Bilkjøp i 2022

Svar
Someone

Bilkjøp i 2022

Legg inn av Someone »

På tide med den tradisjonsriketråden her, hva er din status på bilkjøp i 2022:

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
2. Skal kanskje kjøpe bil
3. Vurderer kjøpe bil
4. Skal trolig ikke kjøpe ny bil
5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil


Og Kompressor, da kan uansett automatisk svare 1. Du har vel aldri et år ikke kjøpt en bil? :lol:

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil.

(Skal imidlertid bruke godt over 60.000 på kamerautstyr).

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Someone skrev: ons des 29, 2021 7:44 am 5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil
Ble et uventet bilkjøp i år, så ikke noe neste år.

Må dog kjøpe en ny mobil til kona, da bilen har trådløs landing av mobil.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Blir nok 1 eller 2. Problement er å finne noe som frister, og mange leveringstider er helt ville for tiden.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: ons des 29, 2021 11:58 am Blir nok 1 eller 2. Problement er å finne noe som frister, og mange leveringstider er helt ville for tiden.
Nå er det 2 år siden Kina ble rammet av covid-19. Og mangelen på halvledere blir bare verre og verre, forstå det den som kan. Flere kameraprodusenter tar ikke i mot ordre på mange av sine modeller da de må prioritere å sette sammen de dyreste kameraene (de de tjener mest penger på).

Ribba

Legg inn av Ribba »

2021 var et år som tærte hardt på sparekontoen, så 2022 blir et år der jeg må nøye meg med det jeg allerede har.

Så det blir en 5'er på meg for 2022.

burkar

Legg inn av burkar »

Ganske klar 1 på meg.

Someone

Legg inn av Someone »

1 her også. Leasing på Passaten går ut desember 2022, og bil trenger vi jo.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Someone skrev: tor des 30, 2021 8:54 am 1 her også. Leasing på Passaten går ut desember 2022, og bil trenger vi jo.
burkar skrev: ons des 29, 2021 7:11 pm Ganske klar 1 på meg.
Noen tanker om hva dere vil velge?

Someone

Legg inn av Someone »

InternalExile skrev: tor des 30, 2021 9:04 am Noen tanker om hva dere vil velge?
Nei, hittils har jeg bare kommet på hva jeg ikke vil velge :P

Jeg er egentlig ikke bekymret for leveringstider etc, da jeg alltid kan få tak i noe midlertidig. Man da må jo det jeg eventuelt bestiller friste. Ei heller har jeg landet på finansieringsmetode.

Trenger jo fortsatt en familiebil med bra bagasjeplass, samtidig er vi alt nå mer eller mindre ferdig med barnevogn. Og seneste til høsten er vi også ferdig med den bakovervendte barnesetetronen til minstemann

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Someone skrev: tor des 30, 2021 9:09 am
InternalExile skrev: tor des 30, 2021 9:04 am Noen tanker om hva dere vil velge?
Nei, hittils har jeg bare kommet på hva jeg ikke vil velge :P

Jeg er egentlig ikke bekymret for leveringstider etc, da jeg alltid kan få tak i noe midlertidig. Man da må jo det jeg eventuelt bestiller friste. Ei heller har jeg landet på finansieringsmetode.

Trenger jo fortsatt en familiebil med bra bagasjeplass, samtidig er vi alt nå mer eller mindre ferdig med barnevogn. Og seneste til høsten er vi også ferdig med den bakovervendte barnesetetronen til minstemann
Da følger vi med i spenning. :)

Her venter vi på at den nye bruktbilen snart kommer. Selger levert den til autolink for levering sist torsdag, så tror den kommer snart.
► Show Spoiler

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Legger inn nr 4, for man vet aldri hvis du blir nok tent på en bil. Har ikke noen umiddelbare planer fordi prioriteringen er å kvitte seg med litt gjeld før nye investeringer taes.

henlie

Legg inn av henlie »

1. Må ha en øvelseskjøringsbil til sønnen, som ønsker å kjøre opp på manuelt gir. Sitter også litt langt inne å øvelseskjøre med AMG'n.
Bilen kommer også til å bli brukt til det meste av småkjøring for å spare hovedbilen, i og med jeg kommer til å beholde den lenge. Om det blir en bil til 40' eller nærmere 100' vet jeg ikke ennå. Har derimot funnet ut at man kan få en "frekk" liten Kia Rio sannsynligvis for rundt 80' - 90' til neste år, fortsatt med 2 års garanti igjen. 1-liters turbo på ca 100 hk, med utstyr som rattvarme, ryggekamera og litt annet som ikke er helt vanlig på biler i denne klassen. Må bare prøve å skru av alt av følelser når vi kommer til prøvekjøring av en slik etter hvert.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

henlie skrev: tor des 30, 2021 11:40 am 1. Må ha en øvelseskjøringsbil til sønnen, som ønsker å kjøre opp på manuelt gir. Sitter også litt langt inne å øvelseskjøre med AMG'n.
Bilen kommer også til å bli brukt til det meste av småkjøring for å spare hovedbilen, i og med jeg kommer til å beholde den lenge. Om det blir en bil til 40' eller nærmere 100' vet jeg ikke ennå. Har derimot funnet ut at man kan få en "frekk" liten Kia Rio sannsynligvis for rundt 80' - 90' til neste år, fortsatt med 2 års garanti igjen. 1-liters turbo på ca 100 hk, med utstyr som rattvarme, ryggekamera og litt annet som ikke er helt vanlig på biler i denne klassen. Må bare prøve å skru av alt av følelser når vi kommer til prøvekjøring av en slik etter hvert.
Var i samme situasjon, og vurderte en Hyundai Veloster til sønnen og som ekstrabil. De får du en utgave, og som er veldig godt utstyrt. Passe sløv 140hk, og er ofte velholdt av eierne er mitt inntrykk. Ulempen er fravær av garanti i dag, men tror ikke det er det store problemet.

Den motoren du snakker om har jeg prøvd i en Kona, og jeg likte den ikke. For meg ble det som å kjøre en totakter, men andre kan ha oppfatninger. Anbefaler å teste den ut før eventuelt kjøp.

henlie

Legg inn av henlie »

Fernandovonarb skrev: tor des 30, 2021 1:59 pm
henlie skrev: tor des 30, 2021 11:40 am 1. Må ha en øvelseskjøringsbil til sønnen, som ønsker å kjøre opp på manuelt gir. Sitter også litt langt inne å øvelseskjøre med AMG'n.
Bilen kommer også til å bli brukt til det meste av småkjøring for å spare hovedbilen, i og med jeg kommer til å beholde den lenge. Om det blir en bil til 40' eller nærmere 100' vet jeg ikke ennå. Har derimot funnet ut at man kan få en "frekk" liten Kia Rio sannsynligvis for rundt 80' - 90' til neste år, fortsatt med 2 års garanti igjen. 1-liters turbo på ca 100 hk, med utstyr som rattvarme, ryggekamera og litt annet som ikke er helt vanlig på biler i denne klassen. Må bare prøve å skru av alt av følelser når vi kommer til prøvekjøring av en slik etter hvert.
Var i samme situasjon, og vurderte en Hyundai Veloster til sønnen og som ekstrabil. De får du en utgave, og som er veldig godt utstyrt. Passe sløv 140hk, og er ofte velholdt av eierne er mitt inntrykk. Ulempen er fravær av garanti i dag, men tror ikke det er det store problemet.

Den motoren du snakker om har jeg prøvd i en Kona, og jeg likte den ikke. For meg ble det som å kjøre en totakter, men andre kan ha oppfatninger. Anbefaler å teste den ut før eventuelt kjøp.
Hehe, har kikket på de også ja, litt frekkere utseende på de, men har forstått at det er sløv motor uten turbo ja. Motoren i Rio er jo 3-sylindret, de har en spesiell motorlyd. Har prøvd Polo med det og fungerte helt greit der. Blir jo kun til småkjøring og Rio veier kanskje litt mindre enn Kona. Blir det en såpass ny bil må jeg nok lukke øyne og ører og fjerne det meste av følelser til bil... Bare det ikke er like ille følelsesløst som å kjøre en Toyota Avensis eller Prius... Men jeg har ikke spesielt høye forhåpninger.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

3. Har en aldrende Civic som ikke kommer til å gå gjennom sommerens EU-kontroll. Har allerede hatt noen utlegg på den, så det spørs om ikke tiden er inne for å investere i noe nyere.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Hehe jepp - blir jo en 1’er på meg denne gangen også. :lol:
Har allerede bestilt bil som leveres i 2022, BMW iX40. Første bilbytte som skjer pga en reell behovsendring der vi trengte mer plass. EQC er allerede solgt da vi fikk en meget god pris så nå er jeg nede i 2 biler i bilparken frem til iX kommer.
Men det kan fort bli en bil til i løpet av året. F eks kan iX40 kanskje bli byttet i en iX50 om det dukker opp en og vi skulle kjenne det er behov for mer range. Og plutselig kan jeg finne på å kjøpe en slengebil?

Jeg har en stadig drøm om å ha en Range Rover. Da trolig i stedet for I-Pace etterhvert.
Drømmer også om en F-type V8 cabriolet. F-type V8 har en av de flotteste V8 lydene jeg vet om. Den hadde jo passet perfekt som et supplement ved siden av AM V12 om det skulle passet seg slik å ha begge to som kosebiler.

Spørsmålet som fort smelter ideen litt blir om jeg får tid nok til å bruke de.
Så to stk kosebiler er litt bortkastet muligens, men minst en bensin-kosebil skal det alltid være. Det er jeg fast bestemt på, uansett familietilværelse. Og foreløpig er Aston Martinen slik sett helt topp, til og med med to relativt ok bakseter med tv skjermer (blir ikke brukt, men er litt funny). Rent bortsett fra at grantiene jeg føler jeg bør ha koster 3 ganger så mye som en porsche approved garanti. Service og forsikring på den er også ganske mye dyrere enn en 911 eller lignende. Kunne kost meg med en 992 4s cab også, men 992 cab blir tullete dyrt når man i stedet kan kjøpe både en AM, en F type R, samt en tøff 18 fots rib på hytta for samme pengene… og en Aston Martin er jo for meg mye mer spesielt så lenge den holder seg bra. Drawback er at jeg kvier meg for å bruke den vinterstid da den føles litt for «håndlaget og fin» til det.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

InternalExile skrev: ons des 29, 2021 10:53 am Ble et uventet bilkjøp i år, så ikke noe neste år.
Man skal aldri si aldri ;) Nå kommer det an på korona, men det blir kanskje ny bil i Thailand i år om vi kan reise dit.

Der har vi en Isuzu MU-X, 7 seter SUV, som en bror til kona har fått bruke da vi ikke har hatt mulighet reise til Thailand. Vi arvet bilen etter svigerfar, tror den bare er 5 år gammel. Men nå ønsker broren ta over bilen, så vi kanskje vil kjøpe ny bil.

Og ny er viktig i den bilfamilien hun kommer fra, brukt er ikke et tema. Selv om min drøm hadde vært en Nissan Figaro:
https://www.motors.co.th/en/cars/detail ... 1561178103
Ble kjent med et par fra Nederland på en tur til Bulgaria for noen år siden. Vi kom, selvsagt, i snakk om bil. Og de hadde en Figaro, og var litt paff over at vi faktisk kjente til bilen, jeg som nevnte den først ;)

Men familien i Thailand har alt startet jakten på ny bil, og ser ut som de ender på Toyota Hiace:


Jeg har prøvd spille inn Hongqi E-HS9, men med et elnett som minner mer om spagetti som henger på noen stolper så er kanskje ikke elbil helt aktuelt i Thailand ennå.

Her er en test av Hongqi E-HS9 på Thai av Tesla Bjørn, kona ristet på hode av hans Thai, men han er vel fra Kina og ikke Thailand.


Forfun

Legg inn av Forfun »

Rimelig sikker 1 på meg. Usikkerheten er om byttet blir i februar eller mai.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Midt i leasingperiode, bombesikker 5'er

Passat06

Legg inn av Passat06 »

5. Byttet to av bilene i 2021 og en i 2020, så det får være grenser. (Mulig heller at vi kvitter oss med en av dem, to biler holder.)

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

5. Fikk tak i en pent brukt Mini JCW i fjor, så det blir ikke noe nytt i år.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hardy-guttene skrev: søn jan 02, 2022 10:32 pm 5. Fikk tak i en pent brukt Mini JCW i fjor, så det blir ikke noe nytt i år.
Det er en tøff liten sak.

burkar

Legg inn av burkar »

InternalExile skrev: tor des 30, 2021 9:04 am
Someone skrev: tor des 30, 2021 8:54 am 1 her også. Leasing på Passaten går ut desember 2022, og bil trenger vi jo.
burkar skrev: ons des 29, 2021 7:11 pm Ganske klar 1 på meg.
Noen tanker om hva dere vil velge?
Jeg er litt i samme båt som Someone, men leasingen går ut allerede i april. To alternativer er sannsynlige som en korttidsløsning:
1. finne en leasingavtale som noen ønsker å kvitte seg med
2. finne en rimelig bruktbil

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Iseran2770 skrev: man jan 03, 2022 8:22 am
Hardy-guttene skrev: søn jan 02, 2022 10:32 pm 5. Fikk tak i en pent brukt Mini JCW i fjor, så det blir ikke noe nytt i år.
Det er en tøff liten sak.
Morsom.

Men off topic: er ikke 60.000,- for kamerautstyr veldig dyrt, hvis man ikke driver som fotograf? Jeg hadde en gang en Contax RTS II og en bag faste Zeiss-linser, før jeg gikk over til Nikon F4 og et par zoomer og endte til slutt opp med Canon EOS 5 og en zoom. Nå har jeg bare et kompaktkamera. :)

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ribba skrev: ons des 29, 2021 3:17 pm 2021 var et år som tærte hardt på sparekontoen, så 2022 blir et år der jeg må nøye meg med det jeg allerede har.

Så det blir en 5'er på meg for 2022.
Men for en tøff bilpark du klarte å skaffe som erstatning for det det gikk ut over på sparekontoen 8-)
Stadig fornøyd med begge?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

burkar skrev: man jan 03, 2022 11:25 am
InternalExile skrev: tor des 30, 2021 9:04 am
Someone skrev: tor des 30, 2021 8:54 am 1 her også. Leasing på Passaten går ut desember 2022, og bil trenger vi jo.
burkar skrev: ons des 29, 2021 7:11 pm Ganske klar 1 på meg.
Noen tanker om hva dere vil velge?
Jeg er litt i samme båt som Someone, men leasingen går ut allerede i april. To alternativer er sannsynlige som en korttidsløsning:
1. finne en leasingavtale som noen ønsker å kvitte seg med
2. finne en rimelig bruktbil
Someone og burkar, hva slags biler står på top 3 listen over alternativer om dere plutselig måtte bestemt dere nå?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hardy-guttene skrev: man jan 03, 2022 9:05 pm Men off topic: er ikke 60.000,- for kamerautstyr veldig dyrt, hvis man ikke driver som fotograf?
Det dekker bare et fullformat kamerahus og en telezoom. Har et APS-C kamerahus og 5 objektiver fra før.
Jeg er bare en hobbyfotograf med god råd. De aller fleste som kjøper dyre Leica kameraer og usannsynlig dyre objektiver fra Leica er heller ikke fotografer, de bare liker ting som er dyre :-)

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:39 pm Someone og burkar, hva slags biler står på top 3 listen over alternativer om dere plutselig måtte bestemt dere nå?
Det er nettopp det som er problemet. Jeg sliter litt med å lage selv en topp 3 liste.....

Men får vel begynne kikke litt nå i vinter alt

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Someone skrev: tir jan 04, 2022 9:10 pm
Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:39 pm Someone og burkar, hva slags biler står på top 3 listen over alternativer om dere plutselig måtte bestemt dere nå?
Det er nettopp det som er problemet. Jeg sliter litt med å lage selv en topp 3 liste.....

Men får vel begynne kikke litt nå i vinter alt
Det er bare å hive seg finn.no ;) Jeg satte opp en del sære krav der som ga uventet resultat. Ville ha sedan, ikke diesel, automat ikke CVT, uten hengerfeste, ikke hvit og med Android Auto + noe mer(ryggekamera, bra lydanlegg osv). Med så unorske krav tror jeg vi fant en bil som er mye for pengen,

Så det er bare å kose seg men finn.no fremover ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»