Div ritt 2022

Svar
All-Equal

Re: Div ritt 2022

Legg inn av All-Equal »

Favoritten min i unox Torstein Træen kjører knallsterkt i cro race. Flott resultat i dag.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Innholdsrik sykkeldag! I Cro Race viser Jonas Vingegaard at han ikke er mett etter Tour de France. Oppladningen til Lombardia går åpenbart bra, og han tok i dag sin andre etappeseier denne uka. Leder 8 sekunder foran Mohoric og vidunderbarnet Oscar Onley. Sistnevnte ble forøvrig slått av Johannes Staune-Mittet i Sazka Tour tidligere i år, så åpenbart at han også snart kan levere topp internasjonalt. Torstein Træen(som nevnt tidligere i tråden) med en veldig gledelig 6.plass på dagens etappe. Utrolig imponerende at han allerede er konkurransedyktig etter kreftsykdommen. Sikrer sannsynligvis inn opp 10 sammenlagt i morgen. Bør være god motivasjon før vintertreningen.

I Giro D Emilia ble det et herlig ritt. Movistar vs UAE. Ulissi, Formolo og Majka satt mye i front, og kjørte veldig hardt de 4 siste rundene opp San Luca-stigningen. Problemet for Pogacar var at Enric Mas tydeligvis har beholdt storformen fra vueltaen. Sloveneren var sjanseløs opp San Luca siste gang, og Mas kunne feire sin første seier i år. Pogacar og Pozzovivo fullførte podiumet. Skal virkelig se opp for Mas i Lombardiet, for det rittet skal på papiret passe bedre.

Kan også legge til at Staune-Mittet har stålkontroll på sammendraget i Ronde Isard. Bunnsolid sesong av det norske talentet hos Jumbo Visma Devo, og han er etter min mening et større talent enn Tobias Halland Johannessen. Veldig spennende.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Mohoric gjorde rett og slett i en bragd og vinner Cro race med bonussekunder, både med innlagt spurt og klarer å få akkurat den plassen han trengte ved å bli nr 2 over målstreken. Det skal jo nesten ikke være mulig. For en syklist Mohoric er. En av de alle beste, og i likhet med Træen, en av mine favoritter.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Jeg feller en tåre i dag for at epoken med haien og Bala er over, for noen typer, og for noen ritt de har vunnet. Så mye underholdning og spenning.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Luchs skrev: lør okt 08, 2022 11:58 am Jeg feller en tåre i dag for at epoken med haien og Bala er over, for noen typer, og for noen ritt de har vunnet. Så mye underholdning og spenning.
Ja, dette er en vemodig dag for oss sykkelfans. Valverde og Nibali har alltid vært der for min del. Valverde har kjempet i toppen i ALLE sykkelritt de sist 15 årene, og har vært min favorittrytter i en årrekke. Nibali har også vært den store italienske rytteren i sin generasjon. Fantastisk god over 3 uker, og man kunne alltid kjenne hvor farlig han ble etter siste hviledag. Sykkelsporten kommer aldri til å bli det samme igjen, og de er umulig å erstatte.

Det ekstreme er at de begge kan levere et resultat i sitt siste ritt. Valverde har nok den største muligheten. Movistar er i veldig god form, og sammen med Mas er de en duo som kan lage mye bråk. Formlag nummer en nå på slutten av sesongen. I ei liten gruppen kan Valverde gjøre mye skade, spesielt hvis de klarer å droppe Pogacar.

Nibali må nok gå tidlig for å vinne. Han har ikke de 20-25 wattene ekstra i bakkene lenger, og har ikke akselerasjonen til å følge Pogacar, Vingegaard, Mas etc. Håper vi får et skikkelig show, og at han prøver å vinne med et stunt. Det fortjener tifosien og alle andre som elsker Nibali.

Luchs

Legg inn av Luchs »

FantasySwede skrev: lør okt 08, 2022 12:07 pm Håper vi får et skikkelig show, og at han prøver å vinne med et stunt. Det fortjener tifosien og alle andre som elsker Nibali.
Ja det hadde vært helt ubeskrivelig..helt utenkelig artig. Men klart, litt tvilsomt. Har trua på Mas i dag.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Tanker rundt Valverdes dopingutestengelse, dere som hyller han?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kommer til å savne Nibali. Herlig rytter som har vært en av mine største favoritter de siste 15 årene sammen med Gilbert, VdP og delvis Aru. Valverde overser jeg med et skuldertrekk. Hans prestasjoner og stabilitet er imponerende, men som ryttertype, spesielt i endagersritt, synes jeg han er dørgende kjedelig.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Tror Dansken tar det siste monumentet. Lett med pønsj og stor motor. Pog måtte gi tapt mot mas her om dagen. Men enten vingegaard eller pogacar

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Pog har smadret feltet. Mas og Landa på hjul. Pog ser sterkest ut. Det er Mas som må kjøre fra.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

Valverde ❤️❤️❤️ Takk for alt du ga meg

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Vino4ever skrev: lør okt 08, 2022 4:40 pm Valverde ❤️❤️❤️ Takk for alt du ga meg
Hva/hvem skal du skrive om nå?

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Fortjent seier til pog. Uae med best lag og med vinner.

Kult at valverde er med i verdenstoppen som 42-åring. Like gammel som meg, med ca halvparten i FTP.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Pog er uten tvil verdens beste rytter. Den mest komplette rytteren i sykling noensinne? Vi har sett ryttere som kan vinne GTs og monumenter tidligere, men Pog er også en av de aller beste temposyklistene, han er eksplosiv og slår andre sammenlagt- og endagersryttere som er meget gode spurtere, han har vunnet Strade Bianche og nesten vunnet Flandern rundt. Og på toppen av det hele har han tatt flere store seire med spinnville angrep flere mil fra mål.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Pog er og offensiv og gir jernet. Der teller mye i min bok. Man må bare like ham.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

All-Equal skrev: lør okt 08, 2022 5:07 pm Pog er og offensiv og gir jernet. Der teller mye i min bok. Man må bare like ham.
Problemet er jo at han sykler for et lag som er klin umulig å holde med.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

All-Equal skrev: lør okt 08, 2022 4:44 pm
Vino4ever skrev: lør okt 08, 2022 4:40 pm Valverde ❤️❤️❤️ Takk for alt du ga meg
Hva/hvem skal du skrive om nå?
Eneste jeg kan håpe på at er at Sagan kommer tilbake. Men tviler. Er ingen i feltet jeg har følelser for. Er fremdeles ikke over Vino.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

KongOlav2 skrev: lør okt 08, 2022 2:01 pm Valverde overser jeg med et skuldertrekk. Hans prestasjoner og stabilitet er imponerende, men som ryttertype, spesielt i endagersritt, synes jeg han er dørgende kjedelig.
Du var sikkert en av dem som rakket ned på Elisabeth da hun døde. Har du virkelig sett sykkel de siste 20 årene? Husker fremdeles da Bala kjempet mot Nozal og Heras i 03. Den udødelige.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

Balabalabalabalabalabala Den udødelige 🙏🙏😰😰

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Vino4ever skrev: lør okt 08, 2022 5:25 pm
KongOlav2 skrev: lør okt 08, 2022 2:01 pm Valverde overser jeg med et skuldertrekk. Hans prestasjoner og stabilitet er imponerende, men som ryttertype, spesielt i endagersritt, synes jeg han er dørgende kjedelig.
Du var sikkert en av dem som rakket ned på Elisabeth da hun døde. Har du virkelig sett sykkel de siste 20 årene? Husker fremdeles da Bala kjempet mot Nozal og Heras i 03. Den udødelige.
Hvordan er Valverden sammenlignbar med QE? Jeg synes bare han som ryttertype er kjedelig. Han gav meg omtrent nada.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Jeg følger ikke sykling tett, men er ikke her for å lage kvalme når jeg spør hva dere som hyller Valverde tenker om dopingutestengelsen hans? Stillhet som svar sier kanskje alt.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

KongOlav2 skrev: lør okt 08, 2022 5:08 pm
All-Equal skrev: lør okt 08, 2022 5:07 pm Pog er og offensiv og gir jernet. Der teller mye i min bok. Man må bare like ham.
Problemet er jo at han sykler for et lag som er klin umulig å holde med.
Sant, ikke fan, men orker heller ikke å være helt woke, så da synes jeg det er gøy når pog skinner. Han er bare et unikt råskinn.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Vino4ever skrev: lør okt 08, 2022 5:22 pm
All-Equal skrev: lør okt 08, 2022 4:44 pm
Vino4ever skrev: lør okt 08, 2022 4:40 pm Valverde ❤️❤️❤️ Takk for alt du ga meg
Hva/hvem skal du skrive om nå?
Eneste jeg kan håpe på at er at Sagan kommer tilbake. Men tviler. Er ingen i feltet jeg har følelser for. Er fremdeles ikke over Vino.
Kanskje Mark Padun kan være en rytter for deg.

Ser at Sagan begynner å bli gammel. Så bilde av sykkelen hans til VM i gravel. Lengste styrepinnen jeg har sett på en proffsykkel noen gang. Skikkelig giraff.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Atom Vinter skrev: lør okt 08, 2022 5:57 pm Jeg følger ikke sykling tett, men er ikke her for å lage kvalme når jeg spør hva dere som hyller Valverde tenker om dopingutestengelsen hans? Stillhet som svar sier kanskje alt.
Har prøvd før å formulere noen tanker om kulturforståelse, og at det er ganske dramatisk hvor forskjellig man handler dersom man bor i et samfunn med et helt forskjellig moralsk tenkesett, og at en skurk i ett samfunn ikke er en skurk i et annet samfunn. Det kan være vanskelig å forstå, og blir gjerne kun møtt med krav om absolutt nulltoleranse for regelbrudd og evig fordømmelse. Og jeg som nordmann er enig, jeg fordømmer all doping. Men jeg har ingenting til overs for selvrettferdighet. Syns vi sitter litt vel mye på en høy hest.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Luchs skrev: lør okt 08, 2022 10:23 pm
Atom Vinter skrev: lør okt 08, 2022 5:57 pm Jeg følger ikke sykling tett, men er ikke her for å lage kvalme når jeg spør hva dere som hyller Valverde tenker om dopingutestengelsen hans? Stillhet som svar sier kanskje alt.
Har prøvd før å formulere noen tanker om kulturforståelse, og at det er ganske dramatisk hvor forskjellig man handler dersom man bor i et samfunn med et helt forskjellig moralsk tenkesett, og at en skurk i ett samfunn ikke er en skurk i et annet samfunn. Det kan være vanskelig å forstå, og blir gjerne kun møtt med krav om absolutt nulltoleranse for regelbrudd og evig fordømmelse. Og jeg som nordmann er enig, jeg fordømmer all doping. Men jeg har ingenting til overs for selvrettferdighet. Syns vi sitter litt vel mye på en høy hest.
Her er vi 100% på bølgelengde. Det er en vanskelig øvelse for oss nordmenn å forstå kulturen i Spania, Italia og andre land hvor sykkelinteressen er høy. Pantani hylles fortsatt som en legende i Italia, men alle har akseptert at han jukset seg til alle triumfene sine. Han er fortsatt er forbilde for små barn, og han dyrkes som en gud av de ivrigste sykkelsupporterne. Samme gjelder Valverde i Spania. Alle vet at han brukte ulovlige stoffer med vilje, og saken er ubestrid og uten tvil. Men han er en legende i sporten, noe også folk fra andre land aksepterer. Han har en stor standing i idretten, og kommer til å bli invitert som æresgjest i mang et sykkelritt de neste årene.

Vi er raske med å fordømme her i Norge. Men ting er annerledes i andre land. Sånn er det bare. Vanskelig å forholde seg til historikk i sykkelsporten, for de fleste i toppen har vært involvert eller linket til fanteri. @Atom Vinter

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Er det da riktig oppfattet at fordi Valverde har en sterk standing i et land som tar lett på doping, så kan vi med god samvittighet også hylle han? Jeg synes den logikken er snodig. Men alle har rett til å ha sin egen mening. Med fare for å bli beskyldt for å eskalere vel mye så har ABB også folk som hyller han, selv om vi ikke gjør det.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Atom Vinter skrev: søn okt 09, 2022 12:50 am Er det da riktig oppfattet at fordi Valverde har en sterk standing i et land som tar lett på doping, så kan vi med god samvittighet også hylle han? Jeg synes den logikken er snodig. Men alle har rett til å ha sin egen mening. Med fare for å bli beskyldt for å eskalere vel mye så har ABB også folk som hyller han, selv om vi ikke gjør det.
Nei, fordømmer jo selvfølgelig alle former for dopingbruk, spesielt EPO og stoffer som ikke kan misforstår som noe annet enn beint ut juks. Samtidig tar jeg meg selv i å like Valverde, men det er ikke sikkert det er moralsk riktig av meg. Er egentlig enig med deg i at logikken er snodig, og det er kanskje et problem sykkelsporten aldri blir kvitt.

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: lør okt 08, 2022 4:50 pm Pog er uten tvil verdens beste rytter. Den mest komplette rytteren i sykling noensinne? Vi har sett ryttere som kan vinne GTs og monumenter tidligere, men Pog er også en av de aller beste temposyklistene, han er eksplosiv og slår andre sammenlagt- og endagersryttere som er meget gode spurtere, han har vunnet Strade Bianche og nesten vunnet Flandern rundt. Og på toppen av det hele har han tatt flere store seire med spinnville angrep flere mil fra mål.
Per nå ville jeg rangert det som 1) Pogacar 2) Van Aert 3) Evenepoel. Vanskelig å si hvem som har høyest potensial av Pogacar og Evenepoel føler jeg. Pogacar har nok et større spekter, men Evenepoel har noen egenskaper som er ganske unike.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Bare for å understreke, så er jeg helt med på at det er menneskelig å kunne se bak mørk historie og av ulike årsaker sympatisere med en person. Jeg var bare genuint nysgjerrig på hva som får enkelte her inne til å være store fans av en syklist med dopinghistorikk. Kjenner ikke mannen i dybden og forstår jo at jeg har gått glipp av noe her.

Jeg er for øvrig kjent med at man i altfor mange år var nødt til å dope seg for å kunne hevde seg innen sykling. Anbefaler dokumentaren om Lance som ligger ute på Disney+ nå, som mange her inne sikkert allerede har sett, men.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Atom Vinter skrev: søn okt 09, 2022 12:58 am Bare for å understreke, så er jeg helt med på at det er menneskelig å kunne se bak mørk historie og av ulike årsaker sympatisere med en person. Jeg var bare genuint nysgjerrig på hva som får enkelte her inne til å være store fans av en syklist med dopinghistorikk. Kjenner ikke mannen i dybden og forstår jo at jeg har gått glipp av noe her.

Jeg er for øvrig kjent med at man i altfor mange år var nødt til å dope seg for å kunne hevde seg innen sykling. Anbefaler dokumentaren om Lance som ligger ute på Disney+ nå, som mange her inne sikkert allerede har sett, men.
Helt fair spørsmål. Og en problemstilling som få tar opp innad i sykkelmiljøet. Nesten alle som følger sykkel tett har favoritter med dopingbakgrunn. Enten de er tatt for doping, eller at de har samarbeidet med dopingleger(uten positiv prøve) Det er jo et vedvarende problem for oss som fulgte med på 2000-tallet. Alle i toppen var dopet. Og noen fikk hardere straff enn andre. Armstrong og Landis fikk veldig hard straff, mens ryttere som Valverde fikk fortsette karrieren sin. Fascinerende!

Ja. Den dokumentaren anbefales!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»