Generell diskusjon om corona

Låst
Knaxern

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Knaxern »

SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 8:18 am
Han får vel neppe de fleste republikanerne i ryggen av å si slikt, så en kan jo lure på hvem han prøver å appellere til. Lockdown har aldri vært effektivt, og desto mindre nå som de aller fleste i de såkalte risikogruppene er vaksinert.

For øvrig hyggelig å se deg igjen, Knaxern.
Ja, ble overrasket selv over det her. Texas og Florida er to stater som ikke har vært særlig keen på lockdowns f.eks.

Takk, det samme, Slim. La oss håpe på at aktiviteten tar seg opp her på forumet de neste ukene.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Lurer på når USA har tenkt å åpne opp for innreise? Hva venter de på?

Blir en interessant høst forøvrig. Land går i grønt og rødt om en annen. Selv som fullvaksinert frister ikke det å reise til utlandet med denne jojofargingen av land.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 5:11 pm
SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 4:44 pm
Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 4:18 pm

Du er passe naiv hvis du tror det er særlig mange rasjonelle grunner bak antivaxx-bevegelsen i USA.
Hva slags debatt forsøker du å legge opp til når du umiddelbart kaller meg naiv? Hvis intensjonen din er å være spydig og usaklig til enhver tid, så si fra nå sånn at jeg slipper å sløse vekk tiden min.

Dersom jeg er "naiv" vil jeg heller si at du er i overkant simplistisk dersom du tror at "antivaxx-bevegelsen" er den eneste årsaken til at ikke alle er vaksinert enda. For eksempel så er det fortsatt 1/3 av helsearbeidere i ultraliberale New York som ikke er vaksinerte. Er det også pga antivaxx-bevegelsen? De demografiske gruppene som er mest skeptisk til vaksinene er afro-amerikanere og latinos, tilfeldigvis også de som har minst sannsynlighet for å stemme republikansk.

Til syvende og sist handler det om risikovurdering. Det kan jo tenkes at det finnes folk i 20-årene som ikke er vaksinemotstandere, men som allikevel ikke ser behovet for vaksine. De vet kanskje at Covid etter all sannsynlighet ikke vil gjøre dem syke, langt mindre livstruende syke, og at de heller i så fall vil ha bedre immunitet gjennom å bli smittet enn å ta vaksinen. Det finnes kanskje også de som bor i svært rurale områder hvor nærmeste nabo er 2km unna, som ikke helt ser behovet.

Forresten, når jeg sier at "jeg støtter vaksinen 100%, men..." så mener jeg akkurat det jeg sier. Jeg vil ha meg frabedt at du forsøker å sette meg i bås med konspirasjonsteoretikere og annet ræl.
Du er klar over at du to ganger på kort tid har svart meg på en ganske antagonistisk måte hvor du åpenbart ikke har forstått det jeg skriver, alternativt tolker det i verste mening? Hysterisk at du nå griner over at jeg "er spydig". Jeg har null interesse av å debattere med deg mtp. måten du svarer på.
Du verden, jeg er sønderknust.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 12:20 pm
Hvis viljen var der kunne vel alle i USA vært fullvaksinert både 1 og 2 ganger, men realiteten er slik at Norge vel går forbi de allerede neste måned. Denne vaksineskepsisen vet vi jo råder i mange europeiske land også, og det er vanskelig å se for deg at vi når noen form for normal på verdensbasis før langt ut i 2022 - om ikke 2023.
Dessverre har ANTIVA fått altfor godt fotfeste der borte.

Deila

Legg inn av Deila »

LittleSteven skrev: fre jul 23, 2021 6:02 pm Herlig å se dere her, SirOwen, Champis og basillen :D

Noen som vet om HNilsen, Deila, Colombus3, daniekr, pfrog567, Enhanced, JonhTiger67, zetta, Romlingane, osv. er klar over dette forumet og/eller noen som kjenner de privat? Hadde vært bra å få samme kok her.

Deila er her, men jeg har nytt nick på dette forumet ;) Kan ikke love at jeg blir spesielt aktiv her riktignok. Er lei av dette temaet og gikk lei tråden på VGD. Men vil sikkert titte innom for å lese litt.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 5:56 pm
Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 5:11 pm
SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 4:44 pm

Hva slags debatt forsøker du å legge opp til når du umiddelbart kaller meg naiv? Hvis intensjonen din er å være spydig og usaklig til enhver tid, så si fra nå sånn at jeg slipper å sløse vekk tiden min.

Dersom jeg er "naiv" vil jeg heller si at du er i overkant simplistisk dersom du tror at "antivaxx-bevegelsen" er den eneste årsaken til at ikke alle er vaksinert enda. For eksempel så er det fortsatt 1/3 av helsearbeidere i ultraliberale New York som ikke er vaksinerte. Er det også pga antivaxx-bevegelsen? De demografiske gruppene som er mest skeptisk til vaksinene er afro-amerikanere og latinos, tilfeldigvis også de som har minst sannsynlighet for å stemme republikansk.

Til syvende og sist handler det om risikovurdering. Det kan jo tenkes at det finnes folk i 20-årene som ikke er vaksinemotstandere, men som allikevel ikke ser behovet for vaksine. De vet kanskje at Covid etter all sannsynlighet ikke vil gjøre dem syke, langt mindre livstruende syke, og at de heller i så fall vil ha bedre immunitet gjennom å bli smittet enn å ta vaksinen. Det finnes kanskje også de som bor i svært rurale områder hvor nærmeste nabo er 2km unna, som ikke helt ser behovet.

Forresten, når jeg sier at "jeg støtter vaksinen 100%, men..." så mener jeg akkurat det jeg sier. Jeg vil ha meg frabedt at du forsøker å sette meg i bås med konspirasjonsteoretikere og annet ræl.
Du er klar over at du to ganger på kort tid har svart meg på en ganske antagonistisk måte hvor du åpenbart ikke har forstått det jeg skriver, alternativt tolker det i verste mening? Hysterisk at du nå griner over at jeg "er spydig". Jeg har null interesse av å debattere med deg mtp. måten du svarer på.
Du verden, jeg er sønderknust.
Du oppfører deg som en forbanna tosk uten grunn, det må være innafor å poengtere. Spesielt når du begynner å sutre.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Fringegirl skrev: lør jul 24, 2021 5:44 pm Lurer på når USA har tenkt å åpne opp for innreise? Hva venter de på?

Blir en interessant høst forøvrig. Land går i grønt og rødt om en annen. Selv som fullvaksinert frister ikke det å reise til utlandet med denne jojofargingen av land.
Nei, utenlandsferien blir nok utsatt noen måneder til. Snakker vel i praksis 2023 før det ligner «normalen».

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

https://www.dagbladet.no/nyheter/femari ... a/74032260

Dagbladets overskrift: “5-åring døde av corona”.

I artikkelen: “Femåringen skal også ha vært syk med streptokokker og stafylokokker. Etter noen få dager fikk Gibson hjerneslag og døde”

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

SlimWhitman skrev: søn jul 25, 2021 9:59 am https://www.dagbladet.no/nyheter/femari ... a/74032260

Dagbladets overskrift: “5-åring døde av corona”.

I artikkelen: “Femåringen skal også ha vært syk med streptokokker og stafylokokker. Etter noen få dager fikk Gibson hjerneslag og døde”
Spekulativt og latterlig av Dagbladet. Men en skal kanskje ikke forvente mer når det er antall klikk som teller.

Toreinar1986

Legg inn av Toreinar1986 »

Typisk Dagbladet kan man vel si. Har jo vært desidert verst av norske medier gjennom hele pandemien med massive katastrofeoverskrifter hele tiden hver dag 24/7 og knapt en positiv vinklet artikkel selv i de roligste perioder.

Dog er det ikke noe nytt, de har vært sånn i årevis med en kombinasjon av rent Se og Hør og katastrofeoverskrifter hvor de på sommertid har pleid å vært "Flåttbladet".

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Atle Fretheim fra FHI med et lite hint om at FHI får ikke alltid lov til å skrive det de mener, så man kamuflerer det på diverse måter:

https://twitter.com/AtleFretheim/status ... 1427164160

Eksemplet viser at man kanskje f.eks. først skriver "disse dataene er ikke gode nok til å dra noen konklusjoner" og så følger opp med "dataene konkluderer med at å bruke munnbind er bra for å...".

I praksis blir vel Fretheim sin tweet også et eksempel på dette - man varsler om at man får ikke alltid lov til å skrive sannheten, i dette tilfellet kamuflert som en "this made me laugh" kommentar.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Tragisk å se hvordan Charter Svein holder på på Facebook.
Konspirasjonsteorier og sutring over å bli misforstått og mobbet.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Vi som er på ferie i utlandet har fått en sms fra Helsedirektoratet der det framstilles som at absolutt alle må i karantenehotell eller i 10 dagers karantene ved hjemreise.

https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-mi ... 1.15585441

Dette selv om det jo ikke er tilfellet for det store flertallet av den norske befolkningen, fordi de aller fleste av oss har mottatt minst en vaksinedose og dermed slipper både karantenehotell og mer enn tre dagers karantene i eget hjem ved hjemreise. Hvorfor skal vi finne oss i dårlig, upresis og til dels uriktig informasjon fra våre myndigheter? Til vanlig stiller vi strenge krav til hvordan myndigheten kommuniserer til befolkningen, men her blir en kommunikasjonsform, som ligger tett på manipulasjon, nærmest forbigått i stillhet i mediene. For min del – og jeg vil tro det gjelder en god del andre også – så fører dette til at jeg har fått større mistillit til myndighetene. Jeg er mer usikker på om jeg kan stole på myndighetene og om de vil meg vel. Dette er konsekvensene som på lengre sikt kan få større følger enn selve koronaen, fordi jeg er overbevist om at flere tenker som meg.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

HYYYL skrev: søn jul 25, 2021 1:18 pm Tragisk å se hvordan Charter Svein holder på på Facebook.
Konspirasjonsteorier og sutring over å bli misforstått og mobbet.
Det har aldri stått bra til, men så tenker man jo ikke så nøye over det når han kun er klovn på sydenferie. Han har jo alltid vært dypt inne i det alternative, og har man først åpnet for healing og annet svært anti-vitenskaplig svada så er nok også veien til antivaxx og de riktig gøyale konspirasjonsteoriene kort. Synd at NRK skulle bruke han som en representant for den delen av samfunnet som mener tiltakene til tider har vært for strenge.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

HYYYL skrev: søn jul 25, 2021 1:18 pm Tragisk å se hvordan Charter Svein holder på på Facebook.
Konspirasjonsteorier og sutring over å bli misforstått og mobbet.
Link?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

HNilsen skrev: søn jul 25, 2021 1:59 pm Vi som er på ferie i utlandet har fått en sms fra Helsedirektoratet der det framstilles som at absolutt alle må i karantenehotell eller i 10 dagers karantene ved hjemreise.

https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-mi ... 1.15585441

Dette selv om det jo ikke er tilfellet for det store flertallet av den norske befolkningen, fordi de aller fleste av oss har mottatt minst en vaksinedose og dermed slipper både karantenehotell og mer enn tre dagers karantene i eget hjem ved hjemreise. Hvorfor skal vi finne oss i dårlig, upresis og til dels uriktig informasjon fra våre myndigheter? Til vanlig stiller vi strenge krav til hvordan myndigheten kommuniserer til befolkningen, men her blir en kommunikasjonsform, som ligger tett på manipulasjon, nærmest forbigått i stillhet i mediene. For min del – og jeg vil tro det gjelder en god del andre også – så fører dette til at jeg har fått større mistillit til myndighetene. Jeg er mer usikker på om jeg kan stole på myndighetene og om de vil meg vel. Dette er konsekvensene som på lengre sikt kan få større følger enn selve koronaen, fordi jeg er overbevist om at flere tenker som meg.
Det er svært alvorlig at ikke de tar selvkritikk heller, det er ikke vanskelig å tro at dette ble gjort bevisst og som du sier er en form for manipulasjon av de som er på utenlandsferie under pandemien. Hdir hadde vel aller helst sett at alle ble i Norge, og hvis de kan få skremt disse som har våget seg utenfor landegrensene litt med en SMS så er det nok greit. Det viktigste er at folk kommer på tå hev og forstår alvorer, ikke at man gir korrekt informasjon. Dette handler tross alt om smittevern, målet helliggjør midlet.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

LittleSteven skrev: søn jul 25, 2021 2:11 pm
HNilsen skrev: søn jul 25, 2021 1:59 pm Vi som er på ferie i utlandet har fått en sms fra Helsedirektoratet der det framstilles som at absolutt alle må i karantenehotell eller i 10 dagers karantene ved hjemreise.

https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-mi ... 1.15585441

Dette selv om det jo ikke er tilfellet for det store flertallet av den norske befolkningen, fordi de aller fleste av oss har mottatt minst en vaksinedose og dermed slipper både karantenehotell og mer enn tre dagers karantene i eget hjem ved hjemreise. Hvorfor skal vi finne oss i dårlig, upresis og til dels uriktig informasjon fra våre myndigheter? Til vanlig stiller vi strenge krav til hvordan myndigheten kommuniserer til befolkningen, men her blir en kommunikasjonsform, som ligger tett på manipulasjon, nærmest forbigått i stillhet i mediene. For min del – og jeg vil tro det gjelder en god del andre også – så fører dette til at jeg har fått større mistillit til myndighetene. Jeg er mer usikker på om jeg kan stole på myndighetene og om de vil meg vel. Dette er konsekvensene som på lengre sikt kan få større følger enn selve koronaen, fordi jeg er overbevist om at flere tenker som meg.
Du er ikke alene. Jeg valgte norgesferie i år for å være på den sikre siden, men etter at jeg har fått 2. dose den 24. september og det deretter er gått 2 uker, så blir jeg veldig overrasket og skuffet dersom jeg noensinne trenger å ty til norgesferie igjen. Jeg forventer da at man kan reise hvertfall innad i EU og tilbake til Norge som om det var 2019 igjen.

Når det gjelder tilliten til myndighetene generelt vil den fortsette å være høy for min del, men når det kommer til helserelaterte ting og derav restriksjoner pga. det, er tilliten helt borte i min bok. Neste gang en pandemi rammer oss eller dersom det ikke blir 2019-tilstander fra 1. november ish, kommer jeg bare til å høre "ulv, ulv, ulv".
I Helsenorges totalt uforståelige og hjelpeløse reiseinformasjon, framstilles det som 10 dagers karantene er hovedregelen, også for de med en vaksinedose. Men hvis man studerer dette informasjonshelvetet NØYE, så finner man ut at dette slettes ikke er tilfellet. For etter tre dager kan man ta en test og dermed er man ute av karantene.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Fringegirl skrev: søn jul 25, 2021 2:17 pm
HYYYL skrev: søn jul 25, 2021 1:18 pm Tragisk å se hvordan Charter Svein holder på på Facebook.
Konspirasjonsteorier og sutring over å bli misforstått og mobbet.
Link?
Bare å google: Svein Østvik facebook.

William_S

Legg inn av William_S »

Bø da var jeg her og

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

William_S skrev: søn jul 25, 2021 3:53 pm Bø da var jeg her og
Velkommen. Godt å se deg.

William_S

Legg inn av William_S »

På tide å fortsette tradisjonen. 83 nasjonalt, 23 i Oslo

Taururu

Legg inn av Taururu »

William_S skrev: søn jul 25, 2021 3:56 pm På tide å fortsette tradisjonen. 83 nasjonalt, 23 i Oslo
Jøss, vurderte å ta rollen. Men av respekt lot jeg det ligge :)

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Dette kan da umulig være lovlig? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... sendt-hjem

Herregud for en galskap. Mannen er altså kjæreste med en norsk kvinne og attpåtil fullvaksinert, fått skriftlig tillatelse til innreise fra UD.... Komplett galskap. Dette må da bryte med menneskerettighetene?

William_S

Legg inn av William_S »

Gloriana skrev: søn jul 25, 2021 7:11 pm Dette kan da umulig være lovlig? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... sendt-hjem

Herregud for en galskap. Mannen er altså kjæreste med en norsk kvinne og attpåtil fullvaksinert, fått skriftlig tillatelse til innreise fra UD.... Komplett galskap. Dette må da bryte med menneskerettighetene?
Du vet kampen mot #importsmitte

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Bergen feiget ut på kryssvaksinering.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=69455
Skjønner det da.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Hei Enhanced

Sitat:
"andre mekanismer som styrer tiltakene".

Leif_8:
Seriøst ? En konspiskrulle i FHI?

Gøyalt, men håper det går bra med vedkommende da. At vedkommendes karrieremuligheter ikke begrenses.

Mvhleif, Gud er God

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Sortland har nå stengt ned samfunnet igjen. Kun to på besøk, og skjenkestopp klokken 24. Midt i ferien altså... Forskriften er laget av en kommunelege. Hallo??

basillen

Legg inn av basillen »

lok1 skrev: søn jul 25, 2021 10:33 pm Sortland har nå stengt ned samfunnet igjen. Kun to på besøk, og skjenkestopp klokken 24. Midt i ferien altså... Forskriften er laget av en kommunelege. Hallo??
Det har vel vist seg gang på gang gjennom hele det siste året at småkommuner klikker fullstendig i vinkel og innfører sitt eget lille mini-Australia tiltaksmessig med en gang smitte oppstår. Lurer på når denne galskapen skal ta slutt. Alt jeg kan si er at jeg takker høyere makter for at jeg bor i en større by hvor kommuneoverlegene har langt mer is i magen.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Hei Gloriana

Tilfredstillende at du også er på FD 😁

Sitat:
... Komplett galskap. Dette må da bryte med menneskerettighetene?

Leif_8:
Menneskerettighetene er jo en verdi, hens "kapital"?

Selv, observerer jeg at kapitalverdien på "menneskerettighetene" som lavere en Libanesiske pund, Greske drakmer eller Spanske pessetasser.

Bruddene på "menneskeretighetene" er jo svært fremtredene under kåråna, i (fore most)vestelig sivilisasjon....slenger på et ?(tegn her)..retorisk😁

Om du har rett Gloriana (ang. Rettigheter), hvem skal det tas med(juridisk)?

Leif_8:
Fint å se deg igjen.

Mvhleif Gud er God

basillen

Legg inn av basillen »

HNilsen skrev: søn jul 25, 2021 1:59 pm Vi som er på ferie i utlandet har fått en sms fra Helsedirektoratet der det framstilles som at absolutt alle må i karantenehotell eller i 10 dagers karantene ved hjemreise.

https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-mi ... 1.15585441

Dette selv om det jo ikke er tilfellet for det store flertallet av den norske befolkningen, fordi de aller fleste av oss har mottatt minst en vaksinedose og dermed slipper både karantenehotell og mer enn tre dagers karantene i eget hjem ved hjemreise. Hvorfor skal vi finne oss i dårlig, upresis og til dels uriktig informasjon fra våre myndigheter? Til vanlig stiller vi strenge krav til hvordan myndigheten kommuniserer til befolkningen, men her blir en kommunikasjonsform, som ligger tett på manipulasjon, nærmest forbigått i stillhet i mediene. For min del – og jeg vil tro det gjelder en god del andre også – så fører dette til at jeg har fått større mistillit til myndighetene. Jeg er mer usikker på om jeg kan stole på myndighetene og om de vil meg vel. Dette er konsekvensene som på lengre sikt kan få større følger enn selve koronaen, fordi jeg er overbevist om at flere tenker som meg.
Dette er direkte forstyrrende lesing. Men vi har vel sett helt fra oktober 2020 av at åpen og ærlig kommunikasjon har blitt stadig mer nedprioritert i forhold til skremselspropaganda, manipulasjon og, til tider, direkte løgn.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»