Løpetrening

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Re: Løpetrening

Legg inn av lok1 »

10x400 i dag. OK økt, men ble veldig sliten etter ca syvende drag. Men min tredje intervalløkt omtrent ever, så er fornøyd.
Noen løpetekniske spørsmål:

Høyere fart eller kortere intervaller? Eller lavere fart og lengre intervaller?
Høyere fart og lengre pauser? Eller lavere fart og kortere pauser?
Høyere fart og flere intervaller? Eller lavere fart og færre intervaller?

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: ons aug 04, 2021 8:57 pm Noen løpetekniske spørsmål:
Det spørs vel litt hva som er målet med treningen og hvilke distanser man ønsker å bli bedre på. Å variere er nok ikke dumt. Selv løper jeg sjeldent intervaller som er kortere enn 800 meter.
10 x 800 meter liker jeg veldig godt.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Expekt skrev: ons aug 04, 2021 10:50 pm Det spørs vel litt hva som er målet med treningen og hvilke distanser man ønsker å bli bedre på. Å variere er nok ikke dumt. Selv løper jeg sjeldent intervaller som er kortere enn 800 meter.
10 x 800 meter liker jeg veldig godt.
Som nevnt i trådstarten så skal jeg bare bli glad i å løpe. Tider er ikke så viktig, men jeg vil gjerne kunne delta i halvmaraton og 10k, og samtidig få en god opplevelse. Jeg har null løpeerfaring fra før, og har deltatt i ett eneste løp tidligere (5k i mars 2020).

Myril

Legg inn av Myril »

Kahooot skrev: ons aug 04, 2021 12:28 am
qbah skrev: ons aug 04, 2021 12:21 am
Kahooot skrev: ons aug 04, 2021 12:01 am
Mine tider er:
5 km 19.23
10 km 39.58
21 km 1.30.18

Trent dårlig de siste månedene, og har ikke hatt utvikling på 3 måneder. Hadde i utgangspunktet mål om å komme ned på 35 min på 10 km og 1.20 på halvmaraton i løpet av 2021. Innser at det blir vanskelig, men bør være mulig å kutte noen minutter uansett. Har også noen få kg som kan slankes bort.

Veldig bra tider da! Har vært nede på 19-tallet på 5 km jeg også, men det var rundt rekrutt og opptakstid i forsvaret. 10 km har jeg liksom aldri testet i "prime time".

10 km under 40 min føles helt uoppnåelig for meg nå. Hva er trikset? 1000m intervaller? 1:30 på halvmaraton kunne vært et mål for meg. Men der er det vel ikke noe hemmelig triks annet enn nok og hyppige lange turer på den distansen eller mer. Dessverre har tidsklemma meg både på ukedag og helt så det blir ofte 6-10 km turer og halvkorte intervaller på meg.
Hei!
Takk for det! Kontinuitet er den viktigste nøkkelen. Kommer ikke unna at lavest mulig vekt er viktig også. 4-5 kg kan utgjøre mange sekunder på 10 km. Fartslek, intervaller og terskeløkter er effektivt. På 5 km-trening bør man kutte lengden på draget, og kjøre overfart for å få bedre teknikk på høyere fart. Plutselig føles 3.50-fart mer komfortabelt ut.
Des-vere, så er nok dette med vekt en stor utfordring for karen som drikker øl hver kveld.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

lok1 skrev: ons aug 04, 2021 11:43 pm
Expekt skrev: ons aug 04, 2021 10:50 pm Det spørs vel litt hva som er målet med treningen og hvilke distanser man ønsker å bli bedre på. Å variere er nok ikke dumt. Selv løper jeg sjeldent intervaller som er kortere enn 800 meter.
10 x 800 meter liker jeg veldig godt.
Som nevnt i trådstarten så skal jeg bare bli glad i å løpe. Tider er ikke så viktig, men jeg vil gjerne kunne delta i halvmaraton og 10k, og samtidig få en god opplevelse. Jeg har null løpeerfaring fra før, og har deltatt i ett eneste løp tidligere (5k i mars 2020).
I starten ville kjørt lange drag på lavere fart. Du må bygge opp motoren før du kan løpe fort. Kondis må alltid ligge i bunn. Øk mengden gradvis uke for uke, så kan du løpe fort på dragene etter hvert.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Myril skrev: ons aug 04, 2021 11:50 pm
Kahooot skrev: ons aug 04, 2021 12:28 am
qbah skrev: ons aug 04, 2021 12:21 am


Veldig bra tider da! Har vært nede på 19-tallet på 5 km jeg også, men det var rundt rekrutt og opptakstid i forsvaret. 10 km har jeg liksom aldri testet i "prime time".

10 km under 40 min føles helt uoppnåelig for meg nå. Hva er trikset? 1000m intervaller? 1:30 på halvmaraton kunne vært et mål for meg. Men der er det vel ikke noe hemmelig triks annet enn nok og hyppige lange turer på den distansen eller mer. Dessverre har tidsklemma meg både på ukedag og helt så det blir ofte 6-10 km turer og halvkorte intervaller på meg.
Hei!
Takk for det! Kontinuitet er den viktigste nøkkelen. Kommer ikke unna at lavest mulig vekt er viktig også. 4-5 kg kan utgjøre mange sekunder på 10 km. Fartslek, intervaller og terskeløkter er effektivt. På 5 km-trening bør man kutte lengden på draget, og kjøre overfart for å få bedre teknikk på høyere fart. Plutselig føles 3.50-fart mer komfortabelt ut.
Des-vere, så er nok dette med vekt en stor utfordring for karen som drikker øl hver kveld.
På 10 km kan du spare 50-60 sekunder hvis du går ned 2-3 kg i vekt.

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: ons aug 04, 2021 11:43 pm men jeg vil gjerne kunne delta i halvmaraton og 10k, og samtidig få en god opplevelse.
Skjønner. Som Kahooot nevner over her så bør du prøve å øke mengden med løping gradvis uke for uke. Jeg kan forresten tipse deg om en gruppe på Facebook for motivasjon.
"LØPING - trening og inspirasjon" <-- Der er det mye aktivitet hver dag.

qbah

Legg inn av qbah »

14 km i den flotte Bymarka i kveld. Deilig. Litt for mye oppover for min tunge sommerkropp men fint med avveksling fra flat asfalt.

Myril

Legg inn av Myril »

qbah skrev: tor aug 05, 2021 12:23 am 14 km i den flotte Bymarka i kveld. Deilig. Litt for mye oppover for min tunge sommerkropp men fint med avveksling fra flat asfalt.
13,59 står det på Strava

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ble en "variabel" og noe stressende langtur i går kveld. Oppunder 2 timer totalt, med noe uønskede avbrekk, her og der. Dette skyldes uro i magen, og tja, holdt på å gjøre det helt "store", og fikk rimelig panikk når en skjønte hvor det bar, og måtte i all hast finne et egna og mer privat sted, å gjøre sitt. Men, så starta problemene, for mens en gikk så sakte som mulig, for ikke å ja, få noen uhell, spratt det frem noen enda mer stressa folk, nemlig orienteringsløpere, og de for over alt, og var ikke så lysten på å sitte på huk og trøkke i vei, med den slags trafikk, såpass nære på.
Ordna seg til slutt, men ja, et eller annet man spiste i går, fungerte dårlig med løping, og dopapir er gull verdt å ha litt ekstra av, lært det på den kjipe måten tidligere.

Uansett, selve løpingen i seg selv, gikk jo greit når den slags svineri var unnagjort, og følte meg 1 tonn lettere. Deilig og kjøligere luft ute, mindre insekter og klam/vindstille luft, og ser virkelig fremover mot fine høstkvelder nå. Min favoritt årstid.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

qbah skrev: ons aug 04, 2021 7:45 pm
palimpsest skrev: ons aug 04, 2021 3:22 pm Spør igjen jeg: noen som har noen gode øvelser for å bygge støttemuskulatur rundt knærne så jeg forhåpentligvis får litt mindre vondt i dem når jeg løper.

Tar tå-hev (men det er vel mer legger), utfall og knebøy per nu. Flere / bedre forslag?
Har du prøvd/tilgang på lårcurl/leg extensions apparat?
Trener på SATs, så de har det meste av apparater der. Prøver gjerne noen runder med extensions / curl, men er ikke dette i bunn og grunn isolert trening av muskler man uansett får kjørt i knebøy / utfall?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

palimpsest skrev: tor aug 05, 2021 8:50 am
qbah skrev: ons aug 04, 2021 7:45 pm
palimpsest skrev: ons aug 04, 2021 3:22 pm Spør igjen jeg: noen som har noen gode øvelser for å bygge støttemuskulatur rundt knærne så jeg forhåpentligvis får litt mindre vondt i dem når jeg løper.

Tar tå-hev (men det er vel mer legger), utfall og knebøy per nu. Flere / bedre forslag?
Har du prøvd/tilgang på lårcurl/leg extensions apparat?
Trener på SATs, så de har det meste av apparater der. Prøver gjerne noen runder med extensions / curl, men er ikke dette i bunn og grunn isolert trening av muskler man uansett får kjørt i knebøy / utfall?
Veldig ofte gjøres tekniske feil både i løpesteget og i styrketreningen som leder til kneplager og andre plager. Nøkkelen til en skadefri løpekarriere med fremgang er å luke bort slike feil - en etter en - frem til man løper teknisk bra og har en kropp som er sterk nok og mobil nok til å tåle stadig større belastning.

Hvor bevisst er du på din løpeteknikk og teknikk under styrkeøvelser? Og er du typen som kunne lest en bok om hvordan det skal gjøres eller foretrekker du en PT som viser deg?

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Orakelet skrev: tor aug 05, 2021 8:58 am
palimpsest skrev: tor aug 05, 2021 8:50 am
qbah skrev: ons aug 04, 2021 7:45 pm

Har du prøvd/tilgang på lårcurl/leg extensions apparat?
Trener på SATs, så de har det meste av apparater der. Prøver gjerne noen runder med extensions / curl, men er ikke dette i bunn og grunn isolert trening av muskler man uansett får kjørt i knebøy / utfall?
Veldig ofte gjøres tekniske feil både i løpesteget og i styrketreningen som leder til kneplager og andre plager. Nøkkelen til en skadefri løpekarriere med fremgang er å luke bort slike feil - en etter en - frem til man løper teknisk bra og har en kropp som er sterk nok og mobil nok til å tåle stadig større belastning.

Hvor bevisst er du på din løpeteknikk og teknikk under styrkeøvelser? Og er du typen som kunne lest en bok om hvordan det skal gjøres eller foretrekker du en PT som viser deg?
Vel så viktig med styrketrening tilpasset løping, stretching og rehabilitering.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Orakelet skrev: tor aug 05, 2021 8:58 am
palimpsest skrev: tor aug 05, 2021 8:50 am
qbah skrev: ons aug 04, 2021 7:45 pm

Har du prøvd/tilgang på lårcurl/leg extensions apparat?
Trener på SATs, så de har det meste av apparater der. Prøver gjerne noen runder med extensions / curl, men er ikke dette i bunn og grunn isolert trening av muskler man uansett får kjørt i knebøy / utfall?
Veldig ofte gjøres tekniske feil både i løpesteget og i styrketreningen som leder til kneplager og andre plager. Nøkkelen til en skadefri løpekarriere med fremgang er å luke bort slike feil - en etter en - frem til man løper teknisk bra og har en kropp som er sterk nok og mobil nok til å tåle stadig større belastning.

Hvor bevisst er du på din løpeteknikk og teknikk under styrkeøvelser? Og er du typen som kunne lest en bok om hvordan det skal gjøres eller foretrekker du en PT som viser deg?
Ville nok heller lest en bok enn å få hjelp av en PT, ja. Har prøvd å lese en del om teknikk, sett youtube videoer etc. Vi hadde et opplegg med PTer gjennom jobben for en stund tilbake, så følte jeg fikk inn teknikken på styrkeøvelsene greit der, i hvert fall de man gjør på fri-fot. Mtp løpsteknikk har jeg nok noe å hente spesielt på stegfrekvens, tror jeg har en tendens til å ta for lange steg, noe som vel gir unødvendig belastning på ledd.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

palimpsest skrev: tor aug 05, 2021 9:12 am
Orakelet skrev: tor aug 05, 2021 8:58 am
palimpsest skrev: tor aug 05, 2021 8:50 am

Trener på SATs, så de har det meste av apparater der. Prøver gjerne noen runder med extensions / curl, men er ikke dette i bunn og grunn isolert trening av muskler man uansett får kjørt i knebøy / utfall?
Veldig ofte gjøres tekniske feil både i løpesteget og i styrketreningen som leder til kneplager og andre plager. Nøkkelen til en skadefri løpekarriere med fremgang er å luke bort slike feil - en etter en - frem til man løper teknisk bra og har en kropp som er sterk nok og mobil nok til å tåle stadig større belastning.

Hvor bevisst er du på din løpeteknikk og teknikk under styrkeøvelser? Og er du typen som kunne lest en bok om hvordan det skal gjøres eller foretrekker du en PT som viser deg?
Ville nok heller lest en bok enn å få hjelp av en PT, ja. Har prøvd å lese en del om teknikk, sett youtube videoer etc. Vi hadde et opplegg med PTer gjennom jobben for en stund tilbake, så følte jeg fikk inn teknikken på styrkeøvelsene greit der, i hvert fall de man gjør på fri-fot. Mtp løpsteknikk har jeg nok noe å hente spesielt på stegfrekvens, tror jeg har en tendens til å ta for lange steg, noe som vel gir unødvendig belastning på ledd.

Jay Dicharry - Anatomy for runners. Finnes også som lydbøk på ulike tjenester, men det er bilder i papirboka som er greie å ha. Blant annet en del tester av hvilken mobilitet du har, herunder hva som er bra nok for løping og hva som må fikses.

Vil sterkt anbefale den boka for den forklarer på en veldig god måte hvorfor vi vestlige mennesker som sitter på rumpa 23 timer i døgnet blir skadet når vi løper den ene timen. Det går på kroppsholdning, mobilitet i ledd, etbensstyrke mm. I tillegg til å identifisere utfordringene knyttet til din kropp beskriver den hvordan man skal trene opp det aktuelle problemet.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Orakelet skrev: tor aug 05, 2021 9:24 am
palimpsest skrev: tor aug 05, 2021 9:12 am
Orakelet skrev: tor aug 05, 2021 8:58 am

Veldig ofte gjøres tekniske feil både i løpesteget og i styrketreningen som leder til kneplager og andre plager. Nøkkelen til en skadefri løpekarriere med fremgang er å luke bort slike feil - en etter en - frem til man løper teknisk bra og har en kropp som er sterk nok og mobil nok til å tåle stadig større belastning.

Hvor bevisst er du på din løpeteknikk og teknikk under styrkeøvelser? Og er du typen som kunne lest en bok om hvordan det skal gjøres eller foretrekker du en PT som viser deg?
Ville nok heller lest en bok enn å få hjelp av en PT, ja. Har prøvd å lese en del om teknikk, sett youtube videoer etc. Vi hadde et opplegg med PTer gjennom jobben for en stund tilbake, så følte jeg fikk inn teknikken på styrkeøvelsene greit der, i hvert fall de man gjør på fri-fot. Mtp løpsteknikk har jeg nok noe å hente spesielt på stegfrekvens, tror jeg har en tendens til å ta for lange steg, noe som vel gir unødvendig belastning på ledd.

Jay Dicharry - Anatomy for runners. Finnes også som lydbøk på ulike tjenester, men det er bilder i papirboka som er greie å ha. Blant annet en del tester av hvilken mobilitet du har, herunder hva som er bra nok for løping og hva som må fikses.

Vil sterkt anbefale den boka for den forklarer på en veldig god måte hvorfor vi vestlige mennesker som sitter på rumpa 23 timer i døgnet blir skadet når vi løper den ene timen. Det går på kroppsholdning, mobilitet i ledd, etbensstyrke mm. I tillegg til å identifisere utfordringene knyttet til din kropp beskriver den hvordan man skal trene opp det aktuelle problemet.
Supert, takk. Den skal sjekkes ut!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Dere som løper mye her inne (ok, dere løper jo ikke her inne, men dere forstår) og sier at dere har litt tung sommerkropp for tida: Hvor tungt snakker vi da og hvor høye er dere? Dere har jo veldig gode tider, må jeg si.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 9:48 am Dere som løper mye her inne (ok, dere løper jo ikke her inne, men dere forstår) og sier at dere har litt tung sommerkropp for tida: Hvor tungt snakker vi da og hvor høye er dere? Dere har jo veldig gode tider, må jeg si.
Jeg har nok på ingen måte noen tung sommerkropp, om noe skulle jeg gjerne veid litt mer. Her ikke akkurat gode tider heller, men vekt / høyde er i hvert fall 65kg / 182 cm.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

palimpsest skrev: tor aug 05, 2021 9:57 am
Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 9:48 am Dere som løper mye her inne (ok, dere løper jo ikke her inne, men dere forstår) og sier at dere har litt tung sommerkropp for tida: Hvor tungt snakker vi da og hvor høye er dere? Dere har jo veldig gode tider, må jeg si.
Jeg har nok på ingen måte noen tung sommerkropp, om noe skulle jeg gjerne veid litt mer. Her ikke akkurat gode tider heller, men vekt / høyde er i hvert fall 65kg / 182 cm.
Oki! Jeg har begynt å jogge litt igjen i sommer etter en skade, men har ikke jogga mer enn 5 km. Ligger på ca. samme tid som deg der. Et lite problem for meg når det gjelder langdistanseløping er at jeg har vanskelig for å gå ned i vekt. Dette gjelder selv om jeg går en god del på ski på vinteren og mange toppturer til fots på sommeren, samt bedre kosthold og mindre trening med vekter. Jeg har ligget på 86-87 kg i sommer mot 89-90 kg normalt. Kunne sikkert kommet meg ned et par kilo til, men jeg tror ikke det er mulig for meg å være noe lettere enn 83-84 kg og samtidig ha det godt med meg selv. Er 188 cm høy.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 11:54 am Oki! Jeg har begynt å jogge litt igjen i sommer etter en skade, men har ikke jogga mer enn 5 km. Ligger på ca. samme tid som deg der. Et lite problem for meg når det gjelder langdistanseløping er at jeg har vanskelig for å gå ned i vekt. Dette gjelder selv om jeg går en god del på ski på vinteren og mange toppturer til fots på sommeren, samt bedre kosthold og mindre trening med vekter. Jeg har ligget på 86-87 kg i sommer mot 89-90 kg normalt. Kunne sikkert kommet meg ned et par kilo til, men jeg tror ikke det er mulig for meg å være noe lettere enn 82-83 kg og samtidig ha det godt med meg selv. Er 188 cm høy.
Sorry for innhoppet (forresten lenge siden sist Skraeva, men hyggelig å se deg igjen på dette forumet), men dette med vekt, trening og ha det godt med seg selv (fysisk og psykisk), slikt er jo så ufattelig viktig, og nettopp hva man forsøker å leve etter, fremfor "alt eller ingen ting", som en dessverre kasta bort for mye tid og krefter på, flere ganger tidligere, og ja, det medførte til noen mørke og meget vonde perioder, hvor livet kun dreide seg om fokus på vekt, trening og kosthold, som ble altoppslukende, og ingen verdens ting annet, betydde noe.

Vekta raste jo ned, med så gjorde også livskvaliteten, og ble liksom aldri tynn nok eller "sunn" nok, og den fordømte fettprosenten ville jo ikke nedover, uansett hvilke "gode" tips man leste og hørte om, og så ikke selv hvor det bar, før legen og mine nærmeste kalte inn til hastemøte, for da var jeg bare skinn og bein, og vekta viste under 60 kilo.
Så aldri mer skal jeg under 65, da er det ingen ting igjen av meg, og skremmende å se hvordan en kunne knekke seg selv såpass fysisk, men ikke være i stand til å se hvor det bar hen.

Ligger vel i dag mellom 67-75 kilo, kunne sikkert ligget på 67-71, men mye av problemet var nok fokus på vekt, uoverkommelige "mål", og ville veie meg ørten ganger om dagen, hvor humør og alt lå å bikka på hva vektskåla sa, og den var jo selvsagt aldri "enig" med meg. :lol:

Veier meg vel en 2-3 ganger i året (hos legen), den gamle vekta mi, har jeg for lengst kasta (og angrer ikke en dag) og bruker løpeform, hvilepuls og hvor trangt/løst buksebeltet sitter osv, da som en grei indikasjon på når formen kan trenge en liten oppsving, eller om jeg må få i meg langt mer mat/drikke.
Men jaget om "drømmekroppen", vekt og fettprosent måling osv = ren gift for min del. Aldri igjen.

Beklager det lengre innlegget, men tja, slik går det når en har fått skrivekløa tilbake igjen.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 9:48 am Dere som løper mye her inne (ok, dere løper jo ikke her inne, men dere forstår) og sier at dere har litt tung sommerkropp for tida: Hvor tungt snakker vi da og hvor høye er dere? Dere har jo veldig gode tider, må jeg si.
71 kg og 180 høy. Har ganske lite muskler på kroppen, så kan gå ned 3-4 kg uten noe problem. Vekt er motiverende, men det er viktig at man får i seg nok næring også. Balansegang.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Frank.N.Steen skrev: tor aug 05, 2021 12:10 pm
Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 11:54 am Oki! Jeg har begynt å jogge litt igjen i sommer etter en skade, men har ikke jogga mer enn 5 km. Ligger på ca. samme tid som deg der. Et lite problem for meg når det gjelder langdistanseløping er at jeg har vanskelig for å gå ned i vekt. Dette gjelder selv om jeg går en god del på ski på vinteren og mange toppturer til fots på sommeren, samt bedre kosthold og mindre trening med vekter. Jeg har ligget på 86-87 kg i sommer mot 89-90 kg normalt. Kunne sikkert kommet meg ned et par kilo til, men jeg tror ikke det er mulig for meg å være noe lettere enn 82-83 kg og samtidig ha det godt med meg selv. Er 188 cm høy.
Sorry for innhoppet (forresten lenge siden sist Skraeva, men hyggelig å se deg igjen på dette forumet), men dette med vekt, trening og ha det godt med seg selv (fysisk og psykisk), slikt er jo så ufattelig viktig, og nettopp hva man forsøker å leve etter, fremfor "alt eller ingen ting", som en dessverre kasta bort for mye tid og krefter på, flere ganger tidligere, og ja, det medførte til noen mørke og meget vonde perioder, hvor livet kun dreide seg om fokus på vekt, trening og kosthold, som ble altoppslukende, og ingen verdens ting annet, betydde noe.

Vekta raste jo ned, med så gjorde også livskvaliteten, og ble liksom aldri tynn nok eller "sunn" nok, og den fordømte fettprosenten ville jo ikke nedover, uansett hvilke "gode" tips man leste og hørte om, og så ikke selv hvor det bar, før legen og mine nærmeste kalte inn til hastemøte, for da var jeg bare skinn og bein, og vekta viste under 60 kilo.
Så aldri mer skal jeg under 65, da er det ingen ting igjen av meg, og skremmende å se hvordan en kunne knekke seg selv såpass fysisk, men ikke være i stand til å se hvor det bar hen.
Hyggelig å se deg her også! Det høres ikke noe særlig ut å ha det sånn som du har hatt det, nei. Bra at du har funnet en bedre balanse i dag. Jeg har aldri vært der, altså, er nok litt for bedagelig anlagt til å pine meg selv slik, men jeg kunne nok vært litt flinkere enn jeg er i dag. Jeg er jo, som nevnt, aktiv og trener mye forskjellig. For meg er det viktigste å være i god form og å være forholdsvis ungdommelig, kjapp, sterk og utholdende. Det siste er nok den største utfordringa for meg, men jeg blir jo litt inspirert når jeg ser så mange av vennene mine og så mange i miljøet her oppe som til stadighet løper 10 km, halvmaraton og til og med ultraløp. Det er ikke alle av dem som er lette, men alle av de beste er jo det. Dere som har skrevet her er jo også det. Jeg tror jeg kan løpe ganske fort på 5 km og kanskje brukbart på 10 km, men lengre tror jeg blir vanskelig med min bygning og den måten jeg trener på.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Kahooot skrev: tor aug 05, 2021 12:15 pm
Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 9:48 am Dere som løper mye her inne (ok, dere løper jo ikke her inne, men dere forstår) og sier at dere har litt tung sommerkropp for tida: Hvor tungt snakker vi da og hvor høye er dere? Dere har jo veldig gode tider, må jeg si.
71 kg og 180 høy. Har ganske lite muskler på kroppen, så kan gå ned 3-4 kg uten noe problem. Vekt er motiverende, men det er viktig at man får i seg nok næring også. Balansegang.
Absolutt. De viktigste er jo at man finner den matchvekta som føles riktig for en selv uten at det går på bekostning av livskvaliteten.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 12:53 pm Hyggelig å se deg her også! Det høres ikke noe særlig ut å ha det sånn som du har hatt det, nei. Bra at du har funnet en bedre balanse i dag. Jeg har aldri vært der, altså, er nok litt for bedagelig anlagt til å pine meg selv slik, men jeg kunne nok vært litt flinkere enn jeg er i dag. Jeg er jo, som nevnt, aktiv og trener mye forskjellig. For meg er det viktigste å være i god form og å være forholdsvis ungdommelig, kjapp, sterk og utholdende. Det siste er nok den største utfordringa for meg, men jeg blir jo litt inspirert når jeg ser så mange av vennene mine og så mange i miljøet her oppe som til stadighet løper 10 km, halvmaraton og til og med ultraløp. Det er ikke alle av dem som er lette, men alle av de beste er jo det. Dere som har skrevet her er jo også det. Jeg tror jeg kan løpe ganske fort på 5 km og kanskje brukbart på 10 km, men lengre tror jeg blir vanskelig med min bygning og den måten jeg trener på.
Ja, balanse er nok et viktig stikkord til å lykkes på lang sikt. Fort gjort (for meg hvert fall) å bikke over fra det "sunne" til, tja det stikk motsatte, men en er såpass sta, at man ikke helt så hvor det bar hen.

Dette med å bli inspirert av de rundt deg, og det å ha et miljø hvor fysisk helse er i fokus, er nok også viktig.
Ultraløp, det er der hvor dem løper i nesten et døgn av gangen? Husker jeg leste om ei som løp noen ekstreme mengder, og hvor beina hennes var nærmest lammet, grunnet den konstante julingen de fikk. Tror nok en må være meget sterk, ikke bare fysisk, men psykisk for å kunne pushe seg selv såpass hardt. Men klart, noen har nok et større talent liggende i kroppen, for å gjennomføre slike økter.

Føler at det å kombinere lengre og roligere turer, med mer intense og harde (motbakker/intervaller) er det som jeg trives med, variere, men passe på at det ikke blir for mye økning på kort tid, og få nok hvile mellom treningene også. Dette med hvile, var jo noe man ikke brydde seg om før, løp hele tiden og ja, det var nok ikke så lurt, nei.

Nei, du får ha god bedring med trening/løping. Og vi snakkes vel kanskje i musikkforumet ved senere anledning.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Frank.N.Steen skrev: tor aug 05, 2021 1:05 pm Dette med å bli inspirert av de rundt deg, og det å ha et miljø hvor fysisk helse er i fokus, er nok også viktig.
Ultraløp, det er der hvor dem løper i nesten et døgn av gangen? Husker jeg leste om ei som løp noen ekstreme mengder, og hvor beina hennes var nærmest lammet, grunnet den konstante julingen de fikk. Tror nok en må være meget sterk, ikke bare fysisk, men psykisk for å kunne pushe seg selv såpass hardt. Men klart, noen har nok et større talent liggende i kroppen, for å gjennomføre slike økter.

Føler at det å kombinere lengre og roligere turer, med mer intense og harde (motbakker/intervaller) er det som jeg trives med, variere, men passe på at det ikke blir for mye økning på kort tid, og få nok hvile mellom treningene også. Dette med hvile, var jo noe man ikke brydde seg om før, løp hele tiden og ja, det var nok ikke så lurt, nei.

Nei, du får ha god bedring med trening/løping. Og vi snakkes vel kanskje i musikkforumet ved senere anledning.
Ultraløp er alle løp som er lengre enn maraton. Så der har man alt fra 42,2 km og opp til flere hundre kilometer. Man har også løp som går på tid, som f. eks 24-timersløp. Akkurat sånne løp kunne jeg aldri gjort det bra på og det er heller ikke noe ønske, men jeg er imponert over de som faktisk gidder, ja. Det er fryktelig mange som holder på med dette nå, og mange av dem er jenter/damer.

Helt klart viktig med hvile og at man har noen annet å bruke hjernen på i tillegg, ellers blir det et usunt fokus på noe som skal være sunt. Det gjelder selvsagt også mengden trening man legger inn.

Takk for det! Ja, jeg tenker at jeg stikker innom musikkforumet av og til.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Skraevadottir skrev: tor aug 05, 2021 1:18 pm Ultraløp er alle løp som er lengre enn maraton. Så der har man alt fra 42,2 km og opp til flere hundre kilometer. Man har også løp som går på tid, som f. eks 24-timersløp. Akkurat sånne løp kunne jeg aldri gjort det bra på og det er heller ikke noe ønske, men jeg er imponert over de som faktisk gidder, ja. Det er fryktelig mange som holder på med dette nå, og mange av dem er jenter/damer.

Helt klart viktig med hvile og at man har noen annet å bruke hjernen på i tillegg, ellers blir det et usunt fokus på noe som skal være sunt. Det gjelder selvsagt også mengden trening man legger inn.

Takk for det! Ja, jeg tenker at jeg stikker innom musikkforumet av og til.
Var ei fin artikkel om en kar som hadde lenge slitt med overvekt, og som plutselig fikk dilla på løping. Han bare starta i det rolige, og vekta raste etter hvert nedover, men hvor mange stopper opp, da de tenker at "nå har man nådd målet om vekttallet", og den slags, ja, mange går tilbake til gamle vaner, både fysisk og psykisk, ikke minst kosthold, og slutter med treningen, uansett, han karen i nevnte artikkel så på løpingen som ikke noe han måtte gjøre, men noe han likte å gjøre, og det ble hans redning fra fedme og store helseplager.
Klart, noen har kanskje en potensiell indre løper i seg, uten egentlig å vite det, ettersom de aldri har prøvd å komme skikkelig i gang.

Men han løp noen vanvittige mengder, og tror samme artikkel også hadde noe om ei voksen dame, som også ble forelska i løping, og tenkte at hvorfor stoppe, når man først er så godt i gang.

Nei, Ultraløp, er nok noe jeg ikke vil plutselig hive meg på. Men har jo litt lyst til å teste grensene, men ikke slik at det medfører skadeplager, ta litt av gangen, for vet at jeg har 3 mil eller mer i systemet, men da må jeg med mat/næring og drikke (og ja, her har jeg ikke vært flink nok på de lengre turene, særlig nå i sommervarmen).

Dette med å ha andre ting på skjema, absolutt. For et par år tilbake, var det jo kun løping, ikke noe mer. Så innså man fordelen av lokale treningsstudioet, og så kjøpte jeg inn ny sykkel, og ja, sånn har det gått fremover, variere og passe på at man ikke går seg fast i for mye av samme type økt/øvelse, og stagnerer fullstendig.

Ja, la også merke til at flere av Ultraløperne var kvinner, mulig det er noe med at de er litt "lettere og nettere" i kroppen enn oss gutta?

Er blitt veldig glad i forumet, kanskje litt vel overaktiv på videopostingene, så må prøve å legge dem under spoiler funksjonen, for hvis ikke fryser nok samtlige tråder seg opp, veldig fort. Men slik går det, når man endelig er på et aktivt forum igjen, og ja, da går det fort unna.

Lezah

Legg inn av Lezah »

I ferien nå har jeg oftere enn ikke (type 5 av 7 dager i uka) gått minimum 20k skritt i marka/andre steder litt utenfor allfarvei. Opp mot 25/26k skritt. Utenom da all annen "vanlig gange". Skal klinke til og gå et par 30k-turer når jeg kommer tilbake til Trondheim denne uka, og så er planen å begynne med litt løping. I første omgang har jeg null "mål" eller planer, utenom at jeg vil se hvor lenge jeg kan løpe i et visst tempo slik formen er nå. Kondisen er ikke verst og jeg har uvanlig nok gått ned noen kilo i sommer, så bør være uproblematisk å jogge 45-60 min sånn i første omgang. Når jeg kommer i gang blir det vel på tide å evaluere hvor langt unna en halv-maraton jeg egentlig er....(disclaimer; det er et stykke!)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Frank.N.Steen skrev: tor aug 05, 2021 1:27 pm Ja, la også merke til at flere av Ultraløperne var kvinner, mulig det er noe med at de er litt "lettere og nettere" i kroppen enn oss gutta?
Det er klart at de beste jentene ikke er noen match for de beste gutta, men de får relativt sett mer igjen for treninga når det blir kondisjonskrevende, og særlig hvis det er mye stigning involvert. Da får de jo enkelt og greit mindre å dra på. Det er ikke uvanlig at de beste kvinnene havner blant de ti beste totalt i div. motbakkeløp eller sky race rundt omkring i landet. På en kortere distanse vil ikke de beste damene ha noen sjanse mot sånn relativt gode menn uansett hvor mye de trener, så det kan være noe av grunnen til at så mange av dem løper langt og gjerne høyt. Likevel er nok den viktigste grunnen at det rett og slett har blitt mote, særlig blant urbane og gjerne litt velutdannede unge kvinner.

Ellers godt fornøyd med dette forumet, jeg også!

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Wow!, følte jeg fikk et lite gjennombrudd ikveld. Leste meg opp en del idag på løpeteknikk og steg. Reflekterte litt rundt hvordan jeg selv løper, og syns egentlig at jeg har løpt litt som jeg går - bare fortere. Altså foten for langt frem, for lange skritt, for «få» steg i minuttet og et veldig trykk på hælen idet jeg lander.

Løp en tur nå ikveld der jeg fokuserte nesten utelukkende på å løfte knærne mer enn jeg gjør til vanlig, treffe på tåballene og ha riktig frekvens. Varmet opp mye grundigere enn jeg gjør til vanlig. Fant frem til en metronom med 180bpm på spotify og følte litt som en galning der jeg løp rundt i skogen og hørte på kun tre taktfaste tikk i minuttet.

Men! Jeg merket ingenting i knærne. Det gjorde så å si ikke vondt i det hele tatt. Utrolig deilig å kunne løpe og føle at det kun er kondisen og ikke bena som hindrer meg. For kondis kan jeg jo gjøre noe med, og det er motiverende.

Uvant for musklene var det nok også. Holdt i tre kilometer, så fikk jeg krampe i leggen 😅

Men alt i alt en veldig motiverende tur!

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

palimpsest skrev: søn aug 01, 2021 4:29 pm Forresten noen som har noen gode øvelser for knær å anbefale? Får jo vondt i knærne når jeg løper, og regner med en del av det er at jeg har (for) lite støttemuskulatur i kneleddet. Jeg går mye i hverdagen, og jogger en del, så det vil jo bidra, men noen som har andre øvelser? Er utfall bra? Tar tå-hev i trappen hjemme mens jeg ser på tv, men det tar jo mer på leggene.
Fælt å skulle banne i kjerka her, men det kan kanskje være greit å unngå løping helt. Selv har jeg tatt det valget for lengst. Det finnes så mange andre gode former for kardiovaskulær trening, at det gir rett og slett ingen mening å insistere på den ene formen som faktisk ødelegger knær og rygg, selv om det er gøy å kunne skryte av å ha beveget seg en viss distanse på flatmark fortere enn naboen. Så lenge kroppen tåler løping, så er det bare fint og flott, men når knærne ikke tåler det, så ville jeg gått for noe annet! Tipset til SlimWhitman om kjapp gange/småjogg i bratt oppoverbakke er helt suverent, og om du er så heldig å ha fjell i nærheten så er det bare å kjøre på i friluft også. Det kan være mange årsaker til kneproblemer under/etter løping, men jeg tror støttemuskulaturen relativt sjeldent er problemet (selv om det naturligvis aldri skader å trene støttemuskulatur uansett).

Det viktigste er i alle tilfeller å få beveget seg, trent hjertet (kroppens viktigste muskel!), og aller helst ikke ha vondt i prosessen. :)


EDIT:
Nå leste jeg også ditt siste innlegg, og ser at du har gjennomført løpetur uten å ha vondt etter å ha justert på teknikk. Supert! Ingenting er bedre enn det. :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»