Generell diskusjon om corona

Låst
basillen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av basillen »

Taururu skrev: lør jul 24, 2021 8:42 am Ser Nakstad er bekymret for smitteutviklingen i Storbritannia.

Jeg tror nok EM må ta det meste av skylden for det. I Norge begynner vi å få en så stor vaksineringsgrad i befolkningen og vi bor relativt spredt utenom sentrale østlandet (hvor så og si alle vokse har fått minst en dose) og bør unngå den store smittespredningen av den grunn.

Når det gjelder Deltavarianten, så får vi håpe nye varianter blir mildere. Trodde det en vanlig utvikling for viruser
Noen bør seriøst gi den mannen en flaske whisky og be ham finne seg noe annet å gjøre en stund. Fyren må jo få magesår av alle disse konstante bekymringene.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Gloriana skrev: søn jul 25, 2021 7:11 pm Dette kan da umulig være lovlig? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... sendt-hjem

Herregud for en galskap. Mannen er altså kjæreste med en norsk kvinne og attpåtil fullvaksinert, fått skriftlig tillatelse til innreise fra UD.... Komplett galskap. Dette må da bryte med menneskerettighetene?
Merkelig at ikke fullvaksinerte skal være unndradd alle tiltak. Jada, de kan helt sikkert bli smittet, men sannsynligheten for dette er lav og videre er det heller ikke sannsynlige at de blir særlig smittsomme. Så er vi jo der at omtrent hele den voksne befolkningen nå straks har fått førstedosen, og alle som ønsker det i risikogruppen er fullvaksinert. Det blir mer og mer tydelig at høsten og vinteren kommer til å bestå av tiltak utover det basale.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:19 pm
Gloriana skrev: søn jul 25, 2021 7:11 pm Dette kan da umulig være lovlig? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... sendt-hjem

Herregud for en galskap. Mannen er altså kjæreste med en norsk kvinne og attpåtil fullvaksinert, fått skriftlig tillatelse til innreise fra UD.... Komplett galskap. Dette må da bryte med menneskerettighetene?
Merkelig at ikke fullvaksinerte skal være unndradd alle tiltak. Jada, de kan helt sikkert bli smittet, men sannsynligheten for dette er lav og videre er det heller ikke sannsynlige at de blir særlig smittsomme. Så er vi jo der at omtrent hele den voksne befolkningen nå straks har fått førstedosen, og alle som ønsker det i risikogruppen er fullvaksinert. Det blir mer og mer tydelig at høsten og vinteren kommer til å bestå av tiltak utover det basale.
Norge og Storbritannia er vel pt de eneste som implementerer slike regler, det er helt sinnsykt. Tenk på alle kjærestepar, ektefeller, familiemedlemmer mm som ikke får sett hverandre pga dette? Nå er store deler av befolkningen vaksinert, antall innlagte er lik hva man hadde i fjor sommer. På samme tid i fjor var altså grensene helt åpne, og ingen var vaksinerte. Det sier jo litt om idiotien i dette. Norge lider av flinkpikesyndromer, man skal liksom være best i alt. Best i å være strengest, best i å ha få innlagte, koste hva pokker det vil - selv om man bryter helt elementære menneskerettigheter og norsk grunnlov.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:18 pm
Taururu skrev: lør jul 24, 2021 8:42 am Ser Nakstad er bekymret for smitteutviklingen i Storbritannia.

Jeg tror nok EM må ta det meste av skylden for det. I Norge begynner vi å få en så stor vaksineringsgrad i befolkningen og vi bor relativt spredt utenom sentrale østlandet (hvor så og si alle vokse har fått minst en dose) og bør unngå den store smittespredningen av den grunn.

Når det gjelder Deltavarianten, så får vi håpe nye varianter blir mildere. Trodde det en vanlig utvikling for viruser
Noen bør seriøst gi den mannen en flaske whisky og be ham finne seg noe annet å gjøre en stund. Fyren må jo få magesår av alle disse konstante bekymringene.
Spørs om det ikke er Dagbladet som har lagt mest trykk på bekymret.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:17 pm
HNilsen skrev: søn jul 25, 2021 1:59 pm Vi som er på ferie i utlandet har fått en sms fra Helsedirektoratet der det framstilles som at absolutt alle må i karantenehotell eller i 10 dagers karantene ved hjemreise.

https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-mi ... 1.15585441

Dette selv om det jo ikke er tilfellet for det store flertallet av den norske befolkningen, fordi de aller fleste av oss har mottatt minst en vaksinedose og dermed slipper både karantenehotell og mer enn tre dagers karantene i eget hjem ved hjemreise. Hvorfor skal vi finne oss i dårlig, upresis og til dels uriktig informasjon fra våre myndigheter? Til vanlig stiller vi strenge krav til hvordan myndigheten kommuniserer til befolkningen, men her blir en kommunikasjonsform, som ligger tett på manipulasjon, nærmest forbigått i stillhet i mediene. For min del – og jeg vil tro det gjelder en god del andre også – så fører dette til at jeg har fått større mistillit til myndighetene. Jeg er mer usikker på om jeg kan stole på myndighetene og om de vil meg vel. Dette er konsekvensene som på lengre sikt kan få større følger enn selve koronaen, fordi jeg er overbevist om at flere tenker som meg.
Dette er direkte forstyrrende lesing. Men vi har vel sett helt fra oktober 2020 av at åpen og ærlig kommunikasjon har blitt stadig mer nedprioritert i forhold til skremselspropaganda, manipulasjon og, til tider, direkte løgn.
Man kan aldri dra strikken for langt når det går denne veien. Så lenge motivet er smittevern kan man skremme og prate verste fall så lenge man orker og gidder, men gud forby at man forsøker å se litt positivt på det. Er det virkelig noen som tror vi klarer å leve normalt med dette viruset om 2-3 måneder når alle voksne er fullvaksinerte?

Forøvrig hyggelig å se deg her inne, basillen! Det er godt å se at så mange travere finner veien inn hit :D

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Leif_8 skrev: søn jul 25, 2021 10:11 pm Hei Enhanced
Hei Leif
Leif_8 skrev: søn jul 25, 2021 10:11 pm Seriøst ? En konspiskrulle i FHI?

Gøyalt, men håper det går bra med vedkommende da. At vedkommendes karrieremuligheter ikke begrenses.
Rødland virker ikke konspiratorisk, det var egentlig ikke det jeg mente. Men han, og flere, virker å være rimelig frustrert over å ikke bli hørt. Jeg skjønner jo at det er frustrerende at f.eks. ustabile PCR-tester er det måleinstrumentet vi bruker for å stenge ned / innføre kraftige tiltak som har enorm påvirkning på livene til innbyggerne - når de (ekspertisen i FHI) prøver å si fra om at disse testene er ikke nøyaktige nok - uten å en gang bli hørt.

Se f.eks. på den største golfstjernen til Spania, Jon Rahm, som nå ikke får reise til OL pga. at han fikk ett eneste positivt utslag på en PCR-test. Det er nok veldig lite trolig at han har covid-19, men OL har nok antageligvis et helt sinnrikt regime med "one strike and you're out".

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Enhanced skrev: søn jul 25, 2021 11:25 pm
Leif_8 skrev: søn jul 25, 2021 10:11 pm Hei Enhanced
Hei Leif
Leif_8 skrev: søn jul 25, 2021 10:11 pm Seriøst ? En konspiskrulle i FHI?

Gøyalt, men håper det går bra med vedkommende da. At vedkommendes karrieremuligheter ikke begrenses.
Rødland virker ikke konspiratorisk, det var egentlig ikke det jeg mente. Men han, og flere, virker å være rimelig frustrert over å ikke bli hørt. Jeg skjønner jo at det er frustrerende at f.eks. ustabile PCR-tester er det måleinstrumentet vi bruker for å stenge ned / innføre kraftige tiltak som har enorm påvirkning på livene til innbyggerne - når de (ekspertisen i FHI) prøver å si fra om at disse testene er ikke nøyaktige nok - uten å en gang bli hørt.

Se f.eks. på den største golfstjernen til Spania, Jon Rahm, som nå ikke får reise til OL pga. at han fikk ett eneste positivt utslag på en PCR-test. Det er nok veldig lite trolig at han har covid-19, men OL har nok antageligvis et helt sinnrikt regime med "one strike and you're out".
Jeg tror virkelig ikke han prøver å formidle at PCR-tester ikke er nøyaktige, for de er beviselig ekstremt nøyaktige. Det tror jeg ikke du finner noen i FHI som sår tvil rundt. Det han sier er en PCR-test ikke forteller om en person er syk eller smittsom fordi om PCR-testen er positiv. Den kan like så godt bety at personen er asymptomatisk med tilnærmet null evne til å smitte, eller allerede gjennomgått sykdom og at det kun er dødt virus som slår ut på testen.

basillen

Legg inn av basillen »

Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:19 pm Det blir mer og mer tydelig at høsten og vinteren kommer til å bestå av tiltak utover det basale.
Akkurat som fryktet. Helt utrolig at risikoaversjonen har nådd et slikt nivå. Ubegripelig.

Det er faktisk interessant å se hva som skjer i UK nå. De siste dagene har vist en tydelig nedgang i smittetilfeller. Så hvis UK nå er "over toppen" i denne bølgen, og dødsfallene forblir så lave som de faktisk har vært gjennom hele bølgen, så tyder jo alt på at dette viruset ikke lenger utgjør en større trussel enn influensa i en vaksinert befolkning. Faktisk er dødstallene langt under det de er under en vanlig influensabølge. Likevel skal vi altså fortsette med tiltak som bryter med både grunnlover og menneskerettigheter. Jeg klarer bare ikke å skjønne det.

Det ene lille halmstrået jeg nå klamrer meg til er at når vi om to-tre måneder her til lands faktisk har gitt alle over 18 som ønsker det dose to, så innser regjeringen at det ikke er mer som kan gjøres. Hvis ikke man kan åpne opp fullstendig da, så kan man rett og slett aldri gjøre det.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Her er ennå en som ikke trodde det fantes noe Covid - og som angrer: https://www.dagbladet.no/kjendis/hanet- ... t/74048136

Lezah

Legg inn av Lezah »

B.O.B. skrev: søn jul 25, 2021 11:28 pm Her er ennå en som ikke trodde det fantes noe Covid - og som angrer: https://www.dagbladet.no/kjendis/hanet- ... t/74048136
Leste gjennom twitteren hans, stor humor. Var ikke måte på hvor idiotisk vaksinering og slikt var.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:28 pm
Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:19 pm Det blir mer og mer tydelig at høsten og vinteren kommer til å bestå av tiltak utover det basale.
Akkurat som fryktet. Helt utrolig at risikoaversjonen har nådd et slikt nivå. Ubegripelig.

Det er faktisk interessant å se hva som skjer i UK nå. De siste dagene har vist en tydelig nedgang i smittetilfeller. Så hvis UK nå er "over toppen" i denne bølgen, og dødsfallene forblir så lave som de faktisk har vært gjennom hele bølgen, så tyder jo alt på at dette viruset ikke lenger utgjør en større trussel enn influensa i en vaksinert befolkning. Faktisk er dødstallene langt under det de er under en vanlig influensabølge. Likevel skal vi altså fortsette med tiltak som bryter med både grunnlover og menneskerettigheter. Jeg klarer bare ikke å skjønne det.

Det ene lille halmstrået jeg nå klamrer meg til er at når vi om to-tre måneder her til lands faktisk har gitt alle over 18 som ønsker det dose to, så innser regjeringen at det ikke er mer som kan gjøres. Hvis ikke man kan åpne opp fullstendig da, så kan man rett og slett aldri gjøre det.
Jeg skal hvert fall leve 100% normalt et par uker etter første vaksinedose. Da er det tilbake til å slikke dørhåndtak og klemme alt og alle jeg møter.
Sist redigert av Funkhouser den søn jul 25, 2021 11:38 pm, redigert 1 gang totalt.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:27 pmJeg tror virkelig ikke han prøver å formidle at PCR-tester ikke er nøyaktige, for de er beviselig ekstremt nøyaktige. Det tror jeg ikke du finner noen i FHI som sår tvil rundt. Det han sier er en PCR-test ikke forteller om en person er syk eller smittsom fordi om PCR-testen er positiv. Den kan like så godt bety at personen er asymptomatisk med tilnærmet null evne til å smitte, eller allerede gjennomgått sykdom og at det kun er dødt virus som slår ut på testen.
Ja, jeg er enig i at jeg formulerte det litt upresist. Jeg tenkte unøyaktige i den form av det du skrev - man er ikke nødvendigvis syk eller smittebærende. Ergo burde det ikke være en positiv PCR-test man bruker til å avgjøre "smittetrykket".

basillen

Legg inn av basillen »

Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:24 pm
Man kan aldri dra strikken for langt når det går denne veien. Så lenge motivet er smittevern kan man skremme og prate verste fall så lenge man orker og gidder, men gud forby at man forsøker å se litt positivt på det. Er det virkelig noen som tror vi klarer å leve normalt med dette viruset om 2-3 måneder når alle voksne er fullvaksinerte?

Forøvrig hyggelig å se deg her inne, basillen! Det er godt å se at så mange travere finner veien inn hit :D
Hyggelig å se deg her inne også! Nå som VGD åpenbart har valgt "suicide-by-redesign" så er det jo kjekt, som du påpeker, at travere finner veien til et nytt sted :). Har vært litt inne på diskusjon.no i det siste også, men spørs om jeg gidder å være aktiv på to fora over lengre tid. Så hvis vi får "samlet" de gamle VGD-debattantene her, så blir det nok her jeg fortsetter å kjempe den gode kampen!

basillen

Legg inn av basillen »

Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:31 pm
Jeg skal hvert fall leve 100% normalt et par uker etter første vaksinedose. Da er det tilbake til å slikke dørhåndtak og klemme alt og alle jeg møter.
Ja, nå er det snart fire uker siden jeg fikk min første dose, så jeg lever temmelig som normalt nå. Jeg er dog fortsatt obs på avstand i butikken og slikt, av respekt for andre. Og jeg kommer nok til å unngå trange utesteder inntil jeg har fått dose to.

Etter at dose to er på plass er det imidlertid ikke snakk om noe annet enn å leve et gammelt liv igjen. Ettersom Covid-19 etter alt å dømme blir endemisk, så kommer de aller fleste av oss til å få viruset før eller siden. Dette er uunngåelig og faktisk også nødvendig! Eksponering for ulike varianter vil nemlig være viktig for å bygge opp kryssimmunitet mot ulike varianter i befolkningen. Av den grunn ser jeg ingen grunn til å være redd for å eksponere meg for viruset etter full vaksinasjon da sannsynligheten for alvorlig sykdomsforløp som fullvaksinert vil være ekstremt lav.

William_S

Legg inn av William_S »

Mens her i Gøteborg hvor jeg befinner meg er alt som normalt omtrent. Ingen Qr koder på serveringssteder omtrent, veldig få pleksiglass og omtrent det som minner en om Covid 19 er noen plakater som sier man skal holde avstand

Deila

Legg inn av Deila »

William_S skrev: søn jul 25, 2021 11:58 pm Mens her i Gøteborg hvor jeg befinner meg er alt som normalt omtrent. Ingen Qr koder på serveringssteder omtrent, veldig få pleksiglass og omtrent det som minner en om Covid 19 er noen plakater som sier man skal holde avstand
QR-koder på serveringssteder er jo helt genialt, og noe de bør beholde også etter korona. Deilig og bare ta bilde av QR-koden så kommer servitøren med det du har bestilt av drikke. Slipper og måtte forsøke å huke tat i servitøren du aldri får tak i når det er travelt for eksempel.

William_S

Legg inn av William_S »

Grøfterulleren skrev: man jul 26, 2021 12:00 am
William_S skrev: søn jul 25, 2021 11:58 pm Mens her i Gøteborg hvor jeg befinner meg er alt som normalt omtrent. Ingen Qr koder på serveringssteder omtrent, veldig få pleksiglass og omtrent det som minner en om Covid 19 er noen plakater som sier man skal holde avstand
QR-koder på serveringssteder er jo helt genialt, og noe de bør beholde også etter korona. Deilig og bare ta bilde av QR-koden så kommer servitøren med det du har bestilt av drikke. Slipper og måtte forsøke å huke tat i servitøren du aldri får tak i når det er travelt for eksempel.
Ikke nødvendigvis uenig i dette men her bestiller man i baren for det meste uansett. Restauranter har jo uansett system fra før pandemien. Qr koder på rene barer er helt unødvendig

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:31 pm
Jeg skal hvert fall leve 100% normalt et par uker etter første vaksinedose. Da er det tilbake til å slikke dørhåndtak og klemme alt og alle jeg møter.
De av rustfritt stål er de beste, for der overlever viruset av en eller annen grunn lengst.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:45 pm Så hvis vi får "samlet" de gamle VGD-debattantene her, så blir det nok her jeg fortsetter å kjempe den gode kampen!
Jeg tror det er ment å være morsomt, men jeg blir alltid litt skremt når noen påberoper seg å kjempe for det som er godt eller riktig. Men du mener kanskje at selve kampen er god og det er noe annet.

basillen

Legg inn av basillen »

Hardy-guttene skrev: man jul 26, 2021 12:33 am
basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:45 pm Så hvis vi får "samlet" de gamle VGD-debattantene her, så blir det nok her jeg fortsetter å kjempe den gode kampen!
Jeg tror det er ment å være morsomt, men jeg blir alltid litt skremt når noen påberoper seg å kjempe for det som er godt eller riktig. Men du mener kanskje at selve kampen er god og det er noe annet.
Det var ment å være humoristisk, ja :). Synd humoren ikke falt helt i smak.

basillen

Legg inn av basillen »

LittleSteven skrev: man jul 26, 2021 12:30 am
Håper du har rett, men frykter at vi er ferdige med absolutt alle rundt 15. oktober. Så må man vente 2 uker på beskyttelse for alle, så begynner prat om 3. dose, deretter at beskyttelsen svekkes etter x måneder, og til sist en uunngåelig vinterbølge. Osv, osv, osv....

Blir jævlig sur om jeg igjen må på hjemmekontor i vinter for eks, men blir like overrasket om jeg ikke må det :P Som nevnt tidligere i dag, forventer jeg trinn 5 kalt "2019" fra senest 1. november. Ellers tar jeg på meg Guy Fawkes-maske og begynner å rope "Remember remember the 5th of November" utenfor Stortinget med Charter-Svein :) (Bare for å presisere, ren spøk fra min side, jeg kommer aldri til å gjøre noe ulovlig/voldelig, og oppfordrer heller ingen andre til det naturligvis).

Jeg ser nå at Premier League og andre i England vurderer covid-pass. Noe Frankrike begynte med denne uken. Fullstendig galskap...
Jeg deler absolutt dine bekymringer. Også i henhold til at innføring covid-pass er komplett galskap og oppskriften på et splittet samfunn med stor mulighet for demonstrasjoner, uro og fremveksten av parallelle samfunn. Det er ille nok at man har vurdert det i en overgangsfase for å kunne åpne opp mer av økonomien, men å gjøre dette når så og si alt som kan krype og gå over 18 år har fått tilbud om vaksine er moralsk forkastelig. Og veldig, veldig farlig.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:17 pm

Dette er direkte forstyrrende lesing. Men vi har vel sett helt fra oktober 2020 av at åpen og ærlig kommunikasjon har blitt stadig mer nedprioritert i forhold til skremselspropaganda, manipulasjon og, til tider, direkte løgn.
Her er mer å ta av. MYE mer! Et eksempel til. Myndighetene har tydeligvis pekt seg ut Danmark som det absolutt farligste landet i Europa. Dette knøttlille landet tror jeg er delt inn i hele fem (!) soner. Et land man kan kjøre gjennom på tre timer. F.eks. er København rød sone, mens Køge bugt er oransje sone. Lenge var Køge bugt grønn sone. Det betød da at man måtte i karantene hvis man hadde vært i København, men ikke hvis man hadde vært i Ishøj. Jeg kan informere om at Ishøj, som ligger ved Køge bugt, er en 20 minutters togtur unna Hovedbanegården i København. Her har myndighetene finsiktet hver eneste lille klitte og hede i Danmark, mens absolutt HELE Polen er grønt. Et land på 312 683 km² og 40 millioner innbyggere.

Det er umulig se logikken i en slik inndeling. Det er umulig å se et system i en slik inndeling. Det er umulig å se de gode argumentene for en slik inndeling. For jeg skal virkelig like å høre Helsedirektoratet argumentere for at ikke Polen – om landet var inndelt med like stor iver og med like stor nidkjærhet som Danmark – også ville ha flere røde og oransje soner. Grensekryssing mellom våre naboland burde ha første prioritet ved gjenåpningen, og den burde gjøres enklest mulig. Her gjør man det motsatte.

Innreiseregler som dette framstår som den rene skjære idiotien hvis eneste formål er å plage folk mest mulig. Plage folk mest mulig, fordi portforbud-Høyre scorer billige populistpoeng på det.

basillen

Legg inn av basillen »

HNilsen skrev: man jul 26, 2021 12:46 am
Her er mer å ta av. MYE mer! Et eksempel til. Myndighetene har tydeligvis pekt seg ut Danmark som det absolutt farligste landet i Europa. Dette knøttlille landet tror jeg er delt inn i hele fem (!) soner. Et land man kan kjøre gjennom på tre timer. F.eks. er København rød sone, mens Køge bugt er oransje sone. Lenge var Køge bugt grønn sone. Det betød da at man måtte i karantene hvis man hadde vært i København, men ikke hvis man hadde vært i Ishøj. Jeg kan informere om at Ishøj, som ligger ved Køge bugt, er en 20 minutters togtur unna Hovedbanegården i København. Her har myndighetene finsiktet hver eneste lille klitte og hede i Danmark, mens absolutt HELE Polen er grønt. Et land på 312 683 km² og 40 millioner innbyggere.

Det er umulig se logikken i en slik inndeling. Det er umulig å se et system i en slik inndeling. Det er umulig å se de gode argumentene for en slik inndeling. For jeg skal virkelig like å høre Helsedirektoratet argumentere for at ikke Polen – om landet var inndelt med like stor iver og med like stor nidkjærhet som Danmark – også ville ha flere røde og oransje soner. Grensekryssing mellom våre naboland burde ha første prioritet ved gjenåpningen, og den burde gjøres enklest mulig. Her gjør man det motsatte.

Innreiseregler som dette framstår som den rene skjære idiotien hvis eneste formål er å plage folk mest mulig. Plage folk mest mulig, fordi portforbud-Høyre scorer billige populistpoeng på det.
Såpass ja? Jeg var faktisk ikke klar over at regjeringen har foretatt en så til de grader detaljert dissekering av knøttlille Danmark. Hva i all verden er det for noe tull? Som du påpeker så oser dette av at man vil skåre populistpoeng ved å "straffe" alle de som er så "uansvarlige" ved å legge ferien til utlandet.

Min kones foreldre bor i utlandet, og nå er det to år siden vi hadde anledning til å treffe dem. Altså har ikke mine barn fått tilbrakt noe som helst tid med sine besteforeldre på mors side på to år. Vi har svært lyst å få mulighet til reise til dem så snart som mulig da de begynner å trekke på årene, og helsen deres viser tegn på å skrante. Men så lenge reisereglene er så til de grader håpløse så orker vi ikke alt stresset som følger med dette. Kanskje det er nettopp det Høyre ønsker.

basillen

Legg inn av basillen »

LittleSteven skrev: man jul 26, 2021 12:56 am
Indeed, de snakker om "fra oktober" i PL. Så la oss anta de snakker om fra 1. oktober. Det er over 2 mnd til. Da tipper jeg alle har fått tilbud om 2 doser i England (70 % av alle voksne har nå fått 2 doser). Helt forkastelig! Jeg var som jeg skrev på VGD litt i tenkeboksen, men valgte å ta vaksinen, og skal selvsagt ta 2. dose også (men gidder ikke noe 3. dose/booster/tweeket dose for nye varianter, nok får være nok). Men selv om jeg kommer inn på slike arrangementer og jeg elsker PL, vurderer jeg boikott av alt slikt. Problemet blir vel dersom alle land krever det ved innreise og alle kule ting både i Norge og utlandet krever det. Blir nok mange runder med meg selv da :)
Jeg skjønner heller ikke logikken her. Hvis dette er så viktig å få på plass, hvorfor da vente helt til oktober? Og nye data fra Israel viser at Pfizer-vaksinerte dessverre ikke er så godt beskyttet mot å spre smitte med Deltavarianten som ønskelig. Det har nå vært mange eksempler på fullvaksinerte som har spredd smitte, så hva er da egentlig poenget? Risikoen for smittespredning er kanskje hakket lavere, men hvor mye har man egentlig å "vinne" på dette sett i forhold til alle problemene det skaper?

Jeg har faktisk en snikende mistanke om at dette ikke er noe som faktisk kommer til å bli innført, men at det kun brukes nå som et kynisk pressmiddel for å få flere unge til å ta vaksine. Så blir det gjerne hevdet i september eller noe slik at "nå har såpass mange tatt vaksine at vi ikke lenger har bruk for vaksinepass." Det ville i hvert fall ikke forbauset meg. Hvis det er én ting pandemien har vist oss, så er det at Boris Johnson vingler mer frem og tilbake enn en full sjømann på perm.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

basillen skrev: man jul 26, 2021 1:11 am
Min kones foreldre bor i utlandet, og nå er det to år siden vi hadde anledning til å treffe dem. Altså har ikke mine barn fått tilbrakt noe som helst tid med sine besteforeldre på mors side på to år. Vi har svært lyst å få mulighet til reise til dem så snart som mulig da de begynner å trekke på årene, og helsen deres viser tegn på å skrante. Men så lenge reisereglene er så til de grader håpløse så orker vi ikke alt stresset som følger med dette. Kanskje det er nettopp det Høyre ønsker.
Jeg tror ikke Høyre har noen andre ønsker enn å øke oppslutningen, og de ser at strenge tiltak støttes i befolkningen. Jeg er derimot mer usikker på Helsedirektoratets agenda.

Champis

Legg inn av Champis »

basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:13 pm
lok1 skrev: søn jul 25, 2021 10:33 pm
mini-Australia
Nå har det jo begynt å rakne skikkelig i Australia!

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Champis skrev: man jul 26, 2021 2:08 am
basillen skrev: søn jul 25, 2021 11:13 pm
lok1 skrev: søn jul 25, 2021 10:33 pm
mini-Australia
Nå har det jo begynt å rakne skikkelig i Australia!
Over halve landet sitter i streng lockdown, mon tro hva Nyborg og de andre Zero Covid folka tenker. Når ikke Australia klarer det tror jeg ingen andre vestlige land vil.

Forøvrig er 12% av landet fullvaksinert, et av de laveste tallene blant såkalte i-land. Er det Australia som har feilet eller er det verdens samlede håndtering av vaksineproduksjon og fordeling? Jeg tenker det siste, ganske utrolig at man ikke kan få på plass en avtale om at alle land kan produsere vaksiner midt i en global krise.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

LittleSteven skrev: man jul 26, 2021 12:56 amJeg var som jeg skrev på VGD litt i tenkeboksen, men valgte å ta vaksinen, og skal selvsagt ta 2. dose også (men gidder ikke noe 3. dose/booster/tweeket dose for nye varianter, nok får være nok).
Jeg sliter med å forstå snakket om booster-dose (annet enn til personer som av andre grunner ikke har fått så mye virkning av to doser). All data vi har så langt, så vidt jeg har sett, tyder på at mengden av antistoffer etc. i kroppen er stigende for alle vaksinetyper, selv etter typ 8-9 måneder nå, og det har jo også vært spekulert i at beskyttelsen kan vare hele livet.

Så foreløpig kan jeg ikke forstå annet enn at snakket om boostere blir i stor grad drevet av vaksine-utviklerne, som gjerne ønsker at det blir vanlig å ta så mange oppfølgingsdoser som mulig på jevnlig basis.


Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Enhanced skrev: søn jul 25, 2021 11:37 pm
Funkhouser skrev: søn jul 25, 2021 11:27 pmJeg tror virkelig ikke han prøver å formidle at PCR-tester ikke er nøyaktige, for de er beviselig ekstremt nøyaktige. Det tror jeg ikke du finner noen i FHI som sår tvil rundt. Det han sier er en PCR-test ikke forteller om en person er syk eller smittsom fordi om PCR-testen er positiv. Den kan like så godt bety at personen er asymptomatisk med tilnærmet null evne til å smitte, eller allerede gjennomgått sykdom og at det kun er dødt virus som slår ut på testen.
Ja, jeg er enig i at jeg formulerte det litt upresist. Jeg tenkte unøyaktige i den form av det du skrev - man er ikke nødvendigvis syk eller smittebærende. Ergo burde det ikke være en positiv PCR-test man bruker til å avgjøre "smittetrykket".
Ja, da forstår jeg. Vi er ganske enige i det, vanskelig å forstå at absolutte smittetall skal være styringsparameter #1 fortsatt. I det hele tatt burde det ikke styre noe som helst, det holder å se på innlagte. Hvis man krever enda bedre kontroll kan man se på andel positive tester og andelen tilfeller med ukjent smitteopphav. Straks er alle voksne som ønsker det vaksinert med minst en dose, da burde man stoppe alt annet enn det basale og TISK. Etter alle disse også er fullvaksinerte bør det også oppheves.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»