Løpetrening

Svar
Bjoneroa

Re: Løpetrening

Legg inn av Bjoneroa »

Wellé skrev: tor nov 25, 2021 9:26 am Usikker på om jeg klarer å gjennomføre så mange økter i løpet av en uke. Er egentlig ikke så glad i å trene styrke så er nok de øktene som ryker først hvis viljen er svak en uke.
Triceps og bryst, kan det holde med dips av typen hvor du har hendene på sengekanten og beina på en stol, og vanlige pushups? Sistnevnte kan varieres m. f.eks. diamond pushups, som involverer mer triceps. Dette er øvelser man kan gjøre unna hjemme på 10-15 min.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: fre okt 29, 2021 5:45 pm Mange her som bruker langrenn som vedlikehold på vinteren? Kanskje den mest skånsomme varianten av utholdenhetstrening, og det minner mye om løping. Jeg har aldri vært noe god på ski, men har lyst til å bli bedre denne sesongen.
Jeg vil bruke langrenn denne vinteren. Klassisk selvfølgelig, da det er denne stilen som emulerer løping mest og som gir maksimalt utbytte ift. løping.

Noen som har peiling på langrenn som har forslag til gode økter? Jeg har ingen interesse av rolige søndagsturer til Kikut :lol:

Queenie

Legg inn av Queenie »

Langrenn er topp. Måneskinnsturer er min favoritt, for de som bor i hamsterhjulstrøk er det mindre folk i løypene da. Skøyting over vann er også gøy. For litt mer action turer med feller og surfing på pudder på vei ned.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bjoneroa skrev: tor nov 25, 2021 11:19 am
Intervallhall skrev: fre okt 29, 2021 5:45 pm Mange her som bruker langrenn som vedlikehold på vinteren? Kanskje den mest skånsomme varianten av utholdenhetstrening, og det minner mye om løping. Jeg har aldri vært noe god på ski, men har lyst til å bli bedre denne sesongen.
Jeg vil bruke langrenn denne vinteren. Klassisk selvfølgelig, da det er denne stilen som emulerer løping mest og som gir maksimalt utbytte ift. løping.

Noen som har peiling på langrenn som har forslag til gode økter? Jeg har ingen interesse av rolige søndagsturer til Kikut :lol:
Det blir jo mye av det samme som med løping. 4x4 min, 3x8min, osv, men du bør kjøre det i oppoverbakker istedenfor på flatmark. Var i hvert fall det vi gjorde da jeg gikk aktivt og vet jo at blant annet Marit Bjørgen sverger til 4x4min. Kan jo kjøre to runder på samme økt blant annet med 10-15 minutter pause i mellom. Ettersom føre, feste og terreng i enda større grad påvirker tid på distanse så foretrekker jeg å ha tidsintervaller fremfor distanse.

Ettersom jeg prøver å finne tilbake til skikkelig langrennsglede så kommer nok ikke jeg til å kjøre denne typer økter selv på ski, og sikert heller på rolige søndagsturer til Kikut. Kanskje Løvlia hvis jeg blir frelst. Syns 4 mil er i overkant langt for en tur.
Sist redigert av Wellé den tor nov 25, 2021 12:30 pm, redigert 2 ganger totalt.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bjoneroa skrev: tor nov 25, 2021 11:16 am
Wellé skrev: tor nov 25, 2021 9:26 am Usikker på om jeg klarer å gjennomføre så mange økter i løpet av en uke. Er egentlig ikke så glad i å trene styrke så er nok de øktene som ryker først hvis viljen er svak en uke.
Triceps og bryst, kan det holde med dips av typen hvor du har hendene på sengekanten og beina på en stol, og vanlige pushups? Sistnevnte kan varieres m. f.eks. diamond pushups, som involverer mer triceps. Dette er øvelser man kan gjøre unna hjemme på 10-15 min.
Jeg meldte meg relativt nylig inn i et treningsstudio som holder til i samme bygg som der jeg jobber så trener der enten før eller etter jobb. Styrkeøktene blir etter jobb, mens jeg tar joggeøktene før. Prøvde meg på en styrkeøkt før jobb, men da gadd jeg ikke mer etter en halvtime :P Det alternative du lister opp kan nok være aktuelt i tilfelle jeg skipper en styrkeøkt på treningssenteret, men planen er nok å melde meg på timer slik at det er "vanskeligere å backe ut".

Wellé

Legg inn av Wellé »

Wellé skrev: tor nov 25, 2021 9:26 am Trener forøvrig for 10k sub40. Planen var egentlig å klare det før vinteren, men fikk strekk i skinka på sensommeren så da røk det. Tror jeg ligger rundt 43 min hvis jeg tar det på bane, men begynner å bli en stund siden sist jeg løp et test run.

Har satt opp et i overkant ambisiøst 10-ukers treningsopplegg nå:
Mandag: Intervaller, 4x4min/3x2km/6x1,5km
Tirsdag: Styrke ben & core
Onsdag: 60 min rolig jogg (kan erstattes med langrenn)
Torsdag: Intervaller, 10x400m/12x400m/5x800m/6x800m
Fredag: Styrke, armer (mest triceps) og bryst
Lørdag/Søndag: Langtur (helst langrenn)

Usikker på om jeg klarer å gjennomføre så mange økter i løpet av en uke. Er egentlig ikke så glad i å trene styrke så er nok de øktene som ryker først hvis viljen er svak en uke.
Hadde en helt nydelig økt (4X4min) på mølle i dag.
1) 4:00min/km
2) 3:45min/km
3) 3:38min/km
4)3:35min/km
2 min pause mellom hvert intervall og 1,5% incline

Forventningen var å løpe intervaller med pace på 4:00-3:50min/km for å ligge mellom 180-185 i puls. Det er der jeg har ligget de siste ukene. Istedenfor så måtte jeg skru opp farten ganske betraktelig etter første første intervall ettersom jeg lå på 155 i puls.Til tross for dette var det kun på siste intervall at jeg endelig bikket 180. Kroppen føltes også ellers helt fenomenal ut. Dette ga skikkelig boost for motivasjonen.

Neste intervalløkt er 10x400m på torsdag. Håper å se samme fremgang her, men siden jeg skal ha en av mine første styrketreninger på sikkert 4 år så kan det har stor påvirkning på hvor mye "juice" det er i bena.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Wellé skrev: man nov 29, 2021 2:49 pm Hadde en helt nydelig økt (4X4min) på mølle i dag.
1) 4:00min/km
2) 3:45min/km
3) 3:38min/km
4)3:35min/km
2 min pause mellom hvert intervall og 1,5% incline

Forventningen var å løpe intervaller med pace på 4:00-3:50min/km for å ligge mellom 180-185 i puls. Det er der jeg har ligget de siste ukene. Istedenfor så måtte jeg skru opp farten ganske betraktelig etter første første intervall ettersom jeg lå på 155 i puls.Til tross for dette var det kun på siste intervall at jeg endelig bikket 180. Kroppen føltes også ellers helt fenomenal ut. Dette ga skikkelig boost for motivasjonen.

Neste intervalløkt er 10x400m på torsdag. Håper å se samme fremgang her, men siden jeg skal ha en av mine første styrketreninger på sikkert 4 år så kan det har stor påvirkning på hvor mye "juice" det er i bena.
Småjogger, står eller går du i pausene? Solid fart på dragene, så det hadde vært spennende å se hva du hadde fått til på en 10 kilometer. Jeg har også et mål om SUB40, men er nok litt lengre unna enn deg per dags dato og må nok pent vente til 2023, vil jeg tro.
Jeg skal få trent bra de neste månedene og få løpt en 10km på bane når snøen forsvinner.

Hvordan ser den 400-meter økta ut?
Lang pause mellom hvert drag?
Husker en på "I det lange løp" som anbefalte 20 x 400 meter, der man løp dragene i ca 10k-fart og med 30 sek pause mellom hvert drag.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Expekt skrev: man nov 29, 2021 11:43 pm
Wellé skrev: man nov 29, 2021 2:49 pm Hadde en helt nydelig økt (4X4min) på mølle i dag.
1) 4:00min/km
2) 3:45min/km
3) 3:38min/km
4)3:35min/km
2 min pause mellom hvert intervall og 1,5% incline

Forventningen var å løpe intervaller med pace på 4:00-3:50min/km for å ligge mellom 180-185 i puls. Det er der jeg har ligget de siste ukene. Istedenfor så måtte jeg skru opp farten ganske betraktelig etter første første intervall ettersom jeg lå på 155 i puls.Til tross for dette var det kun på siste intervall at jeg endelig bikket 180. Kroppen føltes også ellers helt fenomenal ut. Dette ga skikkelig boost for motivasjonen.

Neste intervalløkt er 10x400m på torsdag. Håper å se samme fremgang her, men siden jeg skal ha en av mine første styrketreninger på sikkert 4 år så kan det har stor påvirkning på hvor mye "juice" det er i bena.
Småjogger, står eller går du i pausene? Solid fart på dragene, så det hadde vært spennende å se hva du hadde fått til på en 10 kilometer. Jeg har også et mål om SUB40, men er nok litt lengre unna enn deg per dags dato og må nok pent vente til 2023, vil jeg tro.
Jeg skal få trent bra de neste månedene og få løpt en 10km på bane når snøen forsvinner.

Hvordan ser den 400-meter økta ut?
Lang pause mellom hvert drag?
Husker en på "I det lange løp" som anbefalte 20 x 400 meter, der man løp dragene i ca 10k-fart og med 30 sek pause mellom hvert drag.
Blanding av stå og småjogge (9-10km/t). Hopper av og står i ca 15 sekunder mens jeg skrur ned farten på møllen og hopper av igjen ca 15 sekunder mens jeg skrur opp farten igjen.

Jeg har et 10-ukersprogram som jeg håper å fullføre (med forbehold om at det blir mer langrenn i julen og heller rolige lange økter), og så løpe en 10K på mølle for å se hvordan jeg ligger an. Nå som det er vintersesong og jeg må løpe mye på mølle - som jeg syns er rimelig kjedelig og belastende på knærne - så fokuserer jeg først og fremst på å gjøre kroppen mer komfortabel med høyere tempo. Jeg har rett og slett ikke tålmodigheten til å gjennomføre 20x400m på mølle så da kjører jeg heller færre intervaller, men med høyere tempo. Jeg er også veldig usikker på hvordan gjennomføringen av økter som 6x1,5km og 3x3km kommer til å gå. Hvis ikke det blir gode langrennsforhold så kommer jeg til å ha veldig lite lange rolige økter i perioden, og tror både vilje og kondis vil slite uten noe særlig langkjøringsøkter i kroppen. Har en ukentlig rolig 45 min på mølle, men det er ganske bart lite for å lade opp til den type økter. Den skulle egentlig være 60 minutter, men innså etter å ha prøvd meg på en lignende økt for to uker siden at det var urealistisk mtp tålmodighet.

Normalt sett har jeg 45sek pause på 400m-øktene mine hvor jeg enten jogger eller går. Jeg har sett lignende økter som den du nevnte. Enten 20x400m på 10K fart eller 10-12x400m på 3:50-fart med varierende lengde på pausene riktignok. Jeg har 8x400m på torsdag så da er planen å ligge nærmere 3:30min/km. Neste uke har jeg lengre intervaller både på mandag (3x2km) og torsdag (12x400m) så da kommer nok torsdagsøkten til å skje på rundt 3:50-fart. Tror jeg skal prøve meg på 4:00min/km på 3x2km-økten, men mulig at det er for raskt per nå.

Jeg er også spent på hvordan de nye skoene vil påvirke tempo. Nå løper jeg med Brooks Adrenaline GTS 21 som visstnok er ganske tunge, stabile sko. Har bestilt Saucony Endorphin Speed 2 som kanskje vil hjelpe meg med å pushe opp tempoet litt. Det er i hvert fall det anmeldelsene sier. Har aldri tenkt så mye på sko når jeg har løpt før, men i følge både internett, kollegaer og venner som trener en del så kan det utgjøre en stor forskjell.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Wellé skrev: tir nov 30, 2021 9:16 am Jeg er også spent på hvordan de nye skoene vil påvirke tempo.
Har du fått trent noe mer i det siste?

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bjoneroa skrev: lør des 11, 2021 8:48 am
Wellé skrev: tir nov 30, 2021 9:16 am Jeg er også spent på hvordan de nye skoene vil påvirke tempo.
Har du fått trent noe mer i det siste?
Ja, har bare vært litt dårlig på å skrive om det. Arsenals form påvirker i stor grad hvor aktiv jeg er på forumet.

Har fått løpt en del i de nye skoene. Veldig fornøyd med de og de er morsomme å løpe med. Merker at jeg ikke syns de passer helt til de roligste turene, som den jeg tok i dag var. Måtte hele tiden bremse opp siden jeg følte for å gå fortere. På raskere økter så merker jeg stor forskjell på de nye skoene og de gamle (Brooks Adrenaline GTS).

Har lagt om treningsplanen en del etter å ha lest mer på nettet. Gått for noe som ligner mer på din hvor jeg har flere rolige lange økter fremfor tempo- og intervalløkter. Man må tydeligvis bygge den aerobiske motoren som var noe nytt for meg. Kan ikke huske at det var snakk om det da jeg gikk aktivt langrenn (frem til jeg var 17-18), men jeg var generelt ikke den som tenkte mest på treningsplan og ernæring av de jeg gikk med…

Utover å jobbe mer med å bygge et sterkt grunnlag så fokuserer jeg mye på å løpe riktigere -altså bedre teknikk- og med pusteteknikker. Sikkert greit å få det på plass nå i «offseason».

Har konkretisert målet litt mer med at det endelige målet er å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter, med delmål at jeg skal klare det på mølle og bane før det. Har også bonusmål med å løpe halvmaraton på Oslo Maraton, men har ikke helt satt et tidsmål enda. Kanskje under 1:30.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Wellé skrev: lør des 11, 2021 1:09 pm Har konkretisert målet litt mer med at det endelige målet er å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter, med delmål at jeg skal klare det på mølle og bane før det.
Jeg har også tenkt å løpe sentrumsløpet. SUB40 kommer nok for tidlig for min del, men forhåpentligvis klarer jeg det i løpet av 2023.
Men er ikke løypa i sentrumsløpet nokså tung? Det er vel ikke akkurat plassen å perse i alle fall.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Expekt skrev: søn des 12, 2021 1:12 am
Wellé skrev: lør des 11, 2021 1:09 pm Har konkretisert målet litt mer med at det endelige målet er å løpe Sentrumsløpet under 40 minutter, med delmål at jeg skal klare det på mølle og bane før det.
Jeg har også tenkt å løpe sentrumsløpet. SUB40 kommer nok for tidlig for min del, men forhåpentligvis klarer jeg det i løpet av 2023.
Men er ikke løypa i sentrumsløpet nokså tung? Det er vel ikke akkurat plassen å perse i alle fall.
Sentrumsløpet har vel en ganske merkbar stigning?

Det finnes et populært løp med det treffende navnet Perseløpet, det skal visstnok være ganske flatt.

Ellers sies det at Hytteplanmila er rask. Muligens også Fornebuløpet de siste årene?

Det er også et løp i Oslo som heter Sommernattsløpet, og det er trolig paddeflatt, men det er kun 5km.

Hva sier dere andre her? Kan vi lage en liste over flate og raske løp i 2022? :)

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Wellé skrev: lør des 11, 2021 1:09 pm
Bjoneroa skrev: lør des 11, 2021 8:48 am
Wellé skrev: tir nov 30, 2021 9:16 am Jeg er også spent på hvordan de nye skoene vil påvirke tempo.
Har du fått trent noe mer i det siste?
Har lagt om treningsplanen en del etter å ha lest mer på nettet. Gått for noe som ligner mer på din hvor jeg har flere rolige lange økter fremfor tempo- og intervalløkter. Man må tydeligvis bygge den aerobiske motoren som var noe nytt for meg.

Utover å jobbe mer med å bygge et sterkt grunnlag så fokuserer jeg mye på å løpe riktigere -altså bedre teknikk- og med pusteteknikker. Sikkert greit å få det på plass nå i «offseason».
Jeg er ingen ekspert! Men jeg vil anta at for sub40 10k, så vil du ha stor nytte av å følge et program for halvmaraton :) Du kan også prøve å trene fart uten at det bygger seg opp melkesyre og uten at pulsen rekker å bli høy, f.eks. å løpe fortere i 10-20 sekunder før du backer av igjen og gjentar litt senere. Fartslek. Eller kortere intervaller med lange pauser.

Jeg er ganske opptatt av pusteknikker! For meg handler det om å følge en rytme, som bestemmes av når føttene treffer bakken. Også handler det om å være tilstede i det jeg driver med, og ikke la pusten bære avsted ukontrollert og løpe for hardt.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Ingen som trener i jula?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Intervallhall skrev: søn des 26, 2021 1:15 pm Ingen som trener i jula?
Joda,

langløp på julaften, 22 km á 6 min pr km, veldig kupert løype. En lang nedoverbakke i starten som ble en altfor lang motbakke på slutten :lol:

8 km tempo i dag, i nydelig solskinn og kuldegrader.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ale skrev: søn des 26, 2021 1:25 pm Skal begynne å trene i januar. Nyttårsforsett.
Flott Ale

Queenie

Legg inn av Queenie »

Intervallhall skrev: søn des 26, 2021 1:15 pm Ingen som trener i jula?
Jo hver dag

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Bjoneroa skrev: søn des 12, 2021 9:45 am Sentrumsløpet har vel en ganske merkbar stigning?

Det finnes et populært løp med det treffende navnet Perseløpet, det skal visstnok være ganske flatt.

Ellers sies det at Hytteplanmila er rask. Muligens også Fornebuløpet de siste årene?

Det er også et løp i Oslo som heter Sommernattsløpet, og det er trolig paddeflatt, men det er kun 5km.

Hva sier dere andre her? Kan vi lage en liste over flate og raske løp i 2022? :)
Var en reportasje på kondis.no om Totenvikaløpet tidligere i år. Lenke her. Skal visstnok være veldig raskt, flatt og omtrent uten svinger.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Ale skrev: søn des 26, 2021 1:25 pm Skal begynne å trene i januar. Nyttårsforsett.
Bruk denne tråden som motivasjon.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Tormund skrev: søn des 26, 2021 1:24 pm
Intervallhall skrev: søn des 26, 2021 1:15 pm Ingen som trener i jula?
Joda,

langløp på julaften, 22 km á 6 min pr km, veldig kupert løype. En lang nedoverbakke i starten som ble en altfor lang motbakke på slutten :lol:

8 km tempo i dag, i nydelig solskinn og kuldegrader.
Sprek tur! Hva trener du for? Slike økter gir deg veldig god kondisjon, og det bryter deg ikke voldsomt ned når du holder farten på et fornuftig nivå. Flott økt.

Dejan_Stankovic89

Legg inn av Dejan_Stankovic89 »

Skal begynne å løpe igjen i 2022. Vært minimalt med løping etter fotball karrieren ble avsluttet for 8-9 år siden. Tenker en intervall økt og en rolig langkjøring i uken ved siden av styrketrening(jeg pleier å trene 4-5 ganger i uken). Antar det er best å løpe etter styrkeøktene?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Intervallhall skrev: søn des 26, 2021 1:33 pm
Tormund skrev: søn des 26, 2021 1:24 pm
Intervallhall skrev: søn des 26, 2021 1:15 pm Ingen som trener i jula?
Joda,

langløp på julaften, 22 km á 6 min pr km, veldig kupert løype. En lang nedoverbakke i starten som ble en altfor lang motbakke på slutten :lol:

8 km tempo i dag, i nydelig solskinn og kuldegrader.
Sprek tur! Hva trener du for? Slike økter gir deg veldig god kondisjon, og det bryter deg ikke voldsomt ned når du holder farten på et fornuftig nivå. Flott økt.
Takk, både farten og pulsen var veldig kontrollert hele veien. Trener primært for skisesongen, det er dårlig med skiføre nå, men har fra midten av februar og til april en del løp som jeg har planlagt å gå.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Æsj, fått antydning til min første belastningsskade siden jeg begynte å trene igjen, og det var rimelig selvforskyldt på en klønete måte.

Har de siste 3 ukene trent helt på grensen av hva kroppen min tåler, både i følge hva jeg selv har kjent og i følge Fenix6-en min. Hadde en, for meg knallhard, 8x800m intervalløkt med flyvende pauser på fredag kveld. Planen var å ha hvile igjennom hele helgen for å la bena hvile og så trene styrke på mandagen. Den planen gikk til helvete da jeg oppdaget at jeg hadde møtt opp til feil filial for en frisørtime lørdag morgen. Løp full pupp fra Majorstuen til Skillebekk (1,7km), før jeg så fant ut at det var ikke Skillebekk jeg heller skulle til, så da var det samme tempo opp til bunnen av Bogstadveien (1,3km). Dette ble selvfølgelig gjort i flate boots og jeans. Da jeg gikk hjem fra friøseren etterpå kjente jeg dessverre på at jeg hadde fått en lett beinhinnebetennelse som sitter som et skudd i dag også... Helt sjanseløst, men skulle ønske jeg hadde tracket den på klokken. Hadde vært litt lættis i det minste :lol: :roll:

Wellé

Legg inn av Wellé »

Ikke fryktelig relevant for trådens tema, men ettersom spørsmålet mitt er såpass smalt så gidder jeg ikke å opprette en egen tråd. Spørsmålet er så enkelt som om det er noen som spiller Padel og om de anbefaler det? Savner å drive med en ballsport, helst fotball, men grunnet at de fleste av kompisene mine har lagt skoene på hyllen så må jeg finne meg noe annet. Jeg har spilt tennis, men det begynner å bli lenge siden og syns Padel ser ut som en lavterskelversjonen av tennis.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Wellé skrev: man jan 24, 2022 9:44 am Ikke fryktelig relevant for trådens tema, men ettersom spørsmålet mitt er såpass smalt så gidder jeg ikke å opprette en egen tråd. Spørsmålet er så enkelt som om det er noen som spiller Padel og om de anbefaler det? Savner å drive med en ballsport, helst fotball, men grunnet at de fleste av kompisene mine har lagt skoene på hyllen så må jeg finne meg noe annet. Jeg har spilt tennis, men det begynner å bli lenge siden og syns Padel ser ut som en lavterskelversjonen av tennis.
Padel er gøy!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»