Generell diskusjon om corona

Låst
Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av ehall »

VifteKopp skrev: fre sep 16, 2022 6:01 pm
KongOlav2 skrev: fre sep 16, 2022 5:58 pm Med tanke på alle tvilsomme juridiske avgjørelser de gjorde under pandemien, kan jeg ikke se at å bryte denne avtalen ville vært noe verre enn mange av de andre sinnsyke avgjørelsene og den generelle totale mangelen på forholdsmessighetsvurderinger.
Nei, det kan du si. Jeg kjenner ikke jussen. Jeg mener også at dette var et poeng som også kom ganske sent ute i pandemien (det var en professor eller noe som måtte påpeke det i en kronikk). I så fall har man gjort en dårlig jobb i å kartlegge hva som var mulig for å øke kapasiteten.
Jussen? Nå brukte Høie og regjeringen Grunnloven som dasspapir og kaster menneskerettighetene over bord. Det minste problemet hadde vært å bryte en avtale med sykepleierne. Skulle likt å se en fra et sykepleier forbund få ut i media og nekte øking av intensivkapasiteten grunnet en avtale. Om ikke de hadde folket mot seg før hadde de fått det da!

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

ehall skrev: lør sep 17, 2022 12:18 am Jussen? Nå brukte Høie og regjeringen Grunnloven som dasspapir og kaster menneskerettighetene over bord. Det minste problemet hadde vært å bryte en avtale med sykepleierne. Skulle likt å se en fra et sykepleier forbund få ut i media og nekte øking av intensivkapasiteten grunnet en avtale. Om ikke de hadde folket mot seg før hadde de fått det da!
Jeg tror det var det lederen i Sykepleierforbundet gjorde i en Dagsnytt 18, men mulig jeg husker feil.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

VifteKopp skrev: fre sep 16, 2022 5:40 pm På hvilken måte kunne intensivkapasiteten blitt økt under covid? Tar det ikke flere år og utdanne en intensivsykepleier?
Situasjonen som ble beskrevet som et vanvittig kapasitetsproblem i helsevesenet, ble i neste omgang ignorert og glemt. For da pandemien ble avblåst i februar, og VG sluttet med smittetall på forsiden, så eksploderte det med sykehusinnleggelser og smittede og døde. Større tall enn vi noen gang hadde hatt. Uten at noen omtalte det som et kapasitetsproblem. Uten at sykepleiere gråt i Dagsrevyen. Uten at vi hadde inngripende tiltak, Det bare gikk over av seg selv. Så jeg er litt usikker på hva dette med kapasitetsproblemer egentlig gikk ut på, må jeg si.

Centrist

Legg inn av Centrist »

https://www.nrk.no/osloogviken/bent-hoi ... 1.16106600

Forby faglig kritikk. Det er veien å gå. Da kan vi "slå ned smitten." Herrejemini.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

HNilsen skrev: lør sep 17, 2022 8:29 am
VifteKopp skrev: fre sep 16, 2022 5:40 pm På hvilken måte kunne intensivkapasiteten blitt økt under covid? Tar det ikke flere år og utdanne en intensivsykepleier?
Situasjonen som ble beskrevet som et vanvittig kapasitetsproblem i helsevesenet, ble i neste omgang ignorert og glemt. For da pandemien ble avblåst i februar, og VG sluttet med smittetall på forsiden, så eksploderte det med sykehusinnleggelser og smittede og døde. Større tall enn vi noen gang hadde hatt. Uten at noen omtalte det som et kapasitetsproblem. Uten at sykepleiere gråt i Dagsrevyen. Uten at vi hadde inngripende tiltak, Det bare gikk over av seg selv. Så jeg er litt usikker på hva dette med kapasitetsproblemer egentlig gikk ut på, må jeg si.
Så hvorfor skjedde dette? Hadde man ikke oversikt over den reelle kapasiteten? Var dataene feil?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

VifteKopp skrev: lør sep 17, 2022 9:05 am
HNilsen skrev: lør sep 17, 2022 8:29 am
VifteKopp skrev: fre sep 16, 2022 5:40 pm På hvilken måte kunne intensivkapasiteten blitt økt under covid? Tar det ikke flere år og utdanne en intensivsykepleier?
Situasjonen som ble beskrevet som et vanvittig kapasitetsproblem i helsevesenet, ble i neste omgang ignorert og glemt. For da pandemien ble avblåst i februar, og VG sluttet med smittetall på forsiden, så eksploderte det med sykehusinnleggelser og smittede og døde. Større tall enn vi noen gang hadde hatt. Uten at noen omtalte det som et kapasitetsproblem. Uten at sykepleiere gråt i Dagsrevyen. Uten at vi hadde inngripende tiltak, Det bare gikk over av seg selv. Så jeg er litt usikker på hva dette med kapasitetsproblemer egentlig gikk ut på, må jeg si.
Så hvorfor skjedde dette?
Spør du meg, så spør jeg deg. De høyeste intensivtallene, de høyeste smittetallene og flere antall døde på noen måneder enn i hele pandemien samlet, uten at noen så mye som hevet et øyelokk. Kan det ha noe med krigen i Ukraina å gjøre? At pandemien brått ble gårsdagens nyhet?

basillen

Legg inn av basillen »

Centrist skrev: lør sep 17, 2022 8:58 am https://www.nrk.no/osloogviken/bent-hoi ... 1.16106600

Forby faglig kritikk. Det er veien å gå. Da kan vi "slå ned smitten." Herrejemini.
"retorikken Raymond bruker, undergrev eigentleg effekten av tiltaka, seier Høie."

Hvilke tiltak og hvilken effekt? Jeg har enda ikke sett denne Høyre-regjeringen legge frem noe som hest konkret bevis for hvilke tiltak som faktisk hadde en reell effekt på smittespredningen. Ei heller tillot de FHI å forske på dette. I Høie sitt hode reddet man vel tusenvis av liv ved at man måtte spise tomatsuppe for å ta seg en øl.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: lør sep 17, 2022 10:51 am
Centrist skrev: lør sep 17, 2022 8:58 am https://www.nrk.no/osloogviken/bent-hoi ... 1.16106600

Forby faglig kritikk. Det er veien å gå. Da kan vi "slå ned smitten." Herrejemini.
"retorikken Raymond bruker, undergrev eigentleg effekten av tiltaka, seier Høie."

Hvilke tiltak og hvilken effekt? Jeg har enda ikke sett denne Høyre-regjeringen legge frem noe som hest konkret bevis for hvilke tiltak som faktisk hadde en reell effekt på smittespredningen. Ei heller tillot de FHI å forske på dette. I Høie sitt hode reddet man vel tusenvis av liv ved at man måtte spise tomatsuppe for å ta seg en øl.
Ja så hadde det angivelig også en effekt å bruke munnbind fra bordet til toalettet. Det er ved hjelp av tomatsuppe og munnbind vi skal stoppe smittespredningen folkens!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

basillen skrev: lør sep 17, 2022 10:51 am
Centrist skrev: lør sep 17, 2022 8:58 am https://www.nrk.no/osloogviken/bent-hoi ... 1.16106600

Forby faglig kritikk. Det er veien å gå. Da kan vi "slå ned smitten." Herrejemini.
"retorikken Raymond bruker, undergrev eigentleg effekten av tiltaka, seier Høie."

Hvilke tiltak og hvilken effekt? Jeg har enda ikke sett denne Høyre-regjeringen legge frem noe som hest konkret bevis for hvilke tiltak som faktisk hadde en reell effekt på smittespredningen. Ei heller tillot de FHI å forske på dette. I Høie sitt hode reddet man vel tusenvis av liv ved at man måtte spise tomatsuppe for å ta seg en øl.
Svaret er enkeleg ganske enkelt. Dette handla ikkje om tiltaka, men at Raymond stilte kritiske spørsmål til Høie politikk. Det er klart at det må ha provosert Høie som hadde fått ensidig makt til å gjere kva han ville med helsedirektoratet og FHI.

For Høie, Nakstad, Guldovg og Stoltenberg så handler desse bøkene om å tene penger og få ut sin historie som helter i Norge. Då er det klart at ein mann som Høie ikkje liker at Raymond slåss imot han og satte tvil om det var rett å innføre så strenge tiltak.

Koronapandemien burde få alvor sette ein alvorleg debatt i Norge om politikarar sin makt i krisetider og konsekvensen av at store deler av media opptrede som puddeler når Høie og Nakstad trua med tiltak/Korona

Måten Høie skriver om NFF fortel om ein maktmann som slett ikkje likte kritikk og som meinte at alle skulle ukritisk følgje han gjennom heile pandemien.

William_S

Legg inn av William_S »

På Sykehuset Østfold er det nå ansatt flere helsefagarbeidere enn det var før og de tar også over noen oppgaver som kun sykepleierne tradisjonelt har gjort. Bra!
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... tidligere/

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: lør sep 17, 2022 4:28 pm På Sykehuset Østfold er det nå ansatt flere helsefagarbeidere enn det var før og de tar også over noen oppgaver som kun sykepleierne tradisjonelt har gjort. Bra!
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... tidligere/
Jupp, de har også hatt 16 åringer på sommerjobb som tar seg av småoppgaver man ikke trenger fagbrev for.

Slike tiltak som ikke Høie ville ha noe av for at samfunnet skulle kunne gå mer rundt..

basillen

Legg inn av basillen »

ms_8 skrev: lør sep 17, 2022 3:59 pm Måten Høie skriver om NFF fortel om ein maktmann som slett ikkje likte kritikk og som meinte at alle skulle ukritisk følgje han gjennom heile pandemien.
Jo mer jeg leser, jo mer fremstår Høie som en gedigen sutreunge.

"Buuhuu! Bjørn Guldvog vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! Raymond Johansen vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! NFF vil ikke høre på meg!"

Osv., osv.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: lør sep 17, 2022 5:25 pm
ms_8 skrev: lør sep 17, 2022 3:59 pm Måten Høie skriver om NFF fortel om ein maktmann som slett ikkje likte kritikk og som meinte at alle skulle ukritisk følgje han gjennom heile pandemien.
Jo mer jeg leser, jo mer fremstår Høie som en gedigen sutreunge.

"Buuhuu! Bjørn Guldvog vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! Raymond Johansen vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! NFF vil ikke høre på meg!"

Osv., osv.
Det var jo helt merkelig hvordan Høie nøret med fotballen, dette fikk jo alle andre land i Europa til. Kun her til lands vi måtte stable på plass et nødlandslag takket være en fryktelig stivbeint Høie og Guldvåg. Og Molde måtte vel en periode bo i Spania for å gjennomføre europakamper. Helt sinnsykt.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: lør sep 17, 2022 6:50 pm Det var jo helt merkelig hvordan Høie nøret med fotballen, dette fikk jo alle andre land i Europa til. Kun her til lands vi måtte stable på plass et nødlandslag takket være en fryktelig stivbeint Høie og Guldvåg. Og Molde måtte vel en periode bo i Spania for å gjennomføre europakamper. Helt sinnsykt.
Og hvor var det vitenskapelige grunnlaget Høie baserte dette på egentlig? Vi visste ganske tidlig at sannsynligheten for å bli smittet utendørs var ekstremt lav. Så hadde det virkelig vært et problem at man tillot landslaget å spille kamper utendørs? Gjerne supplert med testing før kamp?

basillen

Legg inn av basillen »

HNilsen skrev: lør sep 17, 2022 10:10 am
VifteKopp skrev: lør sep 17, 2022 9:05 am
HNilsen skrev: lør sep 17, 2022 8:29 am

Situasjonen som ble beskrevet som et vanvittig kapasitetsproblem i helsevesenet, ble i neste omgang ignorert og glemt. For da pandemien ble avblåst i februar, og VG sluttet med smittetall på forsiden, så eksploderte det med sykehusinnleggelser og smittede og døde. Større tall enn vi noen gang hadde hatt. Uten at noen omtalte det som et kapasitetsproblem. Uten at sykepleiere gråt i Dagsrevyen. Uten at vi hadde inngripende tiltak, Det bare gikk over av seg selv. Så jeg er litt usikker på hva dette med kapasitetsproblemer egentlig gikk ut på, må jeg si.
Så hvorfor skjedde dette?
Spør du meg, så spør jeg deg. De høyeste intensivtallene, de høyeste smittetallene og flere antall døde på noen måneder enn i hele pandemien samlet, uten at noen så mye som hevet et øyelokk. Kan det ha noe med krigen i Ukraina å gjøre? At pandemien brått ble gårsdagens nyhet?
Det er ikke mye pent man kan si om Putin, men ha skal ha kred for at han løste kapasitetsproblemene i det norske helsevesenet.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

William_S skrev: lør sep 17, 2022 6:50 pm
basillen skrev: lør sep 17, 2022 5:25 pm
ms_8 skrev: lør sep 17, 2022 3:59 pm Måten Høie skriver om NFF fortel om ein maktmann som slett ikkje likte kritikk og som meinte at alle skulle ukritisk følgje han gjennom heile pandemien.
Jo mer jeg leser, jo mer fremstår Høie som en gedigen sutreunge.

"Buuhuu! Bjørn Guldvog vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! Raymond Johansen vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! NFF vil ikke høre på meg!"

Osv., osv.
Det var jo helt merkelig hvordan Høie nøret med fotballen, dette fikk jo alle andre land i Europa til. Kun her til lands vi måtte stable på plass et nødlandslag takket være en fryktelig stivbeint Høie og Guldvåg. Og Molde måtte vel en periode bo i Spania for å gjennomføre europakamper. Helt sinnsykt.
Ja og utruleg nok vart det aldri oppvask/gjennomgang av dette. Høie og co fekk innføre tiltak utan debatt og heller ikkje debatt i ettertid om tiltaka hadde effekt.

basillen

Legg inn av basillen »

ms_8 skrev: lør sep 17, 2022 7:49 pm
William_S skrev: lør sep 17, 2022 6:50 pm
basillen skrev: lør sep 17, 2022 5:25 pm

Jo mer jeg leser, jo mer fremstår Høie som en gedigen sutreunge.

"Buuhuu! Bjørn Guldvog vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! Raymond Johansen vil ikke høre på meg!"

"Buuhuu! NFF vil ikke høre på meg!"

Osv., osv.
Det var jo helt merkelig hvordan Høie nøret med fotballen, dette fikk jo alle andre land i Europa til. Kun her til lands vi måtte stable på plass et nødlandslag takket være en fryktelig stivbeint Høie og Guldvåg. Og Molde måtte vel en periode bo i Spania for å gjennomføre europakamper. Helt sinnsykt.
Ja og utruleg nok vart det aldri oppvask/gjennomgang av dette. Høie og co fekk innføre tiltak utan debatt og heller ikkje debatt i ettertid om tiltaka hadde effekt.
Og de lille forsøkene man hadde på debatt ble nedsablet av Høie før man knapt hadde fullført første setning. Ref: Fredrik Solvang som våget å spørre Høie om effekten av munnbind.

basillen

Legg inn av basillen »

Det virker som at Covid-19 endelig ser ut til å gradvis forsvinne ut av livene våre. Kina teller selvsagt ikke her, og jeg tør fremdeles ikke åpne champagneflasken før vi har kommet helskinnet gjennom en vintersesong, men situasjonen ser nå lysere ut enn på lenge. Samtidig er det nå som dette virker som å gå mot slutten at jeg innser hvor absurd tiden fra mars 2020 til mars 2022 faktisk var. Det hele virker nå som en helt syk drøm. Spriting av absolutt alt som eksisterte av gjenstander på arbeidsplasser, Høie med meterstokken, Nakstad som forteller barn at de kan sitte på fanget til Julenissen så lenge Julenissen er vaksinert, osv.

Jeg tenkte at nå kunne være et interessant tidspunkt å dele de mest absurde situasjonene vi personlig opplevde i løpet av pandemien. Når var det vi virkelig kjente på kroppen hvor sinnssyk hele situasjonen faktisk var? For meg er det særlig tre situasjoner som skiller seg ut:

1. Like etter at den Sør-Afrikanske varianten (ikke omikron, men den forrige) dukket opp reiste jeg til en rural kommune et par timers kjøring fra Bergen. Her skulle jeg overnatte på hotell, og da jeg ankom hotellet fikk jeg beskjed at ettersom jeg kom fra Bergen kommune måtte jeg gå med munnbind hele tiden da jeg var på hotellet, bortsett fra da jeg var på hotellrommet. Jeg fikk heller ikke lov til å bruke restauranten. Dette gjaldt kun personer fra Bergen ettersom det kun var her mutanten var påvist på dette tidspunktet. Og vi snakker her om kanskje ti registrerte smittetilfeller i en by på nesten 300 000 innbyggere. Dersom man kom fra andre deler av landet slapp man derimot disse tiltakene. Det som gjorde dette ekstra absurd var at hotellet var omtrent like fullt som hotellet i "Ondskapens Hotell". Men det spilte ingen rolle. Jeg måtte likevel dasse rundt med munnbind på i fullstendig tomme hotellkorridorer under hele oppholdet mitt. Because science!

2. En gang under omikronbølgen før tiltakene ble lempet på skulle jeg møte noen kompiser på en kombinert bar/restaurant. Da jeg gikk inn i lokalet så jeg at kompisene mine satt sånn omtrent 4 meter fra inngangsdøren. Jeg hadde gått cirka én meter inn i lokalet da en ansatt bjeffet til meg og sa at jeg måtte ta på meg munnbind når jeg beveget meg gjennom lokalet. Så da måtte jeg altså klaske på et munnbind i de cirka to sekundene det tok meg å gå de resterende tre meterne. Deretter kunne jeg ta det av igjen. Because science!

3. Da jeg faktisk fikk påvist omikron i mars hadde jeg kun tatt to vaksinedoser. Jeg ble derfor oppringt av noen fra Smittevernkontoret som opplyste meg om at siden jeg ikke hadde tatt boostervaksinen så måtte jeg i ti dagers karantene. Hadde jeg tatt boosteren ville jeg sluppet unna dette. Min kone, som hadde tatt boosteren to uker tidligere, slapp karantenen. Dette til tross for at hun var sykere enn meg, og det faktum at det var hun som faktisk hadde smittet meg. Det var allerede for lengst et etablert faktum at antallet vaksiner man hadde tatt betydde fuck all i henhold til hvorvidt man kunne spre omikron, og hvorvidt man kunne bli smittet av det. Men, nei da. Det spilte ingen rolle. Fordi jeg ikke hadde tatt boosteren, som alle data viste hadde sånn cirka null effekt for en person i min aldersgruppe, så måtte jeg i ti dagers karantene mens min kone hadde carte blanche til å gå ut å smitte alle hun ønsket. Because science!

William_S

Legg inn av William_S »

Tror en av de mer absurde situasjonene hendte meg i fjor sommer. Gikk en på en full buss i Oslo og fant et ledig sete. Da bjeffet sidemannen til meg at du sitter ikke her uten munnbind. Ja så var det også billettkontroll da jeg satt i en så å si tom buss en kveld. Billettkontrolløren var mer opptatt av munnbind enn billetten det til tross for at bussen var tom omtrent..

Ja også har mange blitt skikkelig irritert på meg da jeg har debattert en del på min egen Fb vegg

Jeg har stort sett ignorert disse munnbindpåbudene og det til tross for at jeg har jobba en god del med coronating. Har testa folk og gitt, de draktene er ikke å anbefale med munnbind og visir. Så der hvor arbeidet ikke har påkrevd det har jeg som sagt ignorert det

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

basillen skrev: lør sep 17, 2022 8:16 pm Det virker som at Covid-19 endelig ser ut til å gradvis forsvinne ut av livene våre.
Jepp, man kan kanskje gratulere deg med seieren, hadde det ikke vært for deg så hadde det stått dårlig til. Ikke minst med tanke på munnbind ;)

Centrist

Legg inn av Centrist »

basillen skrev: lør sep 17, 2022 8:16 pm Jeg tenkte at nå kunne være et interessant tidspunkt å dele de mest absurde situasjonene vi personlig opplevde i løpet av pandemien. Når var det vi virkelig kjente på kroppen hvor sinnssyk hele situasjonen faktisk var?
Det var nok såpass mange hendelser som i det hele kan betegnes som små, som var så absurde at man trodde at man aldri skulle det glemme det, som er glemt her. Har per nå to som står seg litt ut i forhold til de andre, selv om den ene er mer generell.

1. Når Norge stengte ned i 2020, innførte enkelte kommuner "søring karantene." I praksis betød det at jeg reiste fra en kommune med 0 smitte med null kontakt med folk, gjennom kommuner med 0 smitte og null kontakt med folk og til en kommune med mye smitte og høyere befolkningstall enn foregående. Allikevel ble jeg satt i karantene. Dette ble naturligvis ignorert. Når man så da etterspurte forskrift, dokumentasjon og forholdmessighetsvurdering innså jeg hvor bratt nedoverbakke Norge var i: Det eksisterte simpelheten ikke.

2. Hvordan flere juridiske fakulteter / høgskole og universiteter mer generelt, simpelheten bøyer seg etter myndighetene og ikke stiller "hardt mot hardt" mtp. f.eks. Zoom-undervisning. Spesielt når forelesere ol. gir tydelige signaler om hva de mener om situasjonen direkte til studentene og gir blanke f. i at de representerer en institusjon.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

sertono skrev: lør sep 17, 2022 9:36 pm
basillen skrev: lør sep 17, 2022 8:16 pm Det virker som at Covid-19 endelig ser ut til å gradvis forsvinne ut av livene våre.
Jepp, man kan kanskje gratulere deg med seieren, hadde det ikke vært for deg så hadde det stått dårlig til. Ikke minst med tanke på munnbind ;)
Vil heller gratulere absolutt alle som fulgte tiltakene og ofret to år av sine liv..

Helsedepartementet og Helsedirektoratet kan være tilfreds, deres pågående frykttaktikk godt hjulpet av klikk-bait media, som ikke syntes det var så nøie lengre når folk døde i enda større antall enn tidligere i pandemien, når Ukraina-krigen kom og de skiftet fokus ditt..

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: lør sep 17, 2022 8:16 pm Det virker som at Covid-19 endelig ser ut til å gradvis forsvinne ut av livene våre. Kina teller selvsagt ikke her, og jeg tør fremdeles ikke åpne champagneflasken før vi har kommet helskinnet gjennom en vintersesong, men situasjonen ser nå lysere ut enn på lenge. Samtidig er det nå som dette virker som å gå mot slutten at jeg innser hvor absurd tiden fra mars 2020 til mars 2022 faktisk var. Det hele virker nå som en helt syk drøm. Spriting av absolutt alt som eksisterte av gjenstander på arbeidsplasser, Høie med meterstokken, Nakstad som forteller barn at de kan sitte på fanget til Julenissen så lenge Julenissen er vaksinert, osv.

Jeg tenkte at nå kunne være et interessant tidspunkt å dele de mest absurde situasjonene vi personlig opplevde i løpet av pandemien. Når var det vi virkelig kjente på kroppen hvor sinnssyk hele situasjonen faktisk var?
Har prøvd å fortrenge det meste av den enorme mengden galskap, men husker et absurd øyeblikk da noen spurte meg hvordan jeg våget å reise på ferie til Gran Canaria. På den tiden var det veldig lite smitteutbredelse der nede. Derimot var det høy smitte i Oslo og Viken, hvor jeg etter den banebrytende logikken til vedkommende ville være bedre tjent med å feriere...

All covid var jo myyyye farligere i utlandet må vite, ref psykopatenes beslutning om å påføre ikke domfelte reisende tvungen frihetsberøvelse (karantenehotell), attpåtil for egen regning..

Men ja, eksempelet som kanskje står igjen som det psykeste av det psyke, aka som et tragikomisk symbol på galskapen visse maktgale klarte å lire ut av seg, var dette med barna på fanget til julenissen..

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: lør sep 17, 2022 9:19 pm Ja så var det også billettkontroll da jeg satt i en så å si tom buss en kveld. Billettkontrolløren var mer opptatt av munnbind enn billetten det til tross for at bussen var tom omtrent..
Ja, denne tror jeg du har delt med oss tidligere :). Det finnes jo også en del skrekkfilmer fra land som Tyskland og Australia som viser maskepolitiet i all sin prakt.

basillen

Legg inn av basillen »

Centrist skrev: lør sep 17, 2022 9:57 pm
basillen skrev: lør sep 17, 2022 8:16 pm Jeg tenkte at nå kunne være et interessant tidspunkt å dele de mest absurde situasjonene vi personlig opplevde i løpet av pandemien. Når var det vi virkelig kjente på kroppen hvor sinnssyk hele situasjonen faktisk var?
Det var nok såpass mange hendelser som i det hele kan betegnes som små, som var så absurde at man trodde at man aldri skulle det glemme det, som er glemt her. Har per nå to som står seg litt ut i forhold til de andre, selv om den ene er mer generell.

1. Når Norge stengte ned i 2020, innførte enkelte kommuner "søring karantene." I praksis betød det at jeg reiste fra en kommune med 0 smitte med null kontakt med folk, gjennom kommuner med 0 smitte og null kontakt med folk og til en kommune med mye smitte og høyere befolkningstall enn foregående. Allikevel ble jeg satt i karantene. Dette ble naturligvis ignorert. Når man så da etterspurte forskrift, dokumentasjon og forholdmessighetsvurdering innså jeg hvor bratt nedoverbakke Norge var i: Det eksisterte simpelheten ikke.

2. Hvordan flere juridiske fakulteter / høgskole og universiteter mer generelt, simpelheten bøyer seg etter myndighetene og ikke stiller "hardt mot hardt" mtp. f.eks. Zoom-undervisning. Spesielt når forelesere ol. gir tydelige signaler om hva de mener om situasjonen direkte til studentene og gir blanke f. i at de representerer en institusjon.
Ja, jeg er helt enig i at disse punktene er fullstendig absurde. Nå fokuserte jeg mer på situasjoner hvor jeg personlig opplevde hysteriet/galskapen på kroppen. Men det er ingen tvil om at andre opplevde langt mer ekstreme situasjoner enn det jeg gjorde.

basillen

Legg inn av basillen »

SirJames skrev: søn sep 18, 2022 9:06 am Har prøvd å fortrenge det meste av den enorme mengden galskap, men husker et absurd øyeblikk da noen spurte meg hvordan jeg våget å reise på ferie til Gran Canaria. På den tiden var det veldig lite smitteutbredelse der nede. Derimot var det høy smitte i Oslo og Viken, hvor jeg etter den banebrytende logikken til vedkommende ville være bedre tjent med å feriere...

All covid var jo myyyye farligere i utlandet må vite, ref psykopatenes beslutning om å påføre ikke domfelte reisende tvungen frihetsberøvelse (karantenehotell), attpåtil for egen regning..

Men ja, eksempelet som kanskje står igjen som det psykeste av det psyke, aka som et tragikomisk symbol på galskapen visse maktgale klarte å lire ut av seg, var dette med barna på fanget til julenissen..
Dette med utlandet var jo ganske interessant. Her i Norge hadde vi jo det inntrykket at å reise til utlandet var som å reise inn i Svartedauen-territorium. På samme måte som folk i grisgrendte bygder i Nord-Norge trodde at det å reise til Oslo var ensbetydende med å gå til sin egen død.

Samtidig kunne vi lese artikler i nettavisene om pensjonister i Spania som følte seg såååå mye tryggere der nede fordi "her går jo alle med munnbind!".

At smittetallene og dødstallene i Spania var langt høyere enn de var i Norge på akkurat samme tidspunkt spilte åpenbart ingen rolle. Man følte seg jo tryggere!
Sist redigert av basillen den søn sep 18, 2022 11:20 am, redigert 1 gang totalt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: søn sep 18, 2022 11:11 am
SirJames skrev: søn sep 18, 2022 9:06 am Har prøvd å fortrenge det meste av den enorme mengden galskap, men husker et absurd øyeblikk da noen spurte meg hvordan jeg våget å reise på ferie til Gran Canaria. På den tiden var det veldig lite smitteutbredelse der nede. Derimot var det høy smitte i Oslo og Viken, hvor jeg etter den banebrytende logikken til vedkommende ville være bedre tjent med å feriere...

All covid var jo myyyye farligere i utlandet må vite, ref psykopatenes beslutning om å påføre ikke domfelte reisende tvungen frihetsberøvelse (karantenehotell), attpåtil for egen regning..

Men ja, eksempelet som kanskje står igjen som det psykeste av det psyke, aka som et tragikomisk symbol på galskapen visse maktgale klarte å lire ut av seg, var dette med barna på fanget til julenissen..
Dette med utlandet var jo ganske interessant. Her i Norge hadde vi jo det inntrykket at å reise til utlandet var som å reise til inn i Svartedauen-territorium. På samme måte som folk i grisgrendte bygder i Nord-Norge trodde at det å reise til Oslo var ensbetydende med å gå til sin egen død.

Samtidig kunne vi lese artikler i nettavisene om pensjonister i Spania som følte seg såååå mye tryggere der nede fordi "her går jo alle med munnbind!".

At smittetallene og dødstallene i Spania var langt høyere enn de var i Norge på akkurat samme tidspunkt spilte åpenbart ingen rolle. Man følte seg jo tryggere!
Og der er du inne på det psykologiske aspektet i hele denne skandalen. Folk ble styrt av følelser, noe både media og ikke minst maktpsykopatene visste å utnytte.

SirJames

Legg inn av SirJames »

NÅ ER DET ALVOR!!!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

SirJames skrev: søn sep 18, 2022 11:18 am
basillen skrev: søn sep 18, 2022 11:11 am
SirJames skrev: søn sep 18, 2022 9:06 am Har prøvd å fortrenge det meste av den enorme mengden galskap, men husker et absurd øyeblikk da noen spurte meg hvordan jeg våget å reise på ferie til Gran Canaria. På den tiden var det veldig lite smitteutbredelse der nede. Derimot var det høy smitte i Oslo og Viken, hvor jeg etter den banebrytende logikken til vedkommende ville være bedre tjent med å feriere...

All covid var jo myyyye farligere i utlandet må vite, ref psykopatenes beslutning om å påføre ikke domfelte reisende tvungen frihetsberøvelse (karantenehotell), attpåtil for egen regning..

Men ja, eksempelet som kanskje står igjen som det psykeste av det psyke, aka som et tragikomisk symbol på galskapen visse maktgale klarte å lire ut av seg, var dette med barna på fanget til julenissen..
Dette med utlandet var jo ganske interessant. Her i Norge hadde vi jo det inntrykket at å reise til utlandet var som å reise til inn i Svartedauen-territorium. På samme måte som folk i grisgrendte bygder i Nord-Norge trodde at det å reise til Oslo var ensbetydende med å gå til sin egen død.

Samtidig kunne vi lese artikler i nettavisene om pensjonister i Spania som følte seg såååå mye tryggere der nede fordi "her går jo alle med munnbind!".

At smittetallene og dødstallene i Spania var langt høyere enn de var i Norge på akkurat samme tidspunkt spilte åpenbart ingen rolle. Man følte seg jo tryggere!
Og der er du inne på det psykologiske aspektet i hele denne skandalen. Folk ble styrt av følelser, noe både media og ikke minst maktpsykopatene visste å utnytte.
Mange har stilt seg spørsmålet på korleis Tyskere kunne godta nazismen under 2 verdenskrig. Når man ser korleis folk opptre under korona pandemien. Er eg ikkje det minste overrasket. Folk er lette å lede og seier myndighetene hopp. Så hopper man

Dessverre er det lite vilje til å ta diskusjonen om dette for å lære til neste krise

SirJames

Legg inn av SirJames »

ms_8 skrev: søn sep 18, 2022 4:55 pm
SirJames skrev: søn sep 18, 2022 11:18 am
basillen skrev: søn sep 18, 2022 11:11 am

Dette med utlandet var jo ganske interessant. Her i Norge hadde vi jo det inntrykket at å reise til utlandet var som å reise til inn i Svartedauen-territorium. På samme måte som folk i grisgrendte bygder i Nord-Norge trodde at det å reise til Oslo var ensbetydende med å gå til sin egen død.

Samtidig kunne vi lese artikler i nettavisene om pensjonister i Spania som følte seg såååå mye tryggere der nede fordi "her går jo alle med munnbind!".

At smittetallene og dødstallene i Spania var langt høyere enn de var i Norge på akkurat samme tidspunkt spilte åpenbart ingen rolle. Man følte seg jo tryggere!
Og der er du inne på det psykologiske aspektet i hele denne skandalen. Folk ble styrt av følelser, noe både media og ikke minst maktpsykopatene visste å utnytte.
Mange har stilt seg spørsmålet på korleis Tyskere kunne godta nazismen under 2 verdenskrig. Når man ser korleis folk opptre under korona pandemien. Er eg ikkje det minste overrasket. Folk er lette å lede og seier myndighetene hopp. Så hopper man

Dessverre er det lite vilje til å ta diskusjonen om dette for å lære til neste krise
Ja, dessverre.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»