Generell diskusjon om corona

Låst
Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Maxus5 »


--- Det er greit nok,bare man ikke å glemmer å balansere de som har andre vinklinger også. Etter min mening er det der det ofte svikter,man kjøper BARE den "alternative" vinklingen for den passer med verdensbilde man har generelt.
Og ikke glemme at Steigan,resett m.m har en agenda de også,som alle andre.
En agenda har alle medier. Men forskjellen fra alterantive medier er at de har sagt rett ut av hva de mener om enkelte saker. At de er kritisk til ikke-vestlig innvandring, til økt islamisering av vesten, til kjønnsideologi styrt på følelser fremfor fakta, kritisk mot økt sensur mot høyrevridde meninger hos big tech etc. De tradisjonelle mediene prøver i stor grad enda å hevde de er nøytrale selv om de tar helt klare standpunkt og behandler sakene deretter.

Et eksempel kan være Kyle Rittenhouse-saken der man har hylt og ropt om en hvit hvit hvit mann , og flere ganger feilaktig påstått at han skjøt svarte menn. Hudfarge, rase etc har vært det vesentlige gang på gang.
Så har man denne saken for noen dager siden da en person kjørte inn i en folkemengde i Wisconsin. Mediene fokuserer på at en bil kjørte inn i folkemengden. At han var svart og ofrene hvite har ikke blitt nevnt. At det skjedde rett etter Rittenhouse-frikjennelsen har knapt vært nevnt, ikke at gjerningspersonen er BLM-støttespiller, er rapper som har gitt ut flere tekster om at han hater hvite, og hadde uttrykt seg svært kritisk til Rittenhouse-frifinnelsen. Så skjer dette ikke så langt unna og mediene glemmer å nevne noen av disse detaljene og nærmest driver et forsvar av vedkommende i stedet.

Mediene har blitt aktivister i større og større grad og derfor må man følge ulike typer medier , både de tradisjonelle og alterantive for å få et bredt overblikk over saken. Et mer hjemmelig eksempel er at mediene ikke dekker demostasjoner mot smitteverntiltak og koronapass. Og når de endelig omtaler de så omtales alle deltakere som vaksinemotstandere. Det er ikke lite bias å lese i slike setninger.

Deila

Legg inn av Deila »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 11:51 am
Deila skrev: ons nov 24, 2021 11:33 am Er nok du som mangler baller, som trygler etter tiltak med en gang det blir litt smitte :lol:
De aller fleste som roper opp om mer tiltak er dog kvinner fra 40 og oppover. Og disse mangler definitivt baller!
Kvinner fra 40 og oppover + Sertono aka Sarella ;)

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 11:51 am
Deila skrev: ons nov 24, 2021 11:33 am Er nok du som mangler baller, som trygler etter tiltak med en gang det blir litt smitte :lol:
De aller fleste som roper opp om mer tiltak er dog kvinner fra 40 og oppover. Og disse mangler definitivt baller!
Den klassiske beskrivelsen av Karen det der.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 11:10 am
TerryMcDermott skrev: ons nov 24, 2021 10:54 am --- For en som har vært med en stund,så er det jo litt gøy at Steigan har blitt et slags fyrtårn.....
Steigan var partileder i Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene) fra 1975 til 1984, og i Rød Valgallianse fra 1975 til 1979
For meg er det viktige HVA som blir fortalt ikke HVEM som forteller det. Det er egentlig mindre og mindre relevant. Jeg vil kun ha fakta, jeg bryr meg ikke om HVEM som formidler dem.
--- Det er jo litt dumt,da - for hvem som forteller hva har ofte en god del å si for hva som er fakta. Bl a hvilke forutsetninger man har for å presentere informasjonen.
Journalistikk,informatikk,kildekritikk etc er fag selv om journalist ikke er en beskyttet tittel. Du bør ALLTID se på hvem som forteller og hva slags motiv som kan ligge bak.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Maxus5 skrev: ons nov 24, 2021 11:53 am

--- Det er greit nok,bare man ikke å glemmer å balansere de som har andre vinklinger også. Etter min mening er det der det ofte svikter,man kjøper BARE den "alternative" vinklingen for den passer med verdensbilde man har generelt.
Og ikke glemme at Steigan,resett m.m har en agenda de også,som alle andre.
En agenda har alle medier. Men forskjellen fra alterantive medier er at de har sagt rett ut av hva de mener om enkelte saker. At de er kritisk til ikke-vestlig innvandring, til økt islamisering av vesten, til kjønnsideologi styrt på følelser fremfor fakta, kritisk mot økt sensur mot høyrevridde meninger hos big tech etc. De tradisjonelle mediene prøver i stor grad enda å hevde de er nøytrale selv om de tar helt klare standpunkt og behandler sakene deretter.

Et eksempel kan være Kyle Rittenhouse-saken der man har hylt og ropt om en hvit hvit hvit mann , og flere ganger feilaktig påstått at han skjøt svarte menn. Hudfarge, rase etc har vært det vesentlige gang på gang.
Så har man denne saken for noen dager siden da en person kjørte inn i en folkemengde i Wisconsin. Mediene fokuserer på at en bil kjørte inn i folkemengden. At han var svart og ofrene hvite har ikke blitt nevnt. At det skjedde rett etter Rittenhouse-frikjennelsen har knapt vært nevnt, ikke at gjerningspersonen er BLM-støttespiller, er rapper som har gitt ut flere tekster om at han hater hvite, og hadde uttrykt seg svært kritisk til Rittenhouse-frifinnelsen. Så skjer dette ikke så langt unna og mediene glemmer å nevne noen av disse detaljene og nærmest driver et forsvar av vedkommende i stedet.

Mediene har blitt aktivister i større og større grad og derfor må man følge ulike typer medier , både de tradisjonelle og alterantive for å få et bredt overblikk over saken. Et mer hjemmelig eksempel er at mediene ikke dekker demostasjoner mot smitteverntiltak og koronapass. Og når de endelig omtaler de så omtales alle deltakere som vaksinemotstandere. Det er ikke lite bias å lese i slike setninger.
--- Men det er like farlig å dra fram info om at gjerningspersonen er BLM-støttespiller,en rapper som har gitt ut tekster osv osv og det kanskje før vedkommende en gang er siktet. For dette vil eventuelt bli sentralt i en rettsak og vedkommende har også krav på et vern. Nå skal motiv avgjøres i en kamp om hvem som finner ut hva raskest og hvem som skjuler hva.Ikke i rettssalen.

Det er faktisk det som glemmes i slike saker; det fokuseres for mye på hvilken informasjon som blir holdt tilbake kontra hvorfor man faktisk venter med informasjonen. Og så blir det da heller en "krig" om hvilket medie som skjuler hva.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 11:51 am
Deila skrev: ons nov 24, 2021 11:33 am Er nok du som mangler baller, som trygler etter tiltak med en gang det blir litt smitte :lol:
De aller fleste som roper opp om mer tiltak er dog kvinner fra 40 og oppover. Og disse mangler definitivt baller!
Merker også at stadig flere bekjente rundt meg har blitt hjernevasket av fryktpropagandaen, selv som fullvaksinerte..

Skummelt med masse smitte, må være forsiktig, kan ikke dra dit og gjøre datt.

Helt hysterisk..
Sist redigert av Hetfield den ons nov 24, 2021 12:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hardy-guttene skrev: ons nov 24, 2021 10:00 am
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 9:01 am
Hardy-guttene skrev: ons nov 24, 2021 8:59 am
Nei, nei, nei, det er det slike som deg vil ha oss til å tro, med den enorme opphaussingen av nazistiske, stalinistiske og maoistiske tilstander.
Jweg ser jo hva jeg ser og hører hva jeg hører. Kan du komme med noen rasjonelle grunner til å forsvare det Australia driver med fremfor å komme med ad-hominem-angrep? HJva synes DU om at Australia sender mennesker med makt til leire?
Omtrent det samme som jeg synes om sultkatastrofer, flomkatastrofer, etc, etc, i andre deler av verden. Men nå doomscroller jeg heller ikke, så noen vil sikkert kalle meg en egoist som ikke bryr meg så lenge det ikke rammer meg personlig. Du og slike som deg kan sammenlignes med miljøaktivister som mener at
DOMMEDAG ER NÆR ! ! !
Jeg er ikke alltid helt enig med deg, men stjert har du.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Champis skrev: ons nov 24, 2021 11:15 am
Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 2:08 am
Folk_flesk skrev: ons nov 24, 2021 2:05 am

Flere hysteriske utspill fra Nyborg og en haug dritkjipe pressekonferanser fra Bernt Høie i reprise + en nedstengning eller to er det du ønsker deg til jul? "KODE RØD" pent innpakket under treet som rosinen i pølsa, så blir det da jul i år igjen! Vel bekomme.
Er det noen som ønsker seg en nedstigning? Skjerp deg, for jeg tar deg som en noenlunde seriøs debattant.

Det er da beviselig enkelte debattanter som kommer inn i tråden kun når smittetallene øker og "heier" fram nye tiltak og nedstenginger verden over. Men som aldri er å se i råden når smitten synker eller tiltak tas bort. Så ja, det finnes nok noen som ønsker nedstenginger, både fordi de føler det tryggere, men gjerne at noen synes det er koseligere også.
Ikke så mye her egentlig synes jeg men på diskusjon.no er de i overveldende flertall. Jeg har begrenset min aktivitet der; det er komplett umulig å få den gjengen til å se ting i et større persopektiv, de er fullstendig opphengt i smittetall og "will someone please think of the nurses". Absolutt ingen ting annet betyr noe som helst. Og prøver jeg å bringe inn perspoektiver kjøres det på med personangrep så jeg gidder ikke å bruke så mye tid på å overbevise noen som ikke lar seg overbevise i det hele tatt: covid-19 er det verste som noensinne har skjedd samfunnet og derfor skal vi aldri leve normalt mer.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Nakstad/Hdir et.al. er ute og "frykter store mørketall" og ønsker mer testing. Men hva konkret er det man frykter?

Dersom det skulle vise seg å være 50.000 smittede om dagen så er vel det bare supert, for det betyr jo bare at andelen alvorlig syke er drastisk mye lavere, et faktum mtp. sykehusinnleggelser.

Antar det er noe jeg ikke skjønner? Store ukjente smittetall er vel bare positivt mtp. trusselvurderingen covidsmitte vs. sykehusbelastning. Ser ikke hvorfor det skal være noe å frykte.

fazz

Legg inn av fazz »

Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:22 pm Merker også at stadig flere bekjente rundt meg har blitt hjernevasket av fryktpropagandaen, selv som fullvaksinerte..

Skummelt med masse smitte, må være forsiktig, kan ikke dra dit og gjøre datt.

Helt hysterisk..
Kanskje de rett og slett ikke ønsker å bli syke, eller havne i en karantenesituasjon? Jeg vet i alle fall med meg selv at dersom jeg vet om at folk rundt meg har influensa, så holder jeg meg unna, ikke fordi jeg er spesielt redd for influensa, men mer fordi jeg ønsker ikke å bli syk fordi det rett og slett suger.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Daniel skrev: ons nov 24, 2021 12:39 pm Nakstad/Hdir et.al. er ute og "frykter store mørketall" og ønsker mer testing. Men hva konkret er det man frykter?

Dersom det skulle vise seg å være 50.000 smittede om dagen så er vel det bare supert, for det betyr jo bare at andelen alvorlig syke er drastisk mye lavere, et faktum mtp. sykehusinnleggelser.

Antar det er noe jeg ikke skjønner? Store ukjente smittetall er vel bare positivt mtp. trusselvurderingen covidsmitte vs. sykehusbelastning. Ser ikke hvorfor det skal være noe å frykte.
På siste tall fra sjukehusene så har faktisk antall innleggelser gått litt ned - Og økningen etter 2 mnd med åpent, fulle konserter, fulle utested, klemming og kosing har ikke gitt mer enn vel 100 flere innlagt og 30 flere på intensiven. Og over 70 000 smittetilfeller. Og dersom dette er bare toppen av kransekaka og det reelle tallet er over 100 000 smittetilfeller så er det jo supert. Da bygger vi jo flokkimmunitet i rekordfart med en svært liten andel som blir alvorlig sjuke. Hva er det han da frykter?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

fazz skrev: ons nov 24, 2021 12:44 pm
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:22 pm Merker også at stadig flere bekjente rundt meg har blitt hjernevasket av fryktpropagandaen, selv som fullvaksinerte..

Skummelt med masse smitte, må være forsiktig, kan ikke dra dit og gjøre datt.

Helt hysterisk..
Kanskje de rett og slett ikke ønsker å bli syke, eller havne i en karantenesituasjon? Jeg vet i alle fall med meg selv at dersom jeg vet om at folk rundt meg har influensa, så holder jeg meg unna, ikke fordi jeg er spesielt redd for influensa, men mer fordi jeg ønsker ikke å bli syk fordi det rett og slett suger.
Hvis en blir syk ja.

Men denne frykten for å bli smittet selv som fullvaksinert, og man i tilegg ikke er veldig gammel og ikke har underliggende tilstander er ikke sunt i lengden. Hvordan skal man kunne leve et tilfredsstillende liv da?
Champis skrev: ons nov 24, 2021 11:15 am Det er da beviselig enkelte debattanter som kommer inn i tråden kun når smittetallene øker og "heier" fram nye tiltak og nedstenginger verden over. Men som aldri er å se i råden når smitten synker eller tiltak tas bort. Så ja, det finnes nok noen som ønsker nedstenginger, både fordi de føler det tryggere, men gjerne at noen synes det er koseligere også.
Bingo. De hoverer i etterklokskapens navn med "Hva var det jeg sa? nå smeller det! Dere i bagatelliseringsbrigaden er så egoistiske og dumme dere, jeg er et mye bedre menneske enn dere noengang vil bli!"
Sist redigert av Hetfield den ons nov 24, 2021 12:59 pm, redigert 3 ganger totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Jeg har inntrykk av at mange er mer redd for for corona som fullvaksinerte enn for kreft i bukspyttkjertelen med spredning. Viser hvor mye frykt og redsel media har flasket dem opp med. :cry:

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Stusset over det lave smittetallet i går, spesielt de litt misvisende grafene og tallene fra Trondheim. Ble rapportert 45 nye smittede i Trondheim i går, mens grafen på Adressa fortalte noe helt annet. Feil i registrering er årsaken, og tall i fra i dag blir et lite sjokk for Ola Nordmann tipper jeg. Var i Trondheim i går og registrerer at halvparten brukte munnbind allerede på et kjøpesenter. Jeg hadde ikke med meg, så jeg tror det var greitt de utsatte påbudet til i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 855395.ece

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 1:00 pm Stusset over det lave smittetallet i går, spesielt de litt misvisende grafene og tallene fra Trondheim. Ble rapportert 45 nye smittede i Trondheim i går, mens grafen på Adressa fortalte noe helt annet. Feil i registrering er årsaken, og tall i fra i dag blir et lite sjokk for Ola Nordmann tipper jeg. Var i Trondheim i går og registrerer at halvparten brukte munnbind allerede på et kjøpesenter. Jeg hadde ikke med meg, så jeg tror det var greitt de utsatte påbudet til i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 855395.ece
Tar man snittet fra i går og i dag til sammen, så er det en klar nedgang i Trondheim fra sist uke og uka før det. Toppen ble nådd for nærmere 10 dager siden.
Sist redigert av KongOlav2 den ons nov 24, 2021 1:04 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dette er jo temmelig typisk:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/20 ... 855879.ece

Det er pluss-artikkel, men følgende kan trekkes frem:

"- Vi har nå en situasjon hvor vi har flere infeksjonssykdommer som kommer samtidig. Fordi vi har levd så adskilt som følge av pandemien, er immuniteten vår dårligere. Folk blir dermed sykere enn de er vant til og mer bekymret enn de pleier å være. De som har testet seg, vet at de ikke har korona, men likevel vil mange ha en vurdering av helsetjenesten fordi de mistenker at det kan være noe alvorlig, sier Røsstad."

Det blir enda mer press på helsetjenesten fordi folk overbekymra folk absolutt skal belaste legene med egentlig ufarlige sykdommer til tross for negative coronatest. Jeg blir mildt sagt matt, siden slik folk ganske sikkert er en medvirkende årsak til at det blir (flere) tiltak lokalt.

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

Jeg har lagt merke til at veldig mange av de jeg kjenner som har barn, nå kommer med uttalelser som:
«Barna har aldri vært så ofte syke som nå»
«Det er en ny forkjølelse annenhver uke»
De forteller om stort fravær fra skole og barnehage, fordi man skal holde seg hjemme ved nyoppståtte luftveissymptomer.
I fjor var tonen en helt annen, da snakket folk om hvor bra det var at barna hadde vært så lite syke på grunn av tiltakene.

Jeg mistenker at det er immunitetsgjeld-fenomenet som viser seg her. Den store bølgen av RS-virus er godt dokumentert, men det finnes jo mange andre forkjølelsesvirus som man ikke tester for, og det samme foregår sikkert med disse. Fordi man skal holde seg hjemme fra skole/barnehage/arbeid ved nyoppstått snørr eller hoste, genererer dette et stort antall egenmeldings- og sykt barn-dager. Jeg mistenker at dette bidrar mye til bemanningsproblemene som gjør at helsevesenet sliter. Det forklarer f.eks. at St. Olavs hospital fylles opp av ferdigbehandlede pasienter som kommunene ikke kan ta imot - antakelig har kommunene nedsatt kapasitet pga. fravær hos ansatte.

I så fall er det nok en bekreftelse på at det vi gjennomgår nå er bakrusen etter fjorårets nedstengninger. Og å reparere med mer sprit er som kjent en dårlig løsning på bakrus…

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 1:03 pm :Jeg blir mildt sagt matt, siden slik folk ganske sikkert er en medvirkende årsak til at det blir (flere) tiltak lokalt.
Inngripende tiltak har blitt innført før på bakgrunn av at et mindretall er bekymret, så det er det ingen tvil om.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 1:01 pm
Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 1:00 pm Stusset over det lave smittetallet i går, spesielt de litt misvisende grafene og tallene fra Trondheim. Ble rapportert 45 nye smittede i Trondheim i går, mens grafen på Adressa fortalte noe helt annet. Feil i registrering er årsaken, og tall i fra i dag blir et lite sjokk for Ola Nordmann tipper jeg. Var i Trondheim i går og registrerer at halvparten brukte munnbind allerede på et kjøpesenter. Jeg hadde ikke med meg, så jeg tror det var greitt de utsatte påbudet til i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 855395.ece
Tar man snittet fra i går og i dag til sammen, så er det en klar nedgang i Trondheim fra sist uke og uka før det. Toppen ble nådd for nærmere 10 dager siden.
Det vel den berømte sammenhengen mellom munnbind. og smitte vi ser da. Tipper det har vært anbefaling, og vi ser en umiddelbar effekt av det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 1:10 pm Det vel den berømte sammenhengen mellom munnbind. og smitte vi ser da. Tipper det har vært anbefaling, og vi ser en umiddelbar effekt av det.
Ja, jøss, det kan ikke være noe annet enn munnbind. F.eks mer testing i skolene som har vært den viktigste driveren for smitte de siste ukene.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 1:08 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 1:03 pm :Jeg blir mildt sagt matt, siden slik folk ganske sikkert er en medvirkende årsak til at det blir (flere) tiltak lokalt.
Inngripende tiltak har blitt innført før på bakgrunn av at et mindretall er bekymret, så det er det ingen tvil om.
Det mindretallet av hypokondere med covid anxiety disorder burde vel ta ansvar selv istedenfor å kreve at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til deres sykelige irrasjonelle coronafobi?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 1:15 pm Det mindretallet av hypokondere med covid anxiety disorder burde vel ta ansvar selv istedenfor å kreve at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til deres sykelige irrasjonelle coronafobi?
En utfordring er at det vanskelig for fastlegene og andre i primærhelsetjenesten å sile vekk disse. Dermed tar de opp mye unødvendig tid. Men det bør såklart ikke brukes som argument for flere tiltak og restriksjoner. Kun svært høy belastning pga covid-19 eller tilsvarende sykdommer bør være godt nok argument for dette.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 1:15 pm
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 1:08 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 1:03 pm :Jeg blir mildt sagt matt, siden slik folk ganske sikkert er en medvirkende årsak til at det blir (flere) tiltak lokalt.
Inngripende tiltak har blitt innført før på bakgrunn av at et mindretall er bekymret, så det er det ingen tvil om.
Det mindretallet av hypokondere med covid anxiety disorder burde vel ta ansvar selv istedenfor å kreve at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til deres sykelige irrasjonelle coronafobi?
Hva med mindretallet av antivaxxere som fyller opp sykehusene våre, og sliter ut sykepleierne våre slik at 700 stk har sagt opp jobben sin? I tillegg er de så frekke at de demonstrerer for at de vil ha likebehandling på alle arenaer som de som har tatt vaksinen. Hvorfor skal samfunnet vise hensyn til deres irrasjonelle vaksinefobi?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 1:27 pm
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 1:15 pm
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 1:08 pm

Inngripende tiltak har blitt innført før på bakgrunn av at et mindretall er bekymret, så det er det ingen tvil om.
Det mindretallet av hypokondere med covid anxiety disorder burde vel ta ansvar selv istedenfor å kreve at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til deres sykelige irrasjonelle coronafobi?
Hva med mindretallet av antivaxxere som fyller opp sykehusene våre, og sliter ut sykepleierne våre slik at 700 stk har sagt opp jobben sin? I tillegg er de så frekke at de demonstrerer for at de vil ha likebehandling på alle arenaer som de som har tatt vaksinen. Hvorfor skal samfunnet vise hensyn til deres irrasjonelle vaksinefobi?
Flertallet av de som er lagt inn med korona er fullvaksinerte. Dessuten er det ikke koronapasienter som fyller opp sykehusene. Det sier seg selv. Slutt denne perverse retorikken.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 1:03 pm Dette er jo temmelig typisk:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/20 ... 855879.ece

Det er pluss-artikkel, men følgende kan trekkes frem:

"- Vi har nå en situasjon hvor vi har flere infeksjonssykdommer som kommer samtidig. Fordi vi har levd så adskilt som følge av pandemien, er immuniteten vår dårligere. Folk blir dermed sykere enn de er vant til og mer bekymret enn de pleier å være. De som har testet seg, vet at de ikke har korona, men likevel vil mange ha en vurdering av helsetjenesten fordi de mistenker at det kan være noe alvorlig, sier Røsstad."

Det blir enda mer press på helsetjenesten fordi folk overbekymra folk absolutt skal belaste legene med egentlig ufarlige sykdommer til tross for negative coronatest. Jeg blir mildt sagt matt, siden slik folk ganske sikkert er en medvirkende årsak til at det blir (flere) tiltak lokalt.

Når man vet hvor fulle venteværelsene på legekontorene er til enhver tid så er ikke dette overraskende. Mange som er "syke" om dagen som ser sitt snitt til å få litt ekstra fri, pluss alle hypokonderne som renner til legen for den minste ting

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Hva med mindretallet av antivaxxere som fyller opp sykehusene våre, og sliter ut sykepleierne våre slik at 700 stk har sagt opp jobben sin?
Det har vært innlagt totalt 6000 personer i Norge pga koronasmitte - Det er litt over 8 pasienter pr ansatt i løpet av snart 2 år.
Innlagt kan bety alt fra 1 dag til flere mnd. De fleste har vært ute i løpet av en uke. Norske sjukehus skal kunne ta imot 10-15000 pasienter
2 ganger i løpet av de siste 2 årene har det vært over 300 personer innlagt samtidig med koronasmitte. I mesteparten av denne tiden har antallet lagt på rundt 100.

I størstedelen av pandemien har sjukehusene hatt mindre å gjøre enn normalår.
Operasjoner har vært utsatt ,langtidspasienter har blitt flyttet og man har hatt ekstra beredskapsrom. Man har også hatt langt mindre besøk og folk i gangene.
De fleste ansatte under pandemien har hatt langt mindre å gjøre i store deler av pandemien. Så dersom dette lille antallet vi kommer til som har vært innlagt unødvendig og som er erklerte antivaxxere har slitt ut disse 700 sjukepleierne så er det jammen ikke mye de tåler. Da kanskje ikke dette yrket var det beste valget likevel.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

NoDabForYou skrev: ons nov 24, 2021 2:04 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 1:03 pm Dette er jo temmelig typisk:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/20 ... 855879.ece

Det er pluss-artikkel, men følgende kan trekkes frem:

"- Vi har nå en situasjon hvor vi har flere infeksjonssykdommer som kommer samtidig. Fordi vi har levd så adskilt som følge av pandemien, er immuniteten vår dårligere. Folk blir dermed sykere enn de er vant til og mer bekymret enn de pleier å være. De som har testet seg, vet at de ikke har korona, men likevel vil mange ha en vurdering av helsetjenesten fordi de mistenker at det kan være noe alvorlig, sier Røsstad."

Det blir enda mer press på helsetjenesten fordi folk overbekymra folk absolutt skal belaste legene med egentlig ufarlige sykdommer til tross for negative coronatest. Jeg blir mildt sagt matt, siden slik folk ganske sikkert er en medvirkende årsak til at det blir (flere) tiltak lokalt.

Når man vet hvor fulle venteværelsene på legekontorene er til enhver tid så er ikke dette overraskende. Mange som er "syke" om dagen som ser sitt snitt til å få litt ekstra fri, pluss alle hypokonderne som renner til legen for den minste ting
Legevakten rennes stadig vekk ned av hypokondere som kommer for å klage på bagateller eller innbilte plager. Legevaktene burde derfor i en periode med hesekøer som nå ha nulltoleranse for hypokondere og avvise dem i døra dersom det er en bekymring de ikke kan vente med å fortelle til fastlegen, og om de ikke vil gå får securitas hive dem ut.

William_S

Legg inn av William_S »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 12:49 pm Jeg har inntrykk av at mange er mer redd for for corona som fullvaksinerte enn for kreft i bukspyttkjertelen med spredning. Viser hvor mye frykt og redsel media har flasket dem opp med. :cry:
Ja basillen har jo nevnt det her i tråden at han kjenner flere som røyker og drikker en del alkohol. Corona er de redde for, men tydeligvis farene med røyking, alkohol og kreft er det ikke så nøye med. Lungekreft har faktisk den klareste sammenhengen med røyking, en antar at opp mot 8 av 10 tilfeller av lungekreft skyldes røyking. Også det en ganske dødelig sykdom .Men uansett hva gjelder bukspyttkjertelen så bør man ringe legen sin snarest om man får smerter som stråler på venstre siden av magen og ut i ryggen. Det kan utover det å være et tegn på kreft i bukspyttkjertelen være pankreatitt (betennelse i bukspyttkjertelen) som også kan ta livet av en. Ca 20% utvikler alvorlig sykdom pga pankreatitt. Og den sykdommen kan faktisk utløses av alkohol, men har også andre årsaker. Uansett så er innleggelse på sykehus for observasjon og behandling nødvendig.

TWU

Legg inn av TWU »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 2:09 pm
Legevakten rennes stadig vekk ned av hypokondere som kommer for å klage på bagateller eller innbilte plager. Legevaktene burde derfor i en periode med hesekøer som nå ha nulltoleranse for hypokondere og avvise dem i døra dersom det er en bekymring de ikke kan vente med å fortelle til fastlegen, og om de ikke vil gå får securitas hive dem ut.
Fastlege kan stenge lokalene for administrative ting som resepter, erklærlinger og slikt. Kun elektronisk. Da får de mer tid til faktisk oppfølging.

Legevakt kan være tøffere i screeningen. Men da må de ha retningslinjer på plass først, så de ikke lider straffen om noen skulle bli sendt hjem og dø pga manglende behandling.

All respekt til de ansatte på sykehusene som er grovt underbemannet og har vanskelige betingelser, men det må være slutt på at vi (eller egentlig de uvaksinerte) skal få skylden for overbelastning. Skylden ligger ene og alene på politikerne.

Moralsk spørsmål: skal folket lide for manglende politisk evne gjennom stadige tiltak? Kanskje det ikke er noen vei utenom, men isåfall hvor mye? Her er ihvertfall jeg på det punktet at vi bare må ta så mye av smellen som mulig, først som sist. Jo mer tiltak, jo hardere blir den uunngåelige smellen når normalisering.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ljot skrev: ons nov 24, 2021 11:01 am Nesten så man får litt av troen på menneskeheten tilbake.
Nå bør du ikke la deg bli revet med her.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»