Generell diskusjon om corona

Låst
basillen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av basillen »

Harduetforslag skrev: fre jul 23, 2021 4:16 pm
Jeg pleier alltid gå med kondom, utgave knudrete, fordi det rett og slett er en pirrende følelse.

Ref munnbind så kan de vel bruke det om de så ønsker, meningsløst eller ei.

Blir ikke mer meningsløst enn det var i Dubai, munnbind og 47 grader, man gjør ikke annet enn å svette det ut og så suge det inn i kjeften
Ja, altså, for min del er det helt greit om folk vil gå med munnbind. Det jeg reagerer på er de som nå kommer ut i media og "argumenterer" for at det fremdeles er behov for at vi alle skal gjøre det.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

basillen skrev: fre jul 23, 2021 4:27 pm
Harduetforslag skrev: fre jul 23, 2021 4:16 pm
Jeg pleier alltid gå med kondom, utgave knudrete, fordi det rett og slett er en pirrende følelse.

Ref munnbind så kan de vel bruke det om de så ønsker, meningsløst eller ei.

Blir ikke mer meningsløst enn det var i Dubai, munnbind og 47 grader, man gjør ikke annet enn å svette det ut og så suge det inn i kjeften
Ja, altså, for min del er det helt greit om folk vil gå med munnbind. Det jeg reagerer på er de som nå kommer ut i media og "argumenterer" for at det fremdeles er behov for at vi alle skal gjøre det.
De kan jo, i teorien, fortsatt:

- bli smittet og bli syk
- smitte andre selv om de selv ikke blir syk

Det er, i utgangspunktet, en liten pris å betale.

Men for all del, når smittetrykket er lavt så gir jeg beng

GeirF

Legg inn av GeirF »

Mulig jeg jeg gjør feil her nå, men finner ikke noe annet sted å poste en artikkel jeg nettopp har postet på Document.

https://www.document.no/2021/07/23/nok- ... mmisjonen/

Kommentarer blir verdsatt, selvsagt!

Taururu

Legg inn av Taururu »

Er vel bare påbudt med munnbind på kollektivt og taxi her i Oslo. Uansett få som bruker det på bussen. Smittetallene har holdt seg lavt i Oslo i takt med gjenåpning og vaksinering. Det tyder ihvertfall på at vaksinering fungerer, også med en dose hos unge voksne

startelver

Legg inn av startelver »

Har ikke tatt noen sprøyte enda, må vel tvinge meg til det snart. Har lyst på en dansketur.

Taururu

Legg inn av Taururu »

LittleSteven skrev: fre jul 23, 2021 6:18 pm
Taururu skrev: fre jul 23, 2021 6:11 pm Er vel bare påbudt med munnbind på kollektivt og taxi her i Oslo. Uansett få som bruker det på bussen. Smittetallene har holdt seg lavt i Oslo i takt med gjenåpning og vaksinering. Det tyder ihvertfall på at vaksinering fungerer, også med en dose hos unge voksne
Nå har ikke jeg vært i Oslo på noen uker, så kan godt hende det har vært en endring der siden da. Men generelt syntes jeg Oslo-folk var vel skvetne i juni. Dessuten er lakmustesten fra november-mars, slik som i fjor, på i hvor stor grad byrådet og Oslo-folk klarer å holde hodet kaldt.

Jeg personlig fikk første dose fredag 2. juli, så med mindre jeg har blitt smittet de siste dagene, er jeg nå relativt godt beskyttet og kommer til å leve helt normalt når ferien er over 1. august (tilbake til kontoret, svømming, sosialt, dating, osv). Og kommer til å kjempe med nebb og klør for å få lov å slippe hjemmekontor ved en evt. ny lockdown av Raymond "ække så fali" Johansen.
Skulle fungere bra på tre uker. Har jo god virkning etter allerede 10-14 dager

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

basillen skrev: fre jul 23, 2021 3:26 pm Så etter at vgd nå åpenbart har valgt "suicide-by-redesign" er det på tide å finne et nytt hjem for coronadiskusjoner. Opprettet akkurat en konto på diskusjon.no før jeg så ble pekt videre hit. Og det var jo kjekt å se mange gamle kjenninger her! Så kanskje det er her kampen videre bør føres?

Forresten - bare for å gjøre innlegget litt relevant i henhold til tema - så var det jo selvsagt ikke overraskende å se at nå som smitten har økt litt på her i Bergen så kom munnbindtrollene ut av hulene sine umiddelbart med innlegg i BT: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/m1ew ... -igjen-naa og https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/zrkj ... falt-igjen. Disse skapningene har åpenbart enda ikke skjønt FHI sine retningslinjer for når munnbind er et fornuftig tiltak. Ei heller greier de å lese smittetall i kontekst. Av de nye smittetallene som er registrert den siste uken har gjerne mellom ett og fem tilfeller ukjent smittevei hver dag. Og dette i en by på nesten 300000 mennesker. Likevel skal dette da tilsi at vi bør ta på oss munnbindene igjen i butikker - en arena hvor altså smitte beviselig forekommer uhyre sjeldent, hvis i det hele tatt. I tillegg til at man nå her i byen har tilbudt alle over 18 år minst en vaksinedose.

Det meste tullete opp i dette her er at de fleste av de jeg nå ser gå med munnbind åpenbart er personer som er fullvaksinerte basert på alder. Å gå med med munnbind som fullvaksinert på butikken med det smittetallet vi har her i Bergen nå er omtrent som å gå med kondom på bussen for å unngå å gjøre kvinnelige medpassasjerer gravide.
Kjekt at du fant veien hit.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ja, veldig kjekt at Basillen er her også. Men er William, mrk85 (eller noe sånt), danielkr eller sandaas her enda?

Toreinar1986

Legg inn av Toreinar1986 »

Daniel har vel registrert bruker, men er mest aktiv på Godset-tråden på Diskusjon.no, William er kun på diskusjon tror jeg. Prøvde å få sendt ham PM der, men hadde tydeligvis for fersk bruker til å sende PM.

Sandaas og resten av tiltaks og regjeringsstøtte-gjengen har jeg knapt sett noe til og de trengs jo for å få litt fyr i denne diskusjonen.

sildetann

Legg inn av sildetann »

basillen skrev: fre jul 23, 2021 3:26 pmDet meste tullete opp i dette her er at de fleste av de jeg nå ser gå med munnbind åpenbart er personer som er fullvaksinerte basert på alder. Å gå med med munnbind som fullvaksinert på butikken med det smittetallet vi har her i Bergen nå er omtrent som å gå med kondom på bussen for å unngå å gjøre kvinnelige medpassasjerer gravide.
Jeg synes ikke andre trenger å legge så mye energi i andres bruk av munnbind. En kjenner ikke bakgrunnen for at folk tar de valgene de gjør. Kanskje har det eldre, fullvaksinerte paret en ser i butikken med munnbind mistet en venn eller kjent sykdommen nærmere på kroppen enn oss, skjønner godt at det tar tid for frykten og slippe taket. Et annet eksempel, kona er gravid og får ikke vaksine foreløpig, mens jeg har fått første dose. Vi kjenner ikke konsekvensene for kropp og baby dersom fruen skulle bli smittet av delta-varianten, så vi holder avstand og bruker munnbind i offentlig rom. Så får turistene fra bygdenorge heller sitte der å skule på oss når de ser oss med munnbind på trikken.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Toreinar1986 skrev: fre jul 23, 2021 9:07 pm Daniel har vel registrert bruker, men er mest aktiv på Godset-tråden på Diskusjon.no, William er kun på diskusjon tror jeg. Prøvde å få sendt ham PM der, men hadde tydeligvis for fersk bruker til å sende PM.

Sandaas og resten av tiltaks og regjeringsstøtte-gjengen har jeg knapt sett noe til og de trengs jo for å få litt fyr i denne diskusjonen.
Er noen tunge navn der. Har jo Pogba også.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Dette forumet blir ikke komplett før MacanT kommer og sier ‘Zzzzzzzz’ annenhver side.

Champis

Legg inn av Champis »

basillen skrev: fre jul 23, 2021 4:26 pm Meanwhile viser nye data fra Office of National Statistics i UK at Covid-19 kun var den 26. hyppigste dødsårsaken i UK i juni! Covid-19 utgjorde færre enn 1% av alle dødsfall (https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... -June.html).

Likevel er man altså fremdeles helt hysterisk med tanke på å åpne opp i UK, og det snakkes nå seriøst om å innføre krav om vaksinepass på omtrent alt som eksisterer av offentlige arenaer. Dommedagsprofetene er ute og advarer som aldri før og man lammer også hele økonomien med å sette hundretusener i karantene.

Dette er seriøst helt latterlig nå.
Jepp, det er helt latterlig blitt! Nå må alle som skal inn på fotballstadioner i England vaksineres innen oktober, spillere/støtteapparat også! Jeg er for vaksinering, men ikke tvang.

Champis

Legg inn av Champis »

sildetann skrev: fre jul 23, 2021 9:12 pm
basillen skrev: fre jul 23, 2021 3:26 pmDet meste tullete opp i dette her er at de fleste av de jeg nå ser gå med munnbind åpenbart er personer som er fullvaksinerte basert på alder. Å gå med med munnbind som fullvaksinert på butikken med det smittetallet vi har her i Bergen nå er omtrent som å gå med kondom på bussen for å unngå å gjøre kvinnelige medpassasjerer gravide.
Jeg synes ikke andre trenger å legge så mye energi i andres bruk av munnbind. En kjenner ikke bakgrunnen for at folk tar de valgene de gjør. Kanskje har det eldre, fullvaksinerte paret en ser i butikken med munnbind mistet en venn eller kjent sykdommen nærmere på kroppen enn oss, skjønner godt at det tar tid for frykten og slippe taket. Et annet eksempel, kona er gravid og får ikke vaksine foreløpig, mens jeg har fått første dose. Vi kjenner ikke konsekvensene for kropp og baby dersom fruen skulle bli smittet av delta-varianten, så vi holder avstand og bruker munnbind i offentlig rom. Så får turistene fra bygdenorge heller sitte der å skule på oss når de ser oss med munnbind på trikken.
Det er jeg i og for seg enig i. Men som Basillen sier - det som er irriterende, er alle de som uttrykker seg i offentligheten og mener at alle andre bør gå med munnbind.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Mitch McConnell snakker om nye lockdowns til høsten om vaksineringen ikke blir en suksess.


SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Knaxern skrev: lør jul 24, 2021 2:04 am Mitch McConnell snakker om nye lockdowns til høsten om vaksineringen ikke blir en suksess.

Han får vel neppe de fleste republikanerne i ryggen av å si slikt, så en kan jo lure på hvem han prøver å appellere til. Lockdown har aldri vært effektivt, og desto mindre nå som de aller fleste i de såkalte risikogruppene er vaksinert.

For øvrig hyggelig å se deg igjen, Knaxern.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Ser Nakstad er bekymret for smitteutviklingen i Storbritannia.

Jeg tror nok EM må ta det meste av skylden for det. I Norge begynner vi å få en så stor vaksineringsgrad i befolkningen og vi bor relativt spredt utenom sentrale østlandet (hvor så og si alle vokse har fått minst en dose) og bør unngå den store smittespredningen av den grunn.

Når det gjelder Deltavarianten, så får vi håpe nye varianter blir mildere. Trodde det en vanlig utvikling for viruser

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

LittleSteven skrev: fre jul 23, 2021 6:02 pm Noen som vet om HNilsen, Deila, Colombus3, daniekr, pfrog567, Enhanced, JonhTiger67, zetta, Romlingane, osv. er klar over dette forumet og/eller noen som kjenner de privat? Hadde vært bra å få samme kok her.
8-)

Kristian Rødland fra FHI postet noe ganske oppsiktsvekkende på Twitter her om dagen:

https://twitter.com/KRdland/status/1417937142148386817

Der han rett og slett uttrykker bekymring for det som vel hele verden driver på med nå, at positiv PCR-test = syk, og han gir uttrykk for at FHI / han har "gitt opp" å formidle dette videre til de som styrer og bestemmer. Han skriver nesten rett ut av en PCR-test kan nesten vise hva som helst, og at det er tydeligvis "andre mekanismer som styrer tiltakene".

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Enhanced skrev: lør jul 24, 2021 11:43 am
LittleSteven skrev: fre jul 23, 2021 6:02 pm Noen som vet om HNilsen, Deila, Colombus3, daniekr, pfrog567, Enhanced, JonhTiger67, zetta, Romlingane, osv. er klar over dette forumet og/eller noen som kjenner de privat? Hadde vært bra å få samme kok her.
8-)

Kristian Rødland fra FHI postet noe ganske oppsiktsvekkende på Twitter her om dagen:

https://twitter.com/KRdland/status/1417937142148386817

Der han rett og slett uttrykker bekymring for det som vel hele verden driver på med nå, at positiv PCR-test = syk, og han gir uttrykk for at FHI / han har "gitt opp" å formidle dette videre til de som styrer og bestemmer. Han skriver nesten rett ut av en PCR-test kan nesten vise hva som helst, og at det er tydeligvis "andre mekanismer som styrer tiltakene".
FHI har eksempelvis hele veien sagt at en positiv PCR test hos en vaksinert person uten symptomer per definisjon ikke er «sykdom», selv om de er smittet. Dette er personer som hverken i noen særlig grad kan smitte videre eller blir noen belastning for samfunnet mtp. behandling etc. Men allikevel leser vi et slikt smittetilfelle 1:1 med et hvilket som helst annet, og det gir ikke mening. Aavitsland sa akkurat det samme for en tid tilbake, at FHI ikke definerer en vaksinert person med positiv test og uten symptomer som syk. Altså har ikke denne personen Covid-19. Det var jo også mye prat om dette med positiv test hos de med gjennomgått sykdom både uker og måneder i etterkant. Vi er vel der snart at ikke vi kan henge oss opp i disse smittetallene, og at PCR tester utelukkende må brukes i sammenheng med de som blir veldig syke og trenger behandling (f.eks skille Covid fra influensa).
Sist redigert av Funkhouser den lør jul 24, 2021 11:59 am, redigert 2 ganger totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Enhanced skrev: lør jul 24, 2021 11:43 am
LittleSteven skrev: fre jul 23, 2021 6:02 pm Noen som vet om HNilsen, Deila, Colombus3, daniekr, pfrog567, Enhanced, JonhTiger67, zetta, Romlingane, osv. er klar over dette forumet og/eller noen som kjenner de privat? Hadde vært bra å få samme kok her.
8-)

Kristian Rødland fra FHI postet noe ganske oppsiktsvekkende på Twitter her om dagen:

https://twitter.com/KRdland/status/1417937142148386817

Der han rett og slett uttrykker bekymring for det som vel hele verden driver på med nå, at positiv PCR-test = syk, og han gir uttrykk for at FHI / han har "gitt opp" å formidle dette videre til de som styrer og bestemmer. Han skriver nesten rett ut av en PCR-test kan nesten vise hva som helst, og at det er tydeligvis "andre mekanismer som styrer tiltakene".
Har den nå blitt fjernet? Eller er det bare jeg som ikke kommer inn via lenken?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Chromeback skrev: lør jul 24, 2021 11:57 am
Enhanced skrev: lør jul 24, 2021 11:43 am
LittleSteven skrev: fre jul 23, 2021 6:02 pm Noen som vet om HNilsen, Deila, Colombus3, daniekr, pfrog567, Enhanced, JonhTiger67, zetta, Romlingane, osv. er klar over dette forumet og/eller noen som kjenner de privat? Hadde vært bra å få samme kok her.
8-)

Kristian Rødland fra FHI postet noe ganske oppsiktsvekkende på Twitter her om dagen:

https://twitter.com/KRdland/status/1417937142148386817

Der han rett og slett uttrykker bekymring for det som vel hele verden driver på med nå, at positiv PCR-test = syk, og han gir uttrykk for at FHI / han har "gitt opp" å formidle dette videre til de som styrer og bestemmer. Han skriver nesten rett ut av en PCR-test kan nesten vise hva som helst, og at det er tydeligvis "andre mekanismer som styrer tiltakene".
Har den nå blitt fjernet? Eller er det bare jeg som ikke kommer inn via lenken?
Jeg kom inn, men på svaret, ikke selve posten - før jeg trykket på svaret så hele tråden kom opp.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Ikke overraskende blir det smitteboom i USA med Delta. I Florida nærmer de seg en all time high i antall innlagte under pandemien i følge denne artikkelen:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/L1 ... vaksinerte

Hvis viljen var der kunne vel alle i USA vært fullvaksinert både 1 og 2 ganger, men realiteten er slik at Norge vel går forbi de allerede neste måned. Denne vaksineskepsisen vet vi jo råder i mange europeiske land også, og det er vanskelig å se for deg at vi når noen form for normal på verdensbasis før langt ut i 2022 - om ikke 2023.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 12:20 pm Hvis viljen var der kunne vel alle i USA vært fullvaksinert både 1 og 2 ganger,
Hvordan da? Hvilken "vilje"?
Viljen til å tvangsvaksinere? En slik makt har ikke de føderale myndighetene. Det finnes presedens for at statlige myndigheter kan gjøre vaksiner obligatorisk, men det er neppe et populært tiltak selv i demokratiske stater. Selv om jeg selv er 100% for vaksinen, så finnes det allikevel rasjonelle grunner folk har for å ikke ta den.

basillen

Legg inn av basillen »

Island stenger nå delvis ned igjen grunnet økning i smittetilfeller. Dette til tross for at 90% (!) av alle innbyggere over 16 år har fått tilbud om minst én vaksinedose. (https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd ... -om-korona)

Når skal dette egentlig ta slutt? Når kommer folk til å faktisk akseptere at dette viruset vil være med oss for alltid? Når vil folk innse at omtrent samtlige av oss kommer til å få viruset på et eller annet tidspunkt og at dette er enste måten vi kan oppnå kryssimmunitet på? Når skal folk innse at vi faktisk akseptere at viruset fra tid til annen vil ta liv? Hvorfor er man så inn i granskauen besatt over å forhindre at noen skal dø av Covid-19 at man er villig til å bryte både grunnlover og menneskerettighetslover for å oppnå dette målet, mens man samtidig aksepterer hundrevis av andre farer i tilværelsen som kan føre til dødsfall?

Det som skjer på Island nå er faktisk dypt deprimerende og foruroligende.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 2:33 pm
Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 12:20 pm Hvis viljen var der kunne vel alle i USA vært fullvaksinert både 1 og 2 ganger,
Hvordan da? Hvilken "vilje"?
Viljen til å tvangsvaksinere? En slik makt har ikke de føderale myndighetene. Det finnes presedens for at statlige myndigheter kan gjøre vaksiner obligatorisk, men det er neppe et populært tiltak selv i demokratiske stater. Selv om jeg selv er 100% for vaksinen, så finnes det allikevel rasjonelle grunner folk har for å ikke ta den.
Vilje hos folket til å la seg vaksinere. Det forstod du nok hvis du ville.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

basillen skrev: lør jul 24, 2021 4:05 pm Island stenger nå delvis ned igjen grunnet økning i smittetilfeller. Dette til tross for at 90% (!) av alle innbyggere over 16 år har fått tilbud om minst én vaksinedose. (https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd ... -om-korona)

Når skal dette egentlig ta slutt? Når kommer folk til å faktisk akseptere at dette viruset vil være med oss for alltid? Når vil folk innse at omtrent samtlige av oss kommer til å få viruset på et eller annet tidspunkt og at dette er enste måten vi kan oppnå kryssimmunitet på? Når skal folk innse at vi faktisk akseptere at viruset fra tid til annen vil ta liv? Hvorfor er man så inn i granskauen besatt over å forhindre at noen skal dø av Covid-19 at man er villig til å bryte både grunnlover og menneskerettighetslover for å oppnå dette målet, mens man samtidig aksepterer hundrevis av andre farer i tilværelsen som kan føre til dødsfall?

Det som skjer på Island nå er faktisk dypt deprimerende og foruroligende.
Med så høy vaksinedekning burde de kunne tolerere smitten, ja.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 2:33 pm
Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 12:20 pm Hvis viljen var der kunne vel alle i USA vært fullvaksinert både 1 og 2 ganger,
Hvordan da? Hvilken "vilje"?
Viljen til å tvangsvaksinere? En slik makt har ikke de føderale myndighetene. Det finnes presedens for at statlige myndigheter kan gjøre vaksiner obligatorisk, men det er neppe et populært tiltak selv i demokratiske stater. Selv om jeg selv er 100% for vaksinen, så finnes det allikevel rasjonelle grunner folk har for å ikke ta den.
Du er passe naiv hvis du tror det er særlig mange rasjonelle grunner bak antivaxx-bevegelsen i USA.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 4:18 pm
SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 2:33 pm
Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 12:20 pm Hvis viljen var der kunne vel alle i USA vært fullvaksinert både 1 og 2 ganger,
Hvordan da? Hvilken "vilje"?
Viljen til å tvangsvaksinere? En slik makt har ikke de føderale myndighetene. Det finnes presedens for at statlige myndigheter kan gjøre vaksiner obligatorisk, men det er neppe et populært tiltak selv i demokratiske stater. Selv om jeg selv er 100% for vaksinen, så finnes det allikevel rasjonelle grunner folk har for å ikke ta den.
Du er passe naiv hvis du tror det er særlig mange rasjonelle grunner bak antivaxx-bevegelsen i USA.
Hva slags debatt forsøker du å legge opp til når du umiddelbart kaller meg naiv? Hvis intensjonen din er å være spydig og usaklig til enhver tid, så si fra nå sånn at jeg slipper å sløse vekk tiden min.

Dersom jeg er "naiv" vil jeg heller si at du er i overkant simplistisk dersom du tror at "antivaxx-bevegelsen" er den eneste årsaken til at ikke alle er vaksinert enda. For eksempel så er det fortsatt 1/3 av helsearbeidere i ultraliberale New York som ikke er vaksinerte. Er det også pga antivaxx-bevegelsen? De demografiske gruppene som er mest skeptisk til vaksinene er afro-amerikanere og latinos, tilfeldigvis også de som har minst sannsynlighet for å stemme republikansk.

Til syvende og sist handler det om risikovurdering. Det kan jo tenkes at det finnes folk i 20-årene som ikke er vaksinemotstandere, men som allikevel ikke ser behovet for vaksine. De vet kanskje at Covid etter all sannsynlighet ikke vil gjøre dem syke, langt mindre livstruende syke, og at de heller i så fall vil ha bedre immunitet gjennom å bli smittet enn å ta vaksinen. Det finnes kanskje også de som bor i svært rurale områder hvor nærmeste nabo er 2km unna, som ikke helt ser behovet.

Forresten, når jeg sier at "jeg støtter vaksinen 100%, men..." så mener jeg akkurat det jeg sier. Jeg vil ha meg frabedt at du forsøker å sette meg i bås med konspirasjonsteoretikere og annet ræl.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Toreinar1986 skrev: fre jul 23, 2021 9:07 pm Daniel har vel registrert bruker, men er mest aktiv på Godset-tråden på Diskusjon.no, William er kun på diskusjon tror jeg. Prøvde å få sendt ham PM der, men hadde tydeligvis for fersk bruker til å sende PM.

Sandaas og resten av tiltaks og regjeringsstøtte-gjengen har jeg knapt sett noe til og de trengs jo for å få litt fyr i denne diskusjonen.
Jeg er her, Så skal prøve å nøste opp litt varianter og dommedagsprofetier til dere. Menneh...fint vær ute enda, så dere får vente litt.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 4:44 pm
Funkhouser skrev: lør jul 24, 2021 4:18 pm
SlimWhitman skrev: lør jul 24, 2021 2:33 pm

Hvordan da? Hvilken "vilje"?
Viljen til å tvangsvaksinere? En slik makt har ikke de føderale myndighetene. Det finnes presedens for at statlige myndigheter kan gjøre vaksiner obligatorisk, men det er neppe et populært tiltak selv i demokratiske stater. Selv om jeg selv er 100% for vaksinen, så finnes det allikevel rasjonelle grunner folk har for å ikke ta den.
Du er passe naiv hvis du tror det er særlig mange rasjonelle grunner bak antivaxx-bevegelsen i USA.
Hva slags debatt forsøker du å legge opp til når du umiddelbart kaller meg naiv? Hvis intensjonen din er å være spydig og usaklig til enhver tid, så si fra nå sånn at jeg slipper å sløse vekk tiden min.

Dersom jeg er "naiv" vil jeg heller si at du er i overkant simplistisk dersom du tror at "antivaxx-bevegelsen" er den eneste årsaken til at ikke alle er vaksinert enda. For eksempel så er det fortsatt 1/3 av helsearbeidere i ultraliberale New York som ikke er vaksinerte. Er det også pga antivaxx-bevegelsen? De demografiske gruppene som er mest skeptisk til vaksinene er afro-amerikanere og latinos, tilfeldigvis også de som har minst sannsynlighet for å stemme republikansk.

Til syvende og sist handler det om risikovurdering. Det kan jo tenkes at det finnes folk i 20-årene som ikke er vaksinemotstandere, men som allikevel ikke ser behovet for vaksine. De vet kanskje at Covid etter all sannsynlighet ikke vil gjøre dem syke, langt mindre livstruende syke, og at de heller i så fall vil ha bedre immunitet gjennom å bli smittet enn å ta vaksinen. Det finnes kanskje også de som bor i svært rurale områder hvor nærmeste nabo er 2km unna, som ikke helt ser behovet.

Forresten, når jeg sier at "jeg støtter vaksinen 100%, men..." så mener jeg akkurat det jeg sier. Jeg vil ha meg frabedt at du forsøker å sette meg i bås med konspirasjonsteoretikere og annet ræl.
Du er klar over at du to ganger på kort tid har svart meg på en ganske antagonistisk måte hvor du åpenbart ikke har forstått det jeg skriver, alternativt tolker det i verste mening? Hysterisk at du nå griner over at jeg "er spydig". Jeg har null interesse av å debattere med deg mtp. måten du svarer på.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»