Generell diskusjon om corona

Låst
Enhanced

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 10:57 am Fra Irland hvor et nytt direktiv har blitt foreslått. Dette er jo ikke dystopisk i det hele tatt. Nei da.

Bilde

"The detention of persons who are suspected to be potential sources of infection with Covid-19". Er det ingen som reagerer her?
Dette har vi hatt hele tiden i Norge. Smittevernloven gir fullmakter til noe tilsvarende.

Kap. 5. Plikter for smittede personer – tvangstiltak

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

fazz skrev: fre nov 26, 2021 10:59 am
Morromann skrev: fre nov 26, 2021 10:37 am Det å sammenligne covid-19 med svartedauen blir så useriøst at jeg ikke en gang gidder å diskutere det. Stråmann. Jeg diskuterer heller om noe mer relevant, som Asiasyken og Hong Kong-syken. Svartedauen; give me a freaking break!

Å sammenligne corona med svartedauen blir så dumt og usaklig at ikke en gang Gunhild Nyborg hadde brukt tid på det.
Var det ikke du som dro frem at vi skulle håndtere det på samme måte som tidligere pandemier?
Så det første som slo deg når han snakket om "tidligere pandemier" var at han måtte mene en pandemi fra 1300-tallet? At det måtte være akkurat svartedauden han tenkte på? En pandemi som tok livet av 1/3 av befolkningen. Enig med morromann - useriøst. Nesten så jeg tenker at du er utelukket å bruke tid på her inne med en slik idiotisk tilnærming. Jeg håper at du gjør deg dum. Alternativet er mye verre.

fazz

Legg inn av fazz »

Morromann skrev: fre nov 26, 2021 11:11 am Så så lenge noe er definert som en pandemi skal vi reagere som om det var svartedauden?

Svartedauden kom forøvrig fra en bakterie ikke et virus. Og skyldtes at menneskeheten i stor grad var ekstremt skitne, urenslige og uhygienske. Ja, selv den "fineste" kjøpmann i en by hadde ikke noe bedre hygienestandard enn en boms og uteligger i våre dager; sannsynligvis dårligere.
Greit nok, hvilke andre pandemier mener du vi skal bruke som pekepinn for hvordan vi skal håndtere denne? Jeg ser du drar frem spanskesyken. I USA så ble det med en gang innført tiltak, bl.a tiltak mot offentlig nysing og spytting. Etter noen måneder så stengte de skoler og offentlige møteplasser så veldig mye likt det vi gjør i dag. I Europa så kom spanskesyken litt i bakkanten av prioriteringslisten siden vi var midt i en storkrig og folkene som døde av spanskesyken var i skyttergravene rundt omkring i Europa.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Maxus5 skrev: fre nov 26, 2021 10:53 am
Fringegirl skrev: fre nov 26, 2021 10:46 am
Maxus5 skrev: fre nov 26, 2021 10:03 am Noen råd i disse dager.

1. Ikke følg noen smittevernregler som ikke har alvorlige konsekvenser dersom du ikke følger.
2 Ikke kritiser personer som bryter smittevernreglene.
3. Fokuser på kommunen og myndighetene når man snakker om ansvar for konsekvenser som følge av nedstenging og tiltak. Personer som smittes har ikke ansvar for at kommunen innfører tiltak.
4. Skjul alt smittevernutstyr. Ikke la munnbind eller antibac ligge synlig i bil eller hjem eller på arbeidsplassen.
5. Lev så naturlig som mulig. Klem og håndhils- Ikke ta imot albumhilsen uten å foreslå vanlig hilsen først.
6. Gi nedstengingsmedier mindre oppmerksomhet. Klikk mindre på linker, del heller skjermdump og Archive.today linker enn linker til selve nettstedet. Avlik de mest hysteriske mediene
7. Støtt og lik dersom du kan alternative medier, privatpersoner eller andre som tør å snakke høyt ut mot nedstenging. Vil man ikke gjøre det offentlig så send gjerne en PM og si at du støtter de og setter pris på det de skriver.
8. Hjelp koronahysteriske venner og kollegaer, led samtalen vekk fra smitte og korona og over på noe annet. Si rett ut at du er lei av å snakke om korona.
9. Still arbeidsgiver , næringsdrivende, politikere og andre om du kan og har mulighet til det kritiske spørsmål om smitteverntiltak og be gjerne om en begrunnelse til hva og hvordan tiltakene skal virke.
10. Viktigst - Aldri begrense deg selv pga smittevern. La det bli opp til myndigheter å begrense deg. Gjør livet ditt så naturlig godt som mulig og ikke sitt og vent på at koronaen går over.

Ja, la oss alle oppføre oss som noen drittunger i opposisjon til alt og alle. DET vil nok få has på koronaen!
Korona er her for alltid . Uansett hvor mye munnbind man innfører på Joker Haramsøya eller på Bunnpris på Biri. Det eneste vi oppnår med fortsatt lydighet og hysteri er stadig lavere terskel for inngripende tiltak. I en politikers øyne er det bedre med 1000 smittetilfeller når man har innført munnbind enn 100 smittetilfeller uten. Jo mer vi lyder jo lenger varer dette.
Så finnes det også en voksen måte å opponere mot ting man er uenig i eller hva?
Dette du lister opp er noe en tenåring kunne skrevet i trass, men jeg lar meg stadig overraske av at bak denne type innlegg så finner man menn i femtiårene :?
Altså blandt annet
,Klem og håndhils- Ikke ta imot albumhilsen uten å foreslå vanlig hilsen først
. Finn frem din beste sutrestemme og hyl "NEI, jeg vil håndhilse, JEG VIL, JEG VIL, JEG VIL. Det er min soleklare rettighet som en borger av Norge" -- kom igjen da mann! :roll:

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 10:57 am Fra Irland hvor et nytt direktiv har blitt foreslått. Dette er jo ikke dystopisk i det hele tatt. Nei da.

Bilde

"The detention of persons who are suspected to be potential sources of infection with Covid-19". Er det ingen som reagerer her?
Linker du? :)

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 10:57 am Fra Irland hvor et nytt direktiv har blitt foreslått. Dette er jo ikke dystopisk i det hele tatt. Nei da.

Bilde

"The detention of persons who are suspected to be potential sources of infection with Covid-19". Er det ingen som reagerer her?
Neida, helt normalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Fringegirl skrev: fre nov 26, 2021 11:36 am Linker du? :)
Må innrømme at jeg fant dette på Twitter, så må kanskje tas med en klype salt:

https://twitter.com/Ben_Scallan/status/ ... 3632960520

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

MRSA skrev: fre nov 26, 2021 10:30 am
Maxus5 skrev: fre nov 26, 2021 10:03 am Noen råd i disse dager.

1. Ikke følg noen smittevernregler som ikke har alvorlige konsekvenser dersom du ikke følger.
2 Ikke kritiser personer som bryter smittevernreglene.
3. Fokuser på kommunen og myndighetene når man snakker om ansvar for konsekvenser som følge av nedstenging og tiltak. Personer som smittes har ikke ansvar for at kommunen innfører tiltak.
4. Skjul alt smittevernutstyr. Ikke la munnbind eller antibac ligge synlig i bil eller hjem eller på arbeidsplassen.
5. Lev så naturlig som mulig. Klem og håndhils- Ikke ta imot albumhilsen uten å foreslå vanlig hilsen først.
6. Gi nedstengingsmedier mindre oppmerksomhet. Klikk mindre på linker, del heller skjermdump og Archive.today linker enn linker til selve nettstedet. Avlik de mest hysteriske mediene
7. Støtt og lik dersom du kan alternative medier, privatpersoner eller andre som tør å snakke høyt ut mot nedstenging. Vil man ikke gjøre det offentlig så send gjerne en PM og si at du støtter de og setter pris på det de skriver.
8. Hjelp koronahysteriske venner og kollegaer, led samtalen vekk fra smitte og korona og over på noe annet. Si rett ut at du er lei av å snakke om korona.
9. Still arbeidsgiver , næringsdrivende, politikere og andre om du kan og har mulighet til det kritiske spørsmål om smitteverntiltak og be gjerne om en begrunnelse til hva og hvordan tiltakene skal virke.
10. Viktigst - Aldri begrense deg selv pga smittevern. La det bli opp til myndigheter å begrense deg. Gjør livet ditt så naturlig godt som mulig og ikke sitt og vent på at koronaen går over.
Gode forslag til å forlegen pandemien.


Jeg synes du virker litt naiv?
Man har altså ennå ikke lykkes å isolere covid19 viruset. Man har ingen kur. Vaksiner hindrer ikke smitte. Man tester friske folk og du antar at "pandemien" skal ende?

Må si som en bekjent: Det mest skuffende ved corona, er det mentale nivået på befolkningen😞

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 11:41 am
Fringegirl skrev: fre nov 26, 2021 11:36 am Linker du? :)
Må innrømme at jeg fant dette på Twitter, så må kanskje tas med en klype salt:

https://twitter.com/Ben_Scallan/status/ ... 3632960520
Takk! Får prøve å nøste opp i om det er reellt eller ikke..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

LD-Johnson skrev: fre nov 26, 2021 11:06 am
Blir ikke særlig truffet av en småfascist som vil dele inn befolkningen i grupper som skal få helsehjelp eller ikke nei.
Det er nettopp denne inndelingen av mennesker, som enkelte ser ut til å ville ha når det kommer til de som trenger sykehushjelp, jeg ikke liker.
Man sier ikke til en storrøyker som får lungekreft: "Nei, deg behandler vi ikke for du kan takke deg selv.." Det sier man heller ikke til overvektige som får hjerteinfarkt pga usunn livsstil.

Å stenge folk ute her og der i samfunnet pga at de nekter å la seg vaksinere, hører ikke noen plass hjemme i et sivilisert samfunnet. Nå er det vel 90% av den voksne befolkningen i Norge vaksinert og sykehusinnleggelsene har ikke økt noe i takt med høyere smitteantall.
Så da å mase om at vi trenger koronapass, dose 3,4,5, vaksinere små barn og tenåringer o.l., er for hysterisk for meg i hvert fall.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

pfrog567 skrev: fre nov 26, 2021 11:43 amDet er nettopp denne inndelingen av mennesker, som enkelte ser ut til å ville ha når det kommer til de som trenger sykehushjelp, jeg ikke liker.
Man sier ikke til en storrøyker som får lungekreft: "Nei, deg behandler vi ikke for du kan takke deg selv.." Det sier man heller ikke til overvektige som får hjerteinfarkt pga usunn livsstil.

Å stenge folk ute her og der i samfunnet pga at de nekter å la seg vaksinere, hører ikke noen plass hjemme i et sivilisert samfunnet. Nå er det vel 90% av den voksne befolkningen i Norge vaksinert og sykehusinnleggelsene har ikke økt noe i takt med høyere smitteantall.
Så da å mase om at vi trenger koronapass, dose 3,4,5, vaksinere små barn og tenåringer o.l., er for hysterisk for meg i hvert fall.
Det er en skummel utvikling, og det er gode grunner til at vi ikke har holdt på sånn på flere ti-år.

At hysterikerne nå skal late som det er normalt, ganske historieløst..

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Justice 97 skrev: fre nov 26, 2021 11:49 am
pfrog567 skrev: fre nov 26, 2021 11:43 am
LD-Johnson skrev: fre nov 26, 2021 11:06 am
Det er nettopp denne inndelingen av mennesker, som enkelte ser ut til å ville ha når det kommer til de som trenger sykehushjelp, jeg ikke liker.
Man sier ikke til en storrøyker som får lungekreft: "Nei, deg behandler vi ikke for du kan takke deg selv.." Det sier man heller ikke til overvektige som får hjerteinfarkt pga usunn livsstil.

Å stenge folk ute her og der i samfunnet pga at de nekter å la seg vaksinere, hører ikke noen plass hjemme i et sivilisert samfunnet. Nå er det vel 90% av den voksne befolkningen i Norge vaksinert og sykehusinnleggelsene har ikke økt noe i takt med høyere smitteantall.
Så da å mase om at vi trenger koronapass, dose 3,4,5, vaksinere små barn og tenåringer o.l., er for hysterisk for meg i hvert fall.
En pensjonist i slekta nekter flere doser. Fikk time til dose 3 i neste uke, men ringte umiddelbart for å avbestille. Vedkommende er fortsatt ikke blitt seg selv etter hen fikk dose 2.
Og for å gjenta meg selv fra i går, referert til en lignende sak. Dette burde vært uproblematisk, selvsagt kan ikke alle ta en vaksine. Men fortsetter vi den skumle veien vi er på nå så vil disse personene bli mer og mer utestengt fra samfunnet eller tvinges til å bruke mye tid på å ta tester overalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Fra DailyMail, så ta med den vanlige klypen salt:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... weeks.html

Dette gjelder den nye mutanten. Artikkelen jeg lenker til over inneholder følgende informasjon (min utheving):

"Super-mutant Botswana Covid variant is now spotted in Israel: Germany and Italy are latest to seal off South Africa as B.1.1.529 variant drives 93% spike in cases in a day - but there are NO reports of hospitalisations in epicentre Johannesburg"

"South African scientists tried to backpedal today saying it was 'likely' that vaccines still offered 'high levels of protection' against hospitalisations and deaths from the variant."

Så kanskje vi ikke trenger å klikke helt i vinkel her?

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Maxus5 skrev: fre nov 26, 2021 10:50 am

Med tanke på at Tyskland har praktisert N95-munnbind og vaksinepass i månedsvis nå, så viser vel dette at disse tiltakene ikke akkurat har en revolusjonerende effekt.

Spania har praktisert påbudt munnbind inne og ute i snart 2 år. Og nordmannen som er på tur har kommet hjem med tidenes Stocholmsyndrom
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-347147
”Stocholmsyndrom”? :lol:
Sist redigert av MacanGTS den fre nov 26, 2021 12:14 pm, redigert 1 gang totalt.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 12:07 pm Fra DailyMail, så ta med den vanlige klypen salt:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... weeks.html

Dette gjelder den nye mutanten. Artikkelen jeg lenker til over inneholder følgende informasjon (min utheving):

"Super-mutant Botswana Covid variant is now spotted in Israel: Germany and Italy are latest to seal off South Africa as B.1.1.529 variant drives 93% spike in cases in a day - but there are NO reports of hospitalisations in epicentre Johannesburg"

"South African scientists tried to backpedal today saying it was 'likely' that vaccines still offered 'high levels of protection' against hospitalisations and deaths from the variant."

Så kanskje vi ikke trenger å klikke helt i vinkel her?
Da kan jo dette faktisk være en mildere mutant da. I så fall er det jo litt spesielt å hindre spredningen av den.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 12:07 pm Fra DailyMail, så ta med den vanlige klypen salt:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... weeks.html

Dette gjelder den nye mutanten. Artikkelen jeg lenker til over inneholder følgende informasjon (min utheving):

"Super-mutant Botswana Covid variant is now spotted in Israel: Germany and Italy are latest to seal off South Africa as B.1.1.529 variant drives 93% spike in cases in a day - but there are NO reports of hospitalisations in epicentre Johannesburg"

"South African scientists tried to backpedal today saying it was 'likely' that vaccines still offered 'high levels of protection' against hospitalisations and deaths from the variant."

Så kanskje vi ikke trenger å klikke helt i vinkel her?
I tillegg er det vel mye som tyder på at dette enorme hoppet var en datafeil. Twitter-tråden inneholder også en del grafer over smitteutvikling hvis man tar vekk dette datapunktet.


basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: fre nov 26, 2021 10:50 am Spania har praktisert påbudt munnbind inne og ute i snart 2 år. Og nordmannen som er på tur har kommet hjem med tidenes Stocholmsyndrom
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-347147
"– Jeg sliter med å se at bruk av munnbind er et sterkt inngrep i vår personlige frihet, skriver pensjonert NA-journalist Eivind Kvam"

Denne har vi sett før, har vi ikke? "Jeg har ikke et problem med tiltaket, derfor bør ikke du ha det heller."

Man kan også lese følgende i artikkelen:

"Ved bassenget var det de samme reglene. Beveget du deg opp fra solsenga, var det på med munnbindet, selv om du var ute i friluft og avstanden til «naboene» i de andre solsengene var betryggende."

Det høres for meg ut som fullstendig uvitenskapelig idioti. Kanskje det er fordi jeg er realist, men dette hadde jeg fått alvorlig fnatt av.

basillen

Legg inn av basillen »

SlimWhitman skrev: fre nov 26, 2021 12:14 pm Da kan jo dette faktisk være en mildere mutant da. I så fall er det jo litt spesielt å hindre spredningen av den.
Mulig. Poenget er at i stedet for å vurdere dette objektivt, rasjonelt og kjølig så trykkes det umiddelbart på alt som finnes av panikknapper og tabloidavisene kjører på med den ene spekulative skrekkartikkelen etter den andre.

Er det rart folk blir livredd og ønsker tiltak?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Altså... Jeg tar i aller høyeste grad covid på alvor og jeg kjenner mange som har mistet familiemedlemmer. Men tallene og statistikken lyver ikke.

Den mannen som er intervjuet ift munnbind er som et mishandlingsoffer som ikke kommer seg ut av den vonde sirkelen. Det er så enkelt å bli manipulert av andre, men når man først har opplevd det så ser man tvers gjennom løgner og falske lovnader. Det er fullt mulig å trekke paralleller til klassiske manipulasjonteknikker her og det er det mange lands myndigheter driver med. De spiller på folks frykt, behov for tilhørighet og bruker usle teknikker for å påvirke atferden vår. I en helt annen setting tok det meg knappe 5 år for å se bak løgnene man ble fortalt. Når man har innsett det så vil man aldri ha tillit når de samme løgnene kommer rekende på ei fjøl. Å innse at ingenting var ekte er en dyrekjøpt, men god livslekse.

Det er kanskje sjokkerende, men virkeligheten til mange er ikke ekte. Du serveres løgner dagen lang og mange, også maktpersoner, ikler seg en maske - alt for å få deg til å gjøre som de vil. Det er høyst relevant her og jeg tror man skal ha et trent øye og sinn for å gjenkjenne disse figurene.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Enhanced skrev: fre nov 26, 2021 12:00 pm
Justice 97 skrev: fre nov 26, 2021 11:49 am
pfrog567 skrev: fre nov 26, 2021 11:43 am

Det er nettopp denne inndelingen av mennesker, som enkelte ser ut til å ville ha når det kommer til de som trenger sykehushjelp, jeg ikke liker.
Man sier ikke til en storrøyker som får lungekreft: "Nei, deg behandler vi ikke for du kan takke deg selv.." Det sier man heller ikke til overvektige som får hjerteinfarkt pga usunn livsstil.

Å stenge folk ute her og der i samfunnet pga at de nekter å la seg vaksinere, hører ikke noen plass hjemme i et sivilisert samfunnet. Nå er det vel 90% av den voksne befolkningen i Norge vaksinert og sykehusinnleggelsene har ikke økt noe i takt med høyere smitteantall.
Så da å mase om at vi trenger koronapass, dose 3,4,5, vaksinere små barn og tenåringer o.l., er for hysterisk for meg i hvert fall.
En pensjonist i slekta nekter flere doser. Fikk time til dose 3 i neste uke, men ringte umiddelbart for å avbestille. Vedkommende er fortsatt ikke blitt seg selv etter hen fikk dose 2.
Og for å gjenta meg selv fra i går, referert til en lignende sak. Dette burde vært uproblematisk, selvsagt kan ikke alle ta en vaksine. Men fortsetter vi den skumle veien vi er på nå så vil disse personene bli mer og mer utestengt fra samfunnet eller tvinges til å bruke mye tid på å ta tester overalt.

Du har selvsagt rett, og personelig antar jeg at menneskeheten skal ned den "skumle veien". Folk som på et eller annet punkt vil nekte å vaksinere seg bør(slik jeg ser det) ha en liten tanke i bakhodet på "hunger games". Prøve å huske på at i et knipetak, vil en simpel suppepose og et par kopper ris utgøre et måltid. Bare den ukentlige lastebåten med soya uteblir, vil kommersiell kjøtt/mat produksjon i Norge fort slite.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

,Klem og håndhils- Ikke ta imot albumhilsen uten å foreslå vanlig hilsen først
. Finn frem din beste sutrestemme og hyl "NEI, jeg vil håndhilse, JEG VIL, JEG VIL, JEG VIL. Det er min soleklare rettighet som en borger av Norge" -- kom igjen da mann! :roll:
[/quote]

Eventuelt det kan gjøres slik:

A: "Hei og god da , vi må vel nesten hilse på denne måte nå " (krummer albuen)
B: "Hei, neida det går fint , jeg liker best å hilse på gamlemåten (strekker ut handen og smiler)

Det finnes få ting som er så kleint som når 5 personer skal hilse på 4 nye sjeler og alle skal dunke albue. Da har jeg faktisk ved flere anledninger sagt følgende.

"Dersom vi ikke kan hilse vanlig så kan vi like gjerne bare si "hei Per her " (og gjør en vinkebevegelse med hånden)

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Siste tall var altså 221 innlagte. Nedgang på 15 personer siste dagene. Morsomt å se at Møre og Romsdal nå har 2 innlagte som er 1/3 av hva de hadde når landet åpnet opp og har fremdeles flere kommuner med restriksjoner og munnbind for å "beskytte helsetjenstene"

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Justice 97 skrev: fre nov 26, 2021 11:49 am
pfrog567 skrev: fre nov 26, 2021 11:43 am
LD-Johnson skrev: fre nov 26, 2021 11:06 am
Det er nettopp denne inndelingen av mennesker, som enkelte ser ut til å ville ha når det kommer til de som trenger sykehushjelp, jeg ikke liker.
Man sier ikke til en storrøyker som får lungekreft: "Nei, deg behandler vi ikke for du kan takke deg selv.." Det sier man heller ikke til overvektige som får hjerteinfarkt pga usunn livsstil.

Å stenge folk ute her og der i samfunnet pga at de nekter å la seg vaksinere, hører ikke noen plass hjemme i et sivilisert samfunnet. Nå er det vel 90% av den voksne befolkningen i Norge vaksinert og sykehusinnleggelsene har ikke økt noe i takt med høyere smitteantall.
Så da å mase om at vi trenger koronapass, dose 3,4,5, vaksinere små barn og tenåringer o.l., er for hysterisk for meg i hvert fall.
En pensjonist i slekta nekter flere doser. Fikk time til dose 3 i neste uke, men ringte umiddelbart for å avbestille. Vedkommende er fortsatt ikke blitt seg selv etter hen fikk dose 2.
Det er ikke alle som tåler vaksiner like godt som andre, så derfor skal det ikke tvinges på de heller. Jeg hadde en tante som tok influensavaksine i 70-årsalderen for første gang, og hun ble nærmest dausjuk av den. Hun tok ikke den flere ganger og likevel så levde til hun ble 88 år. En normal alder å dø i det.

Queenie

Legg inn av Queenie »

pfrog567 skrev: fre nov 26, 2021 12:43 pm
Justice 97 skrev: fre nov 26, 2021 11:49 am
pfrog567 skrev: fre nov 26, 2021 11:43 am

Det er nettopp denne inndelingen av mennesker, som enkelte ser ut til å ville ha når det kommer til de som trenger sykehushjelp, jeg ikke liker.
Man sier ikke til en storrøyker som får lungekreft: "Nei, deg behandler vi ikke for du kan takke deg selv.." Det sier man heller ikke til overvektige som får hjerteinfarkt pga usunn livsstil.

Å stenge folk ute her og der i samfunnet pga at de nekter å la seg vaksinere, hører ikke noen plass hjemme i et sivilisert samfunnet. Nå er det vel 90% av den voksne befolkningen i Norge vaksinert og sykehusinnleggelsene har ikke økt noe i takt med høyere smitteantall.
Så da å mase om at vi trenger koronapass, dose 3,4,5, vaksinere små barn og tenåringer o.l., er for hysterisk for meg i hvert fall.
En pensjonist i slekta nekter flere doser. Fikk time til dose 3 i neste uke, men ringte umiddelbart for å avbestille. Vedkommende er fortsatt ikke blitt seg selv etter hen fikk dose 2.
Det er ikke alle som tåler vaksiner like godt som andre, så derfor skal det ikke tvinges på de heller. Jeg hadde en tante som tok influensavaksine i 70-årsalderen for første gang, og hun ble nærmest dausjuk av den. Hun tok ikke den flere ganger og likevel så levde til hun ble 88 år. En normal alder å dø i det.
Årsakene kan være mange. Jeg planlegger barn neste år, ikke er hårstrå i meg vil utsette et ufødt barn for noe man ikke vet senvirkningene av. Gravide er i risikosonen, men da må man bare være veldig forsiktig. Forhåpentligvis blir det bedre til sommeren som det vanligvis gjør med virus

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Queenie skrev: fre nov 26, 2021 12:23 pm Altså... Jeg tar i aller høyeste grad covid på alvor og jeg kjenner mange som har mistet familiemedlemmer. Men tallene og statistikken lyver ikke.

mange, også maktpersoner, ikler seg en maske - alt for å få deg til å gjøre som de vil. Det er høyst relevant her og jeg tror man skal ha et trent øye og sinn for å gjenkjenne disse figurene.
De fleste tar nok Covid-19 på alvor og skjønner at det er ingen bagatell å bli alvorlig syk av viruset, vil jeg tro. Ellers så hadde ikke mange av oss tatt vaksinen.

Med tanke på din siste kommentar her, så var det reint snodig å se Biden i det Hvite Hus som snakket med Stoltenberg i Brussel over telefonen. Biden med munnbind på og Jens uten :)

Queenie

Legg inn av Queenie »

pfrog567 skrev: fre nov 26, 2021 12:52 pm
Queenie skrev: fre nov 26, 2021 12:23 pm Altså... Jeg tar i aller høyeste grad covid på alvor og jeg kjenner mange som har mistet familiemedlemmer. Men tallene og statistikken lyver ikke.

mange, også maktpersoner, ikler seg en maske - alt for å få deg til å gjøre som de vil. Det er høyst relevant her og jeg tror man skal ha et trent øye og sinn for å gjenkjenne disse figurene.
Med tanke på din siste kommentar her, så var det reint snodig å se Biden i det Hvite Hus som snakket med Stoltenberg i Brussel over telefonen. Biden med munnbind på og Jens uten :)


:lol:

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 12:07 pm there are NO reports of hospitalisations in epicentre Johannesburg"
Dette må nok tas med en klype salt ja. Det er over 2000 innlagte med covid i Sør-Afrika, og mange av disse er nok i Johannesburg.

Men det kan hende det ikke er noen innlagte med den nye varianten. Det kan være fordi den ikke er så ille, men det er nok først og fremst fordi den nettopp ble oppdaget. De smittede har ikke rukket å bli så syke at de må på sykehus ennå. I tillegg er det blant unge den har spredd seg mest foreløpig.

Og sist men ikke minst. Det er Pretoria som er episenter, ikke Johannesburg. Men de ligger veldig nærme hverandre så smitten er helt klart i begge byer.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »


De fleste tar nok Covid-19 på alvor og skjønner at det er ingen bagatell å bli alvorlig syk av viruset, vil jeg tro. Ellers så hadde ikke mange av oss tatt vaksinen.
Det er mulig men veldig mange tok den av andre grunner også. Jeg hadde svært mange samtaler og diskusjoner om vaksinene med venner, kollegaer, familie etc fra de kom på markedet i påsken og utover høsten. Og argumentet for å ikke bli sjuk var veldig sjeldent jeg hørte. De aller fleste snakket om å ta vaksinen for å "få normalen tilbake" , " bli ferdig med dette " , "bidra til å viruset forsvinner og vi får åpnet opp igjen" etc.
Det ble nok ikke helt som de såg for seg.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: fre nov 26, 2021 12:23 pm Altså... Jeg tar i aller høyeste grad covid på alvor og jeg kjenner mange som har mistet familiemedlemmer. Men tallene og statistikken lyver ikke.

Den mannen som er intervjuet ift munnbind er som et mishandlingsoffer som ikke kommer seg ut av den vonde sirkelen. Det er så enkelt å bli manipulert av andre, men når man først har opplevd det så ser man tvers gjennom løgner og falske lovnader. Det er fullt mulig å trekke paralleller til klassiske manipulasjonteknikker her og det er det mange lands myndigheter driver med. De spiller på folks frykt, behov for tilhørighet og bruker usle teknikker for å påvirke atferden vår. I en helt annen setting tok det meg knappe 5 år for å se bak løgnene man ble fortalt. Når man har innsett det så vil man aldri ha tillit når de samme løgnene kommer rekende på ei fjøl. Å innse at ingenting var ekte er en dyrekjøpt, men god livslekse.

Det er kanskje sjokkerende, men virkeligheten til mange er ikke ekte. Du serveres løgner dagen lang og mange, også maktpersoner, ikler seg en maske - alt for å få deg til å gjøre som de vil. Det er høyst relevant her og jeg tror man skal ha et trent øye og sinn for å gjenkjenne disse figurene.
Denne videoen er i aller høyeste grad verdt å se om igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4&t=9s

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

basillen skrev: fre nov 26, 2021 12:18 pm
Maxus5 skrev: fre nov 26, 2021 10:50 am Spania har praktisert påbudt munnbind inne og ute i snart 2 år. Og nordmannen som er på tur har kommet hjem med tidenes Stocholmsyndrom
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-347147
"– Jeg sliter med å se at bruk av munnbind er et sterkt inngrep i vår personlige frihet, skriver pensjonert NA-journalist Eivind Kvam"

Denne har vi sett før, har vi ikke? "Jeg har ikke et problem med tiltaket, derfor bør ikke du ha det heller."

Man kan også lese følgende i artikkelen:

"Ved bassenget var det de samme reglene. Beveget du deg opp fra solsenga, var det på med munnbindet, selv om du var ute i friluft og avstanden til «naboene» i de andre solsengene var betryggende."

Det høres for meg ut som fullstendig uvitenskapelig idioti. Kanskje det er fordi jeg er realist, men dette hadde jeg fått alvorlig fnatt av.
Og igår stod det følgende i dette innlegget:
"Nå vet jeg ikke hvordan hverdagen er i andre land, men spanjolenes kamp mot pandemien har åpenbart gitt resultat. På den norske regjeringens oversikt over grønne, gule, røde og lilla land som ble publisert 12. november, var Spania, med unntak av Mallorca, det eneste grønne landet i Europa."

Og voops så var Spania oransje og fra mandag av er de røde. Sikkert noen som hadde glemt munnbind hjemme den siste uken som har forårsaket dette helt alene.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»