikke ville gjort det særlig bra; marginalt bedre enn TIX.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 11:57 am https://www.vg.no/rampelys/i/z7eOzw/kra ... grand-prix

Ganske svake tall for MGP. Dog kan handballkamp og HVGM være ein del av grunnen
Når man tar i betraktning at en halv million husstander ikke får inn TV2 for tiden (Telenor), så er dette definitivt ikke noe å skryte av nei. Det beviser da også at dette utvannete duell-konseptet med 4 konkurrerende bidrag (på langt over 1 times sending) bør skrotes neste år.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 10:16 am Elsie er den einaste eg har tru kan ha sjans på finale
Elsa Søllesvik leder i alle fall på vinneroddsen og er den best likte ute i Europa. Den er omtrent dobbelt så populær som bananene.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 5:52 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 10:16 am Elsie er den einaste eg har tru kan ha sjans på finale
Elsa Søllesvik leder i alle fall på vinneroddsen og er den best likte ute i Europa. Den er omtrent dobbelt så populær som bananene.
Ja blir spennande. Eg prøver i år å høyre på låtene når dei går på TV eller etterpå. Eg fekk derimot ingen vinnerfølelse av denne i dag. Dog er det kanskje stor sjans for at denne kan vinne. Enkelte har snakket om at denne kan vinne eurovision, men eg blir svært overrasket om det skje.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»