Generell diskusjon om corona

Låst
Bjoneroa

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Bjoneroa »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 2:56 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 2:50 pm Hun passer i min oppfatning av hvordan en narsissist fremstår. Jeg tror nok det var andre grunner enn hårfargen som gjorde at hun ikke var særlig populær på studiene.
Jeg er ikke kompetent til å spekulere i det, men personlig denne uttalelsen har vi sett fra mange, og det er sjeldent av personer jeg har ønsket å tilbringe tid med:
Hva misliker du mest ved deg selv?

– At jeg aldri slutter å tro godt om folk. Det var litt trist da jeg kom fram til det, men jeg klarer ikke å slutte. Jeg går på snørra igjen og igjen, og tror at alle er snille. Det er veldig slitsomt.


Oversatt: Min verste egenskap er at jeg er for snill og andre ikke er snille.
Offerrollen. Igjen og igjen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

basillen skrev: ons des 08, 2021 2:45 pm Strålende kronikk av Hans Fredrik Marthinussen i BT:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/j ... ss-kortene
Dette var glitrende! Rett og slett!

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 2:56 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 2:50 pm Hun passer i min oppfatning av hvordan en narsissist fremstår. Jeg tror nok det var andre grunner enn hårfargen som gjorde at hun ikke var særlig populær på studiene.
Jeg er ikke kompetent til å spekulere i det, men personlig denne uttalelsen har vi sett fra mange, og det er sjeldent av personer jeg har ønsket å tilbringe tid med:
Hva misliker du mest ved deg selv?

– At jeg aldri slutter å tro godt om folk. Det var litt trist da jeg kom fram til det, men jeg klarer ikke å slutte. Jeg går på snørra igjen og igjen, og tror at alle er snille. Det er veldig slitsomt.


Oversatt: Min verste egenskap er at jeg er for snill og andre ikke er snille.
Hun minner meg om en annen type jeg har vært borti. Ekstremt godt utdannet, sannsynligvis veldig intelligent, men ikke-fungerende sosialt. Han har beskrevet seg selv som "verdensmester på integritet" og mener at han stadig havner i konflikter på grunn av hans ekstreme rettferdighetssans.

Men realiteten er at fyren er splitter pine gal.

Sånne folk ender ofte opp som forskere. Gjerne på obskure ting de kan forske med i fred.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons des 08, 2021 3:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 2:57 pm Dette var glitrende! Rett og slett!
Min gamle foreleser i Formuerett har mange gode og viktige betraktninger om COVID-håndteringen, og jeg liker vinklingen i denne kronikken godt. Han skyter imidlertid litt for mye fra hoften på feks Twitter når han blir heit i toppen.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Nesten trist å være en tur på kjøpesenter for å bytte et par tursko jeg kjøpte forrige uke, alt var greit og fint første gang, mens jeg nå ble fortalt av samme ansatt at jeg måtte bruke munnbind for å være i butikken. Det er virkelig helt sprøtt, det er jo fullstendig uproblematisk å holde minst én meters avstand! Jaja, fikk iallefall byttet skoene før jeg dro derfra.

Nær alle rundt meg på senteret gikk altså med munnbind selv om avstandene er store, og det samme gjelder på butikken. 98% av de samme menneskene gikk uten forrige uke, men når regjeringen effektivt kommer med en anbefaling (påbud om munnbind hvis ikke mulig med en meter) så er de smelt på alle sammen igjen. Fascinerende...

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 2:56 pm Jeg er ikke kompetent til å spekulere i det, men lignende personilghetsbeskrivelse har jeg sett fra mange ulike personer, og det er sjeldent av personer jeg har ønsket å tilbringe tid med:

Hva misliker du mest ved deg selv?

– At jeg aldri slutter å tro godt om folk. Det var litt trist da jeg kom fram til det, men jeg klarer ikke å slutte. Jeg går på snørra igjen og igjen, og tror at alle er snille. Det er veldig slitsomt.


Oversatt: Min verste egenskap er at jeg er for snill og andre ikke er snille.
Jeg var så stressa fordi jeg skjønte at jeg satt på kunnskap som jeg følte et enormt ansvar for å spre. Vi så jo alle hva som skjedde i Italia, der kjørte militærbilene rundt for å frakte kister til andre regioner. Jeg hadde data fra alle kanter, og skjønte at Norge var på vei mot italienske tilstander.

Norge var jo på ingen vei mot italienske tilstander den 17.mars i fjor. Landet var stengt, folket etterlevde påbud i mye større grad enn i Italia og viruset hadde fått spre seg langt fritt i langt kortere tid enn Italia som var det landet i Europa som ble først rammet. Og dermed rammet ekstra hardt. Både premiss og konklusjon var feil.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 3:00 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 2:57 pm Dette var glitrende! Rett og slett!
Min gamle foreleser i Formuerett har mange gode og viktige betraktninger om COVID-håndteringen, og jeg liker vinklingen i denne kronikken godt. Han skyter imidlertid litt for mye fra hoften på feks Twitter når han blir heit i toppen.
Er han forbanna på tiltakene også på Twitter?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 3:02 pm Er han forbanna på tiltakene også på Twitter?
Ekstremt oppgitt. Noen vil kanskje si at han er frihetsekvivalenten til den hysterigruppen vi diskuterer over her. Har ikke sett ham formidle noe rundt pandemien som ikke taler hans sak om minst mulig restriksjoner.

Som en vaskekte liberalist blir han ekstremt på hugget når enten rusreform eller koronarestriksjoner diskuteres.
Sist redigert av Lew_Ashby den ons des 08, 2021 3:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 3:01 pm
Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 2:56 pm Jeg er ikke kompetent til å spekulere i det, men lignende personilghetsbeskrivelse har jeg sett fra mange ulike personer, og det er sjeldent av personer jeg har ønsket å tilbringe tid med:

Hva misliker du mest ved deg selv?

– At jeg aldri slutter å tro godt om folk. Det var litt trist da jeg kom fram til det, men jeg klarer ikke å slutte. Jeg går på snørra igjen og igjen, og tror at alle er snille. Det er veldig slitsomt.


Oversatt: Min verste egenskap er at jeg er for snill og andre ikke er snille.
Jeg var så stressa fordi jeg skjønte at jeg satt på kunnskap som jeg følte et enormt ansvar for å spre. Vi så jo alle hva som skjedde i Italia, der kjørte militærbilene rundt for å frakte kister til andre regioner. Jeg hadde data fra alle kanter, og skjønte at Norge var på vei mot italienske tilstander.

Norge var jo på ingen vei mot italienske tilstander den 17.mars i fjor. Landet var stengt, folket etterlevde påbud i mye større grad enn i Italia og viruset hadde fått spre seg langt fritt i langt kortere tid enn Italia som var det landet i Europa som ble først rammet. Og dermed rammet ekstra hardt. Både premiss og konklusjon var feil.
Nyborg, med hjelp fra Nakstad, prøver å tegne et narrativ der Norges reaksjon på Nyborgs advarsler var det som hindret oss fra katastrofe. At hennes skrekkfortellinger kom etter at landet var stengt ned, at ingen av hennes "anbefalinger" ble fulgt og at landet likevel unngikk 150.000 døde hopper de over. At en perifer forsker som Nyborg gjør dette er uintessant i seg selv. At koronageneralen støtter oppunder det viser hva slags type han er. Og det er ikke pent.

Og selv om situasjonen i Italia var stygg, så hadde hun jo direkte mistolket tallene der ifra. Hun tok CFRen i et land med enorme mørketall i antall smittede, overførte det til FHIs estimat for smittede i Norge og anslo hvor mange som ville dø. Hadde Norge hatt samme dødstall per innbygger som Italia hadde vi hatt i overkant av 10.000 døde. Ikke 20.000, som hun mente var optimistisk og ikke 150.000 som hun mente var realistisk hvis man ikke innførte tiltak.

Så selv om vi hadde blitt rammet like hardt som Italia, som var veldig urealistisk, så hadde hun bommet fullstendig med sine anslag. Fordi hun ikke forstod tallene hun brukte.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons des 08, 2021 3:10 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 2:56 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 2:50 pm Hun passer i min oppfatning av hvordan en narsissist fremstår. Jeg tror nok det var andre grunner enn hårfargen som gjorde at hun ikke var særlig populær på studiene.
Jeg er ikke kompetent til å spekulere i det, men lignende personilghetsbeskrivelse har jeg sett fra mange ulike personer, og det er sjeldent av personer jeg har ønsket å tilbringe tid med:

Hva misliker du mest ved deg selv?

– At jeg aldri slutter å tro godt om folk. Det var litt trist da jeg kom fram til det, men jeg klarer ikke å slutte. Jeg går på snørra igjen og igjen, og tror at alle er snille. Det er veldig slitsomt.


Oversatt: Min verste egenskap er at jeg er for snill og andre ikke er snille.
Hahahaha. Ikke lest dette intervjuet før, nå lo jeg godt. Her snakker vi mange bokstaver. Hadde det ikke vært fag hadde det vært religion, her er det en dame som er livredd for å dø og nevrotiker av rang, megalomansk sådan.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »


William_S

Legg inn av William_S »

Skal Bergen bli den første norske byen til å stenge ned denne vinteren? Det virker som kommuneoverlegen vil ha strengere tiltak enn de nasjonale.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... esituasjon

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 3:06 pm Og selv om situasjonen i Italia var stygg, så hadde hun jo direkte mistolket tallene der ifra. Hun tok CFRen i et land med enorme mørketall i antall smittede, overførte det til FHIs estimat for smittede i Norge og anslo hvor mange som ville dø. Hadde Norge hatt samme dødstall per innbygger som Italia hadde vi hatt i overkant av 10.000 døde. Ikke 20.000, som hun mente var optimistisk og ikke 150.000 som hun mente var realistisk hvis man ikke innførte tiltak.

Så selv om vi hadde blitt rammet like hardt som Italia, som var veldig urealistisk, så hadde hun bommet fullstendig med sine anslag. Fordi hun ikke forstod tallene hun brukte.
Hun ble jo hardt presset på dette på Twitter fra blant annet Henrik Vogt og Kristian Gundersen, men nektet plent å innrømme at hun hadde tatt feil på en eneste ting. Det eneste hun kom med var at hun kunne presisert bedre at 150 000 ikke var hennes tall og et ekstremt scenario. Samtidig mente hun at ettertiden gav henne rett siden regjeringen den 24.mars videreførte tiltakene som ble innført 12 dager før. Som om de ikke ville gjort dette uten at Nyborg deltok på Debatten 17.mars. Det eneste nye som ble gjort etter Debatten var vel hytteforbudet, og jeg betviler MEGET sterkt at det var dette som var skilnaden på 1000 døde og 20000+ døde i Norge.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: ons des 08, 2021 3:15 pm Skal Bergen bli den første norske byen til å stenge ned denne vinteren? Det virker som kommuneoverlegen vil ha strengere tiltak enn de nasjonale.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... esituasjon
Kommuneoverlegen er ei 64 år gammel dame og byråd for helse er ei 49 år gammel dame fra Krf. Da er det vel nærmest gitt på forhånd hvilken vei det går.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: ons des 08, 2021 3:15 pm Skal Bergen bli den første norske byen til å stenge ned denne vinteren? Det virker som kommuneoverlegen vil ha strengere tiltak enn de nasjonale.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... esituasjon
Interessant da at for knappe 24 timer siden fikk vi opplyst at det nå er færre innlagte med Covid-19 på Haukeland enn det var i starten av desember og ingen planlagte operasjoner ved sykehuset er avlyst:

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/28yb ... ner-avlyst
Sist redigert av basillen den ons des 08, 2021 3:30 pm, redigert 2 ganger totalt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Marthinussen har ikke overraskende fått deler av norsk helsevesen på nakken for at han våger å prate dem i mot:

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Monica har sett Ebola på nært hold.

Hun må dyrkes som en nasjonalskatt.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: ons des 08, 2021 3:29 pm
William_S skrev: ons des 08, 2021 3:15 pm Skal Bergen bli den første norske byen til å stenge ned denne vinteren? Det virker som kommuneoverlegen vil ha strengere tiltak enn de nasjonale.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... esituasjon
Interessant da at for knappe 24 timer siden fikk vi opplyst at det nå er færre innlagte med Covid-19 på Haukeland enn det var i starten av desember og ingen planlagte operasjoner ved sykehuset er avlyst:

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/28yb ... ner-avlyst
Merkelige greier de da trenger strengere tiltak siden Haukeland ikke er under press.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 3:21 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 3:06 pm Og selv om situasjonen i Italia var stygg, så hadde hun jo direkte mistolket tallene der ifra. Hun tok CFRen i et land med enorme mørketall i antall smittede, overførte det til FHIs estimat for smittede i Norge og anslo hvor mange som ville dø. Hadde Norge hatt samme dødstall per innbygger som Italia hadde vi hatt i overkant av 10.000 døde. Ikke 20.000, som hun mente var optimistisk og ikke 150.000 som hun mente var realistisk hvis man ikke innførte tiltak.

Så selv om vi hadde blitt rammet like hardt som Italia, som var veldig urealistisk, så hadde hun bommet fullstendig med sine anslag. Fordi hun ikke forstod tallene hun brukte.
Hun ble jo hardt presset på dette på Twitter fra blant annet Henrik Vogt og Kristian Gundersen, men nektet plent å innrømme at hun hadde tatt feil på en eneste ting. Det eneste hun kom med var at hun kunne presisert bedre at 150 000 ikke var hennes tall og et ekstremt scenario. Samtidig mente hun at ettertiden gav henne rett siden regjeringen den 24.mars videreførte tiltakene som ble innført 12 dager før. Som om de ikke ville gjort dette uten at Nyborg deltok på Debatten 17.mars. Det eneste nye som ble gjort etter Debatten var vel hytteforbudet, og jeg betviler MEGET sterkt at det var dette som var skilnaden på 1000 døde og 20000+ døde i Norge.
:lol: Hun er jo rape gal.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

William_S skrev: ons des 08, 2021 3:32 pm Merkelige greier de da trenger strengere tiltak siden Haukeland ikke er under press.
Som Marthinussen påpeker vil da nye, potensielle restriksjoner kunne være ulovlig.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 12:38 pm Byggeprosjektene er ikke så ille da, bortsett fra at det dimensjoneres for å ligge akkurat på limiten. Jeg jobbet i det rådgivningsselskapet som prosjekterte klart flest store helsebygg i Norge, og det var gjort en gjennomgående god og nøye jobb.
Hvis det er de sykehusene som har blitt betegnet som fiasko og skandale, så er det noe jeg ville ha holdt helt tett om hvis jeg var deg. :)

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

MatsEn89 skrev: ons des 08, 2021 3:31 pm Monica har sett Ebola på nært hold.

Hun må dyrkes som en nasjonalskatt.
:lol:

Husker nyhetsmedia i Norge hadde live-overføring da sykepleieren som var smittet av ebola ankom Norge og Ullevål sykehus. Det var ikke måte på hvor sykelig dramatisk det liksom var.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hardy-guttene skrev: ons des 08, 2021 3:48 pm Hvis det er de sykehusene som har blitt betegnet som fiasko og skandale, så er det noe jeg ville ha holdt helt tett om hvis jeg var deg. :)
St.Olavs, SUS i Stavanger, Østfoldsjukehuset, Nordlandssykehuset, etc.

Den eneste virkelige kritikken jeg kjenner til er ang kapasitet, og dette avgjøres av andre enn rådgiveren. Primært helseforetaket eller Sykehusbygg.

Sykehuset i Kirkenes som fikk mye kritikk var designet av en annen rådgiver. Om det ikke var en spesiell entrepriseform her som gjorde at entreprenøren var hovedårsaken til at det gikk feil.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 3:37 pm
William_S skrev: ons des 08, 2021 3:32 pm Merkelige greier de da trenger strengere tiltak siden Haukeland ikke er under press.
Som Marthinussen påpeker vil da nye, potensielle restriksjoner kunne være ulovlig.
Ufattelig at politikere og styresmakter lirer av seg så mye fjas som ikke kan forsvares juridisk, som om de kan gjøre akkurat som det passer dem.

Viktig med stemmer som står opp imot idiotien som utspiller seg.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 12:46 pm Det snakkes om panikk og overbelastning i helsevesenet. Det har vi hørt de siste mnd. Det begynte når vi passerte 100 innlagte og eksploderte når vi passerte 200.

Her er noen artikler fra i fjor mellom 30.mars og 2. april. Norge hadde sitt høyeste innleggelsetall 1.april 2020. Da var 325 pasienter innlagt med koronasmitte og 114 var på intensiven. 99 hadde respirator.
Her gjør du samme feil som ledelsen og styrene i helseforetakene og tenker at en pasient er en pasient og en pleier er en pleier. Dette er for det første mer ressurskrevende pasienter og for det andre så kommer de i tillegg til alle de andre som også trenger behandling og pleie. Disse er det flere av nå enn det var da og det er færre til å ta seg av dem.
Maxus5 skrev: ons des 08, 2021 12:46 pm Av de svært få artiklene jeg fant i norske medier som omhandlet antall innlagte fra den dagen så var det svært lite panikk, stress og angst å lese.
Tiltakene virket, sto det i en av artiklene.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Machine_Head skrev: ons des 08, 2021 3:01 pm Nesten trist å være en tur på kjøpesenter for å bytte et par tursko jeg kjøpte forrige uke, alt var greit og fint første gang, mens jeg nå ble fortalt av samme ansatt at jeg måtte bruke munnbind for å være i butikken. Det er virkelig helt sprøtt, det er jo fullstendig uproblematisk å holde minst én meters avstand! Jaja, fikk iallefall byttet skoene før jeg dro derfra.

Nær alle rundt meg på senteret gikk altså med munnbind selv om avstandene er store, og det samme gjelder på butikken. 98% av de samme menneskene gikk uten forrige uke, men når regjeringen effektivt kommer med en anbefaling (påbud om munnbind hvis ikke mulig med en meter) så er de smelt på alle sammen igjen. Fascinerende...
Er vel ikke så altfor vanskelig å forstå hvorfor det blir sånn? Folk vet jo ikke om det er mulig å holde 1-meters avstand før de er på senteret/i butikken og har du alt tatt med deg munnbindet så vil de fleste ikke ha særlig problem med å ha det på. At folk som jobber i butikk forholder seg til det hele på den måten at de helst ønsker at folk skal ha det på er vel heller ikke så rart i all den tid de sikkert ikke har noe system for å få følge opp hvorvidt folk faktisk holder 1-meter avstand eller ikke så for deres del er det jo naturligvis langt enklere om alle bare har det på så er helt problemstillingen borte.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 3:53 pm
Hardy-guttene skrev: ons des 08, 2021 3:48 pm Hvis det er de sykehusene som har blitt betegnet som fiasko og skandale, så er det noe jeg ville ha holdt helt tett om hvis jeg var deg. :)
St.Olavs, SUS i Stavanger, Østfoldsjukehuset, Nordlandssykehuset, etc.

Den eneste virkelige kritikken jeg kjenner til er ang kapasitet, og dette avgjøres av andre enn rådgiveren. Primært helseforetaket eller Sykehusbygg.

Sykehuset i Kirkenes som fikk mye kritikk var designet av en annen rådgiver. Om det ikke var en spesiell entrepriseform her som gjorde at entreprenøren var hovedårsaken til at det gikk feil.
Det var spesielt Ahus og Kalnes jeg tenkte på. Og de nye som etter hvert kommer rundt om kring kommer til å bli likedan. Du har helt rett i at kapasiteten er den største skandalen og at hovedansvaret ligger hos foretakene. Men de har igjen støttet seg på eksterne rådgivere og konsulenter. Det var ikke ment som kritikk av deg eller firmaet du jobber for, jeg kunne bare ikke dy meg. :)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hardy-guttene skrev: ons des 08, 2021 4:05 pm Det var spesielt Ahus og Kalnes jeg tenkte på. Og de nye som etter hvert kommer rundt om kring kommer til å bli likedan. Du har helt rett i at kapasiteten er den største skandalen og at hovedansvaret ligger hos foretakene. Men de har igjen støttet seg på eksterne rådgivere og konsulenter. Det var ikke ment som kritikk av deg eller firmaet du jobber for, jeg kunne bare ikke dy meg. :)
Ja, altså rådgivere prosjekter jo alt det tekniske. Bygg, elektro, VVS, brann, energi, etc, etc. Men forutsetningene legges jo av helseforetaket og de foretar de primære valgene ang kapasitet. Det er ikke en byggingeniør sin rolle å fortelle foretaket hvor mange rom det skal være på sykehuset.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 2:37 pm
RamGuy skrev: ons des 08, 2021 1:30 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 10:51 am Koronatiltak ble innført i går, men barn og unge ble skjermet. Derfor er ingen koronatiltak innført i skolen. Dette fikk leder av Utdanningsforbundet, Steffen Handal, til å rykke ut i politisk kvarter med kritikk mot regjeringen. Skolene vil også ha koronatiltak, fordi lærerne er slitne.

Jeg synes dette blir litt ullent. Kunne lærerne om mulig konkretisert hvorfor de er slitne nå? Hva er det - fra august til i dag - som gjør at lærerne er en gruppe som skulle være særlig slitne? Jeg ser jo at det i noen områder av landet sikkert har vært bemanningsutfordringer som følge av mye smitte. Men skolene har jo på langt nær hatt samme regler for smittevern som f.eks. sykehusene. Lærere har kunnet gå på jobben med litt forkjølelse, så fremt man har tatt en hjemmetest og den har utelukket korona. Jeg skulle derfor likt å få konkretisert litt mer hva dette med å være sliten går ut på.

Er det noen lærere her inne som kan hjelpe meg? Basillen - tar du ansvar for lærerne og gir en forklaring?
Kona er klassekontakt på mellomtrinnet som det vel så fint heter. Tror hun knapt har gått mer enn maks 14 dager siden skolen starten igjen i august og til nå uten å hatt en eller annen form for forkjølelse. Hun tester seg jo hele tiden, og har jo bank-i-bordet ikke hatt COVID-19, men er så mye andre luftveisproblemer ute og går for tiden så 100% har hun egentlig tilgode å være. Nå får hun jo alt slitet som følger med det å leve under en pandemi på toppen naturligvis, så det er jo mye "sosial slitasje" eller hva vi skal kalle det etter snart 2 år med mye til og fra og restriksjoner, det var mye slitasje på lærere tidligere hvor alle former for pause og lunsj ble sløyfet til fordel for at unger skulle være i egne kohorter osv på skolen. Kombiner det med at det er mørketid som jo for veldig mange nordmenn går litt utover psyken det også, samtidig som det tiden for utviklingssamtaler så du har tre-fire uker på rappen hvor du forlater hjemmet før 07:00 og storsett ikke er hjemme før etter 18:00 så er det klart at det tærer på.

Jeg opplever vel at hovedproblemet som kona mi opplever med COVID-19 og skolen er at regjeringen forventer at lærere som ansatte av staten skal være på lik linje med helsetjenesten. Det forventes at man stiller opp og leverer nærmest over evne helt uten kompenasjon eller godtgjørelser eller noe som helst annet som skal bygge oppunder lærerne. Kona gikk altså månedsvis med tiltak på skolen som gjorde at hun knapt nok fikk tatt seg et pust i bakken igjennom dagen, det er jo ingen kompenasjon for det. Det er bare en forventning at lærerne på skolen skal trå til. Dette fører jo selvsagt til at folk blir utbrent og sykemeldte, kombiner dette med at det er mer sykdom ute å går som et direkte resultat av at lærerne er jo i direkte kontakt med bøttevis av barn hver dag så blir det jo litt mye.

Det blir ikke innvilget noe ekstra midler i et forsøk på å kunne kompenasere de som gir det lille ekstra, alt av julebord osv avlyses jo og det frigjøres ingen midler til samkjøre kollegiet og lærerne oppi det hele. Det innvilges ikke noe ekstra til vikarbudsjetter så når det blir stort bortfall av som resultat av at det mer sykdom ute å går, samtidig som flere er oftere og lenger sykemeldt en vanlig som resultat av hvordan skolen har fungert de siste 2 årene så sier det jo nesten seg selv at det ikke akkurat går på skinner. Hun har ikke akkurat fri når hun kommer hjem heller da det jo halger med foreldre som er nervøse, det meldes om testing av unge A, B, C, smitte her og der til alle døgnets tider. Dette her kom jo også midt oppi et nokså stort oppgjør i skolen hvor lærere har følt på at de har hatt altfor lav lønnsvekst og blir for lite verdsatt i samfunnet ellers og det hjelper nok sikkert ikke på at du midt oppi det skal ha dine tøffeste arbeidsår i bransjen attpåtil.

Og selv når vi ser bort ifra alle disse elementene så er kanskje det som irriterer og frustrerer kona mi aller mest at de som lærere ikke blir iveretatt med tanke på pandemien. Ikke ble de prioritert i noen vaksinekø. Ikke har de noen måte å begrense egne nærkontakter igjennom arbeidsdagen da ingenting skal påvirke barna, og selv i perioden hvor det var tiltak i skolene så var jo ikke lærerne i fokus så tiltakene gikk først og fremst på å begrense nærkontakt mellom barne og kohorter, kona måtte forholde seg til antall grupper med barn igjennom uka så hennes mengde med nærkontakter med tanke på barne var vel strengtatt større når det var tiltaksnivå på skolen enn hva den er til vanlig. Ikke har hun som elever fri tilgang på hurtigtester heller, så hun må først få symptomer og selv da så er det ikke spesielt fri tilgang på testene så hun skal i utgangspunktet forholde seg til vanlig testing. Det er ingen særskilte tilgang når hun først blir syk heller, med mindre hun tester positivt så står hun på jobb med nesa full av snør, og hvor hun hoster og harker hele dagen og hun eier nå heldigvis såpass til arbeidsmoral og empati at med mindre hun tester positivt eller har gått på veggen så stiller hun jo opp for på grunn av manglende vikarer og vikarbudsjett så går det direkte utover andre kolleger og barna om hun ikke stiller opp.
Jeg vil på ingen måte frata din kones subjektive oppfatning av arbeidssituasjonen hennes, men kan ikke ut fra beskrivelsen du gir gå med på at pandemien denne høsten rammer hennes gruppe mer enn andre grupper i samfunnet. Det å gå inn for trafikklysmodellen, vil vel sannsynligvis – som du er inne på – bare føre til en mer rigid arbeidsdag. Selv om jeg tenker at lærere skal være forsiktige med å protestere på at arbeidsdagen blir mer strevsom.

Husk at lærere har en veldig spesiell arbeidstidsavtale, en avtale som lærerorganisasjonene tviholder på. I læreres arbeidstidsavtale står det blant annet at de spiser og har pause innenfor arbeidstiden på skolen. Det gjør at lærere ikke kan kreve at de skal ha lunsjtid på et fast tidspunkt på dagen. En kontaktlærer på mellomtrinnet underviser 26 timer i uka. Læreren må da ta pause når han eller hun ikke underviser, eller spise sammen med elevene. Lærerne har også en tilstedeværelse på rundt 31 timer i uka. Det er derfor tenkt at lærere har en del muligheter innenfor de rammene læreren har til å legge opp arbeidsdagen på en best mulig måte. Under koronaen har det også blitt lagt til rette for at lærere kan ha hjemmekontor store deler av arbeidsuka.

Jeg tror derfor lærerorganisasjonene gjør lurt i å ikke klage for mye. Det er ikke alle grupper i arbeidslivet som har de samme gode ordningene med 31 timers tilstedeværelse på arbeidsplassen gjennom uka og avspasering alle skolens ferier. Det er også mange grupper i arbeidslivet som har mistet jobbene sine, eller fått inntektene drastisk redusert. Det blir da umusikalsk å klage når man selv sitter i trygge jobber og med gode arbeidstidsavtaler.
Nå var ikke jo ikke problemstilling hvorvidt lærere har det verst i landet? Du stilte jo nærmest spørsmålet som om det var noen grunn til at lærere ikke har det tilnærmet helt som normalt også i dag.

Det er klart at som lærer har du jo en enorm fordel med sikker jobb i en tid hvor arbeidsmarkedet for veldig mange er høyst usikker. Og jeg kan tenke meg at for de som blir tvangspermitert i en tid hvor man ikke en gang kan gjøre en skiiiit på fritiden må ha hatt det temmelig absurd i den tiden her. Kastet på hode og rææva ut av jobben, i et ekstra tøft arbeidsmarkedet da så mange blir tvangspermitert samtidig, høyst usikker fremtid i møte og samtidig så kan du ikke en gang bruke fritiden på noen særlig fornuftig måte for å få tanke over på andre ting. Da sitter man virkelig med tap på alle fronter.

Nå har jeg levd med kona i en del år, og det hersker vel liten tvil om hennes tøfeste år i læreryrket har vært det siste 1,5 året. Og ser man på sykemeldingsgraden blant barnehageansatte/førskolelærere og lærere generelt så litt flåsete å stille spørsmålstegn rundt hvordan det kan ha seg at de er så slitne nå.

Hvorvidt flere i samfunnet har det tøft for tiden endrer jo ikke noe særlig på problemstillingen.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har ikke vært utenfor døra i dag så har ikke blitt smittet eller smittet andre. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme, bli hjemme til krisen er over, sånn ca høsten 2022.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»