Reprisekanalen NRK

Svar
Elgen
Innlegg: 3304

Re: Reprisekanalen NRK

Legg inn av Elgen »

Fazam skrev: fre mar 10, 2023 4:20 pm
Fazam skrev: tor mar 09, 2023 10:06 am Nedprioriteringen av P1+ blir også tatt opp (kl.13).

https://www.nrk.no/informasjon/k-radet- ... 1.16325340
Det var en del statistikker vedrørende lytterandeler, og spørsmål rundt NRKs samfunnsoppdrag, men lite om grunnen til NRKs store nedprioritering av denne radiokanalen. At de må spare vet jo alle.
Mine foreldre (og mange venner av dem) hører nesten utelukkende på P1+
Det er lite populært (for å si det mildt) at det blir mindre satsing på innhold i den kanalen

Fazam

Legg inn av Fazam »

Elgen skrev: fre mar 10, 2023 6:31 pm Mine foreldre (og mange venner av dem) hører nesten utelukkende på P1+
Det er lite populært (for å si det mildt) at det blir mindre satsing på innhold i den kanalen
Kritikkverdig at de sender Nyhetsmorgen samtidig på tre flater (NRK1/P2/P1+), pluss at det er programmer med en viss dybde kun frem til kl.15 kun på hverdagene. Ellers er det stort sett musikk-miks resten av dagene og natta, samt repriser (selvfølgelig).

Det finnes dog noen faste musikk-program på enkelte kvelder; På Dansefot (Onsdag og Lørdag), Ren 60 (Torsdag), Countrybaren (Fredag), Ønskekonserten (Søndag) og Salmer Til Alle Tider (Søndag).

Tove Karoline Knutsen (Kringkastingsrådet) advarte mot at kanalen ble et diskotek. Tidligere klaget hun på musikkformateringen (til spesielt P1), uten at noe har skjedd siden saken ble tatt opp i desember.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Det at Nyhetsmorgen blir spredd utover på alle flater er uforståelig ja

Fazam

Legg inn av Fazam »

Fazam skrev: fre mar 10, 2023 8:46 pm Det finnes dog noen faste musikk-program på enkelte kvelder; På Dansefot (Onsdag og Lørdag), Ren 60 (Torsdag), Countrybaren (Fredag), Ønskekonserten (Søndag) og Salmer Til Alle Tider (Søndag).
Ser at Countrybaren ble lagt ned foran omleggingen; så da er det enda færre program som lages for P1+.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Dei siste vekene/måndene/årene? har vel NRK stort sett kvar mandag til fredag nyheter heile dagen. Med mindre dei har rettigheter til sport. Litt merkeleg at dei ikkje kunne ha sendt tildømes ut i naturen eller andre serier som mange eldre kunne ha kost seg med

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: ons mar 15, 2023 2:54 pm Dei siste vekene/måndene/årene? har vel NRK stort sett kvar mandag til fredag nyheter heile dagen. Med mindre dei har rettigheter til sport. Litt merkeleg at dei ikkje kunne ha sendt tildømes ut i naturen eller andre serier som mange eldre kunne ha kost seg med
Nyhetsloopen til NRK på hverdagene er å foretrekke foran repriser som går i loop på de andre to kanalene, og på NRK1 i helgene (når det ikke er sport).

Ut i Naturen er som sagt nedlagt; NRK viste til sitt nett-arkiv. Men det er ikke alle i den aldersgruppen som er flittige brukere av det.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: ons mar 15, 2023 3:03 pm
ms_8 skrev: ons mar 15, 2023 2:54 pm Dei siste vekene/måndene/årene? har vel NRK stort sett kvar mandag til fredag nyheter heile dagen. Med mindre dei har rettigheter til sport. Litt merkeleg at dei ikkje kunne ha sendt tildømes ut i naturen eller andre serier som mange eldre kunne ha kost seg med
Nyhetsloopen til NRK på hverdagene er å foretrekke foran repriser som går i loop på de andre to kanalene, og på NRK1 i helgene (når det ikke er sport).

Ut i Naturen er som sagt nedlagt; NRK viste til sitt nett-arkiv. Men det er ikke alle i den aldersgruppen som er flittige brukere av det.
Eg tenkte at dei kunne vist gamle klipp av slike tv program og tildømes ein del naturprogram dei har hatt frå BBC. At dei ikkje viser nye program kan eg forstå, men at dei tildømes ikkje sender fleire slike naturprogram er litt synd.

Når det er sagt, så er eg på jobb så det ramlet ikkje meg, men eg tenker meir på landets eldre som sikkert hadde ønsket meir ein dei samme nyheter time inn og ut

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: ons mar 15, 2023 3:12 pm
Fazam skrev: ons mar 15, 2023 3:03 pm
ms_8 skrev: ons mar 15, 2023 2:54 pm Dei siste vekene/måndene/årene? har vel NRK stort sett kvar mandag til fredag nyheter heile dagen. Med mindre dei har rettigheter til sport. Litt merkeleg at dei ikkje kunne ha sendt tildømes ut i naturen eller andre serier som mange eldre kunne ha kost seg med
Nyhetsloopen til NRK på hverdagene er å foretrekke foran repriser som går i loop på de andre to kanalene, og på NRK1 i helgene (når det ikke er sport).

Ut i Naturen er som sagt nedlagt; NRK viste til sitt nett-arkiv. Men det er ikke alle i den aldersgruppen som er flittige brukere av det.
Eg tenkte at dei kunne vist gamle klipp av slike tv program og tildømes ein del naturprogram dei har hatt frå BBC. At dei ikkje viser nye program kan eg forstå, men at dei tildømes ikkje sender fleire slike naturprogram er litt synd.

Når det er sagt, så er eg på jobb så det ramlet ikkje meg, men eg tenker meir på landets eldre som sikkert hadde ønsket meir ein dei samme nyheter time inn og ut
Ja, alternativet er da repriser på NRK2. For de som bare har NRK.
Men er selvfølgelig enig i at de burde gjort noe med sendeflaten.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: ons mar 15, 2023 3:16 pm
ms_8 skrev: ons mar 15, 2023 3:12 pm
Fazam skrev: ons mar 15, 2023 3:03 pm

Nyhetsloopen til NRK på hverdagene er å foretrekke foran repriser som går i loop på de andre to kanalene, og på NRK1 i helgene (når det ikke er sport).

Ut i Naturen er som sagt nedlagt; NRK viste til sitt nett-arkiv. Men det er ikke alle i den aldersgruppen som er flittige brukere av det.
Eg tenkte at dei kunne vist gamle klipp av slike tv program og tildømes ein del naturprogram dei har hatt frå BBC. At dei ikkje viser nye program kan eg forstå, men at dei tildømes ikkje sender fleire slike naturprogram er litt synd.

Når det er sagt, så er eg på jobb så det ramlet ikkje meg, men eg tenker meir på landets eldre som sikkert hadde ønsket meir ein dei samme nyheter time inn og ut
Ja, alternativet er da repriser på NRK2. For de som bare har NRK.
Men er selvfølgelig enig i at de burde gjort noe med sendeflaten.
Jo, men eg trur aldri dei har vist dyreprogram i særleg stor grad på dagen på NRK2 heller.
Når det er sagt, så mistenker eg at dette skyldes økonomi og at då er det lettare å vise gamle serier som koster svært lite å vise igjen. Framfor å kjøpe rettigheter til å kunne vise gamle naturprogram.

Litt merkeleg at mykje av det dei viser på nett ikkje vises på tv. Hadde værtfall gitt folk eit mykje meir variert tilbod

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: ons mar 15, 2023 3:31 pm Når det er sagt, så mistenker eg at dette skyldes økonomi og at då er det lettare å vise gamle serier som koster svært lite å vise igjen. Framfor å kjøpe rettigheter til å kunne vise gamle naturprogram.

Litt merkeleg at mykje av det dei viser på nett ikkje vises på tv. Hadde værtfall gitt folk eit mykje meir variert tilbod
Hvor mye det koster å publisere ting fra nett-arkivet hadde vært interessant å få vite. Det samme når det gjelder innsikt i hva som gjelder vedrørende antall repriser.

En annen ting som har blitt nedprioritert over flere år er tekst-TV. Nedgangen i antall brukere er til å forstå; men også her er det de eldre seerne det går utover.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Fazam skrev: tor des 30, 2021 11:02 am Nå kan man alltids skylde på streaming/internett, men jeg synes det er påfallende at så mange programmer går i loop og repriser gjentatte ganger i NRKs tre fjernsynskanaler. Det gjelder både egenproduksjoner og innkjøpte programmer.
Og nå som NRK har mistet en rekke sportsrettigheter, er dette enda mer synlig.

Hadde det ikke vært for statskanalens lange sjakk-sendinger, ville alle sendingsdagene i julen bestått av repriser før Dagsrevyen. NRK2 og NRK3 sender vel dessuten nesten ikke annet enn repriser på kvelden også.

Før i tiden kunne man se fram til programmer i høytidene, mens nå ser det ut som statskanalen er på sparebluss året igjennom.
Har en viss tradisjon...! ;)


Fazam

Legg inn av Fazam »

InsVerderben skrev: ons mar 15, 2023 6:13 pm Har en viss tradisjon...! ;)
KLM var forut for sin tid. :)
NRK Super består selvfølgelig mye av repriser (også der).

Fazam

Legg inn av Fazam »

Oversikt over andel repriser i NRK i perioden 1994-2012.
Hvordan ville denne statistikken sett ut i 2022?

Utifra statistikken kan man i alle fall se at reprisene på hovedkanalen har økt fra 18 prosent (1994) til 47 prosent (2012). Neppe noen som betviler at andelen er høyere idag.

NRK2 økte reprise-andelen fra 10 prosent (1996) til 68 prosent (2012).
NRK3s reprise-andel lå i 2012 på hele 82 prosent, mens barnekanalen Super hadde 86 prosent (2012).

TV2 hadde faktisk bare 10 prosent repriser i 1994; men da var de bare en kanal.

https://medienorge.uib.no/statistikk/243

Fazam

Legg inn av Fazam »


netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Fazam skrev: fre mar 17, 2023 8:02 pm Oversikt over andel repriser i NRK i perioden 1994-2012.
Hvordan ville denne statistikken sett ut i 2022?

Utifra statistikken kan man i alle fall se at reprisene på hovedkanalen har økt fra 18 prosent (1994) til 47 prosent (2012). Neppe noen som betviler at andelen er høyere idag.

NRK2 økte reprise-andelen fra 10 prosent (1996) til 68 prosent (2012).
NRK3s reprise-andel lå i 2012 på hele 82 prosent, mens barnekanalen Super hadde 86 prosent (2012).

TV2 hadde faktisk bare 10 prosent repriser i 1994; men da var de bare en kanal.

https://medienorge.uib.no/statistikk/243
Med nyheter ca 90% av døgnet på Nrk 1, så vil jeg tro det er lavere repriseandel nå, om man ser bort fra at det er de samme nyhetene som går på repeat døgnet rundt.
I 1994 startet man vel stort sett dagen med ettermiddagsnytt klokken 5 og sluttet med kveldsnytt 6 timer senere. Sier seg selv at det ble plass til mindre repriser enn når man har tre kanaler og 20 timers sendig. Nesten 10 ganger så mye sending nå, som for 30 år siden.
Sist redigert av netrebske den tir mar 21, 2023 12:15 pm, redigert 2 ganger totalt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Fazam skrev: ons mar 15, 2023 9:10 pm
InsVerderben skrev: ons mar 15, 2023 6:13 pm Har en viss tradisjon...! ;)
KLM var forut for sin tid. :)
NRK Super består selvfølgelig mye av repriser (også der).
NRK har vel hetet Norsk Reprise Kanal på folkemunne, allerede før KLM oppsto?
Barne tv har alltid vært mest repriser. Flode var vel for eksempel laget bare 4 episoder, og ikke stort flere laget av pompel og pilt.
Til sammenligning så har SVT laget ny julekalender hvert år siden 60-tallet, mens de norske har gått drøssevis av ganger i reprise.

Fazam

Legg inn av Fazam »

netrebske skrev: tir mar 21, 2023 12:05 pm
Fazam skrev: fre mar 17, 2023 8:02 pm Oversikt over andel repriser i NRK i perioden 1994-2012.
Hvordan ville denne statistikken sett ut i 2022?

Utifra statistikken kan man i alle fall se at reprisene på hovedkanalen har økt fra 18 prosent (1994) til 47 prosent (2012). Neppe noen som betviler at andelen er høyere idag.

NRK2 økte reprise-andelen fra 10 prosent (1996) til 68 prosent (2012).
NRK3s reprise-andel lå i 2012 på hele 82 prosent, mens barnekanalen Super hadde 86 prosent (2012).

TV2 hadde faktisk bare 10 prosent repriser i 1994; men da var de bare en kanal.

https://medienorge.uib.no/statistikk/243
Med nyheter ca 90% av døgnet på Nrk 1, så vil jeg tro det er lavere repriseandel nå, om man ser bort fra at det er de samme nyhetene som går på repeat døgnet rundt.
Nyhetene som går fra 09.00 til 17.30 på hverdagene er i hovedsak repriser; så det kan man selvsagt ikke se bort ifra. Utenom aktualiteter er det som kjent rundt et par timer med nytt stoff hver dag.

Fazam

Legg inn av Fazam »

netrebske skrev: tir mar 21, 2023 12:05 pm Sier seg selv at det ble plass til mindre repriser enn når man har tre kanaler og 20 timers sendig. Nesten 10 ganger så mye sending nå, som for 30 år siden.
Uvesentlig; da det kun sendes repriser døgnet rundt på NRK2 og NRK3, samt på dagen i helgene på NRK1, og natta hver dag på NRK1.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

fargeblind skrev: tor des 30, 2021 11:24 am
Ale skrev: tor des 30, 2021 11:19 am Det eneste som er bra med NRK er nrk nett tv.
De har bra radio, da.
Radio er veldig bra, hører mye på nrk.

Fazam

Legg inn av Fazam »

izzet2015 skrev: tir mar 21, 2023 12:31 pm Radio er veldig bra, hører mye på nrk.
Hadde det bare ikke vært for musikkformateringen fra helvete. Det sier sitt når den samme musikken går igjen måned etter måned.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fazam skrev: tir mar 21, 2023 12:39 pm
izzet2015 skrev: tir mar 21, 2023 12:31 pm Radio er veldig bra, hører mye på nrk.
Hadde det bare ikke vært for musikkformateringen fra helvete. Det sier sitt når den samme musikken går igjen måned etter måned.
NRK har 12-13 kanaler, de spiller vel ikke det samme hele tiden?

Fazam

Legg inn av Fazam »

KingKongHalvor skrev: tir mar 21, 2023 12:44 pm NRK har 12-13 kanaler, de spiller vel ikke det samme hele tiden?
Kanskje en idé å sette seg inn i saken?
P2 spiller vel knapt musikk, og nisjekanalene er basert på bare musikk.

Dette dreier seg selvfølgelig om hovedkanalen P1; hvor distriktssendingene har sin base.
Avlastningskanalen NRK Sport har samme formateringsproblem.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Da er det verre med Radio Norge, den samme musikken går igjen hver dag. Aldri noe nytt. Skrekkelig å høre på.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Er det ikke mer et slags rotasjon problem du mener? At de ikke bytter ut låtlistene ofte nok. Hvilket jeg kan si meg enig i. Formatering i seg selv er for at kjernepublikummet skal vite hva og hvilken kanal de hører på. Feks ville jeg hurtig slå over fra P1 om jeg plutselig hørte trekkspill musikk - som jeg hater generelt. Fair nok at P1 skal favne bredt og man har nisje kanaler:

P1: Formatering, mye norsk pop/ rock. Musikk uten skarpe kanter, men kommers, mye liste basert. Skal favne bredt siden den er i direkte konkurranse med kanaler som P4 og Radio Norge. Typisk en kanal mange har på i bilen. I Sverige og Danmark er dog dette P4 ( oppdelt i distriktene).
P2: Talk radio og intellektuelt, kultur, samfunn, vitenskap etc. Musikken her er vel ikke formatert, men det er også mye mindre av den.
P3: Klar formatering mot det kommersielle ungdoms / ung voksen markedet. Skal breake nye artister. Sjanger blanding, men spiler vel stort sett ny musikk.
MP3: Klar ung profil. Sikkert super formatert.
NRK Sport: Formatert og dårlig rotasjon når jeg har hørt på. Kommers 80, 90 og 2000 tall + ny liste musikk.
P13. Tar over når P3 publikum er blitt eldre. En del alternativ rock. Indie, 90 talls brit pop, grunge osv. Sikkert formatert, usikker på hyppig rotasjon.
P1 Plus: Muligens noe formatert ( slik at man ikke spiller samme Elvis låten 4 ganger på en dag feks), men programledere har i visse program muligheter til å gjøre egne valg. En easy listening kanal som skal gi nostalgi og feel good stemning. Musikk uten skarpe kanter. Ikke ny musikk, men kan også spille bortglemte melodier fra NRKs store arkiv.

NRK Klassisk / Jazz / Super og de andre nisje kanalene er vel formatert. Om det er stor rotasjon vet jeg ikke.

Fazam

Legg inn av Fazam »

izzet2015 skrev: tir mar 21, 2023 3:05 pm Da er det verre med Radio Norge, den samme musikken går igjen hver dag. Aldri noe nytt. Skrekkelig å høre på.
Ja. Når de promoterer seg selv med variert musikk blir det ikke annet enn parodisk.
Men det er sikkert ikke noe særlig bedre hos konkurrenten P4 heller.
Problemet med disse kommersielle kanalene er at de ikke har noen program med substans overhodet.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: tir mar 21, 2023 3:16 pm Er det ikke mer et slags rotasjon problem du mener? At de ikke bytter ut låtlistene ofte nok. Hvilket jeg kan si meg enig i. Formatering i seg selv er for at kjernepublikummet skal vite hva og hvilken kanal de hører på. Feks ville jeg hurtig slå over fra P1 om jeg plutselig hørte trekkspill musikk - som jeg hater generelt. Fair nok at P1 skal favne bredt og man har nisje kanaler:
Rotasjon er nærmest fraværende og musikkprofilen er fiendtlig. Hitlistemusikken som tenåringer hører mest på hører ikke hjemme under P1 (som har blitt P3+). Trekkspillmusikk er i det minste laget uten hjelp av datamaskiner.

Radiokanalen MP3

Til forskjell fra P1+ har de fått beholde sitt eget morgenprogram fra 06.30.
Ellers er det stort sett Alltid musikk; så denne kanalen kunne NRK trygt ha lagt ned og spart pengene på.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Så hva er galt med TV2? Er det det at de flår folk? Men vi er ikke nødt til å ha norsk fotball, det er ikke så severdig. Nyhetene på TV2 er mye bedre en på NRK.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Fazam skrev: tir mar 07, 2023 6:05 pm
izzet2015 skrev: tir mar 07, 2023 4:48 pm Med hjartet på rette staden
Samme episoden sendes vel tre ganger for dagen nå på hverdagene.
Nå vet jeg ikke hvor mange ganger TV2 har sendt Bonanza, men de sender i alle fall ikke samme episoden flere ganger for dagen.

Dette følger seg bare inn i rekken av "gode" NRK-avgjørelser.
Bra at det er noen repriser, så får folk med seg alt.

Fazam

Legg inn av Fazam »

izzet2015 skrev: ons mar 22, 2023 6:11 pm Så hva er galt med TV2? Er det det at de flår folk? Men vi er ikke nødt til å ha norsk fotball, det er ikke så severdig. Nyhetene på TV2 er mye bedre en på NRK.
TV2 får tilskudd fra staten, men at tabloid-nyhetene deres er mye bedre enn NRKs er jeg fullstendig uenig i.
En egen nyhets-looping kanal hvor bunnteksten ofte serverer flere dager gamle nyheter, viser en del av hva som er galt med TV2. Studio-gjøkene som dekker norsk fotball for TV2 interesserer ikke meg. Discovery gjorde en god jobb når de hadde rettighetene.

Fazam

Legg inn av Fazam »

izzet2015 skrev: ons mar 22, 2023 6:12 pm
Fazam skrev: tir mar 07, 2023 6:05 pm
izzet2015 skrev: tir mar 07, 2023 4:48 pm Med hjartet på rette staden
Samme episoden sendes vel tre ganger for dagen nå på hverdagene.
Nå vet jeg ikke hvor mange ganger TV2 har sendt Bonanza, men de sender i alle fall ikke samme episoden flere ganger for dagen.

Dette følger seg bare inn i rekken av "gode" NRK-avgjørelser.
Bra at det er noen repriser, så får folk med seg alt.
Ja, det er jo ingen som har tilgang til nett-TV.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»