Trading apper og kryptovaluta

Svar
Jompa

Re: Trading apper og kryptovaluta

Legg inn av Jompa »

Og så går BTC til 50k! Det var tidligere enn jeg trodde. Det kom en korreksjon ned til 48k, men trodde den skulle ned til 46k før den gjorde et nytt forsøk.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Jompa skrev: søn aug 15, 2021 6:15 pm Noen her som staker? Erfaringer?

Akkurat nå staker jeg BNB hos Trust Wallet for å teste ut. Når jeg sier opp stakingen vil de fortsatt være låst i 7 dager, så valgte å si opp avtalen etter et par dager. En APR på 60 % virker jo veldig forlokkende.


Så hva er den største bakdelen/risikoen? Med unntak av at man må vente i 7 dager som i en kryptoverden selvfølgelig er langt tid. Et kraftig prisfall som man gjerne skulle solgt seg ut av spiser jo fort opp denne renten.
Dette fungerte utmerket forresten. Får utbetalt fortløpende hvert døgn en gitt sum i BNB. APR (årlig avkastning) endres fra dag til dag, så 60 % var det høyeste (men har ligget rundt 20+ de gangene jeg har sjekket). Eneste problemet er at når man avslutter stakingen så må det gå 7 dager, samtidig som man da slutter å få avkastning i denne perioden. Ser også noen gamle poster på reddit der folk måtte vente 8-9 dager på å få valutaen tilbake fra Trust Wallet. Uansett, jeg fortsetter med staking.

Det er under to uker siden jeg kjøpte BNB for 354 dollar, og den ligger akkurat nå rundt 485. En økning på 37 %. Sitter fortsatt med følelsen av at dette ikke er bærekraftig, og at BTC som er lokomotivet i markedet må ned denne uka. Vi får se...
Sist redigert av Jompa den man aug 23, 2021 10:18 am, redigert 1 gang totalt.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Rusten skrev: søn aug 22, 2021 11:36 am Om man skal følge et snev av logikk i denne kryptoverden så vil jeg tro det kommer en liten korreksjon frem til neste torsdag-fredag men om det allerede i morgen går rett opp igjen så skal jeg holde meg langt unna alt som har med analyser å gjøre.
De som klarer å daytrade krypto. Der har du en gjeng...

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jompa skrev: man aug 23, 2021 10:14 am
Akkurat nå staker jeg BNB hos Trust Wallet for å teste ut. Når jeg sier opp stakingen vil de fortsatt være låst i 7 dager, så valgte å si opp avtalen etter et par dager. En APR på 60 % virker jo veldig forlokkende.
Vurderte staking men orker ikke alt styret med selvangivelsen.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Rusten skrev: man aug 23, 2021 9:14 pm
Jompa skrev: man aug 23, 2021 10:14 am
Akkurat nå staker jeg BNB hos Trust Wallet for å teste ut. Når jeg sier opp stakingen vil de fortsatt være låst i 7 dager, så valgte å si opp avtalen etter et par dager. En APR på 60 % virker jo veldig forlokkende.
Vurderte staking men orker ikke alt styret med selvangivelsen.
Burde vært en form for ASK-konto for Krypto også. Ser jo at det blir mye styr å holde oversikt, spesielt for de som kjøper og selger mye, og flytter krypto hit og dit. Men staking er vel ikke noe "værre" enn at man må skatte 22% av gevinsten. Si at jeg ved årsskifte har fått 1 BNB fra stakingen. Kan jeg ikke da bare oppgi verdien på den ved årsskiftet? Eller må jeg se hvor mye jeg får hver dag og regne om til norske kroner hver dag? Det blir mye jobb...

Jompa

Legg inn av Jompa »

...Sist nå var Coin98 der man kunne kjøpe coins til 0,075 dollar per stykk før launch. Under launch steg de til 3 dollar per stykk (altså 40x innsatsen). Sikkert noen som gjorde god butikk der. Ligger allikevel ikke lavere enn 1,15 dollar nå, så var man inne der gjorde man det godt.
Har kjøpt og solgt denne litt på siden den siste tiden, men har ikke hatt styrke til å holde den. Synes prosjektet virker interessant. Stabiliserte seg rundt 1,15 frem til for rundt 10 dager siden. Kjøpte den senest rett før jeg la meg på mandagen for 3,11, og satte en limit på salg på 3,25 i tilfelle den skulle touche oppom der i løpet av natta. Den gikk opp til hele 3,45 den natta, så den salgsordren ble fyllt. Ligger nå på 5,6 $ ... Gikk glipp av en 80 % opptur der på et par dager.

Bilde

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jompa skrev: man aug 23, 2021 10:58 pm Burde vært en form for ASK-konto for Krypto også. Ser jo at det blir mye styr å holde oversikt, spesielt for de som kjøper og selger mye, og flytter krypto hit og dit. Men staking er vel ikke noe "værre" enn at man må skatte 22% av gevinsten. Si at jeg ved årsskifte har fått 1 BNB fra stakingen. Kan jeg ikke da bare oppgi verdien på den ved årsskiftet? Eller må jeg se hvor mye jeg får hver dag og regne om til norske kroner hver dag?.
Så lenge du bruker kryptosekken eller koinly som gjør utregningen for deg så skal det ikke være noe problem...da er det bare å sende inn pdf-rapport som dokumenterer alle bevegelser. Jeg var litt dum i starten og tradet uten mål og mening og noe av det klarer ikke kryptosekken å fange opp.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jompa skrev: ons aug 25, 2021 8:32 am
Har kjøpt og solgt denne litt på siden den siste tiden, men har ikke hatt styrke til å holde den. Synes prosjektet virker interessant. Stabiliserte seg rundt 1,15 frem til for rundt 10 dager siden. Kjøpte den senest rett før jeg la meg på mandagen for 3,11, og satte en limit på salg på 3,25 i tilfelle den skulle touche oppom der i løpet av natta. Den gikk opp til hele 3,45 den natta, så den salgsordren ble fyllt. Ligger nå på 5,6 $ ... Gikk glipp av en 80 % opptur der på et par dager.
Kjenner ikke til Coin98 men ser den har en fin opptur...artig at du har litt ekstra å leke deg med :)

Jompa

Legg inn av Jompa »

TrondLFC skrev: lør jul 31, 2021 1:53 pm SafeMoon er visst i ilden for tiden, ihvertfall blandt kollegaene der jeg jobber. Hva bestemmer hvorvidt verdien går opp/ned her ? Er det pågang kontra ikke pågang som er avgjørende ? Synes rett og slett dette er vanskelig å lese seg opp på.
Ser at de hypet Safemoon opp frem mot launch av en wallet. Det klarer de aller fleste shitcoins å få til. Men det ble et digert mageplask for Safemoon, som sendte verdien vertikalt ned når det var helt umulig å laste ned. Noen pressemeldinger er sendt ut der de prøver å berolige om at produktet er reelt, men mange som får kalde føtter nå.

Bilde

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jeg er i utgangspunktet sterk motstander av all hype og krypto-analyser på YT men det kan være verdt å sjekke ut InvestAnswers . Dette er en kar med et sterkt team rundt seg og som forbereder hver sending ned til minste detalj.

Det jeg liker med disse sendingene er at det ikke fokuseres alt for mye på den tekniske analysen, da velger de heller å prioritere selve blokkjede-teknologien hvor de gjør et dypdykk i svakheten og styrken ved hver enkelt kryptovaluta.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Da er Bitcoin gangbar valuta i El Salvador. Myndighetene i landet har handlet inn 400 Bitcoin til en verdi av 20 millioner dollar. Hver innbygger får muligheten til å få en "lommebok" med bitcoin til en verdi av 30 $. Denne står de fritt til å benytte som de vil. Altså kan de i teorien hente det ut i dollar i stedet.

Uansett er det en liten milepæl for krypto. Slik jeg forstår det må alle utsalgssteder i landet nå akseptere bitcoin som betaling. Blir spennende å følge!

Jompa

Legg inn av Jompa »

Et solid krakk i dag på det meste av krypto. Bitcoin var oppe på 53 000 dollar klokken 05 i dag morges. Et halv døgn senere så kunne man få en bitcoin til 43 000. Et fall på nærmere 19 %. Blant annet sanke det 15 % på en time mellom 16-17. Så får vi anta at bunnen er nådd i denne omgang.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Ser at de hypet Safemoon opp frem mot launch av en wallet. Det klarer de aller fleste shitcoins å få til. Men det ble et digert mageplask for Safemoon, som sendte verdien vertikalt ned når det var helt umulig å laste ned. Noen pressemeldinger er sendt ut der de prøver å berolige om at produktet er reelt, men mange som får kalde føtter nå.
Siden jeg ikke er plagsomt begeistret for dette prosjektet så kan jeg ta med siste utviklingen her. I den forrige grafen jeg viste til var toppunktet på 0,00000365$ per coin. I går forlot CTO Hank Wyatt prosjektet, og i dag annonserte Safemoon at COO Jack Haines har gjort det samme. Prisen falt umiddelbart 20 %, og ligger nå på 0,00000128$, et fall på 65 % fra toppen for snaue to uker. Ser også at Jack Haines i sin pressemelding avslutter med å si "My name is Jack Haines, CEO of..." så han skal tydeligvis starte opp noe eget. Virker som de to som nå har forlatt Safemoon har mistet trua på prosjektet, og antageligvis solgt seg ut.

Så skal ikke jeg si at dette ikke blir noe av til slutt, men akkurat nå er det så mange røde flagg at dette i beste fall er høyrisiko, og i verste fall en scam.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Det kan se ut til at Bitcoin har funnet støtte og venter på ny opptur. Har bestemt meg for å starte oppbygging av BTC da jeg mener den er viktig å ha med i porteføljen sammen med eth, ada og sol, hvor det ligger en større risiko, tok også med Solana i dipen.

Har gjort noen dårlige og mindre investeringer i zil, hot, shib og theta men har som strategi å aldri røre det som er kjøpt da jeg ikke vet hvor de står om 5 år.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Ser at de hypet Safemoon opp frem mot launch av en wallet
Da fikk de denne ut i går, og Safemoon gikk +20-30 % på kort tid. Får nevne når de får til noe også ;)

En annen coin som sliter litt nå er raketten SOL (Solana). Lå på 67 $ i slutten av august, men fløy til hele 216 $ så sent som 9. september. En fin tripling på et par uker. Men de siste timene har de vært nede da det meldes om at de ikke klarer å validere en transaksjon. Det har gjort at SOL har mistet 1/3 av sin verdi, og handles nå for rundt 145 $.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Valgte å hoppe inn i noen altcoins etter at Bitcoin ble innført i El Salvador. Kjøpte det jeg trodde var dippen ca halv 2 forrige tirsdag. Da hadde Bitcoin falt ca 4 %.

Men like etter jeg kjøpte raknet Bitcoin fullstendig og falt fra snaue 51 000 til 43 000 på en time. Da falt altcoins videre, men valgte å holde igjennom det.

Uansett så har de klart seg veldig bra etter det.
HBAR ligger nå på 0,52 (67 % økning siden kjøpet)
CRV ligger nå på 2,87 (25,4 % økning siden kjøpet)
ATOM ligger nå på 34,04 (37,5 % økning siden kjøpet)

En snittavkastning på drøye 43 % på en drøy uke. Og dette på tross av at bitcoin er ned 7 % i samme tidsrom!

Bilde

Jompa

Legg inn av Jompa »

Så kan jeg legge til at jeg også sitter på bitcoin, ethereum og ikke minst BNB, som alle er ned 7-10 % i det samme tidsrommet som over.

Noen

Legg inn av Noen »

Er ikke dette bare for folk med ADHD?

Jompa

Legg inn av Jompa »

Noen skrev: ons sep 15, 2021 10:27 am Er ikke dette bare for folk med ADHD?
Flere grunner til å kjøpe krypto:
- investering: Det kan være fornuftig at en liten del av porteføljen er eksponert mot krypto. Flere store selskaper kjøper aktivt inn krypto, hedgefond gjør det samme. Bitcoin har levd i over 10 år med en årlig avkastning som overgår alt annet. Mange mener at bitcoin kanskje fungerer bedre for å "lagre" verdier, enn at blir en valuta. Siden det aldri vil finnes mer enn 21 millioner bitcoin, samt at millioner av bitcoin allerede er tapt for alltid, er det flere som føler at det er sikrere å ha verdier i bitcoin enn i dollar (som er inflatorisk og taper seg med flere prosent hvert år)

- gambling/moro: voldsomme svingninger tiltrekker seg folk som ønsker å "get rich quick". Uansett hvilken dag det er så finnes en kryptovaluta som stiger 100 %. Man kan leke seg på CMC og lete frem de med lite volum og håpe på en pump. KNB gikk 100%+ siste 24 timer. I tillegg har du de som flipper NFTs. At noen er villig til å betale 100 millioner kroner for denne filen klarer jeg ikke å forstå.
Bilde

- fremtidens valuta: noen ser på dette som fremtidens valuta, og at med den inflasjonen og pengetrykkingen vi ser nå om dagen vil det bare være et spørsmål om tid før dagens pengesystem kollapser/endres. De har en mer ideell tilnærming til dette, og velger å holde først og fremst bitcoin.

Noen

Legg inn av Noen »

Tips til altcoin?

Jompa

Legg inn av Jompa »

Noen skrev: ons sep 15, 2021 1:31 pm Tips til altcoin?
Jeg liker ikke å tipse, men kan jo si at jeg liker å følge @YoungDegen på twitter. Nordmann som analyserer og liker altcoins. Så lenge bitcoin "oppfører" seg frem mot jul mener han at vi står foran en fin sesong for altcoins (som gjerne øker mer i prosent enn bitcoin). Nedsiden er at altcoins ofte taper seg raskere i verdi enn bitcoin dersom markedet går nedover. Så om bitcoin er risikabelt, så må du gange det med to for altcoins.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Hva tror vi om å gå inn i Bitcoin og en altcoin (f.eks Etherum) nå for et langt perspektiv. Typ 3-5 år. Er det noe å vente med eller er det bare å gå inn? Ser det har svingt fra ca. 41-44k på bitcoin denne uken. Skjønner det blir spekulasjon og spådommer, men er det noen som tror det vil gå særlig ned i løpet av neste dager/uker fra nivået vi er på nå så er det interessant å høre.

Har prøvd meg litt på nordnet nå siste månedene, men gidder verken følge med nok eller synes utviklingen på det jeg har der er nok til at jeg gidder å fortsette med det. Så vurderer derfor å gå inn litt tyngre på Krypto igjen (har noe fra før som er enkeltinnskudd for et par år siden).

Rusten

Legg inn av Rusten »

qbah skrev: ons sep 29, 2021 12:38 pm Hva tror vi om å gå inn i Bitcoin og en altcoin (f.eks Etherum) nå for et langt perspektiv. Typ 3-5 år. Er det noe å vente med eller er det bare å gå inn? Ser det har svingt fra ca. 41-44k på bitcoin denne uken. Skjønner det blir spekulasjon og spådommer, men er det noen som tror det vil gå særlig ned i løpet av neste dager/uker fra nivået vi er på nå så er det interessant å høre.

Har prøvd meg litt på nordnet nå siste månedene, men gidder verken følge med nok eller synes utviklingen på det jeg har der er nok til at jeg gidder å fortsette med det. Så vurderer derfor å gå inn litt tyngre på Krypto igjen (har noe fra før som er enkeltinnskudd for et par år siden).
Btc og Eth er et ganske trygt valg innen krypto om du tenker langsiktig, men hvor bunnen havner i denne perioden er helt umulig å vite. Historisk sett er September en dårlig måned men jeg tror markedet ligger på et vippepunkt hvor det kan gå begge veier, det er det ingen som vet. Du vil aldri klare å treffe bunn, og med et langsiktig tidsperspektiv så betyr det ikke så mye om du treffer litt feil da du hele tiden følger svingningene.

Om det er noen som forsøker å overbevise deg om at markedet skal rett opp, eller om det er noen som bastant mener at markedet skal ned så ikke hør på noen av dem. Det finnes ikke en enste analytiker som vet hvilken retning markedet tar de neste månedene.

Vær forsiktig, ikke pump inn med for mye om gangen og se hele tiden på den langsiktige historikken.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Takk for informativt svar.

Bruker folket her inne Coinbase eller annen portal for kjøp/salg? Hva anbefales? Jeg har coinbase, fint og oversiktlig plattform men er et herk hver gang det skal kjøpes eller selges noe.

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

qbah skrev: ons sep 29, 2021 10:19 pm Takk for informativt svar.

Bruker folket her inne Coinbase eller annen portal for kjøp/salg? Hva anbefales? Jeg har coinbase, fint og oversiktlig plattform men er et herk hver gang det skal kjøpes eller selges noe.
Bruker Binance, kucoin og gate.io primært av exchanges. Samt Pancakeswap for de litt mer obskure/høyrisiko cryptoene.
Ellers enig med svaret du fikk. Tenker du langsiktig, så er det bare å starte handlingen. Litt og litt.

Tror dog ikke vi skal mye lengre ned nå, og at resten av året kommer til å bli bra. Men hvem vet. Greit å være ferdig med den tradisjonelt svake septemberen i alle fall.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

mrmanutd skrev: tor sep 30, 2021 12:06 am
qbah skrev: ons sep 29, 2021 10:19 pm Takk for informativt svar.

Bruker folket her inne Coinbase eller annen portal for kjøp/salg? Hva anbefales? Jeg har coinbase, fint og oversiktlig plattform men er et herk hver gang det skal kjøpes eller selges noe.
Bruker Binance, kucoin og gate.io primært av exchanges. Samt Pancakeswap for de litt mer obskure/høyrisiko cryptoene.
Ellers enig med svaret du fikk. Tenker du langsiktig, så er det bare å starte handlingen. Litt og litt.

Tror dog ikke vi skal mye lengre ned nå, og at resten av året kommer til å bli bra. Men hvem vet. Greit å være ferdig med den tradisjonelt svake septemberen i alle fall.

Takk for svar. Er det kurant å få flytta over coinsene min fra Coinbase og over til Binance eksempelvis?

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

qbah skrev: tor sep 30, 2021 12:40 pm


Takk for svar. Er det kurant å få flytta over coinsene min fra Coinbase og over til Binance eksempelvis?
Jepp. Men om du ikke skal trade, og har planer om å holde på lang sikt vil jeg mye heller anbefale deg å få sendt de til en wallet. Det være seg software (metamask, trust wallet) eller hardware (ledger f.eks.).

Som det så fint heter: not your key, not your coins.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Bitcoin har vært helt oppe på nærmere 63k de siste dagene, og har inntil videre ligger over 60k de siste dagene. All time high er altså 65k, så ikke utenkelig at den grensen blir brutt.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Jompa skrev: man okt 18, 2021 10:26 pm Bitcoin har vært helt oppe på nærmere 63k de siste dagene, og har inntil videre ligger over 60k de siste dagene. All time high er altså 65k, så ikke utenkelig at den grensen blir brutt.

Heftig utvikling i det siste. Irriterer meg at jeg ikke har fått kjøpt mer.

Får bare samme feilmelding på både coinbase og binance jeg.

"the card issuer declined the charge" får jeg etter å ha lagt inn ordren og kort. Begge plasser. Noen med samme problem evt tips? Har prøvd med kun ett kort. Virker ikke som det går an å bruke PayPal for kjøp lengre. Veldig irriterende.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

qbah skrev: tir okt 19, 2021 8:37 pm "the card issuer declined the charge" får jeg etter å ha lagt inn ordren og kort. Begge plasser. Noen med samme problem evt tips? Har prøvd med kun ett kort. Virker ikke som det går an å bruke PayPal for kjøp lengre. Veldig irriterende.
Hadde samme problem med Coinbase tidligere i år, gikk over til å bruke bankoverføring denominert i Euro (SEPA) fra da av. Om jeg husker rett ble gebyr/valutapåslag lignende i praksis, om enn med et grunngebyr som gjør at man bør gjøre flere store heller enn mange små overføringer. Best å sjekke gjeldende priser med banken din, sikkert litt variasjoner.

Virker som Coinbase kun tar innskudd med Paypal innad i USA nå, mulig noe lignende med Binance; om kort avvises tror jeg det isåfall er utstederbanken som har lagt inn sperre (for sider som CB/Binance)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»