Generell diskusjon om corona

Låst
HNilsen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av HNilsen »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 5:02 pm Som jeg skrev tidligere i dag, så hadde jeg gått for det første alternativet. Fordi jeg vet at korona ikke er farlig for meg eller min familie. Hadde det vært en Ebola-epidemi som herjet over landet vårt, så hadde jeg valgt det andre alternativet. De som sier noe annet lyver. :)
Hehe. Lite kontroversielt mtp at Ebola har en dødelighet som varierer mellom 25-90%. COVID er ikke engang i samme stratosfære som Ebola.
Det var en kommentar til «frihet det viktigste vi har»-snakket tidligere i dag. Alt er relativt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
HNilsen skrev: ons des 08, 2021 5:02 pm Som jeg skrev tidligere i dag, så hadde jeg gått for det første alternativet. Fordi jeg vet at korona ikke er farlig for meg eller min familie. Hadde det vært en Ebola-epidemi som herjet over landet vårt, så hadde jeg valgt det andre alternativet. De som sier noe annet lyver. :)
Hehe. Lite kontroversielt mtp at Ebola har en dødelighet som varierer mellom 25-90%. COVID er ikke engang i samme stratosfære som Ebola.
Men ebola er i et samfunn som Norge i realiteten ikke smittsomt.

Med tanke på spørsmålet ditt hadde jeg lett tatt korona. Men om du omformulerer det til om jeg hadde valgt et fritt samfunn der samtlige ble smittet samtidig eller å leve med restriksjoner der ingen ble smittet så hadde jeg nok valgt sistnevnte.

Fram til det bekreftes at omikron bare er en lett forkjølelse da.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons des 08, 2021 5:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

willard skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
Queenie skrev: ons des 08, 2021 4:57 pm Sandberg opptrer som en aktivist.

Selv om man ser redusert antistoffrespons så betyr ikke det at vaksinene ikke virker, T-celleimmuniteten vedvarer. Og for oss unge og uvaksinerte er (fortsatt) ikke dette en trussel, det er heller en ganske lovende utvikling.
Han sier at det å være dobbeltvaksiner ikke hjelper noen ting mot å blitt smittet. Han presiserte at det dreide seg om smitte og ikke sykdom.
Så hva er problemet? Hva gjør det om man blir smittet og ikke blir noe verre syk enn når man er forkjøla?

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
Hallvard Sandberg hevdet hardnakket i flere dager på NRK at vaksinen fra AstraZeneca IKKE var årsaken til at flere nordmenn døde av blodpropper og blødninger. I følge Sandberg var det umulig at det var en sammenheng, og han argumenterte med at folk stadig vekk døde av blodpropper og blødninger utenom vaksinering. Dette hadde Sandberg ingen forutsetninger for å vite noe om, men han forfektet det likevel. Altså satte han en åpenbar agenda (om å propagandere for vaksinering) foran nøytralitet og saklighet.

Som kjent var jo vaksinen årsaken til disse dødsfallene, og AstraZeneca-vaksinen ble raskt tatt av markedet.

Er det bare meg som synes at Hallvard Sandberg ikke virker helt patent? Han har en aggressiv fremtoning, er i overkant påståelig, samtidig som han har en klar agenda og er lite nøytral.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Så forresten Sandberg si på Twitter: "Å øke kapasiteten på sykehusene løser ikke problemet nå". Slike folk vil jeg slå i ansiktet. Nei, det løser ikke problemet nå, men det kan bidra til å få oss ut av dette tiltakshelvetet om et par år. Hadde man gjort disse tiltakene ved pandemiens start hadde vi kanskje sluppet en jul med tiltak. Men å tenke litt lengre greier ikke Sandberg. Å kritisere myndighetene for noe som helst annet enn at de ikke er autoritære nok klarer ikke Sandberg. En klovn.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Helt korrekt, Bjoneroa. Han var en av de verste der.

startelver

Legg inn av startelver »

Justice 97 skrev: ons des 08, 2021 4:32 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
2 doser og vi har flokkimmunitet sa Nakstad for noen måneder siden. Fyren gjetter. Han vet like lite som oss andre. Forbanna svindler.
Jeg skal ikke ta den boosterdosen, tar ikke influensavaksiner heller siden jeg ikke er i en risikogruppe.
Dette vil jo bare ende opp med en årlig coronavaksine for de som er svake mennesker.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:11 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 5:05 pm
Queenie skrev: ons des 08, 2021 4:57 pm Sandberg opptrer som en aktivist.

Selv om man ser redusert antistoffrespons så betyr ikke det at vaksinene ikke virker, T-celleimmuniteten vedvarer. Og for oss unge og uvaksinerte er (fortsatt) ikke dette en trussel, det er heller en ganske lovende utvikling.
Han sier at det å være dobbeltvaksiner ikke hjelper noen ting mot å blitt smittet. Han presiserte at det dreide seg om smitte og ikke sykdom.
Så hva er problemet? Hva gjør det om man blir smittet og ikke blir noe verre syk enn når man er forkjøla?
Er ikke et problem, det eneste han sprer er frykt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Bjoneroa skrev: ons des 08, 2021 5:15 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
Hallvard Sandberg hevdet hardnakket i flere dager på NRK at vaksinen fra AstraZeneca IKKE var årsaken til at flere nordmenn døde av blodpropper og blødninger. I følge Sandberg var det umulig at det var en sammenheng, og han argumenterte med at folk stadig vekk døde av blodpropper og blødninger utenom vaksinering. Dette hadde Sandberg ingen forutsetninger for å vite noe om, men han forfektet det likevel. Altså satte han en åpenbar agenda (om å propagandere for vaksinering) foran nøytralitet og saklighet.

Som kjent var jo vaksinen årsaken til disse dødsfallene, og AstraZeneca-vaksinen ble raskt tatt av markedet.

Er det bare meg som synes at Hallvard Sandberg ikke virker helt patent? Han har en aggressiv fremtoning, er i overkant påståelig, samtidig som han har en klar agenda og er lite nøytral.
At det var en sammenheng var ganske åpenbart veldig tidlig. Det ble mer eller mindre sagt rett ut av legene som behandlet disse pasientene. Det var et sykdomsbilde de aldri hadde sett før og alle hadde den fellesnevneren at de nylig hadde tatt vaksinen.

MRSA

Legg inn av MRSA »

Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:16 pm 12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.
Ta det med ro, vi ser at du har panikk, men resten av Norge tar det heilt roleg. Blir det for heftig vil eg anbefale eit besøk hos ein Psykolog. Enklaste måten er å gå igjennom fastlegen din.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:19 pm
Bjoneroa skrev: ons des 08, 2021 5:15 pm
willard skrev: ons des 08, 2021 4:31 pm Hørte nettopp på nyhetene at NRKs koronaekspert Hallvard Sandberg uttale at vaksinen ikke hjelper i det hele tatt mot smitte fra den nye korona-varianten. Basert på ferske undersøkelser.
Hallvard Sandberg hevdet hardnakket i flere dager på NRK at vaksinen fra AstraZeneca IKKE var årsaken til at flere nordmenn døde av blodpropper og blødninger. I følge Sandberg var det umulig at det var en sammenheng, og han argumenterte med at folk stadig vekk døde av blodpropper og blødninger utenom vaksinering. Dette hadde Sandberg ingen forutsetninger for å vite noe om, men han forfektet det likevel. Altså satte han en åpenbar agenda (om å propagandere for vaksinering) foran nøytralitet og saklighet.

Som kjent var jo vaksinen årsaken til disse dødsfallene, og AstraZeneca-vaksinen ble raskt tatt av markedet.

Er det bare meg som synes at Hallvard Sandberg ikke virker helt patent? Han har en aggressiv fremtoning, er i overkant påståelig, samtidig som han har en klar agenda og er lite nøytral.
At det var en sammenheng var ganske åpenbart veldig tidlig. Det ble mer eller mindre sagt rett ut av legene som behandlet disse pasientene. Det var et sykdomsbilde de aldri hadde sett før og alle hadde den fellesnevneren at de nylig hadde tatt vaksinen.
Likevel satt Sandberg på direkten på NRK og nærmest frådet mens han fortalte at dette hadde INGEN sammenheng med vaksinen, det var så og si helt usannsynlig at det hadde en sammenheng. Han klarte altså ikke å vente et par dager for å høre hva behandlende leger hadde å si om en eventuell sammenheng. Så sikker var han i sitt syn, og så viktig var det for han å propagandere for vaksinering. Det virket som om det var kjempeviktig for Sandberg å ikke skape noen som helst panikk rundt vaksinene, og om det gikk på bekostning av sannheten, so be it.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MRSA skrev: ons des 08, 2021 5:27 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:16 pm 12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.
Ta det med ro, vi ser at du har panikk, men resten av Norge tar det heilt roleg. Blir det for heftig vil eg anbefale eit besøk hos ein Psykolog. Enklaste måten er å gå igjennom fastlegen din.
Ja, de fleste her bryr seg ikke om de nye tiltakene. Så jeg er enig. Synd for kultur- og utelivsbransjen som dessverre ikke har anledning til å ta det like rolig.

TWU

Legg inn av TWU »

Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:16 pm 12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.
HOSTE OG FEBER!!

Er overskriften nå - store bokstaver. Det blir altså gjort til et stort oppslag at en smittet person hostet..

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

MRSA skrev: ons des 08, 2021 5:27 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:16 pm 12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.
Ta det med ro, vi ser at du har panikk, men resten av Norge tar det heilt roleg. Blir det for heftig vil eg anbefale eit besøk hos ein Psykolog. Enklaste måten er å gå igjennom fastlegen din.
Piss off ditt jævla troll. Stapp personangrepene et sted sola ikke skinner.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:32 pm
MRSA skrev: ons des 08, 2021 5:27 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:16 pm 12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.
Ta det med ro, vi ser at du har panikk, men resten av Norge tar det heilt roleg. Blir det for heftig vil eg anbefale eit besøk hos ein Psykolog. Enklaste måten er å gå igjennom fastlegen din.
Piss off ditt jævla troll. Stapp personangrepene et sted sola ikke skinner.
Hei Morroman, det er slik MRSA håper du vil reagere. Ignorer.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TWU skrev: ons des 08, 2021 5:29 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:16 pm 12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.
HOSTE OG FEBER!!

Er overskriften nå - store bokstaver. Det blir altså gjort til et stort oppslag at en smittet person hostet..
"Myndighetene frykter en liknende utvikling, for selv om det foreløpig ikke synes som om omikronvarianten gir tilsvarende økning i dødsstatistikken, viser tall at unge mennesker, spesielt i de yngste aldersgruppene, kan bli svært syke."

Hvilke tall er dette? Har ikke sett noen slike tall?

William_S

Legg inn av William_S »

Jøss en coronasyk med omikron fikk hoste og feber. Omtrent det jeg hadde for et par måneder siden da jeg var forkjøla... Jeg sitter her fremdeles. (Ja jeg tok en test som var negativ)

MRSA

Legg inn av MRSA »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:35 pm
TWU skrev: ons des 08, 2021 5:29 pm
Morromann skrev: ons des 08, 2021 5:16 pm 12 dager uten noen omicrondøde nå da. To ukers-merket nær mer seg med stormskritt. Men Norge handler i panikkmodus likefullt og Dommedagsbladet oppelver snart sikringsbrudd etter en overvekt av redsel- og horrorhistorier om at vi alle snart skal dø.
HOSTE OG FEBER!!

Er overskriften nå - store bokstaver. Det blir altså gjort til et stort oppslag at en smittet person hostet..
"Myndighetene frykter en liknende utvikling, for selv om det foreløpig ikke synes som om omikronvarianten gir tilsvarende økning i dødsstatistikken, viser tall at unge mennesker, spesielt i de yngste aldersgruppene, kan bli svært syke."

Hvilke tall er dette? Har ikke sett noen slike tall?
Las noko slikt i forbifarten i går, men hadde ikkje anledning til å lese det nøye, var på veg på jobb.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

William_S skrev: ons des 08, 2021 5:37 pm Jøss en coronasyk med omikron fikk hoste og feber. Omtrent det jeg hadde for et par måneder siden da jeg var forkjøla... Jeg sitter her fremdeles. (Ja jeg tok en test som var negativ)
Samme her for to uker siden. Til tider forferdelig hoste, men ikke noe å ta veien for. En dag i senga så var formen tilbake på 99%.

Negativ test her også, for så vidt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MRSA skrev: ons des 08, 2021 5:38 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:35 pm
TWU skrev: ons des 08, 2021 5:29 pm

HOSTE OG FEBER!!

Er overskriften nå - store bokstaver. Det blir altså gjort til et stort oppslag at en smittet person hostet..
"Myndighetene frykter en liknende utvikling, for selv om det foreløpig ikke synes som om omikronvarianten gir tilsvarende økning i dødsstatistikken, viser tall at unge mennesker, spesielt i de yngste aldersgruppene, kan bli svært syke."

Hvilke tall er dette? Har ikke sett noen slike tall?
Las noko slikt i forbifarten i går, men hadde ikkje anledning til å lese det nøye, var på veg på jobb.
Alle tall jeg har lest er at sykdommen er mye mildere og mer kortvarig enn tidligere. Men at det i Afrika har vært en økning i innlagte barn, som heller ikke har vært veldig syke.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:35 pm Hvilke tall er dette? Har ikke sett noen slike tall?
Feigl-Ding har gjort noen solide analyser med fjellstø data og passende emojier.

TWU

Legg inn av TWU »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:35 pm
"Myndighetene frykter en liknende utvikling, for selv om det foreløpig ikke synes som om omikronvarianten gir tilsvarende økning i dødsstatistikken, viser tall at unge mennesker, spesielt i de yngste aldersgruppene, kan bli svært syke."

Hvilke tall er dette? Har ikke sett noen slike tall?
KAN er vel stikkordet her. På samme måte som man kan skrive at det KAN kræsje en svær meteor med jordkloden i løpet av kort tid.

Reelle tall viser at det ikke er tilfelle, ihvertfall foreløpig, men det er de ikke så nøye med..

https://www.reuters.com/world/africa/sa ... 021-12-04/

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:42 pm

Alle tall jeg har lest er at sykdommen er mye mildere og mer kortvarig enn tidligere. Men at det i Afrika har vært en økning i innlagte barn, som heller ikke har vært veldig syke.
Legges barn - "som ikke har vært veldig syke" - inn på sykehus?

Eller har de vært syke nok til å legges inn på sykehus? Det er en viss forskjell på det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 5:45 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:42 pm

Alle tall jeg har lest er at sykdommen er mye mildere og mer kortvarig enn tidligere. Men at det i Afrika har vært en økning i innlagte barn, som heller ikke har vært veldig syke.
Legges barn - "som ikke har vært veldig syke" - inn på sykehus?
Ja

William_S

Legg inn av William_S »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 5:43 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:35 pm Hvilke tall er dette? Har ikke sett noen slike tall?
Feigl-Ding har gjort noen solide analyser med fjellstø data og passende emojier.
Feigl-Ding er om mulig enda mer ekstrem enn Nyborg.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lew_Ashby skrev: ons des 08, 2021 5:43 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:35 pm Hvilke tall er dette? Har ikke sett noen slike tall?
Feigl-Ding har gjort noen solide analyser med fjellstø data og passende emojier.
Mye lavere innleggelsesrater enn ratene for barn ved influensa, i et land med langt dårligere barnehelse enn Norge. Slå alarm!

Og er dette i det hele tatt barn som er lagt inn på grunn av Covid19?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:47 pm
Fringegirl skrev: ons des 08, 2021 5:45 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 08, 2021 5:42 pm

Alle tall jeg har lest er at sykdommen er mye mildere og mer kortvarig enn tidligere. Men at det i Afrika har vært en økning i innlagte barn, som heller ikke har vært veldig syke.
Legges barn - "som ikke har vært veldig syke" - inn på sykehus?
Ja
Nei, det tror jeg ikke på. Barn legges ikke inn på sykehus for ingenting, altså som ikke har vært veldig syke.

De blir innlagte når det er grunn til at de må følges med på nøyere pga fare for komplikasjoner.
Med andre ord, selv om barn generelt ikke dør av korona, og de fleste barn ikke viser symptomer eller blir særlig syke, så virker det jo som om omikron ihvertfall har gitt symptomer som merkes såpass at de barna det gjelder har blitt lagt inn på sykehus.
Uten at man skal gå mann av huse i hysteri over det, så merker man seg at det er noe ulikt fra delta til omikron hvis det er tilfellet.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »


Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Hetfield skrev: ons des 08, 2021 5:56 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... orge-flere

Loooooool
Det her begynner å bli Norge i et nøtteskall. Det er så talentløst. :roll:

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»