Bilkjøp i 2022

Svar
Iseran2770

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av Iseran2770 »

Ribba skrev: tir nov 29, 2022 2:20 pm Ett skudd i blinde, men det kan jo hende det at siden NSX er en lav, og brei bil med en profil som en midtmotorisert bil som resulterer i begrenset praktiske egenskaper, mens de andre modellene ofte er høye biler med normalt bredde, samt med en profil som indikere at de er frontmotorisert der det er lagt vekt praktiske egenskaper, at det vanskelig lar seg kombineres på en god måte.

Nå blir det når ren spekulasjon fra min side, men en at grunnen til at NSX har disse designtrekkene er at NSX faktisk er en midtmotorisert, supersportsbil der praktisk egenskaper har vært av lavere prioritet. Mens grunnen til at at de andre modellene ofte er høye biler, med normal bredde og en profil som indikerer at praktiske egenskaper er prioritert, det er at disse modellene er tenkt å være familiebiler. Og da blir det ikke så mange designtrekk som lar seg dele mellom disse to filosofiene.

På ting som det er litt muligheter å dele formspråk på, f-eks lykter, grill også videre, så deler faktisk NSX en del likheter med andre Honda-modeller. Spesielt baklysdisignet har likheter med mange andre modeller.
Er ikke Civic Type R fortsatt relativt tøff (men den går det kanskje ikke an å få kjøpt i Norge)
https://automobiles.honda.com/civic-type-r

Corvus

Legg inn av Corvus »

BiggusD skrev: tir nov 29, 2022 10:47 am Jeg har en forkjærlighet for Honda. Men nesten alle dagens modeller er schtøgge og har vært det i tiårsvis (dog bedre nå enn på lenge). Cr-z, som var den jeg hadde sist, ser brukbar ut men er for feit bak og har 50-100 hk for lite.

Honda E er jo søt den, men hakket for "feminin" for min del. NSX er jo tøff, så klart - så jeg syns det er rart at de ikke har tatt i bruk mer av dens design i sine andre modeller.

Syns generelt at dagens biler er for store, feite og kantete, og det er veldig mye det samme over hele linja. V
Har ikke dette vært tilfellet med Honda de siste tiårene? Husker CR-V med sin kjedelige firkantede form for mange år siden. De er ikke akkurat ledende i utviklingen, er vel derfor de havnet solid i bakevja.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Corvus skrev: ons nov 30, 2022 9:03 pm
BiggusD skrev: tir nov 29, 2022 10:47 am Jeg har en forkjærlighet for Honda. Men nesten alle dagens modeller er schtøgge og har vært det i tiårsvis (dog bedre nå enn på lenge). Cr-z, som var den jeg hadde sist, ser brukbar ut men er for feit bak og har 50-100 hk for lite.

Honda E er jo søt den, men hakket for "feminin" for min del. NSX er jo tøff, så klart - så jeg syns det er rart at de ikke har tatt i bruk mer av dens design i sine andre modeller.

Syns generelt at dagens biler er for store, feite og kantete, og det er veldig mye det samme over hele linja. V
Har ikke dette vært tilfellet med Honda de siste tiårene? Husker CR-V med sin kjedelige firkantede form for mange år siden. De er ikke akkurat ledende i utviklingen, er vel derfor de havnet solid i bakevja.
Ja jeg savner litt mot hos Honda. Selv Civic Type-R har jo blitt en svær, tung og turbomatet luksusbil slik som alle andre i sitt segment. Den forrige versjonen hadde også mange stygge "luftehull" som ikke virket en gang, men på den nyeste versjonen har de fjernet dette så nå ser den bedre ut.

Det er noe traust og risikoaverst med dem ja. De bør ta en sjanse og lansere noe nytt med et nytt designuttrykk, og så håper jeg virkelig de går tilbake til røttene med en liten, lett "hot hatch" med v-tec motor. De prøvde seg med den nevnte CR-Zen for 10-12 år siden, men det ble litt for feigt: den ble verken fugl eller fisk.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: ons nov 30, 2022 8:56 pm Er ikke Civic Type R fortsatt relativt tøff (men den går det kanskje ikke an å få kjøpt i Norge)
https://automobiles.honda.com/civic-type-r
Det er en veldig tøff bil, en jeg godt kunne tenkt meg å ha. Men den bygger jo på en Civic, så den vil jo alltid ha mange designelementer fra vanlige Civic'er. Selv Yarisen min ser ut som en Yaris selv om dens eksteriør kun deler lykter, sidespeil og takantenne med de vanlige Yarisene. For selv om Toyota gjorde enorme forandringer på GR Yarisen, så er det jo fortsatt ikke en midtmotorisert biler.

Og de hatchbackene som ble gjort om til midtmotoriserte biler, de hadde jo fortsatt hatchback-designet sitt, selv om de ble litt bredere over hekken.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

For første gang på lenge kan det komme et år (2023) der jeg faktisk ikke skal kjøpe bil. Dog kan man aldri garantere at jeg ikke kjøper en Mercedes R129 SL eller en eldre «slengebil» for moroskyld. Det kan også hende jeg bytter inn iX40 i en nyere brukt iX50 om rette tilbudet dukker opp, men der gidder jeg ikke betale mer enn det jeg kunne oppnådd ved nybilkjøp jeg kansellerte, hvis ikke avstår jeg og venter på noe annet gøy.

Jeg «vet» følgende om kommende bilkjøp:
Den nyeste Range Rover fullsize i utgave D350 rekkesekser har jeg kjørt, og den er helt fantastisk og den _skal_ jeg ha om noen år når den blir litt brukt og rimeligere så det kan virke mer fornuftig. En ny slik er økonomisk idioti verditapsmessig. Om det passer seg bedre kan man kanskje vurdere å velge en elektrisk utgave også, men det får vi se på.

Dersom Aston Martinen selges skal jeg ha en cabriolet igjen. Trolig enten en Aston Martin V12 eller en SL Mercedes. Men vi får se - 2023 er et usikkert bilår mtp bilbytter da vi egentlig har de bilene vi skal ha.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: lør des 03, 2022 10:45 am For første gang på lenge kan det komme et år (2023) der jeg faktisk ikke skal kjøpe bil.
Kjenner jeg deg rett har du kjøpt noe innen påsken.... :lol:

burkar

Legg inn av burkar »

Fortsatt ikke noe bilkjøp, men bytter Fleks-bilen neste uke. Går fra 508 til ID.4.

Someone

Legg inn av Someone »

Her leveres Passaten inn etter 3 års leasing denne uken. Og en Polestar 2 hentes ut gjennom Fleks

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: søn des 04, 2022 8:25 am
Kompressor skrev: lør des 03, 2022 10:45 am For første gang på lenge kan det komme et år (2023) der jeg faktisk ikke skal kjøpe bil.
Kjenner jeg deg rett har du kjøpt noe innen påsken.... :lol:
Man kan aldri helt vite nei ;)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: søn des 04, 2022 9:17 pm
Someone skrev: søn des 04, 2022 8:25 am
Kompressor skrev: lør des 03, 2022 10:45 am For første gang på lenge kan det komme et år (2023) der jeg faktisk ikke skal kjøpe bil.
Kjenner jeg deg rett har du kjøpt noe innen påsken.... :lol:
Man kan aldri helt vite nei ;)
'Never say never' ......... er et kjent uttrykk. Også fra AM-kollegaen JB. (Ikke Justerini & Brooks nei)

Everenga

Legg inn av Everenga »

Da ble det bilkjøp i 2022 etter å ha trodd det skulle bli 2023-. 40000 i sparte avgifter gjorde at Mercedes EQBen er Mountain Gray i stedet for Denim Blue. Veldig glad i den allerede.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Everenga skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm Da ble det bilkjøp i 2022 etter å ha trodd det skulle bli 2023-. 40000 i sparte avgifter gjorde at Mercedes EQBen er Mountain Gray i stedet for Denim Blue. Veldig glad i den allerede.
Gratulerer med ny bil helt på tampen av 2022.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Så behagelig å få den før 2023-avgiftene kom. Grattis.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Iseran2770 skrev: man des 05, 2022 9:51 pm
Everenga skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm Da ble det bilkjøp i 2022 etter å ha trodd det skulle bli 2023-. 40000 i sparte avgifter gjorde at Mercedes EQBen er Mountain Gray i stedet for Denim Blue. Veldig glad i den allerede.
Gratulerer med ny bil helt på tampen av 2022.
Mange takk

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Kompressor skrev: fre okt 28, 2022 10:09 pm I-pace kan anbefales. Romsligere enn den ser ut til og sportslig og fin å kjøre. Litt vel treg hurtiglading, ellers bra bil.

Dere kjører kanskje fortsatt rundt med "små" barneseter, men hvordan er I-Pace med vogn, to barn og bagasje til f.eks en helgetur?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

FredPerry^2 skrev: ons des 07, 2022 11:36 am
Kompressor skrev: fre okt 28, 2022 10:09 pm I-pace kan anbefales. Romsligere enn den ser ut til og sportslig og fin å kjøre. Litt vel treg hurtiglading, ellers bra bil.

Dere kjører kanskje fortsatt rundt med "små" barneseter, men hvordan er I-Pace med vogn, to barn og bagasje til f.eks en helgetur?
EQC ble overraskende mye for liten, mens I-pace var overraskende stor og fungerte helt fint. Tvillingvogn type stor fikk plass og begge barnesetene gikk fint bak våre (godt) vante tilbakelente sittestillinger. Nesten like god plass som i Range Rover på flere plass-ting, selvsagt med mye lavere og mindre bagasjerom og bittelitt dårligere plass fra baksetene til fremsetene, men å sitte i mellom barnesetene selv for en slank mor er vel trangt i I-pace. Det dog gikk fint på korte strekk. Praktisk pluss for at ladekabel og spylevæske etc kan legges i frunk foran uten å forstyrre bagasjesitusjonen bak.
Tommel opp.

I-Pace sine svake sider er ladehastigheten og at den sidevugger voldsomt med fjæringen ved skrå ujevnheter der biler kastes fra side til side. Ellers helt topp bil å kjøre, nydelig kvikk og sporty og samtidig passe komfortabel.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: ons des 07, 2022 11:06 pm , men å sitte i mellom barnesetene selv for en slank mor er vel trangt i I-pace. Det dog gikk fint på korte strekk.
Det må du vel omtrent opp i "bussbredde" for å unngå. Har skvist inn en 3 person ved et par anledning ved korte turer i Passaten, og det er egentlig ikke plass

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: tor des 08, 2022 7:14 am
Kompressor skrev: ons des 07, 2022 11:06 pm , men å sitte i mellom barnesetene selv for en slank mor er vel trangt i I-pace. Det dog gikk fint på korte strekk.
Det må du vel omtrent opp i "bussbredde" for å unngå. Har skvist inn en 3 person ved et par anledning ved korte turer i Passaten, og det er egentlig ikke plass
Både BMW iX og Range Rover fullsize klarer fint en slank kone mellom to barneseter. Og tro meg - det har sin verdi på lengre turer om de blir urolige.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: tor des 08, 2022 7:33 am
Someone skrev: tor des 08, 2022 7:14 am
Kompressor skrev: ons des 07, 2022 11:06 pm , men å sitte i mellom barnesetene selv for en slank mor er vel trangt i I-pace. Det dog gikk fint på korte strekk.
Det må du vel omtrent opp i "bussbredde" for å unngå. Har skvist inn en 3 person ved et par anledning ved korte turer i Passaten, og det er egentlig ikke plass
Både BMW iX og Range Rover fullsize klarer fint en slank kone mellom to barneseter. Og tro meg - det har sin verdi på lengre turer om de blir urolige.
Vi er ferdig med sånt, og over på pad med filmer ;)

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: tor des 08, 2022 9:02 am Vi er ferdig med sånt, og over på pad med filmer ;)
For å si det sånn, foreldre over hele verden unner nok eierne av Peppa Gris de 40 milliardene de solgte rettighetene for.

https://www.cnbc.com/2019/08/22/hasbro- ... -deal.html

Someone

Legg inn av Someone »

Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar

Passaten leveres tilbake i dag

burkar

Legg inn av burkar »

Slang inn et plutselig bilkjøp på tampen av året. En svart elektrisk Citigo er nå en del av bilparken.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: fre des 09, 2022 8:26 am Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar

Passaten leveres tilbake i dag
Da kom de å hentet Muskmobilen, og det ble byttet til en Polestar 2. Teslaen hadde selvsagt bedre plass og på det punktet mer praktisk, men Polestaren virker mye bedre satt sammen og bygget som en bil. Sprek var den og, og mye mer intiutiv å få fikset alle innstillinger

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir des 20, 2022 5:49 pm
Someone skrev: fre des 09, 2022 8:26 am Her skulle egentlig Polestar'n hentes i går, men er tydeligvis forsinket fra leverandør og tyder på jeg får en fabrikksny bil. Men da blir det å kjøre rundt i en Model Y en ukes tid. Men jeg blir både kompensert for å måtte kjøre Tesla og får bilen levert på døres når den er klar

Passaten leveres tilbake i dag
Da kom de å hentet Muskmobilen, og det ble byttet til en Polestar 2. Teslaen hadde selvsagt bedre plass og på det punktet mer praktisk, men Polestaren virker mye bedre satt sammen og bygget som en bil. Sprek var den og, og mye mer intiutiv å få fikset alle innstillinger
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Hva med midtkonsoll og koppholdere? Jeg syns dette var bedre i XC40.
(Her var vel fortsatt noen på forumet som steilet over hele konseptet kopp-i-bil i det hele tatt.)

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:00 pm
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Ikke testet ennå. Jeg er uansett komplett tonedøv og lite opptatt av lyd, og det er en grunn til at det er kona som står for innkjøp av lydanlegg her i huset ;)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir des 20, 2022 6:03 pm
rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:00 pm
Var det med harman/kardon? (Og hva syns du om det?)
Ikke testet ennå. Jeg er uansett komplett tonedøv og lite opptatt av lyd, og det er en grunn til at det er kona som står for innkjøp av lydanlegg her i huset ;)

Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:34 pm Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Ikke hørselen som er problemet, jeg er bare svært lite opptatt av lydanlegg

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir des 20, 2022 6:42 pm
rosmebraad skrev: tir des 20, 2022 6:34 pm Jeg skulle ta hørseltest. 'Hører du noe', sa de. -Ja, jeg hører kjøleskapet i rommet ved siden av. Kryssklippes med påstanden om at jeg aldri har kjørt en stillegående bil.
Ikke hørselen som er problemet, jeg er bare svært lite opptatt av lydanlegg
Bra! Jeg hører (!) at både synnog hørsel svekkes med aderen. Jeg har nærmest sluttet å bruke radio/musikk i bil. Foretrekker Peltor Optime 3.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: søn des 04, 2022 5:18 pm Her leveres Passaten inn etter 3 års leasing denne uken.
Ser ut som Møller ennå ikke har lagt den ut for salg, selv om det bare var en liten lakkjobb av større til som måtte gjøres.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: søn jan 01, 2023 8:58 pm
Someone skrev: søn des 04, 2022 5:18 pm Her leveres Passaten inn etter 3 års leasing denne uken.
Ser ut som Møller ennå ikke har lagt den ut for salg, selv om det bare var en liten lakkjobb av større til som måtte gjøres.
Ennå ikke lagt ut, så tok tydelig litt tid å lakke litt, og fikse en felg

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»