Nyttårsmeny

Svar
Will.i.Nickersen

Re: Nyttårsmeny

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Rekehakk, laks og melbatoast til forrett, pinnekjøtt og vossakorv med kålrabistapp hovedrett, plomme sjokolade kake til dessert.
Våre faste gjester står for juleøl og champagne, pleier å være 3-4 varianter poløl og en fin fransk champis(vanligvis knusktørr).

Så blir det bugnende kakebord med likører/konjakk,

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: tor des 30, 2021 11:41 pm Blir noe enkelt her, i forhold til andre her inne :D

Hel kalkun med baconstuffing, søtpotetmos, saus på appelsinmarmelade, stekt rosenkål i chili, honning og hvitløk og vurderer å lage en tranebærsaus. Var sykt vanskelig å finne tranebær, utenom tørkede, så jeg får se hva det blir til.

Får se om man orker noe mer attåt etter det her.
Med unntak av rosenkål hørtes dette ekstremt godt ut. Har du detaljert oppskrift på sausen av appelsinmarmelade?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: fre des 31, 2021 12:49 pm
Chromeback skrev: tor des 30, 2021 11:41 pm Blir noe enkelt her, i forhold til andre her inne :D

Hel kalkun med baconstuffing, søtpotetmos, saus på appelsinmarmelade, stekt rosenkål i chili, honning og hvitløk og vurderer å lage en tranebærsaus. Var sykt vanskelig å finne tranebær, utenom tørkede, så jeg får se hva det blir til.

Får se om man orker noe mer attåt etter det her.
Med unntak av rosenkål hørtes dette ekstremt godt ut. Har du detaljert oppskrift på sausen av appelsinmarmelade?
Rosenkålen hopper nok jeg også over :lol:
Den går mest til sambo og svigers :D

Prøver ut denne i dag: https://meny.no/oppskrifter/Sauser-og-d ... il-kalkun/

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: fre des 31, 2021 12:51 pm
SirJames skrev: fre des 31, 2021 12:49 pm
Chromeback skrev: tor des 30, 2021 11:41 pm Blir noe enkelt her, i forhold til andre her inne :D

Hel kalkun med baconstuffing, søtpotetmos, saus på appelsinmarmelade, stekt rosenkål i chili, honning og hvitløk og vurderer å lage en tranebærsaus. Var sykt vanskelig å finne tranebær, utenom tørkede, så jeg får se hva det blir til.

Får se om man orker noe mer attåt etter det her.
Med unntak av rosenkål hørtes dette ekstremt godt ut. Har du detaljert oppskrift på sausen av appelsinmarmelade?
Rosenkålen hopper nok jeg også over :lol:
Den går mest til sambo og svigers :D

Prøver ut denne i dag: https://meny.no/oppskrifter/Sauser-og-d ... il-kalkun/
Thanks 👍

Someone

Legg inn av Someone »

Rosenkål er godt hvis det enten stekes med bacon eller hvis man lager en purre av det. Det blir veldig annerledes enn bare kokt naturelle

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: fre des 31, 2021 10:34 am
morrisey skrev: tor des 30, 2021 11:36 pm Julaften og nyttårsaften er det, tradisjonen tro, samme meny. Pinnekjøtt, bokna svineribbe og diverse pølsetyper,
Etterfulgt av et kakebord, diverse snop og diverse sorter vin og brennevin.
Ja, det er vel ofte slik. Selv har jeg vokst opp med å feire nyttårsaften borte i barneårene. Mormor og morfar brukte alltid pinnekjøtt også på julaften... Jeg synes det var veldig kjedelig med en slags reprise på julaften på nyttårsaften. I ungdomsårene ble det mer feiring hjemme hos oss og da ble gladelig det hele byttet ut med den litt lettere kalkunen. Så ble pinnekjøttet reservert 1. nyttårsdag.
Jeg føler nesten nyttårsftensmenyene kan deles inn i 4 kategorier

1. De som fortsetter med julemat (f.eks pinnekjøtt etc)
2. Nyttårskalkunen
3. De som går for en annen form for gourmetaften
4. De som ikke bryr seg/jobber/er syke og ender opp med Grandis eller lignende

Selv er jeg jo en klart 3 er her, og det også jeg er vokst opp med

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Vi er kun to stykker i kveld og vi var fast bestemt på at en helstekt kalkun, det skulle vi ha. Den minste vi fant var på 6,8 kg. Så det blir nok mat både i kveld og resten av vinteren. Nå er den ferdigstekt og ligger og hviler under folie. Krafta er ferdigkokt og silt, skal blande den med krafta fra stekingen. Den ble god, for jeg fylte kalkunen med aprikoser, svisker, eple og appelsin. Tror det skal bli god fløtesaus på dette grunnlaget. Tilbehøret blir halvkokte mandelpoteter som skal få surre ferdig i smør i stekepanna og rødkål. Ellers har vi både rød og hvit vin. Etter midnatt skal vi åpne ei flaske sprudlevann og mulig det blir et glass wisky.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Gårdsdattra skrev: fre des 31, 2021 3:25 pm Vi er kun to stykker i kveld og vi var fast bestemt på at en helstekt kalkun, det skulle vi ha. Den minste vi fant var på 6,8 kg. Så det blir nok mat både i kveld og resten av vinteren. Nå er den ferdigstekt og ligger og hviler under folie. Krafta er ferdigkokt og silt, skal blande den med krafta fra stekingen. Den ble god, for jeg fylte kalkunen med aprikoser, svisker, eple og appelsin. Tror det skal bli god fløtesaus på dette grunnlaget. Tilbehøret blir halvkokte mandelpoteter som skal få surre ferdig i smør i stekepanna og rødkål. Ellers har vi både rød og hvit vin. Etter midnatt skal vi åpne ei flaske sprudlevann og mulig det blir et glass wisky.
👍

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: fre des 31, 2021 2:01 pm Rosenkål er godt hvis det enten stekes med bacon eller hvis man lager en purre av det. Det blir veldig annerledes enn bare kokt naturelle
Stekt rosenkål har blitt et fast inventar til flere retter hos meg. Gjerne med bacon, sitronsaft og noen ganger litt chili. Barna digger det.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ble plutselig invitert på nyttårsfeiring. Sikkert førstevalg som har meldt avbud (du rykker fram i køen) så vi hiver oss rundt og fyller de tomme stolene. Dermed blir det kalkun på oss også. Waldorfsalat og diverse. Håper det smaker. Litt kroppspleie må til, og så i bilen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nå er jeg sliten. Jeg kunne aldri jobbet på et kjøkken. Hadde vært mer sykemeldt enn på jobb.

Men en liten pils og en tur i godstolen gjorde godt. Ikke ofte jeg merker jeg er over 40, men nå gjør jeg det.

Etappe 2 om en halvtime.

Problemet med å ha mange småretter er at man må være en logistikkekspert.

Men karbonadene blei allefall smashing.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Litt sånn kjepphest for meg dette, men hvor lenge pleier folk å la kalkunen hvile?

Synes nordmenn er alt for raske på avtrekkeren og lar den hvile alt for kort.

Her er vi på time to i hviletiden og kalkunen er fortsatt god og varm. Står nok fort en time til på kjøkkenbenken før alt annet er klart.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Chromeback skrev: fre des 31, 2021 4:25 pm Litt sånn kjepphest for meg dette, men hvor lenge pleier folk å la kalkunen hvile?

Synes nordmenn er alt for raske på avtrekkeren og lar den hvile alt for kort.

Her er vi på time to i hviletiden og kalkunen er fortsatt god og varm. Står nok fort en time til på kjøkkenbenken før alt annet er klart.


Kalkunen min var ferdigstekt ca kl 15, og ligger fortsatt og hviler. Tror jeg blir ferdig med matlagingen om en time. Det er fortsatt mye saft som skal sette seg i den digre fuglen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Gårdsdattra skrev: fre des 31, 2021 4:33 pm
Chromeback skrev: fre des 31, 2021 4:25 pm Litt sånn kjepphest for meg dette, men hvor lenge pleier folk å la kalkunen hvile?

Synes nordmenn er alt for raske på avtrekkeren og lar den hvile alt for kort.

Her er vi på time to i hviletiden og kalkunen er fortsatt god og varm. Står nok fort en time til på kjøkkenbenken før alt annet er klart.


Kalkunen min var ferdigstekt ca kl 15, og ligger fortsatt og hviler. Tror jeg blir ferdig med matlagingen om en time. Det er fortsatt mye saft som skal sette seg i den digre fuglen.
Var ferdig 14.30 her, sambo og svigers fikk sjokk da jeg sa hvor lenge jeg skulle la den hvile, de mente at en halvtime holdt mer enn nok. Det fikk jeg bakoversveis av.

Men ja, fortsatt masse gode saft og væske som skal sette seg i fuglen. Slang inn en og en halv pakke med urtesmør fra Jacobs og pakket den inn i folie.

Skjønner ikke hvorfor folk har så hastverk med denne deilige fuglen. Som absolutt ikke er deilig når den er tørr.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Satte meg på ideen til å bare steke rosenkålen i dag. Skjærte av en snei fett bacon fra en bit som ligger i fryseren også. Sist gang husker jeg at ørlite røyksmak tilførte reinsdyret litt ekstra dimensjon. Nå skal sausen lages - har bringebæredikk, brunt sukker og Jacobs viltkraft som basis, så får vi se hva det blir til... En liten tyvsmak på sikrognen var vellykket...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: fre des 31, 2021 4:25 pm Litt sånn kjepphest for meg dette, men hvor lenge pleier folk å la kalkunen hvile?

Synes nordmenn er alt for raske på avtrekkeren og lar den hvile alt for kort.

Her er vi på time to i hviletiden og kalkunen er fortsatt god og varm. Står nok fort en time til på kjøkkenbenken før alt annet er klart.
Jeg har jo laget kalkun før, fulgte et år slavisk alle oppskriftene til Gordon Ramsay, og han hviler like lenge som steketid, 3-4 timer.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: fre des 31, 2021 5:12 pm
Chromeback skrev: fre des 31, 2021 4:25 pm Litt sånn kjepphest for meg dette, men hvor lenge pleier folk å la kalkunen hvile?

Synes nordmenn er alt for raske på avtrekkeren og lar den hvile alt for kort.

Her er vi på time to i hviletiden og kalkunen er fortsatt god og varm. Står nok fort en time til på kjøkkenbenken før alt annet er klart.
Jeg har jo laget kalkun før, fulgte et år slavisk alle oppskriftene til Gordon Ramsay, og han hviler like lenge som steketid, 3-4 timer.
Det samme som Jaime Oliver lærer bort, altså.

Overrasket over hvor mange i min omkrets som maksimalt hviler den en time. Det er jo ingenting for en så stor fugl.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: fre des 31, 2021 5:16 pm
KingKongHalvor skrev: fre des 31, 2021 5:12 pm
Chromeback skrev: fre des 31, 2021 4:25 pm Litt sånn kjepphest for meg dette, men hvor lenge pleier folk å la kalkunen hvile?

Synes nordmenn er alt for raske på avtrekkeren og lar den hvile alt for kort.

Her er vi på time to i hviletiden og kalkunen er fortsatt god og varm. Står nok fort en time til på kjøkkenbenken før alt annet er klart.
Jeg har jo laget kalkun før, fulgte et år slavisk alle oppskriftene til Gordon Ramsay, og han hviler like lenge som steketid, 3-4 timer.
Det samme som Jaime Oliver lærer bort, altså.

Overrasket over hvor mange i min omkrets som maksimalt hviler den en time. Det er jo ingenting for en så stor fugl.
Enig med de fleste her. Selv bruker jeg samme prinsipp med kalkun som når jeg er i Syden. Hvis jeg har stekt i sola i 3-4 timer, må jeg hvile tilsvarende lenge etterpå.

Number4

Legg inn av Number4 »


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: fre des 31, 2021 5:25 pm
Chromeback skrev: fre des 31, 2021 5:16 pm
KingKongHalvor skrev: fre des 31, 2021 5:12 pm

Jeg har jo laget kalkun før, fulgte et år slavisk alle oppskriftene til Gordon Ramsay, og han hviler like lenge som steketid, 3-4 timer.
Det samme som Jaime Oliver lærer bort, altså.

Overrasket over hvor mange i min omkrets som maksimalt hviler den en time. Det er jo ingenting for en så stor fugl.
Enig med de fleste her. Selv bruker jeg samme prinsipp med kalkun som når jeg er i Syden. Hvis jeg har stekt i sola i 3-4 timer, må jeg hvile tilsvarende lenge etterpå.
:lol: :lol: :lol:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ble 3 1/2 time med hviletid her, men kunne fort fått en halvtime til. Helt vanvittig saftig, men litt tørr helt ytterst. Smeltet på tunga på det beste.

Helt nydelig.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: fre des 31, 2021 7:38 am Har ennå ikke landet på champagnen, men har jo noen å velge mellom. Blir nok et glass som aperetiff, også sparer resten til senere på kvelden
Det ble A.D. Coutelas sin solera variant. Et glass før maten, så korket vi flasken og tok den frem senere på kvelden

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»