Generell diskusjon om corona

Låst
Ostemanden

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Ostemanden »

Media gjør ikke saken noe bedre med denne stadige opphausingen av et allerede hysteri

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:52 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:47 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:46 pm

I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.
Ikke hvis man sammenligner dødstall per innbygger med befolkningstetthet. (som visstnok er veldig relevant når man sammenligner Norge og Sverige).
Jeg påstår ikke at Sverige har gjort det bedre enn Norge i henhold til dødsfall. Det har de jo selvsagt ikke. Men hvis man sammenligner Sverige med Europa som helhet kommer de slettes ikke så verst ut.

Dette "befolkningstetthet" argumentet er også litt tullete angående Sverige da store deler av landet omtrent er folketomt. Hele Nord-Vest Sverige er jo en eneste stor ødemark. De fleste svensker bor tross alt i byer.

Denne grafen sammenligner også to byer: Stockholm versus München. Stockholm har 4,175 innbyggere per kvadratkilometer. München har 4,790 per kvadratkilometer. Så faktisk temmelig likt.
Stockholm lan, som jo var tallet som ble brukt, har vel en god del færre innbyggere per kvadratkilometer?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:52 pm Denne grafen sammenligner også to byer: Stockholm versus München. Stockholm har 4,175 innbyggere per kvadratkilometer. München har 4,790 per kvadratkilometer. Så faktisk temmelig likt.

Hvor mange mennesker og kvadratkilometer er denne beregningen basert på? Tipper den vil avsløre at tallene i grafen er feil..

basillen

Legg inn av basillen »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:56 pm Stockholm lan, som jo var tallet som ble brukt, har vel en god del færre innbyggere per kvadratkilometer?
Det er et godt poeng. Jeg la ikke merke til 'lan'-ordet.

Dog - med tanke på hvor få restriksjoner man har hatt i Sverige versus Tyskland - så er det likevel interessant å se at det ikke er særlig store forskjeller. Stockholm by er tross alt også en del av Stockholm lan.

basillen

Legg inn av basillen »

Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:56 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:52 pm Denne grafen sammenligner også to byer: Stockholm versus München. Stockholm har 4,175 innbyggere per kvadratkilometer. München har 4,790 per kvadratkilometer. Så faktisk temmelig likt.

Hvor mange mennesker og kvadratkilometer er denne beregningen basert på? Tipper den vil avsløre at tallene i grafen er feil..
Tallene er hentet fra https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/home og https://www.intensivregister.de/#/index

Kan også være interessant å se på https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps ... -mortality. Her ser man at etter den andre bølgen forrige vinter så har Sverige faktisk hatt lavere dødelighet enn normalen.

At Sverige har gjort en del feil er imidlertid riktig. Særlig i pandemiens første fase da de hadde null kontroll på aldershjemmene. Her sviktet de grovt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Deila skrev: tor nov 25, 2021 6:52 pm
HNilsen skrev: tor nov 25, 2021 5:25 pm
Deila skrev: tor nov 25, 2021 3:27 pm Ordførere ute i media og ber om nasjonale tiltak. Nå nærmer det seg lockdown her. Politikere presser på i media.
Ja, du bomma ganske kraftig med dine karakteristikker av de av oss som mente at dette ville trekke lenger ut.
Om det gir deg glede å poengere det er det helt greit :lol: Jeg er nok ikke den eneste som har bommet med ting under denne pandemien for å si det sånn :lol: Og snart bommer du om at det skulle bli så mye annerledes med ny regjering, når de snart er i gang med tiltak :lol:
Det kan jeg faktisk umulig bomme på, fordi det jeg skrev var at det ikke kan bli verre enn med den forrige regjeringen. Jeg tror jeg har mine ord i behold - selv om regjeringen skulle innføre nasjonale tiltak i nestre uke. Så langt har imidlertid dagens regjering vist at den kan si imot Helsedirektoratet. Den har holdt stand. Det er mer enn man kan si om den forrige regjeringen.

William_S

Legg inn av William_S »

Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Nok et glimrende eksempel på at antivaxxerne utraderer seg seg. Polen er midt i en storm nå, og det dør haugevis av folk som kunne vært vaksinert, og bare opplevd en svak infeksjon. I stedet dør de nektende på at korona eksisterer.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9K ... or-paa-det

Vel verdt å merke seg at kvinnen som ble intervjuet, kun hadde vaksinert seg for å få lov til å reise. Hun bør være glad det var "tvang" inne i bildet, for det kan ha reddet livet hennes.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

William_S skrev: tor nov 25, 2021 10:49 pm Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.
Rent biologisk er jo kvinner jevnt over mer følelsesstyrt og mer omtenksomme enn mannfolk. Det er derfor ikke sjokkerende dersom de støtter munnbindpåbud i større grad enn menn.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

SlimWhitman skrev: tor nov 25, 2021 10:58 pm
William_S skrev: tor nov 25, 2021 10:49 pm Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.
Rent biologisk er jo kvinner jevnt over mer følelsesstyrt og mer omtenksomme enn mannfolk. Det er derfor ikke sjokkerende dersom de støtter munnbindpåbud i større grad enn menn.
Er de virkelig det? Har alltid oppfattet menn som mer følelsesstyrte og kvinner som mer rasjonelle. Derfor er menn overrepresentert i fengsel, begår mer voldskriminalitet, tar oftere selvmord, blir oftere rusmisbrukere osv osv.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 11:01 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 25, 2021 10:58 pm
William_S skrev: tor nov 25, 2021 10:49 pm Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.
Rent biologisk er jo kvinner jevnt over mer følelsesstyrt og mer omtenksomme enn mannfolk. Det er derfor ikke sjokkerende dersom de støtter munnbindpåbud i større grad enn menn.
Er de virkelig det? Har alltid oppfattet menn som mer følelsesstyrte og kvinner som mer rasjonelle. Derfor er menn overrepresentert i fengsel, begår mer voldskriminalitet, tar oftere selvmord, blir oftere rusmisbrukere osv osv.
Nå er vel menn overrepresentert i de statistikkene først og fremst fordi menn er langt mer (fysisk) aggressive enn kvinner. Og det er jo ikke helt det samme.

William_S

Legg inn av William_S »

Ok det var kanskje ikke så veldig relevant å trekke kjønn inn i den debatten og det er som oftest en avsporing. Men likevel en interessant observasjon hvordan Dagsavisen har valgt ut intervjuobjektene sine

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: tor nov 25, 2021 6:04 pm
NoDabForYou skrev: tor nov 25, 2021 5:56 pm Nå har Gates startet å snakke om pandemi forårsaket av bioterrorisme...
Han pleier jo å være ganske treffsikker.
640K?

Queenie

Legg inn av Queenie »

SlimWhitman skrev: tor nov 25, 2021 10:58 pm
William_S skrev: tor nov 25, 2021 10:49 pm Den Dagsavisen artikkelen ang munnbind var jo prega av bare kvinner . Mitt inntrykk er at de som er mest for sånne påbud er kvinner.
Rent biologisk er jo kvinner jevnt over mer følelsesstyrt og mer omtenksomme enn mannfolk. Det er derfor ikke sjokkerende dersom de støtter munnbindpåbud i større grad enn menn.
Selvfølgelig ikke uenig i det, det skal vi også være av naturlige årsaker. Men det er en lang vei fra det til dette. Dessuten er det mange (tøffel)menn som elsker å bli fortalt hva de skal gjøre, jeg tror du finner restriksjonskåte mennesker på begge sider, nevrotisk anlagt er de selvfølgelig.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Fernandovonarb skrev: tor nov 25, 2021 10:55 pm Nok et glimrende eksempel på at antivaxxerne utraderer seg seg. Polen er midt i en storm nå, og det dør haugevis av folk som kunne vært vaksinert, og bare opplevd en svak infeksjon. I stedet dør de nektende på at korona eksisterer.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9K ... or-paa-det

Vel verdt å merke seg at kvinnen som ble intervjuet, kun hadde vaksinert seg for å få lov til å reise. Hun bør være glad det var "tvang" inne i bildet, for det kan ha reddet livet hennes.
Noe av skylden for den manglende vaksineringen legges på desinformasjon fra sosiale medier.

Ja det høres jo kjent ut.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:19 pm Jeg skjønner fortsatt ikke dette gnålet for og mot munnbind. Hvis folk føler seg tryggere av munnbind så bruker jeg gjerne munnbind jeg. Det er ikke en bakketopp jeg vil dø på, for å si det sånn. På varme sommerdager hadde jeg gjerne gått rundt naken også, men folk blir ukomfortable av det, så da føyer jeg meg. Det er ikke viktig.


Vel, tror du tar feil mtp maske. Ser ut som potensiel omvendt psykologi, som forsøkes skapt:

Om det er sosialt press på å bruke maske, så vil folk som nekter "blinke" seg selv ut som "antivaxere".

I et facistisk samfunn, vil mangel på maske tilsvare "jødestjerne" og hens vekke aggressivitet.

De færeste liker aggressiv opperksomhet, så maske blir uniform.

Vi får se👍

Myril

Legg inn av Myril »

Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:55 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:46 pm
Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:42 pm Så kortversjonen; Sverige er dårligst i klassen og de bør ikke få ros for å ha drept sine svakeste allerede.
I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.
Ikke når man vektlegger forutsetningene til landene. Sverige har ingen unnskyldning for å ha så mye dårligere tall enn Norge. Det er kun feil strategi.
Nå er vel ikke den endelige dommen inn enda... Hvis det viser seg at eneste måten man kan leve vanlig med dette viruset på, er å gå gjennom sykdommen (jevnlig...), så har jo Sverige et godt forsprang på resten.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Myril skrev: tor nov 25, 2021 11:29 pm
Orakelet skrev: tor nov 25, 2021 9:55 pm
basillen skrev: tor nov 25, 2021 9:46 pm

I Europeisk målestokk er da dette beviselig en feil påstand.
Ikke når man vektlegger forutsetningene til landene. Sverige har ingen unnskyldning for å ha så mye dårligere tall enn Norge. Det er kun feil strategi.
Nå er vel ikke den endelige dommen inn enda... Hvis det viser seg at eneste måten man kan leve vanlig med dette viruset på, er å gå gjennom sykdommen (jevnlig...), så har jo Sverige et godt forsprang på resten.
Som med andre virus så må vi nok det ja.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »



God jul og godt nyttår

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


Queenie

Legg inn av Queenie »

Knaxern skrev: tor nov 25, 2021 11:36 pm

God jul og godt nyttår
😂😂 Nei nei vent. Ny vaksine kommer snart, når du har fått 5 doser av den er man safe. Så kommer det en ny... Og en ny... Osv.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:09 pm
Neptun skrev: tor nov 25, 2021 9:01 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
Testing er ikke smittevern.
Er du edru - du motsetter deg jo smittevern for barn og unge. Og sikkert vaksinering for unge også.
Dette hadde vært målrettede tiltak, men slikt skal vi ikke ha noe av i Norge.
Hvorfor i all verden skal barn vaksineres? Det er jo helt sinnssykt.

Om noen hadde kommet med vaksinekrav overfor mine barn så hadde jeg flyttet, helt likegyldig hvilke følger det måtte få. Komplett galskap
Nei, det er ikke galskap å vaksinere barn når vi ser hvordan smitten spres blant barn og unge.

Jeg fikk flust med vaksiner i min barndom. Er det f.eks. bedre at barn fikk tuberkulose enn å vaksineres, som var vanlig før i tiden?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Knaxern skrev: tor nov 25, 2021 11:36 pm

God jul og godt nyttår
Den er langt unna oss, tviler på at den sprer seg i stor grad her med Y4-varianten som dominerer.

Men småkongene vil bruke den som enda et påskudd for sin lockdown uansett..

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: tor nov 25, 2021 11:39 pm
Queenie skrev: tor nov 25, 2021 9:09 pm
Neptun skrev: tor nov 25, 2021 9:01 pm

Testing er ikke smittevern.
Er du edru - du motsetter deg jo smittevern for barn og unge. Og sikkert vaksinering for unge også.
Dette hadde vært målrettede tiltak, men slikt skal vi ikke ha noe av i Norge.
Hvorfor i all verden skal barn vaksineres? Det er jo helt sinnssykt.

Om noen hadde kommet med vaksinekrav overfor mine barn så hadde jeg flyttet, helt likegyldig hvilke følger det måtte få. Komplett galskap
Nei, det er ikke galskap å vaksinere barn når vi ser hvordan smitten spres blant barn og unge.

Jeg fikk flust med vaksiner i min barndom. Er det f.eks. bedre at barn fikk tuberkulose enn å vaksineres, som var vanlig før i tiden?
Hva så? De blir jo ikke syke. Sammenligner du virkelig covid for barn med tuberkulose? Er ikke du helsepersonell?

TWU

Legg inn av TWU »

Neptun skrev: tor nov 25, 2021 11:39 pm
Nei, det er ikke galskap å vaksinere barn når vi ser hvordan smitten spres blant barn og unge.

Jeg fikk flust med vaksiner i min barndom. Er det f.eks. bedre at barn fikk tuberkulose enn å vaksineres, som var vanlig før i tiden?
Tuberkulose er jevnt over farlig for barn å få, i motsetning til Covid. Bivirkninger fra vaksine har vært vurdert å gi større konsekvenser enn å ha viruset. Nå er det visst ikke så nøye lenger mange steder.

Forøvrig spres smitten selv om folk er vaksinert, om dog noe mindre grad. Symptomene er imidlertid langt svakere blant vaksinerte, alt annet like. Barn har i det aller vesentligste omtrent ikke symptomer.

TWU

Legg inn av TWU »

Hetfield skrev: tor nov 25, 2021 11:41 pm
Den er langt unna oss, tviler på at den sprer seg i stor grad her med Y4-varianten som dominerer.

Men småkongene vil bruke den som enda et påskudd for sin lockdown uansett..
Delta var også langt unna, frem til den ikke var det.

Men nye versjoner popper opp støtt og stadig, er ikke noe funn som sier at denne er mer smittsom eller farlig enda. Så ikke noe behov for frykt (selv om noen tilsynelatende ønsker å frykte noe..)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:09 pm
Neptun skrev: tor nov 25, 2021 9:01 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 6:13 pm Sånn er livet. Folk dør. Hva slags smittevern mener dere egentlig ungdommen skal underlegges? De testes jo mer enn noen andre? De isoleres ved sykdom? Hva mer skal de pålegges?
Testing er ikke smittevern.
Er du edru - du motsetter deg jo smittevern for barn og unge. Og sikkert vaksinering for unge også.
Dette hadde vært målrettede tiltak, men slikt skal vi ikke ha noe av i Norge.
Testing er en del av det viktigste smittevernstiltaket som finnes. Hva slags smittevern er det du mener barn og unge skal underlegges?

Barn har ingen særlig risiko for alvorlig forløp ved covid19, så ser ingen grunn til at de skal vaksineres. Det er ikke risikofritt med vaksiner heller. Hvorfor skal man vaksinere barn?

Testing hindrer ikke at du blir smittet. Det er for å få vite. Er man smittet så er det på grunn av svikt i smittevernet, da har skaden skjedd.
Smittevern er forebygging ved avstandskrav, hygienetiltak og vaksinering.
Det er jo nettopp dette som er problemet i grunnskolen og VGS. De har hele tiden oppført seg som om det ikke er en pandemi, fordi man ikke skal stille noen krav til dagens barn og unge.
Når de i tillegg ikke er vaksinert, så florer selvsagt smitten. Og i sin tur smitter de sine foreldre osv.

Må man virkelig forklare dette?

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »


TWU

Legg inn av TWU »

Neptun skrev: tor nov 25, 2021 11:45 pm Det er jo nettopp dette som er problemet i grunnskolen og VGS. De har hele tiden oppført seg som om det ikke er en pandemi, fordi man ikke skal stille noen krav til dagens barn og unge.
Himmel og hav…
Samfunnet lider forøvrig mer på sikt av at ungdommen sperres fra sosial kontakt enn at de smitter hverandre.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Neptun skrev: tor nov 25, 2021 11:45 pm
Solvgutt1 skrev: tor nov 25, 2021 9:09 pm
Neptun skrev: tor nov 25, 2021 9:01 pm

Testing er ikke smittevern.
Er du edru - du motsetter deg jo smittevern for barn og unge. Og sikkert vaksinering for unge også.
Dette hadde vært målrettede tiltak, men slikt skal vi ikke ha noe av i Norge.
Testing er en del av det viktigste smittevernstiltaket som finnes. Hva slags smittevern er det du mener barn og unge skal underlegges?

Barn har ingen særlig risiko for alvorlig forløp ved covid19, så ser ingen grunn til at de skal vaksineres. Det er ikke risikofritt med vaksiner heller. Hvorfor skal man vaksinere barn?

Testing hindrer ikke at du blir smittet. Det er for å få vite. Er man smittet så er det på grunn av svikt i smittevernet, da har skaden skjedd.
Smittevern er forebygging ved avstandskrav, hygienetiltak og vaksinering.
Det er jo nettopp dette som er problemet i grunnskolen og VGS. De har hele tiden oppført seg som om det ikke er en pandemi, fordi man ikke skal stille noen krav til dagens barn og unge.
Når de i tillegg ikke er vaksinert, så florer selvsagt smitten. Og i sin tur smitter de sine foreldre osv.

Må man virkelig forklare dette?
Testing hindrer at du smitter videre. Det er jo det viktigste. At ungdommen ikke har oppført seg som om det er en pandemi er bare tull. De har slått seg løs da regjeringen åpnet opp. Det unner jeg dem. Håper de koser seg. De har ofret mye disse årene. For en sykdom som ikke er farlig for dem. Bare for å beskytte gamle, sure og utakknemlige grinebitere som deg.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»