Generell diskusjon om corona

Låst
Winnowill

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Winnowill »

BigWhale skrev: man sep 12, 2022 9:48 pm Sykt nok har selveste New Zealand nå droppet alle krav om masker og reiserestriksjoner:

https://www.theguardian.com/world/2022/ ... id-changes

Dette er nok helt sikkert etter press fra turistindustrien, men uansett godt å se at flere og flere tar til fornuft. Selv om jeg håper så mange som mulig skjønner at landet ikke fortjener noen turisme med tanke på deres brudd på menneskerettigheter.

Nå er det bare noen få absurde land igjen ala Tyskland (nevnt ovenfor), Kina (eget kapittel for seg selv), USA (uvaksinerte er ennå utestengt) og Canada (også et kapittel for seg selv).
Og Japan da, som har stengt for all turisme utenom for noen guidede turer fra noen få land.
Venter på at de skal åpne opp så jeg får bestilt meg tur til Tokyo til våren 🙄

Champis

Legg inn av Champis »

Centrist skrev: fre sep 16, 2022 12:37 pm
Enhanced skrev: fre sep 16, 2022 12:31 pm Med forbehold om at jeg ikke har lest boka (usikker på om jeg noen gang kan fjerne det forbeholdet...) - det høres jo ut som om Høie ikke var interessert i faglig input og vurdering, men at han hadde bestemt seg for at han ønsket å høre at man måtte stramme til / stenge ned, og når det ikke var den unisone konklusjonen så konkluderte han med at Guldvog var "svak", som ikke ønsket å ignorere helt det FHI mente.
Akkurat det inntryket jeg sitter igjen med også, dog etter å ha lest NRKs vinkling av saken.

Her også. Når Høie fikk se at Guldvog fikk stengt ned landet og "tatt grep", så fikk Guldvog selvtillit av det. Og da skjønte Høie at de hadde den rette lederen på plass.

Den er grei, da skjønner man jo litt mer av tankegangen bak idiotiet man holdt på med.

Spursmann

Legg inn av Spursmann »


SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: lør sep 10, 2022 7:29 pm I Tyskland er det nå vedtatt å innføre strengere coronarestriksjoner fra 1. oktober av.

https://www.anews.com.tr/world/2022/09/ ... nter-ahead

Sitat:

"The new laws allow the states to introduce rules requiring people to wear masks in restaurants and other indoor areas as of October.

The states may also continue to require people to wear masks when travelling on public transport.

Covid-19 tests are to be made compulsory at schools and daycare centres, and mask-wearing can also be made mandatory from fifth grade and up."
Crazy motherf......

Tyskerne er gode på øl, biler og fotball.

Synd det stopper der.

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: tir sep 13, 2022 10:23 am Wow. Kina er virkelig helt for jævlig:

https://www.youtube.com/watch?v=W90DNgYHaEE
Sinnsykt, for å si det veldig pent...

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

SirJames skrev: fre sep 16, 2022 1:33 pm
basillen skrev: lør sep 10, 2022 7:29 pm I Tyskland er det nå vedtatt å innføre strengere coronarestriksjoner fra 1. oktober av.

https://www.anews.com.tr/world/2022/09/ ... nter-ahead

Sitat:

"The new laws allow the states to introduce rules requiring people to wear masks in restaurants and other indoor areas as of October.

The states may also continue to require people to wear masks when travelling on public transport.

Covid-19 tests are to be made compulsory at schools and daycare centres, and mask-wearing can also be made mandatory from fifth grade and up."
Crazy motherf......

Tyskerne er gode på øl, biler og fotball.

Synd det stopper der.
Ja som jeg har skrevet tidligere, de er sære og strenge, sensurer fort tv-serier, tv-spill og i noen tilfeller bannlyser enkelte titler.

Helt annen kultur for det enn store deler av Europa som ikke er så "nazi" høhø
Sist redigert av Hetfield den fre sep 16, 2022 1:54 pm, redigert 1 gang totalt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Champis skrev: fre sep 16, 2022 1:20 pm
Centrist skrev: fre sep 16, 2022 12:37 pm
Enhanced skrev: fre sep 16, 2022 12:31 pm Med forbehold om at jeg ikke har lest boka (usikker på om jeg noen gang kan fjerne det forbeholdet...) - det høres jo ut som om Høie ikke var interessert i faglig input og vurdering, men at han hadde bestemt seg for at han ønsket å høre at man måtte stramme til / stenge ned, og når det ikke var den unisone konklusjonen så konkluderte han med at Guldvog var "svak", som ikke ønsket å ignorere helt det FHI mente.
Akkurat det inntryket jeg sitter igjen med også, dog etter å ha lest NRKs vinkling av saken.

Her også. Når Høie fikk se at Guldvog fikk stengt ned landet og "tatt grep", så fikk Guldvog selvtillit av det. Og da skjønte Høie at de hadde den rette lederen på plass.

Den er grei, da skjønner man jo litt mer av tankegangen bak idiotiet man holdt på med.
Registere at han også langer ut mot NFF som visstnok viste lite solidaritet fordi dei kritiserte Høie. Trist å sjå korleis norges helseminister viser at her handlet alt om hans makt og korleis han ville bruke den.

https://www.tv2.no/sport/fotball/langer ... /15110490/

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hetfield skrev: fre sep 16, 2022 1:53 pm
SirJames skrev: fre sep 16, 2022 1:33 pm
basillen skrev: lør sep 10, 2022 7:29 pm I Tyskland er det nå vedtatt å innføre strengere coronarestriksjoner fra 1. oktober av.

https://www.anews.com.tr/world/2022/09/ ... nter-ahead

Sitat:

"The new laws allow the states to introduce rules requiring people to wear masks in restaurants and other indoor areas as of October.

The states may also continue to require people to wear masks when travelling on public transport.

Covid-19 tests are to be made compulsory at schools and daycare centres, and mask-wearing can also be made mandatory from fifth grade and up."
Crazy motherf......

Tyskerne er gode på øl, biler og fotball.

Synd det stopper der.
Ja som jeg har skrevet tidligere, de er sære og strenge, sensurer fort tv-serier, tv-spill og i noen tilfeller bannlyser enkelte titler.

Helt annen kultur for det enn store deler av Europa som ikke er så "nazi" høhø
Hehe...

Og såvidt jeg vet driver de fortsatt og dubber alt av utenlandske serier og filmer på gauderspråket deres. Gud forby at man skal kunne høre skuespillernes ekte stemmer. Eller enda verre, la de som ser på lære litt engelsk, eller hva det nå måtte være.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Dette faller godt inn i hvordan Høie holdt på. I sin totalitære tankegang hadde han alltid rett og skulle kun ha nikkedukker i Helsedirektoratet. Byråkratene skulle danse etter hans pipe, om de ikke gjorde det var de svake, var de enig var de sterke. Godt vi hadde FHI som kunne komme med mer pragmatiske holdninger.

Centrist

Legg inn av Centrist »

ms_8 skrev: fre sep 16, 2022 1:53 pm Registere at han også langer ut mot NFF som visstnok viste lite solidaritet fordi dei kritiserte Høie. Trist å sjå korleis norges helseminister viser at her handlet alt om hans makt og korleis han ville bruke den.

https://www.tv2.no/sport/fotball/langer ... /15110490/
Jeg har ikke ord. Rett og slett. Helt vilt hvordan dette kan få stå tilnærmet uimotsagt. Det han sier er følgende:

Heisann, vi introduserer de strengeste restriksjonene sett i fredstid noensinne uten vurdering av forholdmessighet og forventer at alle bare skal nikke seg etter oss som om vi er i et diktatur!
Sist redigert av Centrist den fre sep 16, 2022 2:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

ms_8 skrev: fre sep 16, 2022 1:53 pm
Champis skrev: fre sep 16, 2022 1:20 pm
Centrist skrev: fre sep 16, 2022 12:37 pm

Akkurat det inntryket jeg sitter igjen med også, dog etter å ha lest NRKs vinkling av saken.

Her også. Når Høie fikk se at Guldvog fikk stengt ned landet og "tatt grep", så fikk Guldvog selvtillit av det. Og da skjønte Høie at de hadde den rette lederen på plass.

Den er grei, da skjønner man jo litt mer av tankegangen bak idiotiet man holdt på med.
Registere at han også langer ut mot NFF som visstnok viste lite solidaritet fordi dei kritiserte Høie. Trist å sjå korleis norges helseminister viser at her handlet alt om hans makt og korleis han ville bruke den.

https://www.tv2.no/sport/fotball/langer ... /15110490/
«For NFFs del toppet det seg da en positiv covid-test fra Omar Elabdellaoui gjorde at Norge ikke kunne reise ut av landet for å møte Romania og Østerrike til Nations League-kamper.
Til slutt ble kampen mot Østerrike spilt av et «Nødlandslag» bestående hovedsakelig av spillere fra utenlandske klubber.
– Det var på en måte toppen, og da snudde de litt. For da fikk de smake litt sin egen medisin for å si det rett ut, med den smittesituasjonen som oppsto. Så da opplevde jeg at de dempet seg litt, sier Bent Høie.»

Smake egen medisin? Var jo Høie sine ekstreme restriksjoner mot idretten som lagde alle problemer. Var ingen andre landslag som ble stoppet så effektivt som norske eller andre som skulle spille i Norge. Var derfor jeg i en periode mente norske landslag burde spille alle kamper i utlandet, langt unna Høie sin rekkevidde.

Høie virker veldig høy på seg selv, ser på seg selv som alltid hadde rett, og han er svært lite ydmyk. Måtte han aldri komme i posisjon igjen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

ehall skrev: fre sep 16, 2022 2:29 pm
ms_8 skrev: fre sep 16, 2022 1:53 pm
Champis skrev: fre sep 16, 2022 1:20 pm


Her også. Når Høie fikk se at Guldvog fikk stengt ned landet og "tatt grep", så fikk Guldvog selvtillit av det. Og da skjønte Høie at de hadde den rette lederen på plass.

Den er grei, da skjønner man jo litt mer av tankegangen bak idiotiet man holdt på med.
Registere at han også langer ut mot NFF som visstnok viste lite solidaritet fordi dei kritiserte Høie. Trist å sjå korleis norges helseminister viser at her handlet alt om hans makt og korleis han ville bruke den.

https://www.tv2.no/sport/fotball/langer ... /15110490/
«For NFFs del toppet det seg da en positiv covid-test fra Omar Elabdellaoui gjorde at Norge ikke kunne reise ut av landet for å møte Romania og Østerrike til Nations League-kamper.
Til slutt ble kampen mot Østerrike spilt av et «Nødlandslag» bestående hovedsakelig av spillere fra utenlandske klubber.
– Det var på en måte toppen, og da snudde de litt. For da fikk de smake litt sin egen medisin for å si det rett ut, med den smittesituasjonen som oppsto. Så da opplevde jeg at de dempet seg litt, sier Bent Høie.»

Smake egen medisin? Var jo Høie sine ekstreme restriksjoner mot idretten som lagde alle problemer. Var ingen andre landslag som ble stoppet så effektivt som norske eller andre som skulle spille i Norge. Var derfor jeg i en periode mente norske landslag burde spille alle kamper i utlandet, langt unna Høie sin rekkevidde.

Høie virker veldig høy på seg selv, ser på seg selv som alltid hadde rett, og han er svært lite ydmyk. Måtte han aldri komme i posisjon igjen.
Ja har ikkje lest boken og kan kun ta utgangspunkt i det som står her, men Høie ingen godt inntrykk av seg sjølv. Kritikken mot NFF framstår latterleg og måten han framstår er ikkje bra.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

ehall skrev: fre sep 16, 2022 2:11 pm
Dette faller godt inn i hvordan Høie holdt på. I sin totalitære tankegang hadde han alltid rett og skulle kun ha nikkedukker i Helsedirektoratet. Byråkratene skulle danse etter hans pipe, om de ikke gjorde det var de svake, var de enig var de sterke. Godt vi hadde FHI som kunne komme med mer pragmatiske holdninger.
Han likte heller ikke at fotballen etter hans oppfatning skulle ha "særbehandling":

https://www.vg.no/sport/fotball/i/veAx4 ... -aa-gjoere

Klaveness svarte bra for seg der, og jeg husker enda Høie ble avkledd av Giske på Dax18, når han utfordet Høie på hvorfor breddeidretten var stengt så lenge.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Centrist skrev: fre sep 16, 2022 2:28 pm
ms_8 skrev: fre sep 16, 2022 1:53 pm Registere at han også langer ut mot NFF som visstnok viste lite solidaritet fordi dei kritiserte Høie. Trist å sjå korleis norges helseminister viser at her handlet alt om hans makt og korleis han ville bruke den.

https://www.tv2.no/sport/fotball/langer ... /15110490/
Jeg har ikke ord. Rett og slett. Helt vilt hvordan dette kan få stå tilnærmet uimotsagt. Det han sier er følgende:

Heisann, vi introduserer de strengeste restriksjonene sett i fredstid noensinne uten vurdering av forholdmessighet og forventer at alle bare skal nikke seg etter oss som om vi er i et diktatur!
Einar Øverenget hadde helt rett. Høie og Erna ble maktarrogante etter å ha sittet så lenge.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Jeg begynner å innse at historien om hvor fantastisk, riktig og bra all nedstenging og håndtering var i Norge har blitt sementert for godt, og at jeg er i et lite mindretall.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Daniel skrev: fre sep 16, 2022 3:15 pm Jeg begynner å innse at historien om hvor fantastisk, riktig og bra all nedstenging og håndtering var i Norge har blitt sementert for godt, og at jeg er i et lite mindretall.
Velkommen etter.

Høie vil altså ha seg fraskrevet seg forholdmessighetsvurderinger og kritikk etter å ha stengt ned Norges desidert største særforbund.

Send han på første fly til Kina.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Daniel skrev: fre sep 16, 2022 3:15 pm Jeg begynner å innse at historien om hvor fantastisk, riktig og bra all nedstenging og håndtering var i Norge har blitt sementert for godt, og at jeg er i et lite mindretall.
Synes det er ironisk at de som tidlig etterlyste forholdsmessighet og ble beskyldt for å være konspiratoriske og barnslige hadde rett jeg

TWU

Legg inn av TWU »

Herregud for en kødd. Ville sparke Guldvog fordi han ikke slo hardt nok ned på FHI..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... irektoeren

Og dette skal være en Høyre-figur.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

TWU skrev: fre sep 16, 2022 4:25 pm Herregud for en kødd. Ville sparke Guldvog fordi han ikke slo hardt nok ned på FHI..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... irektoeren

Og dette skal være en Høyre-figur.
Riktig, Høyre-figur. Han har aldri stått for Høyre politikk, den verste helseministeren i manns minne, kun med forbud og restriksjoner har han løst alle problemer fra dag 1 som statsråd.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Daniel skrev: fre sep 16, 2022 3:15 pm Jeg begynner å innse at historien om hvor fantastisk, riktig og bra all nedstenging og håndtering var i Norge har blitt sementert for godt, og at jeg er i et lite mindretall.
Det finst absolutt mykje som var gjort og som fortener skryt. Derimot er behandlinga av fotballen ikkje akkurat Høie største øyeblikk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TWU skrev: fre sep 16, 2022 4:25 pm Herregud for en kødd. Ville sparke Guldvog fordi han ikke slo hardt nok ned på FHI..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... irektoeren

Og dette skal være en Høyre-figur.
Guldvog burde jo fått fyken. Men av helt andre grunner enn det der.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: fre sep 16, 2022 5:06 pm
TWU skrev: fre sep 16, 2022 4:25 pm Herregud for en kødd. Ville sparke Guldvog fordi han ikke slo hardt nok ned på FHI..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... irektoeren

Og dette skal være en Høyre-figur.
Guldvog burde jo fått fyken. Men av helt andre grunner enn det der.
Jepp, som f.eks at intensivkapasiteten har stått på stedet hvil under hans 10-årige periode.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Hetfield skrev: fre sep 16, 2022 5:20 pm
KongOlav2 skrev: fre sep 16, 2022 5:06 pm
TWU skrev: fre sep 16, 2022 4:25 pm Herregud for en kødd. Ville sparke Guldvog fordi han ikke slo hardt nok ned på FHI..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... irektoeren

Og dette skal være en Høyre-figur.
Guldvog burde jo fått fyken. Men av helt andre grunner enn det der.
Jepp, som f.eks at intensivkapasiteten har stått på stedet hvil under hans 10-årige periode.
Til og med etter vi fant ut at Sverige var mye mer effektivt. Om det hadde vært vilje kunne kapasiteten lett utbygges. Men Høie og byråkratene ville vel at det skulle være skremsel bak døra om/når smitten økte.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ehall skrev: fre sep 16, 2022 5:27 pm Til og med etter vi fant ut at Sverige var mye mer effektivt. Om det hadde vært vilje kunne kapasiteten lett utbygges. Men Høie og byråkratene ville vel at det skulle være skremsel bak døra om/når smitten økte.
Høie er jo den som sitter på pengesekken, men de har jo hørt på Hdir i så stor grad under pandemien at dersom Guldvog i mai 2020 hadde kommet med et notat/rapport som anbefalte sterk og umiddelbar oppgradering av kapasitet i helsevesenet, både midlertidig og permanent, tror jeg ikke regjeringen hadde hatt særlig annet valg enn å finne midler til dette. Men Guldvog og Hdir har jo aldri kommet med noe slikt. Selv i desember 2021 stod han på Debatten og forsvarte/bortforklarte at det egentlig ikke var vits med større kapasitet siden man uansett ville måtte stenge ned uansett på et eller annet tidspunkt. Det var i det hele tatt aldri noe Hdir prioriterte. Deres eneste narrativ som løsningen på alle problemer har vært nedstengninger og restriksjoner.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

På hvilken måte kunne intensivkapasiteten blitt økt under covid? Tar det ikke flere år og utdanne en intensivsykepleier?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

VifteKopp skrev: fre sep 16, 2022 5:40 pm På hvilken måte kunne intensivkapasiteten blitt økt under covid? Tar det ikke flere år og utdanne en intensivsykepleier?
Man kunne gjort mange andre ting for å ha styrket Helsevesenet i den perioden.

Men ingenting ble gjort..

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Hetfield skrev: fre sep 16, 2022 5:48 pm Man kunne gjort mange andre ting for å ha styrket Helsevesenet i den perioden.

Men ingenting ble gjort..
Har du noen eksempler?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

VifteKopp skrev: fre sep 16, 2022 5:40 pm På hvilken måte kunne intensivkapasiteten blitt økt under covid? Tar det ikke flere år og utdanne en intensivsykepleier?
For det første kunne man satset hardt på å hente tilbake helseutdannede som ikke lenger var i helsesektoren. Og det kanskje viktigste tiltaket kunne vært å frigjøre alle oppgaver en intensivsykepleier har som kunne vært tatt av andre, og la disse utelukkende fokusere på de oppgavene som ingen andre kunne tatt. I tillegg lurer jeg på om det ikke finnes en slags forenklet intensivbehandling som krever mindre personell. Lurer på om jeg leste noe om dette under omikron sist vinter og at dette var noe de praktiserte i Sverige som gjorde at de kunne behandle flere pasienter.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

KongOlav2 skrev: fre sep 16, 2022 5:52 pmOg det kanskje viktigste tiltaket kunne vært å frigjøre alle oppgaver en intensivsykepleier har som kunne vært tatt av andre, og la disse utelukkende fokusere på de oppgavene som ingen andre kunne tatt.
Dette leste jeg om. Var ikke dette resultatet av en eller annen gammel avtale som sykepleierne gjorde for lenge siden? Kunne man brutt denne avtalen? Jeg tror lederen for sykepleierforbundet var sterkt i mot det, i hvert fall.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Centrist skrev: fre sep 16, 2022 3:27 pm
Daniel skrev: fre sep 16, 2022 3:15 pm Jeg begynner å innse at historien om hvor fantastisk, riktig og bra all nedstenging og håndtering var i Norge har blitt sementert for godt, og at jeg er i et lite mindretall.
Velkommen etter.

Høie vil altså ha seg fraskrevet seg forholdmessighetsvurderinger og kritikk etter å ha stengt ned Norges desidert største særforbund.

Send han på første fly til Kina.
Fortrinnsvis med et flyselskap som forlanger konstant munnbind under hele den 20 timer lange flyturen..

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»