Reprisekanalen NRK

Svar
Fazam

Re: Reprisekanalen NRK

Legg inn av Fazam »

Elgen skrev: tor jun 01, 2023 1:07 pm
Fazam skrev: tor jun 01, 2023 1:01 pm
Elgen skrev: tor jun 01, 2023 12:53 pm Utrolig smale program da, U21 er det vel de færreste som følger med på
Mange som interesserer seg for fotball; i alle fall når Norge er en av deltakerne. At en slik kamp med Norge sendes i prime-time på en søndag kan forsvares; i motsetning til maratonsendingene fra NM i mikro-øvelser.
Joda, men kombinasjonen, mikroidretter og U21-fotball forsterker inntrykket at NRK ikke har noen annet å sende. Jeg velger selvsagt noe helt annet å se på enn diskogolf og U21-VM :shock:
Rimelig latterlig at det er en NM-øvelse. Hva med krokket, minigolf eller boule?

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

:lol: :lol:

Fazam

Legg inn av Fazam »

Andre ferieuke i juni (26/6-2/7):

Mandag:

Symesterskapet UK
Britisk nett-tilgjengelig serie

Tom Jones
Britisk nett-tilgjengelig mini-serie fra 2023

Flandersui Gae
Sør-koreansk film fra 2000

Tirsdag:

Symesterskapet UK

Tom Jones

Salinui Chueok
Sør-koreansk film fra 2003

Onsdag:

Mine besteforeldre og krigen
Britisk nett-tilgjengelig serie

Hygge i hagen
Svensk nett-tilgjengelig serie

Torsdag:

Eit enklare liv
Britisk nett-tilgjengelig serie

Munter mat
Dansk nett-tilgjengelig serie

Krigere
Norsk nett-tilgjengelig dokumentarfilm

Fredag:

Friidrett
Diamond League fra Lausanne

Whitstable Pearl
Britisk nett-tilgjengelig krimserie

Lørdag:

Pride
Silje Nordnes og Pål Plassen følger pridetoget i Oslo

En kveld med Sam Smith
Konsert fra Royal Albert Hall

Søndag:

Friidrett
Diamond League fra Stockholm

Armand Duplantis – mot nye høyder
Friidretts-dokumentar

Spør naturen!
Britisk dokumentarserie

Fazam

Legg inn av Fazam »

NRKs høstlansering finner sted på Vika kino i Oslo, tirsdag 20. juni.
Noman Mubashir og Hani Hussein er programledere.

https://www.nrk.no/presse/presseinvitas ... 1.16436928

jakral

Legg inn av jakral »

Fazam skrev: man jun 12, 2023 4:10 pm NRKs høstlansering finner sted på Vika kino i Oslo, tirsdag 20. juni.
Noman Mubashir og Hani Hussein er programledere.

https://www.nrk.no/presse/presseinvitas ... 1.16436928
Det blir vel dramaserien Makta, om Brundtlands vei til toppen i Ap, som er blant høydepunktene her, vil jeg tro. Serien fikk pris i Cannes nylig. Ellers fikk jo NRK tilført nye midler nettopp, og dette vil forhåpentligvis merkes på sendeflaten etter hvert.

Fazam

Legg inn av Fazam »

jakral skrev: ons jun 14, 2023 11:42 am Ellers fikk jo NRK tilført nye midler nettopp, og dette vil forhåpentligvis merkes på sendeflaten etter hvert.
Vil det? Hvor mye ekstra midler dreier det seg om?

Forøvrig kan man her se budsjettene til NRK fra 1970 til 2021. Lisensinntektene var på 200 millioner i 1970, mens tilskuddet de senere år har ligget stabilt på i underkant av 6 milliarder.

https://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/tv/237

jakral

Legg inn av jakral »

Fazam skrev: ons jun 14, 2023 1:20 pm Hvor mye ekstra midler dreier det seg om?
Det er snakk om 130 millioner. Riktignok ikke ekstremt mye når budsjettet er nesten 6 milliarder, men likevel noe.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fazam skrev: ons jun 14, 2023 1:20 pm
jakral skrev: ons jun 14, 2023 11:42 am Ellers fikk jo NRK tilført nye midler nettopp, og dette vil forhåpentligvis merkes på sendeflaten etter hvert.
Vil det? Hvor mye ekstra midler dreier det seg om?

Forøvrig kan man her se budsjettene til NRK fra 1970 til 2021. Lisensinntektene var på 200 millioner i 1970, mens tilskuddet de senere år har ligget stabilt på i underkant av 6 milliarder.

https://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/tv/237
Så har tidenes forandret seg siden 1970 og. 200 millioner i 1970 tilsvarer vel rundt 2 milliarder i dag.

Den gangen hadde de én TV-kanal og én radiokanal.

Nå har de 3 TV-kanaler, 15 radiokanaler og en stor nettjeneste.

Jeg liker NRK. De har mye kvalitet. Men jeg ser svært sjelden lineært. Bruker nettavspilleren veldig mye.

Fazam

Legg inn av Fazam »

PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 1:29 pm Nå har de 3 TV-kanaler, 15 radiokanaler
Og gått fra kvalitet til kvantitet. Looping/repriser av programmer, og alt for mange radiokanaler som de ikke klarer å fylle noe mer med enn overfladiske nærradio-stasjoner.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Nrk var en gang det beste, nå er det en kanal jeg desverre ikke ser på.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

NRK er for meg en veldig god leverandør av TV-tilbud.

Krimserier er de klart best på i Norge, dokumentarer er de sterke på, for en idrettsfrik som meg leverer de godt med sjakk, friidrett, vintersport osv. De leverer fine serier om hverdagsliv som jeg liker. Serier som følger soldater gjennom et år i forsvaret, følger fiskere gjennom en sesong o.l. er ting jeg sluker rått.

Så sender de litt smale filmer, det liker jeg. Selv om det av og til blir litt for smalt.

Dette med repriser er jo et problem i den lineære TV-verdenen. Men det var nesten verre før. Var du ikke hjemme og fikk sett den siste episoden med påskekrim så var det kjørt. Da fikk du aldri vite om det var butleren som gjorde det.

Selv sliter jeg ikke med repriser. Det er ikke alltid jeg greier å følge med i tiden, men her er jeg moderne. Jeg bruker konsekvent NRK-appen og velger sendeskjema selv.

Fazam

Legg inn av Fazam »

PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 2:32 pm Dette med repriser er jo et problem i den lineære TV-verdenen. Men det var nesten verre før. Var du ikke hjemme og fikk sett den siste episoden med påskekrim så var det kjørt. Da fikk du aldri vite om det var butleren som gjorde det.
Nå har NRK sendt påskekrim siden 70-tallet, men de fleste hadde i alle fall senere muligheten til å ta opp programmer på VHS.

Det var definitivt ikke verre før.
NRK har mye i sitt arkiv som de aldri sender i reprise.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fazam skrev: ons jun 14, 2023 2:43 pm
PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 2:32 pm Dette med repriser er jo et problem i den lineære TV-verdenen. Men det var nesten verre før. Var du ikke hjemme og fikk sett den siste episoden med påskekrim så var det kjørt. Da fikk du aldri vite om det var butleren som gjorde det.
Nå har NRK sendt påskekrim siden 70-tallet, men de fleste hadde i alle fall senere muligheten til å ta opp programmer på VHS.

Det var definitivt ikke verre før.
NRK har mye i sitt arkiv som de aldri sender i reprise.
Men store mengder fra arkivet ligger jo i appen. Vil man se Fleksnes, KLM, egenprodusert krim som Helmer og Sigurdson, Dumbo og Maskefjes, Rød Snø, Marerittet eller kanskje lørdagsunderholdning fra da man var liten? Alt ligger der og man kan se det når man vil?

Fazam

Legg inn av Fazam »

PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 2:46 pm Men store mengder fra arkivet ligger jo i appen.
Hva som ligger på nett har som sagt ikke noe med hva som tilbys lineært. Utenom reprisene og aktualiteter er det et par timer relativt nytt stoff daglig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fazam skrev: ons jun 14, 2023 2:52 pm
PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 2:46 pm Men store mengder fra arkivet ligger jo i appen.
Hva som ligger på nett har som sagt ikke noe med hva som tilbys lineært. Utenom reprisene og aktualiteter er det et par timer relativt nytt stoff daglig.
Ja, det forstår jeg. Men det er den veien det går. Lineært fjernsyn er på vei ut. Det er ikke lenge til det er så godt som borte.

Selv mine foreldre på 70+ ser det meste via smart-TV. Enten det er Netflix, TV2 Play eller NRK Nett-TV.

jakral

Legg inn av jakral »

Før i tiden hadde NRK store plassproblemer med bare én TV-kanal. Det var fryktelig irriterende med lange direktesendinger innen sport og kultur som måtte kuttes eller sendes i ettertid i redigert opptak (eller aldri i hele tatt), for at et stivbent programoppsett i monopolkanalen skulle følges til punkt og prikke. Vi i grensetraktene kunne i nødtilfeller svitsje over til svensk fjernsyn. SVT hadde to kanaler allerede på 60-tallet og kunne kjøre slalom med programmene mellom kanalene slik vanlig er nå til dags også i NRK. Men nå har NRK for mye plass i forhold til innhold. Det gjelder å finne den riktige balansen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 2:56 pm Lineært fjernsyn er på vei ut. Det er ikke lenge til det er så godt som borte.

Selv mine foreldre på 70+ ser det meste via smart-TV. Enten det er Netflix, TV2 Play eller NRK Nett-TV.
Så lenge det produseres direktesendinger vil lineære sendinger bestå. Enten det er sport, nyheter eller underholdning. Men at mange av de kommersielle reprise-kanalene kommer til å forsvinne er det ikke noe tvil om.

Selv om dine foreldre er aktive brukere av streaming-tjenester, betyr det ikke at alle gjør det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fazam skrev: ons jun 14, 2023 3:15 pm
PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 2:56 pm Lineært fjernsyn er på vei ut. Det er ikke lenge til det er så godt som borte.

Selv mine foreldre på 70+ ser det meste via smart-TV. Enten det er Netflix, TV2 Play eller NRK Nett-TV.
Så lenge det produseres direktesendinger vil lineære sendinger bestå. Enten det er sport, nyheter eller underholdning. Men at mange av de kommersielle reprise-kanalene kommer til å forsvinne er det ikke noe tvil om.

Selv om dine foreldre er aktive brukere av streaming-tjenester, betyr det ikke at alle gjør det.
Nei, men det er da verdens enkleste sak å ta i bruk streamingtjenester. Så om han ikke bruker det er det jo en ny verden når man tar det i bruk. Man setter selv opp sendeskjemaet.

Fazam

Legg inn av Fazam »

PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 3:19 pm Nei, men det er da verdens enkleste sak å ta i bruk streamingtjenester.
Hva folk ønsker å bruke tid på, eller sette seg inn i, er da opp til hver enkelt.
Selv om det er enkelt for deg, gjelder det ikke for alle.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fazam skrev: ons jun 14, 2023 3:25 pm
PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 3:19 pm Nei, men det er da verdens enkleste sak å ta i bruk streamingtjenester.
Hva folk ønsker å bruke tid på, eller sette seg inn i, er da opp til hver enkelt.
Selv om det er enkelt for deg, gjelder det ikke for alle.
Det er fortsatt noen få som lever i en analog verden. De eldste i samfunnet. De skal man ta hensyn til, men resten greier fint å bruke NRK- Nett-TV.

Det er ikke bare enkelt for meg, dette er lavterskel for alle som kan bruke Internett.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Fazam skrev: tor jun 08, 2023 10:37 am Andre ferieuke i juni (26/6-2/7):

Lørdag:

Pride
Silje Nordnes og Pål Plassen følger pridetoget i Oslo
https://www.nrk.no/presse/prideparaden- ... 1.16444630

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: ons jun 14, 2023 11:42 am
Fazam skrev: man jun 12, 2023 4:10 pm NRKs høstlansering finner sted på Vika kino i Oslo, tirsdag 20. juni.
Noman Mubashir og Hani Hussein er programledere.

https://www.nrk.no/presse/presseinvitas ... 1.16436928
Det blir vel dramaserien Makta, om Brundtlands vei til toppen i Ap, som er blant høydepunktene her, vil jeg tro. Serien fikk pris i Cannes nylig. Ellers fikk jo NRK tilført nye midler nettopp, og dette vil forhåpentligvis merkes på sendeflaten etter hvert.
Så spørs det om dette blir en panegyrisk fremstilling av en sterk kvinne eller om den er noe mer sannferdig rundt hva som foregikk i Ap på den tiden.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Første ferieuke i juli (3/7-9/7):

Mandag:

Symesterskapet UK
Britisk nett-tilgjengelig serie

Hygge i hagen
Svensk nett-tilgjengelig serie

Salinui Chueok
Sør-koreansk film fra 2003
NRK med feil på forrige ukes oversikt. Tyder på at de skal sende en sør-koreansk film hver mandag.

Tirsdag:

Symesterskapet UK

Hygge i hagen

Onsdag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Eit enklare liv
Britisk nett-tilgjengelig serie

Munter mat
Dansk nett-tilgjengelig serie

Ekstase
Dokumentarserie om nordisk elektronika

Torsdag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Friidrett
Norgesmesterskap fra Jessheim

Fredag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Friidrett
Norgesmesterskap fra Jessheim

Whitstable Pearl
Britisk nett-tilgjengelig krimserie

Lørdag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Friidrett
Norgesmesterskap fra Jessheim

Søndag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Spør naturen!
Britisk dokumentarserie

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Dette ser ekstremt spennende ut. Spesielt symesterskapet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Fazam skrev: tor jun 15, 2023 12:20 pm Første ferieuke i juli (3/7-9/7):

Mandag:

Symesterskapet UK
Britisk nett-tilgjengelig serie

Hygge i hagen
Svensk nett-tilgjengelig serie

Salinui Chueok
Sør-koreansk film fra 2003
NRK med feil på forrige ukes oversikt. Tyder på at de skal sende en sør-koreansk film hver mandag.

Tirsdag:

Symesterskapet UK

Hygge i hagen

Onsdag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Eit enklare liv
Britisk nett-tilgjengelig serie

Munter mat
Dansk nett-tilgjengelig serie

Ekstase
Dokumentarserie om nordisk elektronika

Torsdag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Friidrett
Norgesmesterskap fra Jessheim

Fredag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Friidrett
Norgesmesterskap fra Jessheim

Whitstable Pearl
Britisk nett-tilgjengelig krimserie

Lørdag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Friidrett
Norgesmesterskap fra Jessheim

Søndag:

Sykkelsommer
Minutt for minutt

Spør naturen!
Britisk dokumentarserie
Det er tydelig at kvinner og spesielt husmødre dominerer TV-markedet.

Fazam

Legg inn av Fazam »

GiPazzini_85 skrev: tor jun 15, 2023 12:47 pm Det er tydelig at kvinner og spesielt husmødre dominerer TV-markedet.
I tillegg til det overdrevne fokuset på NM-idrett i prime-time.
Først NM i mikro-idretter, og nå friidrett.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Fazam skrev: tor jun 15, 2023 12:51 pm
GiPazzini_85 skrev: tor jun 15, 2023 12:47 pm Det er tydelig at kvinner og spesielt husmødre dominerer TV-markedet.
I tillegg til det overdrevne fokuset på NM-idrett i prime-time.
Først NM i mikro-idretter, og nå friidrett.
Typisk strikke-TV som står på i bakgrunnen. De mest engasjerte innen disse smale idrettene er jo på arrangementene i form av støttende familie, frivillig arbeid, publikum og gjennom verv i idrettslag og organisasjoner.

jakral

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: tor jun 15, 2023 12:01 pm Så spørs det om dette blir en panegyrisk fremstilling av en sterk kvinne eller om den er noe mer sannferdig rundt hva som foregikk i Ap på den tiden.
Mest det førstnevnte, tror jeg. Det må være en viss form for dramaturgi i en slik serie, og da blir det gjerne tatt noen grep slik at hovedpersonen skal skinne litt ekstra. Det er jo ikke noen dokumentarserie.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: tor jun 15, 2023 2:49 pm
GiPazzini_85 skrev: tor jun 15, 2023 12:01 pm Så spørs det om dette blir en panegyrisk fremstilling av en sterk kvinne eller om den er noe mer sannferdig rundt hva som foregikk i Ap på den tiden.
Mest det førstnevnte, tror jeg. Det må være en viss form for dramaturgi i en slik serie, og da blir det gjerne tatt noen grep slik at hovedpersonen skal skinne litt ekstra. Det er jo ikke noen dokumentarserie.
Omtrent som denne kongeparserien som kommer snart med andre ord. Det blir nok lite om ryggdolking og hvordan Reiulf Steen ble nærmest drevet til alkoholisme der.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Fazam skrev: man jun 12, 2023 4:10 pm NRKs høstlansering finner sted på Vika kino i Oslo, tirsdag 20. juni.
Noman Mubashir og Hani Hussein er programledere.

https://www.nrk.no/presse/presseinvitas ... 1.16436928
https://www.nrk.no/presse/slik-blir-hos ... 1.16448422

Høstmenyen:

Babylon Berlin
Siste sesong av tysk serie

Side om side (august)
Siste sesong av norsk komiserie

The Flatshare (august)
Britisk serie fra 2022

Malpractice (august)
Britisk serie fra 2023

Hva skjedde med Solveig? (august)
Komiserie med Kevin Vågenes; hvor han spiller alle rollene selv

Hybris (september)
Nyskapende komiserie fra P3

VGS 2 (september)
Dramaserie

Norsk-ish 2 (september)
Dramaserie

Tandemeventyret (september)
Ti deltakere med funksjonsutfordringer på tandem fra Lindesnes til Nordkapp

Jakten på monsterkveita (september)
Fiske-serie med Bård Tufte Johansen og Lars Lent

Portrettmesterskapet (september)
Kunstner-reality presentert av Mikkel Niva

Vettskremt (september)
Kjendis-reality presentert av Erik Solbakken og Annika Momrak

Helt Ramme sporter (oktober)
Kjendis-reality - sesong 2

Førstemann (november)
Kjendis-reality presentert av Martin Lepperød

Makta (oktober)
Dramaserie om Arbeiderpartiet på 70-tallet

Dummedag (november)
Postapokalyptisk drama-komiserie

Lik meg (november)
Siste sesong

Arven (november)
NRK følger fem unge folkemusikk-utøvere

Familien Adampour (oktober)
Sesong 2

Bamsegutt (november)
Dokumentarserie med Tore Strømøy

Hvorfor hater du meg? (november)
Dokumentarserie med Noman Mubashir

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»