Bilkjøp i 2022

Svar
SUV

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:34 pm
Someone skrev: tir des 20, 2022 6:03 pm
rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:00 pm
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Ikke testet ennå. Jeg er uansett komplett tonedøv og lite opptatt av lyd, og det er en grunn til at det er kona som står for innkjøp av lydanlegg her i huset ;)

Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Jeg tror en fotgjenger jeg skremte synes dieselbilen min var stillegående.

Jeg kom kjørende opp en bakke og møtte en ladehybrid (som kjørte i utforbakke) og en fotgjenger, så da måtte jeg stoppe fordi veien var for smal til å møtte begge samtidig (og fotgjengeren gikk ca midt i mitt kjørefelt med full fokus på mobilen han holdt foran seg).

Ca 2 meter fra bilen min (som da går på tomgang) bråstopper han skremt og gjør omtrent et hopp ut mot midten av veien for å unngå bilen min (som han sikkert tror kommer kjørende idet han oppdager den), heldigvis rett etter at den møtende ladehybriden har passert.

SUV

Legg inn av SUV »

burkar skrev: tor apr 13, 2023 11:32 pm
SUV skrev: tor apr 13, 2023 6:40 pm
burkar skrev: man apr 10, 2023 7:40 pm Jeg bytter Fleks-bil i morgen. Holder meg med 4-tall, og går fra ID.4 til ë-C4.
Hvis du holder eg til 4-tall så burde du jo hatt en skikkelig 4x4, kanskje med 4 dører også. Som da i praksis vil si en firehjulsdrevet pick-up dobbelkabiner.

Hvor fleksibelt er det egentlig med Fleks? Kan du velge slike biler også eller blir det som å holde seg innafor sin egen leiebilkategori uten mulighet til å velge noe annet? Kanskje man til en viss grad kan oppgradere ved å betale ekstra? Noen vil kanskje også normalt kjøre personbil, men ha varebil noen dager ved flytting osv.

Ellers så er det nok mange som vil ha firehjulstrekk i påsken eller vinteren generelt, uten azt det nødvendigvis går opp helt med bilparken hvis alle skal ha SUV om vinteren og cabriolet om sommeren.

Selv foretrekker jeg å eie bilen og ha full kontroll på hva slags bil jeg har og velger da ne bi lsom fungerer utmerket hele året. Også er det jo slik at selv om det finnes tider da man ikke trenger firehjulstrekk så gjør det jo ikke noe om bilen er firehjulstrekker når jeg kjører på tørr asfalt i juli (bare å koble ut firehjulstrekken og kjøe bakhjulstrekk da).
Du kan bytte til hva du vil som er tilgjengelig i Fleks’ portefølje. Det er jo ikke akkurat verdens største utvalg, og det er for eksempel ingen varebiler eller pick-uper.

Skulle gjerne kunne kjørt Bentley en måned eller noe, men det blir nok aldri noe av hos Fleks 😅

Her er utvalget: https://fleks.no/biler/kategorier/alle
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.

Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.

Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.

Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glememr resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.

Someone

Legg inn av Someone »

SUV skrev: lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.

Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.

Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.

Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Du har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald Trump

Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.

Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned


Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke

Ribba

Legg inn av Ribba »

Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger? :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am
SUV skrev: lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.

Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.

Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.

Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Du har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald Trump

Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.

Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned


Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke

Flott.å få.regnskapet ned på jorda og fram i lyset.

(En annen variant: 'Har ikke råd til ny Tesla'. .. Men bruker mer enn månedskostnaden på en slik på snus/snop og dill og dall.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm
Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
HVA SLAGS pickuper er det da? Slitne HiLuxer eller nyere RAM HEMI?

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: lør apr 15, 2023 7:39 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm
Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
HVA SLAGS pickuper er det da? Slitne HiLuxer eller nyere RAM HEMI?
Ikke så veldig mange nyere RAM. Av nyere amerikanske pick-up, så er det stort sett Ford sitt sortiment som gjelder, med sin Ranger-serie. Men bort sett fra det, så er det veldig variert. Mye gammelt og mye nytt av forskjellige merker.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Hardy-guttene skrev: lør apr 15, 2023 1:34 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger? :)
Tja, si det. Har ikke så mye kjennskap til prepper og slikt. Men jeg antar at om jeg slår opp i synonymordboka på "intelligent og reflektert person", så dukker ikke "prepper" opp som et av synonymene. Om så, så det er vel unaturlig om disse også passer inn under punkt fire.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ribba skrev: søn apr 16, 2023 3:55 am
Hardy-guttene skrev: lør apr 15, 2023 1:34 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
Jeg regner med at du inkluderer preppere og slike i sære tullinger? :)
Tja, si det. Har ikke så mye kjennskap til prepper og slikt. Men jeg antar at om jeg slår opp i synonymordboka på "intelligent og reflektert person", så dukker ikke "prepper" opp som et av synonymene. Om så, så det er vel unaturlig om disse også passer inn under punkt fire.
Jeg har tenkt litt på det og jeg tror preppere er en blanding av Type 1 Friluftsfolk og Type 4 Hillbilly. Hvis de i tillegg til å ha Landcruiser eller Hilux også liker å ha mye stash og å være forberedt, så har du sannsynnligvis med preppere å gjøre.

SUV

Legg inn av SUV »

Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am
SUV skrev: lør apr 15, 2023 12:03 am
Oisann, det var neon drøye priser der. Man kan feks få en elektrisk Kia til 10399 kr/mnd. Bare sånn til sammenligning så blir det mer enn 3 ganger hva det koster å lease en Isuzu D--Max (2904 kr/mnd) ifølge reklamen som stadig duker opp på pc-en min. Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket.

Så har jo elbiler lavere drivstoffkostnader, men la oss se på hva man kan få for forskjellen i månedskostnad: 10399-2904=7495kr. Ved 20 kr/l blir det til 374,75 liter diesel, som ved et forbruk på 8,0 liter/100 km blir til 4684 km.

Altså er det først ved månedlig kjørelengde på 4684 km (som er mer enn jeg kjører) at elektrisk Kia fra Fleks får like lav kostnad på leie + drivstoff som å lease en D-Max. Tipper det ike er inkludert så store kjøelengder i de prisene forresten. Men her er heller ikke kostnaden av strøm som drivstoff for elbilen tatt med, så i virkeligheten må det jo kjøres enda flere km for at det blir billigere med en slik el-Fleks enn diesel-leasing.

Men jeg tror mange henger seg veldig opp i at elbiler har nesten gratis drivstoff og glemmer resten av regnestykket og er villige til å betale veldig mye for å ha lav kilometerkostnad de få kilometerne man kjører.
Du har omtrent like lemfeldig forhold til fakta som Donald Trump

Sjekket det tilbudet du kommer med på leasing av Isuzen og du må legge til veldig mye mer. Forskuddleie er 100.000, og med etableringsgebyr på 4795, og månedlig termingebyr kan du legge til ytterligere 3006 kroner. Da er du oppe i 5910. Også merk denne detaljen: prisen var uten MVA. Så +25% og vi er oppe i 7387.

Og for å sammenligne må du legge til årsavgift og forsikring. Dette vil variere litt, men hvis vi antar 8000 prt åt, og 4000 i året i service, blir det da en tusenlapp ekstra i måneden. så da er vi oppe i 8487 per måned. Kjørelengden er ganske lik, 12.000 vs 15.000 i året, men kan man som meg holde meg til smartlading hjemme, blir det fort minst 1000kr spart i månedlige drivstoff utgifter (dette er riktignok basert på personlige erfaring og vil variere) så da er vi oppe i 9487. Etter vi byttet til elbil har bompengeutgiftene mine halvert seg, så blir fort 500 kr der og.....og nå begynner kostnadene for leasing av Izuzuen din å nærme seg 10.000 per måned


Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up? Det sagt, den Kia'en frister heller ikke
Som jeg skrev i innlegget mitt så var det mulig det kostet noe mer enn 2904 kr/mnd for Isuzu-leasing: "Godt mulig det er noe engangsbeløp også, har ikke sjekket."

Selv om du legger til mange utgifter (er alt dette inkludert i Fleks, som feks forsikring? Er det likegyldig om man er 18 år med krasjehistorikk eller har skadefri kjøring siste 30 år?) så kommer Isuzu fortsatt ikke opp i Fleks-pris.

Du kom opp i 8487 kr/mnd i Isuzu-leasing med forsikring og alt det der (uten drivstoff). Da er Isuzu fortsatt 10399-8487=1912kr/mnd billigere enn elektrisk Kia. Har man en årlig kjørelengde på 12000 km (det maksimale av hva du får lov til med Fleks-Kia så må du legge til drivstoff for dette:
Isuzu: 8,0 l/100km x 10 x 20 kr/l = 1600 kr.
El-Kia: 25 kWh/100km x 10 x 1,30 kr = 325 kr (basert på forbruk Outlander og dagens laveste strømpris før avgifter og strømstøtte).

Da ser du at dieselutgiftene er lavere enn differansen på bil med forsikrinng osv, så Isuzu vinner på pris selv om elbilen hadde hatt gratis drivstoff.

Om man kjører mer enn 12000 km pr år (noe nok de fleste med ny bil gjør) så bli sannsynligviiis regnestykket enda mer i favør dieselbilen, for selv om diesel koster så koster nok overkjørte km mer, og dieslbilen har 15000 km inkludert i motsetning til elbilens 12000 km.

Og om man ser på prisen for bil inkl alt unntatt drivstoff og deler på antall km man får lov å kjøre for å finne kilometerkostnaden så vinner også Isuzu over Fleks-elektrisk-Kia på pris:

Isuzu: 12 x 8487kr / 15000 km = 6,79 kr/km
Fleks-Kia: 12 x 10399 / 12000 km = 10,40 kr/km

Det koster altså 3,61 kr/km mer å kjøre elektrisk Kia fra Fleks enn dieseldrevet Isuzu på leasing før man regner med drivstoffkostnaden. Da blir 1,60 kr/km i dieselutgifter småtterier.

Så var det bompengene da, der vinner elbilen pga en urettferdig forskjellsbehandling, men det bir for de fleste ikke nok til at elbilen vinner. Selv har jeg stort sett 672 kr/mnd i bompengeutgifter, som muligens kunne vært halvert med elbil. Og forhåpentligvis blir det større utjevning der etterhvert når politikerne skjønner at elbilene sliter like mye (eller mer) på veiene enn andre biler og at de tar minst like mye plass osv.

Someone

Legg inn av Someone »

Jeg skrev ikke noe sted at Kia'n var billigere.

Men ja, prisene fra Fleks er inkludert forsikring, og heller ikke umulig det betyr man ikke får signert opp som 18-åring. Ellers så tilbyr de flere ulike kjørelengder. Og det finnes selvsagt billigere bilhold enn Fleks, men det er veldig enkelt, og noen synes det er greit å betale for

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: fre jan 20, 2023 9:36 am En annen betrakning, men gitt hva Møller forsøker selge tilsvarende Passaten for brukt nå, så er det lite som tyder på jeg tapte på å lease. Litt gitt hva jeg selv hadde klarte å selge for, men ser ut som worst case at det gikk i 0.
Snakket med naboen i går som er salgssjef for bruktbil i Møller. Fikk vite at ganske mange av innbyttebilene blir kjøpt av utenlandske oppkjøpere som selger de i markeder hvor elbilene ikke har tatt over. Dette var nærmest å foretrekke av forhandler, fordi med en gang den f.eks fire år gamle Tiguanen var ute av landet hørte de aldri mer fra kunden og de trenger ikke bry seg om garanti og reklamasjon. Oppkjøperne brydde seg ikke om skader eller slitasje og det var enkle salg med penger rett på konto.

Someone

Legg inn av Someone »

FredPerry^2 skrev: ons apr 19, 2023 10:22 am
Someone skrev: fre jan 20, 2023 9:36 am En annen betrakning, men gitt hva Møller forsøker selge tilsvarende Passaten for brukt nå, så er det lite som tyder på jeg tapte på å lease. Litt gitt hva jeg selv hadde klarte å selge for, men ser ut som worst case at det gikk i 0.
Snakket med naboen i går som er salgssjef for bruktbil i Møller. Fikk vite at ganske mange av innbyttebilene blir kjøpt av utenlandske oppkjøpere som selger de i markeder hvor elbilene ikke har tatt over. Dette var nærmest å foretrekke av forhandler, fordi med en gang den f.eks fire år gamle Tiguanen var ute av landet hørte de aldri mer fra kunden og de trenger ikke bry seg om garanti og reklamasjon. Oppkjøperne brydde seg ikke om skader eller slitasje og det var enkle salg med penger rett på konto.
Dog ser jeg min bil havnet et togstopp unna ;)

thomassim

Legg inn av thomassim »

FredPerry^2 skrev: ons apr 19, 2023 10:22 am
Someone skrev: fre jan 20, 2023 9:36 am En annen betrakning, men gitt hva Møller forsøker selge tilsvarende Passaten for brukt nå, så er det lite som tyder på jeg tapte på å lease. Litt gitt hva jeg selv hadde klarte å selge for, men ser ut som worst case at det gikk i 0.
Snakket med naboen i går som er salgssjef for bruktbil i Møller. Fikk vite at ganske mange av innbyttebilene blir kjøpt av utenlandske oppkjøpere som selger de i markeder hvor elbilene ikke har tatt over. Dette var nærmest å foretrekke av forhandler, fordi med en gang den f.eks fire år gamle Tiguanen var ute av landet hørte de aldri mer fra kunden og de trenger ikke bry seg om garanti og reklamasjon. Oppkjøperne brydde seg ikke om skader eller slitasje og det var enkle salg med penger rett på konto.
Samme erfaring selv fra en venn som driver eget bruktbilfirma, og da spesielt blant elbiler.

Min e-golf er etter planen på vei til Ukraina snarlig.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm
Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
For noen mennesker er det et ønske å bli mer macho. Det å kjøre pickup er et virkemiddel for å oppnå dette, i noen miljøer.

Ribba

Legg inn av Ribba »

HarryH skrev: ons apr 19, 2023 4:28 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm
Someone skrev: lør apr 15, 2023 8:09 am Og hvem faen ønsker frivllig måtte kjøre rundt i en pick-up?
Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
For noen mennesker er det et ønske å bli mer macho. Det å kjøre pickup er et virkemiddel for å oppnå dette, i noen miljøer.
Vel, selv om det ikke direkte går under "lokale hillbyllyvarianter", så går det definitivt under begrepet "sære tullinger".

SUV

Legg inn av SUV »

Ribba skrev: ons apr 19, 2023 6:41 pm
HarryH skrev: ons apr 19, 2023 4:28 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm

Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
For noen mennesker er det et ønske å bli mer macho. Det å kjøre pickup er et virkemiddel for å oppnå dette, i noen miljøer.
Vel, selv om det ikke direkte går under "lokale hillbyllyvarianter", så går det definitivt under begrepet "sære tullinger".
Jeg synes det blir feil å kategorisere folk som sære tullinger basert på biltype da folk er ulike, også innafor samme biltype.

Og hvis jeg skulle funnet en biltype som inneholder større andel sære tullinger enn gjennomsnittet så ville jeg nok heller tatt senkede rånerbiler.

Når det gjelder dine kategorier av folk som kjører pickup så synes jeg de to første stemmer ganske bra: Friluftsfolk og hyttefolk.

Selv om jeg nok antar at ATV-en stort sett heller havner på henger enn på planet. Planet blir nok lett litt for kort (særlig hvis man har dobbelkabiner) og det blir høy lasteterskel så man er avhengig av rampe eller passe kupert terreng eller mye muskelkraft.

Jeg antar at den vanligste typen henger i Finnmark fremdeles er typiske snøscooterhengere som er lavbygde med hjulene utapå siden og med litt lang kasse og tipp. Disse er perfekte for frakt av snøscooter, og vil også passe bra til transport av ATV.

Men en grunn til at det nok er stor sammenheng mellom ATV og pickup kan være samene som gjerne har begge deler. Eller som en tidligere nabo omtalte Hi-Lux-en sin, han sa han hadde kjøpt fjellfinnbil.

SUV

Legg inn av SUV »

Ribba skrev: ons apr 19, 2023 6:41 pm
HarryH skrev: ons apr 19, 2023 4:28 pm
Ribba skrev: lør apr 15, 2023 12:47 pm

Nå bor jeg nå på en plass med mange pick-up, og det er fire stereotyper som går igjen.

- Friluftsfolk. De trenger ofte å ha plass til at av friflutstasjs de må ha med seg (fiskeutstyr, ATV'er, telt etc, etc).
- Hyttefolk. Altså ekte hyttefolk, ikke de som bor i hyttebyer på størrelse med norske småbyer. Disse hyttefolkene er som regel praktisk anlagt å trenger dermed plass til verktøy, materialer og diverse andre ting for vedlikehold av hytta.
- Gørr, late folk som ikke gidder å måke snø, og dermed trenger god framkommelighet med høy markfrigang og et effektivt firehjulstrekksystem.
- De lokale "hillbillyvariantene". Ofte kalt sære tullinger. Disse trenger pick-up'ene for å signalisere til verden at de er sære tullinger.
For noen mennesker er det et ønske å bli mer macho. Det å kjøre pickup er et virkemiddel for å oppnå dette, i noen miljøer.
Vel, selv om det ikke direkte går under "lokale hillbyllyvarianter", så går det definitivt under begrepet "sære tullinger".
Når det gjlder punktet ditt om at pickup-folket er gørr late som ikke gidder å måke snø og derofr trenger bil med god fremkommelighet så har du nok tatt feil.

Akkurat som dere med lave biler liker å se om dere i svinger kan innhente pickupene dere ike klarte å holde følge med da de kjørt i fartsgrensa over fartshumpene så liker vi med firehjulstrekkere med litt bakkeklaring å se hvor mye snø osv de kan ta seg frem i. Moro å se om vi klarer 3 ganger så mye snø som de med mer normale biler.

Men hvor man man få testet dette? Motorisert ferdsel i utmark er jo temmelig forbudt og jeg har selv sett folk både med 4WD pickup og bakhjulsdrevet stasjonsvogn bli geleidet tilbake til offentlig vei av politiet som også tok fra dem lappen.

Men på egen eiendom i form av innkjørsel osv er det fullt lovlig å drive offroadkjøring. Eneste forberedelsen man må gjøre er å la være å måke snø så snødybden gir en passende artighetsgrad. Selv om jeg har frest mesteparten av innkjørselen i vinter så har jeg latt deler av plenen være ubrøytet så jeg kan kjøre gjennom brøytekanten og inn på egen eiendom den veien også. Det har fungert fint hele vinteren, aldri stått fast der selv om jeg ikke har ryddet unna noe snø der (men faktisk har fylt på litt der med freseren når jeg har ryddet innkjørselen). Igår forsvant forøvrig siste rest av snø på eiendommen min her på østlandet.

Da vi bodde i Finnmark var det en som hadde en hevet HiLux (som bestekameraten min kjøpte mange år senere). Daværende eier likte offroadkjøring og var litt ekstrem på det området. En vinter måket han ikke innkjørselen sin så det ble stadig høyere brøytekant. Da denne etterhvert ble ca en meter høy og nesten loddrett kunne han kjøre ut innkjørselen, men ikke inn. Naboen oppafor måket innkjørselen sin og tippet snøen så den raste ned en skråning til HiLux-mannen med en høydedifferanse på ca 7 meter. Så da kjørte han inn hos naboen og utfor snøhaugen og skled ned til sin egen parkeringsplass. Ganske moro å se på egentlig.

En annen hadde Pajero og da han om sommeren skulle skylle overlevningsdraker i elva etter bruk i saltvann så bar han dem ikke ned i elva, han kjørte Pajeroen uti elva. Det viste seg han da kjørte utfor en liten kant, så han måtte ta litt fart for å komme opp av elva igjen, men det gikk greit. Jeg så det selv.

Jeg hadde ikke tatt lappen da jeg bodde der, og eneste gangen jeg kommer på at det har vært behov for lavserie når jeg har sittet på med noen må vel ha vært da jeg var passasjer mens vi jaget reinsdyr vekk fra rullebanen før det kom fly. De hadde jo en tendens til å gå utpå der, men bil som kommer fort med mye tuting hjelper endel på dette problemet, og litt uti terrenget med bilen så skremmes de litt lenger unna så det blir tryggere for både fly og reinsdyr ved landing. En gang viste det seg å være ei grøft der så bilen (Mitsubishi L300, som var en ganske vanlig bil der oppe på 90-tallet) dunket nedi med ene forhjulet og så det andre og deretter ble stående å spinne. Men vi kom oss da løs.

Har jo vært der oppe siden med egen firehjulstrekker, men langt fra offroader. Så det ble jo ikke noe voldsomt krevende kjøring akkurat. Men en gang jeg skulle parkere og valgte å kjøre ned en skråning (veiskuldera) så var det en i reisefølget som trodde jeg kom til å bli stående fast, så da jeg skulle kjøre opp tok han frem mobilen og filmet. Men jeg kjørte jo opp helt problemfritt og da jeg spurte om han kunne sende meg den filmen så var svaret at han hadde slettet den (hadde nok forventet en film der jeg står fast, og ble dermed litt skuffet).

Litt offroad kan det jo bli iblant ved parkering her sørpå også. Og enkelte kan nok undervurdere hvor stor forskjell det er på fremkommeligheten på pickuper og andre lavere biler. Et sted jeg er i helgene har en parkeringsplass som til tider er litt full. Da har det hendt jeg bare har rygget opp i en snøhaug, grushaug eller en skråning. Hender også jeg gjør det når det er andre ledige plasser for å frigi plass for andre som ikke har like god bil som meg. På lørdag var det såpass mange ledige plasser at jeg parkerte på flatmark. det viste seg imidlertid at det senere på dagen ble litt knapt med parkeringsplasser så det var ei som parkerte litt oppi en grushaug. Hun fortale at en felles bekjent hadde sagt til henne at hun hadde tatt min plass (mest ment som fleip, vi har ikke faste plasser). Da hun skulle kjøre derfra ble hun stående å spinne og kom seg ikke løs. Men da hentet jeg bare min bil, satte den i 4 lav og dro enkelt løs bilen hennes. Så rygget jeg et lite stykke opp i skråningen og da sa hun at hun ble enda mer misunnelig på bilen min når hun så hvor lett den tok seg opp der. Dette var forøvrig bil nummer 6 jeg tauet hittil i år med pick-up-en min:

Nissan Micra kjørt ut i brøytekanten, jeg trakk den opp på veien.
Nissan varebil (ca NV400, men med forbrennngsmotor) kjørt ut i brøytekanten, trukket opp.
Volvo med boggihenger skled baklengs ned og inn på fortau, trakk denne opp bakken.
Peugot med forhjulstrekk svingte ut i vanndam som viste seg å være dyp, trukket inn på veien.
Audi med boggihenger og motorstopp i 9% stigning med mye trafikk, tauet opp til busslomme.
Hyundai kjørt fast i grushaug, trukket løs.

Om man skal kategorisere hvordan folk med pick-up er annerledes enn andre folk så tenker jeg det må være at de er mer praktisk anlagte enn gjennomsnittet og ordner tekniske utfordriger selv istedenfor å ringe etter hjelp i alle mulige sammenhenger.

Tenk for eksempel over når du sist så en pick-up på en bergingsbil. Eller kan du i det hele tatt huske å ha sett en slik? Det måtte vel isåfall være at en bergingsbil har kjørt seg fast og han med pick-up har kjørt dit og fått løs bergingsbilen og deretter skal ta begge bilene tilbake og finner det enklest å bare sette pickupen oppå bergingsbilen så han slipper sette igjen en bil som må hentes siden.

Pickupen min er blitt fraktet noen titalls mil på bilfrakthenger da den ble hentet fra klargjøring i Hokksund og til forhandler. Dette ble utført med tilsvarende bil som trekkbil. For pick-up-er som min kan jo trekke godt over tonnet mer enn sin egen vekt på lovlig vis og kan dermed lett trekke en makan bil på henger.

Ribba

Legg inn av Ribba »

SUV skrev: tir mai 09, 2023 2:38 am
Og hvis jeg skulle funnet en biltype som inneholder større andel sære tullinger enn gjennomsnittet så ville jeg nok heller tatt senkede rånerbiler.
Selv om det er mange sære tullinger der også, så synes jeg det blir feil å generalisere denne gruppen slikt. Husk at dette ofte er unge folk, ungdommer og unge voksne, som holde på å ta steget ut i voksenlivet. Det vil si at som ungdommer og unge voksne flest, så ønsker de å utforsker friheten med å bli voksen (uten ansvaret) samtidig som de prøver å finne seg selv. Og bil har jo lenge vært ansett som frihet, og det å sette et eget preg på bilene er jo noe som ofte gir eieren en egen følelse av identitet og felleskap.

Så råning er først og fremst bare en av mange ungdomskulturer. Og som de fleste andre som vokser opp, så blir dette bare en fase i livet som de går igjennom som ungdom/unge voksne, som de vokser fra seg med alderen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Noe sier meg at SUV ikke jobber i VG.

De har nemlig begynt med kortversjoner øverst i endel av artiklene sine.. 8-)

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: tir mai 09, 2023 2:25 pm Noe sier meg at SUV ikke jobber i VG.

De har nemlig begynt med kortversjoner øverst i endel av artiklene sine.. 8-)
Mulig du ikke har blitt informert om det, men det er faktisk kortversjonene vi får levert fra SUV nå om dagen.

For du husker vel kanskje fra gamle VGD, så var det noen tekniske begrensninger på hvor lang tid man kunne bruke på å skrive et innlegg. Brukte man for lang tid, så endte man opp med å miste hele innlegget. Så som følge av det, så lærte SUV seg å skrive så kort og konsist som det var fysisk mulig å gjøre det. :)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: tir mai 09, 2023 5:33 pm
SirJames skrev: tir mai 09, 2023 2:25 pm Noe sier meg at SUV ikke jobber i VG.

De har nemlig begynt med kortversjoner øverst i endel av artiklene sine.. 8-)
Mulig du ikke har blitt informert om det, men det er faktisk kortversjonene vi får levert fra SUV nå om dagen.

For du husker vel kanskje fra gamle VGD, så var det noen tekniske begrensninger på hvor lang tid man kunne bruke på å skrive et innlegg. Brukte man for lang tid, så endte man opp med å miste hele innlegget. Så som følge av det, så lærte SUV seg å skrive så kort og konsist som det var fysisk mulig å gjøre det. :)
:lol:

Haha, husker det når du sier det :lol:

SUV

Legg inn av SUV »

SirJames skrev: tir mai 09, 2023 2:25 pm Noe sier meg at SUV ikke jobber i VG.

De har nemlig begynt med kortversjoner øverst i endel av artiklene sine.. 8-)
Kunne jo hende det var jeg som skrev de lange sakene og et eget team som jobbet med å lage kortversjonen av dette 😀

Neida, jeg jobber nok ikke som journalist. Men jeg så faktisk bilen min i avisa nylig, men bare rein tilfeldighet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»