Generell diskusjon om corona

Låst
Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Maxus5 »


Forøvrig ironisk at Jon Hustad fikk rett angående tiltakenes konsekvenser på økonomien:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1357613--/#comments

Og man ser hvor enkle og begrensende folk var som avfeide alle mulige konsekvenser..
Som reaksjonene på min Facebook nyhetsvegg var hver gang det var en sak om noen som ikke hadde fulgt smittevernreglene, eller samlet for mange folk etc.

"Dette er en dugnad, ALLE MÅ VÆRE MED ellers får vi ikke stoppet dette "

"IDIOTER, det er deres skyld at vi stenger ned !!! "

"For noen duster, jo mer de bryter reglene jo lenger varer pandemie n "

"De kunne fått liv på samvittigheten, !!! "

" Jeg følger alle reglene også kommer disse og ødelegger. De skulle vært straffa hardt !!!! "

---
Jepp man klarte å overbevise folk om at det faktisk var en reell mulighet for å stanse pandemien med tiltak og etterlevelse. Og at disse hadde så avgjørende effekt bare de ble fulgt 100 % . Stengte man 5000 skjenkesteder for å stoppe smitte og 7 karer likevel samlet seg i en kjeller og festet så var disse 7 ene og alene ansvarlig for pandemien i Norge.

Jeg har sikret meg noen skjermdump fra facebookvegger, twitter , kommentarfelt, snapper etc som vil være veldig underholdende å se på i fremtiden. Til skrekk og advarsel så klart.

basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: tir sep 20, 2022 12:35 pm

Forøvrig ironisk at Jon Hustad fikk rett angående tiltakenes konsekvenser på økonomien:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1357613--/#comments

Og man ser hvor enkle og begrensende folk var som avfeide alle mulige konsekvenser..
Som reaksjonene på min Facebook nyhetsvegg var hver gang det var en sak om noen som ikke hadde fulgt smittevernreglene, eller samlet for mange folk etc.

"Dette er en dugnad, ALLE MÅ VÆRE MED ellers får vi ikke stoppet dette "

"IDIOTER, det er deres skyld at vi stenger ned !!! "

"For noen duster, jo mer de bryter reglene jo lenger varer pandemie n "

"De kunne fått liv på samvittigheten, !!! "

" Jeg følger alle reglene også kommer disse og ødelegger. De skulle vært straffa hardt !!!! "

---
Jepp man klarte å overbevise folk om at det faktisk var en reell mulighet for å stanse pandemien med tiltak og etterlevelse. Og at disse hadde så avgjørende effekt bare de ble fulgt 100 % . Stengte man 5000 skjenkesteder for å stoppe smitte og 7 karer likevel samlet seg i en kjeller og festet så var disse 7 ene og alene ansvarlig for pandemien i Norge.

Jeg har sikret meg noen skjermdump fra facebookvegger, twitter , kommentarfelt, snapper etc som vil være veldig underholdende å se på i fremtiden. Til skrekk og advarsel så klart.
Som nevnt tidligere:

TING SOM ER UMULIG

- Hente inn ufaglærte til å avlaste helsearbeiderne i helsevesenet.

TING SOM ER MULIG

- Begrense spredningen av et luftbårent virus gjennom å gå med munnbind fra bord til toalett på restauranter, samt servere tomatsuppe til øl.

Ellers har du helt rett i at den heksejakten vi har vært vitne til de siste to årene savner sidestykke i moderne historie. Enten det dreiet seg om studenter som møttes i grupper på 7, en håndfull mennesker som ikke gikk med munnbind på bussen, eller de som valgte å ikke vaksinere seg. Dette har vært en ren skamplett for hele den vestlige verden.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SirJames skrev: søn sep 18, 2022 11:19 am NÅ ER DET ALVOR!!!
Det skulle vært den rette tittelen på Høies bok :lol:

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

basillen skrev: søn sep 18, 2022 9:56 pm
LittleSteven skrev: søn sep 18, 2022 9:53 pm
basillen skrev: søn sep 18, 2022 9:17 pm

Ja, det er veldig merkelig at dette så og si fullstendig ignoreres av media. Vi snakker faktisk om ekstremt mange ekstra dødsfall i disse dager. Her i Norge ligger vi nå på en overdødelighet på cirka 15 %. I snitt døde det hver dag cirka 112 personer i Norge før pandemien. Normalt døde litt færre om sommeren enn om vinteren, så la oss, for enkelthetens skyld, anta at det i et normalår dør cirka 100 personer om dagen på den tiden av året vi er nå. Da snakkes vi fremdeles om 15 flere dødsfall enn det vi skulle forventet å få hver eneste dag. Likevel skrives det ikke ett ord om dette i norsk media. Og da snakker vi om samme media som slo opp omtrent hvert eneste coronadødsfall som om det var paven som hadde gått bort. Ikke på noe som helst tidspunkt under pandemiens første bølger døde det i snitt 15 personer hver dag av corona her til lands. Men nå som vi altså har så mange dødsfall så blir det ikke nevnt i det hele tatt.

Noen vil kanskje hevde at Norge hadde underdødelighet under pandemien, og at det vi ser nå bare er en naturlig justering i henhold til dette. Men faktum er at vi ser overdødelighet i hele Europa, og de landene som ble verst rammet av corona (og som dermed gjerne også hadde de strengeste lockdown-tiltakene) er nå blant landene med høyest overdødelighet. Italia ligger nå på 25 % overdødelighet. Portugal på 29 %. Spania på 37 %! Og disse landene hadde altså ekstrem overdødelighet under selve pandemien i tillegg.

Personlig synes jeg dette har svært høy nyhetsverdi, og i det minste skulle man tro at det burde vært en viss interesse for å finne ut hvorfor vi nå har denne overdødeligheten. Sannsynligvis er det en kombinasjon av mange årsaker, men er man virkelig ikke interessert i å kartlegge disse? Slik at vi eventuelt kan forsøke å gjøre noe med det? Eller kanskje lære noe som gir oss bedre innsikt i hva vi bør og ikke bør gjøre i fremtiden? Med fare for å bli konspiratorisk, så har jo media vært en av de største pådriverne for strenge tiltak, så kanskje de rett og slett ikke har lyst til å dekke denne overdødeligheten dersom det viser seg at den er et direkte resultat av tiltakene? For da vil det jo fremstå som at media i ganske stor grad har driti på seriøst på draget.
Helt sykt... Du er jo alltid troverdig, men hvor finner du disse tallene for hvert land? Høres jo helt ekstremt ut i Spania! Skrives det virkelig INGENTING om dette i spansk presse? I så fall helt insane!

Har du btw sett noen gode kilder på fødselsratene for forskjellige land i Europa som Berenson pratet om? Går det allerede an å spekulere i at nedgangen er såpass stor at den er signifikant?

Vi lever i en tidsalder hvor det å tenke konspiratorisk i noen sammenhenger er et tegn på selvstendig og kritisk tankegang. Jeg deler ditt syn på medias rolle i dette, og jeg har ingen tro på at dette blir en stor samfunnsdebatt før om minst 2+ år. Med mindre det blir så ille (som jeg mener det allerede er dog) at det blir umulig å overse, noe selvsagt ingen håper på.
Kilde:

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20220916-1

By the way, Island har nå en overdødelighet på 55,8 %! Og, ganske interessant - Sverige, som ikke hadde noen skikkelig lockdown, er nå blant landene med lavest overdødelighet - kun 2,7 %.

Angående fødselsratene, så har jeg ikke sett på disse. Uansett, enten det dreier seg om fødselsrater eller disse hinsides dødsratene, så er det helt absurd at ikke media viser noen som helst interesse for hva som skjer. Hadde vi hatt samme overdødelighet som vi har nå under coronaepidemien, så ville det vært forsidenyheter i samtlige europeiske medier, og det hadde haglet med inngripende tiltak ovenfra.

Nå hører vi ikke et pip. Hvorfor?
Jeg tror i utgangspunktet ikke at vaksinene fører til overdødelighet, men:

- De 4 mest vaksinerte landene i Europa har alle overdødelighet på over 25 %.
- Landene med over 15 % overdødelighet har alle høy vaksinasjonsgrad, med unntak av Slovenia.
- De fleste land med mindre enn 5 % overdødelighet har lav vaksinasjonsgrad. 6 av 11 land har færre enn 69 % med 2 doser.
- De 10 mest vaksinerte landene har over dobbelt så stor overdødelighet som de 10 minst vaksinerte (22,7% mot 10,6 %).

Dette er definitivt noe man bør prøve å finne svar på. Notat til meg selv er at jeg skal få meg tilsvarende tall for januar 2023 når den tid kommer.

basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: tir sep 20, 2022 12:35 pm Som reaksjonene på min Facebook nyhetsvegg var hver gang det var en sak om noen som ikke hadde fulgt smittevernreglene, eller samlet for mange folk etc.

"Dette er en dugnad, ALLE MÅ VÆRE MED ellers får vi ikke stoppet dette "
Apropos dette sitatet du skriver her, som jeg også hørte MANGE ganger under pandemien, så viser man jo egentlig her at man fullstendig har misforstått prinsippet med dugnad. Dugnad er nemlig frivillig å være med på. Jo da, man får gjerne noen stygge blikk av naboene dersom man sluntrer unna gang på gang, men likefult så er dette en frivillig aktivitet. Å bruke ordet "dugnad" kombinert med påstanden "ALLE MÅ VÆRE MED" er derfor en direkte misbruk av dugnadsbegrepet.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Delvis dugnad-relatert, så skrev jo Preben Aavitsland nylig at han syntes Erna sin uttalelse om at det var en borgerplikt å ta vaksinen var uheldig, i forhold til prinsippet om at vaksinering er frivillig i Norge:


Tråden dreide seg om dagens situasjon. Vaksinasjon var, er og vil forbli frivillig. Jeg mener koronasertifikatet og Ernas "borgerplikt" var uheldig og kan ha ført til at noen følte et press.
Prinsipielt sett så mener jeg at han, eller kanskje helst FHI, representert med toppledelsen, burde ha vært mye mer tydelig rundt dette i media hver gang politikerne langt på vei insinuerte at du må ta vaksinen. Da måtte de riktignok ha rykket ut i media ofte, men det hadde vært fint å se om de 1) hadde stått fram og understreket at vaksinasjon er frivillig i Norge, også mot covid-19, 2) vært enda tydeligere på at de av den grunn ikke ønsket et koronasertifikat og 3) hets og diskriminering mot de som velger å ikke ta vaksinen hører ikke hjemme noen steder.

Nå er nok selvsagt FHI mer enn Aavitsland, og det befant seg sikkert en ok mengde personer der som var livredde for covid-19, og kanskje denne siden vant for mye fram. I tillegg var det nok et rimelig greit politisk press, om ikke annet indirekte, på å si de rette tingene.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: tir sep 20, 2022 10:17 pm
Maxus5 skrev: tir sep 20, 2022 12:35 pm Som reaksjonene på min Facebook nyhetsvegg var hver gang det var en sak om noen som ikke hadde fulgt smittevernreglene, eller samlet for mange folk etc.

"Dette er en dugnad, ALLE MÅ VÆRE MED ellers får vi ikke stoppet dette "
Apropos dette sitatet du skriver her, som jeg også hørte MANGE ganger under pandemien, så viser man jo egentlig her at man fullstendig har misforstått prinsippet med dugnad. Dugnad er nemlig frivillig å være med på. Jo da, man får gjerne noen stygge blikk av naboene dersom man sluntrer unna gang på gang, men likefult så er dette en frivillig aktivitet. Å bruke ordet "dugnad" kombinert med påstanden "ALLE MÅ VÆRE MED" er derfor en direkte misbruk av dugnadsbegrepet.
Enig i dette. Dugnaden var i realiteten tvang store deler av coronaen. Og ikke minst mange grupper som ble hetset og. Enten det var joggere (sic), ungdommer som festet, folk som dro til Spania, folk som uttalte seg kritisk til noen av tiltakene (man er jo alkoholiker om man er imot stengte puber må skjønne, vel de aller fleste alkoholikere drikker i skjul og henger kanskje ikke så mye på puben og treningssenter JA Det MÅ man bare klare seg uten), folk som møtte andre (shit MØTER DU NOEN ANDRE NÅ ???! DU KAN JO BLI SMITTA), folk som dro til Oslo (nei da vil vi ikke ha noe med deg å gjøre de neste 14 dagene) ja og så mye mer.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: ons sep 21, 2022 10:22 am Apropos dette sitatet du skriver her, som jeg også hørte MANGE ganger under pandemien, så viser man jo egentlig her at man fullstendig har misforstått prinsippet med dugnad. Dugnad er nemlig frivillig å være med på. Jo da, man får gjerne noen stygge blikk av naboene dersom man sluntrer unna gang på gang, men likefult så er dette en frivillig aktivitet. Å bruke ordet "dugnad" kombinert med påstanden "ALLE MÅ VÆRE MED" er derfor en direkte misbruk av dugnadsbegrepet.
Enig i dette. Dugnaden var i realiteten tvang store deler av coronaen. Og ikke minst mange grupper som ble hetset og. Enten det var joggere (sic), ungdommer som festet, folk som dro til Spania, folk som uttalte seg kritisk til noen av tiltakene (man er jo alkoholiker om man er imot stengte puber må skjønne, vel de aller fleste alkoholikere drikker i skjul og henger kanskje ikke så mye på puben og treningssenter JA Det MÅ man bare klare seg uten), folk som møtte andre (shit MØTER DU NOEN ANDRE NÅ ???! DU KAN JO BLI SMITTA), folk som dro til Oslo (nei da vil vi ikke ha noe med deg å gjøre de neste 14 dagene) ja og så mye mer.
[/quote]

Mange bunnivået ble nådd under pandemien, og det kom full sirkel med hetsen mot de uvaksinerte desember ifjor.

Oss mot dem-strategien som media hadde spilt opp til fungerte, og folk var nyttige idioter som begynte å argumentere for å kaste uvaksinerte ut av intensiven.

Et skremmende fravær av rasjonell tankegang og konsekvensanalyser, også av brukere her som vanligvis er oppegående..

basillen

Legg inn av basillen »

Noen som har nostalgi?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn

"Det er registrert 74 nye smittetilfeller siste døgn.

Dette er 6 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (68).

Dette er 13 tilfeller færre enn tirsdag forrige uke. (87)

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat.1 kommuner har stigende trend."

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: ons sep 21, 2022 7:06 pm Noen som har nostalgi?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn

"Det er registrert 74 nye smittetilfeller siste døgn.

Dette er 6 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (68).

Dette er 13 tilfeller færre enn tirsdag forrige uke. (87)

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat.1 kommuner har stigende trend."
Uff angrer på at jeg daglig satt og oppdaterte dette på VGD. Men hadde fryktelig lite å gjøre på til mitt forsvar

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

William_S skrev: tor sep 22, 2022 12:02 am
basillen skrev: ons sep 21, 2022 7:06 pm Noen som har nostalgi?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn

"Det er registrert 74 nye smittetilfeller siste døgn.

Dette er 6 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (68).

Dette er 13 tilfeller færre enn tirsdag forrige uke. (87)

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat.1 kommuner har stigende trend."
Uff angrer på at jeg daglig satt og oppdaterte dette på VGD. Men hadde fryktelig lite å gjøre på til mitt forsvar
Oppdateringene var jo relevante på den tiden. Ikke i den forstand at oi, nå er det høye tall der jeg bor, nå må jeg være forsiktig - men når de daglige tallene, og ikke langsiktighet, var det som styrte politikken rundt tiltak (Høie våknet jo midt på natta for å sjekke tallene, var det ikke det han sa) så var jo daglige smittetall særdeles relevante for å kunne forutse hvilke nye restriksjoner vi kom til å bli pålagt.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Ser flere nevner Spania her. Snakket akkurat med 2 stk som har vært der nylig på reise. Og joda her er det fortsatt munnbind. Munnbind på fly innad i Spania, på kollektivreiser, i taxi, inne på apotek og noen andre steder til. For alle over 6 år. Samtidig har spanske myndigheter klare anbefalinger om å bruke munnbind på konserter, offentlige steder med mye folk og familie-sammenkomster Og anbefaling til et folk som i over 2 år har levd med at en hake er like uvanlig i offentligheten som en penis blir fort oppfattet som et påbud. Så folk masker opp.

Planer om å få litt sol og varme denne vinteren? Spania er iallefall ikke være på førsteplass over dit man vil dra. Så lenge de driver dette tullet så kan de ha det så godt.
https://www.gov.uk/foreign-travel-advic ... oronavirus

William_S

Legg inn av William_S »

Maxus5 skrev: tor sep 22, 2022 9:24 am Ser flere nevner Spania her. Snakket akkurat med 2 stk som har vært der nylig på reise. Og joda her er det fortsatt munnbind. Munnbind på fly innad i Spania, på kollektivreiser, i taxi, inne på apotek og noen andre steder til. For alle over 6 år. Samtidig har spanske myndigheter klare anbefalinger om å bruke munnbind på konserter, offentlige steder med mye folk og familie-sammenkomster Og anbefaling til et folk som i over 2 år har levd med at en hake er like uvanlig i offentligheten som en penis blir fort oppfattet som et påbud. Så folk masker opp.

Planer om å få litt sol og varme denne vinteren? Spania er iallefall ikke være på førsteplass over dit man vil dra. Så lenge de driver dette tullet så kan de ha det så godt.
https://www.gov.uk/foreign-travel-advic ... oronavirus
Jeg skjønner ikke at det er land som fremdeles holder på med dette.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: tor sep 22, 2022 12:02 am
basillen skrev: ons sep 21, 2022 7:06 pm Noen som har nostalgi?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn

"Det er registrert 74 nye smittetilfeller siste døgn.

Dette er 6 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (68).

Dette er 13 tilfeller færre enn tirsdag forrige uke. (87)

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat.1 kommuner har stigende trend."
Uff angrer på at jeg daglig satt og oppdaterte dette på VGD. Men hadde fryktelig lite å gjøre på til mitt forsvar
Som Enhanced påpeker skal du ikke angre på dette. Tvert i mot synes jeg det var greit å få servert denne informasjonen av deg hver dag. For, som Enhanced også påpeker, så var det jo nettopp disse trendene som lå til grunn for tiltak og vedtak.

basillen

Legg inn av basillen »

Maxus5 skrev: tor sep 22, 2022 9:24 am Ser flere nevner Spania her. Snakket akkurat med 2 stk som har vært der nylig på reise. Og joda her er det fortsatt munnbind. Munnbind på fly innad i Spania, på kollektivreiser, i taxi, inne på apotek og noen andre steder til. For alle over 6 år. Samtidig har spanske myndigheter klare anbefalinger om å bruke munnbind på konserter, offentlige steder med mye folk og familie-sammenkomster Og anbefaling til et folk som i over 2 år har levd med at en hake er like uvanlig i offentligheten som en penis blir fort oppfattet som et påbud. Så folk masker opp.

Planer om å få litt sol og varme denne vinteren? Spania er iallefall ikke være på førsteplass over dit man vil dra. Så lenge de driver dette tullet så kan de ha det så godt.
https://www.gov.uk/foreign-travel-advic ... oronavirus
Og likevel har Spania hatt noen av de verste smitte- og dødstallene i hele Europa. Disse munnbindene må virkelig gjøre susen.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: tor sep 22, 2022 11:45 am
Maxus5 skrev: tor sep 22, 2022 9:24 am Ser flere nevner Spania her. Snakket akkurat med 2 stk som har vært der nylig på reise. Og joda her er det fortsatt munnbind. Munnbind på fly innad i Spania, på kollektivreiser, i taxi, inne på apotek og noen andre steder til. For alle over 6 år. Samtidig har spanske myndigheter klare anbefalinger om å bruke munnbind på konserter, offentlige steder med mye folk og familie-sammenkomster Og anbefaling til et folk som i over 2 år har levd med at en hake er like uvanlig i offentligheten som en penis blir fort oppfattet som et påbud. Så folk masker opp.

Planer om å få litt sol og varme denne vinteren? Spania er iallefall ikke være på førsteplass over dit man vil dra. Så lenge de driver dette tullet så kan de ha det så godt.
https://www.gov.uk/foreign-travel-advic ... oronavirus
Og likevel har Spania hatt noen av de verste smitte- og dødstallene i hele Europa. Disse munnbindene må virkelig gjøre susen.
Men kirruger og tannleger bruker munnbind. Derfor må det funke! Basta.

startelver

Legg inn av startelver »

Var munnbind i Malaga også når jeg var der i April. Blir nok ikke kvitt det med det første.

William_S

Legg inn av William_S »

Apropos Tyskland og munnbindregler. Man må bruke det på tbanen, toget og bussen, mens oktoberfesten i Munchen arrangeres som vanlig uten noe som helst form for munnbindpåbud. Skål folkens over logiske regler. Oktoberfest er nemlig verdens største ølfestival og pre pandemi tok 7 millioner besøkende turen innom. Altså man kan drikke seg dritings som man bare vil, men nåde en om man setter seg på tbanen uten munnbind.

William_S

Legg inn av William_S »


SirJames

Legg inn av SirJames »

William_S skrev: lør sep 24, 2022 1:25 pm På tide med full nedstenging?
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584
Stryker munnbindet mitt as we speak.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: lør sep 24, 2022 1:25 pm På tide med full nedstenging?
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584
Vi kan trakassere uvaksinerte og tiltaksmotstanderne i drøssevis på sosiale medier og sladre til lokalavisa, fazz og sertono vet garantert hvordan man går frem på mest effektiv måte her.

Fin høst vi får da..

William_S

Legg inn av William_S »

Hetfield skrev: lør sep 24, 2022 2:20 pm
William_S skrev: lør sep 24, 2022 1:25 pm På tide med full nedstenging?
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584
Vi kan trakassere uvaksinerte og tiltaksmotstanderne i drøssevis på sosiale medier og sladre til lokalavisa, fazz og sertono vet garantert hvordan man går frem på mest effektiv måte her.

Fin høst vi får da..
Altså om du er motstander av at puber og restaurant bør stenge er du alkoholiker (det uten å tenke over at bransjen sysselsetter rundt 16-17k bare i Oslo og vel alkoholikere flest drikker i det skjulte når ingen kan se dem).

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: lør sep 24, 2022 2:48 pm Altså om du er motstander av at puber og restaurant bør stenge er du alkoholiker (det uten å tenke over at bransjen sysselsetter rundt 16-17k bare i Oslo og vel alkoholikere flest drikker i det skjulte når ingen kan se dem).
Var plenty av alkoholikere her ifjor høst/jul da :lol:

Og innlegget mitt var et stikk som vanlig, for å hamre det inn hvem som hadde rett hele veien (Altså ikke sertono og deres likesinnede hvorav flere var svært nedlatende og usympatisk her inne ifjor imot flere som ikke ville ha sjenkestopp, de måtte klare seg uten fordi å ta seg en øl og møte andre mennesker ikke var så nøye for den psykiske helsa, og det var ikke liv laga for kultursektoren i Oslo som bare måtte legge ned)

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Jeg hører hva du sier, og er tildels enig i at det ikke bare er oppsider ved å gni salt i såret på de som ligger nede. Samtidig vil jeg, ihvertfall for min del, klargjøre at den kritikken/sinne/skadefryd jeg tidvis uttrykker mot tiltaksgjengen både her inne og IRL, ikke bare handler om "å ta igjen", men også om å holde temaet "varmt". Dette av to grunner. For det første fordi man aldri kan være sikker på at dette (les: uforholdsmessige, ulogiske og ikke medisinsk begrunnede tiltak) ikke vil blusse opp igjen når/hvis det kommer nye Covid-varianter. Selv om jeg er ganske sikker på at det ikke vil skje.

Men for det andre, og det er jo det viktigste, så er det viktig å holde dette friskt i minne til neste gang det bryter ut en pandemi i verden. Slik at man unngår at samme feil blir begått, at historien gjentar seg, noe empiri viser at den vil.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/

basillen

Legg inn av basillen »

bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Du har et godt poeng i at harsellering er en uting, og at dette ikke bør forekomme. Jeg har også forsøkt etter beste evne å unngå å drive med direkte personangrep, selv om fristelsen har vært stor fra tid til annen.

Samtidig tror jeg det er ganske få personer som innser hvor ufattelig nær vi faktisk var å rive ned hele fundamentet i samfunnet vårt basert på meningene enkelte debattanter her inne støttet. Særlig høsten 2021 da hetsen mot de uvaksinerte bare vokste, og man seriøst vurderte å utestenge denne gruppen fra store deler av samfunnet. Dette til tross for at vi for lengst visste at vaksinene hadde begrenset effekt i å forhindre smitte. Den stadig mer voldsomme bruken av regelrett hatretorikk som ble rettet mot denne gruppen var, for meg, skremmende å være vitne til. Særlig ettersom den overhodet ikke hadde noen vitenskapelige forankring. Noen av de kloke hodene i FHI var klokkeklare på at vaksinepass ikke ville ha noen reell effekt, men tsunamien av hatretorikk bare fortsatte å vokse. Politikere, journalister og akademikere fyrte hverandre, og befolkningen, opp til et direkte farlig nivå. For å si det slik - høsten 2021 gav meg mye mer forståelse for de mekanismene som ligger bak stygge hendelser vi har vært vitne til i historien enn noen historiebok har gjort. Jeg husker godt at ordføreren i Tromsø nærmest klødde i fingrene etter å innføre vaksinepass, og nesten så ut som at han gledet seg som en unge på julaften til å innføre medisinsk segregering.

Vi var virkelig på kanten av stupet.

Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:30 pm Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/
Så og si ingen her inne har benektet at Covid-19 har vært et farlig virus som har tatt livet av mange mennesker.

Dette endrer imidlertid likevel ikke på at mye av det vi har holdt på med de siste årene har hatt null forankring i vitenskap og logikk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:46 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:30 pm Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/
Så og si ingen her inne har benektet at Covid-19 har vært et farlig virus som har tatt livet av mange mennesker.

Dette endrer imidlertid likevel ikke på at mye av det vi har holdt på med de siste årene har hatt null forankring i vitenskap og logikk.
På enkelte ting ja. Men det funker jo såpass bra at man knapt har hatt influensa på to år, skjerming og isolering er ikke noe nytt.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:53 pm
basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:46 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:30 pm Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/
Så og si ingen her inne har benektet at Covid-19 har vært et farlig virus som har tatt livet av mange mennesker.

Dette endrer imidlertid likevel ikke på at mye av det vi har holdt på med de siste årene har hatt null forankring i vitenskap og logikk.
På enkelte ting ja. Men det funker jo såpass bra at man knapt har hatt influensa på to år, skjerming og isolering er ikke noe nytt.
Noe av det vi har holdt på med har funket.

Mye av det vi har holdt på med har ikke funket.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»