Generell diskusjon om corona

Låst
William_S

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av William_S »

Man åpnet som sagt Pandoras eske i mars 2020 med tiltak som aldri tidligere har blitt gjennomført.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: lør jun 18, 2022 4:12 pm Man åpnet som sagt Pandoras eske i mars 2020 med tiltak som aldri tidligere har blitt gjennomført.
Og det var aldri snakk om å justere tilnærming underveis, selv om man ikke hadde den minste peiling på hvilke av tiltakene som fungerte.

basillen

Legg inn av basillen »

Hetfield skrev: lør jun 18, 2022 4:19 pm
William_S skrev: lør jun 18, 2022 4:12 pm Man åpnet som sagt Pandoras eske i mars 2020 med tiltak som aldri tidligere har blitt gjennomført.
Og det var aldri snakk om å justere tilnærming underveis, selv om man ikke hadde den minste peiling på hvilke av tiltakene som fungerte.
"Det er summen av tiltak som teller."

basillen

Legg inn av basillen »

SirJames skrev: lør jun 18, 2022 1:00 am
BigWhale skrev: fre jun 17, 2022 10:57 pm
Rexwiller skrev: fre jun 17, 2022 10:54 amDet meldes om korona-kaos i sykkelmiljøet to uker før TdF. Jeg ser ikke for meg restriksjoner innenlands i sommer, men blir ikke forundret om man strammer til i andre land. Dette går faen ikke over.
Enkelte land har ingen planer om å la dette gå over, som Tyskland. De vurderer nå å innføre permanent maskebruk mellom Oktober og Mars hvert år:

https://www.welt.de/politik/deutschland ... orona.html

Artikkelen er på Tysk og er en pluss-artikkel, men kjører en den igjennom Google Translate så leser en at:

"Føderale myndigheter vurderer en generell forpliktelse til å bære masker fra oktober. «O-til-O-regelen» har så langt i hovedsak vært kjent for bilistene med tanke på vinterdekkreguleringen – det kan endre seg i fremtiden. Fra høsten av kunne plikten til å bruke munn- og nesebeskyttelse være lovpålagt frem til påske."
Som ehall sier lenger opp; listen over land man ikke ønsker å besøke begynner å bli lang. Jeg var i Tyskland i slutten av mai, og da var det null og niks munnbindhysteri. Men en slik fast regel som dette = styrer unna flere besøk dit.
Et lite håp er jo at nå som tyskerne har fått erfare frihet noen måneder, så kan det være betraktelig mer motstand i befolkningen mot dette munnbindtullet til høsten igjen. Kanskje vi ser en mye større grad av sivil ulydighet enn før. VI kan i hvert fall håpe.

basillen

Legg inn av basillen »

SirJames skrev: lør jun 18, 2022 12:58 am
basillen skrev: fre jun 17, 2022 1:47 pm
Rexwiller skrev: fre jun 17, 2022 10:54 am Det meldes om korona-kaos i sykkelmiljøet to uker før TdF. Jeg ser ikke for meg restriksjoner innenlands i sommer, men blir ikke forundret om man strammer til i andre land. Dette går faen ikke over.
Nei, fuglene vet når dette faktisk tar slutt. Mange land holder jo fremdeles på med ganske så sinnssyke regler. Jeg følger en del med på Singapore da vi har slektninger der som vi kunne tenke oss å besøke, men det frister ikke så lenge landet fremdeles kjører med munnbindpåbud for alle over 6 år på alle innendørs arenaer. Og ikke nok med det. Her er hva man kan forvente dersom man bli tatt i å ikke gå med munnbind innendørs:

"First-time offenders who fail to comply with the above rules will be fined up to $10,000 and or jailed for up to 6 months if prosecuted in court."

https://singaporelegaladvice.com/covid- ... pore-2022/

Vi snakker altså her om et land som truer med opp til 6 måneders fengsel for ikke å gå med munnbind på butikken. Nei takk. Jeg tror jeg holder meg unna enn så lenge.
Mulig jeg husker feil, men mener å huske at Singapore har ekstreme straffer bare for å spytte ut tyggisen på gata..?
Ja, du kan få noen tusenlapper i bot (https://www.holidify.com/pages/singapor ... -1804.html).

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: fre jun 17, 2022 11:56 pm
BigWhale skrev: fre jun 17, 2022 10:57 pm
Rexwiller skrev: fre jun 17, 2022 10:54 amDet meldes om korona-kaos i sykkelmiljøet to uker før TdF. Jeg ser ikke for meg restriksjoner innenlands i sommer, men blir ikke forundret om man strammer til i andre land. Dette går faen ikke over.
Enkelte land har ingen planer om å la dette gå over, som Tyskland. De vurderer nå å innføre permanent maskebruk mellom Oktober og Mars hvert år:

https://www.welt.de/politik/deutschland ... orona.html

Artikkelen er på Tysk og er en pluss-artikkel, men kjører en den igjennom Google Translate så leser en at:

"Føderale myndigheter vurderer en generell forpliktelse til å bære masker fra oktober. «O-til-O-regelen» har så langt i hovedsak vært kjent for bilistene med tanke på vinterdekkreguleringen – det kan endre seg i fremtiden. Fra høsten av kunne plikten til å bruke munn- og nesebeskyttelse være lovpålagt frem til påske."
Dette er jo det som har blitt omtalt som the New normal son tidligere ble avfeid som en absurd konspirasjonsteori. Er ikke så sikker på det lenger.
Tysklands helseminister uttaler sågar at "This must be a norm."

https://www.dw.com/en/german-health-min ... a-62168610

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Hyggelig overskrift i lokalavisene nå: "Covid er tilbake! Slik blir sommerbølgen"
Gidder selvsagt ikke klikke på denne saken, men regner med ekstra vaksinedoser og munnbind i butikkene er løsningen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

DrilloIce skrev: søn jun 19, 2022 5:01 pm Hyggelig overskrift i lokalavisene nå: "Covid er tilbake! Slik blir sommerbølgen"
Gidder selvsagt ikke klikke på denne saken, men regner med ekstra vaksinedoser og munnbind i butikkene er løsningen.
Jeg gadd heller ikke klikke på den. Fullstendig uinteressant. Sykdom er en del av livet, gidder ikke lese om det hele tiden. Spesielt når det er mer dommedagsprofetier enn edruelighet.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

DrilloIce skrev: søn jun 19, 2022 5:01 pm Hyggelig overskrift i lokalavisene nå: "Covid er tilbake! Slik blir sommerbølgen"
Gidder selvsagt ikke klikke på denne saken, men regner med ekstra vaksinedoser og munnbind i butikkene er løsningen.
Kan berolige deg med at artikkelen ikke snakker om nye tiltak og at det ikke blir aktuelt, kun en anbefaling om en 4 vaksinedose for de over 65, så bare til å roe ned lanken før dere hisser dere opp over hva DERE TROR kan stå i artikkelen om tiltak.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Er det ingen som stusser over så mange trafikk ulykker i det siste ? Svaret kan være korona. Her er link uten betaling.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ldt-forlop

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/WjP ... med-20-aar

basillen

Legg inn av basillen »

Jeg begynner å tvile mer og mer på at asiatiske land noen ganger kommer til å lempe på munnbindtiltaket. Våre slektninger i Singapore sier at det er ingen tegn på at tiltaket kommer til å fjernes der (og her må også barn gå med munnbind på skolen), og vi kan lese følgende uttalelse fra sjefen for Japan Medical Association (min personlige utheving):

Toshio Nakagawa, president of the Japan Medical Association, suggested face coverings could remain the norm for the foreseeable future. “I believe that the day people can stop wearing masks will never come in Japan so long as the country continues seeing coronavirus cases,” he said.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... orea-covid

Ja, ja. Det får bli Europa (minus Tyskland) og USA på meg fremover. Synd, da jeg alltid har likt å reise til asiatiske land, men dette blir rett og slett alt for dystopisk.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: søn jun 19, 2022 10:03 pm Jeg begynner å tvile mer og mer på at asiatiske land noen ganger kommer til å lempe på munnbindtiltaket. Våre slektninger i Singapore sier at det er ingen tegn på at tiltaket kommer til å fjernes der (og her må også barn gå med munnbind på skolen), og vi kan lese følgende uttalelse fra sjefen for Japan Medical Association (min personlige utheving):

Toshio Nakagawa, president of the Japan Medical Association, suggested face coverings could remain the norm for the foreseeable future. “I believe that the day people can stop wearing masks will never come in Japan so long as the country continues seeing coronavirus cases,” he said.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... orea-covid

Ja, ja. Det får bli Europa (minus Tyskland) og USA på meg fremover. Synd, da jeg alltid har likt å reise til asiatiske land, men dette blir rett og slett alt for dystopisk.
Ja man kan jo dra til de nordiske land og UK og. Husker jo det var mange som mente det Boris Johnson gjorde var galskap allerede i juli i fjor. Så fikk de jo noen tiltak igjen utover høsten og vinteren som følge av omikron. Men de ble opphevet kort tid etter Norge hadde endelig opphevet alt.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

basillen skrev: søn jun 19, 2022 10:03 pm Jeg begynner å tvile mer og mer på at asiatiske land noen ganger kommer til å lempe på munnbindtiltaket. Våre slektninger i Singapore sier at det er ingen tegn på at tiltaket kommer til å fjernes der (og her må også barn gå med munnbind på skolen), og vi kan lese følgende uttalelse fra sjefen for Japan Medical Association (min personlige utheving):

Toshio Nakagawa, president of the Japan Medical Association, suggested face coverings could remain the norm for the foreseeable future. “I believe that the day people can stop wearing masks will never come in Japan so long as the country continues seeing coronavirus cases,” he said.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... orea-covid

Ja, ja. Det får bli Europa (minus Tyskland) og USA på meg fremover. Synd, da jeg alltid har likt å reise til asiatiske land, men dette blir rett og slett alt for dystopisk.
Korona ble et påskudd for å innføre permanente inngripne tiltak i disse landene, akkurat som flere av oss fryktet flere ganger underveis i pandemien.

Hvem ler nå og avfeier dette over en lav sko som konspirasjonsteorier og hysteriske overdrivelser?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Hvor sunt er det egentlig for folk å gå med munnbind en hel skole /arbeidsdag + i butikker ol. ? Blir fort 8-10 timer om dagen i årevis.

William_S

Legg inn av William_S »

Vi skal jo ikke lenger tilbake enn desember i fjor hvor vi hadde ganske kraftige coronatiltak. Nakstad og co tok jo fullstendig feil rundt Omikron. Jeg tror og håper at vi er ferdig med coronatiltak her til lands for godt, men ut fra hva noen europeiske land gjør skal man aldri si aldri.
https://www.aftenposten.no/norge/i/Eam3 ... r-for-alle

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: man jun 20, 2022 9:03 am Vi skal jo ikke lenger tilbake enn desember i fjor hvor vi hadde ganske kraftige coronatiltak. Nakstad og co tok jo fullstendig feil rundt Omikron. Jeg tror og håper at vi er ferdig med coronatiltak her til lands for godt, men ut fra hva noen europeiske land gjør skal man aldri si aldri.
https://www.aftenposten.no/norge/i/Eam3 ... r-for-alle
Og skremmende at det var en elendig og worst case-scenario modellering fra FHI og et stort utbrudd på et julebord på Aker Brygge som lå til grunn for disse kraftige tiltakene.

"Nøye vurdert" "Basert på solid vitenskap" my ass..

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: søn jun 19, 2022 10:03 pm Jeg begynner å tvile mer og mer på at asiatiske land noen ganger kommer til å lempe på munnbindtiltaket. Våre slektninger i Singapore sier at det er ingen tegn på at tiltaket kommer til å fjernes der (og her må også barn gå med munnbind på skolen), og vi kan lese følgende uttalelse fra sjefen for Japan Medical Association (min personlige utheving):

Toshio Nakagawa, president of the Japan Medical Association, suggested face coverings could remain the norm for the foreseeable future. “I believe that the day people can stop wearing masks will never come in Japan so long as the country continues seeing coronavirus cases,” he said.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... orea-covid

Ja, ja. Det får bli Europa (minus Tyskland) og USA på meg fremover. Synd, da jeg alltid har likt å reise til asiatiske land, men dette blir rett og slett alt for dystopisk.
Thailand har ihvertfall lempet veldig på restriksjoner i det siste, og iflg en venn som bor der har myndighetene innrømmet at de strenge kravene i for stor grad har gått ut over en av de viktigste inntektskildene til landet, nemlig turismen. Fra 1. juli holder det med to doser, ingen krav til test før og etter ankomst, ikke krav til å søke om "Thailand Pass", og mye færre steder hvor man skal bruke munnbleie.

Passer meg bra, all den tid jeg vurderer tur dit i desember. Selvsagt forutsatt at de ikke tyr til hysteri igjen når Omikron v5A bølger inn over jordkloden.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

VG skriver i dag en notis med "Fakta om coronasituasjonen i verden" - en kan jo virkelig undre seg på hva som er motivet bak at de ønsker å opplyse om dette.

Men uansett motiv, så er oversikten uansett fornøyelig lesning:

-----
Disse landene opplever for tiden det største smittetrykket i verden, sortert etter registrerte coronasmittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Tall i parentes viser registrerte dødsfall per 100.000 i samme periode.

Portugal: 2234 smittede (4,9 døde)
New Zealand: 1604 smittede (3,1 døde)
Australia: 1467 smittede (2,4 døde)
Brunei: 1383 smittede (0,5 døde)
Bahrain: 996 smittede (0,2 døde)
Luxembourg: 932 smittede (0,8 døde)
Israel: 887 smittede (0,4 døde)

-----

Portugal, New Zealand, Australia, Israel... land som har blitt hyllet for sin høye vaksinedekning og håndtering av viruset.

Hvor blåøyd/naiv/korrupt skal en ikke være som journalist, hvis en trykker en slik tabell uten å engang tenke på hva det er en publiserer? En hver journalist med litt ønske til å gjøre jobben sin grundig hadde jo begynt å lure på hvorfor landene med høy vaksinedekning har de fleste smittede/døde.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

BigWhale skrev: man jun 20, 2022 12:10 pm Portugal, New Zealand, Australia, Israel... land som har blitt hyllet for sin høye vaksinedekning og håndtering av viruset.

Hvor blåøyd/naiv/korrupt skal en ikke være som journalist, hvis en trykker en slik tabell uten å engang tenke på hva det er en publiserer? En hver journalist med litt ønske til å gjøre jobben sin grundig hadde jo begynt å lure på hvorfor landene med høy vaksinedekning har de fleste smittede/døde.
Hvis intensjonen var å vise hvor dårlig vaksinene beskytter mot omikrons høye smittegrad og hvor bortkastet det er med frihetsberøvende tiltak mot det..

Så gjorde journoen en god jobb hvertfall ;)

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

BigWhale skrev: man jun 20, 2022 12:10 pm VG skriver i dag en notis med "Fakta om coronasituasjonen i verden" - en kan jo virkelig undre seg på hva som er motivet bak at de ønsker å opplyse om dette.

Men uansett motiv, så er oversikten uansett fornøyelig lesning:

-----
Disse landene opplever for tiden det største smittetrykket i verden, sortert etter registrerte coronasmittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Tall i parentes viser registrerte dødsfall per 100.000 i samme periode.

Portugal: 2234 smittede (4,9 døde)
New Zealand: 1604 smittede (3,1 døde)
Australia: 1467 smittede (2,4 døde)
Brunei: 1383 smittede (0,5 døde)
Bahrain: 996 smittede (0,2 døde)
Luxembourg: 932 smittede (0,8 døde)
Israel: 887 smittede (0,4 døde)

-----

Portugal, New Zealand, Australia, Israel... land som har blitt hyllet for sin høye vaksinedekning og håndtering av viruset.

Hvor blåøyd/naiv/korrupt skal en ikke være som journalist, hvis en trykker en slik tabell uten å engang tenke på hva det er en publiserer? En hver journalist med litt ønske til å gjøre jobben sin grundig hadde jo begynt å lure på hvorfor landene med høy vaksinedekning har de fleste smittede/døde.
No var Australia veldig seint ute med vaksinering så det er vel ingen som har skrytt over deira vaksineringstatus, det same gjeld vel New Zealand.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Australia og spesielt New Zealand "fortjener" et høyt smittetrykk og helst også store interne problemer med å håndtere smitten. Jacinda Ardern på NZ har vært en av de statslederne som har skuffet mest under pandemien. På linje med Trudeau i Canada samt Macron. Tilsynelatende unge og liberale statsledere som viste seg å være det helt motsatte når de ble plassert i en vanskelig situasjon.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

BigWhale skrev: man jun 20, 2022 12:10 pm VG skriver i dag en notis med "Fakta om coronasituasjonen i verden" - en kan jo virkelig undre seg på hva som er motivet bak at de ønsker å opplyse om dette.

Men uansett motiv, så er oversikten uansett fornøyelig lesning:

-----
Disse landene opplever for tiden det største smittetrykket i verden, sortert etter registrerte coronasmittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Tall i parentes viser registrerte dødsfall per 100.000 i samme periode.

Portugal: 2234 smittede (4,9 døde)
New Zealand: 1604 smittede (3,1 døde)
Australia: 1467 smittede (2,4 døde)
Brunei: 1383 smittede (0,5 døde)
Bahrain: 996 smittede (0,2 døde)
Luxembourg: 932 smittede (0,8 døde)
Israel: 887 smittede (0,4 døde)

-----

Portugal, New Zealand, Australia, Israel... land som har blitt hyllet for sin høye vaksinedekning og håndtering av viruset.

Hvor blåøyd/naiv/korrupt skal en ikke være som journalist, hvis en trykker en slik tabell uten å engang tenke på hva det er en publiserer? En hver journalist med litt ønske til å gjøre jobben sin grundig hadde jo begynt å lure på hvorfor landene med høy vaksinedekning har de fleste smittede/døde.
Legg merke til at du ikkje linkar til denne notisen så eg tok eit søk og fant den. Av ein eller anna grunn stemme ikkje talla med det du har posta. https://direkte.vg.no/coronaviruset/new ... =share-btn
Fakta om coronasituasjonen i verden
Disse landene opplever for tiden det største smittetrykket i verden, sortert etter registrerte koronasmittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

Tall i parentes viser registrerte dødsfall per 100.000 i samme periode.

New Zealand: 2.391 smittede (3,3 døde)
Australia: 2.224 smittede (2 døde)
Tyskland: 1.763 smittede (3,3 døde)
Sør-Korea: 1.689 smittede (3,2 døde)
Luxembourg: 1.519 smittede (2,2 døde)
Italia: 1.332 smittede (3,3 døde)
Finland: 1.328 smittede (7,6 døde)
Kypros: 1.313 smittede (2,2 døde)
Portugal: 1.303 smittede (2,8 døde)
Frankrike: 1.280 smittede (2,8 døde)
Østerrike: 1.004 smittede (19,5 døde)
Belgia: 851 smittede (2,8 døde)
I Norge er det registrert 120 nye smittetilfeller og 2,8 dødsfall per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.

For de øvrige nordiske landene er tallene per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene 48 smittede og 1,6 døde i Sverige, 334 smittede og 3,2 døde i Danmark og 438 smittede og 2,5 døde på Island.

Så langt har 514.270.436 mennesker fått påvist smitte på verdensbasis. 6.238.328 mennesker er døde hittil i pandemien.

KILDE: Johns Hopkins-universitetet

Ein kan jo lure på kvifor du postar ting som ikkje står i notisen.

basillen

Legg inn av basillen »

MRSA skrev: man jun 20, 2022 2:44 pm No var Australia veldig seint ute med vaksinering så det er vel ingen som har skrytt over deira vaksineringstatus, det same gjeld vel New Zealand.
Er det et argument at man var "seint ut med vaksinering" så lenge vaksineringen faktisk er gjennomført? Det at man ligger seinere an i løpet burde vel indikere at denne befolkningen har større mengde ferske antistoffer i blodet enn befolkningen i land som ble vaksinert lenger tilbake i tid. Ergo burde land som Australia og New Zealand faktisk hatt bedre beskyttelse enn f.eks. Europeiske land. Likevel har altså disse landene svært høye smittetall.

Det må vel nå være klart for alle og enhver at med omikron er disse vaksinene ubrukelige mot å forhindre smitte. Med tanke på hvor mild omikron også er sammenlignet med tidligere varianter, vil jeg videre hevde at de er tilnærmet ubrukelige i henhold til å forhindre alvorlig sykdomsforløp og død blant store deler av befolkningen ettersom sannsynligheten for at friske personer under 60 år skal havne på sykehus nå er ekstremt lav allerede i utgangspunktet. Vaksinene har kanskje en viss effekt for eldre og de med underliggende tilstander, men selv her begynner datagrunnlaget etter hvert å bli ganske så tynt Vi så at middelaldrende uvaksinerte hadde noe større risiko for å bli innlagt på sykehus da alfa- og deltavariantene herjet, men dette er vel også på vei mot å viskes ut nå som omikron har tatt over. Nå er det vel så og si utelukkende fullvaksinerte og boostede eldre mennesker med underliggende tilstander som havner på sykehus og dør av viruset (https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... -for-over/).

Nå som omikron er her mener jeg nesten at det er et hån mot begrepet "vaksine" å referere til disse produktene som nettopp det. For meg har de nå omtrent like god effekt som Vitaminbjørner, med den forskjellen at man tar disse produktene intravenøst heller enn oralt. Pluss at risikoen for farlige bivirkninger også er vesentlig høyere enn den er hvis man spiser Vitaminbjørner.

William_S

Legg inn av William_S »

Hahahaha VG har henta inspirasjon fra smittetelleren sin og lagd en tja flyplassteller...
https://www.vg.no/spesial/2022/fly/?utm ... 6-j9a55a1e

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: man jun 20, 2022 5:59 pm Hahahaha VG har henta inspirasjon fra smittetelleren sin og lagd en tja flyplassteller...
https://www.vg.no/spesial/2022/fly/?utm ... 6-j9a55a1e
Ser ut som Oslo har størst trykk. På tide med tiltak?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: man jun 20, 2022 5:59 pm Hahahaha VG har henta inspirasjon fra smittetelleren sin og lagd en tja flyplassteller...
https://www.vg.no/spesial/2022/fly/?utm ... 6-j9a55a1e
Faktisk en nyttig oversikt.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: man jun 20, 2022 6:19 pm
William_S skrev: man jun 20, 2022 5:59 pm Hahahaha VG har henta inspirasjon fra smittetelleren sin og lagd en tja flyplassteller...
https://www.vg.no/spesial/2022/fly/?utm ... 6-j9a55a1e
Ser ut som Oslo har størst trykk. På tide med tiltak?

Ja. Full nedstenging av Oslo lufthavn.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

KongOlav2 skrev: man jun 20, 2022 2:52 pm Jacinda Ardern på NZ har vært en av de statslederne som har skuffet mest under pandemien. På linje med Trudeau i Canada samt Macron. Tilsynelatende unge og liberale statsledere som viste seg å være det helt motsatte når de ble plassert i en vanskelig situasjon.
Jeg er enig i at de har vært de mest ekstreme , men det er ikke noen overraskelse. Disse har i årevis vist en forrakt for folket de er valg til å lede og vært sterke støttespillere for sensur og kontroll. Og har valgt globalisme fremfor nasjonale interesser. Samt vist lite villig til å kritisere Kina og andre ikke-vestlige diktaturer. Felles for alle totalitære statsledere er at de alltid finne en unnskyldning for å innføre makten. Nå skal de bekjempe hat, desinformasjon, falske nyheter, beskytte helsen etc etc. Og lettpåvirkelige konforme mennesker støtter lett opp . Krydrer de retorikken med de vanlige fæle kvite rasistene og nazistene som ingen har sett men som visst nok skal finnes bak hver tue så får man med seg de liberale i byene og husmødrene på landet samtidig.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

basillen skrev: man jun 20, 2022 6:19 pm
William_S skrev: man jun 20, 2022 5:59 pm Hahahaha VG har henta inspirasjon fra smittetelleren sin og lagd en tja flyplassteller...
https://www.vg.no/spesial/2022/fly/?utm ... 6-j9a55a1e
Ser ut som Oslo har størst trykk. På tide med tiltak?
Lang ventetid kan føre til sinte ansikter. På med munnbind !!

basillen

Legg inn av basillen »

Denne grafen fra worldometers, som viser antall døde globalt, er ganske så interessant (https://www.worldometers.info/coronavirus/):

Bilde

Vel verdt å merke seg at den markante nedgangen vi har hatt de siste seks månedene har skjedd parallelt med at stadig flere land har lempet på alle restriksjoner. Kanskje på tide å erklære denne pandemien for over nå?

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»