Løpetrening

Svar
Tormund

Re: Løpetrening

Legg inn av Tormund »

palimpsest skrev: tir jul 27, 2021 9:10 pm
SlimWhitman skrev: tir jul 27, 2021 8:32 pm Jeg for min del foretrekker faktisk tredemølla, av den enkle grunn at det et langt lettere å holde oversikt over progresjonen. Man kan for eksempel bruke en halvtime per dag, men dersom 11 km/t blir mindre utfordrende kan man jo øke trinnvis. Det har i det minste hjulpet på motivasjonen min, å tenke på hvor jeg ligger an nå kontra 6 måneder siden.

Det sagt, så er jeg ekstremt glad i å gå lange turer utendørs. Jeg har blitt en aldri så liten psykogeograf på hobbybasis.
Det er jo nettopp derfor Strava er så artig! Da kan man sammenligne seg med hvordan man har gjort det tidligere, både på kortere segmenter og lengre turer. Har du en pulsklokke i tillegg kan du se hvordan du ligger an mtp hjerteslag også, løp du feks den samme runden raskere enn for noen uker siden og med lavere puls? Syns det er veldig artig å se tidene mine presentert i grafer hvor man tydelig ser en utvikling i tid.
Har du opplevd at Strava kutter og regner sin egen tid når du oppdaterer fra sportsklokka di? For det ser jeg stadig hos meg. Ett eksempel var da jeg sprang halvmaraton tidligere i sommer, da kuttet den tre minutter på den totale tiden, i forhold til hva klokka og den offisielle tiden sa. Selv er jeg superfornøyd med min Polar Vantage V, som automatisk logger alle økter rett inn i dagboka, der får jeg all info jeg måtte ønske, inkludert watt for løping.

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 12:09 am Ny økt på 7x400 i dag. Var en mye tyngre økt enn på mandag, så viser seg nok at jeg trenger lang restitusjonstid nå i starten.
Lang tid pause har du mellom disse?
Jeg prøvde 20 x 400m en gang i fjor. Hadde vel 1 min pause mellom hver intervall og kanskje 2 minutter pause etter de første 10. Jeg gikk litt hardt ut og de siste 5 ble derfor ekstremt tunge.
Husker en gjest på IDLL som nevnte 20 x 400m som en av favorittøktene sine og at disse skulle gå i 10k-fart med 30 sek pause. Høres ut som en meget bra økt.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Tormund skrev: fre jul 30, 2021 9:11 pm Har du opplevd at Strava kutter og regner sin egen tid når du oppdaterer fra sportsklokka di? For det ser jeg stadig hos meg. Ett eksempel var da jeg sprang halvmaraton tidligere i sommer, da kuttet den tre minutter på den totale tiden, i forhold til hva klokka og den offisielle tiden sa. Selv er jeg superfornøyd med min Polar Vantage V, som automatisk logger alle økter rett inn i dagboka, der får jeg all info jeg måtte ønske, inkludert watt for løping.
Kanskje du da har løpt noen plasser hvor GPS-en har slitt litt? Ikke vet jeg. Jeg har også opplevd at Strava kutter litt, men ikke så mye som 3 minutter.
Har du, med Polar Vantage V , muligheten til å se gjennomsnittsfarten mens du løper? Altså hvis du f. eks har løpt i 40 minutter så kan du se snittfarten på hver kilometer på klokken?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Expekt skrev: fre jul 30, 2021 9:24 pm
Tormund skrev: fre jul 30, 2021 9:11 pm Har du opplevd at Strava kutter og regner sin egen tid når du oppdaterer fra sportsklokka di? For det ser jeg stadig hos meg. Ett eksempel var da jeg sprang halvmaraton tidligere i sommer, da kuttet den tre minutter på den totale tiden, i forhold til hva klokka og den offisielle tiden sa. Selv er jeg superfornøyd med min Polar Vantage V, som automatisk logger alle økter rett inn i dagboka, der får jeg all info jeg måtte ønske, inkludert watt for løping.
Kanskje du da har løpt noen plasser hvor GPS-en har slitt litt? Ikke vet jeg. Jeg har også opplevd at Strava kutter litt, men ikke så mye som 3 minutter.
Har du, med Polar Vantage V , muligheten til å se gjennomsnittsfarten mens du løper? Altså hvis du f. eks har løpt i 40 minutter så kan du se snittfarten på hver kilometer på klokken?
Ja, får opp farten pr kilometer på min VV når jeg løper. Dagboka til Polar har de samme tallene som Strava, pluss litt mer. Tror ikke det har noe med GPS´n å gjøre, for klokka registrerte nesten 21 km blank. Samt klokka og den offisielle tiden var omtrent identisk, mens Strava kjørte sin egen tid.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Tormund skrev: fre jul 30, 2021 9:31 pm Ja, får opp farten pr kilometer på min VV når jeg løper.
Jeg må bare være helt sikker på at du skjønner spørsmålet. Du skjønner, jeg har selv en Polar Vantage M.. og klokken vibrerer og forteller meg hastigheten på kilometeren jeg akkurat har løpt, men la oss si at du skal løpe 10 kilometer og planlegger å ha en snittfart på 5 km/t. Når du da har løpt 7 kilometer og brukt 34 minutter, kan du se på klokken din at gjennomsittsfarten din så langt er 4:51km/t ?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Expekt skrev: fre jul 30, 2021 9:40 pm
Tormund skrev: fre jul 30, 2021 9:31 pm Ja, får opp farten pr kilometer på min VV når jeg løper.
Jeg må bare være helt sikker på at du skjønner spørsmålet. Du skjønner, jeg har selv en Polar Vantage M.. og klokken vibrerer og forteller meg hastigheten på kilometeren jeg akkurat har løpt, men la oss si at du skal løpe 10 kilometer og planlegger å ha en snittfart på 5 km/t. Når du da har løpt 7 kilometer og brukt 34 minutter, kan du se på klokken din at gjennomsittsfarten din så langt er 4:51km/t ?
Aha, da misforstod jeg spørsmålet. Nei den forteller meg kun tiden på den siste kilometeren. For min del holder det lenge, jeg er mer opptatt av pulsen når jeg løper.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Løper en del, men sliter med skade for tiden, som gjør at jeg ikke får løpt flatt. Så det blir bare kjedelige økter på mølla med 10-12% stigning for tiden. Lite motiverende når formen ikke er i nærheten av hva den var for et år siden.

Det viktigste for å holde seg mest mulig skadefri er for meg forskjellige, gode skopar, variasjon i underlag og styrkeøvelser for løpere. I tillegg selvfølgelig variasjon i trening, noe hardt, noe rolig. Jo mer jeg løper jo mer rolig.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Gleder meg helt sykt å kunne løpe igjen, bare synd at det er vintertider da. Men motivasjon burde være høy da, til gjengjeld.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Expekt skrev: fre jul 30, 2021 9:18 pm
lok1 skrev: fre jul 30, 2021 12:09 am Ny økt på 7x400 i dag. Var en mye tyngre økt enn på mandag, så viser seg nok at jeg trenger lang restitusjonstid nå i starten.
Lang tid pause har du mellom disse?
Prøver ett minutt pause, men prøver heller å snitte 2.15 på runden kontra å ha kortere pauser, så de kan bli lengre. Akkurat det med pauser når man tar intervaller har jeg aldri skjønt hva som lønner seg, eller hvor mye man taper på å ha f.eks 2 min pause?

Expekt

Legg inn av Expekt »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 10:30 pm Akkurat det med pauser når man tar intervaller har jeg aldri skjønt hva som lønner seg, eller hvor mye man taper på å ha f.eks 2 min pause?
Spørs kanskje hva målet med treningen er, men ikke vet jeg. Men jo mer man tar seg ut, jo mer pause bør man ha.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

lok1 skrev: fre jul 30, 2021 10:30 pm
Expekt skrev: fre jul 30, 2021 9:18 pm
lok1 skrev: fre jul 30, 2021 12:09 am Ny økt på 7x400 i dag. Var en mye tyngre økt enn på mandag, så viser seg nok at jeg trenger lang restitusjonstid nå i starten.
Lang tid pause har du mellom disse?
Prøver ett minutt pause, men prøver heller å snitte 2.15 på runden kontra å ha kortere pauser, så de kan bli lengre. Akkurat det med pauser når man tar intervaller har jeg aldri skjønt hva som lønner seg, eller hvor mye man taper på å ha f.eks 2 min pause?
Pleier alltid å kjøre halvparten av tiden man løper som hviletid. Feks 40 sekunder sprint, 20 sekunder «hvile», 4 minutter intervall, 2 minutter «hvile».

anbessa

Legg inn av anbessa »

Du vil bli overrasket over hvor kort en halvmaraton er. Langt kortere enn en halv maraton, i hvert fall føles det slik. Klarer du å løpe med grei intensitet på en 10-kilometer, berger du greit på en halvmara.

Om jeg skulle startet på scratch (igjen) ville jeg variert treningsform mye. Sykkel, romaskin, langrenn (ikke minst!!) er prima for å øke utholdenhet med lav belastning på sener og knokler.

Det morsomste med å starte på "nullpunktet" er at man får fremgang nesten uansett hva man gjør! All trening er bedre enn ingen trening. Og variasjon minsker risiko for belastningsskade. Tren gjerne i motbakker. Gjerne på grus, eller sti. Så få til minst én økt i uken på hardt underlag (bane/asfalt) hvor du prøver å løpe litt raskere. Føttene må jo tross alt tåle litt juling om du skal løpe 21,1km...

Mitt beste treningstips: delta i så mange løp du kan! Utrolig mye morsommere å ha hardøktene med startnummer på brystet.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Tormund skrev: fre jul 30, 2021 9:11 pm
palimpsest skrev: tir jul 27, 2021 9:10 pm
SlimWhitman skrev: tir jul 27, 2021 8:32 pm Jeg for min del foretrekker faktisk tredemølla, av den enkle grunn at det et langt lettere å holde oversikt over progresjonen. Man kan for eksempel bruke en halvtime per dag, men dersom 11 km/t blir mindre utfordrende kan man jo øke trinnvis. Det har i det minste hjulpet på motivasjonen min, å tenke på hvor jeg ligger an nå kontra 6 måneder siden.

Det sagt, så er jeg ekstremt glad i å gå lange turer utendørs. Jeg har blitt en aldri så liten psykogeograf på hobbybasis.
Det er jo nettopp derfor Strava er så artig! Da kan man sammenligne seg med hvordan man har gjort det tidligere, både på kortere segmenter og lengre turer. Har du en pulsklokke i tillegg kan du se hvordan du ligger an mtp hjerteslag også, løp du feks den samme runden raskere enn for noen uker siden og med lavere puls? Syns det er veldig artig å se tidene mine presentert i grafer hvor man tydelig ser en utvikling i tid.
Har du opplevd at Strava kutter og regner sin egen tid når du oppdaterer fra sportsklokka di? For det ser jeg stadig hos meg. Ett eksempel var da jeg sprang halvmaraton tidligere i sommer, da kuttet den tre minutter på den totale tiden, i forhold til hva klokka og den offisielle tiden sa. Selv er jeg superfornøyd med min Polar Vantage V, som automatisk logger alle økter rett inn i dagboka, der får jeg all info jeg måtte ønske, inkludert watt for løping.
Nei, ikke tid, men jeg ser at hastigheten ofte blir en annen enn det som var snittet på klokka før jeg lastet den opp.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Tormund skrev: fre jul 30, 2021 9:11 pm
palimpsest skrev: tir jul 27, 2021 9:10 pm
SlimWhitman skrev: tir jul 27, 2021 8:32 pm Jeg for min del foretrekker faktisk tredemølla, av den enkle grunn at det et langt lettere å holde oversikt over progresjonen. Man kan for eksempel bruke en halvtime per dag, men dersom 11 km/t blir mindre utfordrende kan man jo øke trinnvis. Det har i det minste hjulpet på motivasjonen min, å tenke på hvor jeg ligger an nå kontra 6 måneder siden.

Det sagt, så er jeg ekstremt glad i å gå lange turer utendørs. Jeg har blitt en aldri så liten psykogeograf på hobbybasis.
Det er jo nettopp derfor Strava er så artig! Da kan man sammenligne seg med hvordan man har gjort det tidligere, både på kortere segmenter og lengre turer. Har du en pulsklokke i tillegg kan du se hvordan du ligger an mtp hjerteslag også, løp du feks den samme runden raskere enn for noen uker siden og med lavere puls? Syns det er veldig artig å se tidene mine presentert i grafer hvor man tydelig ser en utvikling i tid.
Har du opplevd at Strava kutter og regner sin egen tid når du oppdaterer fra sportsklokka di? For det ser jeg stadig hos meg. Ett eksempel var da jeg sprang halvmaraton tidligere i sommer, da kuttet den tre minutter på den totale tiden, i forhold til hva klokka og den offisielle tiden sa. Selv er jeg superfornøyd med min Polar Vantage V, som automatisk logger alle økter rett inn i dagboka, der får jeg all info jeg måtte ønske, inkludert watt for løping.
Svarer igjen da jeg opplevde det samme akkurat nå. 1:12 time på klokken, Strava med 40 min. Etter å ha resonnert kort antar jeg Strava kutter ut død-tid? Altså at Strava regner ut tiden du faktisk beveger deg, og ikke når du sitter stille og har pause. Om så høres det ut som noe man kan skru av og på i appen.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Kort fjelltur idag. Omlag 400 meter stigning, men tungt nok med sekk og unge på ryggen.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

palimpsest skrev: tir jul 27, 2021 9:10 pm Svarer igjen da jeg opplevde det samme akkurat nå. 1:12 time på klokken, Strava med 40 min. Etter å ha resonnert kort antar jeg Strava kutter ut død-tid? Altså at Strava regner ut tiden du faktisk beveger deg, og ikke når du sitter stille og har pause. Om så høres det ut som noe man kan skru av og på i appen.
Du kan slå av autopause ja. Du kan også se hvor lang tid du har brukt inkl. pauser på aktiviteten på strava.com, kalt elapsed time.

Tormund

Legg inn av Tormund »

palimpsest skrev: søn aug 01, 2021 1:41 pm
Tormund skrev: fre jul 30, 2021 9:11 pm
palimpsest skrev: tir jul 27, 2021 9:10 pm

Det er jo nettopp derfor Strava er så artig! Da kan man sammenligne seg med hvordan man har gjort det tidligere, både på kortere segmenter og lengre turer. Har du en pulsklokke i tillegg kan du se hvordan du ligger an mtp hjerteslag også, løp du feks den samme runden raskere enn for noen uker siden og med lavere puls? Syns det er veldig artig å se tidene mine presentert i grafer hvor man tydelig ser en utvikling i tid.
Har du opplevd at Strava kutter og regner sin egen tid når du oppdaterer fra sportsklokka di? For det ser jeg stadig hos meg. Ett eksempel var da jeg sprang halvmaraton tidligere i sommer, da kuttet den tre minutter på den totale tiden, i forhold til hva klokka og den offisielle tiden sa. Selv er jeg superfornøyd med min Polar Vantage V, som automatisk logger alle økter rett inn i dagboka, der får jeg all info jeg måtte ønske, inkludert watt for løping.
Svarer igjen da jeg opplevde det samme akkurat nå. 1:12 time på klokken, Strava med 40 min. Etter å ha resonnert kort antar jeg Strava kutter ut død-tid? Altså at Strava regner ut tiden du faktisk beveger deg, og ikke når du sitter stille og har pause. Om så høres det ut som noe man kan skru av og på i appen.
Jepp, den kutter vekk pauser, noe som er helt greit, når det er pause. At den lever sitt eget liv og estimerer tid når det ikke er pause, det er ikke like greit. Som i mitt eksempel fra maratonet, tre minutter bare forsvinner fra den totale tiden.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Forresten noen som har noen gode øvelser for knær å anbefale? Får jo vondt i knærne når jeg løper, og regner med en del av det er at jeg har (for) lite støttemuskulatur i kneleddet. Jeg går mye i hverdagen, og jogger en del, så det vil jo bidra, men noen som har andre øvelser? Er utfall bra? Tar tå-hev i trappen hjemme mens jeg ser på tv, men det tar jo mer på leggene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Løper mellom 3-5 ganger i uka, oftest utendørs på skogs/grusveier, og helst på kveldstid. Hvor mange km/mil det blir per uke, er litt forskjellig, men har kanskje ikke vært helt "optimalt" med tanke på kosthold, mye utskeielser og kos, men også kanskje fått i meg i perioder, altfor lite mat og drikke, og med varme og mye lange/intense treningsdager har det medført til en del, tja ikke fullt så gode løpeøkter.
Gleder meg til kjøligere kvelder/netter, sover så mye bedre på den tid av året, og ikke mer klamme/vindstille dager, hvor man blir nærmest overfalt av alt som kan fly av insekter, som gjerne skal inn i øyne, nese, ører, munn og ja, ser ut som noen har fylt et maskingevær og pepra meg i ansiktet med insekter i dusinvis, etter samtlige løpeturer.
Ekstra kjipt, når en gisper etter luft, etter tunge og seige motbakker, og så fyker det liten jævel rett inn i munnen på deg, og en hoster og harker for å få svineriet ut av systemet igjen. Lurer på om det er den kamikaze fluer/insekter, som er ute å flyr, for har vært bort i en del av disse denne sommeren.
Heldigvis ikke vært så plaget med mygg, hittils.

Har vel egentlig ingen store mål, løper jo mellom 2-3 timer på langturene, men mest fordi jeg liker å løpe, ikke stresse og se på klokka eller puls, osv, men bare frihetsfølelsen av å ta ting i eget tempo, kjøre på seg løpeskoa og fyke ut i skog og mark, se hvor det leder hen. Klart, ville jo vært interessant, og kanskje moro å se om man kunne fått til noen forbedrede tider, her og der. Men løper mest, fordi jeg er glad i det, og er blitt en del av hverdagen.

Forsøker å få variert med styrketrening, diverse innendørs økter med fokus på intervall (elipsemaskin er veldig fin der) og sykling (utendørs). Vurderer også svømming, så nok å bryne seg på, men løpingen er og forblir favoritt økta.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Hva løper folk på 5 km og 10 km her inne? Og halvmaraton forsåvidt. Interessant

qbah

Legg inn av qbah »

Kahooot skrev: tir aug 03, 2021 11:40 pm Hva løper folk på 5 km og 10 km her inne? Og halvmaraton forsåvidt. Interessant
5 km: 21-22 min
10 km: 44-45 min
Halvmaraton har jeg kun prøv et par ganger "for moro" og har da brukt ca 1t55min.

Løper i snitt 2-3 ganger i uka og har gjort det forholdsvis regelmessig i et par år nå. Tidliger år også løpt ganske mye men mer sporadisk og hvor det kunne gå både uker og måneder mellom hver gang.

Hadde et slags hårete mål om å komme under 40 min på 10 km i år, men det er nok bare å glemme. For lite km i beina og ikke systematisk nok trening.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

qbah skrev: tir aug 03, 2021 11:55 pm
Kahooot skrev: tir aug 03, 2021 11:40 pm Hva løper folk på 5 km og 10 km her inne? Og halvmaraton forsåvidt. Interessant
5 km: 21-22 min
10 km: 44-45 min
Halvmaraton har jeg kun prøv et par ganger "for moro" og har da brukt ca 1t55min.

Løper i snitt 2-3 ganger i uka og har gjort det forholdsvis regelmessig i et par år nå. TidligerE år også løpt ganske mye men mer sporadisk og hvor det kunne gå både uker og måneder mellom hver gang.

Hadde et slags hårete mål om å komme 40 min på 10 km i år, men det er nok bare å glemme. For lite km i beina og ikke systematisk nok trening.
Mine tider er:
5 km 19.23
10 km 39.58
21 km 1.30.18

Trent dårlig de siste månedene, og har ikke hatt utvikling på 3 måneder. Hadde i utgangspunktet mål om å komme ned på 35 min på 10 km og 1.20 på halvmaraton i løpet av 2021. Innser at det blir vanskelig, men bør være mulig å kutte noen minutter uansett. Har også noen få kg som kan slankes bort.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg tror dette er den tråden der jeg har minst å komme med på hele forumet. Om det da ikke er en makramé-tråd her et sted.

Har aldri eid en pulsklokke og den eneste gangen jeg løper er når jeg spiller oldboysfotball på mine skrale knær eller skal rekke et fly.

Og for å være ærlig så har jeg blitt fryktelig stasjonær på fotballbanen. Overlever på lang erfaring, tungt skudd og stygge tacklinger.

Men jeg skal følge med her inne uansett, for jeg har et håp om å få ånden over meg og å komme meg ut på løpetur fremfor å sitte på romaskinen min noen ganger i uka.

Myril

Legg inn av Myril »

Prøver å komme meg opp på hesten igjen etter at det kom en liten en for noen uker siden, men det er både vanskelig å finne tid og energi til å gjennomføre gode økter. Fikk til en kurant 15km i går i halvmaratonfart (4:50ish), som jeg er rimelig fornøyd med i alle fall.

Kan også komme med et hot skotips til de som ønsker en mycket god treningssko, Saucony Endorphin Speed. Er på mitt andre par (har snart 1000 km på det første paret), og det er en nytelse å løpe i de. De er veldig holdbare også, selv om man merker at de ikke er like sprek lengre når man bikker 5-600 km.

qbah

Legg inn av qbah »

Kahooot skrev: ons aug 04, 2021 12:01 am
qbah skrev: tir aug 03, 2021 11:55 pm
Kahooot skrev: tir aug 03, 2021 11:40 pm Hva løper folk på 5 km og 10 km her inne? Og halvmaraton forsåvidt. Interessant
5 km: 21-22 min
10 km: 44-45 min
Halvmaraton har jeg kun prøv et par ganger "for moro" og har da brukt ca 1t55min.

Løper i snitt 2-3 ganger i uka og har gjort det forholdsvis regelmessig i et par år nå. TidligerE år også løpt ganske mye men mer sporadisk og hvor det kunne gå både uker og måneder mellom hver gang.

Hadde et slags hårete mål om å komme 40 min på 10 km i år, men det er nok bare å glemme. For lite km i beina og ikke systematisk nok trening.
Mine tider er:
5 km 19.23
10 km 39.58
21 km 1.30.18

Trent dårlig de siste månedene, og har ikke hatt utvikling på 3 måneder. Hadde i utgangspunktet mål om å komme ned på 35 min på 10 km og 1.20 på halvmaraton i løpet av 2021. Innser at det blir vanskelig, men bør være mulig å kutte noen minutter uansett. Har også noen få kg som kan slankes bort.

Veldig bra tider da! Har vært nede på 19-tallet på 5 km jeg også, men det var rundt rekrutt og opptakstid i forsvaret. 10 km har jeg liksom aldri testet i "prime time".

10 km under 40 min føles helt uoppnåelig for meg nå. Hva er trikset? 1000m intervaller? 1:30 på halvmaraton kunne vært et mål for meg. Men der er det vel ikke noe hemmelig triks annet enn nok og hyppige lange turer på den distansen eller mer. Dessverre tar tidsklemma meg både på ukedag og helg så det blir ofte 6-10 km turer og halvkorte intervaller på meg.

qbah

Legg inn av qbah »

Myril skrev: ons aug 04, 2021 12:17 am Prøver å komme meg opp på hesten igjen etter at det kom en liten en for noen uker siden, men det er både vanskelig å finne tid og energi til å gjennomføre gode økter. Fikk til en kurant 15km i går i halvmaratonfart (4:50ish), som jeg er rimelig fornøyd med i alle fall.

Kan også komme med et hot skotips til de som ønsker en mycket god treningssko, Saucony Endorphin Speed. Er på mitt andre par (har snart 1000 km på det første paret), og det er en nytelse å løpe i de. De er veldig holdbare også, selv om man merker at de ikke er like sprek lengre når man bikker 5-600 km.

Hyggelig gjensyn, mister. Godt å se du fortsatt er sprek.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

qbah skrev: ons aug 04, 2021 12:21 am
Kahooot skrev: ons aug 04, 2021 12:01 am
qbah skrev: tir aug 03, 2021 11:55 pm

5 km: 21-22 min
10 km: 44-45 min
Halvmaraton har jeg kun prøv et par ganger "for moro" og har da brukt ca 1t55min.

Løper i snitt 2-3 ganger i uka og har gjort det forholdsvis regelmessig i et par år nå. TidligerE år også løpt ganske mye men mer sporadisk og hvor det kunne gå både uker og måneder mellom hver gang.

Hadde et slags hårete mål om å komme 40 min på 10 km i år, men det er nok bare å glemme. For lite km i beina og ikke systematisk nok trening.
Mine tider er:
5 km 19.23
10 km 39.58
21 km 1.30.18

Trent dårlig de siste månedene, og har ikke hatt utvikling på 3 måneder. Hadde i utgangspunktet mål om å komme ned på 35 min på 10 km og 1.20 på halvmaraton i løpet av 2021. Innser at det blir vanskelig, men bør være mulig å kutte noen minutter uansett. Har også noen få kg som kan slankes bort.

Veldig bra tider da! Har vært nede på 19-tallet på 5 km jeg også, men det var rundt rekrutt og opptakstid i forsvaret. 10 km har jeg liksom aldri testet i "prime time".

10 km under 40 min føles helt uoppnåelig for meg nå. Hva er trikset? 1000m intervaller? 1:30 på halvmaraton kunne vært et mål for meg. Men der er det vel ikke noe hemmelig triks annet enn nok og hyppige lange turer på den distansen eller mer. Dessverre har tidsklemma meg både på ukedag og helt så det blir ofte 6-10 km turer og halvkorte intervaller på meg.
Hei!
Takk for det! Kontinuitet er den viktigste nøkkelen. Kommer ikke unna at lavest mulig vekt er viktig også. 4-5 kg kan utgjøre mange sekunder på 10 km. Fartslek, intervaller og terskeløkter er effektivt. På 5 km-trening bør man kutte lengden på draget, og kjøre overfart for å få bedre teknikk på høyere fart. Plutselig føles 3.50-fart mer komfortabelt ut.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Måtte sjekke strava mine tider er:

5km: 25.19
10km: 53.08

Halv-maraton har jeg aldri løpt. Så skal det sies at 10km har jeg bare løpt to ganger, og at jeg aldri har prøvd å perse på 5km. Kjenner motivasjonen er der, så helt bakerst i hodet, men jeg er redd for å overbelaste eller løpe for mye når jeg kjenner det såpass i knærne som jeg gjør. Skal prøve å få trent opp støttemuskulatur i knærne, få meg noen ordentlige sko og drive litt mengdetrening med kortere distanser før jeg evnt prøver meg på halv-maraton.

Hadde et mål da jeg begynte å løpe i vår at jeg skulle under timen på 10km, og det gikk jo, så da får neste mål være å løpe samme distanse under 50 minutter.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Mine tider er:

5km - 19.57
10km - 39.53

Halvmaraton har jeg kun løpt på trening, aner ikke hva jeg har løpt på, for det har ikke vært poenget.

Nå som jeg er inne i en periode med skadeproblemer så er formen langt dårligere enn den var for et snaut år siden, men har et mål om å komme tilbake til samme nivå, eller helst litt bedre. Men når man så vidt klarer under 50 på 10km er det et stykke til under 40...

Expekt

Legg inn av Expekt »

qbah skrev: tir aug 03, 2021 11:55 pm
Kahooot skrev: tir aug 03, 2021 11:40 pm Hva løper folk på 5 km og 10 km her inne? Og halvmaraton forsåvidt. Interessant
5 km: 21-22 min
10 km: 44-45 min
Halvmaraton har jeg kun prøv et par ganger "for moro" og har da brukt ca 1t55min.
Ca samme tider som meg, dette. Jeg løp en 10km i fjor og klokket inn på rett over 44. Rimelig sikker på at jeg klarer 5000m under 21 minutter per dags dato og forhåpentligvis er nær 43-tallet på mila.
Jeg har løpt mye rolig og langt de siste månedene for å bli klar til maraton neste måned. Når det løpet er gjennomført så skal jeg fokusere mer på å bli raskere på mila. Målet er sub40, så får vi se hvor lang tid det tar. Jeg håper maraton gir mersmak, for det hadde vært veldig moro og klart sub3 en gang i fremtiden.. men da må det trenes bra i noen år fremover. :D
Har løpt halvmaraton på rett under 1:40.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»