Bilkjøp i 2022

Svar
Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av MacanT »

Så forresten en sånn der Honki på veien i dag, styggeste jeg har sett på 4 hjul🤮

Som de sier over there: I wouldn't be seen dead in one of those :D

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg synes Honqi ser litt tøff ut, men problemet er at den ser fake ut og er fake. Jeg prøvekjørte en og den var dessverre ikke i nærheten av en fin opplevelse å kjøre for min del. Milevis unna iX40 og spesielt Range Rover.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Noen som har prøvd EQE300? Er den lile solid som gamle Mercedeser?
Enn konfiguratoren? Lett gjort å blåse opp prisen der. Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr? Slikt burde jo deles ut gratis til barn og voksne skulle BOS drive PR for sikker trafikk.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ikke tatt meg bryet å prøvekjørt EQE.
Men vedrørende refleksvest fikk jeg faktisk nettopp en Aston Martin merket refleks-vest av merkeverkstedet da det manglet en i bilen ved EU-kontrollen (det var eneste mangel).

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: søn aug 21, 2022 11:15 pm Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr?
Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: tir aug 23, 2022 7:23 am Ikke tatt meg bryet å prøvekjørt EQE.
Men vedrørende refleksvest fikk jeg faktisk nettopp en Aston Martin merket refleks-vest av merkeverkstedet da det manglet en i bilen ved EU-kontrollen (det var eneste mangel).
Ikke jeg heller, enn så lenge. Jeg 'frykter' at den ikke er like solid som de gamle man husker.
Andre steder har jeg sett kasser av refleksvester til utdeling. Rart at de flikker på småpengene, småting burde være inkludert i de store prisene/pengene, syns jeg. (Med forbehold om at dette (ikke) var snakk om ekstra vester i tillegg til medfølgende.)
Relativt sett er dessverre ikke ny Mercedes for meg nå ikke like fristende som det angivelig var på 80-tallet for dem som sparte halve livet.
Sier vel sitt nåt 'refleksvest 53 kr' er hva jeg henger meg opp i etter å ha sett på konfiguratoren.

PS. Hvem er merkeverketed for AM? Sånt jeg ikke har snøring på.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: tir aug 23, 2022 11:09 am
rosmebraad skrev: søn aug 21, 2022 11:15 pm Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr?
Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.
Jeg ble skuffet av at spilene på Knirps rustrt. Husk å la tørke oppslått, sa de. Drr var paraplyreparatør i Bergen. Disse er kanskje nedlagt, sånn som Mathopen start & dynamo? (Et paradoks at fiksestedene legger ned samtidig som gjenbruk og fiks angivelig er på moten igjen....)
For paraplyers del har jeg hørt at 'gustbuster'-konseptet med åpninger i selve duken skal tåle vind. Samt at enkelte paraplyer skal tåle å vrenges.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Merkeverksted for AM har nylig byttet fra Insignia til Brooklands (Bentley).
https://www.tv2.no/a/14717950/

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tir aug 23, 2022 1:16 pm
Iseran2770 skrev: tir aug 23, 2022 11:09 am
rosmebraad skrev: søn aug 21, 2022 11:15 pm Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr?
Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.
Jeg ble skuffet av at spilene på Knirps rustrt. Husk å la tørke oppslått, sa de. Drr var paraplyreparatør i Bergen. Disse er kanskje nedlagt, sånn som Mathopen start & dynamo? (Et paradoks at fiksestedene legger ned samtidig som gjenbruk og fiks angivelig er på moten igjen....)
For paraplyers del har jeg hørt at 'gustbuster'-konseptet med åpninger i selve duken skal tåle vind. Samt at enkelte paraplyer skal tåle å vrenges.
Jeg har en paraply et sted her hjemme, men kan ikke huske å ha brukt den. Det er som regel bedre å få litt vann i håret enn å bære på paraplyen.

Bergen har jeg forøvrig vært i for mange år siden, for dem som lurer på hvilken dag det var så var det den dagen det var oppholdsvær :-)
Men fra spøk til alvor så har jeg vært i Bergen flere ganger, altså både med og uten tilhenger.
Så forresten en paraplybutikk i Bergen, det tror jeg aldri jeg har sett før.

Lurer du på om noe vil ruste så test med en magnet. Vanlig stål er godt magnetisk. Rustfritt stål er litt magnetisk, mens syreefast er ikke merkbart magnetisk (men brukes neppe mye i paraplyer). Aluminium er heller ikke mangnetisk, men kanskje ikke så vanlig i paraplyer.

De som er for gjenbruk og reparasjoner vil som regel ikke betale for det (de vil bare ha alle disse reparasjonsstedene så det kan høres fint ut), så da er det ikke så rart om det stopper opp hos dem som driver med det hvis man kan kjøpe ny for en grei pris.

Åpning i duken vil hjelpe noe mot paraplyvrengig, men husk at man har jo enorme åpninger på siden av paraplyen også og den vrenges likevel. Skulle jeg laget en paraply for bruk i sterk vind så ville jeg nok latt enden av spilene ende opp i en ring (bare bøye ei løkke på enden). Duken går til enden av spilen og i hvert av de ca 8 "hjørnene" så ville jeg festet en strikk som er glatt utenpå (tøy utapå) og som går gjennom ringen ytterst på spilen og inn til toppen av "senterstolpen" (mulig bergensere har egne navn på denne, men her på østlandet er det nok utafor vårt ordforråd). Duken festes godt i midten oppe ved piggen. Om det da blåser og armstyrken ikke sørger for å holde paraplyen mot vinden, men den vrir seg rundt så vil midten av duken henge igjen mens strikkene dras ut og sidene av duken vrenges oppover mens spilene står uskadde igjen. Dermed blir det minimal belastning å spiler og andre komponenter og faren for flygende paraplyer som spidder folk reduseres (var en avissak om ei dame som ble spiddet og drept av en parasoll et sted i et annet land nylig). Når vinden avtar så vil strikken dra duken på plass igjen og paraplyen vil igjen skjerme for Bergens-været.

Nylig så kjørte jeg fra jobben og det var styrtregn så viskerne gikk for fullt og burde vel helst gått enda fortere. Da jeg nærmet meg hjemme så var det tørr asfalt. Men etter få minutter kom det kraftig styrtregn her også.

Du har vel flyktet fra Bergens-været og blitt østlending for en tid siden.
Kjenner en til av samme arten, flyktet fra Bergen til østlandet for mange år siden og unngår helst rygging med henger (men det gjør jo ikke noe at det da blir mer av det på oss andre).

SUV

Legg inn av SUV »

Kompressor skrev: tir aug 23, 2022 7:23 am Ikke tatt meg bryet å prøvekjørt EQE.
Men vedrørende refleksvest fikk jeg faktisk nettopp en Aston Martin merket refleks-vest av merkeverkstedet da det manglet en i bilen ved EU-kontrollen (det var eneste mangel).
Jeg fikk også mangel da bilen min var inne på EU-kontroll (i juni). Tilhengerkontakten var ikke forsvarlig festet stod det. Den plastgreia hadde nemlig knekt da jeg koblet på/av en henger. Hadde kjøpt nytt feste få dager i forveien som lå i bagasjerommet, men ikke rukket å montere det enda, så kontakten var bare godt festet med strips (forsvarlig, men litt tungvint i bruk mener nå jeg da). Men etterpå så noterte jeg kontakten og fikk godkjent bilen, som da er verdt 110.000 kr ifølge sjefen der.

Reflleksvest er jeg usikker på om fulgte med ved kjøpet i 2015 (var vel påbudt da). Men det ligger hvertfall en med merkelogo inni bilen, men mulig jeg har fått den en annen gang ved prøvekjøringskampanje eller noe sånt hos forhandler.

Tipper det blir kjøp av bil av annet merke iløpet av året, eller kanskje det blir litt over pga levereingstid. Venter litt med å røpe hva slags bil da den ikke er bestilt enda og det dermed ikke er helt bestemt. Men det kan se ut til at brukernavnet mitt da ikke lenger stemmer med bilen.

Men nå må jeg vel ut en tur og ta de første testene av en nyanskaffet bakhjulsdrevet sak med bensinmotor og se hvordan denne takler gresskledte skråninger.

SirJames

Legg inn av SirJames »

SUV skrev: ons aug 24, 2022 7:49 pm
rosmebraad skrev: tir aug 23, 2022 1:16 pm
Iseran2770 skrev: tir aug 23, 2022 11:09 am

Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.
Jeg ble skuffet av at spilene på Knirps rustrt. Husk å la tørke oppslått, sa de. Drr var paraplyreparatør i Bergen. Disse er kanskje nedlagt, sånn som Mathopen start & dynamo? (Et paradoks at fiksestedene legger ned samtidig som gjenbruk og fiks angivelig er på moten igjen....)
For paraplyers del har jeg hørt at 'gustbuster'-konseptet med åpninger i selve duken skal tåle vind. Samt at enkelte paraplyer skal tåle å vrenges.
Jeg har en paraply et sted her hjemme, men kan ikke huske å ha brukt den. Det er som regel bedre å få litt vann i håret enn å bære på paraplyen.

Bergen har jeg forøvrig vært i for mange år siden, for dem som lurer på hvilken dag det var så var det den dagen det var oppholdsvær :-)
Men fra spøk til alvor så har jeg vært i Bergen flere ganger, altså både med og uten tilhenger.
Så forresten en paraplybutikk i Bergen, det tror jeg aldri jeg har sett før.

Lurer du på om noe vil ruste så test med en magnet. Vanlig stål er godt magnetisk. Rustfritt stål er litt magnetisk, mens syreefast er ikke merkbart magnetisk (men brukes neppe mye i paraplyer). Aluminium er heller ikke mangnetisk, men kanskje ikke så vanlig i paraplyer.

De som er for gjenbruk og reparasjoner vil som regel ikke betale for det (de vil bare ha alle disse reparasjonsstedene så det kan høres fint ut), så da er det ikke så rart om det stopper opp hos dem som driver med det hvis man kan kjøpe ny for en grei pris.

Åpning i duken vil hjelpe noe mot paraplyvrengig, men husk at man har jo enorme åpninger på siden av paraplyen også og den vrenges likevel. Skulle jeg laget en paraply for bruk i sterk vind så ville jeg nok latt enden av spilene ende opp i en ring (bare bøye ei løkke på enden). Duken går til enden av spilen og i hvert av de ca 8 "hjørnene" så ville jeg festet en strikk som er glatt utenpå (tøy utapå) og som går gjennom ringen ytterst på spilen og inn til toppen av "senterstolpen" (mulig bergensere har egne navn på denne, men her på østlandet er det nok utafor vårt ordforråd). Duken festes godt i midten oppe ved piggen. Om det da blåser og armstyrken ikke sørger for å holde paraplyen mot vinden, men den vrir seg rundt så vil midten av duken henge igjen mens strikkene dras ut og sidene av duken vrenges oppover mens spilene står uskadde igjen. Dermed blir det minimal belastning å spiler og andre komponenter og faren for flygende paraplyer som spidder folk reduseres (var en avissak om ei dame som ble spiddet og drept av en parasoll et sted i et annet land nylig). Når vinden avtar så vil strikken dra duken på plass igjen og paraplyen vil igjen skjerme for Bergens-været.

Nylig så kjørte jeg fra jobben og det var styrtregn så viskerne gikk for fullt og burde vel helst gått enda fortere. Da jeg nærmet meg hjemme så var det tørr asfalt. Men etter få minutter kom det kraftig styrtregn her også.

Du har vel flyktet fra Bergens-været og blitt østlending for en tid siden.
Kjenner en til av samme arten, flyktet fra Bergen til østlandet for mange år siden og unngår helst rygging med henger (men det gjør jo ikke noe at det da blir mer av det på oss andre).
Liker at du legger inn litt lengde på innleggene dine når du først skriver. Om ikke annet, så får man jo bekreftet at scrolleknappen virker. Et intenst mellomspill om kjøreturen hjem fra jobben i styrtregn, hvor spenningsmomentene lå i hvorvidt a) viskerne dine ville holde og b) hvorvidt styrtregnet gikk i samme retning som du kjørte, hvilket det gjorde.

Spørsmålet dog alle brenner etter å få svar på, er; har du noen gang rygget med en paraply? :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: ons aug 24, 2022 9:30 pm
SUV skrev: ons aug 24, 2022 7:49 pm
rosmebraad skrev: tir aug 23, 2022 1:16 pm

Jeg ble skuffet av at spilene på Knirps rustrt. Husk å la tørke oppslått, sa de. Drr var paraplyreparatør i Bergen. Disse er kanskje nedlagt, sånn som Mathopen start & dynamo? (Et paradoks at fiksestedene legger ned samtidig som gjenbruk og fiks angivelig er på moten igjen....)
For paraplyers del har jeg hørt at 'gustbuster'-konseptet med åpninger i selve duken skal tåle vind. Samt at enkelte paraplyer skal tåle å vrenges.
Jeg har en paraply et sted her hjemme, men kan ikke huske å ha brukt den. Det er som regel bedre å få litt vann i håret enn å bære på paraplyen.

Bergen har jeg forøvrig vært i for mange år siden, for dem som lurer på hvilken dag det var så var det den dagen det var oppholdsvær :-)
Men fra spøk til alvor så har jeg vært i Bergen flere ganger, altså både med og uten tilhenger.
Så forresten en paraplybutikk i Bergen, det tror jeg aldri jeg har sett før.

Lurer du på om noe vil ruste så test med en magnet. Vanlig stål er godt magnetisk. Rustfritt stål er litt magnetisk, mens syreefast er ikke merkbart magnetisk (men brukes neppe mye i paraplyer). Aluminium er heller ikke mangnetisk, men kanskje ikke så vanlig i paraplyer.

De som er for gjenbruk og reparasjoner vil som regel ikke betale for det (de vil bare ha alle disse reparasjonsstedene så det kan høres fint ut), så da er det ikke så rart om det stopper opp hos dem som driver med det hvis man kan kjøpe ny for en grei pris.

Åpning i duken vil hjelpe noe mot paraplyvrengig, men husk at man har jo enorme åpninger på siden av paraplyen også og den vrenges likevel. Skulle jeg laget en paraply for bruk i sterk vind så ville jeg nok latt enden av spilene ende opp i en ring (bare bøye ei løkke på enden). Duken går til enden av spilen og i hvert av de ca 8 "hjørnene" så ville jeg festet en strikk som er glatt utenpå (tøy utapå) og som går gjennom ringen ytterst på spilen og inn til toppen av "senterstolpen" (mulig bergensere har egne navn på denne, men her på østlandet er det nok utafor vårt ordforråd). Duken festes godt i midten oppe ved piggen. Om det da blåser og armstyrken ikke sørger for å holde paraplyen mot vinden, men den vrir seg rundt så vil midten av duken henge igjen mens strikkene dras ut og sidene av duken vrenges oppover mens spilene står uskadde igjen. Dermed blir det minimal belastning å spiler og andre komponenter og faren for flygende paraplyer som spidder folk reduseres (var en avissak om ei dame som ble spiddet og drept av en parasoll et sted i et annet land nylig). Når vinden avtar så vil strikken dra duken på plass igjen og paraplyen vil igjen skjerme for Bergens-været.

Nylig så kjørte jeg fra jobben og det var styrtregn så viskerne gikk for fullt og burde vel helst gått enda fortere. Da jeg nærmet meg hjemme så var det tørr asfalt. Men etter få minutter kom det kraftig styrtregn her også.

Du har vel flyktet fra Bergens-været og blitt østlending for en tid siden.
Kjenner en til av samme arten, flyktet fra Bergen til østlandet for mange år siden og unngår helst rygging med henger (men det gjør jo ikke noe at det da blir mer av det på oss andre).
Liker at du legger inn litt lengde på innleggene dine når du først skriver. Om ikke annet, så får man jo bekreftet at scrolleknappen virker. Et intenst mellomspill om kjøreturen hjem fra jobben i styrtregn, hvor spenningsmomentene lå i hvorvidt a) viskerne dine ville holde og b) hvorvidt styrtregnet gikk i samme retning som du kjørte, hvilket det gjorde.

Spørsmålet dog alle brenner etter å få svar på, er; har du noen gang rygget med en paraply? :)
Tror vi må enes om at her var det to innlegg på rappen som holdt godt, gammelt SUV-nivå!

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Da har jeg fått produksjonsuke på iX50, så ser ut til at den kommer sent i 2022.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: fre sep 09, 2022 7:49 am Da har jeg fått produksjonsuke på iX50, så ser ut til at den kommer sent i 2022.
Så da slipper du moms.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kompressor skrev: fre sep 09, 2022 7:49 am Da har jeg fått produksjonsuke på iX50, så ser ut til at den kommer sent i 2022.
Du kan jo håpe, men mange har opplevd status 150(Production Started) i flere uker. Men kanskje ting har bedret seg.
Hvis du ikke vet det så finner du de forskjellige statuskodene her.
https://www.bmwofminnetonka.com/bmw-fac ... tus-codes/

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: fre sep 09, 2022 4:33 pm Du kan jo håpe, men mange har opplevd status 150(Production Started) i flere uker.
Den statusen hadde min bil i mange uker i 2021.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Vi får satse på at det holder. Det holder visst at den har kommet frem til havnen i Norge for at den skal kunne registreres. Så lenge den kommer senest 31. desember dit så blir det mva fritak. Mva på den bilen utgjør fort 130-140.000kr. Det snakkes jo også om å innføre en engangsavgift. Vi får se hva de finner på i statsbudsjettetet.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Leveringssituasjon er kjip for mange. Dyrt at halvledermangel skal koste så mye. Glad jeg fikk min i god tid.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Forfun skrev: lør sep 10, 2022 11:05 am Leveringssituasjon er kjip for mange. Dyrt at halvledermangel skal koste så mye. Glad jeg fikk min i god tid.
Det er flere ting enn halvledere som skaper problemer. Flere elbiler står ferdige, men venter på 12V batteri.
Nesten litt morsomt at både ICE biler og elbiler er helt avhengige et enkelt startbatteri.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

De sier nå at stopp i levering til Russland gir bedre kapasitet til å lette køene i andre land. I tillegg har det blitt sagt at BMW fra juli/august produksjon fått et nytt sted å produsere ledningsnett og en del annet som det var floke på i våres, da ledningsnettene ble laget i Ukraina, og naturligvis forsinket. Og BMW vet også om innføring av avgifter i Norge fra nyttår. Så de håper å få levert ut alle utstyrstilpassede biler opp mot raskest mulig levering bestilt senest april/mai i 2022 før nyttår. Spennende å se om det slår til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kompressor skrev: søn sep 11, 2022 10:12 am De sier nå at stopp i levering til Russland gir bedre kapasitet til å lette køene i andre land. I tillegg har det blitt sagt at BMW fra juli/august produksjon fått et nytt sted å produsere ledningsnett og en del annet som det var floke på i våres, da ledningsnettene ble laget i Ukraina, og naturligvis forsinket. Og BMW vet også om innføring av avgifter i Norge fra nyttår. Så de håper å få levert ut alle utstyrstilpassede biler opp mot raskest mulig levering bestilt senest april/mai i 2022 før nyttår. Spennende å se om det slår til.
Hvis de ikke får levert før nyttår, så får du vel kansellert kontrakten?

Forfun

Legg inn av Forfun »

Så vidt jeg husker er det ett punkt i kontrakten som overfører alt ansvar på avgifter til kunde. Dette ga ikke mulighet til kansellering. Jeg fikk inn ett punkt i avtalen min på at jeg kunne si i opp avtalen uten gebyr. Så uten noe ekstra punkt i avtalen blir det bruddgebyr hvis en sier opp avtalen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Forfun skrev: søn sep 25, 2022 3:04 pm Så vidt jeg husker er det ett punkt i kontrakten som overfører alt ansvar på avgifter til kunde. Dette ga ikke mulighet til kansellering. Jeg fikk inn ett punkt i avtalen min på at jeg kunne si i opp avtalen uten gebyr. Så uten noe ekstra punkt i avtalen blir det bruddgebyr hvis en sier opp avtalen.
Skjønner. Men her burde det være spesielle hensyn å ta, i og med at bilen blir 150k dyrere ved for sen levering. Med mindre kunden godtok dette ved kjøpstidspunkt.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Jeg bestilte bilen i juni 21, allerede da var det mye snakk om moms. Så noen stor overraskelse kan det ikke være. Og så vidt jeg husker ble denne bestilt når forsinkelsene sto i kø.

SUV

Legg inn av SUV »

Someone skrev: ons des 29, 2021 7:44 am På tide med den tradisjonsriketråden her, hva er din status på bilkjøp i 2022:

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
Da er blekket såvidt tørket på kontrakten på splitter ny bil.
I årene som kommer så blir det sannsynligvis mindre behov for å kjøre med henger (men man kan jo skape seg noen behov ved behov for å kjøre med henger så man får gjort det likevel), også blir det mye kjøring med bakhjulstrekk.

Så kommer litt info om bilen som er bestilt:

2-seter.

Antall hk er mer enn noen andre motorer jeg har eid før.

Motoren står på langs (ikke tverrstilt).

Turbomotor.

Manuelt gir.

18-tommers sommerfelger, 17 på vinter.

PREMIUM står det i papirene fra forhandler.

Fargeønsket mitt var Sapphire ...., men jeg valgte annen farge for å forkorte leveringstida (blir da november).

Ikke SUV.

Sitat fra bilforhandler: "Det er one of a kind bil 😃" (han trodde først den kombinasjonen jeg ville ha ikke var mulig å få tak i, men den går visst an å spesialbestille)

Bilmerke og modell: Fasit kommer når 10 personer har kommet med gode forslag til biler (bilmerke og modell) som passer ganske bra til beskrivelsen.


Tipper forøvrig at selv med min "gode" beskrivelse av bilen så vil det komme inn mange forslag til biler i helt feil kategori og sikkert mange ulike kategorier også.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: fre sep 30, 2022 7:11 pm
Someone skrev: ons des 29, 2021 7:44 am På tide med den tradisjonsriketråden her, hva er din status på bilkjøp i 2022:

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
Da er blekket såvidt tørket på kontrakten på splitter ny bil.
I årene som kommer så blir det sannsynligvis mindre behov for å kjøre med henger (men man kan jo skape seg noen behov ved behov for å kjøre med henger så man får gjort det likevel), også blir det mye kjøring med bakhjulstrekk.

Så kommer litt info om bilen som er bestilt:

2-seter.

Antall hk er mer enn noen andre motorer jeg har eid før.

Motoren står på langs (ikke tverrstilt).

Turbomotor.

Manuelt gir.

18-tommers sommerfelger, 17 på vinter.

PREMIUM står det i papirene fra forhandler.

Fargeønsket mitt var Sapphire ...., men jeg valgte annen farge for å forkorte leveringstida (blir da november).

Ikke SUV.

Sitat fra bilforhandler: "Det er one of a kind bil 😃" (han trodde først den kombinasjonen jeg ville ha ikke var mulig å få tak i, men den går visst an å spesialbestille)

Bilmerke og modell: Fasit kommer når 10 personer har kommet med gode forslag til biler (bilmerke og modell) som passer ganske bra til beskrivelsen.


Tipper forøvrig at selv med min "gode" beskrivelse av bilen så vil det komme inn mange forslag til biler i helt feil kategori og sikkert mange ulike kategorier også.
Gratulerer du SUV. Hva er leveringstid?
Tipper det er en Skruzuzu. Altså D-Max varebil. Er der gode koppholdere både til termos og kaffekopp?

Jan

Legg inn av Jan »

SUV skrev: fre sep 30, 2022 7:11 pm
Someone skrev: ons des 29, 2021 7:44 am På tide med den tradisjonsriketråden her, hva er din status på bilkjøp i 2022:

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
Da er blekket såvidt tørket på kontrakten på splitter ny bil.
I årene som kommer så blir det sannsynligvis mindre behov for å kjøre med henger (men man kan jo skape seg noen behov ved behov for å kjøre med henger så man får gjort det likevel), også blir det mye kjøring med bakhjulstrekk.

Så kommer litt info om bilen som er bestilt:

2-seter.

Antall hk er mer enn noen andre motorer jeg har eid før.

Motoren står på langs (ikke tverrstilt).

Turbomotor.

Manuelt gir.

18-tommers sommerfelger, 17 på vinter.

PREMIUM står det i papirene fra forhandler.

Fargeønsket mitt var Sapphire ...., men jeg valgte annen farge for å forkorte leveringstida (blir da november).

Ikke SUV.

Sitat fra bilforhandler: "Det er one of a kind bil 😃" (han trodde først den kombinasjonen jeg ville ha ikke var mulig å få tak i, men den går visst an å spesialbestille)

Bilmerke og modell: Fasit kommer når 10 personer har kommet med gode forslag til biler (bilmerke og modell) som passer ganske bra til beskrivelsen.


Tipper forøvrig at selv med min "gode" beskrivelse av bilen så vil det komme inn mange forslag til biler i helt feil kategori og sikkert mange ulike kategorier også.
Tipper en eller annen Pickup. Isuzu, Toyota, VW Amarok, Mitsubishi eller Ford.

Jan

Legg inn av Jan »

SUV skrev: fre sep 30, 2022 7:11 pm
Someone skrev: ons des 29, 2021 7:44 am På tide med den tradisjonsriketråden her, hva er din status på bilkjøp i 2022:

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
Da er blekket såvidt tørket på kontrakten på splitter ny bil.
I årene som kommer så blir det sannsynligvis mindre behov for å kjøre med henger (men man kan jo skape seg noen behov ved behov for å kjøre med henger så man får gjort det likevel), også blir det mye kjøring med bakhjulstrekk.

Så kommer litt info om bilen som er bestilt:

2-seter.

Antall hk er mer enn noen andre motorer jeg har eid før.

Motoren står på langs (ikke tverrstilt).

Turbomotor.

Manuelt gir.

18-tommers sommerfelger, 17 på vinter.

PREMIUM står det i papirene fra forhandler.

Fargeønsket mitt var Sapphire ...., men jeg valgte annen farge for å forkorte leveringstida (blir da november).

Ikke SUV.

Sitat fra bilforhandler: "Det er one of a kind bil 😃" (han trodde først den kombinasjonen jeg ville ha ikke var mulig å få tak i, men den går visst an å spesialbestille)

Bilmerke og modell: Fasit kommer når 10 personer har kommet med gode forslag til biler (bilmerke og modell) som passer ganske bra til beskrivelsen.


Tipper forøvrig at selv med min "gode" beskrivelse av bilen så vil det komme inn mange forslag til biler i helt feil kategori og sikkert mange ulike kategorier også.
Ser nå at Isuzu har en farge som heter Sapphire, så da blir det en D Max. Den tilfredsstiller vel dine krav om tilhengerkapasitet også. Så et godt valg for dine behov.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Isuzu har vel vært plan en stund. Røff bil til røff bruk. Spent på om du tar den med på en testrunde på nurburgring.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: lør okt 01, 2022 5:15 pm
SUV skrev: fre sep 30, 2022 7:11 pm
Someone skrev: ons des 29, 2021 7:44 am På tide med den tradisjonsriketråden her, hva er din status på bilkjøp i 2022:

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
Da er blekket såvidt tørket på kontrakten på splitter ny bil.
I årene som kommer så blir det sannsynligvis mindre behov for å kjøre med henger (men man kan jo skape seg noen behov ved behov for å kjøre med henger så man får gjort det likevel), også blir det mye kjøring med bakhjulstrekk.

Så kommer litt info om bilen som er bestilt:

2-seter.

Antall hk er mer enn noen andre motorer jeg har eid før.

Motoren står på langs (ikke tverrstilt).

Turbomotor.

Manuelt gir.

18-tommers sommerfelger, 17 på vinter.

PREMIUM står det i papirene fra forhandler.

Fargeønsket mitt var Sapphire ...., men jeg valgte annen farge for å forkorte leveringstida (blir da november).

Ikke SUV.

Sitat fra bilforhandler: "Det er one of a kind bil 😃" (han trodde først den kombinasjonen jeg ville ha ikke var mulig å få tak i, men den går visst an å spesialbestille)

Bilmerke og modell: Fasit kommer når 10 personer har kommet med gode forslag til biler (bilmerke og modell) som passer ganske bra til beskrivelsen.


Tipper forøvrig at selv med min "gode" beskrivelse av bilen så vil det komme inn mange forslag til biler i helt feil kategori og sikkert mange ulike kategorier også.
Gratulerer du SUV. Hva er leveringstid?
Tipper det er en Skruzuzu. Altså D-Max varebil. Er der gode koppholdere både til termos og kaffekopp?
Takk for gratulasjon. Når jeg har fortalt folk at jeg har bestilt ny bil er det flere som har gratulert, og en som har kondolert (mente jeg bure velge elbil, men har ikek funent ut hva slags elbil som skulle passe meg).

Du gjettet riktig, det ble en D-Max, varebil.

Koppholdere har jeg ikke kontroll på hvordan det stod til med da det ikke er så viktig, men en sjekk på nettet tyder på 6 koppholdere foran, det skulle holde.

Er jo ikke alt man tenker over å sjekke når man prøvekjører. Feks sitter jeg nå og lurer på hvordan det nå var med slepefester foran. Ikke at jeg trenger hjelp til å komme løs, men kjekt å ha når man skal taue bile som står fast og hengerfestet er blokkert av en henger, det er jo faktisk en aktuell problemstilling har jo selv et par ganger tauet andre mens jeg har henger etter dagens bil. Ene gangen med varehenger med snøfreser oppå, da hektet jeg bare slepetauet foran på bilen min og dro løs den fastkjørte. Andre gangen var med båthenger med båt oppå, da festet jeg slepetauet til båthengeren og tauet en Nissan Primera med motorstopp så den fikk startet opp igjen (taue igang), den gangen ville imidlertid rygge-løsningen fungert dårlig da dette var midt i byens hovedgate og med mye trafikk (rart ikke de som kjører der uten henger kunne stoppe og hjelpe).

Leveringstiden er på 2 måneder, men det er jo godt mulig det blir mindre, for bilen kommer til ei havn en times biltur herfra allerede 6 dager etter kontrakten ble signert.
Men når det kommer et båtlass med biler ig mange på en gang skal gjennom systemet med Tectyl og slikt så tar det jo tid, og køen bestemmes hvis av bestilliingstidspunkt, og jeg er vel blant de siste som bestilte antar jeg da jeg bestilte en bil som allerede var på båten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»