Løpetrening

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Løpetrening

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ble oppunder 23-24 km med variert tempo og form i går kveld. Helgens kos, lå langt opp i halsen i perioder, men etter de første 5-6 km, så gikk ting mye lettere, og deilig med kjøligere og mer vindfulle forhold, lite insekter og mennesker (enda bedre) og som ei artig bonus, fikk en med seg både en feit bever (i vannet), et par rådyr (noen nesten tamme, virker det som) samt et par stålormer på veien.

Må nok vurdere nye løpesko snart, ikke mange månedene siden de forrige ble handlet inn, men får bare følge med om det blir noen tilbud fremover. Synes oppunder 2 lapper er dyrt, og burde vel få tak i noen fullt brukandes, til en mye rimeligere pæng.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Ikke akkurat løping, men fikk meg en god, lang tur i fjellet idag. 22km og nesten 1500 høydemeter. Kjenner det godt nå når jeg kom meg hjem og satt meg på sofaen :D

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 10, 2021 11:47 am Ble oppunder 23-24 km med variert tempo og form i går kveld. Helgens kos, lå langt opp i halsen i perioder, men etter de første 5-6 km, så gikk ting mye lettere, og deilig med kjøligere og mer vindfulle forhold, lite insekter og mennesker (enda bedre) og som ei artig bonus, fikk en med seg både en feit bever (i vannet), et par rådyr (noen nesten tamme, virker det som) samt et par stålormer på veien.

Må nok vurdere nye løpesko snart, ikke mange månedene siden de forrige ble handlet inn, men får bare følge med om det blir noen tilbud fremover. Synes oppunder 2 lapper er dyrt, og burde vel få tak i noen fullt brukandes, til en mye rimeligere pæng.
Nettet og outlets er din venn. Kjøper som regel alltid på salg til 800-1000 kr, førpris er 1800-2400.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Intervaller på bane i dag. Sjelden sak.

Men kjente godt at jeg fikk valuta for carbonskoene mine på slikt underlag. Morsomt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

qbah skrev: ons aug 11, 2021 8:33 pm Intervaller på bane i dag. Sjelden sak.

Men kjente godt at jeg fikk valuta for carbonskoene mine på slikt underlag. Morsomt.
Løper du på Øya?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Jeg føler generelt at grunnen til at jeg "lykkes" bedre med løping og trening generelt nå, er fordi jeg var en storrøyker de gangene jeg tidligere har forsøkt. Jeg fant naturligvis ut at det var lurt å slutte etter hvert. Så jeg og kona ble enig på et tidspunkt om at vi bare kunne ta en røyk etter sex. Etter det har jeg hatt samme pakke liggende på nattbordet siden 2013, mens hun av en eller annen grunn er oppe i tre pakker om dagen. :shock:

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Lezah skrev: ons aug 11, 2021 8:36 pm
qbah skrev: ons aug 11, 2021 8:33 pm Intervaller på bane i dag. Sjelden sak.

Men kjente godt at jeg fikk valuta for carbonskoene mine på slikt underlag. Morsomt.
Løper du på Øya?

Dalgård i dag. Løper ytterst sjelden på bane, men om jeg gjør det er det som regel der.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Nå har jeg endelig gått til innkjøp av en pulsklokke, etter nøye research satt opp mot pris osv ble valget en Garmin Vivoactive 4. Føles som et bra valg, håper den leverer varene!

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Husk at hvis pulsmålingen er det viktigste anbefaler jeg pulsbelte. Koster under tusenlappen for et OK et.
Men klokke er jo nydelig for mange andre ting da!

Expekt

Legg inn av Expekt »

Pulsbelte er et must, ja.. hvis man er interessert i å løpe etter puls. Og ja, jeg tror du blir veldig fornøyd med garmin. Vurderer selv å skifte fra polar til garmin.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

9x400 i dag. Sliter inni helvette med leggene igjen. Er i begge leggene og er på en måte i nedre del, omtrent i festet til ankel/fot. Kommer etter ca femte eller sjette drag, og er så vondt at jeg må legge med ned i flere minutter. Bare ti minutter etter økten er det overhodet ikke vondt lengre. Noen som har forslag til hvorfor? Har slitt med det før, og regnet med at problemene ble løst ved å gå ned i vekt, men det er der fortsatt. Tror ikke det er skoene det står på, for har prøvd tre forskjellige sko fra Løplabbet uten at det hjalp. Er det kun trening det står på, og kan man regne med at problemene løser seg selv etter hvert som jeg får trent mer?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Machine_Head skrev: man aug 16, 2021 6:04 pm Nå har jeg endelig gått til innkjøp av en pulsklokke, etter nøye research satt opp mot pris osv ble valget en Garmin Vivoactive 4. Føles som et bra valg, håper den leverer varene!
Både jeg og samboer har 4s, vi er veldig fornøyde!

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

lok1 skrev: tir aug 17, 2021 11:45 pm 9x400 i dag. Sliter inni helvette med leggene igjen. Er i begge leggene og er på en måte i nedre del, omtrent i festet til ankel/fot. Kommer etter ca femte eller sjette drag, og er så vondt at jeg må legge med ned i flere minutter. Bare ti minutter etter økten er det overhodet ikke vondt lengre. Noen som har forslag til hvorfor? Har slitt med det før, og regnet med at problemene ble løst ved å gå ned i vekt, men det er der fortsatt. Tror ikke det er skoene det står på, for har prøvd tre forskjellige sko fra Løplabbet uten at det hjalp. Er det kun trening det står på, og kan man regne med at problemene løser seg selv etter hvert som jeg får trent mer?
Umulig for meg å svare på egentlig, men jeg sliter med leggene i perioder hvor jeg har løpt lite, såpass mye at jeg innimellom halter en stund etter harde økter, kommer åpenbart av uvant belastning for meg. Har du samme problem når du løper rolig? Hvis det kommer hver gang og ikke blir bedre ville jeg oppsøkt en fysioterapeut.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Thecokeman skrev: ons aug 18, 2021 7:55 pm Umulig for meg å svare på egentlig, men jeg sliter med leggene i perioder hvor jeg har løpt lite, såpass mye at jeg innimellom halter en stund etter harde økter, kommer åpenbart av uvant belastning for meg. Har du samme problem når du løper rolig? Hvis det kommer hver gang og ikke blir bedre ville jeg oppsøkt en fysioterapeut.
Skjønner at det er vanskelig å svare på, for alle slike skader er jo individuelle. Men skal være litt obs fremover, for så langt har jeg bare løpt intervaller.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

4x4 motbakke i kveld. Djevelens økt men gud så deilig også.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

lok1 skrev: tir aug 17, 2021 11:45 pm 9x400 i dag. Sliter inni helvette med leggene igjen. Er i begge leggene og er på en måte i nedre del, omtrent i festet til ankel/fot. Kommer etter ca femte eller sjette drag, og er så vondt at jeg må legge med ned i flere minutter. Bare ti minutter etter økten er det overhodet ikke vondt lengre. Noen som har forslag til hvorfor? Har slitt med det før, og regnet med at problemene ble løst ved å gå ned i vekt, men det er der fortsatt. Tror ikke det er skoene det står på, for har prøvd tre forskjellige sko fra Løplabbet uten at det hjalp. Er det kun trening det står på, og kan man regne med at problemene løser seg selv etter hvert som jeg får trent mer?
Hei! jeg har ikke lest hva du har skrevet tidligere saa jeg bomer kanskje litt -
men du sier 9 x400, det betyr vel da 9 x 400 m dvs. intervaller ?
Fart , pauser osv? Det hoeres for meg ut som du har for lite grunntrening,
og da er slike intervaller ikke saerlig smart. Jeg har loept endel for aa si det
forsiktig, og aldri hatt noen form for smerte, ikke engang maraton paa sko helt
uten demping. Hva slags grunntrening har du ? Aa bytte sko ofte er ikke smart,
det slaar helst ut feil vei. Ja du loeper vel ikke paa Moella?
Gode raad faar du hvis jeg faar vite litt mer om hvor ofte du kan/vil trene osv.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Hadde akkurat kommet skikkelig i gang igjen etter en kneskade og formen var virkelig stigende da jeg på søndag var ute på en rolig tur og kjente litt murring i foten. Fortsatte løpeturen da det ikke kjentes så galt ut og man får ærlig talt ikke løpt stort om man skal stoppe for hver minste antydning til småvondt.

Kjente en time etter jeg var ferdig at det ikke var særlig bra og dagen etter hadde jeg problemer med å gå. Mistenkte fort tretthetsbrudd da mye kunne tyde på det, men legen trodde heller det var senebetennelse. Blir uansett røntgen etterhvert, men det er jo ikke en god undersøkelse for tretthetsbrudd, da det ofte ikke sees der.

Uansett blir det spennende å se hvordan det går fremover, krysser fingrene for at det ikke er tretthetsbrudd hvertfall. Skikkelig lei av løpeskader kjenner jeg.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

utenforallfarvei skrev: tor aug 26, 2021 4:08 am Hei! jeg har ikke lest hva du har skrevet tidligere saa jeg bomer kanskje litt -
men du sier 9 x400, det betyr vel da 9 x 400 m dvs. intervaller ?
Fart , pauser osv? Det hoeres for meg ut som du har for lite grunntrening,
og da er slike intervaller ikke saerlig smart. Jeg har loept endel for aa si det
forsiktig, og aldri hatt noen form for smerte, ikke engang maraton paa sko helt
uten demping. Hva slags grunntrening har du ? Aa bytte sko ofte er ikke smart,
det slaar helst ut feil vei. Ja du loeper vel ikke paa Moella?
Gode raad faar du hvis jeg faar vite litt mer om hvor ofte du kan/vil trene osv.
Godeste.
Jeg har overhodet ingen grunntrening. Den eneste treningen som kan kalles grunnlag er noen korte, men intense drag opp noen motbakker der jeg bor. Det har jeg gjort ca annenhver dag siden påske (men mindre nå i sommer). Dette gjorde at jeg blant annet gikk ned 20 kg. Og ingen smerter i legger da.
Jeg løper på bane. Tempo ca 5.40 (rundetid 2.15). Pauser prøver jeg å holde på ett minutt, men har økt de til to minutter grunnet smertene. Det er akkurat som at smertene gir seg etter to minutter, og ikke kommer tilbake før jeg har løpt 300 av 400 meter igjen. Det er ingen smerter i etterkant, heller ingen stølhet.
Tror ikke det er skoene som gjør dette. Det store spørsmålet er om dette er noe som vil gå over av seg selv med mer trening og ytterligere vektnedgang, eller om det er en betennelse e.l. som trenger annen behandling/annen trening.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

lok1 skrev: tor aug 26, 2021 9:32 pm Det store spørsmålet er om dette er noe som vil gå over av seg selv med mer trening og ytterligere vektnedgang, eller om det er en betennelse e.l. som trenger annen behandling/annen trening.
Betennelse kjenner du med en gang om det er eller ei, er min erfaring, da brenner det skikkelig i leggene.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Kahooot skrev: tir aug 03, 2021 11:40 pm Hva løper folk på 5 km og 10 km her inne? Og halvmaraton forsåvidt. Interessant
Ikke løpt 5 og 10, men halvmaraton på 1.27, halvannet år etter at jeg klokket inn på litt over 1.50, men det skal sies at det var med en skikkelig sprekk.

Det som gav meg svært stor forbedring var å droppe korte intervaller som 4x4 og heller økter som 10x4 eller 3x12 eller annet med tilsvarende totallengde på terskelfart (tommelfingerregel et tempo som gjør at man ikke overstiger 87 % av makspuls), to ganger i uka.

Hovedutfordringen er da å ikke løpe for fort, fordelen er at man presser terskelfarten opp gjennom å ligge på denne intensiteten. Gjennomførte da halvmaraton med nesten 10 pulsslag lavere snittpuls enn tidligere. Men må må nok ha litt «grunnmur» i bånn før man øker volumet for mye. En rolig langtur i uka på rundt halvannet time er også nyttig.
Sist redigert av storpeder den tor aug 26, 2021 9:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Permannspell

Legg inn av Permannspell »

lok1 skrev: tir aug 17, 2021 11:45 pm 9x400 i dag. Sliter inni helvette med leggene igjen. Er i begge leggene og er på en måte i nedre del, omtrent i festet til ankel/fot. Kommer etter ca femte eller sjette drag, og er så vondt at jeg må legge med ned i flere minutter. Bare ti minutter etter økten er det overhodet ikke vondt lengre. Noen som har forslag til hvorfor? Har slitt med det før, og regnet med at problemene ble løst ved å gå ned i vekt, men det er der fortsatt. Tror ikke det er skoene det står på, for har prøvd tre forskjellige sko fra Løplabbet uten at det hjalp. Er det kun trening det står på, og kan man regne med at problemene løser seg selv etter hvert som jeg får trent mer?
Ville vurdert å slutte med så korte intervall og heller ha roligere og lengre intervall eller langkjøring, det kan hende går litt bedre for deg. Hvordan er oppvarmingen for deg? Men det er hardt å hele tiden løpe det tempoet du sikkert gjør på så korte intervall og så kort totaldistanse. Mye roligere, og mye lengre.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Permannspell skrev: tor aug 26, 2021 9:46 pm
lok1 skrev: tir aug 17, 2021 11:45 pm 9x400 i dag. Sliter inni helvette med leggene igjen. Er i begge leggene og er på en måte i nedre del, omtrent i festet til ankel/fot. Kommer etter ca femte eller sjette drag, og er så vondt at jeg må legge med ned i flere minutter. Bare ti minutter etter økten er det overhodet ikke vondt lengre. Noen som har forslag til hvorfor? Har slitt med det før, og regnet med at problemene ble løst ved å gå ned i vekt, men det er der fortsatt. Tror ikke det er skoene det står på, for har prøvd tre forskjellige sko fra Løplabbet uten at det hjalp. Er det kun trening det står på, og kan man regne med at problemene løser seg selv etter hvert som jeg får trent mer?
Ville vurdert å slutte med så korte intervall og heller ha roligere og lengre intervall eller langkjøring, det kan hende går litt bedre for deg. Hvordan er oppvarmingen for deg? Men det er hardt å hele tiden løpe det tempoet du sikkert gjør på så korte intervall og så kort totaldistanse. Mye roligere, og mye lengre.
Oppvarming er jeg dårlig på for å si det slik. Tar gjerne i mot tips.
Akkurat nå er 5.40 tempoet jeg trives på korte intervaller. Det er ikke kjemperaskt, men for meg er det heller ikke kjempetregt. Jeg er fornøyd hvis jeg en gang i fremtiden klarer å holde 5.40 i snitt på en halvmaraton (akkurat to timer).
Hvilken fart og lengde forselår du i starten?

Permannspell

Legg inn av Permannspell »

lok1 skrev: tor aug 26, 2021 9:53 pm
Permannspell skrev: tor aug 26, 2021 9:46 pm
lok1 skrev: tir aug 17, 2021 11:45 pm 9x400 i dag. Sliter inni helvette med leggene igjen. Er i begge leggene og er på en måte i nedre del, omtrent i festet til ankel/fot. Kommer etter ca femte eller sjette drag, og er så vondt at jeg må legge med ned i flere minutter. Bare ti minutter etter økten er det overhodet ikke vondt lengre. Noen som har forslag til hvorfor? Har slitt med det før, og regnet med at problemene ble løst ved å gå ned i vekt, men det er der fortsatt. Tror ikke det er skoene det står på, for har prøvd tre forskjellige sko fra Løplabbet uten at det hjalp. Er det kun trening det står på, og kan man regne med at problemene løser seg selv etter hvert som jeg får trent mer?
Ville vurdert å slutte med så korte intervall og heller ha roligere og lengre intervall eller langkjøring, det kan hende går litt bedre for deg. Hvordan er oppvarmingen for deg? Men det er hardt å hele tiden løpe det tempoet du sikkert gjør på så korte intervall og så kort totaldistanse. Mye roligere, og mye lengre.
Oppvarming er jeg dårlig på for å si det slik. Tar gjerne i mot tips.
Akkurat nå er 5.40 tempoet jeg trives på korte intervaller. Det er ikke kjemperaskt, men for meg er det heller ikke kjempetregt. Jeg er fornøyd hvis jeg en gang i fremtiden klarer å holde 5.40 i snitt på en halvmaraton (akkurat to timer).
Hvilken fart og lengde forselår du i starten?
En tommelfingerregel er at jo kortere distanser jo lengre oppvarming du trenger.

Å gå rett ut på 9x400m på 5:40 uten oppvarming, med lite erfaring fra før høres litt voldsomt ut for min del. I tillegg så er det ganske lav totalavstand (mengde) på økta. Om jeg var deg ville jeg lagt ut på f.eks 3 min x 1 min, 90sx30s, 45sx15s, 4 min x 1 min etc og prøvd å holdt på i 35-45 minutt hver gang. Da kan du ta de første 15 minuttene rolig (f.eks 6:10-6:30), gå ned til 6:00 en stund og så gå ned til 5:40 på siste 10 minuttene med intervaller f.eks (juster passende til deg. Starten skal føles ekstremt lett og greit, midten skal være litt, så kan du komme i godflyten til slutten). Gå hurtig i pausene. Farten avhenger selvfølgelig litt av intervalltypen og hva det er du er best på. Det høres kanskje tregt ut men det blir en bra økt!

Ikke akkurat kjempelange intervall det heller, men litt kortere hvile og høyere mengde. Har du tålmodighet kan du gjerne kjøre lengre intervall. Dette gjør at du både får tid til å ta det rolig og varme litt opp, og at du får en del kilometer på beina (som er det aller viktigste i starten). Intervallene er der mer eller mindre for å gjøre det spennende for deg. Viktig at du ikke sprenger deg helt i starten, siden dette er nytt for deg så er ikke det sikkert kroppen blir så blid over at du går veldig hardt ut. Nå er ikke vi Ingebrigtsen brødrene, men husk at de er kjent for å trene intervall på terskelfart. Det er ca den farten du klarer å holde i en time. Det sier litt om hvor rolig de tross alt tar det.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Permannspell skrev: tor aug 26, 2021 10:09 pm Om jeg var deg ville jeg lagt ut på f.eks 3 min x 1 min, 90sx30s, 45sx15s, 4 min x 1 min etc og prøvd å holdt på i 35-45 minutt hver gang. Da kan du ta de første 15 minuttene rolig (f.eks 6:10-6:30), gå ned til 6:00 en stund og så gå ned til 5:40 på siste 10 minuttene med intervaller f.eks (juster passende til deg. Starten skal føles ekstremt lett og greit, midten skal være litt, så kan du komme i godflyten til slutten). Gå hurtig i pausene. Farten avhenger selvfølgelig litt av intervalltypen og hva det er du er best på. Det høres kanskje tregt ut men det blir en bra økt!
Takk.
Forklarer du litt mer hva 3 min x 1 min er?

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

lok1 skrev: tor aug 26, 2021 9:32 pm
utenforallfarvei skrev: tor aug 26, 2021 4:08 am Hei! jeg har ikke lest hva du har skrevet tidligere saa jeg bomer kanskje litt -
men du sier 9 x400, det betyr vel da 9 x 400 m dvs. intervaller ?
Fart , pauser osv? Det hoeres for meg ut som du har for lite grunntrening,
og da er slike intervaller ikke saerlig smart. Jeg har loept endel for aa si det
forsiktig, og aldri hatt noen form for smerte, ikke engang maraton paa sko helt
uten demping. Hva slags grunntrening har du ? Aa bytte sko ofte er ikke smart,
det slaar helst ut feil vei. Ja du loeper vel ikke paa Moella?
Gode raad faar du hvis jeg faar vite litt mer om hvor ofte du kan/vil trene osv.
Godeste.
Jeg har overhodet ingen grunntrening. Den eneste treningen som kan kalles grunnlag er noen korte, men intense drag opp noen motbakker der jeg bor. Det har jeg gjort ca annenhver dag siden påske (men mindre nå i sommer). Dette gjorde at jeg blant annet gikk ned 20 kg. Og ingen smerter i legger da.
Jeg løper på bane. Tempo ca 5.40 (rundetid 2.15). Pauser prøver jeg å holde på ett minutt, men har økt de til to minutter grunnet smertene. Det er akkurat som at smertene gir seg etter to minutter, og ikke kommer tilbake før jeg har løpt 300 av 400 meter igjen. Det er ingen smerter i etterkant, heller ingen stølhet.
Tror ikke det er skoene som gjør dette. Det store spørsmålet er om dette er noe som vil gå over av seg selv med mer trening og ytterligere vektnedgang, eller om det er en betennelse e.l. som trenger annen behandling/annen trening.
Hei hei! " du godeste" sier jeg... ned 20 kg med en treningen hoeres utrolig
ut, dvs. for meg skadelig paa saa kort tid. Men det er ikke mulig kun ved trening,
du maa vel ha lagt om kosten litt ogsaa? Du har kanskje nevnt baade alder og
vekt, jeg har ikke lest alle innlegg. Men ned 20 kg. uten aa bli sjuk da hadde du
endel aa gaa paa, eller? Vil du oppgi alder og vekt saa blir det lettere aa gi
gode raad, forutsatt at du ikke har noe fysisk handicap, som jeg selv hadde...

Men uansett - kutt ut disse kjedeliege rundene og glem gjerne baade tid og
puls om du tenker paa slikt. Avhengig av hvilke ambisjoner du har saa maa
du starte med rolige turer, aller helst i lett terreng med variert underlag.
Sko er vi enig om betyr mindre, men de boer sitte godt og kjennes komfortable.
Runde etter runde paa bane blir kjedelig, men er greit
iblant for aa sjekke framgang.
Den beste treningen faar du ved aa trene sammen med noen som er litt bedre,
solotrening er kun i noedfall. Du skal heller ikke vaere redd for aa delta i alle
typer mosjonsloep, der treffer du flere i samme situasjon, og dere laerer av
hverandre. ( Jeg ble nest sist i mitt foerste mojonsloep, og satte norsk alders-
rekord for debutanter paa maraton 4 aar senere) saa det er store muligheter
med fornuftig trening.
Bare kom igang slik at du orker 5 km. uten pause osv. Det tar ikke mange ukene
foer du klarer baae 8 og 10 km og daa begynner moroa slik at LOEPEGLEDEN
blir vanskelig aa stoppe! Lykke til du og alle andre! Vi kan prates mer her!

steponit

Legg inn av steponit »

Jeg har endelig begynt å løpe igjen etter flere år med inaktivitet og økende vekt.
Tidene er ikke så gode ennå da. :lol:
Klarer såvidt over en time på 9 km, men har senket tiden relativt jevnt for hver gang.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

utenforallfarvei skrev: fre aug 27, 2021 9:30 am
lok1 skrev: tor aug 26, 2021 9:32 pm
utenforallfarvei skrev: tor aug 26, 2021 4:08 am Hei! jeg har ikke lest hva du har skrevet tidligere saa jeg bomer kanskje litt -
men du sier 9 x400, det betyr vel da 9 x 400 m dvs. intervaller ?
Fart , pauser osv? Det hoeres for meg ut som du har for lite grunntrening,
og da er slike intervaller ikke saerlig smart. Jeg har loept endel for aa si det
forsiktig, og aldri hatt noen form for smerte, ikke engang maraton paa sko helt
uten demping. Hva slags grunntrening har du ? Aa bytte sko ofte er ikke smart,
det slaar helst ut feil vei. Ja du loeper vel ikke paa Moella?
Gode raad faar du hvis jeg faar vite litt mer om hvor ofte du kan/vil trene osv.
Godeste.
Jeg har overhodet ingen grunntrening. Den eneste treningen som kan kalles grunnlag er noen korte, men intense drag opp noen motbakker der jeg bor. Det har jeg gjort ca annenhver dag siden påske (men mindre nå i sommer). Dette gjorde at jeg blant annet gikk ned 20 kg. Og ingen smerter i legger da.
Jeg løper på bane. Tempo ca 5.40 (rundetid 2.15). Pauser prøver jeg å holde på ett minutt, men har økt de til to minutter grunnet smertene. Det er akkurat som at smertene gir seg etter to minutter, og ikke kommer tilbake før jeg har løpt 300 av 400 meter igjen. Det er ingen smerter i etterkant, heller ingen stølhet.
Tror ikke det er skoene som gjør dette. Det store spørsmålet er om dette er noe som vil gå over av seg selv med mer trening og ytterligere vektnedgang, eller om det er en betennelse e.l. som trenger annen behandling/annen trening.
Hei hei! " du godeste" sier jeg... ned 20 kg med en treningen hoeres utrolig
ut, dvs. for meg skadelig paa saa kort tid. Men det er ikke mulig kun ved trening,
du maa vel ha lagt om kosten litt ogsaa? Du har kanskje nevnt baade alder og
vekt, jeg har ikke lest alle innlegg. Men ned 20 kg. uten aa bli sjuk da hadde du
endel aa gaa paa, eller? Vil du oppgi alder og vekt saa blir det lettere aa gi
gode raad, forutsatt at du ikke har noe fysisk handicap, som jeg selv hadde...

Men uansett - kutt ut disse kjedeliege rundene og glem gjerne baade tid og
puls om du tenker paa slikt. Avhengig av hvilke ambisjoner du har saa maa
du starte med rolige turer, aller helst i lett terreng med variert underlag.
Sko er vi enig om betyr mindre, men de boer sitte godt og kjennes komfortable.
Runde etter runde paa bane blir kjedelig, men er greit
iblant for aa sjekke framgang.
Den beste treningen faar du ved aa trene sammen med noen som er litt bedre,
solotrening er kun i noedfall. Du skal heller ikke vaere redd for aa delta i alle
typer mosjonsloep, der treffer du flere i samme situasjon, og dere laerer av
hverandre. ( Jeg ble nest sist i mitt foerste mojonsloep, og satte norsk alders-
rekord for debutanter paa maraton 4 aar senere) saa det er store muligheter
med fornuftig trening.
Bare kom igang slik at du orker 5 km. uten pause osv. Det tar ikke mange ukene
foer du klarer baae 8 og 10 km og daa begynner moroa slik at LOEPEGLEDEN
blir vanskelig aa stoppe! Lykke til du og alle andre! Vi kan prates mer her!
Har ikke noe problemer med å løpe på bane. Det er noe med å vite nøyaktig hvor lenge man har igjen. Men har både fjell, asfalt og grusveier (kupert) i nærheten så mulighetene er mange. Jeg er 30 år og veier 105 kg, i motsetning til før påske da jeg var på vei over 125... Og ja, det var kostholdet som gjorde det, men trivdes også med motbakkene jeg gikk som nok gjorde vektnedgangen enda mer effektiv.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Hei igjen! Dette er jo en veldig bra start. Greit at du liker aa loepe paa bane, men det var
noe vi ettervhert langloepdiggere kun gjorde for aa teste farta paa lange intervaller...
Etter min erfaring gjoer du feil naar du bestemmer deg for at maalet ligger etter x antall
runder. Som jeg skrev, du boer satse paa rolige turer uten aa bestemme deg for km. o.l.
Helt supert naar du har mulighet til aa loepe utenfor banen, da faar du bruke alle musklene
samtidigig, variere steglengde som er viktig og du faar bedre balanse.
Utom de testene jeg nevnte saa loep vi alle mosjonister kun i variert terreng, bare aa surre
rundt paa banen .er drepen. DU vil oppleve en helt nye loepslede ved aa trene i terrenget.
Plutselig loesner det og alt gaar av seg selv, i bratte bakker kan du gjerne gaa for som du
nevner er det ogsaa effektivt for vektnedgang. Ellers er jo det hel avhengig av jobb/familie
etc. og hvor mange oekter i uka du har tid til, men det virker som du har bestemt deg for
aa faa et lettere liv og da er dette rette veien.
Men som jeg nevnte, har du mulighet saa tren sammen med andre, vi er mange som kan
bekrefte at det er den aller beste trening . Mange som bare trener alene og noterer alt av
tid. km. puls osv. Uten aa "komme av flekken" - dvs. resultatene uteblir. Saa snart de kommer
sammen med andre gaar baade kondis, loepeglede og resultater den rette veien.
Jeg var "raadgiver" for mange mosjonister i alle aldre som hadde en droem om aa kunne
fulfoere maraton paa en god maate. "Maratonskolen" ble populaer og alle som startet i et
loep etterpaa fullfoerte med gland. Og selv om du ennaa ikke droemmer om maraton
saa vil du ha stort utbytte av aa trene slik jeg foreslaar. Saa kan du jo faktisk satse paa aa
loepe like bra som meg, for jeg var 36 da jeg begynte aa trene og 40 da jeg loep 1. maran.
Dette som inspirasjon for deg og alle andre loepelystne - det er aldri for sent aa begynne -
og hvem vet - kanskje blir du eller en annen her ogsaa veteranmester. Lykke til!

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Noen som var med på Sentrumsløpet her i helga? Varmt vær og tøff løype ble tungt mentalt i år. Fikk heldigvis en god rygg, og i vindskyggen ble beina bedre for hver kilometer. Klokket inn på 39.34 etter en spurt som førte til sure oppstøt i målområdet :( Ekstremt fornøyd med pers. Viser at trening fortsatt funker. Mye å gå på!

Expekt

Legg inn av Expekt »

Kahooot skrev: søn aug 29, 2021 9:56 pm Noen som var med på Sentrumsløpet her i helga?
Jeg ser på strava at et par kompiser var med på løpet. De klokket begge inn på litt over 40 minutter. Jeg aner ikke hvordan løypa er, men den ser litt tung ut?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»