Bilkjøp i 2022

Svar
KingsRoad

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av KingsRoad »

SirJames skrev: ons mai 18, 2022 11:33 pm
Fago skrev: ons mai 18, 2022 11:29 pm
SirJames skrev: ons mai 18, 2022 10:49 pm

Utvendig har det jo et trafikksikkerhetsaspekt. Men motorlyd "på boks" er uansett rimelig harry.
Valgte uten på min. Det er nok en greie som er kult i to uker, deretter slår man den av. Ikke noe jeg gadd å bruke penger på.
Fornuftig.

Tipper Frozen Berry Metallic eller Mamba Green Metallic.
Fornuftigheten står og faller på litt videresalgsverdien?

Tror de aller fleste bruktbilkjøpere er ute etter denne eksterne høyttaleren, eller i hvert fall muligheten.

En eldre herremann av en nabo, med en Taycan, har denne konsekvent slått på. Jeg bare trekker litt på smilebåndene. Sidestiller dette med å ha ganske høy lyd på anlegget, med vinduene litt ned. Aktiveringen er neppe drevet frem av hensyn til nabolagets barn, hvis jeg først skal spekulere i motivasjonen :) Og hva gjelder trafikksikkerheten, så har alle disse bilene AVAS, som er noe annet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Fago skrev: ons mai 18, 2022 11:29 pm
SirJames skrev: ons mai 18, 2022 10:49 pm
FjodorDVD skrev: ons mai 18, 2022 10:46 pm Jeg ble passert som gående av en Posche elbil i dag. Den hadde en imponerende motorlyd. EV-skilter. Det må vel være en elektrisk bil? Men er det noe fornuftig poeng med motorlyd, kanskje som ekstrautstyr eller på stereoen?
Utvendig har det jo et trafikksikkerhetsaspekt. Men motorlyd "på boks" er uansett rimelig harry.
Valgte uten på min. Det er nok en greie som er kult i to uker, deretter slår man den av. Ikke noe jeg gadd å bruke penger på.
Jeg har hatt min Taycan Turbo i over 2 år nå og lyden er fremdeles ikke bare kul, den gir dessuten en ekstra dimensjon når man kjører aktivt på svingete veier eller på bane.

Forresten fint at du valgte sedan modellen, syns det begynner å bli alt for mange herregårdsvogner på veien :D

Fago

Legg inn av Fago »

MacanT skrev: søn mai 22, 2022 7:04 pm
Fago skrev: ons mai 18, 2022 11:29 pm
SirJames skrev: ons mai 18, 2022 10:49 pm

Utvendig har det jo et trafikksikkerhetsaspekt. Men motorlyd "på boks" er uansett rimelig harry.
Valgte uten på min. Det er nok en greie som er kult i to uker, deretter slår man den av. Ikke noe jeg gadd å bruke penger på.
Jeg har hatt min Taycan Turbo i over 2 år nå og lyden er fremdeles ikke bare kul, den gir dessuten en ekstra dimensjon når man kjører aktivt på svingete veier eller på bane.

Forresten fint at du valgte sedan modellen, syns det begynner å bli alt for mange herregårdsvogner på veien :D
Trenger ikke stasjonsvogn, og synes sedanen tross alt ser bedre ut. Valgte forøvrig fargekombinasjonen cherry red/truffle brown.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Fago skrev: man mai 23, 2022 4:32 pm
MacanT skrev: søn mai 22, 2022 7:04 pm
Fago skrev: ons mai 18, 2022 11:29 pm

Valgte uten på min. Det er nok en greie som er kult i to uker, deretter slår man den av. Ikke noe jeg gadd å bruke penger på.
Jeg har hatt min Taycan Turbo i over 2 år nå og lyden er fremdeles ikke bare kul, den gir dessuten en ekstra dimensjon når man kjører aktivt på svingete veier eller på bane.

Forresten fint at du valgte sedan modellen, syns det begynner å bli alt for mange herregårdsvogner på veien :D
Trenger ikke stasjonsvogn, og synes sedanen tross alt ser bedre ut. Valgte forøvrig fargekombinasjonen cherry red/truffle brown.
Jeg syns sedanen ser mye bedre ut og Cherry Red er en fin farge. Jeg hadde gjerne valgt den hvis den hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte. Men jeg lever godt med Gentian Blue, så får det heller bli en kul PTS farge på neste bil :D

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Vinrød - synes det har sett kult ut på taycan, så en i den fargen som cross turismo, som etter mitt syn ser en del mer «ungdommelig» ut enn sedanen. Sedanen oser voksne barn og snart flytter fra hus til leilighet, mens taycan cross turismo oser «snart funkis-rekkehus».
Ikke at jeg er så spesielt opptatt av å se ungdommelig ut i mine bilvalg, som dere vet, med tidligere s-klasse coupe, 7-serie osv… Jeg liker taycan meget god, både sedanen og cross turismo, men cross turismo har vokst på meg og har en smule bedre avstemt komfort, derav ville den vært mitt valg. Helst da som turbo med 20 tommere. Men 4s er egentlig mer enn nok. Liker CT også fordi jeg liker å ha nedfellbare seter og det praktiske en stasjonsvogn gir. I min situasjon med nyfødte tvillinger får jeg nøye meg med carpathian grey range rover og Safir-sort bmw ix. Men aston martinens farge høres mer spennende ut enn den er kanskje, meteorite silver. Den er ganske mørk grå. Jeg elsker jo grå og sort bilpark så det passer meg ypperlig. Lekre gråfarger er mine favoritter, mens sort er mer «classy» og trygt. Beundrer derfor de som velger litt sprekere farger, som cherry red eller blue.

Tror jeg fort ville valgt agate grey på min taycan.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Fago skrev: man mai 23, 2022 4:32 pm Trenger ikke stasjonsvogn, og synes sedanen tross alt ser bedre ut. Valgte forøvrig fargekombinasjonen cherry red/truffle brown.
Jeg har bare sett et par stykker, men jeg for min del synes Sport Turismo og Cross Turismo har rett og stygge bakdeler. Det er noe med linjene og alle kantene som kræsjer fullstendig for meg. Mulig det ville vært bedre hvis ikke hele bilen hadde sett så flattrykt ut. Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot brede og lave biler med kanter og utspring, men her faller det ikke i smak i det hele tatt. Det kan også hende at jeg er litt forutinntatt i og med at jeg ikke bryr meg noe særlig om Porsche og har en formening om at hvis det ikke ligner på for eksempel 930 eller 964 så er det ikke pent.

Fago

Legg inn av Fago »

Kompressor skrev: man mai 23, 2022 11:06 pm Vinrød - synes det har sett kult ut på taycan, så en i den fargen som cross turismo, som etter mitt syn ser en del mer «ungdommelig» ut enn sedanen. Sedanen oser voksne barn og snart flytter fra hus til leilighet, mens taycan cross turismo oser «snart funkis-rekkehus».
Ikke at jeg er så spesielt opptatt av å se ungdommelig ut i mine bilvalg, som dere vet, med tidligere s-klasse coupe, 7-serie osv… Jeg liker taycan meget god, både sedanen og cross turismo, men cross turismo har vokst på meg og har en smule bedre avstemt komfort, derav ville den vært mitt valg. Helst da som turbo med 20 tommere. Men 4s er egentlig mer enn nok. Liker CT også fordi jeg liker å ha nedfellbare seter og det praktiske en stasjonsvogn gir. I min situasjon med nyfødte tvillinger får jeg nøye meg med carpathian grey range rover og Safir-sort bmw ix. Men aston martinens farge høres mer spennende ut enn den er kanskje, meteorite silver. Den er ganske mørk grå. Jeg elsker jo grå og sort bilpark så det passer meg ypperlig. Lekre gråfarger er mine favoritter, mens sort er mer «classy» og trygt. Beundrer derfor de som velger litt sprekere farger, som cherry red eller blue.

Tror jeg fort ville valgt agate grey på min taycan.
Grå bil vil jeg ikke ha uansett. Det holder å se på norske parkeringsplasser for å se hvorfor!

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Man må bare velge en bil det er maks 20-30 av i Norge så går alle farger 😀

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Har enda en sort bil i bestilling, en iX50. Denne gangen med lyst interiør. Men usikker på når den kommer. Er nice to have den ekstra rekkevidden neste sommer da det muligens blir litt mer bilturer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: søn mai 29, 2022 9:00 am Har enda en sort bil i bestilling, en iX50. Denne gangen med lyst interiør. Men usikker på når den kommer. Er nice to have den ekstra rekkevidden neste sommer da det muligens blir litt mer bilturer.
Jf. nyhetsartikler så er det vel gode muligheter for å selge igjen til god pris/overpris..... ganske bisarrt da man har lært at nye biler skal stupe i pris. I flere å har det vært muligheter for 'gratis' bilhold ved å kjøpe nye og selge dyrt.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ja, sant det, vi får se hva som slår til. Men innføring av mva gjør det kanskje greiere å bli kvitt iX40 når iX50 kommer. Men iX50 er nok en bil å ha en litt lengre stund for vår del, dersom den er snill på feil og verkstedsbesøk. Kjøpt med servicepakke og alt. Det har jeg for så vidt på iX40 også.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: man mai 30, 2022 2:40 pm Men iX50 er nok en bil å ha en litt lengre stund for vår del,
Famous last words? :lol:

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: man mai 30, 2022 7:10 pm
Kompressor skrev: man mai 30, 2022 2:40 pm Men iX50 er nok en bil å ha en litt lengre stund for vår del,
Famous last words? :lol:
Hehe ja. Men merk deg til de tre siste ordene i setningen du siterte ;)

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: ons jun 08, 2022 1:46 pm
Someone skrev: man mai 30, 2022 7:10 pm
Kompressor skrev: man mai 30, 2022 2:40 pm Men iX50 er nok en bil å ha en litt lengre stund for vår del,
Famous last words? :lol:
Hehe ja. Men merk deg til de tre siste ordene i setningen du siterte ;)
He he, men har fortsatt et poeng ;)

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kompressor skrev: søn mai 29, 2022 9:00 am Har enda en sort bil i bestilling, en iX50. Denne gangen med lyst interiør. Men usikker på når den kommer. Er nice to have den ekstra rekkevidden neste sommer da det muligens blir litt mer bilturer.
Og om ikke alt for lenge kan du bytte til ixYY med rekkevidde på kanskje rundt 1000km.
ONE and BMW Sign Agreement to Demonstrate iX with 600 Mile Range.
https://one.ai/bmw-release/

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'.....rekkevidde på kanskje rundt 1000km....'


**********

Ja da er kanskje 'rekkevidde'-spørsmålet av banen for de fleste?
(Regner med at SUV har noen sider om hvorfor ikke.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Noen som vet mer om Ionic 6? Burde være bra rekkevidde med anslag 600 km. Kommer der Kiaversjon av denne?

Jeg har 'lyst' til å finne én bil og ha denni minst 5-10 år. Det sikre burde selvsagt være ny Toyota og 10 års garanti, men klarer dessverre ikke å bli relativt begeistret for noen av modellene derfra.
(Håper at Jan blir Bz4x-begeistret slik SUV var for HR-V, da har jeg en sikker guiding.)
Har fortsatt ikke besøkt lokaler for BMW, Audi og andre det snakkes om.
Med unntak av noen få turer om sommeres dekkes behovet fint av en brukt Leaf.

Ikke for å gå Kompressor i næringen, men jeg kan slå bilvalg i nesten enhver retning, dog i lavere gjennomsnittsprisklasse og med annet/lavere setebehov.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 4:54 pm Noen som vet mer om Ionic 6? Burde være bra rekkevidde med anslag 600 km. Kommer der Kiaversjon av denne?

Jeg har 'lyst' til å finne én bil og ha denni minst 5-10 år. Det sikre burde selvsagt være ny Toyota og 10 års garanti, men klarer dessverre ikke å bli relativt begeistret for noen av modellene derfra.
(Håper at Jan blir Bz4x-begeistret slik SUV var for HR-V, da har jeg en sikker guiding.)
Har fortsatt ikke besøkt lokaler for BMW, Audi og andre det snakkes om.
Med unntak av noen få turer om sommeres dekkes behovet fint av en brukt Leaf.

Ikke for å gå Kompressor i næringen, men jeg kan slå bilvalg i nesten enhver retning, dog i lavere gjennomsnittsprisklasse og med annet/lavere setebehov.
Håper du går for en Ionic 6. Synes den er stilig, selv om de 726 pikslene gir meg litt kjedelige 80-talls vibber.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: man jul 18, 2022 5:13 pm
rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 4:54 pm Noen som vet mer om Ionic 6? Burde være bra rekkevidde med anslag 600 km. Kommer der Kiaversjon av denne?

Jeg har 'lyst' til å finne én bil og ha denni minst 5-10 år. Det sikre burde selvsagt være ny Toyota og 10 års garanti, men klarer dessverre ikke å bli relativt begeistret for noen av modellene derfra.
(Håper at Jan blir Bz4x-begeistret slik SUV var for HR-V, da har jeg en sikker guiding.)
Har fortsatt ikke besøkt lokaler for BMW, Audi og andre det snakkes om.
Med unntak av noen få turer om sommeres dekkes behovet fint av en brukt Leaf.

Ikke for å gå Kompressor i næringen, men jeg kan slå bilvalg i nesten enhver retning, dog i lavere gjennomsnittsprisklasse og med annet/lavere setebehov.
Håper du går for en Ionic 6. Synes den er stilig, selv om de 726 pikslene gir meg litt kjedelige 80-talls vibber.
Har mailet om priser og leveringstid på I6.
Hva skjermer angår er de i de fleste nye biler hva jeg vil kalle 'leveres ferdig utdatert' dessverre.
Gammeldags, lav oppløsning og suboptimal oppløsning og 'moderat' datakraft. Dessverre.
Oppsidenni så måte er at jeg er mindre opptatt av skjerm i bil, og liker (derfor) design hvor skjemene er nede, som i enkelte Audi' og ikke satt oppå dashbordet som i enkelte Mercedes. (Inntrykket av W176 A-kl. er jo 'Bil: 1/2 mill. Skkerm: 299,- fra Biltema-.

For Ionic 6 må selvsagt en traust nordmann spørre om frost og vinter: Hva med Ionic 6 som mangler vanlige dørhåndtak og ikke minst de bevegeøoge lufteklaffene foran radiator: Hva med brøytekanter og snø og is og skitt inni der?

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 6:19 pm
SirJames skrev: man jul 18, 2022 5:13 pm
rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 4:54 pm Noen som vet mer om Ionic 6? Burde være bra rekkevidde med anslag 600 km. Kommer der Kiaversjon av denne?

Jeg har 'lyst' til å finne én bil og ha denni minst 5-10 år. Det sikre burde selvsagt være ny Toyota og 10 års garanti, men klarer dessverre ikke å bli relativt begeistret for noen av modellene derfra.
(Håper at Jan blir Bz4x-begeistret slik SUV var for HR-V, da har jeg en sikker guiding.)
Har fortsatt ikke besøkt lokaler for BMW, Audi og andre det snakkes om.
Med unntak av noen få turer om sommeres dekkes behovet fint av en brukt Leaf.

Ikke for å gå Kompressor i næringen, men jeg kan slå bilvalg i nesten enhver retning, dog i lavere gjennomsnittsprisklasse og med annet/lavere setebehov.
Håper du går for en Ionic 6. Synes den er stilig, selv om de 726 pikslene gir meg litt kjedelige 80-talls vibber.
Har mailet om priser og leveringstid på I6.
Hva skjermer angår er de i de fleste nye biler hva jeg vil kalle 'leveres ferdig utdatert' dessverre.
Gammeldags, lav oppløsning og suboptimal oppløsning og 'moderat' datakraft. Dessverre.
Oppsidenni så måte er at jeg er mindre opptatt av skjerm i bil, og liker (derfor) design hvor skjemene er nede, som i enkelte Audi' og ikke satt oppå dashbordet som i enkelte Mercedes. (Inntrykket av W176 A-kl. er jo 'Bil: 1/2 mill. Skkerm: 299,- fra Biltema-.

For Ionic 6 må selvsagt en traust nordmann spørre om frost og vinter: Hva med Ionic 6 som mangler vanlige dørhåndtak og ikke minst de bevegeøoge lufteklaffene foran radiator: Hva med brøytekanter og snø og is og skitt inni der?
Nå tenkte jeg mer på pikslene som sitter spesielt i baklyktene.

Men ja, skjermen feks i C-klasse er håpløse, og gir som du sier assosiasjoner til billig ettermontert Ipad fra Biltema.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: man jul 18, 2022 7:16 pm
rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 6:19 pm
SirJames skrev: man jul 18, 2022 5:13 pm

Håper du går for en Ionic 6. Synes den er stilig, selv om de 726 pikslene gir meg litt kjedelige 80-talls vibber.
Har mailet om priser og leveringstid på I6.
Hva skjermer angår er de i de fleste nye biler hva jeg vil kalle 'leveres ferdig utdatert' dessverre.
Gammeldags, lav oppløsning og suboptimal oppløsning og 'moderat' datakraft. Dessverre.
Oppsidenni så måte er at jeg er mindre opptatt av skjerm i bil, og liker (derfor) design hvor skjemene er nede, som i enkelte Audi' og ikke satt oppå dashbordet som i enkelte Mercedes. (Inntrykket av W176 A-kl. er jo 'Bil: 1/2 mill. Skkerm: 299,- fra Biltema-.

For Ionic 6 må selvsagt en traust nordmann spørre om frost og vinter: Hva med Ionic 6 som mangler vanlige dørhåndtak og ikke minst de bevegeøoge lufteklaffene foran radiator: Hva med brøytekanter og snø og is og skitt inni der?
Nå tenkte jeg mer på pikslene som sitter spesielt i baklyktene.

Men ja, skjermen feks i C-klasse er håpløse, og gir som du sier assosiasjoner til billig ettermontert Ipad fra Biltema.
De 726 pikslene der ja. Det hdde jo vært nok til enkelte skjerm'bilder' på Commodore 64. Med min flaks blir det veø '726 piksler hvorav 723 virker-.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 8:28 pm
SirJames skrev: man jul 18, 2022 7:16 pm
rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 6:19 pm

Har mailet om priser og leveringstid på I6.
Hva skjermer angår er de i de fleste nye biler hva jeg vil kalle 'leveres ferdig utdatert' dessverre.
Gammeldags, lav oppløsning og suboptimal oppløsning og 'moderat' datakraft. Dessverre.
Oppsidenni så måte er at jeg er mindre opptatt av skjerm i bil, og liker (derfor) design hvor skjemene er nede, som i enkelte Audi' og ikke satt oppå dashbordet som i enkelte Mercedes. (Inntrykket av W176 A-kl. er jo 'Bil: 1/2 mill. Skkerm: 299,- fra Biltema-.

For Ionic 6 må selvsagt en traust nordmann spørre om frost og vinter: Hva med Ionic 6 som mangler vanlige dørhåndtak og ikke minst de bevegeøoge lufteklaffene foran radiator: Hva med brøytekanter og snø og is og skitt inni der?
Nå tenkte jeg mer på pikslene som sitter spesielt i baklyktene.

Men ja, skjermen feks i C-klasse er håpløse, og gir som du sier assosiasjoner til billig ettermontert Ipad fra Biltema.
De 726 pikslene der ja. Det hdde jo vært nok til enkelte skjerm'bilder' på Commodore 64. Med min flaks blir det veø '726 piksler hvorav 723 virker-.
:lol:

Keep us posted.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Eddie skrev: tir jul 19, 2022 8:41 pm Hei. Jeg tenker å kjøpe meg en elbil ettersom hverken min 740 eller er gunstig med 17 mil kjørevei til jobb og fra daglig. Jeg er ikke særlig kunnskapsrik når det gjelder bil, spesielt el. Så om noen kunne gitt meg litt råd hadde det vært supert. Jeg tenker og ikke bruke mer enn 500.000. Er det noen biler man får mer ut av pengene enn Tesla model 3? Mtp rekkevidde og fart virker det som et godt kjøp, men som sagt er jeg relativt uvitende. Syns performance modellene virker kule. Har sittet i en model 3 på langtur med en venn, syns det var litt for mye støy, men ble fortalt at faceliften har mindre støy, noen som har noe formening om dette? Setter pris på tilbakemelding :)
Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Eddie skrev: ons jul 20, 2022 9:30 am
Ribba skrev: ons jul 20, 2022 2:47 am
Eddie skrev: tir jul 19, 2022 8:41 pm Hei. Jeg tenker å kjøpe meg en elbil ettersom hverken min 740 eller er gunstig med 17 mil kjørevei til jobb og fra daglig. Jeg er ikke særlig kunnskapsrik når det gjelder bil, spesielt el. Så om noen kunne gitt meg litt råd hadde det vært supert. Jeg tenker og ikke bruke mer enn 500.000. Er det noen biler man får mer ut av pengene enn Tesla model 3? Mtp rekkevidde og fart virker det som et godt kjøp, men som sagt er jeg relativt uvitende. Syns performance modellene virker kule. Har sittet i en model 3 på langtur med en venn, syns det var litt for mye støy, men ble fortalt at faceliften har mindre støy, noen som har noe formening om dette? Setter pris på tilbakemelding :)
Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?
Mye støy i facelifte versjonen også ja.... må få prøvekjørt den, takler høy støylyd dårlig.

BMW 740 2017 modell.
Alt jeg har kjørt av biler vil jeg kalle 'meget støyende', være det seg Tesla eller annet. Så pass på!
(Er der stillegående elbil til under 5-600 tusen, let me know!)

Noe til pendling! Er der kaffe og podcast underveis?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Eddie skrev: ons jul 20, 2022 9:30 am
Ribba skrev: ons jul 20, 2022 2:47 am
Eddie skrev: tir jul 19, 2022 8:41 pm Hei. Jeg tenker å kjøpe meg en elbil ettersom hverken min 740 eller er gunstig med 17 mil kjørevei til jobb og fra daglig. Jeg er ikke særlig kunnskapsrik når det gjelder bil, spesielt el. Så om noen kunne gitt meg litt råd hadde det vært supert. Jeg tenker og ikke bruke mer enn 500.000. Er det noen biler man får mer ut av pengene enn Tesla model 3? Mtp rekkevidde og fart virker det som et godt kjøp, men som sagt er jeg relativt uvitende. Syns performance modellene virker kule. Har sittet i en model 3 på langtur med en venn, syns det var litt for mye støy, men ble fortalt at faceliften har mindre støy, noen som har noe formening om dette? Setter pris på tilbakemelding :)
Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?
Mye støy i facelifte versjonen også ja.... må få prøvekjørt den, takler høy støylyd dårlig.

BMW 740 2017 modell.
Bytte ut kjøremaskinen og den støysvake komfortsleden 740 med en radiobil? Har De fått heteslag, mann?? :D

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

rosmebraad skrev: ons jul 20, 2022 12:52 pm
Eddie skrev: ons jul 20, 2022 9:30 am
Ribba skrev: ons jul 20, 2022 2:47 am

Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?
Mye støy i facelifte versjonen også ja.... må få prøvekjørt den, takler høy støylyd dårlig.

BMW 740 2017 modell.
Alt jeg har kjørt av biler vil jeg kalle 'meget støyende', være det seg Tesla eller annet. Så pass på!
(Er der stillegående elbil til under 5-600 tusen, let me know!)

Noe til pendling! Er der kaffe og podcast underveis?
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)

henlie

Legg inn av henlie »

Synes de er fine å se på. Er vel mye samme bilen som Peugeot e-2008 da de er på samme plattform? Vanskelig å spå noe om kvalitet da dette er nokså nytt. Bør være en del mindre som kan gå istykker på en elbil, men med alle nye elbiler kan det jo dukke opp ting. Men det bør jo være plukket bort i løpet av garantitiden, så da er det evt. rust som kan være et problem, igjen Vanskelig å spå.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man jul 25, 2022 6:09 pm
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)
Fossilvariantene fra noen år tilbake er særs stusselige. Men også den helektriske modellen, som jeg antar er den du prater om, synes jeg også er litt stusselig, både utvendig og innvendig. Ok sett forfra (tross unødvendige "tåkelys"), men bakfra ser den ut som alt annet som surrer på veiene for tida. Selv ikke en pimpet versjon får det til å kile i nøttene mine:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266122358

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

henlie skrev: man jul 25, 2022 7:54 pm Synes de er fine å se på. Er vel mye samme bilen som Peugeot e-2008 da de er på samme plattform? Vanskelig å spå noe om kvalitet da dette er nokså nytt. Bør være en del mindre som kan gå istykker på en elbil, men med alle nye elbiler kan det jo dukke opp ting. Men det bør jo være plukket bort i løpet av garantitiden, så da er det evt. rust som kan være et problem, igjen Vanskelig å spå.
Ja, den Stellantis-basen. Ett sted stod der at der var ventetid på deler til Ionic 5. Ut fra bilder foretrekker jeg ihvertfall design og layout på Opel foran de to franske versjonene. Jeg ser at enkelte Toyota leveres med Tectyl, så da er vel dette trygt og kurant på elbiler også.

henlie

Legg inn av henlie »

SirJames skrev: man jul 25, 2022 8:09 pm
rosmebraad skrev: man jul 25, 2022 6:09 pm
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)
Fossilvariantene fra noen år tilbake er særs stusselige. Men også den helektriske modellen, som jeg antar er den du prater om, synes jeg også er litt stusselig, både utvendig og innvendig. Ok sett forfra (tross unødvendige "tåkelys"), men bakfra ser den ut som alt annet som surrer på veiene for tida. Selv ikke en pimpet versjon får det til å kile i nøttene mine:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266122358
I den klassen der er det ingenting som får det til å kile hverken her eller der for min del. Synes vel egentlig knapt det er noen elbiler pr. d.d. (i praktisk format og normal prisklasse) som får det til å kile når det gjelder design.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»