Generell diskusjon om corona

Låst
Fernandovonarb

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Fernandovonarb »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 5:59 pm
Neptun skrev: tor nov 25, 2021 5:48 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 8:47 am
Vaksinerte smitter også andre
Men det har ikke noe med ditt spørsmål om hvorfor barn og unge skal være underlagt smittevern å gjøre.
Da får de som ikke tåler det isolere seg og holde seg unna ungdommen da. Ungdommen tåler korona fint.
Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

NoDabForYou skrev: tor nov 25, 2021 5:56 pm Nå har Gates startet å snakke om pandemi forårsaket av bioterrorisme...
Han pleier jo å være ganske treffsikker.
Det vil ta omtrent en milliard år å skape en global "task force" for å bekjempe fremtidens epidemier.

Da får vi se hvor treffsikker han er, om ca en milliard år.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Lex Nakstad åpner i realiteten for å bruke smittevernlovgivningen til å regulere alle deler av samfunnet og den enkeltes privatliv for å sikre sykehusdrift (også kalt det ikke-konkretiserte begrepet "forsvarlig helsetilbud") uansett årsak til belastning. Det er noe mange bør reflektere over i større grad enn i dag.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 6:03 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 5:59 pm
Neptun skrev: tor nov 25, 2021 5:48 pm

Men det har ikke noe med ditt spørsmål om hvorfor barn og unge skal være underlagt smittevern å gjøre.
Da får de som ikke tåler det isolere seg og holde seg unna ungdommen da. Ungdommen tåler korona fint.
Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.
Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 5:29 pm Til tross for all skrålingen og hysteriet, så er faktisk smittekurven i Bergen ganske så flatet ut nå. Særlig hvis man ser på grafen BT bruker. Det har riktignok vist seg tidligere at viruset kan komme med en "overraskelse" og plutselig øke på igjen til tross for tegn på utflating, men i de fleste tilfeller etterfølges utflating av nedgang. Vi ser jo allerede dette i Trondheim og Tromsø. Og i Bergen kan man vitterlig ikke gi munnbind æren for dette dersom vi faktisk nå har en utflating her ettersom tiltaket kun har vært på plass i 4 dager.

Så kanskje man faktisk bør ha litt is i magen her? Kanskje denne bølgen faktisk vil roe seg snart?
Bruk den kalde skulder-strategien. Det virker, og med munnbind i tillegg vil det virker raskere.

Deila

Legg inn av Deila »

HNilsen skrev: tor nov 25, 2021 5:25 pm
Deila skrev: tor nov 25, 2021 3:27 pm Ordførere ute i media og ber om nasjonale tiltak. Nå nærmer det seg lockdown her. Politikere presser på i media.
Ja, du bomma ganske kraftig med dine karakteristikker av de av oss som mente at dette ville trekke lenger ut.
Om det gir deg glede å poengere det er det helt greit :lol: Jeg er nok ikke den eneste som har bommet med ting under denne pandemien for å si det sånn :lol: Og snart bommer du om at det skulle bli så mye annerledes med ny regjering, når de snart er i gang med tiltak :lol:

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Deila skrev: tor nov 25, 2021 6:52 pm
HNilsen skrev: tor nov 25, 2021 5:25 pm
Deila skrev: tor nov 25, 2021 3:27 pm Ordførere ute i media og ber om nasjonale tiltak. Nå nærmer det seg lockdown her. Politikere presser på i media.
Ja, du bomma ganske kraftig med dine karakteristikker av de av oss som mente at dette ville trekke lenger ut.
Om det gir deg glede å poengere det er det helt greit :lol: Jeg er nok ikke den eneste som har bommet med ting under denne pandemien for å si det sånn :lol: Og snart bommer du om at det skulle bli så mye annerledes med ny regjering, når de snart er i gang med tiltak :lol:
Hva sier egentlig Ståle Solbakken om det da? Var det ikke slik at han stemte på et annet alternativ enn Høyre da fordi han ville ha en annen koronapolitikk uten tiltak?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Korgutt skrev: tor nov 25, 2021 7:06 pm
Deila skrev: tor nov 25, 2021 6:52 pm
HNilsen skrev: tor nov 25, 2021 5:25 pm

Ja, du bomma ganske kraftig med dine karakteristikker av de av oss som mente at dette ville trekke lenger ut.
Om det gir deg glede å poengere det er det helt greit :lol: Jeg er nok ikke den eneste som har bommet med ting under denne pandemien for å si det sånn :lol: Og snart bommer du om at det skulle bli så mye annerledes med ny regjering, når de snart er i gang med tiltak :lol:
Hva sier egentlig Ståle Solbakken om det da? Var det ikke slik at han stemte på et annet alternativ enn Høyre da fordi han ville ha en annen koronapolitikk uten tiltak?
Du mener at han ville vært Høyre-mann hvis coronaen ikke var et samfunnsspørsmål?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Daniel skrev: tor nov 25, 2021 6:11 pm Lex Nakstad åpner i realiteten for å bruke smittevernlovgivningen til å regulere alle deler av samfunnet og den enkeltes privatliv for å sikre sykehusdrift (også kalt det ikke-konkretiserte begrepet "forsvarlig helsetilbud") uansett årsak til belastning. Det er noe mange bør reflektere over i større grad enn i dag.
Slik går det når slike mennesker får vide fullmakter.

basillen

Legg inn av basillen »

Hmmm.

Bilde

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 7:51 pm Hmmm.

Bilde
Mange har kritisert Tegnell, men Sverige kommer til å komme ut av dette med hodet høyt hevet.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 6:03 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 5:59 pm
Da får de som ikke tåler det isolere seg og holde seg unna ungdommen da. Ungdommen tåler korona fint.
Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.
Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
De unge får skylden for nærmest alt under pandemien. Jeg synes synd på de jeg.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Folk_flesk skrev: tor nov 25, 2021 7:17 pm
Korgutt skrev: tor nov 25, 2021 7:06 pm
Deila skrev: tor nov 25, 2021 6:52 pm

Om det gir deg glede å poengere det er det helt greit :lol: Jeg er nok ikke den eneste som har bommet med ting under denne pandemien for å si det sånn :lol: Og snart bommer du om at det skulle bli så mye annerledes med ny regjering, når de snart er i gang med tiltak :lol:
Hva sier egentlig Ståle Solbakken om det da? Var det ikke slik at han stemte på et annet alternativ enn Høyre da fordi han ville ha en annen koronapolitikk uten tiltak?
Du mener at han ville vært Høyre-mann hvis coronaen ikke var et samfunnsspørsmål?
Ser at jeg kunne uttrykt meg annerledes. Før valget fikk Ståle Solbakken spørsmål om hva han syns om regjeringens håndtering av pandemien. Den stod til stryk mente han. Og var ganske så klar på at han var fornøyd med at det snart var valg. Hva slags partipreferanse han hadde før vet jeg ikke. Men det skinte tydelig gjennom at han ville stemme på et parti på venstresiden ved valget.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Hva er egentlig restriksjonene nå når husholdningsmedlem har corona. Virker som det nesten ikke er noen restriksjoner hvis man selv tester negativt!

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Ironisk om det er Sverige som blir fortere ferdig med dette, med alt tynet de har fått.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 6:03 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 5:59 pm
Da får de som ikke tåler det isolere seg og holde seg unna ungdommen da. Ungdommen tåler korona fint.
Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.
Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
Testing er ikke smittevern.
Er du edru - du motsetter deg jo smittevern for barn og unge. Og sikkert vaksinering for unge også.
Dette hadde vært målrettede tiltak, men slikt skal vi ikke ha noe av i Norge.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Neptun skrev: tor nov 25, 2021 9:01 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 6:03 pm

Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.
Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
Testing er ikke smittevern.
Er du edru - du motsetter deg jo smittevern for barn og unge. Og sikkert vaksinering for unge også.
Dette hadde vært målrettede tiltak, men slikt skal vi ikke ha noe av i Norge.
Testing er en del av det viktigste smittevernstiltaket som finnes. Hva slags smittevern er det du mener barn og unge skal underlegges?

Barn har ingen særlig risiko for alvorlig forløp ved covid19, så ser ingen grunn til at de skal vaksineres. Det er ikke risikofritt med vaksiner heller. Hvorfor skal man vaksinere barn?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: tor nov 25, 2021 9:01 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 6:03 pm

Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.
Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
Testing er ikke smittevern.
Er du edru - du motsetter deg jo smittevern for barn og unge. Og sikkert vaksinering for unge også.
Dette hadde vært målrettede tiltak, men slikt skal vi ikke ha noe av i Norge.
Hvorfor i all verden skal barn vaksineres? Det er jo helt sinnssykt.

Om noen hadde kommet med vaksinekrav overfor mine barn så hadde jeg flyttet, helt likegyldig hvilke følger det måtte få. Komplett galskap
Sist redigert av Queenie den tor nov 25, 2021 9:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 8:42 pm Ironisk om det er Sverige som blir fortere ferdig med dette, med alt tynet de har fått.
Det kommer de til å bli.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Dagsavisen har snakket med et knippe Karens som vil ha PÅBUD med munnbind tilbake. Savner noen å kjefte på?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -et-pabud/

Queenie

Legg inn av Queenie »

Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:15 pm Dagsavisen har snakket med et knippe Karens som vil ha PÅBUD med munnbind tilbake. Savner noen å kjefte på?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -et-pabud/
Helt uten evne til å tenke selvstendig iallfall.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Podcast uten navn:


Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:17 pm
Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:15 pm Dagsavisen har snakket med et knippe Karens som vil ha PÅBUD med munnbind tilbake. Savner noen å kjefte på?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... -et-pabud/
Helt uten evne til å tenke selvstendig iallfall.
Unge damer med 0% sjanse for å bli alvorlig sjuke av corona, garantert fullvaksinerte. "Vi må gjøre noe med smittetallene" Igjen: SMITTETALL, SMITTETALL, SMITTETALL. Som skyldes massestesting av kreti og pleti av alt som kan krype og gå. Av et virus som aldri forsvinner uansett hvor mye man har påbud om munnbind og stenger ned alt.
Vel, vel, snart får vel Karen igjen gleden av å sitte og kjefte på de som ikke "innordner" seg.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.
De som VIL bruke det må gjerne gjøre det resten av livet for hva jeg bryr meg, ute og inne, om de sover og dusjer med munnbind på; det driter jeg i(regner med at de sitter og driter med munnbind på også). Men ikke plag MEG med det. Jeg kommer til å nekte!
Sist redigert av Morromann den tor nov 25, 2021 9:23 pm, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

pfrog567 skrev: tor nov 25, 2021 7:56 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm
Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 6:03 pm

Men ungdommene bor et sted, gjerne med foreldre, som igjen jobber der hvor det ofte er kontakt med eldre. Sånn har vi hele bøtteballetten involvert i smitten. Noe som nettopp har skjedd i min kommune. Jo mer smitte som er i omløp, jo verre er det å holde enkelte grupper utenfor.
Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
De unge får skylden for nærmest alt under pandemien. Jeg synes synd på de jeg.
Jeg var med i hylekoret og kjeftet da de holdt russefester under den første nedstengingen. Det angrer jeg på og jeg ber de ydmykt om unnskyldning nå. Jeg har forlatt hylekoret, vendt dem ryggen og kommer ikke tilbake dit.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Jeg syns det er slitsomt med munnbind fordi jeg puster varm luft opp i et kronisk betent øye. Men hvis noen har et godt tips til å hindre oppover-luft så har jeg heller ikke tenkt å dø på den bakketoppen selv. Dog går det ei grense, syns det er greit på tett kollektiv - trist og unødvendig i øvrig offentlig rom.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:21 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.
De som VIL bruke det må gjerne gjøre det resten av livet for hva jeg bryr meg, ute og inne, om de sover og dusjer med munnbind på; det driter jeg i(regner med at de sitter og driter med munnbind på også). Men ikke plag MEG med det. Jeg kommer til å nekte!
Det gjør meg ingenting å bruke munnbind, så da gjør jeg det hvis det gjør folk mer komfortable. Jeg er jo en voksen mann, ikke et barn. Jeg ville nok reagert hvis noen skulle tvinge meg til det, men for min del ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det frivillig.

Klart, det kommer jo an på settingen. Hvis jeg må sitte på de samme dørgende kjedelige seminarene, med dårlig luft, der jeg vanligvis halvveis dupper av så er jeg ikke interessert i å slenge et munnbind inn i mixen. Å ha det på i mange timer er jeg heller ikke interessert i, men et kvarter her og en halvtime der er null problem.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:26 pm
Morromann skrev: tor nov 25, 2021 9:21 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.
Det gjør meg ingenting å bruke munnbind, så da gjør jeg det hvis det gjør folk mer komfortable.
Jeg har ikke noe behov for å behage Karen. Hun finner ting å kjefte på deg for uansett.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:26 pm
Hvis jeg må sitte på de samme dørgende kjedelige seminarene, med dårlig luft, der jeg vanligvis halvveis dupper av så er jeg ikke interessert i å slenge et munnbind inn i mixen. Å ha det på i mange timer er jeg heller ikke interessert i, men et kvarter her og en halvtime der er null problem.
Det som er synd er at mange ikke skjønner at de kan gjøre noe med den dårlige lufta selv. Er nok å bare ta en skikkelig sjokklufting i 5-10 minutter, så får man frisk luft igjen. Noe som kan gjøres i de fleste lokaler.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»