Generell diskusjon om corona

Låst
Solvgutt1

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Solvgutt1 »

willard skrev: ons des 08, 2021 4:40 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 4:39 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
På hvilken måte er Halvard Sandberg coronaekspert? Hva slags medisinskfaglig utdannelse har han?
Han baserte uttalelsene på en rykfersk undersøkelse
Jeg har hørt at man ikke må konkludere så tidlig. Men det er jo ikke så vanskelig å analysere akkurat dette. Det er vel bare å se på andelen vaksinerte blant de smittede. Så må man jo ta høyde for feilkilder i målingen, men hvis man ser vekk i fra det og tenker at man har et representativt utvalg, så vil andelen fullvaksinerte vise vaksineeffekten.

Dette trodde jeg man nærmest gikk ut ifra allerede da. Så ser ikke hvordan det er nyheter.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

MatsEn89 skrev: ons des 08, 2021 4:42 pm Sandberg har nok et poeng, men mannen er uegnet for yrket sitt.

Få godt betalt for å flip floppe på heltid. Nei, det kunne jeg gjort bedre gratis
Han er en journalist som har gjort kariere på corona. Kjedelig for ham om pandemien tar slutt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

willard skrev: ons des 08, 2021 4:38 pm
Justice 97 skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
2 doser og vi har flokkimmunitet sa Nakstad for noen måneder siden. Fyren gjetter. Han vet like lite som oss andre. Forbanna svindler.
I følge Sandberg beskytter dobbeltvaksinering ingen ting. Den beskytter heller ikke de som har hatt sykdommen. En tredje dose hjelper bare litt.
Flaks at den gir milde symptomer da :p

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Tilbake til romfartsnyheter med ham

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

willard skrev: ons des 08, 2021 4:40 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 4:39 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
På hvilken måte er Halvard Sandberg coronaekspert? Hva slags medisinskfaglig utdannelse har han?
Han baserte uttalelsene på en rykfersk undersøkelse
--- Som igjen er basert på undersøkelse av 12 personer....
Pfizer sier også i dag at en booster gir like god beskyttelse som 2 vaksiner gjorde mot delta. Nå har jo de gode grunner til å pushe sin vaksine men samlet gir jo begge disse info om at en booster gir effekt mot alvorlig sykdom

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Sør-Afrika rapporterer fortsatt om null stress knyttet til omicron. Vi får krysse fingrene for at det vedvarer.
https://www.google.com/amp/s/www.cityam ... a/%3famp=1

Altså - rapportene fra Sør-Afrika hittil tilsier hypersmittsom og relativt ufarlig. Første dødsfall tilknyttet varianten kommer uansett til å bli slått opp som krisenyheter i de fleste medier.
Sist redigert av Lew_Ashby den ons des 08, 2021 4:53 pm, redigert 1 gang totalt.

willard

Legg inn av willard »

MatsEn89 skrev: ons des 08, 2021 4:42 pm Sandberg har nok et poeng, men mannen er uegnet for yrket sitt.

Få godt betalt for å flip floppe på heltid. Nei, det kunne jeg gjort bedre gratis

Tror vi takler Omni greit, vinteren er ødelagt uansett og snart kommer Omni vaksine
Han presiserte at undersøkelsen dreide seg om smitte (ikke sykdom) og at vaksinen "virker ikke i det hele tatt" https://tv.nrk.no/serie/nyheter/202112/ ... /avspiller

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

willard skrev: ons des 08, 2021 4:50 pm
Han presiserte at undersøkelsen dreide seg om smitte (ikke sykdom) og at vaksinen "virker ikke i det hele tatt" https://tv.nrk.no/serie/nyheter/202112/ ... /avspiller
Sandberg har jo vært alarmist hele veien. Det var ikke måte på hvor ille det skulle bli når deltavarianten kom sist vinter.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Og eg som trudde at målet med vaksinen var å unngå alvorleg sjukdom og ikkje smitte?

Det verker som om mange har gløymt dette premisset når man tok vaksinen. Derfor burde smittetall være mindre viktig og heller antallet som faktisk blir alvorleg sjuke.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

RamGuy skrev: ons des 08, 2021 4:11 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 2:37 pm
RamGuy skrev: ons des 08, 2021 1:30 pm

Kona er klassekontakt på mellomtrinnet som det vel så fint heter. Tror hun knapt har gått mer enn maks 14 dager siden skolen starten igjen i august og til nå uten å hatt en eller annen form for forkjølelse. Hun tester seg jo hele tiden, og har jo bank-i-bordet ikke hatt COVID-19, men er så mye andre luftveisproblemer ute og går for tiden så 100% har hun egentlig tilgode å være. Nå får hun jo alt slitet som følger med det å leve under en pandemi på toppen naturligvis, så det er jo mye "sosial slitasje" eller hva vi skal kalle det etter snart 2 år med mye til og fra og restriksjoner, det var mye slitasje på lærere tidligere hvor alle former for pause og lunsj ble sløyfet til fordel for at unger skulle være i egne kohorter osv på skolen. Kombiner det med at det er mørketid som jo for veldig mange nordmenn går litt utover psyken det også, samtidig som det tiden for utviklingssamtaler så du har tre-fire uker på rappen hvor du forlater hjemmet før 07:00 og storsett ikke er hjemme før etter 18:00 så er det klart at det tærer på.

Jeg opplever vel at hovedproblemet som kona mi opplever med COVID-19 og skolen er at regjeringen forventer at lærere som ansatte av staten skal være på lik linje med helsetjenesten. Det forventes at man stiller opp og leverer nærmest over evne helt uten kompenasjon eller godtgjørelser eller noe som helst annet som skal bygge oppunder lærerne. Kona gikk altså månedsvis med tiltak på skolen som gjorde at hun knapt nok fikk tatt seg et pust i bakken igjennom dagen, det er jo ingen kompenasjon for det. Det er bare en forventning at lærerne på skolen skal trå til. Dette fører jo selvsagt til at folk blir utbrent og sykemeldte, kombiner dette med at det er mer sykdom ute å går som et direkte resultat av at lærerne er jo i direkte kontakt med bøttevis av barn hver dag så blir det jo litt mye.

Det blir ikke innvilget noe ekstra midler i et forsøk på å kunne kompenasere de som gir det lille ekstra, alt av julebord osv avlyses jo og det frigjøres ingen midler til samkjøre kollegiet og lærerne oppi det hele. Det innvilges ikke noe ekstra til vikarbudsjetter så når det blir stort bortfall av som resultat av at det mer sykdom ute å går, samtidig som flere er oftere og lenger sykemeldt en vanlig som resultat av hvordan skolen har fungert de siste 2 årene så sier det jo nesten seg selv at det ikke akkurat går på skinner. Hun har ikke akkurat fri når hun kommer hjem heller da det jo halger med foreldre som er nervøse, det meldes om testing av unge A, B, C, smitte her og der til alle døgnets tider. Dette her kom jo også midt oppi et nokså stort oppgjør i skolen hvor lærere har følt på at de har hatt altfor lav lønnsvekst og blir for lite verdsatt i samfunnet ellers og det hjelper nok sikkert ikke på at du midt oppi det skal ha dine tøffeste arbeidsår i bransjen attpåtil.

Og selv når vi ser bort ifra alle disse elementene så er kanskje det som irriterer og frustrerer kona mi aller mest at de som lærere ikke blir iveretatt med tanke på pandemien. Ikke ble de prioritert i noen vaksinekø. Ikke har de noen måte å begrense egne nærkontakter igjennom arbeidsdagen da ingenting skal påvirke barna, og selv i perioden hvor det var tiltak i skolene så var jo ikke lærerne i fokus så tiltakene gikk først og fremst på å begrense nærkontakt mellom barne og kohorter, kona måtte forholde seg til antall grupper med barn igjennom uka så hennes mengde med nærkontakter med tanke på barne var vel strengtatt større når det var tiltaksnivå på skolen enn hva den er til vanlig. Ikke har hun som elever fri tilgang på hurtigtester heller, så hun må først få symptomer og selv da så er det ikke spesielt fri tilgang på testene så hun skal i utgangspunktet forholde seg til vanlig testing. Det er ingen særskilte tilgang når hun først blir syk heller, med mindre hun tester positivt så står hun på jobb med nesa full av snør, og hvor hun hoster og harker hele dagen og hun eier nå heldigvis såpass til arbeidsmoral og empati at med mindre hun tester positivt eller har gått på veggen så stiller hun jo opp for på grunn av manglende vikarer og vikarbudsjett så går det direkte utover andre kolleger og barna om hun ikke stiller opp.
Jeg vil på ingen måte frata din kones subjektive oppfatning av arbeidssituasjonen hennes, men kan ikke ut fra beskrivelsen du gir gå med på at pandemien denne høsten rammer hennes gruppe mer enn andre grupper i samfunnet. Det å gå inn for trafikklysmodellen, vil vel sannsynligvis – som du er inne på – bare føre til en mer rigid arbeidsdag. Selv om jeg tenker at lærere skal være forsiktige med å protestere på at arbeidsdagen blir mer strevsom.

Husk at lærere har en veldig spesiell arbeidstidsavtale, en avtale som lærerorganisasjonene tviholder på. I læreres arbeidstidsavtale står det blant annet at de spiser og har pause innenfor arbeidstiden på skolen. Det gjør at lærere ikke kan kreve at de skal ha lunsjtid på et fast tidspunkt på dagen. En kontaktlærer på mellomtrinnet underviser 26 timer i uka. Læreren må da ta pause når han eller hun ikke underviser, eller spise sammen med elevene. Lærerne har også en tilstedeværelse på rundt 31 timer i uka. Det er derfor tenkt at lærere har en del muligheter innenfor de rammene læreren har til å legge opp arbeidsdagen på en best mulig måte. Under koronaen har det også blitt lagt til rette for at lærere kan ha hjemmekontor store deler av arbeidsuka.

Jeg tror derfor lærerorganisasjonene gjør lurt i å ikke klage for mye. Det er ikke alle grupper i arbeidslivet som har de samme gode ordningene med 31 timers tilstedeværelse på arbeidsplassen gjennom uka og avspasering alle skolens ferier. Det er også mange grupper i arbeidslivet som har mistet jobbene sine, eller fått inntektene drastisk redusert. Det blir da umusikalsk å klage når man selv sitter i trygge jobber og med gode arbeidstidsavtaler.
Nå var ikke jo ikke problemstilling hvorvidt lærere har det verst i landet? Du stilte jo nærmest spørsmålet som om det var noen grunn til at lærere ikke har det tilnærmet helt som normalt også i dag.
Det er løgn. Utgangspunktet var at leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, nok en gang var ute og krevde særordninger for lærerne, fordi de angivelige har hatt det verre under koronaen enn andre denne høsten. Uten at han konkretiserte. Jeg ba derfor om en konkretisering, noe jeg hittil ikke har fått. Det du skriver at kona di har opplevd, kunne vært undertegnet av mange andre arbeidstakere. Det er ikke spesielt for lærere.

Det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner at kona di, og mange andre, har hatt et veldig spesielt år. Mange har hatt sitt tøffeste år i arbeidslivet denne høsten. Det er ikke lærere alene om.

Har du forresten dokumentasjon på at lærere er mer sykmeldt enn andre grupper i offentlig sektor?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

willard skrev: ons des 08, 2021 4:38 pm
Justice 97 skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
2 doser og vi har flokkimmunitet sa Nakstad for noen måneder siden. Fyren gjetter. Han vet like lite som oss andre. Forbanna svindler.
I følge Sandberg beskytter dobbeltvaksinering ingen ting. Den beskytter heller ikke de som har hatt sykdommen. En tredje dose hjelper bare litt.
Nå vet jeg ikke om du gjengir dette korrekt, og for å være ærlig tviler jeg. Men uansett er ikke Sandberg noen fagmann eller på noen som helst måte autoritet på området. Følg med på hva FHI sier, de forholder seg ganske nøkterne/konservative til denne typen informasjon. Når de kommuniser rundt dette er det fordi det er klare indikasjoner på noe, ellers tar de åpenbare forbehold. De fleste meldinger og spekulasjoner rundt Omikron er foreløpig mest støy.

Dette er hva han postet på Twitter veldig nylig, som styrker mistanken min om at du har misforstått han

Sist redigert av Funkhouser den ons des 08, 2021 5:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sandberg opptrer som en aktivist.

Selv om man ser redusert antistoffrespons så betyr ikke det at vaksinene ikke virker, T-celleimmuniteten vedvarer. Og for oss unge og uvaksinerte er (fortsatt) ikke dette en trussel, det er heller en ganske lovende utvikling.
Sist redigert av Queenie den ons des 08, 2021 5:02 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 4:50 pm Sør-Afrika rapporterer fortsatt om null stress knyttet til omicron. Vi får krysse fingrene for at det vedvarer.
https://www.google.com/amp/s/www.cityam ... a/%3famp=1

Altså - rapportene fra Sør-Afrika hittil tilsier hypersmittsom og relativt ufarlig. Første dødsfall tilknyttet varianten kommer uansett til å bli slått opp som krisenyheter i de fleste medier.
Fremstår foreløpig som en billigere, raskere og minst like ufarlig boostervaksine.
Skal Afrika, som har gitt oss godbiter som AIDS, kolera og ebola være de som redder oss fra koronahelvetet? Eller er dette en slu jævel som plutselig knekker oss to måneder etter infeksjon?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Et spørsmål til dere her inne. Dersom dere hadde hatt valget mellom:

- å leve livet som vanlig, men å være garantert å bli smittet
- leve med restriksjoner, være garantert å ikke bli smittet

Personlig hadde jeg gått for første alternativ 10 av 10 ganger. Nå gjør vi jo dette for de eldre og svake i samfunnet, men å gi restriksjoner for 5 millioner nordmenn blir uholdbart.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Enkelte psykopater får faen meg aldri nok:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ak-torsdag

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 4:58 pm Et spørsmål til dere her inne. Dersom dere hadde hatt valget mellom:

- å leve livet som vanlig, men å være garantert å bli smittet
- leve med restriksjoner, være garantert å ikke bli smittet

Personlig hadde jeg gått for første alternativ 10 av 10 ganger. Nå gjør vi jo dette for de eldre og svake i samfunnet, men å gi restriksjoner for 5 millioner nordmenn blir uholdbart.
Nummer 1 i 1000 av 1000 tilfeller.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 4:58 pm Fremstår foreløpig som en billigere, raskere og minst like ufarlig boostervaksine.
Skal Afrika, som har gitt oss godbiter som AIDS, kolera og ebola være de som redder oss fra koronahelvetet? Eller er dette en slu jævel som plutselig knekker oss to måneder etter infeksjon?
Tør ikke å håpe helt enda, men vi krysser jo fingrene her.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 4:58 pm Et spørsmål til dere her inne. Dersom dere hadde hatt valget mellom:

- å leve livet som vanlig, men å være garantert å bli smittet
- leve med restriksjoner, være garantert å ikke bli smittet

Personlig hadde jeg gått for første alternativ 10 av 10 ganger. Nå gjør vi jo dette for de eldre og svake i samfunnet, men å gi restriksjoner for 5 millioner nordmenn blir uholdbart.
Som jeg skrev tidligere i dag, så hadde jeg gått for det første alternativet. Fordi jeg vet at korona ikke er farlig for meg eller min familie. Hadde det vært en Ebola-epidemi som herjet over landet vårt, så hadde jeg valgt det andre alternativet. De som sier noe annet lyver. :)

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

HNilsen skrev: ons des 08, 2021 5:02 pm Som jeg skrev tidligere i dag, så hadde jeg gått for det første alternativet. Fordi jeg vet at korona ikke er farlig for meg eller min familie. Hadde det vært en Ebola-epidemi som herjet over landet vårt, så hadde jeg valgt det andre alternativet. De som sier noe annet lyver. :)
Hehe. Lite kontroversielt mtp at Ebola har en dødelighet som varierer mellom 25-90%. COVID er ikke engang i samme stratosfære som Ebola.

willard

Legg inn av willard »

Queenie skrev: ons des 08, 2021 4:57 pm Sandberg opptrer som en aktivist.

Selv om man ser redusert antistoffrespons så betyr ikke det at vaksinene ikke virker, T-celleimmuniteten vedvarer. Og for oss unge og uvaksinerte er (fortsatt) ikke dette en trussel, det er heller en ganske lovende utvikling.
Han sier at det å være dobbeltvaksiner ikke hjelper noen ting mot å blitt smittet. Han presiserte at det dreide seg om smitte og ikke sykdom.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 5:02 pm Som jeg skrev tidligere i dag, så hadde jeg gått for det første alternativet. Fordi jeg vet at korona ikke er farlig for meg eller min familie. Hadde det vært en Ebola-epidemi som herjet over landet vårt, så hadde jeg valgt det andre alternativet. De som sier noe annet lyver. :)
Hehe. Lite kontroversielt mtp at Ebola har en dødelighet som varierer mellom 25-90%. COVID er ikke engang i samme stratosfære som Ebola.
Det var en kommentar til «frihet det viktigste vi har»-snakket tidligere i dag. Alt er relativt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 5:02 pm Som jeg skrev tidligere i dag, så hadde jeg gått for det første alternativet. Fordi jeg vet at korona ikke er farlig for meg eller min familie. Hadde det vært en Ebola-epidemi som herjet over landet vårt, så hadde jeg valgt det andre alternativet. De som sier noe annet lyver. :)
Hehe. Lite kontroversielt mtp at Ebola har en dødelighet som varierer mellom 25-90%. COVID er ikke engang i samme stratosfære som Ebola.
Men ebola er i et samfunn som Norge i realiteten ikke smittsomt.

Med tanke på spørsmålet ditt hadde jeg lett tatt korona. Men om du omformulerer det til om jeg hadde valgt et fritt samfunn der samtlige ble smittet samtidig eller å leve med restriksjoner der ingen ble smittet så hadde jeg nok valgt sistnevnte.

Fram til det bekreftes at omikron bare er en lett forkjølelse da.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons des 08, 2021 5:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

willard skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
Queenie skrev: ons des 08, 2021 4:57 pm Sandberg opptrer som en aktivist.

Selv om man ser redusert antistoffrespons så betyr ikke det at vaksinene ikke virker, T-celleimmuniteten vedvarer. Og for oss unge og uvaksinerte er (fortsatt) ikke dette en trussel, det er heller en ganske lovende utvikling.
Han sier at det å være dobbeltvaksiner ikke hjelper noen ting mot å blitt smittet. Han presiserte at det dreide seg om smitte og ikke sykdom.
Så hva er problemet? Hva gjør det om man blir smittet og ikke blir noe verre syk enn når man er forkjøla?

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
Hallvard Sandberg hevdet hardnakket i flere dager på NRK at vaksinen fra AstraZeneca IKKE var årsaken til at flere nordmenn døde av blodpropper og blødninger. I følge Sandberg var det umulig at det var en sammenheng, og han argumenterte med at folk stadig vekk døde av blodpropper og blødninger utenom vaksinering. Dette hadde Sandberg ingen forutsetninger for å vite noe om, men han forfektet det likevel. Altså satte han en åpenbar agenda (om å propagandere for vaksinering) foran nøytralitet og saklighet.

Som kjent var jo vaksinen årsaken til disse dødsfallene, og AstraZeneca-vaksinen ble raskt tatt av markedet.

Er det bare meg som synes at Hallvard Sandberg ikke virker helt patent? Han har en aggressiv fremtoning, er i overkant påståelig, samtidig som han har en klar agenda og er lite nøytral.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Så forresten Sandberg si på Twitter: "Å øke kapasiteten på sykehusene løser ikke problemet nå". Slike folk vil jeg slå i ansiktet. Nei, det løser ikke problemet nå, men det kan bidra til å få oss ut av dette tiltakshelvetet om et par år. Hadde man gjort disse tiltakene ved pandemiens start hadde vi kanskje sluppet en jul med tiltak. Men å tenke litt lengre greier ikke Sandberg. Å kritisere myndighetene for noe som helst annet enn at de ikke er autoritære nok klarer ikke Sandberg. En klovn.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Helt korrekt, Bjoneroa. Han var en av de verste der.

startelver

Legg inn av startelver »

Justice 97 skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
2 doser og vi har flokkimmunitet sa Nakstad for noen måneder siden. Fyren gjetter. Han vet like lite som oss andre. Forbanna svindler.
Jeg skal ikke ta den boosterdosen, tar ikke influensavaksiner heller siden jeg ikke er i en risikogruppe.
Dette vil jo bare ende opp med en årlig coronavaksine for de som er svake mennesker.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:11 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
Queenie skrev: ons des 08, 2021 4:57 pm Sandberg opptrer som en aktivist.

Selv om man ser redusert antistoffrespons så betyr ikke det at vaksinene ikke virker, T-celleimmuniteten vedvarer. Og for oss unge og uvaksinerte er (fortsatt) ikke dette en trussel, det er heller en ganske lovende utvikling.
Han sier at det å være dobbeltvaksiner ikke hjelper noen ting mot å blitt smittet. Han presiserte at det dreide seg om smitte og ikke sykdom.
Så hva er problemet? Hva gjør det om man blir smittet og ikke blir noe verre syk enn når man er forkjøla?
Er ikke et problem, det eneste han sprer er frykt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Bjoneroa skrev: ons des 08, 2021 5:15 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
Hallvard Sandberg hevdet hardnakket i flere dager på NRK at vaksinen fra AstraZeneca IKKE var årsaken til at flere nordmenn døde av blodpropper og blødninger. I følge Sandberg var det umulig at det var en sammenheng, og han argumenterte med at folk stadig vekk døde av blodpropper og blødninger utenom vaksinering. Dette hadde Sandberg ingen forutsetninger for å vite noe om, men han forfektet det likevel. Altså satte han en åpenbar agenda (om å propagandere for vaksinering) foran nøytralitet og saklighet.

Som kjent var jo vaksinen årsaken til disse dødsfallene, og AstraZeneca-vaksinen ble raskt tatt av markedet.

Er det bare meg som synes at Hallvard Sandberg ikke virker helt patent? Han har en aggressiv fremtoning, er i overkant påståelig, samtidig som han har en klar agenda og er lite nøytral.
At det var en sammenheng var ganske åpenbart veldig tidlig. Det ble mer eller mindre sagt rett ut av legene som behandlet disse pasientene. Det var et sykdomsbilde de aldri hadde sett før og alle hadde den fellesnevneren at de nylig hadde tatt vaksinen.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»