Generell diskusjon om corona

Låst
Champis

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Champis »

LittleSteven skrev: ons jun 22, 2022 6:51 pm Denne synes jeg var veldig godt skrevet om nok en negativ langtidsvirkning for mange mennesker.

https://www.theguardian.com/commentisfr ... ationships

Ingenting å bry seg om. Queenie har sagt at alt er i orden.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

SirJames skrev: ons jun 22, 2022 10:21 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 8:17 pm Er dere klare for en pandemi med supergonoré?

https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... l#comments

Sitat:" Super gonorrhoea poses a 'major global threat', scientists have warned in the wake of an Austrian man catching a drug-resistant version of the STI."
Burde gå bra så lenge man holder metern... 🤪
Blir sexuell lockdown det neste? Hos de konspiratoriske er man opptatt av prat om "befolkningskontroll" som angivelig er det "eliten" vil. Hehe. OK, lovpålagte begrensninger blir innført i sexuell atferd i praivate hjem, og ja, besøksforbud fordi besøk kan som kjent føre til så mangt. Ikke det at jeg tror doctor Neill Pantsdown ville vært så nøye på å følge slike regler denne gangen heller LOL. Han klarer ikke å holde buksesmekken sin igjen, selv ikke når han "spår" en million døde om dagen av en eller annen sykdom:
https://en.wikipedia.org/wiki/Neil_Ferg ... miologist)

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 10:28 pm
SirJames skrev: ons jun 22, 2022 10:21 pm
basillen skrev: ons jun 22, 2022 8:17 pm Er dere klare for en pandemi med supergonoré?

https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... l#comments

Sitat:" Super gonorrhoea poses a 'major global threat', scientists have warned in the wake of an Austrian man catching a drug-resistant version of the STI."
Burde gå bra så lenge man holder metern... 🤪
Og ikke drar på hytta!
Om man tenker moral så er vil det jo nettopp være slike tilfeller hvor det å innføre forbud mot bruk av hytter og feriehus(sekundære boliger)faktisk vil ha en effekt. Ja, og så innføring av forbud mot å booke doble hotellrom uten registrert ektefelle. En slik "pandemi" vil være en drøm for KRF og andre religiøse moralister.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: ons jun 22, 2022 10:29 pm
Morromann skrev: ons jun 22, 2022 8:13 pm Jeg vil anta at forslaget om permanent munnbindpåbud hver vinter i Tyskland vil ble demenert om kort tid fra offisielle talsmenn fra regjeringen som vil hevde at det kommer fra en falsk kilde og at det aldri har vært aktuelt. Muligens er det det også, en falsk nyhet siden det er snakk om "kilder" eventuelt at det har blitt så mye backclash at noen rygger tilbake.
Ikke vet jeg. Vi snakker om Tyskland her. Jeg husker godt da tysk politi løp rundt i akebakker for å bøtelegge folk som akte utendørs uten munnbind på.
Joda, jeg skrev jo også et innlegg(som druknet i støyen mellom trolling og personangrep)om nettopp det at det er den tyske respekten for autoriteter som er unik i Europa muliggjlør slike drakoniske regler; men selv der må jo folk begynne å bli forbanna på alt det pratet om mer eller mindre permanent tvang. Maktsyke sosiopater prøver ofte å "teste vannet" so to speak, for å leke et ganske så absurd lovforslag som raskt blir trukket tilbake når media begynner å skrive om det, eventuelt benektet at et slikt forslag noensinne var et tema. Har skjedd før om andre ting, også i norsk politikk. "Testing av vannet". Ikke konspiratorisk, kun ren politisk strategisk tenking for å se om dette blir passivt mottatt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Hetfield skrev: ons jun 22, 2022 10:37 pm Og ikke puster og peser mens man jogger forbi folk..
https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... ugelighet/

Jepp, dette skrev en kommentator i Dagsavisen 20.mars 2020. Så hysteriske var man over menneskelig kontakt utendørs at man skrev slikt. Virker absurd i dag, men likevel. En evig påminnelse om hvordan hysteriet var på sitt mest ekstreme. Selv utendørs i friluft var det "livsfarlig" om noen jogget forbi. Massesuggesjon.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: tor jun 23, 2022 12:45 am Smitteutbrudd på sykehjem i Bergen (https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd ... -om-korona). Jeg forstår jo at dette er utsatte mennesker, og at noe smittevern kan være fornuftig her. Men er ikke dette litt overkill?

"Alle som går inn på en berørt avdeling må imidlertid bruke fullt beskyttelsesutstyr, med munnbind, visir, smittefrakk og hansker, skriver avisen.

Sykehjemmet anbefaler i tillegg at både ansatte og besøkende bruker munnbind hele tiden."
¨
Jeg bare lurer - har dette vært standard prosedyre under tidligere hissige influensabølger?


TIl slutt i artikkelen kan vi så lese følgende:

"Sykehjemsstyrer Barbro Vik sier situasjonen er under kontroll.

Det er veldig rolig her, og de smittede har milde symptomer, sier Vik til BA."
Fullt smittutstyr a la Kina med romdrakter?`Nei, noe slikt tror jeg ikke man har hatt under influensautbrudd. Varsomhetstiltak under influensabølger var ikke fremmed før corona, jeg husker selv et besøk på en slik institiusjon under et influensautbrudd hvor man ble bedt om å være forsiktig, unngå klemmer og vasking av hender. Munnbind var det jo ikke, men det hadde man ikke noen tradisjon for i Norge uansett. Uansett, jeg synes det er greit om man bruker munnbind under utbrudd av influensa eller corona bruker munnbind når man oppsøker alvorlig immunkompromitterte pasienter; når det tross alt er snakk om mennesker som med stor sannsynlighet kan dø av disse virusene om de får de på seg, men da bør slike tiltak forbeholdes institusjonen og resten av samfunnet bør ikke fungere som et sykehjem for alvorlig syke pasienter. Om jeg var så elendig helsemessig at jeg risikterte å dø av en forkjølelse ville jeg selv ikke tillatt å ha for mye nærkontakt med potensiell dråpesmitte på meg.
Men ja, hazmatdrakter er overkilll ja. Og den coronavarianten vi har nå er mildere enn en typisk influensa og det er ikke bagatellisering av influensa, influensa har tidligere vært en veldig vanlig dødsårsak hos eldre mennesker, dog ikke i 2020 og 2021 av åpenbare grunner men det kommer jo tilbake nå. En av mine besteforeldre døde av influensa men vedkommende var i en tilstand hvor vedkommende på ingen måte hadde livet og foran seg eller "the best is yet to come" for å si det mildt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

SirJames skrev: ons jun 22, 2022 10:42 pm Så lenge Vinmonopolet ikke blir stengt, godtar nok de fleste en kjønnssykdom eller tre.
Oh. Jeg skrev at KRF ville ha elsket en gonorepandemi; men hva med fyll? Jo, polet måtte jo ha stengt, fordi alkohol som kjent fører til "usømmelig atferd"
som dermed øker risikoen for påførelse av kjønssykdommer. Så det må holde stengt.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Typisk norsk?
NRK: Nordmenn er livredde for å bli syke i ferien sin.
(Implisitt: Gir faen i om de blir syke når arbeidsgiver må ta regningen.)

Hetfield

Legg inn av Hetfield »


Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Here we go....

Eller kanskje ikke? Kan minne på at det var nøyaktig denne type artikler som var med på å utløse Støres "nå er det alvor"-lockdown i desember i fjor etter måneder og uker med mas om å stenge ned igjen fordi sykepleierne "stupte" og var "slitne". Først om økte innleggelser, så begynte noen kommunebyråkrater å mase om munnbind igjen, først anbefaling, så tvang og snøballen rullet. Og nå var det plutselig ikke lenger snakk om frykt for død, nei det var "will someone please think of the nurses, shut the country down" og slik gikk det. På den annen side; det bør være opplagt for alle og enhver nå at alle disse tvangstiltakene har NULL effekt på spredning av et virus som nå sprer seg så lett at det brenner gjennom ALLE brannmurer som settes opp mot det; og at vi fortsatt har et gjeldsberg av immunitet å betale ned. Det eneste disse tiltakene bidrar til er å ødelegge en allerede hardt prøvet økonomi.
Sist redigert av Morromann den tor jun 23, 2022 8:35 am, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: tor jun 23, 2022 2:27 am
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 3:21 pm
Crynix skrev: ons jun 22, 2022 3:06 pm

Dersom du ikke bryr deg om en diskusjon du selv tar del i forstår jeg ikke hvorfor du i utgangspunktet deltar. Er det ikke bedre å rette engasjementet sitt mot noe du faktisk bryr deg om?
Jeg engasjerer meg i så mangt og har deltatt i denne tråden lenge. Men nå er vi ferdige med dette og dere hyler fortsatt om den grusomme uretten dere har blitt utsatt for - dere, verdens mest privilegerte folkeslag i ett av verdens mest privilegerte land, som knapt ble rammet av covid. Det er rett ut patetisk og ja, det har i samtlige tilfeller nevrotiske tendenser (mange som tydeligvis er ute etter dere). Jeg er ikke alene her, de andre gidder bare ikke å skrive om noe som er så lite aktuelt. Så jeg vil tro dere får mer støtte i kaninhullene på sosiale media.

Haha, "kaninhull" :lol: :lol: :lol: Ja, alle som diskuterer noe som har med korona å gjøre, er nødt til å være i et kaninhull :lol: :lol:

Hvis dette er så lite aktuelt, så er det rimelig spesielt å være her inne å skrive om det. Der er ikke du noe bedre enn resten.

Det meste folk skriver om nå, er hva som vil skje framover og utover høsten/vinteren. Jeg skjønner ikke hva som provoserer deg så voldsomt med at folk diskuterer det? At du har fått for deg at alle "hyler om den grusomme uretten de har blitt utsatt for", framstår såpass komisk at jeg lurer på om du er litt paranoid. Mulig at det er du som er den nevrotiske her.
Hvis meg gjerne hvor jeg har sagt det? Jeg snakker om de gærneste av dem, og vi har da sett noen av sorten her inne også, og det er der det nevrotiske slår inn. Jeg har under hele perioden vært kritisk til mye av det regjeringen har gjort, men å lede et land under noe slikt er ikke enkelt, det aller enkleste er å sitte hjemme og kritisere alt og alle, ofte helt uten fullstendig oversikt, det har jo ingen hatt. Vi har sett debattanter som har sammenlignet covid med influensa og hvor vaksinene presenteres som gift. Det er direkte kunnskapsløst og skaden disse menneskene gjør er stor, jeg synes det er helt på sin plass å kritisere det.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: tor jun 23, 2022 2:33 am
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 5:40 pm Nå blir jeg nok halshugget her, men for å sitere vår dronning: Det kommer ikke an på hvorledes man har det, men hvorledes man tar det! At tiltakene ikke har vært forholdsmessige kan vi være enige i, men det er lett å være etterpåklok også. Alt i alt så har det gått ganske bra her i landet, enkelte vil alltid slite uansett hvordan de ytre parametrene er. Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har. Sistnevnte synes jeg er en veldig god egenskap, dere kan jo prøve å bruke 10 min hver morgen på å tenke hva dere er takknemlig for akkurat i dag, da er det ikke rom for angst, sinne og frustrasjon og man får det til syvende og sist mye bedre med seg selv. Man skal ikke godta urett, men konspiranoiagjengen er langt unna det: det er et hat mot landet man bor i, det er et hat mot myndighetene, det er et hat mot det meste - og alle er ute etter en. Slik er dessverre ikke virkeligheten.

Men alt det du skriver her, har absolutt null med det man diskuterer i denne tråden å gjøre. Så jeg skjønner jo hvorfor du hisser deg sånn opp - du har rett og slett ikke sjønt noe som helst av hva som diskuteres.

Personlig har jeg levd et helt fantastisk liv - også under pandemien. Men selv om jeg er flink til det du skriver her, så kan jeg fint diskutere mange ulike sider ved pandemien og håndteringen av den. Det går til og med an å gjøre det uten å være nevrotisk....
Jeg hisser meg ikke opp og jo jeg skjønner det meste. Det er ikke noe feil å diskutere noe som helst, men nå er altså status quo at vi har null restriksjoner, det har ikke vært vaksinetvang (selv ikke for ansatte i helsevesenet) og vi har kommet oss igjennom dette uten store dødstall. Slik har det ikke vært overalt. Når dette er summen kan vi vel ikke kalle styresmaktene for det ene og det andre av skjellsord, skal man punktkontrollere alt eller skal man være resultatorientert? Jeg tenker ja takk begge deler, saklig kritikk er bra, forfølgesesvanvidd og paranoia er ikke det. Alternativgjengen og deres likesinnede kan kysse seg en viss plass.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Helsevesenet har det sannelig ikke enkelt. Folk lever mye lengre, både fordi vi lever mindre strevsomme og mye sunnere liv, men også fordi man de siste tiårene har utviklet mye bedre behandlingsmetoder for sykdommer som ville medført den sikre død. Dette medfører at vi får et skred av pasienter nær eller godt over 80 år med en helse som knapt tåler det minste sykdom eller skade før det blir alvorlig og de må legges inn på sykehus og til og med intensivavdelinger. Dette koster enormt med ressurser. Spørsmålet må da bli nøyaktig hvor mye man skal være villige til å bruke på pasienter i sin aller siste livsfase bare for å kunne forlenge livet deres med noen uker eller måneder.

Under covid-19 har vi sett dette bli trukket i så stor grad til den ene ytterkanten at hele befolkningen er pådyttet svært strenge restriksjoner for å lette belastning på helsevesenet (og implisitt redde ræva til politikerne og helsetoppene som har sørget for at kapasiteten i helsevesenet var så elendig). Jeg ser helst at dette aldri skjer igjen. Det er jævlig skuffende at dette ikke er tatt som en offentlig debatt i mye større grad, både i Norge og internasjonalt. I stedet har disse toskene klart å fremme narrativet om at alt var nødvendig og at det ikke var noe annen utvei.
Sist redigert av KongOlav2 den tor jun 23, 2022 8:54 am, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 8:47 am
Helsevesenet har det sannelig ikke enkelt. Folk lever mye lengre, både fordi vi lever mindre strevsomme og mye sunnere liv, men også fordi man de siste tiårene har utviklet mye bedre behandlingsmetoder for sykdommer som ville medført den sikre død. Dette medfører at vi får et skred av pasienter nær eller godt over 80 år med en helse som knapt tåler det minste sykdom eller skade før det blir alvorlig og de må legges inn på sykehus og til og med intensivavdelinger. Dette koster enormt med ressurser. Spørsmålet må da bli nøyaktig hvor mye man skal være villige til å bruke på pasienter i sin aller siste livsfase bare for å kunne forlenge livet deres med noen uker eller måneder.
Menneskelivet er ukrenkelig, men vi ser her at planleggerne ikke har kalkulert med bedre levestandard og lengre gjennomsnittelig levestandard i utviklingen av helsevesenet. Det vi ser resultatet av er en søplete byråkratisk sykehusmodell hvor det virker som raportering var viktigere enn pasienters ve og vel.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Morromann skrev: tor jun 23, 2022 8:52 am Menneskelivet er ukrenkelig, men vi ser her at planleggerne ikke har kalkulert med bedre levestandard og lengre gjennomsnittelig levestandard i utviklingen av helsevesenet. Det vi ser resultatet av er en søplete byråkratisk sykehusmodell hvor det virker som raportering var viktigere enn pasienters ve og vel.
Det er ikke bare NPM-tankegangen i helsevesenet som er problemet her. Det er et par ting i samfunnet som kan sluke nesten ubegrenset med ressurser og det er behandling av svært gamle mennesker i siste livsfase og støtteapparat/omsorg til mennesker med svært alvorlige funksjonshemminger (eller veldig utstrakte psykiske problemer). Vi kan og bør bruke en god del på dette, men ikke ubegrenset.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 9:00 am
Morromann skrev: tor jun 23, 2022 8:52 am Menneskelivet er ukrenkelig, men vi ser her at planleggerne ikke har kalkulert med bedre levestandard og lengre gjennomsnittelig levestandard i utviklingen av helsevesenet. Det vi ser resultatet av er en søplete byråkratisk sykehusmodell hvor det virker som raportering var viktigere enn pasienters ve og vel.
Det er ikke bare NPM-tankegangen i helsevesenet som er problemet her. Det er et par ting i samfunnet som kan sluke nesten ubegrenset med ressurser og det er behandling av svært gamle mennesker i siste livsfase og støtteapparat/omsorg til mennesker med svært alvorlige funksjonshemminger (eller veldig utstrakte psykiske problemer). Vi kan og bør bruke en god del på dette, men ikke ubegrenset.
Jepp. Man får stadig flere vanskelige avgjørelser å ta stilling til her.

Og skal sies at Ahus har vært underdimensjonert fra starten av.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 9:00 am
Morromann skrev: tor jun 23, 2022 8:52 am Menneskelivet er ukrenkelig, men vi ser her at planleggerne ikke har kalkulert med bedre levestandard og lengre gjennomsnittelig levestandard i utviklingen av helsevesenet. Det vi ser resultatet av er en søplete byråkratisk sykehusmodell hvor det virker som raportering var viktigere enn pasienters ve og vel.
Det er ikke bare NPM-tankegangen i helsevesenet som er problemet her. Det er et par ting i samfunnet som kan sluke nesten ubegrenset med ressurser og det er behandling av svært gamle mennesker i siste livsfase og støtteapparat/omsorg til mennesker med svært alvorlige funksjonshemminger (eller veldig utstrakte psykiske problemer). Vi kan og bør bruke en god del på dette, men ikke ubegrenset.
Joda, men man kan ikke nekte noen behandling bare fordi de er i livets sluttfase. Jeg er ikke imot at de som ønsker det skal kunne velge å få former for dødshjelp der man mener at livskvaliteten er såpass lav at man ikke ser mer av livet som meningsfullt, men det må være et valg man selv tar selvfølgelig. Og det er ikke alle som ønsker det men til siste minutt så lenge det er mulig ville være nært sine kjære og det må vi som samfunn respektere også. Men det blir OT. Vi kunne hatt langt bedre ressurser i helsevesenet uten NPM-modellen, det er jeg sikker på.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Queenie skrev: ons jun 22, 2022 3:21 pm Jeg engasjerer meg i så mangt og har deltatt i denne tråden lenge. Men nå er vi ferdige med dette og dere hyler fortsatt om den grusomme uretten dere har blitt utsatt for - dere, verdens mest privilegerte folkeslag i ett av verdens mest privilegerte land, som knapt ble rammet av covid. Det er rett ut patetisk og ja, det har i samtlige tilfeller nevrotiske tendenser (mange som tydeligvis er ute etter dere). Jeg er ikke alene her, de andre gidder bare ikke å skrive om noe som er så lite aktuelt. Så jeg vil tro dere får mer støtte i kaninhullene på sosiale media.
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 5:40 pm Nå blir jeg nok halshugget her, men for å sitere vår dronning: Det kommer ikke an på hvorledes man har det, men hvorledes man tar det! At tiltakene ikke har vært forholdsmessige kan vi være enige i, men det er lett å være etterpåklok også. Alt i alt så har det gått ganske bra her i landet, enkelte vil alltid slite uansett hvordan de ytre parametrene er. Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har. Sistnevnte synes jeg er en veldig god egenskap, dere kan jo prøve å bruke 10 min hver morgen på å tenke hva dere er takknemlig for akkurat i dag, da er det ikke rom for angst, sinne og frustrasjon og man får det til syvende og sist mye bedre med seg selv. Man skal ikke godta urett, men konspiranoiagjengen er langt unna det: det er et hat mot landet man bor i, det er et hat mot myndighetene, det er et hat mot det meste - og alle er ute etter en. Slik er dessverre ikke virkeligheten.
Nå er vi ferdig med dette? Selv om restriksjonene er «ferdig» for denne gang i Norge, er man ikke ferdig med det. Du skriver på en måte som ignorerer det faktum at pandemien har satt ettertrykkelige spor i millioner av mennesker verden over og endret (eventuelt presentert) mye av hvordan man håndterer kriser i verden (og Norge).

Det er helt sikkert patetisk å fortsatt kreve svar på hvorfor man stengte ned land etter land uten vitenskapelig bevis for flesteparten av restriksjonene, mens man visste hvilke enorme negative konsekvenser det hadde. La oss ta en drøy sammenligning: Var man stille etter andre verdenskrig eller tok man ett oppriktig oppgjør? På et mer generelt grunnlag: Burde man tie når man ser urett og svært uheldige samfunnsutviklinger eller burde man «hyle», altså stå opp for den uretten?

Man kan det ikke kalle etterpåklokskap når man fra starten av var kritisk til prosessen som førte til restriksjonene og restriksjonene i seg selv. Og om noe er det bra at stadig flere innser hvilken galskap man har bedrevet med de to siste årene.
«…Noen vil slite uansett…» Denne filosofien er nettopp hva som gjorde at Erna Solberg ble halshugget i dagene etter 12. mars 2021, hvor hun på ett intervju til NRK spurte om folk «hadde råd til det før..?» Det er helt uvirkelig hvordan man fraskrive seg et ansvar på et slikt grunnlag. Som politiker og embetsmann skal du jobbe for å gjøre hverdagen til hver enkelt borger bedre, og slike holdninger er ikke forenlig med den stillingen.

«Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har.» Hva med de ungdommene som av myndighetene ble stengt inne i eget hus gjennom pandemien fordi skolen var stengt, fritidsklubber og idrettsaktiviteter var stengt, og du kunne heller ikke møtes ute uten å få ett maktkåt politi etter deg? Hvilke valg har disse ungdommene? Dette er simpelheten virkelighetsfjernt fra konsekvensene restriksjonene hadde, selv om poenget ditt isolert sett er korrekt.

Jeg ser ikke noe videre grunnlag for å diskutere hvorvidt det er konspirasjonsteorier eller gode drøftelser som det er mest av på FD eller andre sosiale medier. Som på alle andre steder, vil FD ha litt av hvert. Om så det er snakk om ett hat mot eget land og myndighetene eller hva det er, virker noe irrelevant. Jo mer ekstrem man blir, jo mer skeptisk ovenfor autoriteter muligens?

Uavhengig av dette: Det er ingen tvil om at min tillit til myndighetene har drastisk redusert seg siden 12. mars 2020. Og det samme kan sies om en veldig høy andel unge. Tillit til hverandre og myndighetene er hva Norge i stor grad er bygget opp av. En grunnstein i vårt samfunnsett og demokrati. Da hjelper det ekstremt lite å klage over at noen visstnok er etterpåklokskap. Redusert tillit har konsekvenser langt frem i tid som vi, gjerne usynlig, vil merke. Samstundes er det en befolkningsgruppe som har blitt mer myndighetstro, og ønsker seg «tiltak», hva nå enn det er, på omtrent ethvert samfunnsområde. Dette skaper paralleller som ikke fører noe godt med seg.

basillen

Legg inn av basillen »

Det knyter seg litt i magen når jeg leser dette da jeg nå for alvor begynner å lure på hva som vil skje til høsten/vinteren. Husk at da vi fikk masse tiltak tredd nedover ørene forrige høst for å "unngå kollaps i helsevesenet", så var det ikke Covid-19 som var hovedårsaken. Da var i stor grad presset på sykehusene et resultat av mange andre virus som sirkulerte der ute, bl.a. RS.

Så hva vil skje når høstbølgen med luftveisvirus slår inn for alvor? Presedensen har jo vært tydelig satt to år på rad nå for hva regjeringen kan gjøre med en gang det blir litt travelt på sykehusene. Er det noen som tør å vedde?

For meg personlig vil det overhodet ikke overraske meg om man begynner med retorikk ala "nå er det på tide å gå med munnbind på butikken igjen for å unngå overbelastning i helsevesenet".

Dog, nå som nordmenn har levd fri for tiltak i såpass lang tid, så både håper og tror jeg at hvis dette sirkuset begynner igjen til høsten, så vil motstanden være langt større enn tidligere.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Centrist skrev: tor jun 23, 2022 10:43 am

Jeg ser ikke noe videre grunnlag for å diskutere hvorvidt det er konspirasjonsteorier eller gode drøftelser som det er mest av på FD eller andre sosiale medier. Som på alle andre steder, vil FD ha litt av hvert. Om så det er snakk om ett hat mot eget land og myndighetene eller hva det er, virker noe irrelevant. Jo mer ekstrem man blir, jo mer skeptisk ovenfor autoriteter muligens?

Uavhengig av dette: Det er ingen tvil om at min tillit til myndighetene har drastisk redusert seg siden 12. mars 2020. Og det samme kan sies om en veldig høy andel unge. Tillit til hverandre og myndighetene er hva Norge i stor grad er bygget opp av. En grunnstein i vårt samfunnsett og demokrati. Da hjelper det ekstremt lite å klage over at noen visstnok er etterpåklokskap. Redusert tillit har konsekvenser langt frem i tid som vi, gjerne usynlig, vil merke. Samstundes er det en befolkningsgruppe som har blitt mer myndighetstro, og ønsker seg «tiltak», hva nå enn det er, på omtrent ethvert samfunnsområde. Dette skaper paralleller som ikke fører noe godt med seg.
Og jeg sier igjen at du bør slutte å fore trollene, noe som bare gir dem ekstra energi til å fyre opp sin flamebait ytterligere. Bedre å sulte dem ut av oppmerksomhet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Centrist skrev: tor jun 23, 2022 10:43 am
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 3:21 pm Jeg engasjerer meg i så mangt og har deltatt i denne tråden lenge. Men nå er vi ferdige med dette og dere hyler fortsatt om den grusomme uretten dere har blitt utsatt for - dere, verdens mest privilegerte folkeslag i ett av verdens mest privilegerte land, som knapt ble rammet av covid. Det er rett ut patetisk og ja, det har i samtlige tilfeller nevrotiske tendenser (mange som tydeligvis er ute etter dere). Jeg er ikke alene her, de andre gidder bare ikke å skrive om noe som er så lite aktuelt. Så jeg vil tro dere får mer støtte i kaninhullene på sosiale media.
Queenie skrev: ons jun 22, 2022 5:40 pm Nå blir jeg nok halshugget her, men for å sitere vår dronning: Det kommer ikke an på hvorledes man har det, men hvorledes man tar det! At tiltakene ikke har vært forholdsmessige kan vi være enige i, men det er lett å være etterpåklok også. Alt i alt så har det gått ganske bra her i landet, enkelte vil alltid slite uansett hvordan de ytre parametrene er. Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har. Sistnevnte synes jeg er en veldig god egenskap, dere kan jo prøve å bruke 10 min hver morgen på å tenke hva dere er takknemlig for akkurat i dag, da er det ikke rom for angst, sinne og frustrasjon og man får det til syvende og sist mye bedre med seg selv. Man skal ikke godta urett, men konspiranoiagjengen er langt unna det: det er et hat mot landet man bor i, det er et hat mot myndighetene, det er et hat mot det meste - og alle er ute etter en. Slik er dessverre ikke virkeligheten.
Nå er vi ferdig med dette? Selv om restriksjonene er «ferdig» for denne gang i Norge, er man ikke ferdig med det. Du skriver på en måte som ignorerer det faktum at pandemien har satt ettertrykkelige spor i millioner av mennesker verden over og endret (eventuelt presentert) mye av hvordan man håndterer kriser i verden (og Norge).

Det er helt sikkert patetisk å fortsatt kreve svar på hvorfor man stengte ned land etter land uten vitenskapelig bevis for flesteparten av restriksjonene, mens man visste hvilke enorme negative konsekvenser det hadde. La oss ta en drøy sammenligning: Var man stille etter andre verdenskrig eller tok man ett oppriktig oppgjør? På et mer generelt grunnlag: Burde man tie når man ser urett og svært uheldige samfunnsutviklinger eller burde man «hyle», altså stå opp for den uretten?

Man kan det ikke kalle etterpåklokskap når man fra starten av var kritisk til prosessen som førte til restriksjonene og restriksjonene i seg selv. Og om noe er det bra at stadig flere innser hvilken galskap man har bedrevet med de to siste årene.
«…Noen vil slite uansett…» Denne filosofien er nettopp hva som gjorde at Erna Solberg ble halshugget i dagene etter 12. mars 2021, hvor hun på ett intervju til NRK spurte om folk «hadde råd til det før..?» Det er helt uvirkelig hvordan man fraskrive seg et ansvar på et slikt grunnlag. Som politiker og embetsmann skal du jobbe for å gjøre hverdagen til hver enkelt borger bedre, og slike holdninger er ikke forenlig med den stillingen.

«Til syvende og sist så er jo valgene ens egne, man kan velge å grave seg ned og synes synd på seg selv eller man kan være takknemlig for det man har.» Hva med de ungdommene som av myndighetene ble stengt inne i eget hus gjennom pandemien fordi skolen var stengt, fritidsklubber og idrettsaktiviteter var stengt, og du kunne heller ikke møtes ute uten å få ett maktkåt politi etter deg? Hvilke valg har disse ungdommene? Dette er simpelheten virkelighetsfjernt fra konsekvensene restriksjonene hadde, selv om poenget ditt isolert sett er korrekt.

Jeg ser ikke noe videre grunnlag for å diskutere hvorvidt det er konspirasjonsteorier eller gode drøftelser som det er mest av på FD eller andre sosiale medier. Som på alle andre steder, vil FD ha litt av hvert. Om så det er snakk om ett hat mot eget land og myndighetene eller hva det er, virker noe irrelevant. Jo mer ekstrem man blir, jo mer skeptisk ovenfor autoriteter muligens?

Uavhengig av dette: Det er ingen tvil om at min tillit til myndighetene har drastisk redusert seg siden 12. mars 2020. Og det samme kan sies om en veldig høy andel unge. Tillit til hverandre og myndighetene er hva Norge i stor grad er bygget opp av. En grunnstein i vårt samfunnsett og demokrati. Da hjelper det ekstremt lite å klage over at noen visstnok er etterpåklokskap. Redusert tillit har konsekvenser langt frem i tid som vi, gjerne usynlig, vil merke. Samstundes er det en befolkningsgruppe som har blitt mer myndighetstro, og ønsker seg «tiltak», hva nå enn det er, på omtrent ethvert samfunnsområde. Dette skaper paralleller som ikke fører noe godt med seg.
La en ting være klinkende klart: du har ikke "blitt utsatt for urett". Hvis du mener det så aner du ikke hva urett og overgrep er. Ja, mange tiltak har vært uten forholdsmessighet og det skal selvfølgelig ettergås, men kritikken hadde nok vært vel så ille om vi hadde dødstall som Italia hvor man verken klarte å redde yngre (spesielt helsepersonell) eller kom med tiltak tidlig nok for å begrense nettopp dette. Det blir helt fiksjon å spekulere i om det er flaks, tiltak, demografi, geografi, levemåte mm som har vært utslagsgivende for at det gikk så bra her, mest sannsynlig er det en salig blanding.

For å være ærlig så blir jeg direkte kvalm over mennesker som jamrer over at utelivet og kafeer var stengt eller at det ikke er dasspapir eller øl på butikken, hvis dette er det som må til for å klassifisere livet som krise så er man virkelig en priviligert prinsesse på erten som ikke aner hva som rører seg i verden eller evner å kjenne på et gram av takknemlighet for å bo nettopp i Norge. De jeg har sympati for er de som mistet levebrødet sitt og ble permitterte, men selv de fikk solide støtteordninger, faktisk har de vært så rause at de har blitt misbrukt i stort monn.

Du er et hyperpriviligert menneske som er født og oppvokst i Norge, du bor i et av verdens rikeste land som gir deg et levebrød livet ut om du ikke er i stand til å jobbe og de "bekymringene" enkelte her har er noe andre bare kan drømme om. Folk flest har stor tiltro til våre myndigheter, kanskje for stor. Den gruppen du henviser til er en marginal gruppe som sirkelrunker hverandre i sosiale media som absolutt ingen andre tar seriøst.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: tor jun 23, 2022 10:49 am
Det knyter seg litt i magen når jeg leser dette da jeg nå for alvor begynner å lure på hva som vil skje til høsten/vinteren. Husk at da vi fikk masse tiltak tredd nedover ørene forrige høst for å "unngå kollaps i helsevesenet", så var det ikke Covid-19 som var hovedårsaken. Da var i stor grad presset på sykehusene et resultat av mange andre virus som sirkulerte der ute, bl.a. RS.

Så hva vil skje når høstbølgen med luftveisvirus slår inn for alvor? Presedensen har jo vært tydelig satt to år på rad nå for hva regjeringen kan gjøre med en gang det blir litt travelt på sykehusene. Er det noen som tør å vedde?

For meg personlig vil det overhodet ikke overraske meg om man begynner med retorikk ala "nå er det på tide å gå med munnbind på butikken igjen for å unngå overbelastning i helsevesenet".

Dog, nå som nordmenn har levd fri for tiltak i såpass lang tid, så både håper og tror jeg at hvis dette sirkuset begynner igjen til høsten, så vil motstanden være langt større enn tidligere.
Vel i Støres "nå er det alvor"-runde var det ikke lenger så overveldende entusiastisk oppslutning om dugnad som det var våren 2020, åpenbart ikke og vi fikk virkelig se saklig og legitim kritikk som ikke kom fra konspirasjonsmiljøer men fra jurister med eksperter på menneskerettigheter og også fra medisinere, som Grødeland og andre. Tror det skal bli vanskeligere og vanskeligere å argumentere for mer "dugnad" nå; tviler også på at det vi fortsatt så av irrasjonell frykt noen hadde for omicron i og med at vi vet bedre nå vil manifistere seg like sterkt nok en gang. Og vi kan regne med at det også vil
komme søksmål mot staten mot inngrep som er urimelige og grunnlovsstridige.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:53 am La en ting være klinkende klart: du har ikke "blitt utsatt for urett". Hvis du mener det så aner du ikke hva urett og overgrep er. Ja, mange tiltak har vært uten forholdsmessighet og det skal selvfølgelig ettergås, men kritikken hadde nok vært vel så ille om vi hadde dødstall som Italia hvor man verken klarte å redde yngre (spesielt helsepersonell) eller kom med tiltak tidlig nok for å begrense nettopp dette. Det blir helt fiksjon å spekulere i om det er flaks, tiltak, demografi, geografi, levemåte mm som har vært utslagsgivende for at det gikk så bra her, mest sannsynlig er det en salig blanding.

For å være ærlig så blir jeg direkte kvalm over mennesker som jamrer over at utelivet og kafeer var stengt eller at det ikke er dasspapir eller øl på butikken, hvis dette er det som må til for å klassifisere livet som krise så er man virkelig en priviligert prinsesse på erten som ikke aner hva som rører seg i verden eller evner å kjenne på et gram av takknemlighet for å bo nettopp i Norge. De jeg har sympati for er de som mistet levebrødet sitt og ble permitterte, men selv de fikk solide støtteordninger, faktisk har de vært så rause at de har blitt misbrukt i stort monn.

Du er et hyperpriviligert menneske som er født og oppvokst i Norge, du bor i et av verdens rikeste land som gir deg et levebrød livet ut om du ikke er i stand til å jobbe og de "bekymringene" enkelte her har er noe andre bare kan drømme om. Folk flest har stor tiltro til våre myndigheter, kanskje for stor. Den gruppen du henviser til er en marginal gruppe som sirkelrunker hverandre i sosiale media som absolutt ingen tar seriøst.
Dette handler om langt mer enn bare uteliv og kafeer. For mange var det tilnærmet null sosialt liv i mange måneder om gangen i tre lange perioder fra mars 2020 til januar 2022. Først 3 måneder, så 5-6-7 måneder og så nye 2 måneder. Og for hver gang så falt i mine øyne hjemmelsgrunnlaget for å iverksette så sterke restriksjoner når ingen andre tiltak er prøvd. Vi er blitt et nullrisikosamfunn. Og selv de av oss som ikke er særlig bekymrede skal påtrykkes dette enten vi vil eller ei. Mange lands myndigheter har alvorlig pushet grensene for hva et liberalt dmeokrati er de siste par årene. Og det fortjener en solid debatt (som dessverre altfor liten grad er tatt) uten at folk som deg skal forsøke med nedklubbing med masse om, at, hva, hvis og diverse annen whataboutism.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

En ting er sikkert: små og mellomstore bedrifter kommer ikke til å overleve en nedstenging til med den superinflasjonen som kommer. Da er det kroken på døra. Men om man ønskersynes det er helt greit at multinasjonale sekskaper skal ta over alt med hva det innebærer også for lønnsvilkår, værsågod.

basillen

Legg inn av basillen »

Morromann skrev: tor jun 23, 2022 10:55 am Vel i Støres "nå er det alvor"-runde var det ikke lenger så overveldende entusiastisk oppslutning om dugnad som det var våren 2020, åpenbart ikke og vi fikk virkelig se saklig og legitim kritikk som ikke kom fra konspirasjonsmiljøer men fra jurister med eksperter på menneskerettigheter og også fra medisinere, som Grødeland og andre. Tror det skal bli vanskeligere og vanskeligere å argumentere for mer "dugnad" nå; tviler også på at det vi fortsatt så av irrasjonell frykt noen hadde for omicron i og med at vi vet bedre nå vil manifistere seg like sterkt nok en gang. Og vi kan regne med at det også vil
komme søksmål mot staten mot inngrep som er urimelige og grunnlovsstridige.
Ja, det er jo også et godt poeng at de fleste av oss har hatt viruset nå, og dermed erfart at det ikke er noe å bekymre seg for.

Poenget er noen tiltak, som f.eks., munnbind, anses som "lavthengende frukt" som det, i følge politikerne, "koster lite å innføre". Jeg er enig med deg i at det nok er lite sannsynlig med nedstenging av kultur- og utelivet igjen, men at man kan finne på å innføre visse tiltak til høsten igjen er ikke, slik jeg ser det, utenkelig.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: tor jun 23, 2022 10:57 am
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:53 am La en ting være klinkende klart: du har ikke "blitt utsatt for urett". Hvis du mener det så aner du ikke hva urett og overgrep er. Ja, mange tiltak har vært uten forholdsmessighet og det skal selvfølgelig ettergås, men kritikken hadde nok vært vel så ille om vi hadde dødstall som Italia hvor man verken klarte å redde yngre (spesielt helsepersonell) eller kom med tiltak tidlig nok for å begrense nettopp dette. Det blir helt fiksjon å spekulere i om det er flaks, tiltak, demografi, geografi, levemåte mm som har vært utslagsgivende for at det gikk så bra her, mest sannsynlig er det en salig blanding.

For å være ærlig så blir jeg direkte kvalm over mennesker som jamrer over at utelivet og kafeer var stengt eller at det ikke er dasspapir eller øl på butikken, hvis dette er det som må til for å klassifisere livet som krise så er man virkelig en priviligert prinsesse på erten som ikke aner hva som rører seg i verden eller evner å kjenne på et gram av takknemlighet for å bo nettopp i Norge. De jeg har sympati for er de som mistet levebrødet sitt og ble permitterte, men selv de fikk solide støtteordninger, faktisk har de vært så rause at de har blitt misbrukt i stort monn.

Du er et hyperpriviligert menneske som er født og oppvokst i Norge, du bor i et av verdens rikeste land som gir deg et levebrød livet ut om du ikke er i stand til å jobbe og de "bekymringene" enkelte her har er noe andre bare kan drømme om. Folk flest har stor tiltro til våre myndigheter, kanskje for stor. Den gruppen du henviser til er en marginal gruppe som sirkelrunker hverandre i sosiale media som absolutt ingen tar seriøst.
Dette handler om langt mer enn bare uteliv og kafeer. For mange var det tilnærmet null sosialt liv i mange måneder om gangen i tre lange perioder fra mars 2020 til januar 2022. Først 3 måneder, så 5-6-7 måneder og så nye 2 måneder. Og for hver gang så falt i mine øyne hjemmelsgrunnlaget for å iverksette så sterke restriksjoner når ingen andre tiltak er prøvd. Vi er blitt et nullrisikosamfunn. Og selv de av oss som ikke er særlig bekymrede skal påtrykkes dette enten vi vil eller ei. Mange lands myndigheter har alvorlig pushet grensene for hva et liberalt dmeokrati er de siste par årene. Og det fortjener en solid debatt (som dessverre altfor liten grad er tatt) uten at folk som deg skal forsøke med nedklubbing med masse om, at, hva, hvis og diverse annen whataboutism.
Men du definerer deg vel som et fritt menneske eller hva? Har politiet overvåket deg? Én ting er hva som blir kommunisert fordi det er ønskelig å holde smitten nede, en annen ting er hva man gjør med det. Jeg har ikke vært en eremitt under pandemien og har både hatt mye besøk og vært mye på besøk. Det blir hva man gjør det til selv, og nå er det også slik at klarer man seg ikke godt alene så er det kanskje på høy tid å jobbe litt med seg selv, denne nye erfaringen bør jo brukes til noe positivt?

At man håndterer kriser annerledes er ganske naturlig etterhvert som teknologi mm utvikler seg, den som er den verste skyldneren her er faktisk media, ikke myndighetene. Selv om Nakstad er en tufs så er normalen at han gir et intervju på 30 min og det meste er helt normale greier, så fisker journalisten etter formanende svar og han ytrer en setning om munnbind. Resultatet på Dagbladet er: IKKE REIS UTEN MUNNBIND! (rød, blinkende bakgrunn).

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Er rimelig sikker på at det blir tiltak til høsten/vinteren, i alle fall i form av munnbind og mas om dose 4, 5 osv.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:53 am La en ting være klinkende klart: du har ikke "blitt utsatt for urett". Hvis du mener det så aner du ikke hva urett og overgrep er. Ja, mange tiltak har vært uten forholdsmessighet og det skal selvfølgelig ettergås, men kritikken hadde nok vært vel så ille om vi hadde dødstall som Italia hvor man verken klarte å redde yngre (spesielt helsepersonell) eller kom med tiltak tidlig nok for å begrense nettopp dette. Det blir helt fiksjon å spekulere i om det er flaks, tiltak, demografi, geografi, levemåte mm som har vært utslagsgivende for at det gikk så bra her, mest sannsynlig er det en salig blanding.

For å være ærlig så blir jeg direkte kvalm over mennesker som jamrer over at utelivet og kafeer var stengt eller at det ikke er dasspapir eller øl på butikken, hvis dette er det som må til for å klassifisere livet som krise så er man virkelig en priviligert prinsesse på erten som ikke aner hva som rører seg i verden eller evner å kjenne på et gram av takknemlighet for å bo nettopp i Norge. De jeg har sympati for er de som mistet levebrødet sitt og ble permitterte, men selv de fikk solide støtteordninger, faktisk har de vært så rause at de har blitt misbrukt i stort monn.

Du er et hyperpriviligert menneske som er født og oppvokst i Norge, du bor i et av verdens rikeste land som gir deg et levebrød livet ut om du ikke er i stand til å jobbe og de "bekymringene" enkelte her har er noe andre bare kan drømme om. Folk flest har stor tiltro til våre myndigheter, kanskje for stor. Den gruppen du henviser til er en marginal gruppe som sirkelrunker hverandre i sosiale media som absolutt ingen andre tar seriøst.
I alle dager. Du mister jo helt perspektivet på debatten. I seg selv er det temmelig irrelevant å drøfte hvorvidt det har foregått urett/overgrep. Jeg brukte begrepet fordi du brukte det.

Det relevante her er jo å debattere hvilke konsekvenser restriksjonene har hatt om positive eller negative, og om prosessen som førte til restriksjonene er noe som bør endres på til neste gang. Så er det klart at noen blir vel ekstreme i språkbruket sitt angående kritikken, eller blir usaklig og kaller det for «krise» eller hva nå enn det skulle være. Det er ikke noe som jeg gidder å bruke tid på i hvert fall fordi det tilfører meg veldig lite. Da ser jeg heller at vi tar en debatt på hvorvidt begrepet "liberalt demokrati" og hva det innebærer, har endret seg de siste årene sett i lys av pandemihåndteringen. Er grensene justert?

Slik hamring over tastaturet hvor du er så oppgitt over en gruppe mennesker som drøfter restriksjonene og prosessene rundt dem, fører lite godt med seg. Vær gjerne oppgitt over at stadig flere har blitt kritisk gjennom og etter pandemien, men det for så stå på din regning. Du tilfører ekstremt lite til debatten med slikt språk som du har i innlegget som er sitert, men det forstår du nok veldig godt selv.

Tillitt er ett kompleks begrep, som bestemmes av flere ulike faktorer. Det er ingen tvil om at pandemihåndteringen har gjort sin påvirkning, for noen positiv og for noen negativ. Min opplevelse, om noe anekdotisk, er at ungdommene har mistet tillit gjennom pandemien. Nødvendigvis ikke ensbetydende med at man ikke har tillitt: Tillit til politikere er ikke som tillit til fotballtrenere. Tillit til politikere, Stortinget, osv. er mye mer gradert og styrt av ulike faktorer. Andre faktorer som kan (og har) påvirket er pendlersakene, lobbyregister og lignende. Interessante artikler som anbefales å lese:

https://www.nrk.no/norge/lavest-tillit- ... 1.15763528
https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... om-tillit/
https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikke ... -pa-prove/
https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn. ... 2021-02-06
https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... e-i-norden
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/Ea ... k-bunnivaa

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 11:03 am Men du definerer deg vel som et fritt menneske eller hva? Har politiet overvåket deg? Én ting er hva som blir kommunisert fordi det er ønskelig å holde smitten nede, en annen ting er hva man gjør med det. Jeg har ikke vært en eremitt under pandemien og har både hatt mye besøk og vært mye på besøk. Det blir hva man gjør det til selv, og nå er det også slik at klarer man seg ikke godt alene så er det kanskje på høy tid å jobbe litt med seg selv, denne nye erfaringen bør jo brukes til noe positivt?

At man håndterer kriser annerledes er ganske naturlig etterhvert som teknologi mm utvikler seg, den som er den verste skyldneren her er faktisk media, ikke myndighetene. Selv om Nakstad er en tufs så er normalen at han gir et intervju på 30 min og det meste er helt normale greier, så fisker journalisten etter formanende svar og han ytrer en setning om munnbind. Resultatet på Dagbladet er: IKKE REIS UTEN MUNNBIND! (rød, blinkende bakgrunn).
Jeg klarer meg relativt godt alene, så jeg har ikke hatt det så ille. I tillegg fikk jeg lov til å være på jobben (strengt tatt spurte jeg ikke om lov heller i starten, men fikk det godkjent etter hvert), så det har gått greit. Men det er mange som har slitt markant mer enn meg. Og når det i de verste periodene knapt var lov til å gjøre annet enn å ta imot et par mennesker hjemme eller ut og gå en tur, så er det noe fundamentalt galt. Det er utrolig mange ting man vanligvis gjør som var helt umulig. Alt uteliv og kulturevents, alt av sportsarrangementer, ingen reising, ingen organisert trening/breddeidrett, ingen sosiale ting gjennom jobben og heller ikke få lov til daglig omgang på jobben engang for svært mange.

Media er så definitivt ikke uskyldige, men det er ikke de som iverksetter nedstengninger og restriksjoner. Og når de ikke hadde lært en dritt om hva som virket i desember 21, etter 21 måneder med pandemi, ei heller hadde noen alternative tiltak enn nedstengning og restriksjoner, så er det noen som har vært lysår unna å gjøre jobben sin. Politikere devis, men kanskje enda mer helsetoppene. Ikke minst Hdir med Guldvog i spissen. Den mannen burde vært mer jaget av media enn noe annet menneske i Norge i moderne tid. Men det er knapt stilt kritiske spørsmål til dem.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Rexwiller skrev: tor jun 23, 2022 11:04 am Er rimelig sikker på at det blir tiltak til høsten/vinteren, i alle fall i form av munnbind og mas om dose 4, 5 osv.
Selv om det er tydeligere nå at de nåværende variantene brenner seg gjennom alle "brannmurer" som settes opp i form av smittevernstiltak? Hva om WHO vil erklære pandemien over? Vil det ikke da være ulovlig å gå til medisinsk unntakstilstand. Vaksiner bør være frivillig og jeg mener at de som skal ta de må betale litt eller hele deler av den selv; det vil si de med immunsvikt kan få den på resept, alle andre må betale fullpris. Jeg kommer ikke til å ta flere doser enn de to jeg tok for snart et år siden.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»