Generell diskusjon om corona

Låst
oddvar_kjempebra

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Replikk skrev: tir jan 18, 2022 1:39 pm "Regeringen ändrar reglerna för inresande
Sverige går tillbaka till inreserestriktionerna som gällde före den 28 december 2021, har regeringen beslutat i dag efter förslag rån Folkhälsomyndigheten.
Det särskilda kravet på negativt covidtest utfört inom 48 timmar före inresa slopas därmed. Ändringarna börjar gälla den 21 januari.
Folkhälsomyndigheten bedömer att testkravet inte längre är en proportionerlig åtgärd och att resenärer inte längre anses utgöra en särskild risk för att påverka spridningen av omikron i Sverige, skriver regeringen i ett pressmeddelande."

Sverige endrer på tiltakene før den først oppsatte tiden er utløpt. Der har Norge noe å lære :)
Det er jo dette jeg har sagt i lang tid nå. Innreiserestriksjoner er helt meningsløst når man har høy smitte i alle land.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Fra kilde i Spania:

Grunnen til at Spania har sagt at de vil nedskalere pandemihåndteringen og behandle c19 som influensa, er pga. stor misnøye i befolkningen. Sentrale myndigheter i Madrid frykter at folket vil gå amok.

Det sosiale limet i spania var allerede tynnslitt med Katalonia og Baskerland. Mer ustabilitet nå og landet går inn i borgerkrig.

Det er lynsjestemning i det spanske samfunnet. Hundretusener har mistet jobb, sparepenger, og hjem pga lockdown. Spanjolene er ute etter blod.

Centrist

Legg inn av Centrist »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm Storbritannia vurderer nå å droppe alt av restriksjoner i de nærmeste dagene. De eneste unntakene er at man må isolere seg i fem dager dersom man får påvist viruset, samt at man må teste seg ved internasjonal reisevirksomhet. Ellers skal visstnok alt annet av restriksjoner og tiltak fjernes, bl.a. munnbind, vaksinepass, avstandsrestriksjoner og hele pakken:

https://www.express.co.uk/news/politics ... is-johnson
Per nå har de vel regler om å ha negativ test når man ankommer samt teste seg når man ankommer. I tillegg har man jo dette tullet på Gardermoen, men som sikkert er lett å komme seg unna. Virker som det er lett å komme seg unna testing i England også. Ser bra ut for ny tur dette!

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Nå begynner selv Guldvog å få troen på at sykehusene ikke skal kollapse av denne voldsomme omikronbølgen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... klarer-det

Tilsynelatende litt mer usikker på om kommunene vil takle det.

Sykt at han tror at det vil være 3-400 koronapasienter innlagt på intensiven samtidig. Jeg vet at han baserer seg på modelleringer fra FHI, men kom igjen da. En femdobling?

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 1:44 pm
basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm
-The Sunday Express learnt that the Prime Minister had already been handed an ultimatum before Christmas by senior Conservative backbenchers that he would face a leadership vote of confidence if he tried to bring in more restrictions.

Her ser vi altså politisk press og ikke en automatisk godkjennelse av helsemyndighetenes anbefalinger. Er ikke noen stor fan av denne regjeringen, men det er godt å se at det er parlamentet som har det siste ord i saken.
Her roter du. "leadership vote of confidence" er en sak innen Toryene, ikke i parlamentet. Det er altså en intern Tory-strid om å være leder i partiet det handler om.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

virrvarr skrev: tir jan 18, 2022 2:03 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 1:44 pm
basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm
-The Sunday Express learnt that the Prime Minister had already been handed an ultimatum before Christmas by senior Conservative backbenchers that he would face a leadership vote of confidence if he tried to bring in more restrictions.

Her ser vi altså politisk press og ikke en automatisk godkjennelse av helsemyndighetenes anbefalinger. Er ikke noen stor fan av denne regjeringen, men det er godt å se at det er parlamentet som har det siste ord i saken.
Her roter du. "leadership vote of confidence" er en sak innen Toryene, ikke i parlamentet. Det er altså en intern Tory-strid om å være leder i partiet det handler om.
Backbenchere er medlemmer av Parlamentet. Det er deres press på Boris som gjør at tiltakene blir fjernet. Det var det jeg mente. Men jeg ser at det ble litt feil formulert ja.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir jan 18, 2022 2:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 12:15 pm Forstår ikke det problemet folk i tråden har imot at det er kjøpt inn mange hurtigtester, det er jo utelukkende positivt for alle? Man slipper karantene ved å kunne teste seg, man kan selv teste seg hjemme i ro og mak hvis man mistenker noe istedet for å måtte dra seg til nærmeste testestasjon og man slipper trykk på testestasjoner.
Hva er egentlig problemet?
Poenger er vel først og fremst at det ikke gir mening å teste seg og man, særlig nå med Omikron, bør tilbake til en verden der man lever som normalt men holder seg hjemme hvis man er syk, noe de fleste naturlig gjør uansett. Test bør vel i utgangspunktet kun være nødvendig på sykehus, hvis det å vite infeksjonsstatus har en betydning for behandlingsforløpet.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Enhanced skrev: tir jan 18, 2022 2:07 pm
Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 12:15 pm Forstår ikke det problemet folk i tråden har imot at det er kjøpt inn mange hurtigtester, det er jo utelukkende positivt for alle? Man slipper karantene ved å kunne teste seg, man kan selv teste seg hjemme i ro og mak hvis man mistenker noe istedet for å måtte dra seg til nærmeste testestasjon og man slipper trykk på testestasjoner.
Hva er egentlig problemet?
Poenger er vel først og fremst at det ikke gir mening å teste seg og man, særlig nå med Omikron, bør tilbake til en verden der man lever som normalt men holder seg hjemme hvis man er syk, noe de fleste naturlig gjør uansett. Test bør vel i utgangspunktet kun være nødvendig på sykehus, hvis det å vite infeksjonsstatus har en betydning for behandlingsforløpet.
Det er mange som argumenterer for det. "Screening" av sykdommer uten at det er nødvendig er hverken normalt eller særlig hensiktsmessig, det gir bare masse ekstra utfordringer. Dette har vært tatt opp f.eks av folk i FHI lenge og det er en god grunn til at man ikke gjør det med andre sykdommer. Man tester f.eks ikke på dette viset mot influensa, men i en sesong eller ved mistanke tester man selvfølgelig på sykehus hvis det kan ha betydning for isolasjon og for behandling av den syke.

Jeg tenker det gir mening ut Omikron-forløpet for å ha god kontroll på utviklingen, så bør det legges bort og forbeholdes til behandling på sykehus. Det tipper jeg også er planen.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 2:07 pm
virrvarr skrev: tir jan 18, 2022 2:03 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 1:44 pm

Her roter du. "leadership vote of confidence" er en sak innen Toryene, ikke i parlamentet. Det er altså en intern Tory-strid om å være leder i partiet det handler om.
Backbenchere er medlemmer av Parlamentet. Det er deres press på Boris som gjør at tiltakene blir fjernet. Det var det jeg mente. Men jeg ser at det ble litt feil formulert ja.
Lederne velges av partiets medelemmer av Parlamentet, både for labour og toryene, og disse er også de eneste som kan vippe lederen av pinnen, men det har ingenting med parlamentet som institusjon å gjøre..

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom og død.
Bilde

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

TWU skrev: tir jan 18, 2022 1:44 pm
basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm Storbritannia vurderer nå å droppe alt av restriksjoner i de nærmeste dagene. De eneste unntakene er at man må isolere seg i fem dager dersom man får påvist viruset, samt at man må teste seg ved internasjonal reisevirksomhet. Ellers skal visstnok alt annet av restriksjoner og tiltak fjernes, bl.a. munnbind, vaksinepass, avstandsrestriksjoner og hele pakken:

https://www.express.co.uk/news/politics ... is-johnson
Nå er jo England kommet seg over sin bølge da, riktignok fordi de nettopp ikke hadde så strenge restriksjoner.

Men for tidlig å si, vet ikke nok, plutselig kan haugevis av folk bli innlagt, alt det der..
Det er bare å glede seg til vi får servert at vi ikke kan fjerne restriksjone enda fordi vi har hatt for få smittede... Da er komedien komplett !

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 2:15 pm
Vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom og død.
Bilde
Hva var poenget?

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Funkhouser skrev: tir jan 18, 2022 2:20 pm Hva var poenget?
Trygg og effektiv. Husk å booke dose 3.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 2:21 pm
Funkhouser skrev: tir jan 18, 2022 2:20 pm Hva var poenget?
Trygg og effektiv. Husk å booke dose 3.
Det vet jeg jo.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 6:09 am
Garindan skrev: tir jan 18, 2022 5:32 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Kunne ikke falle meg inn å teste meg for influensa eller forkjølelse, så hvorfor skulle jeg teste meg for corona, og spesielt omikron? Har selvsagt heller ikke lyst til å bidra til å "booste" coronastatistikken.
Snakker om antistoff-test for å se om du har hatt covid tidligere; ikke for å se om du har det NÅ. Selvfølgelig spør jeg ikke hvor man få PCR-tester haha; den skiten slenger de jo etter folk for for alle som ikke lever under en steing og det gjør jeg jo ikke. Nei, jeg snakker om antistoff-test som viser om man HAR HATT corona, slik at jeg dermed har bevis på at jeg har hatt det tidligere og ikke trenger noen forbanna tredjedose. Jeg har skjønt at man kan få det på privatklinikker, men kun der?

Og til deg: nå var det et spesifikt spørsmål så du behøver ikke å svare om du ikke har noen svar på det jeg faktisk etterspør. Det var ikke deg jeg spurte for å si det sånn. Ja, jeg tar heller ikke disse PCR-testene, det skal jeg love deg men nå var det heller ikke det jeg spurte om. Hva med å lese før du svarer?
Du sa da ikke at antistofftest var for å teste om man noen gang har hatt sykdommen. Sånn jeg forstod det så er den vanlige måten å teste etter sykdommer å teste etter nettopp antistoffer. Er du sikker på at du selv har forstått det?

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Funkhouser skrev: tir jan 18, 2022 2:13 pm
Enhanced skrev: tir jan 18, 2022 2:07 pm
Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 12:15 pm Forstår ikke det problemet folk i tråden har imot at det er kjøpt inn mange hurtigtester, det er jo utelukkende positivt for alle? Man slipper karantene ved å kunne teste seg, man kan selv teste seg hjemme i ro og mak hvis man mistenker noe istedet for å måtte dra seg til nærmeste testestasjon og man slipper trykk på testestasjoner.
Hva er egentlig problemet?
Poenger er vel først og fremst at det ikke gir mening å teste seg og man, særlig nå med Omikron, bør tilbake til en verden der man lever som normalt men holder seg hjemme hvis man er syk, noe de fleste naturlig gjør uansett. Test bør vel i utgangspunktet kun være nødvendig på sykehus, hvis det å vite infeksjonsstatus har en betydning for behandlingsforløpet.
Det er mange som argumenterer for det. "Screening" av sykdommer uten at det er nødvendig er hverken normalt eller særlig hensiktsmessig, det gir bare masse ekstra utfordringer. Dette har vært tatt opp f.eks av folk i FHI lenge og det er en god grunn til at man ikke gjør det med andre sykdommer. Man tester f.eks ikke på dette viset mot influensa, men i en sesong eller ved mistanke tester man selvfølgelig på sykehus hvis det kan ha betydning for isolasjon og for behandling av den syke.

Jeg tenker det gir mening ut Omikron-forløpet for å ha god kontroll på utviklingen, så bør det legges bort og forbeholdes til behandling på sykehus. Det tipper jeg også er planen.
Jepp, bare for ordens skyld - kommentaren min var mest sett i forhold til de fem milliardene som skal brukes på hurtigtester, som kanskje signaliserer en slags forventning om at vi skal drive på med testing (hjemme) i årevis. Men f.eks. på sykehus vil det jo bunne ned i en slags kost/nytte-kalkulering hvorvidt det er nødvendig å vite det eller ikke. Vi vet jo at måten det gjøres på nå fører til at hver person som tester positivt har en høy kostnad (ikke nødvendigvis bare i kroner og øre) for sykehuset.

TWU

Legg inn av TWU »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 2:21 pm
Funkhouser skrev: tir jan 18, 2022 2:20 pm Hva var poenget?
Trygg og effektiv. Husk å booke dose 3.
Hvis det er snakk om New South Wales har de en vaksinedekning på ca samme nivået som Norge, faktisk litt høyere. 94% av alle over 16 år har minst to doser.

Så av 36 dødsfall i en populasjon hvor vaksiner bidrar null og niks skulle man opplevd 0-1 persone uten vaksine. Reelt er man altså overrepresentert også her, selv om et så lavt tall ikke er nok til å trekke faste konklusjoner.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 2:00 pm Nå begynner selv Guldvog å få troen på at sykehusene ikke skal kollapse av denne voldsomme omikronbølgen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... klarer-det

Tilsynelatende litt mer usikker på om kommunene vil takle det.

Sykt at han tror at det vil være 3-400 koronapasienter innlagt på intensiven samtidig. Jeg vet at han baserer seg på modelleringer fra FHI, men kom igjen da. En femdobling?
Skal tro hva han baserer dette på. Dersom vi ser på siste mnd tall så har vi siden vi nådde toppen på intensiven rundt 20.desember hatt over 170 000 smittetilfeller. Mer enn 3 % av befolkningen.
I samme tid har antall personer på intensiven gått ned med 40 %. Og de som var innlagt 20.desember hadde i større grad Delta og mindre grad omikron enn idag. Så hvor er denne potensielle økningen han ser? Dersom 3 % smittede av befolkningen på en mnd gir 40 % nedgang av intensivpasienter så må en 5-dobling av intensivpasienter kreve at 20-25 % av befolkningen smittes pr mnd. Og da snakker vi et smittetempo som overgår alt vi har sett noe sted i verden så langt med mange ganger...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

TwoKey skrev: tir jan 18, 2022 1:37 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 12:09 pm Den aller verste statsministeren i Norge gjennom tidene uten tvil. Måtte han også bli husket for det.
Her må jeg si meg uenig. Det går fortsatt kaldt nedover ryggen når jeg tenker på Erna Solberg, som under hele pandemien konsekvent kjørte en linje basert på mistillit, tvang og kontroll. Ekstremt arrogant var hun også. Ut fra måten hun oppførte seg er jeg overbevist om at hun egentlig hadde ønsket at Norge var et diktatur med full politistat. Jeg har stemt Høyre mange ganger, men har fått fullstendig avsmak for partiet etter å ha sett diktatorduoen Erna Solberg og Bent Høie i fri dressur.

Nå har Støre ikke vært statsminister lenge, men han virker for meg å være mer reflektert, i større grad ha tillit til at folk tar gode beslutninger selv, og bruke sunn fornuft - ironisk nok holdninger man normalt forbinder med høyresiden. Jeg har en mistanke om at Støre legger bremsene på en del av de mest ekstreme forslagene fra Helsedirektoratet. Hadde Erna fortsatt vært statsminister, er jeg sikker på at koronapass hadde vært innført og at vi måtte opp med QR-kodene våre flere ganger daglig.

Dette sier jeg ikke basert på partipolitiske vurderinger, bare en sammenlikning av Solbergs og Støres lederstil og fremtoning.
Eg trur du har helt rett. Håpte ho skulle gi seg etter valet, men dessverre ville dama fortsette fram til 2025. Eg stemte Høgre i fjor, men skal innrømme at eg holdt meg for nasen med Erna som sjef. Måten ho styrte pandemien på og måten ho og Høie vurderte sterkt å støtte portforbud gløymer eg aldri.

Høgre store fokus har jo etter valet vært å innføre koronapass. Grunnen er vistnok deira omsorg til kultur, konsert og restaurantbransjen. Eg trur dessverre like mykje handlar om at man ynskjer meir kontroll og meir muligheit til å kunne styre samfunnet. Det betyr ikkje at eg synest Støre gjer ein særleg god jobb, men eg trur faktisk Erna hadde vært verre.

Eg trur absolutt det finst folk i Venstre som er lettet over at dei tapte valet. Nå slepp dei å la KRF og Høgre diktere koronapolitikken

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

TWU skrev: tir jan 18, 2022 2:31 pm Hvis det er snakk om New South Wales har de en vaksinedekning på ca samme nivået som Norge, faktisk litt høyere. 94% av alle over 16 år har minst to doser.

Så av 36 dødsfall i en populasjon hvor vaksiner bidrar null og niks skulle man opplevd 0-1 persone uten vaksine. Reelt er man altså overrepresentert også her, selv om et så lavt tall ikke er nok til å trekke faste konklusjoner.
Der tar du grundig feil.

Den uvaksinerte gruppen har blitt svakere samtidig som den vaksinerte har blitt sterkere (de svakeste kan ikke vaksineres).

1 Gruppe. 10 personer. 2 er svake, resten er normale.

Neste år, 2 Grupper. 8 personer vaksinert, 2 personer uvaksinert.

Hvordan tror du den uvaksinerte gruppen tar seg ut når de friske, vaksinerte er skilt ut?

Det som er interessant er hvorfor en VAKSINE ikke engang beskytter mot død.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm Ellers skal visstnok alt annet av restriksjoner og tiltak fjernes, bl.a. munnbind, vaksinepass, avstandsrestriksjoner og hele pakken:

https://www.express.co.uk/news/politics ... is-johnson
På tide vi gjør det samme. En fin start hadde vært om folk var litt mindre munnbindianere og droppet å ha på den maska iallefall når de ikke var pålagt det. Og ta det videre med å drøy med å ta den på, ta den av inni butikkene og ta den av før du er ute. Jo mer folk ser ansiktsblotting i butikken jo lettere blir det for andre skap-ansiktsnaturister å bli med.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 2:42 pm
TWU skrev: tir jan 18, 2022 2:31 pm Hvis det er snakk om New South Wales har de en vaksinedekning på ca samme nivået som Norge, faktisk litt høyere. 94% av alle over 16 år har minst to doser.

Så av 36 dødsfall i en populasjon hvor vaksiner bidrar null og niks skulle man opplevd 0-1 persone uten vaksine. Reelt er man altså overrepresentert også her, selv om et så lavt tall ikke er nok til å trekke faste konklusjoner.
Der tar du grundig feil.

Den uvaksinerte gruppen har blitt svakere samtidig som den vaksinerte har blitt sterkere (de svakeste kan ikke vaksineres).

1 Gruppe. 10 personer. 2 er svake, resten er normale.

Neste år, 2 Grupper. 8 personer vaksinert, 2 personer uvaksinert.

Hvordan tror du den uvaksinerte gruppen tar seg ut når de friske, vaksinerte er skilt ut?

Det som er interessant er hvorfor en VAKSINE ikke engang beskytter mot død.
I Norge er 92% av den voksne befolkningen vaksinert. I gruppen 18-40 år er rundt 85% fullvaksinert. I gruppen over 85 år er 93% fullvaksinert. I Norge er dermed de uvaksinerte yngre enn de fullvaksinerte.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

ms_8 skrev: tir jan 18, 2022 2:35 pm
TwoKey skrev: tir jan 18, 2022 1:37 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 12:09 pm Den aller verste statsministeren i Norge gjennom tidene uten tvil. Måtte han også bli husket for det.
Her må jeg si meg uenig. Det går fortsatt kaldt nedover ryggen når jeg tenker på Erna Solberg, som under hele pandemien konsekvent kjørte en linje basert på mistillit, tvang og kontroll. Ekstremt arrogant var hun også. Ut fra måten hun oppførte seg er jeg overbevist om at hun egentlig hadde ønsket at Norge var et diktatur med full politistat. Jeg har stemt Høyre mange ganger, men har fått fullstendig avsmak for partiet etter å ha sett diktatorduoen Erna Solberg og Bent Høie i fri dressur.

Nå har Støre ikke vært statsminister lenge, men han virker for meg å være mer reflektert, i større grad ha tillit til at folk tar gode beslutninger selv, og bruke sunn fornuft - ironisk nok holdninger man normalt forbinder med høyresiden. Jeg har en mistanke om at Støre legger bremsene på en del av de mest ekstreme forslagene fra Helsedirektoratet. Hadde Erna fortsatt vært statsminister, er jeg sikker på at koronapass hadde vært innført og at vi måtte opp med QR-kodene våre flere ganger daglig.

Dette sier jeg ikke basert på partipolitiske vurderinger, bare en sammenlikning av Solbergs og Støres lederstil og fremtoning.
Eg trur du har helt rett. Håpte ho skulle gi seg etter valet, men dessverre ville dama fortsette fram til 2025. Eg stemte Høgre i fjor, men skal innrømme at eg holdt meg for nasen med Erna som sjef. Måten ho styrte pandemien på og måten ho og Høie vurderte sterkt å støtte portforbud gløymer eg aldri.

Høgre store fokus har jo etter valet vært å innføre koronapass. Grunnen er vistnok deira omsorg til kultur, konsert og restaurantbransjen. Eg trur dessverre like mykje handlar om at man ynskjer meir kontroll og meir muligheit til å kunne styre samfunnet. Det betyr ikkje at eg synest Støre gjer ein særleg god jobb, men eg trur faktisk Erna hadde vært verre.

Eg trur absolutt det finst folk i Venstre som er lettet over at dei tapte valet. Nå slepp dei å la KRF og Høgre diktere koronapolitikken
Personlig synes jeg det meste med pandemihåndteringen har vært svakt siden sommeren 2020 og har ikke forstått hvorfor de fleste har vært så fornøyde.Det har kanskje utelukkende vært basert på dødstall og forholdet til tilsvarende tall i Sverige. Jeg synes også alt som kommer frem forsterker det inntrykket.

Dødstall er ikke en ubetydelig faktor, men jeg er spent på hvordan dette ses på når det måles opp mot kostnadene man vil se i årene fremover. Og vurderingen av forholdsmessighet i tiltakene (effekt vs. nytte), hvordan prosessene har vært rundt tiltakene og andre relevante faktorer som blir synliggjort i evalueringer i tiden fremover. Hvordan har dette påvirket demokratiet vårt og hvilke problematiske presedenser er satt?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Garindan skrev: tir jan 18, 2022 2:22 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 6:09 am
Garindan skrev: tir jan 18, 2022 5:32 am

Kunne ikke falle meg inn å teste meg for influensa eller forkjølelse, så hvorfor skulle jeg teste meg for corona, og spesielt omikron? Har selvsagt heller ikke lyst til å bidra til å "booste" coronastatistikken.
Snakker om antistoff-test for å se om du har hatt covid tidligere; ikke for å se om du har det NÅ. Selvfølgelig spør jeg ikke hvor man få PCR-tester haha; den skiten slenger de jo etter folk for for alle som ikke lever under en steing og det gjør jeg jo ikke. Nei, jeg snakker om antistoff-test som viser om man HAR HATT corona, slik at jeg dermed har bevis på at jeg har hatt det tidligere og ikke trenger noen forbanna tredjedose. Jeg har skjønt at man kan få det på privatklinikker, men kun der?

Og til deg: nå var det et spesifikt spørsmål så du behøver ikke å svare om du ikke har noen svar på det jeg faktisk etterspør. Det var ikke deg jeg spurte for å si det sånn. Ja, jeg tar heller ikke disse PCR-testene, det skal jeg love deg men nå var det heller ikke det jeg spurte om. Hva med å lese før du svarer?
Du sa da ikke at antistofftest var for å teste om man noen gang har hatt sykdommen. Sånn jeg forstod det så er den vanlige måten å teste etter sykdommer å teste etter nettopp antistoffer. Er du sikker på at du selv har forstått det?
OK, men jeg er jo ikke så dum at jeg ikke vet hvor man får tatt en PCR-test. Jeg har jo ikke ligget i koma siden mars 2020 og våknet opp.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Bjoneroa skrev: tir jan 18, 2022 1:18 pm
William_S skrev: tir jan 18, 2022 1:04 pm Det er kjent rabies blant polarrev på Svalbard blant annet, men er klart det overvåkes nøye og jegere der anbefales vaksinering mot rabies på forhånd.
Blir man rabiat av rabies?
Man dør av det ihvertfall og det er en ganske brutal og grusom død om man skulle være så uheldig å få rabies. 100% dødelighet. Og viruset angriper det sentrale nervestystemet og hjernen. De rammede får angst for vann og spasmer bare ved synet av vann og dør til slutt av en lammelse.

Man har vaksiner mot rabies som fungerer 100% om de tas riktig. Og siden inkubasjonstiden for rabies er veldig lang; vanligvis 1-3 måneder så er det et type virus som vaksinen virker mot om man tar første dose av vaksinen, som er i en serie på 5 i løpet av halvannen måned helst innen 24 timer. Men om inkubasjonstiden er over og man utvikler symptomer da dør man. Vanligvis innen 5 dager. Om man blir bitt av en skitten og aggresiv bikkje i et u-land er det galskap å ikke sørge for å ta rabiesvaksine umiddelbart etterpå. Men her snakker vi om en livsnødvendig vaksine som virkelig redder liv mot en 100% dødelig sykdom, noe helt annet enn det å måtte vaksinere seg mot omicron-forkjølelsen.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Direktøren skrev: tir jan 18, 2022 1:20 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... klarer-det

Da er Guldvog ute igjen med sin propaganda. 150 samtidig på respirator under denne omicronbølgen. De må snart ta inn over seg at disse modelleringene de bruker har bommet fullstendig på denne varianten. For en mørkemann.
Fyren har blitt ruset på den makten som regjeringene Solberg og Støre har gitt ham. At han i det hele tatt tillater seg og stå der og si "hva som skal til for å stenge ned" som om han er den som sitter med den reelle makten i Norge. Han er en j*vla byråkrat lønnet av skattebetalerne. Ingen har stemt på ham eller gitt ham mandat til å bestemme noe som helst om livene våre utenfor helsevesenet.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm Storbritannia vurderer nå å droppe alt av restriksjoner i de nærmeste dagene. De eneste unntakene er at man må isolere seg i fem dager dersom man får påvist viruset, samt at man må teste seg ved internasjonal reisevirksomhet. Ellers skal visstnok alt annet av restriksjoner og tiltak fjernes, bl.a. munnbind, vaksinepass, avstandsrestriksjoner og hele pakken:

https://www.express.co.uk/news/politics ... is-johnson
De nordiske land har en historisk tradisjon for på mange måter å være mer knyttet til de britiske øyer enn til mer autoritære land på kontinentet og vi bør følge britene her også og ikke tyskerne og franskmennene. Kanskje også nettopp derfor det ikke har vært fullt så dystopisk her i Norden som nede på kontinentet i løpet av pandemien. Grunnet den gode gamle Nordsjø-forbindelsen.

basillen

Legg inn av basillen »

Er det forresten noen som kan forklare meg logikken i at vi fortsatt driver med et helt sinnssykt testregime på norske flyplasser? Hva er det som egentlig tilsier at en person som ankommer Oslo fra Zürich utgjør en større smittetrussel enn en person som ankommer Oslo fra Bergen? Omikronvarianten er jo over alt nå.

Jeg setter stor pris på om noen kan redegjøre for meg hva som er den logiske tankegangen bak denne massetestingen.
Sist redigert av basillen den tir jan 18, 2022 3:27 pm, redigert 1 gang totalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 3:11 pm
Direktøren skrev: tir jan 18, 2022 1:20 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... klarer-det

Da er Guldvog ute igjen med sin propaganda. 150 samtidig på respirator under denne omicronbølgen. De må snart ta inn over seg at disse modelleringene de bruker har bommet fullstendig på denne varianten. For en mørkemann.
Fyren har blitt ruset på den makten som regjeringene Solberg og Støre har gitt ham. At han i det hele tatt tillater seg og stå der og si "hva som skal til for å stenge ned" som om han er den som sitter med den reelle makten i Norge. Han er en j*vla byråkrat lønnet av skattebetalerne. Ingen har stemt på ham eller gitt ham mandat til å bestemme noe som helst om livene våre utenfor helsevesenet.
Guldvog er Norges farligste mann.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

5000 på første oppdatering i dag. Vi bør vel nærme oss 20.000 ved midtnatt hvis Nakstads "dobling hver uke" skal holde mål?

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»