Generell diskusjon om corona

Låst
Champis

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 8:42 am
Champis skrev: tor jun 23, 2022 2:33 am
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 5:40 pm Nå blir jeg nok halshugget her, men for å sitere vår dronning: Det kommer ikke an på hvorledes man har det, men hvorledes man tar det! At tiltakene ikke har vært forholdsmessige kan vi være enige i, men det er lett å være etterpåklok også. Alt i alt så har det gått ganske bra her i landet, enkelte vil alltid slite uansett hvordan de ytre parametrene er. Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har. Sistnevnte synes jeg er en veldig god egenskap, dere kan jo prøve å bruke 10 min hver morgen på å tenke hva dere er takknemlig for akkurat i dag, da er det ikke rom for angst, sinne og frustrasjon og man får det til syvende og sist mye bedre med seg selv. Man skal ikke godta urett, men konspiranoiagjengen er langt unna det: det er et hat mot landet man bor i, det er et hat mot myndighetene, det er et hat mot det meste - og alle er ute etter en. Slik er dessverre ikke virkeligheten.

Men alt det du skriver her, har absolutt null med det man diskuterer i denne tråden å gjøre. Så jeg skjønner jo hvorfor du hisser deg sånn opp - du har rett og slett ikke sjønt noe som helst av hva som diskuteres.

Personlig har jeg levd et helt fantastisk liv - også under pandemien. Men selv om jeg er flink til det du skriver her, så kan jeg fint diskutere mange ulike sider ved pandemien og håndteringen av den. Det går til og med an å gjøre det uten å være nevrotisk....
Jeg hisser meg ikke opp og jo jeg skjønner det meste. Det er ikke noe feil å diskutere noe som helst, men nå er altså status quo at vi har null restriksjoner, det har ikke vært vaksinetvang (selv ikke for ansatte i helsevesenet) og vi har kommet oss igjennom dette uten store dødstall. Slik har det ikke vært overalt. Når dette er summen kan vi vel ikke kalle styresmaktene for det ene og det andre av skjellsord, skal man punktkontrollere alt eller skal man være resultatorientert? Jeg tenker ja takk begge deler, saklig kritikk er bra, forfølgesesvanvidd og paranoia er ikke det. Alternativgjengen og deres likesinnede kan kysse seg en viss plass.

Det er faktisk sjeldent jeg ser en debattant på FD som er så langt ut på viddene mtp. det man diskuterer som du er i det innlegget her!

1. Du hisser det veldig opp, jo.

2. Hvis det ikke er noe feil å diskutere, hvorfor skal du absolutt ta de som diskuterer da?

3. I en koronatråd, MÅ vi da diskutere restriksjonene i Norge? Kan vi ikke diskutere det som skjer i verden ellers?

4. Er det null restriksjoner mot korona i resten av verden?

5. Hvem her inne har snakket om vaksinetvang?

6. Dødstallene har ikke vært viktig i det hele tatt når man har diskutert restriksjonene - det har ikke handlet om det i det hele tatt. Rart at du ikke har fått med deg det.

7. Forfølgelsesvanvid og paranoia er det KUN du som står for i denne tråden - og det er ganske tydelig.

8. Jeg vet ikke hva du mener med "alternativgjengen" engang. Må være en gjeng du har rota deg borti, sånn som du framstår her.

Champis

Legg inn av Champis »

KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 8:47 am
Helsevesenet har det sannelig ikke enkelt. Folk lever mye lengre, både fordi vi lever mindre strevsomme og mye sunnere liv, men også fordi man de siste tiårene har utviklet mye bedre behandlingsmetoder for sykdommer som ville medført den sikre død. Dette medfører at vi får et skred av pasienter nær eller godt over 80 år med en helse som knapt tåler det minste sykdom eller skade før det blir alvorlig og de må legges inn på sykehus og til og med intensivavdelinger. Dette koster enormt med ressurser. Spørsmålet må da bli nøyaktig hvor mye man skal være villige til å bruke på pasienter i sin aller siste livsfase bare for å kunne forlenge livet deres med noen uker eller måneder.

Under covid-19 har vi sett dette bli trukket i så stor grad til den ene ytterkanten at hele befolkningen er pådyttet svært strenge restriksjoner for å lette belastning på helsevesenet (og implisitt redde ræva til politikerne og helsetoppene som har sørget for at kapasiteten i helsevesenet var så elendig). Jeg ser helst at dette aldri skjer igjen. Det er jævlig skuffende at dette ikke er tatt som en offentlig debatt i mye større grad, både i Norge og internasjonalt. I stedet har disse toskene klart å fremme narrativet om at alt var nødvendig og at det ikke var noe annen utvei.

Helt riktig! En vanvittig skandale at noe så ekstremt som man holdt med under pandemien aldri har vært gjenstand for en offentlig debatt i etterkant! Helt sykt faktisk. Men problemet er at mesteparten av befolkningen består av sånne som Queenie, som ikke ønsker å debattere noe som helst, og alt er fint og flott hele tiden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Champis skrev: tor jun 23, 2022 3:00 pm
Helt riktig! En vanvittig skandale at noe så ekstremt som man holdt med under pandemien aldri har vært gjenstand for en offentlig debatt i etterkant! Helt sykt faktisk. Men problemet er at mesteparten av befolkningen består av sånne som Queenie, som ikke ønsker å debattere noe som helst, og alt er fint og flott hele tiden.
Det var jo noen små diskusjoner ifm evalueringsrapporten i vår, men ikke noen store greier. Og iallfall ikke spørsmål om hvorfor helsekapasiteten var så ræva, hvorfor den ikke var oppskalert det minste og hvorfor Hdir ikke har gjort jobben sin med å sikre beredskapen i helsevesenet.

Champis

Legg inn av Champis »

Centrist skrev: tor jun 23, 2022 10:43 am
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 3:21 pm Jeg engasjerer meg i så mangt og har deltatt i denne tråden lenge. Men nå er vi ferdige med dette og dere hyler fortsatt om den grusomme uretten dere har blitt utsatt for - dere, verdens mest privilegerte folkeslag i ett av verdens mest privilegerte land, som knapt ble rammet av covid. Det er rett ut patetisk og ja, det har i samtlige tilfeller nevrotiske tendenser (mange som tydeligvis er ute etter dere). Jeg er ikke alene her, de andre gidder bare ikke å skrive om noe som er så lite aktuelt. Så jeg vil tro dere får mer støtte i kaninhullene på sosiale media.
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 5:40 pm Nå blir jeg nok halshugget her, men for å sitere vår dronning: Det kommer ikke an på hvorledes man har det, men hvorledes man tar det! At tiltakene ikke har vært forholdsmessige kan vi være enige i, men det er lett å være etterpåklok også. Alt i alt så har det gått ganske bra her i landet, enkelte vil alltid slite uansett hvordan de ytre parametrene er. Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har. Sistnevnte synes jeg er en veldig god egenskap, dere kan jo prøve å bruke 10 min hver morgen på å tenke hva dere er takknemlig for akkurat i dag, da er det ikke rom for angst, sinne og frustrasjon og man får det til syvende og sist mye bedre med seg selv. Man skal ikke godta urett, men konspiranoiagjengen er langt unna det: det er et hat mot landet man bor i, det er et hat mot myndighetene, det er et hat mot det meste - og alle er ute etter en. Slik er dessverre ikke virkeligheten.
Nå er vi ferdig med dette? Selv om restriksjonene er «ferdig» for denne gang i Norge, er man ikke ferdig med det. Du skriver på en måte som ignorerer det faktum at pandemien har satt ettertrykkelige spor i millioner av mennesker verden over og endret (eventuelt presentert) mye av hvordan man håndterer kriser i verden (og Norge).

Det er helt sikkert patetisk å fortsatt kreve svar på hvorfor man stengte ned land etter land uten vitenskapelig bevis for flesteparten av restriksjonene, mens man visste hvilke enorme negative konsekvenser det hadde. La oss ta en drøy sammenligning: Var man stille etter andre verdenskrig eller tok man ett oppriktig oppgjør? På et mer generelt grunnlag: Burde man tie når man ser urett og svært uheldige samfunnsutviklinger eller burde man «hyle», altså stå opp for den uretten?

Man kan det ikke kalle etterpåklokskap når man fra starten av var kritisk til prosessen som førte til restriksjonene og restriksjonene i seg selv. Og om noe er det bra at stadig flere innser hvilken galskap man har bedrevet med de to siste årene.
«…Noen vil slite uansett…» Denne filosofien er nettopp hva som gjorde at Erna Solberg ble halshugget i dagene etter 12. mars 2021, hvor hun på ett intervju til NRK spurte om folk «hadde råd til det før..?» Det er helt uvirkelig hvordan man fraskrive seg et ansvar på et slikt grunnlag. Som politiker og embetsmann skal du jobbe for å gjøre hverdagen til hver enkelt borger bedre, og slike holdninger er ikke forenlig med den stillingen.

«Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har.» Hva med de ungdommene som av myndighetene ble stengt inne i eget hus gjennom pandemien fordi skolen var stengt, fritidsklubber og idrettsaktiviteter var stengt, og du kunne heller ikke møtes ute uten å få ett maktkåt politi etter deg? Hvilke valg har disse ungdommene? Dette er simpelheten virkelighetsfjernt fra konsekvensene restriksjonene hadde, selv om poenget ditt isolert sett er korrekt.

Jeg ser ikke noe videre grunnlag for å diskutere hvorvidt det er konspirasjonsteorier eller gode drøftelser som det er mest av på FD eller andre sosiale medier. Som på alle andre steder, vil FD ha litt av hvert. Om så det er snakk om ett hat mot eget land og myndighetene eller hva det er, virker noe irrelevant. Jo mer ekstrem man blir, jo mer skeptisk ovenfor autoriteter muligens?

Uavhengig av dette: Det er ingen tvil om at min tillit til myndighetene har drastisk redusert seg siden 12. mars 2020. Og det samme kan sies om en veldig høy andel unge. Tillit til hverandre og myndighetene er hva Norge i stor grad er bygget opp av. En grunnstein i vårt samfunnsett og demokrati. Da hjelper det ekstremt lite å klage over at noen visstnok er etterpåklokskap. Redusert tillit har konsekvenser langt frem i tid som vi, gjerne usynlig, vil merke. Samstundes er det en befolkningsgruppe som har blitt mer myndighetstro, og ønsker seg «tiltak», hva nå enn det er, på omtrent ethvert samfunnsområde. Dette skaper paralleller som ikke fører noe godt med seg.

Jepp: På samfunnsnivå har vi fått noen ekstreme utslag som følge av pandemien:

1. Befolkninger i land med veldig høy tillit til myndighetene har endret seg til at de nå generelt har mye lavere tillit til myndighetene.

2. Vi har oppnådd mye mer polarisering i befolkningen.

3. Ikke minst: veldig mange land har blitt langt mindre demokratiske.

Hvis ikke dette er ting som det virkelig er verdt å diksutere og ta tak i i etterkant av pandemien, så fatter jeg ingenting.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:53 am
Centrist skrev: tor jun 23, 2022 10:43 am
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 3:21 pm Jeg engasjerer meg i så mangt og har deltatt i denne tråden lenge. Men nå er vi ferdige med dette og dere hyler fortsatt om den grusomme uretten dere har blitt utsatt for - dere, verdens mest privilegerte folkeslag i ett av verdens mest privilegerte land, som knapt ble rammet av covid. Det er rett ut patetisk og ja, det har i samtlige tilfeller nevrotiske tendenser (mange som tydeligvis er ute etter dere). Jeg er ikke alene her, de andre gidder bare ikke å skrive om noe som er så lite aktuelt. Så jeg vil tro dere får mer støtte i kaninhullene på sosiale media.
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 5:40 pm Nå blir jeg nok halshugget her, men for å sitere vår dronning: Det kommer ikke an på hvorledes man har det, men hvorledes man tar det! At tiltakene ikke har vært forholdsmessige kan vi være enige i, men det er lett å være etterpåklok også. Alt i alt så har det gått ganske bra her i landet, enkelte vil alltid slite uansett hvordan de ytre parametrene er. Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har. Sistnevnte synes jeg er en veldig god egenskap, dere kan jo prøve å bruke 10 min hver morgen på å tenke hva dere er takknemlig for akkurat i dag, da er det ikke rom for angst, sinne og frustrasjon og man får det til syvende og sist mye bedre med seg selv. Man skal ikke godta urett, men konspiranoiagjengen er langt unna det: det er et hat mot landet man bor i, det er et hat mot myndighetene, det er et hat mot det meste - og alle er ute etter en. Slik er dessverre ikke virkeligheten.
Nå er vi ferdig med dette? Selv om restriksjonene er «ferdig» for denne gang i Norge, er man ikke ferdig med det. Du skriver på en måte som ignorerer det faktum at pandemien har satt ettertrykkelige spor i millioner av mennesker verden over og endret (eventuelt presentert) mye av hvordan man håndterer kriser i verden (og Norge).

Det er helt sikkert patetisk å fortsatt kreve svar på hvorfor man stengte ned land etter land uten vitenskapelig bevis for flesteparten av restriksjonene, mens man visste hvilke enorme negative konsekvenser det hadde. La oss ta en drøy sammenligning: Var man stille etter andre verdenskrig eller tok man ett oppriktig oppgjør? På et mer generelt grunnlag: Burde man tie når man ser urett og svært uheldige samfunnsutviklinger eller burde man «hyle», altså stå opp for den uretten?

Man kan det ikke kalle etterpåklokskap når man fra starten av var kritisk til prosessen som førte til restriksjonene og restriksjonene i seg selv. Og om noe er det bra at stadig flere innser hvilken galskap man har bedrevet med de to siste årene.
«…Noen vil slite uansett…» Denne filosofien er nettopp hva som gjorde at Erna Solberg ble halshugget i dagene etter 12. mars 2021, hvor hun på ett intervju til NRK spurte om folk «hadde råd til det før..?» Det er helt uvirkelig hvordan man fraskrive seg et ansvar på et slikt grunnlag. Som politiker og embetsmann skal du jobbe for å gjøre hverdagen til hver enkelt borger bedre, og slike holdninger er ikke forenlig med den stillingen.

«Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har.» Hva med de ungdommene som av myndighetene ble stengt inne i eget hus gjennom pandemien fordi skolen var stengt, fritidsklubber og idrettsaktiviteter var stengt, og du kunne heller ikke møtes ute uten å få ett maktkåt politi etter deg? Hvilke valg har disse ungdommene? Dette er simpelheten virkelighetsfjernt fra konsekvensene restriksjonene hadde, selv om poenget ditt isolert sett er korrekt.

Jeg ser ikke noe videre grunnlag for å diskutere hvorvidt det er konspirasjonsteorier eller gode drøftelser som det er mest av på FD eller andre sosiale medier. Som på alle andre steder, vil FD ha litt av hvert. Om så det er snakk om ett hat mot eget land og myndighetene eller hva det er, virker noe irrelevant. Jo mer ekstrem man blir, jo mer skeptisk ovenfor autoriteter muligens?

Uavhengig av dette: Det er ingen tvil om at min tillit til myndighetene har drastisk redusert seg siden 12. mars 2020. Og det samme kan sies om en veldig høy andel unge. Tillit til hverandre og myndighetene er hva Norge i stor grad er bygget opp av. En grunnstein i vårt samfunnsett og demokrati. Da hjelper det ekstremt lite å klage over at noen visstnok er etterpåklokskap. Redusert tillit har konsekvenser langt frem i tid som vi, gjerne usynlig, vil merke. Samstundes er det en befolkningsgruppe som har blitt mer myndighetstro, og ønsker seg «tiltak», hva nå enn det er, på omtrent ethvert samfunnsområde. Dette skaper paralleller som ikke fører noe godt med seg.
La en ting være klinkende klart: du har ikke "blitt utsatt for urett". Hvis du mener det så aner du ikke hva urett og overgrep er. Ja, mange tiltak har vært uten forholdsmessighet og det skal selvfølgelig ettergås, men kritikken hadde nok vært vel så ille om vi hadde dødstall som Italia hvor man verken klarte å redde yngre (spesielt helsepersonell) eller kom med tiltak tidlig nok for å begrense nettopp dette. Det blir helt fiksjon å spekulere i om det er flaks, tiltak, demografi, geografi, levemåte mm som har vært utslagsgivende for at det gikk så bra her, mest sannsynlig er det en salig blanding.

For å være ærlig så blir jeg direkte kvalm over mennesker som jamrer over at utelivet og kafeer var stengt eller at det ikke er dasspapir eller øl på butikken, hvis dette er det som må til for å klassifisere livet som krise så er man virkelig en priviligert prinsesse på erten som ikke aner hva som rører seg i verden eller evner å kjenne på et gram av takknemlighet for å bo nettopp i Norge. De jeg har sympati for er de som mistet levebrødet sitt og ble permitterte, men selv de fikk solide støtteordninger, faktisk har de vært så rause at de har blitt misbrukt i stort monn.

Du er et hyperpriviligert menneske som er født og oppvokst i Norge, du bor i et av verdens rikeste land som gir deg et levebrød livet ut om du ikke er i stand til å jobbe og de "bekymringene" enkelte her har er noe andre bare kan drømme om. Folk flest har stor tiltro til våre myndigheter, kanskje for stor. Den gruppen du henviser til er en marginal gruppe som sirkelrunker hverandre i sosiale media som absolutt ingen andre tar seriøst.

Det er "fiksjon" å spekulere rundt grunner til at det gikk så bra her kontra i Italia faktisk :lol: :lol: Da skjønner man hvor kunnskapsnivået ligger...

Det sier egentlig det meste når ditt fokus er kaféer, øl og dopapir. Da skjønner man at vi diskuterer på litt forskjellige nivåer og med totalt forsjellige utgangspunkt. Men det er i det minste en forklaring på hvorfor du hisser deg sånn opp, når du tror det er disse tingene vi diskuterer.

Jeg skal huske på neste gang at det aldri går an å hverken bli skuffet, sint eller lei seg over noe som helst livet, for det finnes jo alltid andre rundt om i verden som sulter, er fattige eller blir torturert... I den konteksten blir det jo litt spesielt å se deg gjøre en diskusjon på FD til et gigantisk problem, som du hisser deg opp over.... Du må huske på at det finnes folk som sulter i afrika.

Champis

Legg inn av Champis »

KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 10:57 am
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:53 am La en ting være klinkende klart: du har ikke "blitt utsatt for urett". Hvis du mener det så aner du ikke hva urett og overgrep er. Ja, mange tiltak har vært uten forholdsmessighet og det skal selvfølgelig ettergås, men kritikken hadde nok vært vel så ille om vi hadde dødstall som Italia hvor man verken klarte å redde yngre (spesielt helsepersonell) eller kom med tiltak tidlig nok for å begrense nettopp dette. Det blir helt fiksjon å spekulere i om det er flaks, tiltak, demografi, geografi, levemåte mm som har vært utslagsgivende for at det gikk så bra her, mest sannsynlig er det en salig blanding.

For å være ærlig så blir jeg direkte kvalm over mennesker som jamrer over at utelivet og kafeer var stengt eller at det ikke er dasspapir eller øl på butikken, hvis dette er det som må til for å klassifisere livet som krise så er man virkelig en priviligert prinsesse på erten som ikke aner hva som rører seg i verden eller evner å kjenne på et gram av takknemlighet for å bo nettopp i Norge. De jeg har sympati for er de som mistet levebrødet sitt og ble permitterte, men selv de fikk solide støtteordninger, faktisk har de vært så rause at de har blitt misbrukt i stort monn.

Du er et hyperpriviligert menneske som er født og oppvokst i Norge, du bor i et av verdens rikeste land som gir deg et levebrød livet ut om du ikke er i stand til å jobbe og de "bekymringene" enkelte her har er noe andre bare kan drømme om. Folk flest har stor tiltro til våre myndigheter, kanskje for stor. Den gruppen du henviser til er en marginal gruppe som sirkelrunker hverandre i sosiale media som absolutt ingen tar seriøst.
Dette handler om langt mer enn bare uteliv og kafeer. For mange var det tilnærmet null sosialt liv i mange måneder om gangen i tre lange perioder fra mars 2020 til januar 2022. Først 3 måneder, så 5-6-7 måneder og så nye 2 måneder. Og for hver gang så falt i mine øyne hjemmelsgrunnlaget for å iverksette så sterke restriksjoner når ingen andre tiltak er prøvd. Vi er blitt et nullrisikosamfunn. Og selv de av oss som ikke er særlig bekymrede skal påtrykkes dette enten vi vil eller ei. Mange lands myndigheter har alvorlig pushet grensene for hva et liberalt dmeokrati er de siste par årene. Og det fortjener en solid debatt (som dessverre altfor liten grad er tatt) uten at folk som deg skal forsøke med nedklubbing med masse om, at, hva, hvis og diverse annen whataboutism.

Sosailt liv er ikke viktig, det dør folk av sult andre steder i verden.

basillen

Legg inn av basillen »

Champis skrev: tor jun 23, 2022 3:14 pm Jeg skal huske på neste gang at det aldri går an å hverken bli skuffet, sint eller lei seg over noe som helst livet, for det finnes jo alltid andre rundt om i verden som sulter, er fattige eller blir torturert... I den konteksten blir det jo litt spesielt å se deg gjøre en diskusjon på FD til et gigantisk problem, som du hisser deg opp over.... Du må huske på at det finnes folk som sulter i afrika.
Det blir litt sånn: "Hvorfor klager du over at huset ditt brant ned og hunden din brant inne? Du har jo ikke kreft."

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 11:14 am
KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 11:09 am
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 11:03 am Men du definerer deg vel som et fritt menneske eller hva? Har politiet overvåket deg? Én ting er hva som blir kommunisert fordi det er ønskelig å holde smitten nede, en annen ting er hva man gjør med det. Jeg har ikke vært en eremitt under pandemien og har både hatt mye besøk og vært mye på besøk. Det blir hva man gjør det til selv, og nå er det også slik at klarer man seg ikke godt alene så er det kanskje på høy tid å jobbe litt med seg selv, denne nye erfaringen bør jo brukes til noe positivt?

At man håndterer kriser annerledes er ganske naturlig etterhvert som teknologi mm utvikler seg, den som er den verste skyldneren her er faktisk media, ikke myndighetene. Selv om Nakstad er en tufs så er normalen at han gir et intervju på 30 min og det meste er helt normale greier, så fisker journalisten etter formanende svar og han ytrer en setning om munnbind. Resultatet på Dagbladet er: IKKE REIS UTEN MUNNBIND! (rød, blinkende bakgrunn).
Jeg klarer meg relativt godt alene, så jeg har ikke hatt det så ille. I tillegg fikk jeg lov til å være på jobben (strengt tatt spurte jeg ikke om lov heller i starten, men fikk det godkjent etter hvert), så det har gått greit. Men det er mange som har slitt markant mer enn meg. Og når det i de verste periodene knapt var lov til å gjøre annet enn å ta imot et par mennesker hjemme eller ut og gå en tur, så er det noe fundamentalt galt. Det er utrolig mange ting man vanligvis gjør som var helt umulig. Alt uteliv og kulturevents, alt av sportsarrangementer, ingen reising, ingen organisert trening/breddeidrett, ingen sosiale ting gjennom jobben og heller ikke få lov til daglig omgang på jobben engang for svært mange.

Media er så definitivt ikke uskyldige, men det er ikke de som iverksetter nedstengninger og restriksjoner. Og når de ikke hadde lært en dritt om hva som virket i desember 21, etter 21 måneder med pandemi, ei heller hadde noen alternative tiltak enn nedstengning og restriksjoner, så er det noen som har vært lysår unna å gjøre jobben sin. Politikere devis, men kanskje enda mer helsetoppene. Ikke minst Hdir med Guldvog i spissen. Den mannen burde vært mer jaget av media enn noe annet menneske i Norge i moderne tid. Men det er knapt stilt kritiske spørsmål til dem.
Spør hvilken som helst ansatt på intensiv- eller lungepost om det var galt og svaret vil være nei. Delta kan ikke på noen måte sammenlignes med omikron, etter mitt syn er det mest kritikkverdige regjeringen har gjort nedstengningen før jul, det skulle aldri skjedd og det innrømte de jo også. Jeg kjenner nå to stykker som har mistet nære til covid, jeg er helt sikker på at de rundt dem gjorde hva de kunne både for å få de til å vaksinere seg og følge retningslinjene. Hadde de gjort det hadde de kanskje vært her i dag?

Jeg kjenner mange både leger, sykepleiere og folk som jobbet på intensiven under pandemien. Og flere av dem var kritiske til tiltaksnivået. Så du trenger ikke late som du vet at alle synes det var bra.

Jeg kjenner hvert fall 4 stk som har slektninger som døde av korona. Men mine tanker rundt håndteringen styres av veldig mye mer enn det.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 11:43 am
KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 11:37 am
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 11:14 am Spør hvilken som helst ansatt på intensiv- eller lungepost om det var galt og svaret vil være nei. Delta kan ikke på noen måte sammenlignes med omikron, etter mitt syn er det mest kritikkverdige regjeringen har gjort nedstengningen før jul, det skulle aldri skjedd og det innrømte de jo også. Jeg kjenner nå to stykker som har mistet nære til covid, jeg er helt sikker på at de rundt dem gjorde hva de kunne både for å få de til å vaksinere seg og følge retningslinjene. Hadde de gjort det hadde de kanskje vært her i dag?
Men jeg kan også tenke meg at de på intensivposten gjerne kunne tenkt seg tiltak som økte kapasiteten deres. Og her er det like dårlig som i mars 2020. Det er ikke blitt gjort en dritt. Hdir har utelukkende basert seg på nedstengning og restriksjoner som tiltak, og ikke alternativer som kunne økt kapasiten.

Ja, nedstengningene før jul burde aldri skjedd. Allerede på det tidspunktet sa jeg at de burde fulgt Boris Johnsons strategi i UK og sagt at de bare kjører på. Men i tillegg kunne de gjort mer for å differensiere tidligere i pandemien. Ikke tvunget ALLE på hjemmekontor eller bort fra studiestedet. Ikke stengt alt av uteliv, men hatt litt åpent med restriksjoner. Ikke hatt så jævlig rigide regler på antall selv på steder som tar mange ganger så mye som 20 eller 50 eller 200 alt etter hvilket tidspunkt det var. Mye tiltak ville vært nødvendig uansett, men bare mindre lettelser og litt mer differensiering kunne betydd en god del for mange. Men de gjorde ikke noe som helst i denne retning. Selv i desember 2021 hadde de null peiling på hvilke tiltak som virket eller ikke.
Det har du helt rett i, men til syvende og sist så handler det om å redde egen ræv: hadde det gått dårlig hadde disse stått ansvarlige også, jeg tror de var drevet av frykt mer enn viten.

Jeg kritiserer ikke politikerne mest pga tiltakene, noen jo og kanskje spesielt på barns vegne, der kan vi snakke om hårreisende beslutninger. Det aller mest kritikkverdige er hvordan helsevesenet i årevis har blitt bygget ned, spesielt intensivkapasiteten. Og det i en verden hvor pandemier og virus vil bli stadig mer aktuelt jo flere vi blir, dette er noe som det har blitt varslet om i alle år. Og hvem er det som gir udugelige mennesker makt? Det er du og jeg, som stemmer på dem, og naboen som sitter hjemme og ikke bruker stemmeretten. Vi har de politikerne vi fortjener.

Hvis man er drevet mer av frykt enn viten, så finner du ikke noe større grunnlag for å ta et oppgjør med håndteringen i ettertid!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: tor jun 23, 2022 3:14 pm
Det er "fiksjon" å spekulere rundt grunner til at det gikk så bra her kontra i Italia faktisk :lol: :lol: Da skjønner man hvor kunnskapsnivået ligger...

Det sier egentlig det meste når ditt fokus er kaféer, øl og dopapir. Da skjønner man at vi diskuterer på litt forskjellige nivåer og med totalt forsjellige utgangspunkt. Men det er i det minste en forklaring på hvorfor du hisser deg sånn opp, når du tror det er disse tingene vi diskuterer.

Jeg skal huske på neste gang at det aldri går an å hverken bli skuffet, sint eller lei seg over noe som helst livet, for det finnes jo alltid andre rundt om i verden som sulter, er fattige eller blir torturert... I den konteksten blir det jo litt spesielt å se deg gjøre en diskusjon på FD til et gigantisk problem, som du hisser deg opp over.... Du må huske på at det finnes folk som sulter i afrika.
Stråmannsargumentasjon. Jeg leser alle postene her, og ja jeg synes nye er surv og sutring fra mennesker som nyter enorme rettigheter i livet: hyperprivilegerte. Hvis ditt liv ramler sammen av sosial nedstengning i noen mnd så tør jeg ikke tenke på hvordan du hadde taklet virkelige utfordringer. Jeg vil faktisk gå så langt at det knapt kan kalles utfordrende. Kjedelig helt klart, men det finnes ikke noe mer usjarmerende enn bortskjemte og utakknemlige voksne mennesker. Dere hyler om at menneskerettigheter er brutt fordi ting ble stengt ned og at myndighetene har begått overgrep og utsatt landets innbyggere for grov urett. Vi har levd med en pandemi få har visst hvordan man skulle takle, faktisk tok det mange måneder før man fant solide behandlingsprosedyrer og det var enormt mye prøving og feiling på sykehusene. INGEN har hatt full kunnskap om dette, men aller minst er det de selvskolerte som sitter på YouTube og tror man vet bedre enn 95% av legene som faktisk har behandlet disse pasientene.

Mange av kritikerne har allerede et forutbestemt narrativ om at alt myndighetene gjør er for å straffe oss og at de jobber for globale krefter og what not, så alt man leser og søker opp skal stadfeste denne fastlåste virkelighetsoppfattelsen. Det er der det nevrotiske og paranoide kommer inn.

Summa summarum så har vi vært heldige her til lands, delvis kan vi takke myndighetene for det, delvis er det flaks :)
Sist redigert av Queenie den tor jun 23, 2022 3:34 pm, redigert 2 ganger totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

basillen skrev: tor jun 23, 2022 3:18 pm
Champis skrev: tor jun 23, 2022 3:14 pm Jeg skal huske på neste gang at det aldri går an å hverken bli skuffet, sint eller lei seg over noe som helst livet, for det finnes jo alltid andre rundt om i verden som sulter, er fattige eller blir torturert... I den konteksten blir det jo litt spesielt å se deg gjøre en diskusjon på FD til et gigantisk problem, som du hisser deg opp over.... Du må huske på at det finnes folk som sulter i afrika.
Det blir litt sånn: "Hvorfor klager du over at huset ditt brant ned og hunden din brant inne? Du har jo ikke kreft."

:lol:

basillen

Legg inn av basillen »

SISTE NYTT: St. Olav må utsette operasjoner (https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... eredskapen).

"– Dette er en svært krevende situasjon ved inngangen til sommerferien, sier sykehusdirektør Grethe Aasved.

St. Olavs hospital går i gul beredskap. Det melder sykehuset i en pressemelding onsdag kveld. – Sykehuset har betydelige kapasitetsutfordringer, heter det i pressemeldingen."

Unnskyld språkbruken, men hva i helvete er det som skjer med det norske helsevesenet? Det virker jo som om sykehusene er på randen til å kollapse hver tredje måned nå. Vi snakker altså om inngangen til sommerferien, og allerede sliter St. Olav? Hvordan vil det da bli til høsten?

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 3:27 pm
Champis skrev: tor jun 23, 2022 3:14 pm
Det er "fiksjon" å spekulere rundt grunner til at det gikk så bra her kontra i Italia faktisk :lol: :lol: Da skjønner man hvor kunnskapsnivået ligger...

Det sier egentlig det meste når ditt fokus er kaféer, øl og dopapir. Da skjønner man at vi diskuterer på litt forskjellige nivåer og med totalt forsjellige utgangspunkt. Men det er i det minste en forklaring på hvorfor du hisser deg sånn opp, når du tror det er disse tingene vi diskuterer.

Jeg skal huske på neste gang at det aldri går an å hverken bli skuffet, sint eller lei seg over noe som helst livet, for det finnes jo alltid andre rundt om i verden som sulter, er fattige eller blir torturert... I den konteksten blir det jo litt spesielt å se deg gjøre en diskusjon på FD til et gigantisk problem, som du hisser deg opp over.... Du må huske på at det finnes folk som sulter i afrika.
Stråmannsargumentasjon. Jeg leser alle postene her, og ja jeg synes nye er surv og sutring fra mennesker som nyter enorme rettigheter i livet: hyperprivilegerte. Hvis ditt liv ramler sammen av sosial nedstengning i noen mnd så tør jeg ikke tenke på hvordan du hadde taklet virkelige utfordringer. Jeg vil faktisk gå så langt at det knapt kan kalles utfordrende. Kjedelig helt klart, men det finnes ikke noe usjarmerende som bortskjemte og utakknemlige voksne mennesker. Dere hyler om at menneskerettigheter er brutt fordi ting ble stengt ned og at myndighetene har begått overgrep og utsatt landets innbyggere for grov urett. Vi har levd med en pandemi få har visst hvordan man skulle takle, faktisk tok det mange måneder før man fant solide behandlingsprosedyrer og det var enormt mye prøving og feiling på sykehusene. INGEN har hatt full kunnskap om dette, men aller minst er der de selvskolerte som sitter på YouTube og tror man vet bedre enn 95% av legene som faktisk har behandlet disse pasientene.

Mange av kritikerne har allerede et forutbestemt narrativ om at alt myndighetene gjør er for å straffe oss og at de jobber for globale krefter og what not, så alt man leser og søker opp skal stadfeste denne fastlåste virkelighetsoppfattelsen. Det er der det nevrotiske og paranoide kommer inn.

Summa summarum så har vi vært heldige her til lands, delvis kan vi takke myndighetene for det, delvis er det flaks :)

Har livet mitt ramlet sammen av sosial nedstenging? Nei. Kan jeg diskutere tiltakene allikevel? Selvsagt.

Alt det du kommer med her er påstander jeg aldri har hatt, heller ikke påstander som jeg har lest i særlig grad her inne. Så du må få bukt med den paranoiaen din! Og så må du heller gå inn på UFO-forumet og poste innleggene dine der, for det er de folkene du skal ha tak i.

fazz

Legg inn av fazz »

basillen skrev: tor jun 23, 2022 3:30 pm Vi snakker altså om inngangen til sommerferien, og allerede sliter St. Olav? Hvordan vil det da bli til høsten?
Vi får vel tro at de ikke er helt stengt i sommer og tar unna noen pasienter da også.

Champis

Legg inn av Champis »

basillen skrev: tor jun 23, 2022 3:30 pm SISTE NYTT: St. Olav må utsette operasjoner (https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... eredskapen).

"– Dette er en svært krevende situasjon ved inngangen til sommerferien, sier sykehusdirektør Grethe Aasved.

St. Olavs hospital går i gul beredskap. Det melder sykehuset i en pressemelding onsdag kveld. – Sykehuset har betydelige kapasitetsutfordringer, heter det i pressemeldingen."

Unnskyld språkbruken, men hva i helvete er det som skjer med det norske helsevesenet? Det virker jo som om sykehusene er på randen til å kollapse hver tredje måned nå. Vi snakker altså om inngangen til sommerferien, og allerede sliter St. Olav? Hvordan vil det da bli til høsten?

Det kommer ikke til å bli noe problem! Queenie har sagt at vi er ferdige med pandemien!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg er veldig lite paranoid og vet at jeg og mitt liv er ekstremt lite interessant for så og si alle andre. Slik er det med oss alle. Vi er en liten maur i en enorm tue av mange tuer, når alt kommer til alt.
Sist redigert av Queenie den tor jun 23, 2022 3:37 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Finnes knapt noe mer trøttende enn dem som skal trykke folk ned og håne dem som "hyperpriviligerte" fordi man er og var drittlei av årevis med totalt overdrevne tiltak båret frem av gruppetenking og helsehysteri, risikoaversjon og føre-var prinsipper.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Daniel skrev: tor jun 23, 2022 3:37 pm Finnes knapt noe mer trøttende enn dem som skal trykke folk ned og håne dem som "hyperpriviligerte" fordi man er og var drittlei av totalt overdrevne tiltak båret frem av gruppetenking og helsehysteri, risikoaversjon og føre-var prinsipper.
Kan du ikke si det samme til de som har mistet en sønn eller en ektefelle og slå deg litt på brystet samtidig?

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Nei, hvorfor skal jeg det? For en mongo argumentasjon.

basillen

Legg inn av basillen »

fazz skrev: tor jun 23, 2022 3:34 pm
basillen skrev: tor jun 23, 2022 3:30 pm Vi snakker altså om inngangen til sommerferien, og allerede sliter St. Olav? Hvordan vil det da bli til høsten?
Vi får vel tro at de ikke er helt stengt i sommer og tar unna noen pasienter da også.
Poenget er vel at det er all grunn til å forvente at det vil være betydelig mer trykk på St. Olav til høsten enn det er nå midt på sommeren. Men allerede nå har altså sykehuset "betydelige kapasitetsproblemer".

Queenie

Legg inn av Queenie »

Daniel skrev: tor jun 23, 2022 3:39 pm Nei, hvorfor skal jeg det? For en mongo argumentasjon.
Det kalles å stå for det man mener, noe du ikke burde ha problemer med.

fazz

Legg inn av fazz »

basillen skrev: tor jun 23, 2022 3:40 pm
fazz skrev: tor jun 23, 2022 3:34 pm
basillen skrev: tor jun 23, 2022 3:30 pm Vi snakker altså om inngangen til sommerferien, og allerede sliter St. Olav? Hvordan vil det da bli til høsten?
Vi får vel tro at de ikke er helt stengt i sommer og tar unna noen pasienter da også.
Poenget er vel at det er all grunn til å forvente at det vil være betydelig mer trykk på St. Olav til høsten enn det er nå midt på sommeren. Men allerede nå har altså sykehuset "betydelige kapasitetsproblemer".
De var vel ute og sa dette allerede i Mai at de hadde problemer med kapasiteten på akutten fordi det nå enkelte dager var dobbelt så mye pasienter som tidligere (60+ mot 30+). Så kan man jo lure på hva er det som gjør at det er så mye mer akuttsaker i dag. Men det var vel også noe innkjøringsproblemer med ett nytt system for utskriving av pasienter også.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

La det som skjer, skje. Det kontrollerer ikke vi.

Men jeg skal ikke ta flere vaksiner, ta på munnbind, isolere meg når jeg er frisk, anskaffe meg vaksinepass eller gjøre noe annet som skiller seg ut fra det normale. Ikke pga hva noen andre sier, gjør eller føler.

Og de som ikke liker det, kan kysse meg langt oppi ræven.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 3:43 pm
Daniel skrev: tor jun 23, 2022 3:39 pm Nei, hvorfor skal jeg det? For en mongo argumentasjon.
Det kalles å stå for det man mener, noe du ikke burde ha problemer med.
Så enhver politisk avgjørelse om styring av et helt samfunn som innebærer risiko for unntaksvise tap av menneskeliv skal man ta direkte opp med sørgende pårørende mens man banker seg på brystet. Ellers står man ikke for det man mener. For en latterlig argumentasjon.

Du virker provosert over at ikke alle hyller den krampeaktig opprettholdte historien om den vellykkede pandemihåndteringen. Selv er jeg opptatt av at mange av disse beslutningene aldri tas igjen. Jeg blir ikke forarget over at du mener noe annet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Daniel skrev: tor jun 23, 2022 3:53 pm
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 3:43 pm
Daniel skrev: tor jun 23, 2022 3:39 pm Nei, hvorfor skal jeg det? For en mongo argumentasjon.
Det kalles å stå for det man mener, noe du ikke burde ha problemer med.
Så enhver politisk avgjørelse om styring av et helt samfunn som innebærer risiko for unntaksvise tap av menneskeliv skal man ta direkte opp med sørgende pårørende mens man banker seg på brystet. Ellers står man ikke for det man mener. For en latterlig argumentasjon.

Du virker provosert over at ikke alle hyller den krampeaktig opprettholdte historien om den vellykkede pandemihåndteringen. Selv er jeg opptatt av at mange av disse beslutningene aldri tas igjen. Jeg blir ikke forarget over at du mener noe annet.
Nei, men jeg har sett dette fra en helt annen side, hadde disse menneskene lest alt det idiotiske dere lirer av dere så tror jeg de hadde blitt eitrende forbanna. Idioti er alltid provoserende, men det verste er når man skremmer andre som faktisk burde vaksinert seg fra å gjøre det, det er skadelig.

De kommer nok til å tas igjen og verre kan det bli, vi har ingen garanti for hvilke politikere vi har og hva de vil gjøre. Kanskje du en vakker dag utsettes for reell urett og vil skjønne hva det faktisk er.

Queenie

Legg inn av Queenie »

bundetrente skrev: tor jun 23, 2022 3:48 pm La det som skjer, skje. Det kontrollerer ikke vi.

Men jeg skal ikke ta flere vaksiner, ta på munnbind, isolere meg når jeg er frisk, anskaffe meg vaksinepass eller gjøre noe annet som skiller seg ut fra det normale. Ikke pga hva noen andre sier, gjør eller føler.

Og de som ikke liker det, kan kysse meg langt oppi ræven.
1. Ingen har blitt tvunget til å ta vaksiner
2. Ingen har måttet isolere seg når man er frisk
3. Vaksinepass har kun vært nødvendig for reise og du trengte ikke vaksiner for å få det heller

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Har verken skremt noen fra vaksiner eller hevdet meg utsatt for urett. Vaksiner er flotte greier. At du tror du er i posisjon til å snakke ned det "idiotiske vi (hvem i all verden er det) lirer av oss" sier vel sitt.

Men beslutningsgrunnlaget og prosessene bak mange av de svært inngripende tiltakene har vært sabla tynt og preget av panikk. Lokale demokratiske prosesser ble umiddelbart tilsidesatt. Ingenting var viktigere enn å stenge alt man klarte å rable opp på tavla blant amatørpolitikere i lokale styrer. Det må bli bedre til neste gang. Adgangen til å treffe tiltak må skjerpes. Terskelen for å innføre tiltak må heves, lokalt og nasjonalt. Kravet til tverrfaglighet må opp.

I 2021 ble pandemihåndteringen så utrolig tydelig først og fremst en ofring av alle andre sektorer og privat sfære, for å komme i møte en overdramatisert fremstilling av sykehuskapasitet og -pågang (som ofte var sammenlignbart med ordinære vintersesonger). Kommunikasjonen og sololøpet fra helsesektoren var helt vanvittig til tider. Skylappene var på til tusen og fokuset på å rope ulv og "signalisering av alvoret" var ekplisitt strategi.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 4:06 pm
bundetrente skrev: tor jun 23, 2022 3:48 pm La det som skjer, skje. Det kontrollerer ikke vi.

Men jeg skal ikke ta flere vaksiner, ta på munnbind, isolere meg når jeg er frisk, anskaffe meg vaksinepass eller gjøre noe annet som skiller seg ut fra det normale. Ikke pga hva noen andre sier, gjør eller føler.

Og de som ikke liker det, kan kysse meg langt oppi ræven.
1. Ingen har blitt tvunget til å ta vaksiner
2. Ingen har måttet isolere seg når man er frisk
3. Vaksinepass har kun vært nødvendig for reise og du trengte ikke vaksiner for å få det heller
Hva snakker du om.
Jeg måtte jo selv isolere meg et par ganger fordi enten jeg eller en i familien fikk påvist korona. Det gjelder for veldig mange jeg kjenner også. Jeg vet ikke om du er klar over det, men det å teste positivt betyr ikke at man er syk.

Nei, ingen ble "tvunget" til å ta vaksinen nei. Man ble bare utestengt fra å leve et normalt liv og behandlet som spedalsk dersom man ikke gjorde det. Måten media rottet seg sammen mot de uvaksinerte på var direkte skammelig.

Jeg er for øvrig selv vaksinert.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 4:00 pm
Nei, men jeg har sett dette fra en helt annen side, hadde disse menneskene lest alt det idiotiske dere lirer av dere så tror jeg de hadde blitt eitrende forbanna. Idioti er alltid provoserende, men det verste er når man skremmer andre som faktisk burde vaksinert seg fra å gjøre det, det er skadelig.

De kommer nok til å tas igjen og verre kan det bli, vi har ingen garanti for hvilke politikere vi har og hva de vil gjøre. Kanskje du en vakker dag utsettes for reell urett og vil skjønne hva det faktisk er.
Det har vel knapt vært overdødelighet i Norge under pandemien. Så hvorfor man skal ha så veldig mye mer forståelse eller empati med familie som har mistet mennesker pga covid-19 enn f.eks en lungebetennelse eller influensa før pandemien, skjønner jeg ikke. Dessuten er det kritikkverdig at politikerne, godt hjulpet av media og idiotene i Hdir, har forfektet et narrativ som sier at vi knapt skal tåle flere døde under den alvorligste pandemien på 100 år enn vi skal under en litt kraftig ordinær influensasesong. Da er det noe helt galt. Kanskje er det også derfor at ikke et massivt flertall i Sverige mener at deres politikere og Tegnell nærmest bør betegnes som mordere. Der har fortellingen om viruset vært noe annerledes og mer balansert enn i Norge. Og det påvirker også mange i befolkningen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

bundetrente skrev: tor jun 23, 2022 4:43 pm
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 4:06 pm
bundetrente skrev: tor jun 23, 2022 3:48 pm La det som skjer, skje. Det kontrollerer ikke vi.

Men jeg skal ikke ta flere vaksiner, ta på munnbind, isolere meg når jeg er frisk, anskaffe meg vaksinepass eller gjøre noe annet som skiller seg ut fra det normale. Ikke pga hva noen andre sier, gjør eller føler.

Og de som ikke liker det, kan kysse meg langt oppi ræven.
1. Ingen har blitt tvunget til å ta vaksiner
2. Ingen har måttet isolere seg når man er frisk
3. Vaksinepass har kun vært nødvendig for reise og du trengte ikke vaksiner for å få det heller
Hva snakker du om.
Jeg måtte jo selv isolere meg et par ganger fordi enten jeg eller en i familien fikk påvist korona. Det gjelder for veldig mange jeg kjenner også. Jeg vet ikke om du er klar over det, men det å teste positivt betyr ikke at man er syk.

Nei, ingen ble "tvunget" til å ta vaksinen nei. Man ble bare utestengt fra å leve et normalt liv og behandlet som spedalsk dersom man ikke gjorde det. Måten media rottet seg sammen mot de uvaksinerte på var direkte skammelig.

Jeg er for øvrig selv vaksinert.
Det skulle da bare mangle at man isolerte seg om man testet positivt, det er jo helt umulig å si om man var smittefarlig eller ikke.

Nei, ingen har blitt utestengt og ingen har blitt sett på som spedalske, dette er bare jug. Jeg bør vite det som uvaksinert

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»