Generell diskusjon om corona

Låst
MatsEn89

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av MatsEn89 »

pfrog567 skrev: fre okt 15, 2021 7:56 pm
MatsEn89 skrev: fre okt 15, 2021 4:47 pm
I Finland er antallet innleggelser økende og snart 200. I Skottland var antallet innleggelser 800 for 3 uker siden.

Like land som Norge på de fleste parametere.

Andel vaksinerte på sykehus er vel rundt 35 prosent.

Ser man på 65+ er de høyt representert nå i Norge på sykehus med stigende kurve.

Kommer det oppfriskningsdoser til dem? Det finnes ikke doser til dem ennå. Kommer de i tide?
Er det stigende kurve på innleggelser her i Norge? Pr i dag, så er det 95 innlagte. Det har jo ligget rundt ca 100 i flere uker nå.
Det har gått bra i noen uker. Ingen stigende kurve. Riktig, Riktig.

Champis

Legg inn av Champis »

Idiomatisk skrev: fre okt 15, 2021 1:38 pm Italia innfører helediktatur fredag 15.10.2021

Fra og med i dag må du ha vaksinepass for å ha rettigheter i Italia. Du mister altså retten til å jobbe, gå på kjøpesenter, butikken, restaurant, kino ja alt uten covid-vaksine eller negativ test

Det ventes millioner av mennesker i protester denne helgen, 30% av italias arbeidsstyrke er IKKE vaksinert

DETTE ENDER IKKE GODT

https://www.politico.eu/article/italy-a ... -passport/

Det er helt riktig, dette ender ikke godt! Det viser hvor mye dette viruset har satt seg på hjernen til verdens befolkning og spesielt de ulike lands ledere. Korona ser dessverre ut til å være svært ødeleggende for verden på mange andre måter enn kun de som har blitt syke og gått bort av viruset.

Rett og slett helt ufattelig at ikke flere rundt om i verden ser galskapen i dette!

Champis

Legg inn av Champis »

Daniel skrev: fre okt 15, 2021 1:41 pm
Queenie skrev: fre okt 15, 2021 12:29 pm Hehe. Omtale av Nakstad sin bok:

Han ga den terningkast tre, og beskriver Nakstad som en forfatter med «en svakhet for store ord».

- Han har heller ikke tid til å vente på andres vurdering av sin innsats, men er like raus med selvrosen som han er streng mot meningsmotstandere. I omtalene av kritikerne av helsetoppenes bruk av smittevernloven, blir han både krass og nedlatende.


Svakhet for store ord og ikke minst seg selv, kan vi vel si.
Jeg tenker at hans seneste sceneopptreden sammen med selveste Nyborg, en forestilling som ingen av relevans ønsket å være bekjent med, var et slags riktig og betegnende avslutning på kapittel Nakstad.

Så er allikevel personen Nakstad underordnet her, problemet oppstår selvsagt når man samler makt og innflytelse hos enkeltpersoner, som i tillegg ikke ønsker å bli motsagt og som har et meget ensidig problemfokus, og deretter helteerklærer dem, i en situasjon der man bør spre innflytelse og makt på så mange som overhodet mulig, for å ivareta andre hensyn.

Den største svakheten er i mine øyne den tilsynelatende totalt fraværende interessen av å reflektere omkring bruk av tvang, påbud og makt for å få bukt med en sykdom. Jeg har aldri hørt et ord om refleksjon omkring fullmakter, smittevernlov, eller fadesen omkring portforbud som jeg er sikker på at irriterte administrasjonen i HDir helt enormt. Her er det bare "mer, mer, mer" som er løsningen, og sutring over at "kraftpakkene" ikke ble lansert - som om noen trenger flere tiltak i et land der flere drukna ombord på Blücher enn av halvannet år med pandemi, for å skyte en liten torpedo mot metaforen til hans nye fagfelle Gunhild Nyborg.

Aldri mer 12. mars!

Fantastisk skrevet!

Champis

Legg inn av Champis »

SlimWhitman skrev: fre okt 15, 2021 9:18 pm
basillen skrev: fre okt 15, 2021 1:58 pm
Idiomatisk skrev: fre okt 15, 2021 1:38 pm Italia innfører helediktatur fredag 15.10.2021

Fra og med i dag må du ha vaksinepass for å ha rettigheter i Italia. Du mister altså retten til å jobbe, gå på kjøpesenter, butikken, restaurant, kino ja alt uten covid-vaksine eller negativ test

Det ventes millioner av mennesker i protester denne helgen, 30% av italias arbeidsstyrke er IKKE vaksinert

DETTE ENDER IKKE GODT

https://www.politico.eu/article/italy-a ... -passport/
Jøss. Hvem skulle trodd at det å innføre helseapartheid ved å segregere befolkningen i parallelsamfunn kunne ende ille? Segregering har jo funket så fint opp gjennom hele historien ellers.
Jeg har en prediksjon. Den går noe sånn som det her: Om ikke lenge vil vi se “forskning” som viser at det er flere arbeidsløse som dør av covid enn ikke-arbeidsløse.

Eller (skrekk og gru): "studier viser at Italia denne vinteren har fått kontroll på smitten og antall innleggelser p.g.a. vaksinepassreglene". Så da er det bare for resten av landene å følge på....

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg var på kino og så James Bond forleden, kinosalen var smekkfull , og jeg var omringet av fremmede mennesker, det var også noen som hostet ganske høyt. Skal bli spennende å se om vaksinen "kicker inn" og sørger for en mild sykdom. Det var faktisk noen som brukte munnbind,

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 12:19 am Jeg var på kino og så James Bond forleden, kinosalen var smekkfull , og jeg var omringet av fremmede mennesker, det var også noen som hostet ganske høyt. Skal bli spennende å se om vaksinen "kicker inn" og sørger for en mild sykdom. Det var faktisk noen som brukte munnbind,
Har vært forkjølet en uke nå. Er nok helt sikkert litt covid som immunforsvaret har kicket på, og håndterer helt greit

Queenie

Legg inn av Queenie »

Snakket med venninne i utlandet i natt, hun har nettopp mistet fem slektninger til covid. Alle over 65 og de fleste hadde underliggende sykdom som hjertesykdom, diabetes mm. Ingen var vaksinert da de ikke vaksinerer noen i risikogruppene der. Det popper opp covid-gravplasser og de fylles opp på no time. Der kaller de det bare for pesten.

Vi er heldige på mange måter her, ikke ser vi slike tall og ikke tvinges vi til noe.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Queenie skrev: lør okt 16, 2021 8:33 am Snakket med venninne i utlandet i natt, hun har nettopp mistet fem slektninger til covid. Alle over 65 og de fleste hadde underliggende sykdom som hjertesykdom, diabetes mm. Ingen var vaksinert da de ikke vaksinerer noen i risikogruppene der. Det popper opp covid-gravplasser og de fylles opp på no time. Der kaller de det bare for pesten.

Vi er heldige på mange måter her, ikke ser vi slike tall og ikke tvinges vi til noe.
Dette må være Sverige? :lol:

Queenie

Legg inn av Queenie »

NoDabForYou skrev: lør okt 16, 2021 8:35 am
Queenie skrev: lør okt 16, 2021 8:33 am Snakket med venninne i utlandet i natt, hun har nettopp mistet fem slektninger til covid. Alle over 65 og de fleste hadde underliggende sykdom som hjertesykdom, diabetes mm. Ingen var vaksinert da de ikke vaksinerer noen i risikogruppene der. Det popper opp covid-gravplasser og de fylles opp på no time. Der kaller de det bare for pesten.

Vi er heldige på mange måter her, ikke ser vi slike tall og ikke tvinges vi til noe.
Dette må være Sverige? :lol:
Øst-Europa.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 12:19 amJeg var på kino og så James Bond forleden, kinosalen var smekkfull , og jeg var omringet av fremmede mennesker, det var også noen som hostet ganske høyt. Skal bli spennende å se om vaksinen "kicker inn" og sørger for en mild sykdom. Det var faktisk noen som brukte munnbind,
Eventuelt kan det faktisk være slik at samling av store folkemengder innendørs ikke er disse superspreder-eventene som diverse helsetopper og forskere ønsker å få oss til tro på?

World Series of Poker foregår i disse tider i Las Vegas i USA. Riktignok med en håpløs regel om at alle deltakere må være vaksinerte, men de trenger ikke bruke masker når de spiller poker. Tusenvis av mennesker samlet i de samme lokalene i ukesvis nå, som alle tar på de samme pokerchipsene og de samme kortene. Hva har skjedd? Jo - absolutt ingenting. Ingen 'Delta-utbrudd' eller annet tull som har med korona å gjøre.

Selv om alle spillere må være vaksinerte for å delta, så kan jeg legge til at dette ikke er et krav for dealerne (de som deler kortene ut). Så her har vi altså en blanding av stort sett vaksinerte, og noen uvaksinerte, som alle puster inn samme luft i 10 timer daglig, og som alle tar på de samme tingene, og ingenting dramatisk har skjedd. Som forventet (for meg personlig).

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Dei treng ikkje bruke maske når dei sitter med bordet, men ellers skal alle tilstede bruke maske inkludert dealerane.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

MRSA skrev: lør okt 16, 2021 2:35 pm Dei treng ikkje bruke maske når dei sitter med bordet, men ellers skal alle tilstede bruke maske inkludert dealerane.
Korona er jo endelig ferdig nå. Kom meg gjennom korona uten å få korona til tross for at jeg var mye sosial, aldri brukte maske og skippet å vaksinere meg. Kanskje jeg var naturlig immun?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 3:08 pm
MRSA skrev: lør okt 16, 2021 2:35 pm Dei treng ikkje bruke maske når dei sitter med bordet, men ellers skal alle tilstede bruke maske inkludert dealerane.
Korona er jo endelig ferdig nå. Kom meg gjennom korona uten å få korona til tross for at jeg var mye sosial, aldri brukte maske og skippet å vaksinere meg. Kanskje jeg var naturlig immun?
Ferdig? :lol: Vi skal nok få denne dritten alle mann.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Queenie skrev: lør okt 16, 2021 8:33 am Snakket med venninne i utlandet i natt, hun har nettopp mistet fem slektninger til covid. Alle over 65 og de fleste hadde underliggende sykdom som hjertesykdom, diabetes mm. Ingen var vaksinert da de ikke vaksinerer noen i risikogruppene der. Det popper opp covid-gravplasser og de fylles opp på no time. Der kaller de det bare for pesten.

Vi er heldige på mange måter her, ikke ser vi slike tall og ikke tvinges vi til noe.
Det er vel mer fordi at det er vaksineskepsis i mange av de landene at de ikke blir vaksinert. Aldri hørt om noe land som ikke vaksinerer folk pga underliggende sykdommer. Det er jo motsatt. Igjen så trumfer vitenskapen idiotene, og resultatet blir en naturlig utvelgelse.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Queenie skrev: lør okt 16, 2021 3:12 pm
Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 3:08 pm
MRSA skrev: lør okt 16, 2021 2:35 pm Dei treng ikkje bruke maske når dei sitter med bordet, men ellers skal alle tilstede bruke maske inkludert dealerane.
Korona er jo endelig ferdig nå. Kom meg gjennom korona uten å få korona til tross for at jeg var mye sosial, aldri brukte maske og skippet å vaksinere meg. Kanskje jeg var naturlig immun?
Ferdig? :lol: Vi skal nok få denne dritten alle mann.
Går fint det også. Takler nok denne influensaforkjølelsen helt fint

startelver

Legg inn av startelver »

BigWhale skrev: lør okt 16, 2021 12:55 pm
startelver skrev: lør okt 16, 2021 12:19 amJeg var på kino og så James Bond forleden, kinosalen var smekkfull , og jeg var omringet av fremmede mennesker, det var også noen som hostet ganske høyt. Skal bli spennende å se om vaksinen "kicker inn" og sørger for en mild sykdom. Det var faktisk noen som brukte munnbind,
Eventuelt kan det faktisk være slik at samling av store folkemengder innendørs ikke er disse superspreder-eventene som diverse helsetopper og forskere ønsker å få oss til tro på?

World Series of Poker foregår i disse tider i Las Vegas i USA. Riktignok med en håpløs regel om at alle deltakere må være vaksinerte, men de trenger ikke bruke masker når de spiller poker. Tusenvis av mennesker samlet i de samme lokalene i ukesvis nå, som alle tar på de samme pokerchipsene og de samme kortene. Hva har skjedd? Jo - absolutt ingenting. Ingen 'Delta-utbrudd' eller annet tull som har med korona å gjøre.

Selv om alle spillere må være vaksinerte for å delta, så kan jeg legge til at dette ikke er et krav for dealerne (de som deler kortene ut). Så her har vi altså en blanding av stort sett vaksinerte, og noen uvaksinerte, som alle puster inn samme luft i 10 timer daglig, og som alle tar på de samme tingene, og ingenting dramatisk har skjedd. Som forventet (for meg personlig).
Det stemmer det, jeg ser på Vloggen til Daniiel Negreanu, og der ser vi at de bruker maske når de forflytter seg inne i WSOP-lokalet, men når de setter seg ned er det av med masken, merkelige greier, ser ikke poenget.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Fernandovonarb skrev: lør okt 16, 2021 3:19 pm
Queenie skrev: lør okt 16, 2021 8:33 am Snakket med venninne i utlandet i natt, hun har nettopp mistet fem slektninger til covid. Alle over 65 og de fleste hadde underliggende sykdom som hjertesykdom, diabetes mm. Ingen var vaksinert da de ikke vaksinerer noen i risikogruppene der. Det popper opp covid-gravplasser og de fylles opp på no time. Der kaller de det bare for pesten.

Vi er heldige på mange måter her, ikke ser vi slike tall og ikke tvinges vi til noe.
Det er vel mer fordi at det er vaksineskepsis i mange av de landene at de ikke blir vaksinert. Aldri hørt om noe land som ikke vaksinerer folk pga underliggende sykdommer. Det er jo motsatt. Igjen så trumfer vitenskapen idiotene, og resultatet blir en naturlig utvelgelse.
Å være skeptisk til eksperimentelle vaksiner er sunt. Tipper de som kjente de som døde av Astra vaksinen skulle ønske at de var skeptiske

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 3:29 pm
Fernandovonarb skrev: lør okt 16, 2021 3:19 pm
Queenie skrev: lør okt 16, 2021 8:33 am Snakket med venninne i utlandet i natt, hun har nettopp mistet fem slektninger til covid. Alle over 65 og de fleste hadde underliggende sykdom som hjertesykdom, diabetes mm. Ingen var vaksinert da de ikke vaksinerer noen i risikogruppene der. Det popper opp covid-gravplasser og de fylles opp på no time. Der kaller de det bare for pesten.

Vi er heldige på mange måter her, ikke ser vi slike tall og ikke tvinges vi til noe.
Det er vel mer fordi at det er vaksineskepsis i mange av de landene at de ikke blir vaksinert. Aldri hørt om noe land som ikke vaksinerer folk pga underliggende sykdommer. Det er jo motsatt. Igjen så trumfer vitenskapen idiotene, og resultatet blir en naturlig utvelgelse.
Å være skeptisk til eksperimentelle vaksiner er sunt. Tipper de som kjente de som døde av Astra vaksinen skulle ønske at de var skeptiske
Definitivt. Men at mennesker over 65 som attpåtil er i risikosonen ikke tar vaksinen er i beste fall dumskap.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 3:29 pm
Fernandovonarb skrev: lør okt 16, 2021 3:19 pm
Queenie skrev: lør okt 16, 2021 8:33 am Snakket med venninne i utlandet i natt, hun har nettopp mistet fem slektninger til covid. Alle over 65 og de fleste hadde underliggende sykdom som hjertesykdom, diabetes mm. Ingen var vaksinert da de ikke vaksinerer noen i risikogruppene der. Det popper opp covid-gravplasser og de fylles opp på no time. Der kaller de det bare for pesten.

Vi er heldige på mange måter her, ikke ser vi slike tall og ikke tvinges vi til noe.
Det er vel mer fordi at det er vaksineskepsis i mange av de landene at de ikke blir vaksinert. Aldri hørt om noe land som ikke vaksinerer folk pga underliggende sykdommer. Det er jo motsatt. Igjen så trumfer vitenskapen idiotene, og resultatet blir en naturlig utvelgelse.
Å være skeptisk til eksperimentelle vaksiner er sunt. Tipper de som kjente de som døde av Astra vaksinen skulle ønske at de var skeptiske
Tror du de 5 slektningene til venninnen til queenie ønsket de var skeptiske?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Fernandovonarb skrev: lør okt 16, 2021 3:31 pm
Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 3:29 pm
Fernandovonarb skrev: lør okt 16, 2021 3:19 pm

Det er vel mer fordi at det er vaksineskepsis i mange av de landene at de ikke blir vaksinert. Aldri hørt om noe land som ikke vaksinerer folk pga underliggende sykdommer. Det er jo motsatt. Igjen så trumfer vitenskapen idiotene, og resultatet blir en naturlig utvelgelse.
Å være skeptisk til eksperimentelle vaksiner er sunt. Tipper de som kjente de som døde av Astra vaksinen skulle ønske at de var skeptiske
Tror du de 5 slektningene til venninnen til queenie ønsket de var skeptiske?
Du får misforstå meg riktig. Glad folk har vaksinert seg så ting kunne åpne opp, men skjønner godt at enkelte folk ved god helse ikke vaksinerer seg eller avventer. De vil uansett takle en eventuell koronasykdom bra. Enten man vil det eller ei, så er jo disse vaksinene eksperimentelle

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Ble forkjøla igår, har vært på hhv. dansefest og stappfullt utested iløpet av uka.

Ikke verst etter å ha vært frisk i 19 måneder!

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 3:27 pm
Queenie skrev: lør okt 16, 2021 3:12 pm
Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 3:08 pm
Korona er jo endelig ferdig nå. Kom meg gjennom korona uten å få korona til tross for at jeg var mye sosial, aldri brukte maske og skippet å vaksinere meg. Kanskje jeg var naturlig immun?
Ferdig? :lol: Vi skal nok få denne dritten alle mann.
Går fint det også. Takler nok denne influensaforkjølelsen helt fint
Nå er broren til "Pogba" endelig kommet hit på Fridiskusjon :)
Hyggelig og kult å se deg her inne, "Kul_Djevel", for da blir det mer fres i debattene :D

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hetfield skrev: lør okt 16, 2021 5:31 pm Ble forkjøla igår, har vært på hhv. dansefest og stappfullt utested iløpet av uka.

Ikke verst etter å ha vært frisk i 19 måneder!
Da er du med i covid-gjengen, gratulerer.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Hetfield skrev: lør okt 16, 2021 5:31 pm Ble forkjøla igår, har vært på hhv. dansefest og stappfullt utested iløpet av uka.
Ikke verst etter å ha vært frisk i 19 måneder!
Her har det gått runde på runde med forkjølelse siden august. Avkommet er på sin fjerde (eller er det femte tro?) runde med snørr og gørr siden oppstart av barnehage. På skolen hvor jeg jobber hostes og harkes det kontinuerlig. Herlig å få litt omløp på disse forfriskende basiluskene igjen. Greit å trimme immunforsvaret før vinteren tar til.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

anbessa skrev: lør okt 16, 2021 8:13 pm
Hetfield skrev: lør okt 16, 2021 5:31 pm Ble forkjøla igår, har vært på hhv. dansefest og stappfullt utested iløpet av uka.
Ikke verst etter å ha vært frisk i 19 måneder!
Her har det gått runde på runde med forkjølelse siden august. Avkommet er på sin fjerde (eller er det femte tro?) runde med snørr og gørr siden oppstart av barnehage. På skolen hvor jeg jobber hostes og harkes det kontinuerlig. Herlig å få litt omløp på disse forfriskende basiluskene igjen. Greit å trimme immunforsvaret før vinteren tar til.
Jupp. De mindre alvorlige basillene må vi bryne oss på innimellom.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Ble hetset etter at hun stilte opp hos Skavlan i mars 2020 hvor hun sammenlignet korona med Blücher som kom innover Oslofjorden. Nå får hun støtte av Nakstad i boken hans.
https://www.dagbladet.no/nyheter/hetset ... k/74386736

Queenie

Legg inn av Queenie »

Korgutt skrev: lør okt 16, 2021 10:08 pm Ble hetset etter at hun stilte opp hos Skavlan i mars 2020 hvor hun sammenlignet korona med Blücher som kom innover Oslofjorden. Nå får hun støtte av Nakstad i boken hans.
https://www.dagbladet.no/nyheter/hetset ... k/74386736
Alt som får han selv til å se bra ut får nok støtte.

basillen

Legg inn av basillen »

Korgutt skrev: lør okt 16, 2021 10:08 pm Ble hetset etter at hun stilte opp hos Skavlan i mars 2020 hvor hun sammenlignet korona med Blücher som kom innover Oslofjorden. Nå får hun støtte av Nakstad i boken hans.
https://www.dagbladet.no/nyheter/hetset ... k/74386736
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor Nakstad nå virker så ivrig etter å assosiere seg med Nyborg og den klikken hun og hennes medspillere Hasle, Kvåle, Klein, Andersen, etc. har representert gjennom pandemien. Dette er tross en klikk som virkelig kan sies å høre hjemme ytterst ute på den ene polen i debatten, og så og si ikke en eneste seriøs forsker eller politiker har hørt på disse folkene. Nettopp fordi de har forfektet et så ekstremt snevert syn i debatten hvor absolutt alt har dreiet seg om smittevern, og ikke en kalori har vært ofret på at det faktisk er andre samfunnsmessige, sosiale og økonomiske hensyn som tross alt også har måttet vurderes. Bent Høie har gjentatte ganger tatt til motmæle mot denne gjengen, og hadde vi hørt på Nyborg & Co ville vi vært i fullstendig Australiamodus.

Så hva er det Nakstad har som motiv her? Er dette meninger har genuint forfekter? Eller er det et eller annet taktisk, innfløkt spill Nakstad nå driver med for å oppnå et eller annet?

Jeg skjønner det virkelig ikke.

Centrist

Legg inn av Centrist »

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/V ... ksinepress

Selv om man kanskje kan si seg uenig i noen av premiseene rundt bivirkningene er dette uansett et veldig bra innlegg med et svært godt poeng. Det at Erna Solberg fikk (nok en gang) stå uimotsagt og regelrett si indirekte at loven ikke er så viktig, og menneskerettighetene, de er heller ikke så farlig, er tragikomisk. Nå er jeg kanskje pessismistisk, men om koronaloven/fullmaktsloven blitt forlenget i mai i fjor til nå, hadde man nok vært nærmere tvangsvaksinering og fullt koronasertifikat enn man er når FHI og befolkningen får sagt sitt. Og hjelp så takknemlig vi skal være for det, og for at jurister som Graver mfl. var kritiske i offentligheten og ikke bare i akademika.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Centrist skrev: lør okt 16, 2021 11:20 pm https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/V ... ksinepress

Selv om man kanskje kan si seg uenig i noen av premiseene rundt bivirkningene er dette uansett et veldig bra innlegg med et svært godt poeng. Det at Erna Solberg fikk (nok en gang) stå uimotsagt og regelrett si indirekte at loven ikke er så viktig, og menneskerettighetene, de er heller ikke så farlig, er tragikomisk. Nå er jeg kanskje pessismistisk, men om koronaloven/fullmaktsloven blitt forlenget i mai i fjor til nå, hadde man nok vært nærmere tvangsvaksinering og fullt koronasertifikat enn man er når FHI og befolkningen får sagt sitt. Og hjelp så takknemlig vi skal være for det, og for at jurister som Graver mfl. var kritiske i offentligheten og ikke bare i akademika.
Naivt å tro at vi aldri kunne havne der Frankrike og Australia er nå. Er så takknemlig for at jeg ikke bor i et land som endte med ekstreme tvangstiltak. Tror ikke de bryr seg så mye om kritikere når alt kommer til alt, det som har reddet oss er at folk flest er så autoritetstro og har så stor tillit til myndighetene at en veldig stor andel tar vaksinene.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»